سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

امروز شنبه هشتم اسفند ماه (27 فوریه)، نخستین روز اجرای طرح آتش بس در سوریه است که با موافقت و همکاری روسیه و آمریکا طرح ریزی و ارایه شد. 
حدود 2 هفته پیش قدرت های بزرگ در حاشیه نشست امنیتی مونیخ بر سر برقراری آتش بس موقت به توافق رسیدند. هرچند زمان دقیق و نحوه اجرایی شدن آن مشخص نشد، اما در هفته ای که گذشت، آمریکا و روسیه در بیانیه مشترکی شرط های ترک مخاصمه در سوریه از بامداد امروز و چگونگی نظارت بر آن را اعلام کردند. 
دولت سوریه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که آتش بس را به شرط تداوم عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی «داعش»، «جبهه النصره» و سایر گروه های تروریستی مرتبط با آنها می پذیرد. گروه های مخالف نیز آمادگی خود را برای آتش بس اعلام کردند. 
اجرای آتش بس و پایبندی به آن در جلوگیری از گسترش بحران در فضای کنونی سوریه بسیار موثر است. آتش بس در فضایی اجرایی می شود که برخی طرف های منطقه ای از جمله عربستان و ترکیه، پس از آنکه شاهد پیشروی های ارتش سوریه بودند، آمادگی خود را برای اقدام نظامی در این کشور اعلام کردند و حتی ترکیه مناطقی از شمال سوریه را بمباران کرد. از این رو طرح موضوع آتش بس گام مهمی در مهار کردن وضعیت متشنج کنونی و آرام کردن فضا بود. 
آتش بس به طور موقت می تواند تاثیر مثبتی بر از سرگیری مذاکرات صلح بگذارد؛ مذاکراتی که مدتی است دچار وقفه شده است. بدیهی است در فضایی که جنگ و خونریزی در جریان است، صحبت از صلح ثمربخش نخواهد بود. همانطور که شاهد بودیم مذاکرات ژنو 3 هم در ماه گذشته بدون نتیجه متوقف شد. آتش بس کنونی اما می تواند دست کم به ایجاد فضای تنفس و بازگشتن 2 طرف درگیر در سوریه به میز مذاکره، کمک شایانی کند. 
راه حل بحران در سوریه برای رسیدن به ثبات، تنها در چارچوب یک فرایند سیاسی امکان پذیر است. حدود پنج سال از شروع ناآرامی ها در سوریه، می گذرد و در این مدت بر اساس برآورد سازمان دیدبان حقوق بشر، بیش از 310 هزار تن کشته و هشت میلیون نفر دیگر آواره شده اند. پس برای همه مشخص است که ادامه این جنگ و در کل گزینه نظامی نتیجه ای جز غرق شدن بیشتر این کشور در ورطه ناامنی و خشونت فزاینده نخواهد داشت. 
البته اینکه طرح ترک مخاصمه یا همان آتش بس موقت، شامل حال گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره نمی شود، می تواند یکی از نقاط قوت آن باشد. تروریسم، مشکل امروز سوریه و کل منطقه خاورمیانه است و طبیعی است که هر نوع فرایند ترک مخاصمه و کاهش تنش نباید آسیبی به فرایند مبارزه با تروریسم بزند. یکی از ویژگی های مهم بحران در سوریه این است که گروه های تروریستی خود را پشت خواسته ها و مطالبات به حق مردم این کشور قرار داده اند و سعی دارند خود را با آنان پیوند دهند، در حالی که خواسته ها و اقدام های این گروه ها هیچ نسبتی با مردم سوریه ندارد و نتیجه رفتار آنان چیزی جز تخریب و کشتار نبوده است. اینکه تروریست ها نباید حاشیه امنی در فرایند آتش بس داشته باشند یکی از مسایل مهم در این زمینه است. 
همچنین آتش بس در شرایط کنونی بیش از هر طرفی، به نفع دولت سوریه و متحدانش است چرا که در فضایی انجام می شود که ارتش سوریه با همراهی متحدانش در هفته های گذشته، پیشرفت های قابل توجهی در خاک سوریه داشت و توانست بخش های مهمی از این کشور را از دست مخالفان پس بگیرد. اجرای آتش بس در این مرحله به معنای تثبیت موفقیت های تازه دولت است و موقعیت آن را برای ورود به مذاکرات صلح تقویت می کند، بویژه آنکه آتش بس تضمین کننده هیچ پیش شرطی از جمله خارج شدن نیروهای دولتی از مناطق درگیر یا مناطق بازپس گرفته شده، نیست. افزون بر این ها، قبول آتش بس از طرف «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، وجهه قابل قبولی از وی را به نمایش می گذارد و این پیام را می رساند که دولت در پی جنگ و کشتار مردم نیست. 
البته اجرا و استمرار آتش بس با اما و اگرهای زیادی نیز روبه رو است که ممکن است آن را آسیب پذیر کند. از جمله مهم ترین مسایلی که باعث شکنندگی آتش بس می شود ابهام در موقعیتِ قرارگرفتن گروه های تروریستی و معارض است. موقعیت مکانی گروه های درگیر در سوریه از داعش و جبهه النصره گرفته تا کردها و مخالفان میانه رو، بسیار درهم متداخل است و به طور دایمی نیز در حال تغییر است. این مساله می تواند آسیب زا باشد چرا که در عین حال که طرح آتش بس در حال اجرا است، حمله ها علیه داعش و جبهه النصره ادامه خواهد داشت و این تداخلِ موقعیت مکانی ممکن است باعث اشتباه جنگنده های روسی و حمله دولت به مواضع دیگر گروه های معارض شود که در مصونیت آتش بس هستند. در این صورت، این تلقی به وجود خواهد آمد که دولت سوریه آتش بس را نقض کرده است. در نتیجه نیروهای معارض نیز مدعی حمله نیروهای دولت اسد علیه خود می شوند. 
یکی دیگر از نکته های آسیب زای آتش بس، نارضایتی عربستان سعودی و ترکیه از روند تحولات در این کشور است. تازه ترین پیشتازی های نیروهای دولتی، باعث نگرانی این 2 کشور و موضع گیری ها و تحرک های عجولانه آن ها شده است. به این ترتیب آتش بس در شرایط کنونی نمی تواند رضایت این 2 کشور را جلب کند چرا که مقام های آنکارا و ریاض می دانند، اکنون دولت اسد دست بالا را دارد و ترجیح می دهد به جای آتش بس، در عرصه نظامی فعالیت کند. همین نارضایتی 2 دولت مهم منطقه می تواند برای آتش بس آسیب زا باشد و آن را شکننده کند. 
اکنون با تمام این ها، باید منتظر ماند و دید آتش بس به چه سمتی حرکت می کند. امروز نخستین روز اجرای این آتش بس است و برای داوری کردن در مورد تاثیرهای احتمالی آن در آینده سوریه کمی زود است. امروز می تواند در تاریخ سوریه، یک روز بزرگ و نقطه عطف باشد. همچنین در صورت پایبند نبودن طرف ها به آتش بس، ممکن است بدون هیچ تغییری، شرایط به قبل بازگردد و جنگ خانمان سوز ادامه یابد. 

رییس جمهوری کنفدراسیون سوییس، جمعه هفتم اسفندماه در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شد و مورد استقبال «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. آمان در این سفر با رهبر انقلاب و رییس جمهوری دیدار و گفت وگو کرد. توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری های مشترک در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان تهران و برن به عنوان هدف های سفر رئیس جمهوری سوییس به تهران محور اصلی این گفت وگوها قرار گرفت. در مجموع، می توان روابط تهران- برن را از چند منظر مورد بررسی قرار داد:
1- نخستین منظر به وجه نمادین روابط با سوییس باز می گردد. در چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سوییس را می توان نماد مقصدی برای روابط کم تنش و پرسود دانست. سوئیس به خاطر دوری از منازعه و جبهه بندی های سیاسی در اروپا و جهان و تکیه بر اصل بی طرفی، نزد دیگر بازیگران بین المللی از جایگاه خاصی برخوردار است. 
سوییس در سخت ترین شرایط، حتی در برهه جنگ های جهانی اول و دوم، از سیاست بی طرفانه خود عقب ننشسته و از ورود به درگیری ها دور مانده است؛ رویکردی سازنده که زمینه ساز آن شده تا روابط تهران و برن در دوره های گوناگون تاریخی همواره منطقی، متوازن و به دور از تنش های سیاسی باقی بماند. با نگاهی به تجربه های گذشته، امروز می توان به ثبات و پایداری روابط با سوییس امیدوار بود.
پرونده سازی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و کشیده شدن پای شورای امنیت به اختلاف های هسته ای تهران و غرب البته بر روابط ایران و سوئیس نیز سایه افکند. در اوج فشارهای غرب بر برنامه هسته ای ایران، سوئیس بناچار به صف تحریم کنندگان پیوست. برن که در زمره آخرین کشورهای تحریم کننده ایران به شمار می رفت، نخستین کشوری بود که پس از اجرای برجام به لغو تحریم های ضدایرانی همت گماشت. حدود یک ماه قبل از اینکه توافق هسته ای ایران و 1+5 به مرحله اجرا برسد، یعنی در تاریخ سیزدهم اوت (بیست و دوم مرداد) دولت سوییس به طور رسمی از لغو تحریم های ضدایرانی خبر داد.
2- امروز ظرفیت ها و بسترهای فراوانی برای همکاری تهران و برن وجود دارد؛ بسترهایی که در فضای پسابرجام هموارتر از گذشته است. پیش از شکل گیری تحریم های هسته ای، نزدیک به 300 شرکت سوئیسی در بخش های گوناگون ایران به فعالیت مشغول بودند. آمارهای موجود حاکی از آن است که ارزش معامله های 2 کشور در سال 2007 ( 1386) حدود 800 میلیون دلار بود. این میزان اما پس از شدت یابی تحریم های ضدایرانی در سال 2014 ( 1393) به حدود 400 میلیون دلار کاهش یافت. اینک در شرایطی که تحریم های هسته ای لغو شده است با سفر رئیس جمهوری سوئیس به تهران می توان انتظار افزایش مبادله های اقتصادی و تجاری را داشت.
در فضای کنونی، عرصه ها و ظرفیت های قابل توجهی برای همکاری های بانکی، مالی، تجاری، صنعتی، فناوری، کشاورزی و زیست محیطی 2 کشور وجود دارد. در جریان سفر رئیس جمهوری سوئیس به ایران موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی به امضای مقام های 2 کشور رسیده و خواهد رسید. افزون بر آن، ادامه گفت وگوهای دوجانبه تهران- برن این امکان را فراهم می کند تا 2 کشور برای از سرگیری توافق های ناتمام گذشته اقدامی موثر صورت دهند. یکی از این موارد پیگیری قرارداد 25 ساله گازی ایران با شرکت سوئیس ی «ای.جی.ال» (EGL) است که در سال 2008 منعقد شد اما به دلیل مخالفت های آمریکا هرگز عملی نشد. افزون بر آن، گسترش همکاری های اقتصادی با کشورهایی نظیر سوئیس می تواند به گسترده تر شدن پیوندهای ایران با اقتصاد جهانی کمک کند.
3- در ارزیابی روابط تهران- برن، عنصر دیپلماسی بیش از هر عنصر دیگری برجسته است. سران سوئیس در طول تاریخ در کنار پایبندی به بی طرفی، نقش فعال و سازنده ای را در حل وفصل مسالمت آمیز اختلاف های بین المللی ایفا کرده اند. سوئیس به رغم اینکه تلاش می کند در جبهه بندی ها و ائتلاف های نظامی بین المللی شرکت نکند در ارایه خدمت های دیپلماتیک و مساعی جمیله، بر مناسبات جهانی تاثیرگذار بوده است.
طی سال های گذشته این کشور بیش از هر کشور دیگری میزبانی گفت وگوهای هسته ای ایران و قدرت های جهانی را برعهده داشت. سه نشست رسمی نخست ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو برگزار شد که در نهایت درنشست ژنو3، ایران و 6 قدرت جهانی به «طرح اقدام مشترک» دست یافتند. همچنین سیزدهم فروردین ماه امسال بود که در «لوزان» سوئیس بیانیه تفاهم خوانده شد و 2 طرف در مجموعه ای از راه حل ها برای پایان دادن به اختلاف 12 ساله هسته ای به توافق رسیدند.
در گذشته نیز بارها شاهد اقدام هایی از این دست بوده ایم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک ایران با آفریقای جنوبی و مصر، سوئیس عهده دار حفاظت از منافع کشورمان در آن 2 کشور شد. همچنین به دنبال قطع روابط ایران و آمریکا، جدا از اینکه سوئیس حفاظت از منافع اتباع آمریکایی را در ایران بر عهده گرفت، سران برن بارها با پیام رسانی های دیپلماتیک خود در صدد رفع بحران های روابط تهران- واشنگتن بر آمدند. 
4- در این سفر مهم، جدا از تلاش برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی، در ارتباط با گسترش همکاری های علمی، پژوهشی و فرهنگی نیز گفت وگوهایی صورت گرفته است. به همین دلیل است که شاهد حضور هیاتی علمی از مسئولان دانشگاه های معتبر سوئیس به همراه رئیس جمهوری این کشور به ایران هستیم. همچنین در این میان فرصتی پیش آمده است تا 2 طرف به صورت دوجانبه در ارتباط با مسایل منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفت وگو کنند. لازم به یادآوری است ژنو در حال حاضر از جمله میزبانان گفت وگوهایی است که با هدف حل وفصل بحران سوریه صورت می گیرد.

 «جو شیائو چوان» رئیس بانک مرکزی چین در جریان اجلاس مذکور گفته بود که نرخ یوان به تدریج تثبیت خواهد شد و کشورهای دیگر حق ندارند در زمینه تسعیر و نرخ گذاری «یوان» مداخله کرده و برای نظام ارزی کشور تصمیم گیری کنند.
اما اکنون آمار منتشر شده حاکی است که ارزش پول ملی چین به پایین ترین میزان در یک ماه گذشته رسیده و بار دیگر در برابر دلار تضعیف شده است.
براساس گزارش ها، تا چند روز قبل هر دلار آمریکا نزدیک به 6 ممیز 53 یوان معامله می شد اما این رقم حالا کمی بیشتر از شش ممیز 54 یوان است که این نشان دهنده کاهش ارزشی پول ملی چین است.
ماه اوت (مرداد - شهریور) سال گذشته میلادی چین نرخ یوان را تا پنج درصد تضعیف کرد که اقدامی کم سابقه دستکم برای مدت پنج سال بود و در ماه ژانویه (دی - بهمن) بار دیگر این میزان را تضعیف کرد تا جایی که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند چین در حال ایجاد یک جنگ ارزی است.
این کشورها تاکید دارند که چین می خواهد با کاستن از ارزش پول ملی خود به تجارت خارجی و صادراتش کمک کند.
با این حال رئیس بانک مرکزی چین و دیگر مقام های این کشور در جریان اجلاس وزیران دارایی و رئیسان بانک های مرکزی «گروه 20» در شانگهای این اظهارنظرها را اتهاماتی بی اساس به چین نسبت دادند و گفتند که این کشور به دنبال جنگ ارزی با هیچ کشوری نیست.
چین مانند دیگر کشورهای عضو این گروه در بیانیه پایانی اجلاس متعهد شده است که وارد عرصه نرخ گذاری رقابتی ارزی نشود.
«ژاکوب لئو» وزیر خزانه داری آمریکا که حالا در پکن بسر می برد، شب گذشته (دوشنبه)، در ملاقات با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین صراحتا از وی خواست اصلاحات اقتصادی را اجرا کند.
وی همچنین از چین انتقاد کرد که تعمدا در حال تعیین نرخ پول ملی است و به این شکل می کوشد تا نظم بازار را در کنترل بگیرد.
بانک مرکزی چین اعلام کرده است که در راستای پیشبرد اصلاحات مالی و کمک به تثبیت نرخ «یوان» پول ملی و بسامان کردن بازار اوراق بهادار کشور این هفته 35 میلیارد دلار به سامانه مالی تزریق کرده است.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان رهبری دیروز هفتم اسفندماه با مشارکت گسترده مردم برگزار شد. با پایان یافتن زمان رای گیری، این آرا همچنان در حال شمارش است و مردم و جریان های سیاسی منتظر اعلام نتایج این دوره از انتخابات هستند.
جریان های سیاسی با توجه به شعارها و برنامه ای که ارایه کرده اند هر کدام بخشی از آرای مردم را در سبد خود می بییند. با این حال برخی اعضای ستادهای انتخاباتی و رسانه ها و کانال های مجازی وابسته به جریان های مختلف سیاسی به دنبال آنند که نشان دهند برنده انتخابات هستند. در این فضا، برخی طرفداران جریان های اصولگرا با بهره گیری از نمودارها، بیانیه ها و رنگ ها به عنوان نمادهایشان، صفحه های مجازی خود را پر می کنند و هر کدام سعی دارند در فضای واقعی پیروزیشان را پررنگ تر از دیگری نشان دهند. 
این در حالی است که در بیشتر حوزه های انتخاباتی هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده و همه باید منتظر باشند تا نتیجه رسمی از طریق نهادهای مسوول اعلام شود. توجه به این نکته ضروری و بایسته است که پیش داوری درباره نتیجه انتخابات با خود چالش های بسیاری را به همراه می آورد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
1- یکی از مهمترین واقعیت هایی که متاسفانه پس از انتخابات تا حدی مغفول ماند زمینه اصلی مشارکت بیشینه و حماسه سیاسی دیروز بود. پیروزی که دیروز به دست آمد اجابت دعوت رهبری برای حضور پرشور مردم پای صندوق های رای بود تا از دل این صندوق ها شایسته ترین ها برای خدمت به ملت برآیند و از بطن این حماسه فرصتی در جهت انسجام ملی، پیشرفت کشور و حراست از امنیت ایران فراهم آید. از این رو مهمترین ویژگی انتخابات هفتم اسفند مشارکت گسترده بود که حتی فراتر از پیش بینی ها و حد انتظار خود را نشان داد. این میزان مشارکت بالا همزمان باعث شادکامی مردم و رضایت مسوولان شد و به نوعی فضای شور و امید در جامعه شکل گرفت.
با در نظر گرفتن فضای همبستگی و همدلی که در جامعه شکل گرفته، نباید این شیرینی مشارکت را با دامن زدن به تعارض های بیهوده جناحی تلخ کرد به ویژه که اکنون انتخابات به پایان رسیده است. به عبارتی این تعارض دیدگاه ها و لشکرکشی های تبلیغاتی باعث می شود که این شادکامی و امید شکل گرفته به سردی و در عین حال رقابتی ناسالم بگراید. 
2- توجه به این نکته ضروری است که از یک روز پیش از انتخابات، رقابت های تبلیغاتی در عمل به پایان رسیده است و نامزدهایی که برنامه هایشان را ارایه داده اند منتظرند که نتیجه قضاوت مردم را درباره برنامه هایشان ببینند. از این رو اکنون دیگر زمانی برای هماوردی و پنجه افکندن جریان های سیاسی بر پنجه یکدیگر نیست. در واقع با به صدا درآمدن سوت پایان رقابت های تبلیغاتی، بازگشت به آن امری غیر منطقی و نادرست است. در این میان برخی گروه ها هنوز خود را در فضای هیجانی تبلیغات می بینند و فراموش می کنند که این دوره به پایان رسیده است.
3- انسجام و همدلی یکی از محورهای مهمی است که همواره مسوولان نظام و به ویژه رهبری بر آن تاکید دارند. اکنون که انتخابات به پایان رسیده است از دل همین انتخابات نمایندگانی به مجلس راه می یابند که با وجود ایده ها و نگاه های مختلف سیاسی باید آرمان های نظام و منافع ملی را بر نگرش های جناحی و گروهی ترجیح دهند. بنابر این، پیش روی جریان های سیاسی اکنون عرصه ای برای تمرین تعامل و همبستگی قرار گرفته تا در خانه ملت مطالبات مردم و مصالح کشور بر هر ضرورت جناحی و گروهی برتری یابد.
در واقع اکنون زمانی است که جریان های سیاسی باید اثبات کنند رقابت های سیاسی و نگرش های جناحی را در ذیل انسجام و منافع ملی تعریف می کنند. از این رو باید گروه های سیاسی نشان دهند که تا چه میزان از این آزمایش موفق بیرون می آیند.
4- یکی از مهمترین نکته ها در این پیوند، لزوم تحقق شعار سال و رهنمود رهبری در زمینه همدلی و همزبانی ملت و دولت است. در درجه نخست جریان های سیاسی، نامزدها و طرفدارانشان باید در برابر یا در فرایندِ هر تبلیغ و جریان سازی سیاسی هوشیار باشند و در وهله دوم با برتر انگاشتن مصالح ملی بر مقاصد سیاسی گروه ها و جناح ها، فضای انتخابات و دستاوردهای آن را نیز به سمت تحقق همین شعار سوق دهند تا با همیاری دولت و مجلسِ آینده مسیر خدمت رسانی به مردم هموار شود.
فرجام سخن اینکه رقابت سیاسی در جای خود مهم و به عنوان متغیر دخیل در چرخش نخبگان، تقویت کننده ثبات و هموار سازنده مسیر توسعه سیاسی است. با این حال نمی توان در راستای تامین منافع گروهی و جناحی با بی اخلاقی های سیاسی از وزن وحدت و همدلی کاست و به شکاف ها و اختلاف های سیاسی دامن زد. 

چهار سال، فرصتی است که قانون اساسی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داده است تا ضمن عمل به مسوولیت قانونگذاری در خانه ملت، نظارت بر عملکرد مسوولان اجرایی و دیگر وظایف نمایندگی، وعده های خود به موکلانشان را جامه عمل بپوشانند. 
افزون بر عملکرد نمایندگان مجلس در انجام وظایف نمایندگی و عمل به وعده های انتخاباتی، موضع گیری ها، گفتار و کردار نمایندگان نیز مبنایی برای قضاوت موکلان قرار می گیرد و با محک انتخابگران عیار آن سنجیده می شود.
طی دوره های گذشته متاسفانه شاهد برخی بداخلاقی ها بودیم که فضای خانه ملت را زیر تاثیر خود قرار داد. همچنین، معدودی از منتخبان مردم در معرض آسیب های ترجیح منافع فردی و جناحی بر مصالح ملی قرار گرفتند و از بایسته های حفظ جایگاه و شان نمایندگی ملت دور شدند.
در مجلس پیشین روزهایی پیش آمد که صحن مجلس به عرصه گروکشی های جناحی و رونمایی از پرونده های ساختگی علیه برخی چهره های سیاسی و غیرسیاسی یا صحنه جدال نمایندگان با مسوولان دولتی بدل شد که خود منتخب اکثریت مردم بود. نتیجه این رخدادها، ایجاد بن بست هایی بود که گاه خود را در استیضاح سیاسی وزیران یا کندی در تصویب طرح ها و بسته های پیشنهادی دولت نشان داد. این در حالی بود که معطوف شدن توان هماوردی به همکاری می توانست به حل بسیاری از چالش های کشور بیانجامد. به عبارتی، کیفیت کنش سیاسی معدودی از نمایندگان به حدی رسید که نه برازنده خانه ملت بود و نه شایسته مقام نمایندگی.
نتیجه انتخابات هفتم اسفندماه و حذف برخی چهره هایی که حرمت ردای نمایندگی را نگه نداشتند اما درس بزرگی است برای وکیلانی که با مجوز مردم بر کرسی سبز مجلس دهم تکیه خواهند زد؛ درسی که می گوید نماینده واقعی ما باشید، چه در امر سیاسی چه در اخلاق سیاسی.
در خصوص بایسته های رعایت اصول و اخلاق نمایندگی چند نکته لازم به یادآوری است. 
1- در میان کارکردهای قانونگذاری و نظارتی نمایندگی مجلس، نباید کارکردهای فرهنگی آن را از نظر دور داشت. نمایندگان مردم در مجلس باید اسوه فرهنگ اسلامی و اخلاق انسانی باشند و با الگوآفرینی، کیفیت رفتار سیاسی و اجتماعی شهروندان را ارتقا دهند. مردم از نمایندگان خود انتظار دارند با همدلی، تعامل و همفکری با مسوولان همسو و غیرهمسو و پرهیز از جنجال غیرسازنده در مورد مهمترین و حساس ترین مسایل جامعه، تصمیمی بهینه بگیرند. استفاده از بیانی پیراسته و کنشی شایسته که برازنده ردای نمایندگی باشد، کمترین خواسته ای است که مردم طی چهار سال آینده از منتخبان خود انتظار دارند چرا که سیمای مسوولان نظام از سویی نشان دهنده ویژگی های ملت و از سویی دیگر نشان دهنده ویژگی های نظام اسلامی است.
2- تقلیل مصالح و منافع ملی به مسایل و منافع جناحی، گروهی و حتی شخصی یکی از مهمترین مسایلی بود که طی سال های گذشته به تنش های درون مجلس نهم دامن زد. اگرچه بسیاری از منتخبان ملت در مجلس گرایش ها و نگاه سیاسی خاص خود را دارند اما زمانی که به خانه ملت راه می یابند باید منافع ملی را مبنای تصمیم گیری و عملکرد خود قرار دهند. اگر وفاداری و تعهد به منافع ملی وجه مشترک بینش و کنش نمایندگان قرار گیرد، همدلی حاصل از آن می تواند مسیر پیش روی حل مشکلات کشور را هموار کند.
3- مردمی که در انتخابات ریاست جمهوری 2 سال پیش به ادبیات و گفتمان سیاسی فاخر، پیراسته و غیرتنش زا رای دادند پیامدهای آن را در فضای سیاسی کشور دیدند و در انتخابات هفتم اسفندماه نیز با رویکردی مشابه پای صندوق های رای حاضر شدند و چینش نمایندگان خود را با صافی اراده شان پالایش کردند. یکی از پیام های انتخابات مجلس دهم این بود که نمایندگان باید گفتار و کرداری را برای خود انتخاب کنند که شایسته ملت ایران و مسوولان جمهوری اسلامی ایران باشد.
4- اکنون زمان پسابرجام است و بهره برداری از دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک، کم اهمیت تر از دست یابی به این توافق تاریخی و مهم نیست. در این میان، همدلی و همزبانی دولت و ملت پیش نیاز بهره برداری از فرصت پیش رو است؛ همدلی و همزبانی که خود برپایه احترام متقابل منتخبان مردم در نهادهای قانونگذاری و اجرایی و نیز اشتراک نظر در پیمایش مسیر توسعه، پیشرفت و اعتلای کشور امکانپذیر می شود. نمی توان بدون نهادینه کردن اخلاق، احترام و تعامل سازنده میان گروه ها و شخصیت های سیاسی به ویژه میان نمایندگان ملت در نهاد قانونگذاری ثمره برجام را دید. افزون بر این، دستورکارهای مشخص مسوولان نظام در پیگیری اهداف کلان کشور در سند چشم انداز 20 ساله و سیاست های کلی در زمینه اقتصاد مقاومتی، محیط زیست، سلامت عمومی و ... ضرورت های یاد شده را برجسته تر می نماید.
نتیجه و چکیده ی سخن این که مردم ناظر و داور عملکرد مسوولان نظام به ویژه منتخبانشان در نهاد قانونگذاری و اجرایی هستند. نتیجه انتخابات اخیر نشان داد ناهمخوانی کنش برخی نمایندگان با جایگاه و مقام وکالت مجلس چندان دوام نخواهد آورد. نگاه تیزبین و نظاره گر جامعه، کنش منتخبان را زیر نظر خواهد داشت و در نهایت مردم هستند که در مورد تداوم حضور یا حذف نمایندگانی که اراده و خواست آنها را نمایندگی نمی کنند، تصمیم گیری خواهد کرد. باید به این تصمیم اعتماد کرد و درس های حاصل از آن را چراغ راه آینده قرار داد.

آیت الله سید محمد سجادی روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: در روز انتخابات، همدلی و همزبانی ملت ایران بروز و ظهور عینی و عملی پیدا کرده و همه یکصدا با بصیرت در صحنه حاضر و به افراد مورد نظر خود رای دادند.
وی ادامه داد: همه باید قدردان این مردم عزیز باشیم و بنده نیز دست همه ملت ایران که در صحنه انتخابات مهر بصیرت بر شناسنامه خود زده اند، را می بوسم.
وی همچنین از نامزدهایی که با حضور خود باعث داغ شدن تنور انتخابات شده اند، نیز تقدیر کرد و گفت: بسیاری از افراد آبرو و اعتبار خود را برای پرشور کردن انتخابات هزینه کردند و آنها نقش بسیار مهمی در خلق این حماسه ملی دارند و باید قدر شناسی کنیم.
استاد حوزه علمیه قم هوشیاری و بیداری ملت ایران را بسیار ستودنی دانست وگفت: این ملت در طول 37 سال از انقلاب اسلامی، در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در همه صحنه ها، حضور تعیین کننده داشت.
آیت الله سجادی اظهار داشت: مردم در حقیقت دین خود را نسبت به به شهدا، امام راحل و انقلاب اسلامی ادا کردند و همه باید قدردان آنها باشیم که با این بصیرت، دانایی و چشم باز حماسه بزرگی را خلق کردند.
وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن می فرمایند' هر کس کار خیری انجام دهد، قبل از هر چیزی، خداوند از او تشکر می کند، چون خداوند شاکر و علیم است و خداوند دوست دارد بندگان او هم شاکر باشند'. 
آیت الله سبحانی گفت: ما هم باید شکرگزار این مردم فهیم و با بصیرت باشیم که با حضور خود در صحنه ها، باعث امنیت و عافیت شده اند و از خداوند نیز تشکر کنیم به دلیل اینکه یک نظام اسلام ناب محمدی (ع) را به ما عطا کرده و امروز در امنیت کامل به سرمی بریم.
وی ادامه داد: ملت ایران برای دفاع از انقلاب هیچ زمان خسته نمی شوند و در همین انتخابات در استان تهران، هر فرد باید به 46 نامزد رای می داد و نوشتن این همه اسامی کار دشواری بود ولی همه رای دادند و با صبر و حوصله خود، چشم دشمنان اسلام را کور کردند.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه برگزار شد.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi