سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

آن گونه که مسئولان نیروی انتظامی می‌گویند، سنگین تر کردن جریمه های راهنمایی و رانندگی از نیمه دوم اسفندماه، یعنی یک ماه و چند روز دیگر اجرایی خواهد شد و به موجب آن، رانندگان متخلف، موظف به پرداخت مبالغ بسیار بیشتری به ازای تخلفات خود هستند؛ اما این اتفاق موجب نگرانی رانندگان دیگر نیز شده است.

نگرانی رانندگان غیر متخلف از افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی اتفاقی طبیعی نیست؛ اما همواره در کشورمان شاهد آن هستیم، به ویژه زمانی که پای افزایش نرخ جریمه ها به میان می‌آید. نگرانی دامنه دار و وسیعی که موجب می‌شود، توجیه مسئولان برای افزایش جریمه ها رنگ ببازد و ماجرا به شکلی دیگر در جامعه بازتاب بیابد.

کافی است به میان مردم برویم و از ایشان درباره چرایی افزایش نرخ جریمه های راهنمایی و رانندگی بپرسیم تا دریابیم بخشی از مردم بر این باورند که این اقدام، راهکاری برای جبران کسری بودجه دولت است؛ ادعایی که شاید برای اقتصاددانان و افراد آگاه، خنده دار هم به نظر برسد؛ اما نمی‌توان قویا آن را مردود دانست.

جز این ادعا، می‌توان به ابهامات دیگری هم که افزایش جریمه ها در جامعه پدید می‌آورد، اشاره کرد. ادعاها و ابهاماتی که در نتیجه تمامی شان نوعی نارضایتی به چشم می‌خورد. از نوع نارضایتی هایی که میان عامه به بی توجهی مسئولان به وضعیت اقتصادی مردم مشهور است و حتی ممکن است موجب شکل گیری صف خودی و غیرخودی میان مردم و دولتمردان شده و به نوعی، قانون شکنی و هنجارگریزی را ترویج کند.

این اشکال زمانی تقویت می‌شود که می‌بینیم اشکالات متعدد عرصه راهنمایی و رانندگی در کشورمان پابرجاست؛ اشکالاتی مانند نقص و نواقص موجود در راه ها، مشکلات موجود در معابر، خرابی برخی تجهیزات ترافیکی مانند چراغ های راهنمایی، بی توجهی به کمبودهای این عرصه مانند کمبود پارکینگ و... .

کافی است، سری به مراکز پلیس +10 بزنیم و در کنار باجه دریافت خلافی وسایل نقلیه، به انتظار مالکان بنشینیم تا دریابیم که درصد بسیار زیادی از ایشان به جریمه های درج شده برای خودروشان گلایه و اعتراضاتی دارند؛ گلایه هایی که اگر بگوییم هیچ یک وارد نیست، قطعا گزاف گویی نموده‌ایم و از واقعیت جامعه به دوریم.

این را رانندگان فراوانی که در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند، صحه می‌گذارند؛ رانندگانی که می‌توانند فهرست چراغ های راهنمایی و رانندگی خراب در سطح شهر را نشانمان دهند و بگویند، کدام یک از این چراغ ها مجهز به دوربین خودکار ثبت تخلفات هستند و برای رانندگان جریمه های 100 هزار تومانی صادر می‌نمایند؛ جریمه هایی که از نیمه اسفند به آن سو قرار است دو برابر شوند.

یا حتی می‌توان پای گلایه های دیگر این رانندگان نشست دریافت که همیشه جریمه شدن به معنای قانون شکنی نیست که اگر بود، راننده ای که خودرو خود را کنار پارکومتر پارک کرده و با شارژ پارکو متر محل را ترک کرده، نمی‌بایست جریمه شود.

تلخ تر اینجاست که می‌بینیم روند اعتراض به جریمه های صادره، بسیار دست و پا گیر و وقت گیر است و البته اطمینانی به تصحیح خطای رخ داده هم وجود ندارد. این را رانندگانی گواهی می‌دهند که می‌توانند اطمینان دهند در تاریخ درج شده در برگه خلافی، در محل مندرج حضور نداشته اند و یا حتی در شهر دیگری بوده‌اند؛ اما اگر بخواهند جریمه صادر شده را کان لم یکن کنند، باید چند روز وقت بگذارند، چند نوبت به پلیس +10 مراجعه کرده و هزینه کنند و دست آخر ممکن است هیچ نتیجه ای نگیرند.

این روند به اندازه ای سخت است که گاه رانندگان را مجاب می‌کند، قید پیگیری عجیب ترین جریمه ها را هم بزنند و با نارضایتی تمام، به پرداخت پول ـ از نوعی که "پول زور" نامیده می‌شود! ـ تن در دهند. مثل راننده‌ای که در یک شهر ساکن است و از آن خارج نشده، ولی جریمه ای در شهر دیگر برایش صادر شده است. اتفاقی که به هیچ عنوان مورد تأیید هیچ کسی نیست؛ اما در اوضاع کنونی ظاهرا ناچار به تن در دادن به آن هستیم.

با این حساب قطعا عجیب است که از زبان مسئولان، «کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی» را هدف همیشگی ایشان از افزایش نرخ جرایم بشنویم، ولی شاهد رفع نشدن اشکالات دیگر راهنمایی و رانندگی باشیم؛ اشکالاتی که اگر کم هم باشند، به این دلیل که مردم مجبورند آن را از جیب خود پرداخت کرده و چه بسا از سبد هزینه خانوار خود کم نمایند، برایشان بسیار است.

با این حساب عجیب نیست که ببینم رانندگان قانون مدار و غیر خلاف کار هم از افزایش نرخ جریمه ها راضی نباشند؛ نارضایتی که ظاهرا به دید دولتمردان نیامده است که اگر غیر از این بود، برای یک بار هم که شده تلاش می‌کردند، سوزنی به خود زده و در راستای رفع نواقص مربوط به خودشان اقدام کنند، نه اینکه همه اشکالات را از دید رانندگان دیده و با افزایش جریمه تلاش بر اصلاح آن داشته باشند!

هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با سخنان مجتبی آقایی دبیراین جشنواره شامگاه امروز جمعه ۹ بهمن ماه در موسسه فرهنگی و هنری صبا آغاز به کار کرد.

ظرفیت هنر کشور نباید به سنت ها محدود شود

آقایی از هشتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان سال نو هنرهای تجسمی کشور یاد کرد و گفت: سال نو هنرهای تجسمی کشور را با طراوت بهتر و متنوع تری امسال شاهدیم که این طراوت ناشی از حضور ریش سفیدان و هنرمندان پیشکسوت در کنار هنرمندان جوانان است که در این دوره با رویکردی تازه حضور یافته و ظرفیت هنرهای تجسمی کشور را وسعت داده اند.

وی با اشاره به رویکرد تازه جشنواره هنرهای تجسمی فجر به سمت هنرهای جدید، یادآور شد: این دوره از جشنواره تجسمی فجر با تکیه بر سنت های اصیل هنر کشورمان، فضای جدیدی را در هنر جستجو می کند که در این فضای جدید با رویکرد توسعه محور حدود ۱۰ هزار اثر از ۵ هزار هنرمند در سایت جشنواره به ثبت رسید و آثار منتخب راه یافته به نمایشگاه با توجه به این ظرفیت، بسیار اندک است اما روند تکامل آن می تواند فضای هنرهای تجسمی کشور را رونق بخشد و در آینده شاهد حضور گسترده تر هنرمندان ا یرانی و خارجی باشیم.

آقایی با تأکید بر این که ارزش ها و ظرفیت های هنر کشور نباید در قالب های سنتی گذشته محدود شود، ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی های این دوره از جشنواره که در قالب برگزاری جلسات و نشست های تخصصی مختلف، همایش و برنامه های جنبی ارائه شده است، بتوان از راهنمایی های هنرمندان استفاده کرد و با کالبدشکافی این جشنواره کمی ها و کاستی های آن را شناسایی کرده و بتوان برای دوره های آتی برنامه ریزی های بهتری را انجام دهیم.

وی در ادامه از سفارت مکزیک برای حضور ویژه در این جشنواره تشکر کرد وادامه داد: از سفارت مکزیک که با آثار هنرمندانش بخش بین المللی این جشنواره را به گونه ای دیگر بازتعریف کرده است، تشکر می کنم و امیدوار هستم که در سال های آتی شاهد حضور هنرمندان کشورهای مختلف در این بخش باشیم.

دبیرکل هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در پایان با اشاره به بخش های مختلف این دوره از جشنواره تجسمی فجر ابراز امیدواری کرد که تجربیات این دوره بتواند اندوخته مناسبی برای دوره های بعدی جشنواره باشد.

کار دولت زدودن خستگی از تن هنرمندان تجسمی است

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: این جشنواره به نسبت دیگر جشنواره ها، یک قدم به جلو در حوزه هنرهای تجسمی برداشته است و از حضور خوب هنرمندان می توان چنین استنباط کرد که این جشنواره توانسته است در وحدت بخشی به نظرات مختلف و حرکت به جلو موفق باشد.

وی با اشاره به حضور هنرمندان پیشکسوت در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر ابراز امیدواری کرد که این فضای گرم بوجود آمده در دوره های آینده نیز تداوم داشته باشد.

مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش درباره نقش دولت در حوزه هنرهای تجسمی بیان کرد: دولت در حوزه هنرهای تجسمی تمام تلاش خود را بر این قرار داده است که حمایت و همکاری هایی را که در این حوزه لازم است، انجام دهد و از فعالیت هایی که در بخش خصوصی و سایر بخش ها در این زمینه صورت می گیرد، حمایت کند به طوری که پس  از این فعالیت های تجسمی از جمله این جشنواره و نظایر این جشنواره در درون دولت انجام نشود بلکه با حضور هنرمندان و دست اندرکاران بخش خصوصی شاهد برگزاری برنامه های تجسمی باشیم و دولت نقش حمایتی خود را انجام دهد.

مرادخانی با بیان این که در حوزه هنرهای تجسمی تاکنون گام های خوبی برداشته شده است، اظهار کرد: در بخش اقتصاد هنر وضعیت بخش هنرهای تجسمی به نسبت قبل بهتر شده است و فضای پویاتری در این زمینه بوجود آمده است که امیدوار هستیم ما هم با دست بازتر بتوانیم کمک هایی را در این جهت برای کسانی که می خواهند در بخش اقتصاد هنر فعالیت داشته باشند، ارائه کنیم و با ایجاد زیرساخت های لازم مثل دایر شدن گالری ها و فضاهایی برای ارائه آثار هنری و در بخش ترتبیت نیروهای هنری از قبیل آموزشگاه ها و ... هر امکانی که برای حمایت وجود داشته باشد، از سوی دولت ارائه شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تأکید کرد: در بخش اقتصاد هنر آن چه برای دولت مهم است، این است که شرایطی ایجاد شود تا اگر هنرمندی فعالیتی می کند، به لحاظ اقتصادی نیز فضایی برای عرضه آثارش داشته باشد و این آثار را در منزل و گالری ها انباشته نکند، بلکه در جامعه مخاطب خود عرضه کند.

وی در پایان سخنانش با ذکر خاطره ای بیان کرد: وقتی هنرمند اثر هنری خود را آن طور که شایسته است و دوست دارد، عرضه می کند، خستگی از تنش در می رود و کار ما هم در بخش دولتی این است که فضایی را فراهم کنیم تا خستگی از تن هنرمند بدر رود.

معرفی سازمان ها و نهادهای هنری برتر

در  ادامه این مراسم سازمان ها، نهادها و رسانه های منتخب که در زمینه هنرهای تجسمی کشور تأثیرگذار بوده اند، معرفی شده و جوایزی به آنها اهدا شد.

رضا ملکی رایزن فرهنگی و هنری ایران در مسکو، عیسی علیزاده رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدعلی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، سیدمحمد مجتبی حسینی رییس کتابخانه و موزه ملک، سیدسعید سرابی رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مسعود زنده روح کرمانی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، علی اصغر صفری مدیرعامل بانک گردشگری و شهریار توکی سردبیر فصلنامه حرفه؛هنرمند به عنوان منتخبان این دوره معرفی شدند.

پس از آن خامه یار معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که جایزه بخش رایزن فرهنگی و هنری را به نمایندگی از برگزیده آن دریافت کرد، پیام این سازمان را در جمع هنرمندان خواند و این سازمان را آماده همکاری با هنرمندان برای برقراری پل ارتباطی با دنیا اعلام کرد.

اجرای موسیقی تک نوازی سه تار الکتریکی گروه نیوش با حضور سروش قهرمانلو بخش بعدی این مراسم بود که اجرای او با استقبال حاضران در سالن روبرو شد.

نمایش هنر قبل از استعمار مکزیک در موزه هنرهای معاصر تهران

کانچولا گوتییرس سفیر مکزیک در ایران سخنران بعدی مراسم بود که سخنانش را به فارسی برای حاضران و از روی نوشته خواند.

سفیر مکزیک گفت: این اولین بار است که مکزیک از طریق سفارت خود در تهران در بخش هنرهای تجسمی این جشنواره مهم شرکت می کند، در گذشته نزدیک، ما حضورمان را در این سالانه افزایش داده ایم. سال گذشته اقدام به نمایش فیلم های مکزیکی کردیم که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و امسال سفارت مکزیک قصد دارد که به مشارکت خود ادامه دهد.

وی افزود: طی توافقی که با مسئولان جشنواره داشته ایم، «هفته هنر مکزیک» را برگزار خواهیم کرد که طی آن مردم ایران می توانند از آثار مکزیکی در سه رشته مجسمه سازی، حکاکی و عکاسی لذت ببرند و بدین ترتیب ما نمایشگاه «برگشت پذیری یا دوران نور» را عرضه خواهیم کرد.

کانچولا ادامه داد: این مجموع خیال برانگیز از مجسمه ها توسط استاد گابرئیلا رودریگز در بزرگداشت سال ۲۰۱۵ به عنوان «سال بین المللی نور» گردآوری شده است که این نامگذاری سال گذشته از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و به ابتکار مکزیک صورت گرفت و خوشوقتم که اعلام کنم برگزاری نمایشگاه سیار «برگشت پذیری یا دوران نور» برای اولین بار در ایران انجام می شود و انعکاسی است از روشنایی علمی و در عین حال انسانی و معنوی.

سفیر مکزیک درباره ارائه آثار هنرمندان مکزیکی در این جشنواره بیان کرد: در چارچوب «هفته هنر مکزیک» به ارائه نمایشگاه کنده کاری های هنرمند معروف مکزیکی گوادالوپه پوسادا خواهیم پرداخت که به خاطر برخورد طنزش با مرگ شهرت دارد و مردم می توانند به تماشای عکس های تینا مودوتی نیز بنشینند، در پایان نیز هنرهای تجسمی و انقلابی مکزیک را معرفی خواهیم کرد مانند نهضت دیوارنگاری که در اوایل قرن ۲۰ در مکزیک ظهور کرد.

سفیر مکزیک در بخش دیگری از سخنانش درباره برنامه های آینده سفارت مکزیک در ایران اظهار کرد: شرکت مکزیک در جشنواره بین  المللی هنرهای تجسمی فجر در واقع آغاز سلسله فعالیت هایی است که سفارت مکزیک در تهران قرار است طی سال ۱۳۹۵ انجام دهد که از جمله این فعالیت ها می توان به حضور قوی تر در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد که در آن اثر «تاریخ مختصر مکزیک» که برای اولین بار به فارسی ترجمه شده است، معرفی می شود. همچنین با همکاری ارزشمند وزارت ارشاد اسلامی، نمایشگاهی از هنر دوران قبل از استعمار را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان یادآور شد: مکزیک و ایران در روابط دو جانبه خود به خصوص در غنای فرهنگی کهن سهیم  اند، شرایط جدید بین  المللی و نیز اراده متقابل دولت هایمان برای گسترش و تحکیم مبادلات دو کشور، پایه ای فوق العاده برای نزدیکی بیشتر مکزیکی ها و ایرانی ها به شمار می رود و خوشحالم که در چارچوب جشنواره هنرهای تجسمی فجر دو فرهنگ باستانی ایران و مکزیک می توانند با هم ملاقات کرده، یکدیگر را بیشتر بشناساند و غنای مظاهر هنری یکدیگر را ارج نهند.

ارائه منتخب اثار هشتمین جشنواره تجسمی فجر در ایتالیا

مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود.

ملانوروزی گفت: سعی می کنیم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر را قدم به قدم نوتر کنیم و به زبان جهانی تری سخن بگوییم چرا که رویدادهای هنری تمام دنیا به سمت آرت گرایش دارند و در این جشنواره نیز بخش نقاشی، عکس، گرافیک و ... جدا از هم نیست و هر هنرمند با هر مدیومی که از قابلیت هنری برخوردار باشد، آثارش را ارائه کرده است.

ملانوروزی با بیان این که قرار است منتخبی از آثار این جشنواره در ایتالیا به نمایش درآید، بیان کرد: ما سعی کرده ایم که بیان هنری تری را به آثار این جشنواره بدهیم چرا که قرار است بخشی از آنها در ایتالیا به نمایش گذاشته شود  اما با این حال برای احترام به میراث ملی خود، بخش خوشنویسی و نگارگری را هم داریم که این بخش در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود و در واقع میراث ملی جشنواره هنرهای تجسمی فجر  است.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران یادآور شد: در این جشنواره به کمک مشاوران هنری، مرزهای هنری برداشته شده و بدون توجه به مدیوم های هنری همه آثار در کنار هم قرار گرفته است چرا که هر روز به تعداد این رسانه های هنری و این مدیوم ها هنری افزوده می شود ولی در جشنواره فجر ما این بخش از هنرهای مفهومی حضور نداشت و امسال این فرصت را در اختیار هنرهای جدید قرار دادیم تا هنرمندان بتوانند به زبان جهانی تری آثارشان را به نمایش بگذارند.

وی در پایان تأکید کرد: این جشنواره نیز با همه تلاش هایی که برای برگزاری آن صورت گرفته است، کاستی هایی خواهد داشت که این کاستی ها را بر ما نبخشایید چرا که نظرات شما می تواند به ارتقای فضای هنرهای تجسمی کشور کمک کند.

کیک هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دعوت مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست هنرمندان پیشکسوت از جمله ناصر آراسته، محمود عزیزی، قباد شیوا و ... بریده شد و پایان بخش این مراسم نیز افتتاح نمایشگاه هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بود که حاضران از آن بازدید کردند.

اینها بخشی از یادداشت علی قمصری  در واکنش به خانه موسیقی است که برای تابناک فرهنگی ارسال شده و متن کامل آن در ادامه می آید. علی قمصری در این یادداشت آورده است:

منتقدين هتاك نيستند....پشت استاد شجريان سنگر نگيريد... هنرمندها را به جان هم نيندازيد... خانه ى موسيقى هر روز در حال رسانه اى كردن نقدهايش به معترضين است اما در مقابل، از حرف زدن منتقدين در رسانه ها ناراحت است و مى گويد مشكلات بايد در خود خانه حل شود. امروز هم كه منتقدين را به عنوان هتاك معرفى كرده و تهديد به شكايت مى كند.

خيلى دردناك است. منتقدين ، مى پرسند تكليف مال باختگان تعاونى مسكن خانه ى موسيقى چيست؟ مسئولينى كه طبق اساسنامه ى رسمى خودشان ، فعاليتشان غير قانونى است، در اين چند سال غير از برگزارى مجلس ترحيم ، چه كارى براى موسيقى انجام داده اند؟ آيا حضورشان را كسى احساس كرده؟ چرا خانه ، حتى متن استعفاى استاد عليزاده را در سايتش قرار نداد؟ انحلال كانون سازسازان، برخورد سليقه اى با هنرمندان و ياركشى كردن و دوقطبى كردن فضاى موسيقى و به جان هم انداختن هنرمندانى كه امروز بيش از هر زمانى نياز به آرامش درونى دارند ، چه دستاوردى دارد؟ چرا اين روزها به يك باره ياد استاد شجريان افتادند و از سرمايه ى بزرگ اعتبار ايشان خرج مى كنند؟
 
قبل از رسانه اى كردن نقدها، منتقدين با نامه هايى رسمى ، مديران خانه ى موسيقى را دعوت به گفت و گو كردند، دعوت ها بى پاسخ ماند و خانه ى موسيقى يكى از نامه هاى منتقدين، كه هركدام جزو موزيسينهاى برجسته هستند را با عنوان "نامه ى تعدادى هنرجو" در سايتش بازتاب داد.سپس در زمانى كه خود را تحت فشار ديد، بدون رعايت آداب برگزارى جلسه ى نقد و بدون توجه به مسير درست و اخلاقى كه منتقدين طى كرده بودند، در رسانه ها روزى را به عنوان "جلسه ى نقد از خانه" اعلام كرد.  با خواندن چند متن منتقدين و چند متن مسئولين خانه ، هر مخاطبى آنقدر آگاه است كه به ميزان صداقت و پاكى نيت، واقف شود.من با وجود اينكه هيچ وقت عضو خانه نبودم و نخواهم بود، اعتراضم را بلند اعلام مى كنم. شايد صداى هنرمندانى كه در شهرهاى مختلف با مشكلات دست به گريبان هستند از اين طريق شنيده شود. اينجا اعلام مى كنم كه در مقابل تهديدهاى مسئولين خانه به برخورد قانونى ، ترسى ندارم و هر بهايى را به تنهايى پرداخت مى كنم.

در مقابل از منتقدين خواهش مى كنم كه با مخاطب قرار دادن استاد شجريان تبديل به مهره ى بازى طراحى شده نشوند.

علی جنتی در جمع خبر خبرنگاران درباره اختصاص بخشی از بودجه سال آینده به تئاتر اظهار کرد: در سخنرانی‌های قبلی به این نکته اشاره کرده‌ام که تئاتر در مقایسه با هنرهایی مانند موسیقی و تجسمی بسیار مظلوم است و کمتر مورد توجه قرار گرفته. با أینکه اساس هنر بخصوص سینمای ما محسوب می‌شود و بسیاری از بزرگان این هنر ریشه‌ای تئاتری داشتند. بی‌توجهی‌هایی صورت گرفته و من از روز نخست تأکیدم به آقای مرادخانی توجه بیشتر به این حوزه بود و امسال را بر همین اساس سال تئاتر اعلام کردیم.

وی ادامه داد: کارهای مختلفی می‌توان انجام داد به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌ها که با همکاری شهرداری تهران هم فضاهایی جدیدی آماده می‌شود تا کمی از این وضعیت تنگ و تار خارج شویم. در شهرستان‌ها هم کارهایی در جریان است بخصوص اگر دست دولت کمی از نظر مادی بازتر شود؛ برنامه‌هایی برای گسترش این قضاها وجود دارد.

جنتی افزود: یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد در ارتباط با حمایت از هنرمندان تاتر از جمله پیشکسوتان و افرادی است که در حال وارد شدن به این حوزه هستند. اگر از پیشکسوتان حمایت شود راه را برای آموزش نسل جوان فراهم می‌کند که خوشبختانه کارهایی در این زمینه هم انجام شده است. خوشبختانه در این بخش ظرفیت‌های و استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد و شما در سراسر کشور شاهد فعالیت گروه‌ها هستید که نشان دهنده استعداد موجود است اما با کمبود امکانات مواجه هستند. باید از انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و هنرمندان حمایت کنیم تا استعدادها به خوبی توانایی‌هایشان را بروز دهند.

هفتصد میلیارد دلار وارد کشور شد و ما متوجه نشدیم کجا رفت

 جنتی تاکید کرد: مراکز آموزشی نیز باید حمایت کنند که خوشبختانه وزارت علوم تلاش می‌کند این بخش را تقویت کند. تکیه نباید بر اعتبارات دولتی باشد به هر حال شرایط متغیر است؛ زمانی دولت دوران شکوفایی را سپری می‌کند، مانند دولت گذشته که هفتصد میلیارد دلار وارد کشور شد و ما متوجه نشدیم کجا رفت. زمانی هم دوران خشکسالی مانند این دولت است که یک مرتبه نفت ١٤٧ دلاری به ٢٤ دلار می‌رسد و دولت برای گذران اولویت‌هایش مانند پرداخت حقوق کارمندان، پرداخت یارانه به مردم و بعضی فعالیت‌های عمرانی در تلاش است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در فضای جدید پیش آمده و به فرجام رسیدن برجام شاهد استقبال جهان از ملت ایران هستیم، در شرایطی که اروپایی‌ها حاضر نبودند به وزیر ما در حد یک مدیرکل ملاقات بدهند و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه مردم ایران وضع شد.

 جنتی افزود: امروز گشایش حاصل شده و شاهد استقبال از رییس جمهور در فرانسه و ایتالیا هستیم. حتی پیش از نهایی شدن برجام هم هیات های سیصد نفره و دویست نفره اقتصادی اروپایی به ایران بودیم که مایل به سرمایه‌گذاری بودند. دولت هم همواره در مذاکرات تاکید کرده به ایران به‌عنوان یک بازار فروش نگاه نکنند بلکه باید فعالیت‌های زیربنایی صورت بگیرد که به این ترتیب شاهد اشتغال زایی خواهیم بود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در زمینه فعالیت‌های وزارت ارشاد بخصوص در حوزه هنر به دنبال استفاده از امکانات غیردولتی هستیم و طی چند ماه گذشته یک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه هنر پایه‌گذاری کرده‌ایم و تمام بانک‌های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در آن وارد میدان کرده‌ایم. وزارت ارشاد هم در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده و همچنین وارد بورس می‌شود تا ده درصد از سهام ان توسط مردم خریداری شود و به این ترتیب بخش خصوصی وارد بحث توسعه فرهنگ و هنر شود.

 وی ادامه داد: فعالیت‌هایی هم در زمینه اقتصاد خلاق صورت گرفته است: در این بخش بر ارزش افزوده ناشی از طرح‌های خلافاته زاییده ایده‌های افراد تکیه خواهیم کرد. جهان از سال ٢٠٠١ بیشتر به این سمت حرکت کرده و به این نتیجه رسیده که تنها صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی نیست که ارزش افزوده ایجاد می‌کند. شما ملاحظه می‌کنید فردی مثل بیل گیتس با تأسیس شرکت مایکروسافت چه ارزش  افزوده‌ای ایجاد می‌کند؛ یا شرکت‌های گوگل و فیسبوک و غیره چه عملکردی در این زمینه دارد. اینها نتیجه فکر و ایده افراد است و ما نیز باید در این حوزه فعال شویم.

سالار عقیلی هیچ مشکلی ندارد

 وی درباره فعالیت سالار عقیلی گفت: سالار عقیلی هیچ مشکلی ندارد چون ایشان فرد سیاسی نبوده که رویکردهای تمام شبکه‌های تلویزیونی را بداند. ایشان قرار بوده در منچستر اجرایی داشته باشد و به او گفته بودند اگر در شبکه‌ای حضور پیدا کند و چند جمله‌ای صحبت داشته باشد در جذب مخاطب تأثیر خواهد داشت که ایشان هم چند دقیقه‌ای درباره فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است. به هرحال افرادی که در زمینه‌هایی تخصصی فعالیت می‌کنند ممکن است شناخت چندانی از برخی شبکه‌ها نداشتند. شاید اگر می‌گفتند بی بی سی ایشان شناخت داشت اما شبکه‌ای مانند من و تو خیلی شناخته شده نیست.

نامه روسای صنوف به دستم نرسیده

وی درباره نامه روسای صنوف به وزیر ارشاد درباره صندوق اعتباری هنر گفت: تا ساعت شش بعد از ظهر امروز که در دفتر پیگیر امور بودم نامه‌ای دریافت نکرده‌ام.

خانم معتمدآریا از هنرمندان خوش‌نام کشور است/ اعتراض کار عناصر خودسر و نفوذی بوده

 وی همچنین درباره مسال ایجاد شده در کاشان برای فاطمة معتمدآریا اظهار کرد: سیاست دولت در این زمینه روشن است و از تمامی هنرمندان حمایت می‌کند، به‌ویژه خانم معتمدآریا که هنرمند کاملاً شناخته شده و خوشنام کشور است. قطعاً اقدامات عناصر خودسر مورد حمایت دولت نیست اما همه چیز در دست دولت نیست و امکانات و اختیارات محدودی دارد. ضابط اجرایی ندارد که با این عناصر مستقیم برخورد کند؛ در حوزه برخورد با هنرمندان و کنسرت‌ها تا مراکز دیپلماتیک مانند آتش زدن سفارت عربستان با این مسائل مواجه هستیم اما عناصر خودسر چنین اقداماتی انجام می‌دهند. سعی ما حمایت است ولی بعضی مواقع واقعاً در اختیار. دولت نیست و عواملی که دخالت می‌کنند عوامل پرنفوذی دهستند که با توجه به پشتوانه‌هایشان عمل می‌کنند.

حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره موسیقی سی و یکم فجر درباره حذف سالار عقیلی از این دوره گفت: این تصمیم از سوی  کمیته نظارت صورت گرفته که آقای عقیلی در این دوره حضور نداشته باشند.

وی درباره نقش کمیته نظارت افزود: ما امسال در ستاد برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر کمیته های مختلفی را طراحی کردیم که کارهای هماهنگی جشنواره را انجام می‌دهند. کمیته نظارت نیز یکی از اینهاست که با هماهنگی با مراجع ذیصلاح نسبت به صدور مجوزها و استعلام ها و نظارت قبل و بعد از اجرا اقدامات لازم را انجام می‌دهد و بر اساس استعلام ها گروه‌ها در جدول جشنواره قرار می‌گیرد.

به گزارش تابناک فرهنگی ، همزمان با برگزاری نشست خبری جشنواره موسیقی فجر، حسین نوش آبادی سخنگوی وزیر ارشاد نیز در جلسه امروز خود با خبرنگاران عنوان کرده که حضور خواننده مشهور سنتی کشور در یک شبکه ماهواره‌ای صهیونیستی باعث شگفتی همه شد و دلایل آن در دست بررسی است، البته این کار به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: متأسفانه تخلفی صورت گرفته اما هنوز درباره حضور یا عدم حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر و یا محدودیت فعالیت وی تصمیم‌گیری نشده است. باید موضوع بررسی شود و بعید است که وزیر ارشاد نسبت به این امر واکنش سریع نشان دهد.

نوش‌آبادی درباره همکاری هنرمندان با رسانه‌های معاند نظام و قوانین ارشاد گفت: مقررات اجازه نمی‌دهد فردی با یک شبکه معاند نظام همکاری کند و فرقی نمی‌کند که در قالب سفارش، حضور، ارسال عکس و فیلم ارتباط داشته باشد.

وی افزود: موضوع تخلفات بررسی می‌شود اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آسیب‌شناسی این موضوع است.

آیین آغازین سی و چهارمین سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همزمان با بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس تماشاخانه سنگلج تهران عصر پنجشنبه اول بهمن ماه ۹۴ در این تماشاخانه آغاز شد.

کارگردانی این مراسم را محسن حسن زاده بر عهده داشت. همچنین منصور ضابطیان مجری مراسم بود.

سهراب سلیمی، منیژه محامدی، داریوش اسدی، مجید و نیکی مظفری، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، سعید پورصمیمی، ملکه رنجبر، محمود عزیزی، پرویز پورحسینی، اردشیر صالح پور، فرهاد قائمیان، عطا الله کوپال، قارسم زارع، اتابک نادری، محمدحسین ناصربخت، قادر آشنا و ... از جمله هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و پریسا مقتدی رییس تئاتر شهر از مسئولان حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای مراسم منصور ضابطیان همراه با رویا افشار که لباس محلی به تن داشت وارد صحنه شد و افشار شمعی را به یاد تولد ۵۰ سالگی سنگلج روشن و پوستر این جشن را امضا کرد. در ادامه نیز کاشی تماشاخانه سنگلج به رسم یادبود به این بازیگر تئاتر ایران اهدا شد.

در ادامه مراسم دو کلیپ پخش شد که اولی شامل صحبت های کوتاه محمدعلی کشاورز و عزت الله انتظامی درباره تاریخچه سنگلج بود و دومی مربوط به سخنان عماد ملکی شهردار منطقه ۱۲ تهران و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی که درباره تاریخ سنگلج و همزمانی پنجاه سالگی سنگلج با افتتاح سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر صحبت کردند.

شفیعی در این کلیپ ابراز خرسندی کرد که افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با ۵۰ ساله شدن تماشاخانه سنگلج همراه شده است. وی همچنین اشاره کرد که این تماشاخانه خاطرات زیادی را در دل خود دارد و همچنین هنرمندان نیز خاطرات زیادی از این مکان هنری دارند.

علی مرادخانی نیز در سخنانی اشاره کرد: باید به داشتن چنین تماشاخانه ای افتخار کرده و قدر آن را بدانیم. وقتی پای صحبت بسیاری از هنرمندان تئاتر می نشینم آنها خاطراتی از سنگلج دارند.

بعد از پخش این کلیپ ها، سعید اسدی پیامی درباره اهمیت تئاتر و تاریخ سی و چهار ساله جشنواره قرائت کرد.

پس از صحبت های دبیر جشنواره منصور ضابطیان از علی عابدی مدیر فعلی و اتابک نادری مدیر قبلی سنگلج دعوت کرد که روی سن حاضر شوند. این دو مدیر بعد از نشستن میز و صندلی هایی که در صحنه چیده شده بود خاطراتی از حضورشان در سنگلج را بیان کردند.

عابدی در سخنانی گفت: از اینکه در این تماشاخانه فعالیت دارم بسیار خرسندم و امیدوارم بتوانم از این پس فعالیت های سنگلج را افزایش دهم.

همچنین اتابک نادری که هدیه ای از جانب سنگلج به وی اهدا شد در سخنانی گفت: سال ۸۵ که به سنگلج آمدم پسرم به مهدکودک می رفت اما در سال ۹۱ و بعد از ۶ سال که از آنجا می رفتم پسرم در مقطع راهنمایی تحصیل می کرد من در این مدت مراحل بزرگ شدن پسرم و ترانه هایی که او در کودکی اش می خواند را ندیدم و نشنیدم به همین جهت از همسر و فرزندم که در مراسم حضور دارند عذرخواهی می کنم و این هدیه را به آنها تقدیم می کنم.

اجرای بحر طویل توسط امیر سلطان احمدی که مضمونی انتقادی درباره وضعیت تئاتر داشت و شوخی هایی با دولت گذشته و موضوع برجام می کرد از دیگر بخش های مراسم امشب بود.

در این مراسم حمید جبلی، قباد شیوا، امیر اسمی و محمد امیر یاراحمدی به نمایندگی از هیات داوران بخش های عکس، پوستر، پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر و نمایشنامه نویسی روی سن آمدند و پشت صندلی هایی که در صحنه چیده شده بود نشستند و هر کدام برگزیدگان بخش های مربوط به خودشان را معرفی کردند.

برگزیدگان بخش عکس

عماد دولتی، حسین اسماعیلی، ساینا قادری تقدیر شدند.

رتبه سوم پرنا بهارعلی

رتبه دوم کیارش مصیبی

رتبه اول مهرداد متجلی

برگزیدگان بخش پوستر

سینا افشار، شکوه احمدی تقدیر شدند.

رتبه سوم میثم خاوری

رتبه دوم جواد آتش باری

رتبه اول میثم نامدار

برگزیدگان پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر

رتبه سوم سینا افشار

رتبه دوم فرشته عابدی

رتبه اول سعید رضوانی

برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی

رتبه سوم پویا پیرحسین لو

رتبه دوم کامران شهلایی

رتبه اول مهرداد کوروش نیا

علی مرادخانی به دلیل سفر امکان حضور در این مراسم را نیافت.

پایان بخش این مراسم اجرای چند ترانه توسط نیما رئیسی بود و همچنین در پایان با حضور حسین نوش آبادی و هنرمندان حاضر در مراسم کیک ۵۰ سالگی سنگلج بریده شد.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi