سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

من، فارغ التحصیل رشته سینما، مدتی را در لهستان و در شهر «ووج» برای تحصیل گذراندم. دانشگاهی که من در آن در رشته ادبیات نمایشی انگلیسی درس می خواندم درست در مرکز شهر بود و همیشه دنبال خانه ای بودم که هم به دانشگاه نزدیک بوده و هم قیمت مناسبی داشته باشد. شهری که من در آن زندگی می کردم بعد از ورشو مهم ترین شهر لهستان است. ووج شهری است که در جنگ جهانی دوم تقریبا سالم ماند و خرابی هایش هم بعد از جنگ ساخته نشد؛ شهری که چند دهه پیش قلب تپنده سینمای اروپا بود و کارگردانانی چون کیشلوفسکی و پولانسکی در مدرسه سینمایی همین شهر تحصیل کردند. شما در این گزارش با سبک دیزاین خانه های قدیمی شهر ووج آشنا می شوید. در این گزارش حاصل مشاهداتم از زندگی در یکی از این خانه هارا برای تان نوشته ام.

خانه برای من جایی است که هر نقطه اش تاریخی داشته باشد. خانه برای من جایی است پر از عکس، رومیزی های دستباف؛ جایی که به چیدن هر نقطه اش فکر کرده باشی؛ جایی که وقتی در آن قدم می گذاری حس کنی کسی تو را در آغوش می کشد. خانه ای که در بین آگهی ها در اینترنت پیدا کردم با وجود ظاهر زمختش همین خصوصیات را داشت. در منطقه ای به نام «اوکجی» که تقریبا پایین شهر محسوب می شد. وقتی با دوستم برای دیدن این خانه می رفتیم، حس می کردم به قلب بازماندگان جنگ جهانی نزدیک و نزدیک تر می شویم. اتوبوس پایین می رفت و شهر کم کم چهره تمیز و زیبایش را از دست می داد و سیاه تر می شد.

در راه حتی ساختمان هایی را دیدیم که بخشی از آنها در جنگ نابود شده بود و در بخش دیگرشان کسانی زندگی می کردند. ته دلم گفتم خدا کند، خانه ارزانی که من پیدا کرده ام یکی از همین ها نباشد. اما اوکچی از همان خانه های مرسوم دوران کمونیستی بود؛ ساختمان هایی خالی از طراحی که زنجیروار از آلمان شرقی تا لهستان کشیده شده بودند. زیبایی لهستان اما بر همه زشتی ها غلبه می کرد. در پاییز آن قدر درختان سرخ رنگ و زیبا می شدند که حتی زشت ترین ساختمان ها هم نمی توانستند از دلربایی شان کم کنند. صاحبخانه من یک زن تنهای ۷۰ ساله به نام جیشا بود. او و خانه اش برای من که قرار بود مدتی را در لهستان تنها زندگی کنم، شبیه یک آغوش گرم بود؛ گرم و زیبا و نقطه نقطه اش پر از ردپای زندگی.

همه چیز چوبی و کاملا همان چیزی بود که اروپایی ها «بوهیمین» می گویند. بوهیمین اما داستان بلندبالایی دارد. اسم بوهم از سرزمینی تاریخی در اروپای مرکزی گرفته شده که حالا در بخش غربی جمهوری چک است. سبک بوهمی یا همان بوهیمین در اروپا به سبک زندگی کسانی می گویند که با روشی غیرمتعارف زندگی می کنند؛ کسانی که شیفته موسیقی، تئاتر و ادبیات هستند؛ آدم های بی پروا که در زندگی کوله بار اندکی دارند و آنچه دارند بیشتر ساخته دست خودشان است. این آدم ها از همان هایی هستند که همیشه در خانه شان یک نوشیدنی جدید با شیرینی های داغ و خانگی را امتحان می کنید. هرچند جیشا زن تنهایی بود اما زندگی اش پر از آرامش و امنیت بود؛ آرامشی که انگار هر روز بهانه تازه ای برای زندگی کردن به او می داد.

قسمت اصلی خانه جیشا یک اتاق نشیمن کوچک با یک تلویزیون قدیمی بود. میز مورد علاقه من، میز کنار تلویزیون بود؛ یک میز پر از عکس و ماتروشکا. ماتروشکا همان عروسک های تو در توست که از چوب درخت زیزفون ساخته می شود. ماتروشکا برای خانه های روسی و لهستانی شبیه سرمایه خانوادگی است.

به آپارتمان که رسیدم، صاحبخانه ام، جیشا خوشحال و خندان در را باز کرد. اصلا شبیه زنان ۷۰ ساله نبود؛ نه قهقهه های از ته دلش، نه شلوار جینش و نه موهای سرخ رنگش که کاملا امروزی کوتاه شده بود. تنها از چین و چروک های عمیق کنار چشمانش می توانستم گذر سال ها را بفهمم. پا که در خانه گذاشتم فهمیدم اینجا همان خانه ای است که می توانم در آن زندگی کنم. جیشا به دختران جوان، پیانو درس می داد. برای همین بعضی روزها مهمان های ناخوانده ای توی خانه داشتیم.

اتاق من فقط یک تختخواب، یک کمد چوبی و یک میز تحریر داشت. پنجره اش آن قدر زیبا بود که نمی توانستم از آن چشم بردارم. جیشا گفت می توانم هرچه می خواهم از اتاقش بردارم و به اتاق خودم ببرم .

جلوی تلویزیون یک مبل راحتی قرار داشت که به رسم خانه های اروپای شرقی پر از «گروشت» بود. گروشت، سبکی از قلاب بافی است که در هر خانه ای پیدا می شود. در لهستان کمتر دست آدم ها موبایل و تبلت دیدیم. اگر کسی بیکار می شد یا کتابی به دست می گرفت یا گروشت می بافت.

عصرها من برای او چای ایرانی دم می کردم و با گز روبه روی تلویزیون می خوردیم. جیشا برایم با آب و تاب داستان سریالی که هر روز می دید و هیچ وقت تمام نمی شد را تعریف می کرد. او گاهی «پونچکی» می پخت و من تقریبا همه شان را می خوردم. پونچکی چیزی شبیه پیراشکی است که داخلش را با مربای آلو پر می کردند.

این روزها دیگر آپارتمان ها آن قدر کوچک شده که نمی شود در یک زمان هم کتابخانه بزرگی در خانه داشت، هم یک کنسول دکوری و هم کابینت های سرتاسری. مشکل شهرنشین های امروزی فضاست. اینکه در هر شرایطی بشود از در و دیوار خانه برای جا دادن لوازم استفاده کرد، شرط اول و آخر طراحی خانه های کوچک امروزی است.

 

این وسط، طاقچه های چوبی رنگارنگی که تازه در انواع شکل ها به بازار آمده کار را راحت کرده است؛ آن قدر راحت که می شود با صرف هزینه ای اندک چند تا از آنها را از بازار تهیه و بی نیاز به نظر کارشناس و خبره طراحی داخلی آنها را در هر گوشه ای از خانه نصب کرد. فقط مسئله اینجاست که باید طاقچه مناسب با محیط و محل صحیح نصب آن را بشناسید؛ باقی اش فقط کار میخ است و چکشی که داستان را تمام می کند. این چند راهنمایی کوچک و ساده را بخوانید و بعد دست به کار شوید. شما می توانید با چند تغییر ساده نتیجه فوق العاده ای بگیرید.

 

برای خانه هایی که دیوارهایی یک دست با رنگ های روشن و ساده دارند نصب کردن یک یا دو طاقچه می تواند فضا را کلا عوض کند. مهم این است که دیواری که باید به صورت خاص برای نصب طاقچه ها استفاده شود درست و بجا باشد. معمولا طاقچه ها را در خانه هایی با دیوارهای یک دست در بزرگ ترین فضای دیواری و در اندازه ها و شکل های مختلف نصب می کنند اما مساله اینجاست که در دیوارهایی با رنگ های روشن باید از طاقچه هایی با رنگ های تیره تر استفاده کرد. اگر دوست دارید در خانه تان یک دیوار خاص داشته باشید چند طاقچه حسابی تهیه کنید.

 

 

اگر در حمام خانه از سقف های کاذب استفاده نشده باشد، آن وقت سقف بیش از حد بلند است و حمام و دستشویی یک فضای عمودی طولانی. در این مواقع فقط با استفاده از طاقچه های متعدد امکان فضا بخشیدن به حمام وجود دارد. اما استفاده از طاقچه باید تابع قانون خاصی باشد. قابی که برای آینه استفاده شده و همین طور شکل کمد زیر سینک دستشویی تعیین کننده شکل خاص طاقچه هاست. در مواردی که لوازم چوبی دیگری در حمام وجود دارد شکل طاقچه ها باید تابعی از شکل خاص آنها باشد.

 

 

در زمان استفاده از طاقچه ها در اتاق نشیمن باید به نکته مهمی دقت کنید؛ اینکه اگر طاقچه ها را برای قرار دادن دکوری های خاص استفاده می کنید بهتر است رنگ شان با رنگ باقی لوازم چوبی محیط همخوانی داشته و حتی بهتر است از یک جنس و بافت هم باشند. به این ترتیب طاقچه ها نه تنها اشیایی اضافه در فضا به حساب نمی آیند بلکه هماهنگی شان با اجزای ساختمان هارمونی خوبی به کل فضای خانه می بخشد؛ انگار که در زمان طراحی خانه از ابتدا به این طاقچه ها فکر شده و آنها ملزومات اضافه شده ای نیستند.

 

 

شاید عجیب به نظر برسد اما تا جایی که می توانید از هر فضای خالی دستشویی برای نصب طاقچه های بزرگ و کوچک استفاده کنید. این طاقچه ها هرقدر به سینک دستشویی نزدیک تر باشند، بهتر است. معمولا در فضای دستشویی و حمام کنج های بی استفاده زیادی هست که فقط با نصب طاقچه های کوچک قابل استفاده می شوند. نصب طاقچه های زیاد در دستشویی زمانی به زیبایی کمک می کند که همراه با دکوری های لازم باشد وگرنه اگر همه فضا برای قرار دادن لوازم بهداشتی به کار رود، طاقچه ها فضا را بیشتر خفه و تنگ نشان می دهند تا باز و دلپذیر.

 

 

یکی از اصول طراحی، استفاده از نشانه های طبیعت در خانه است. به این تصویر دقت کنید. نصب طاقچه های چوبی در دوطرف شومینه سفیدرنگ به طور کلی دکوراسیون تمام فضای اطراف را تحت تاثیر قرار داده است. رنگ چوب طبیعی طاقچه ها روی دیوار کرم رنگ و شومینه ای با رنگ سفید یک طرف و گل های طبیعی روی آن هم خودش یک طرف. استفاده از فرش گلدار و صندلی چوبی هم نشانه های طبیعت را بیشتر جلوه داده است. می بینید اگر طاقچه ای در میان نبود و گلدانی روی آن، هیچ وقت نمی شد به این شکل طبیعت را در خانه به تصویر کشید. پس لازم است همیشه به استفاده بهینه از فضای طاقچه ها فکر کنید چون گاهی آنها فقط به درد تزئین می خورند.

 

 

زمانی که کاناپه ها به دیوارهای خانه چسبیده اند می شود با استفاده از طاقچه ها فضا را کمی تغییر داد. در خانه های کوچکی که گریزی از چسبیدن کاناپه ها به دیوارها نیست، مناسب ترین کار این است که با دو طاقچه در اندازه های متفاوت نمایی تازه به نشیمن داد. به این ترتیب فضای کافی برای به نمایش گذاشتن تزئینی های دوست داشتنی تان هم خواهید داشت و دیوار خانه دیگر خالی و بی روح باقی نمی ماند. نصب طاقچه و قرار دادن عکس یا شمع روی آن گاهی حتی به نصب یک تابلوی هنری ارجحیت دارد.

 

 

خیلی ها هنگام طراحی کابینت های آشپزخانه به طراح توصیه می کنند تا جایی که امکان دارد از این فضا استفاده کرده و دیوارها و زمین را بیخ تا بیخ از کمد ها و قفسه های کابینت پر کند. به این ترتیب آنها فقط به یک خواسته شان می رسند؛ جا و فضای کافی، اما در این صورت دیگر کسی نمی تواند تضمینی دهد که آشپزخانه شان مدرن و امروزی هم به نظر برسد. چیدن گوش تا گوش کابینت روشی قدیمی است. در طراحی های تازه اگر فضا اجازه دهد، از چند طاقچه بلند و باریک در آشپزخانه ها استفاده می کنند. طاقچه ها فضای آشپزخانه را قابل دسترس نشان می دهند.

 

 

لازم نیست اتاق نشیمن تان را حتما با اسباب گران قیمت تزئین کنید. اگر شومینه ساده خانه روی اعصاب تان رفته فقط کافی است روی آن را یک طاقچه بلند بدهید؛ طاقچه ای سرتاسری که فضای بین شومینه و دیوار بالای آن را از هم جدا کند. دیوارهای کناری را هم می توان با کمدی همرنگ و طاقچه هایی ردیف تزئین کرد. درواقع همین تکه چوب های ساده ای که می بینید با کمترین هزینه دکوری زیبا درست کرده اند به خصوص همان طاقچه بلندی که بالای شومینه مسطح آمده کار را تمام کرده است.

 

 

گاهی لازم است که طاقچه ها کامل کننده طراحی خاص دکوری باشند. بهتر است در بالای کتابخانه های کوتاه اتاق ها یا دکوری هایی که در کنج شومینه ها ساخته می شوند، طاقچه هایی با همان رنگ و بافت چوب به ترتیب و توالی خاصی نصب شوند؛ طوری که تا نیمه های دیوار بالا بروند؛ انگار که طاقچه ها در حال پیشروی به سوی بالا هستند. زیبایی کار وقتی دوچندان می شود که رنگ طاقچه ها و دکوری با دیوار پشت کار متضاد با هم باشند. نصب طاقچه هایی همرنگ با دیوار حس صعود به بالا را القا نمی کند.

 

 

اگر آشپزخانه تان کاشی های رنگی خاصی دارد یا اگر در فضای دستشویی و حمام از کاشی های قهوه ای استفاده شده کاشی هایی که دیگر کاری برای رنگ شان نمی شود کرد! بهتر است فضا را با نصب طاقچه هایی هم رنگ کمی به روزتر کنید. این مساله درباره هر رنگی صدق می کند فقط کافی است طاقچه هایی با ضخامت چوب بیشتر انتخاب کنید تا رنگ خاص شان بیشتر به چشم بیاید. یادتان باشد در این مورد باید تا جایی که می توانید لوازم تزئینی کمتری روی طاقچه قرار دهید. طاقچه ها در این شرایط رنگ غیردلخواه تان را کمی چشم نوازتر می کنند.

 

 

فرقی ندارد در قسمت دستشویی و حمام خانه چقدر فضا داشته باشید. به هر حال یک دیوار خالی که پیدا می شود تا چند تا از این طاقچه های باریک را روی آن بچسبانید و کمی حال و هوای این فضای ساده و فراموش شده خانه تان را تغییر دهید. فضای سرویس های بهداشتی با استفاده از این طاقچه ها از حالت سردی درمی آید به خصوص اینکه طاقچه باریک سفیدرنگ محیط را بزرگ تر از معمول نشان می دهد. استفاده از لوازم مخصوص حمام و دستشویی متناسب با رنگ دیوارها خودش داستان را کامل می کند. طاقچه در فضای دستشویی راحت ترین راه برای شاداب کردن فضاست به خصوص اگر امکان استفاده از گلدان های طبیعی را هم داشته باشید.

 

 

شاید مهم ترین کارکرد طاقچه ها در حمام و دستشویی برای قرار دادن حوله های اضافی و گذاشتن باقی لوازم بهداشتی باشد اما طاقچه ها زمانی زیبایی شان دوچندان می شود که در کنار وان حمام قرار بگیرند و صرفا برای گذاشتن شمع های رنگارنگ به کار روند. در این حالت که حمام را شبیه به محیط یک اسپا می کند باید طاقچه ها در ارتفاعی پایین و نزدیک به وان حمام قرار بگیرند. حتی اگر دسترسی خاصی به آنها وجود نداشته باشد باید طاقچه باز در ارتفاع پایین باشد تا شمع ها کاملا دیده شوند.

 

 

در معماری خانه های ایرانی همیشه فضای بین دو پنجره بی استفاده باقی می ماند. پیش از این فضای بین دو پنجره را هم با پرده های ضخیم می پوشاندند به این بهانه که فضای خانه را بزرگ تر نشان دهند اما حالا دیگر این روش ها قدیمی شده است. این روزها بهترین راهکار برای استفاده از فضای خالی بین دو پنجره قدی خانه به کار بردن طاقچه هاست. طاقچه ها با دکوری های روی شان حتی به استفاده از قفسه های باریک و کتابخانه های قدی هم ارجحیت دارند؛ ضمن اینکه اگر فضا برای کتاب ها انتخاب شده باشد باز هم استفاده از طاقچه ها برای چیدن کتاب ها بهتر است تا آوردن کتابخانه ای بزرگ در فضای اتاق نشیمن.

تعریف ساده ای دارد. یک تکه پارچه که برای جلوگیری از ورود نور یا کم نور کردن محیط داخلی ساختمان و همچنین برای رعایت حریم داخل منزل استفاده می شود. از هر کسی که درباره پرده بپرسید همین تعریف را کم وبیش تحویل تان می دهد.

 

اما پرده فقط این نیست. طراحان داخلی به پرده به چشم یکی از مهم ترین عناصر چیدمان خانه نگاه می کنند؛ عنصری که برای زیبایی خانه به عوامل زیادی مانند انتخاب درست طرح و نقشه و حتی جنس و بافت نیاز دارد. برای اینکه خانه ای امن و گرم داشته باشید از معجزه پرده ها غافل نشوید؛ به خصوص ترفندهای ساده انتخاب پرده در هر کدام از قسمت های خانه!

 

ابزار زیبایی خانه

 

اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری. در خانه های بزرگ هر کدام از این مکان ها مشخصه خاص خودشان را دارند و فضایی مجزا. این وسط اهمیت پرده اتاق پذیرایی از همه جا بیشتر است؛ مهم ترین قسمت خانه که در دید قرار دارد و مورد قضاوت دیگران قرار می گیرد. در خانه های کوچک هم که دیگر فرقی ندارد؛ پرده نشیمن، پذیرایی و. . . همه یکی است و با اهمیت.

 

برای اینکه نمای خانه را با پرده ها زیباتر کنید، سوای جنس خاصی که برای پرده های پذیرایی در نظر گرفته می شود باید به طرح مناسب شان هم فکر کنید. در اتاق پذیرایی اغلب تلفیقی از سه یا چهار پرده را در قالب والان، دکور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری آویزان می کنند که به لحاظ جنس و حتی ضخامت با هم متفاوت هستند. پارچه پرده این محیط، معمولا از میان رنگ های کرم، شیری، سفید، طلایی با بافت هایی ساده یا طرحدار انتخاب می شود.

 

این بسته به نوع دکوراسیون کلاسیک، مدرن، معاصر و. . . دارد که شما را به سمت چه طرح و حتی جنسی می کشد اما نکته اینجاست که با چند ترفند ساده می توانید به پرده های خانه جلوه بیشتری بدهید. اگر می خواهید سقف خانه تان بلند تر به نظر برسد، چوب پرده را هر قدر که می توانید بالا ببرید. پرده ها هر قدر که بالاتر باشند خانه بزرگ تر نشان داده می شود. یکی کردن پنجره ها هم می تواند خانه را بزرگ و عریض کند. اگر فضای بین دو پنجره زیاد نیست می توانید به جای جدا کردن پرده ها آنها را یک سره درست کنید.

 

این توهم که فضای بین دو پنجره هم باز است، خانه را عریض تر می کند. برای پنجره های بلند از قاب های چوبی بالای پرده استفاده کنید و در زمانی که پنجره ها کوتاه هستند، اصلا سراغ این ابزار خاص نروید. معمولا در پنجره های کوتاه و معمولی از پرده هایی استفاده می کنند که حاشیه پایین شان تزیینات بیشتری دارد و نگاه بیننده به آن قسمت جلب می شود.

 

سعی کنید پرده هایی انتخاب کنید که از بالا تا یک سوم پایانی ساده هستند و در یک سوم پایانی در قسمت پایین پنجره ها، طرحدار می شوند و نقش و نگار دارند. در پنجره های بلند هم می توانید به جای تزیینات قسمت پایین پرده، قسمت بالای آن را با رنگ یا طرح خاصی تزیین کنید؛ این طوری بلندی پرده ها کمتر به نظر می رسد.

 

طرح خوش، خواب خوش

 

برای انتخاب پرده اتاق خواب سوای رنگ و طرحی که باید مورد علاقه شما باشد به مقاوم بودن جنس آن هم توجه کنید وگرنه مجبورید هرازگاهی پرده های رنگ و رو رفته تان را کنار بگذارید. برای انتخاب پرده مقاوم یک ترفند ساده یادتان می دهیم. کافی است پارچه را از جایی که بریده شده کمی بکشید. اگر تار و پود پارچه به سرعت از هم جدا شد، بهتر است بی خیال خریدن آن شوید.

 

اگر هم خیلی علاقه مند به خرید آن بودید ایرادی ندارد فقط باید حتما پشتش آستر بزنید تا دیگر آفتاب نتواند کاری با تار و پود پرده تان داشته باشد. معمولا جنس آسترها از کتان یا تترون است و زیر پرده های حریر نصب می شود. رنگ پارچه آستری باید یک درجه روشن تر یا یک درجه تیره تر از رنگ پارچه اصلی پرده باشد تا طرح و رنگ پرده اصلی در آن گم نشود یا پنجره اتاق، نمای نامرتبی پیدا نکند. برای انتخاب رنگ و طرح اتاق خواب هم باید سوای علاقه خودتان نیم نگاهی به در و دیوار اتاق و باقی دکوراسیون فضا داشته باشید. برای داشتن یک اتاق رویایی می توانید از دانتل و حریر سفید استفاده کنید.

 

درست است که دانتل ها نازک هستند اما برای زوج های جوان فضایی دوست داشتنی ترتیب می دهند. اگر هم با نور زیاد رابطه ای ندارید و می خواهید اتاق خواب تان همیشه تاریک و تیره باشد، بهترین انتخاب مخمل است؛ آن هم در رنگ های گرم. این وسط تنها مشکل یک دست شدن محیط است که می توان با کمی ایده آن را هم اصلاح کرد. بهترین کار استفاده از دو پارچه مخمل با رنگ مکمل هم است؛ مثلا صورتی و خاکستری، قهوه ای تیره و زرد و. . ..

 

خلاقیت بچه ها با پرده ها

 

اگر الان به شما بگویند که رنگ اتاق فرزندتان با میزان خلاقیت و هوشیاری او رابطه مستقیمی دارد، آن وقت باز هم برای انتخاب رنگ پرده اش سراغ رنگ های خنثی و سرد می روید؟ به طور حتم نه. مناسب ترین رنگ پرده برای اتاق کودک و نوجوان خانه رنگ آبی با تلفیق زرد و سبز است چون بازتاب این رنگ ها هم خواب خوبی نصیبش می کند و هم در طول روز کلی به او انرژی می هد. فقط نکته اینجاست که برای پرده اتاق کودکان هیچ وقت از یک رنگ تک به صورت ساده و بدون تلفیق استفاده نکنید.

 

تاثیر رنگ ها روی اعصاب و روان بچه ها خیلی بیشتر از تصور ماست؛ مثلا اگر زمانی رنگ قرمز خالص یا نارنجی در اتاق کودک تان به کار بردید، دیگر نباید مانند قبل توقع آرامش و سکوت از او داشته باشد. این رنگ به شدت بچه ها را تحریک می کند یا رنگ آبی ساده کلا بچه ها را کم انرژی می کند. پس تلفیق رنگ ها در پرده اتاق بچه ها را فراموش نکنید. اگر اتاق کودک تان حسابی نورگیر است، هیچ وقت سراغ پرده های ضخیم نروید.

 

یک حریر ساده هم برای اتاق بچه ها کفایت می کند. بگذارید بچه ها با آفتاب آشتی کنند. اما اگر نور روی اعصاب خودتان است، می توانید از پرده ها و شیدهای تاشو استفاده کنید؛ مدل هایی که این روزها حسابی باب شده اند و طرفداران زیادی دارند. با این پرده ها میزان نور ورودی به خانه قابل کنترل است. مهم ترین مزیت این پرده ها در طراحی است. شما می توانید هر تصویری را که خواستید روی این پرده ها چاپ کنید. این طوری دیگر لازم نیست برای شخصیت محبوب فرزندتان همه بازار را زیر و رو کنید.

 

خصوصی ترین جا را امن تر کنید

 

در طراحی معماری تازه در فضای خانه ایرانی ها برای سرویس های بهداشتی جایگاه خاصی قائل شده اند وگرنه تا پیش از این سرویس های بهداشتی یا گوشه حیاط بودند یا در آپارتمان های به روزتر در پخی خانه با پنجره ای کوچک و نفسگیر. حالا داستان فرق کرده؛ معماران اهمیت پرداختن به سرویس های بهداشتی را به مردم گوشزد کرده اند به خصوص با المان اضافه شدن پنجره های عریض به این بخش حساس خانه.

 

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما خیلی از سرویس های بهداشتی امروزی پنجره دارند؛ البته با رعایت ممنوعیت و کنترل دید از خارج. این وسط اهمیت آویزان کردن پرده برای سرویس های بهداشتی بیشتر از همیشه معلوم می شود. پرده ای که برای این فضاها انتخاب می شود باید در برابر رطوبت محیط مقاوم باشد؛ البته این مساله به این معنا نیست که پرده پنجره حمام و دستشویی را حتما از جنس پلاستیکی انتخاب کنید. شید و تور هم برای پنجره سرویس های بهداشتی مناسب هستند. فقط این وسط پارچه های ابریشمی خط قرمز محسوب می شوند. ضمن اینکه باید حواس تان باشد پرده ای که برای سرویس بهداشتی استفاده می کنید قابلیت شست وشوی ماهانه را داشته باشد چون به خاطر رطوبت منبعی برای جذب باکتری و آلودگی می شود.

 

داستان برای پرده حمام کمی متفاوت است. این پرده که تازگی ها خواهان زیادی دارد، بیشتر به خاطر تغییر جلوه حمام جذاب است. رنگ پرده حمام معمولا به رنگ دیوارها انتخاب می شود و متناسب با نقش های روی دیوار؛ البته باز هم قانون خاصی وجود ندارد. اگر از پرده ای خوش تان آمده می توانید اول آن را آویزان کنید و بعد برای اینکه فضا زیاد شلوغ نشود تابلوها و سبدها و باقی لوازم حمام را متناسب با آن انتخاب کنید؛ مثلا اگر پرده حمام تان گلدار است می توانید پادری، حوله ها و. . . را هم با طرح گل های مشابه با آن انتخاب کنید.

 

با پرده پراشتها شوید

 

اولین مساله درباره آشپزخانه تحریک اشتهاست بنابراین در انتخاب رنگ پرده آشپزخانه باید سراغ رنگ های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی ملایم بروید. بعد از رنگ پرده جنس پرده آشپزخانه را هم باید با دقت زیادی انتخاب کرد چون در بیشتر خانه های امروزی بیشترین میزان نور از آشپزخانه ها تامین می شود. خود فضای آشپزخانه هم به نور فراوانی احتیاج دارد.

 

چه نور طبیعی و چه نور غیرطبیعی بنابراین می توانید از تورهای حاشیه ای مخصوص آشپزخانه به اندازه های ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر با کناره های هماهنگ یا پرده های نیمه استفاده کنید. پرده های بالارونده با دوخت رومی هم می توانند برای پنجره های آشپزخانه گزینه مناسبی باشند چراکه این پرده ها هم فضای کمی اشغال می کنند و راحت جمع می شوند و هم نسبت به پارچه های دیگر متراژ کمتری می برند.

همهٔ ما در صدد داشتن خانه ای سالم هستیم محلی برای داشتن آرامش و رشد شخصی. کتاب خانهٔ سالم نوشتهٔ خانم جکی کراون، مطالب کاربردی و جالبی را ارائه کرده و سعی می کند با امکانات موجودی که همه در اختیار داریم خانه ای سالم تر و بهتری داشته باشیم. تلاش من این است که محتوای کتاب را به همراه تجربهٔ خودم در تدریس کارگاه های هنر پالایش مکان و ذهن، به شیوهٔ مناسبی در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهم.

 

طراحی برای جسم و جان

 

هنگامی که وارد خانه ای سالم می شویم حس و حال به خصوصی دارد فارغ از چیدمان و سبک طراحی انجام شده، حس هماهنگی و یکپارچگی در عین پاکی و تعادل به فرد منعکس می شود. احساسی که جسم و روح آدمی را تغذیه می کند. با گذر زمان دوست دارید بیشتر در چنین فضایی باشید و حس رضایت بیشتری خواهید داشت. هر روز خود را با انرژی بیشتری آغاز می کنید و انگیزهٔ شما در زندگی افزایش می یابد.

 

یکی از مضرات عصر تکنولوژی، پیشرفت صنعت به قیمت به مخاطره افتادن سلامت مان است. وسایل گرمایش و سرمایش امروزی ما را به داشتن دمایی مطلوب وسوسه می کند در حالی که آلرژی های مختلف فصلی و سرماخوردگی های مکرر ما را احاطه کرده است. افزودنی های شیمیایی، رنگ های بادوام، اشیائی با ماندگاری بالاتر، چوب های با دوام و به طور کلی مصالحی بادوام در اختیارمان قرار می دهد که در عوض هوا را آلوده تر می کند. سموم ساطع شده از این مصالح بسیار مضر است. استفاده از مواد امروزی به منزله صرفهٔ اقتصادی است اما مواد تشکیل دهندهٔ آن ها زندگی ما را با انواع بیماری هایی نظیر سردرد تا افسردگی های مزمن به مخاطره می اندازد. در نهایت آنچه شاهدش هستیم سلامت و رهایی حذف شده از زندگی های کنونی است.

 

امروزه معماران سبز که حرکتشان را از سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ آغاز کردند هدفشان این است که طراحی آن ها هم اقتصادی باشد هم سالم و با حداقل مصرف انرژی طرح های خود را به اجرا درآورند.

 

اگر از خانه های قدیمی الگو برداری کنیم با مصالحی ساخته می شود که طبیعی هستند مانند خاک، خشت، گل، آجر و چوب. این مصالح با خورشید گرم می شوند و با پایین آمدن خورشید به طور طبیعی خنک می شوند. خانه های قدیمی، علاوه بر راحتی که دارند به منابع طبیعی کمتری آسیب می رسانند.

 

به حال با گفتن این مطالب به این نتیجه نمی رسیم که زندگی رهبانی را در پیش بگیریم و از امکانات عصر حاضر استفاده نکنیم اما می خواهیم آگاهانه خانه ای سالم تر داشته باشیم. خانه های قدیمی می تواند سرنخ های خوبی از قواعد طراحی و چیدمان سالم به ما بدهد.

 

طبیعت را دوست بدارید، آن را مطالعه کنید، به طبیعت نزدیک بمانید، هیچ گاه شما را نادیده نمی گیرد. فرنک لیود رایت

 

مشخصه های یک خانهٔ سالم

 

• پاکی

 

هیچ چیز به اندازهٔ هوایی که تنفس می کنید اهمیت نخواهد داشت در حالی بیش از نیمی از وسایلی که در خانه ها استفاده می کنیم از مواد شیمیایی نظیر فرمالدیید، متانول، بنزن و دیگر مواد سمی تشکیل شده است. ارزانی و در دسترس بودن اشیایی که با این مواد ساخته شدند بر مواد طبیعی ارجحیت دارند. به هر صورت استفاده از تصفیه کنندهٔ هوا می تواند شما را از آلودگی های فضای داخلی نجات دهد. بنابراین بهترین راه حل این است که کیفیت هوا را افزایش دهیم تا مقدار سموم آورده شده به خانه ها را کاهش دهیم.

استفاده از پاچه های کتانی و لنین برای مبلمان و کوسن ها توصیه می شود. حتی هنگام تمیز کردن خانه از مواد شویندهٔ طبیعی مانند سرکه و آب لیمو استفاده کنیم.

 

رفع انباشتگی و حذف وسایل غیرقابل استفاده در خانه به سرعت گردش انرژی در مکان کمک می کندو به این ترتیب جریان هوای سالم تری تنفس می کنید. انباشتگی در لباس ها و یا در کتابخانه هوای داخل را راکد کرده و منجر به تجمع میکروب می شود.

 

• حفاظت از محیط زیست

 

خانهٔ سالم با محیط زیست مهربان است. برای گرمایش و سرمایش اقتصادی مکان، اتاق ها طوری طراحی شده اند که از ریتم طبیعی هوا بهره ببرند. تجهیزات و نورپردازی با توجه به مصرف بهینهٔ آن ها انتخاب شده و سیستم لوله کشی مجهز به ابزارهای مصرف بهینه می باشند.

 

مصرف گرایی در این خانه کمتر دیده شده و ساکنین سعی می کنند از وسایل طبیعی حتی دست دوم نیز استفاده کنند. کاغذ دیواری و کاغذهای آباژورها از مواد بازیافتی کاغذی هستند. ساکنین چنین خانه هایی با محافظت از منابع طبیعی به این درک می رسند که محل سکونتشان معنای خاصی پیدا کرده است. سادگی، هنرمندانه بودن و پاکی وسایل تزیینی ارزش این خانه ها را دو چندان کرده و اغلب اشیاء به کار رفته قیمتی و باارزش هستند.

 

• سادگی

 

زندگی در خانهٔ سالم آسان است. نیاز به اتاق اضافی نیست چون اتاق ها عاری از انباشتگی اند، مبلمان سنگین و پرده های ضخیم به کار نرفته است. همچنین فرش ها از الیاف طبیعی اند. سطوح نرم و سادهٔ این خانه ها گرد و خاک کمتری به خود می گیرد بنابراین آلرژی و حساسیت ها کاهش پیدا می کند. علاوه بر این مزایا، چنین خانه هایی دستاوردهای خوب روانشناسانه خواهند داشت. زندگی در یک مکان تمیز و عاری از انباشتگی، ذهن را آزاد می کند و روح آدمی را روشن تر.

 

 

توصیه هایی برای پاکیزگی بیشتر هوا

 

۱. هوای اتاق ها را عوض کنید.

 

۲. هواکش های مناسب در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه تعبیه کنید.

 

۳. فیلترهای وسایل گرمایش و سرمایش را تعویض کنید.

 

۴. خرده آشغال های اجاق گاز و ... تمیز کرده و همیشه سعی در تمیز نگه داشتنش داشته باشید.

 

۵. بیشتر از مواد طبیعی در مبلمان و ساختن بنای خود استفاده کنید.

 

۶. پلاستیک ها و بطری های پلاستیکی را دور بیندازید.

 

۷. سیستم آب خود را به ابزارهای بهینهٔ مصرف، مجهز کنید.

 

۸. گل ها و گیاهانی در آب پرورش دهید به این که فقط از خاک استفاده کنید.

 

۹. خانه را با محلول های طبیعی مانند ترکیب سرکه و جوش شیرین تمیز کنید.

 

۱۰. ماشین چاپ گر و ... را از محیط نشیمن دور نگه دارید.

 

۱۱. مصرف دخانیات را به حداقل برسانید.

 

*مدرس و مشاور کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی

از ورودی هتل که عبور کنید، مستقیم و بدون هیچ فیلتری وارد لابی می شوید. در نگاه اول فضایی روشن و مملو از نور، روبه روی تان قرار گرفته. شاید به همین خاطر است که در نگاه اول بازی رنگ، نور و لوستر مجلل لابی هتل سهم بیشتری در ذهن مخاطب باقی می گذارد. کمی جلوتر، در انتهای لابی آبنمایی به چشم می خورد. صدا و حضور این آبنما، فضای لابی هتل را بسیار تلطیف کرده است. اگر کمی در لابی قدم بزنید متوجه می شوید که این فضای یکپارچه ، هم زیبا به نظر می رسد و هم مجلل.

 

شاید بشود گفت هتل پارسیان آزادی مجلل ترین هتل کشور است. ساختمان این هتل پنج ستاره بازمانده هتل های زنجیره ای هایت قبل از انقلاب است. چند سالی است که به همت هلدینگ پارسیان فضای داخلی این هتل نوسازی و بازسازی شده است. فرآیند این بازسازی بر عهده یک تیم تخصصی بوده؛ تیمی که اعضای آن را آقایان دستجردی، محمدی، سیدکاظمی، فاطمی و افشار تشکیل می دادند. در این گزارش مهندس افشار، یکی از افراد تیم بازسازی و مشاور این پروژه برای مان از فرآیند نوسازی هتل پارسیان آزادی و رعایت استانداردهای جهانی در طراحی آن می گوید. عمده تاکید او در این گفت وگو، میزان سهم یک هتل برای شناخت فرهنگ و اقلیم یک کشور و تاثیر آن روی جذب توریست است ؛ مساله ای که خیلی ها در معماری داخلی یک هتل کمتر به آن توجه می کنند.

 

یک اتاق آرام، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

استفاده از سلیقه خانگی در معماری اتاق های یک هتل صحیح نیست چون حس اتاق یک هتل با حس اتاقی در خانه کاملا متفاوت است. اتاق هتل با حداقل وسایل باید بالاترین درجه کیفی را داشته باشد. یک مهمان با آمدن به اتاقش در یک هتل، انتظار ندارد چیزی شبیه فضای اتاق خودش در خانه را ببیند! لوکس بودن و شلوغی بیش از حد در اتاق هم نشانه برتری آن از بعد معماری نیست. اتاق در یک هتل استانداردهای خاصی دارد که باید رعایت شود. ساختارشکنی این استاندارد تنها در هتلی خاص یا اتاق های خاص یک هتل امکان پذیر است؛ مثل سوئیت پرزیدنتال هتل پارسیان آزادی که به دلیل نوع کارکردش که مختص اقامت افراد سیاسی، تجار و. . . است لوکس تر طراحی شده است.

 

چرا رنگ غالب هتل زرشکی است؟

 

رنگ تکرارشونده و غالب دکوراسیون هتل پارسیان آزادی زرشکی است. زرشکی رنگ شناخته شده ای در فضای داخلی هتل است از این بابت که این رنگ نشان دهنده توانمندی و زندگی اشرافی است. وقتی به کسی می خواهند خیلی احترام بگذارند برایش فرش قرمز پهن می کنند. در همه فرهنگ ها رنگ زرشکی و حتی قرمز جایگاه خاصی دارد. این رنگ بین المللی بالاترین درجه خوشامدگویی را دارد. رنگ زرشکی در اتاق ها، سوئیت ها، رستوران و. . . هتل به خوبی دیده می شود. ایده تیم طراح از حضور این رنگ تکرارشونده در هتل آزادی، ایجاد حس یکپارچگی در تمام فضای هتل است. تکرار این رنگ می تواند تاثیر بسیاری در ایجاد تصویری لوکس در ذهن مهمانانش بر جای بگذارد.

 

چیدمان مبل ها چطور باید باشد؟

 

از هتل پارسیان آزادی برای دکور منزلتان ایده بگیرید!

 

در وهله اول اتاق یک هتل حکم یک چهاردیواری را دارد. به همین علت باید یک پنجره آن رو به یک فضای تعریف شده و خاص باز شود. چشم باید به دیدن منظره های خوب عادت کنندپس پنجره در یک هتل باید رو به بهترین منظره و چشم انداز باز شود. پنجره ها گاهی ممکن است مهمان را آزرده هم کنند بنابراین فضای بصری پنجره های هتل بسیار مهم است. چیدمان اتاق باید جوری باشد که هر کسی روی مبل می نشیند بهترین دید را نسبت به مناظر داشته باشد.

 

یک لابی خوب چه مشخصاتی دارد؟

 

لابی هتل پارسیان آزادی را به دلیل وسعت کمی که دارد نمی شد به فضاهایی مجزا تقسیم کرد. به همین خاطر تیم طراح تصمیم گرفت با نوع طراحی لابی، یک دعوت عمومی از مهمانان داشته باشد. زمانی که مهمان وارد لابی می شود در فرصت کوتاهی می تواند محلی مناسب برای نشستن و انتظار پیدا کند. این لابی خوانش فضایی خوبی دارد. در هتل پارسیان آزادی با توجه به متراژ کم لابی، با ترفندهای معماری این فضا باید بزرگنمایی می شد. شاید این لابی تابع استانداردهای جهانی نباشد اما با توجه به بضاعت فضایی که وجود داشت به خوبی مدیریت شد.

 

خروجی ها چطور طراحی می شوند؟

 

در یک هتل باید فضاها را راحت پیدا کنید. مسیر باید بسیار ساده و خوانا باشد تا به راحتی در مواقع اضطرار راه خروج را پیدا کرد. این اتفاق در اینجا بسیار ملموس است و شما راحت به فضاهای مختلف و خروجی دسترسی پیدا می کنید. مهمان یک هتل نسبت به آن فضا غریبه است و باید به راحتی با فضاهای هتل آشنایی پیدا کند. در طراحی خروجی ها نور مخفی و ترکیب رنگ سنگ ها می تواند حس غریبگی را از مهمان بگیرد.

 

اگر بخواهیم فضا لاکچری به نظر بیایدچه کنیم؟

 

شاخص ترین اتاق هتل پارسیان، سوئیت پرزیدنتال است؛ یک سوئیت دو طبقه بسیار مجلل. این سوئیت مختص اقامت افراد مهمی مثل سفرا، تجار، شخصیت های سیاسی و. . . است و تا به حال خاطره حضور افراد بزرگی مثل کاترین اشتون، بانکیمون، سپ بلاتر، کیتارو و دیگر افراد برجسته جهان را داشته است. مدخل این سوئیت یک پیش ورودی کوچک برای استقرار بادیگاردها دارد.

 

فضاهای سوئیت پرزیدنتال شامل دفتر کار، سرویس های بهداشتی مجزا، اتاق های مختلف، فضایی برای پذیرایی از مهمان و. . . است. در این سوئیت مجلل بالاترین درجه اقامت برای یک شخصیت مهم در نظر گرفته شده است. از نظر امنیت فضایی هم دیوارها کاملا آکوستیک و با همه ملاحظات ساخته شده است.

 

نورپردازی چطور باید باشد؟

 

نور موجود در فضاهای یک هتل باید ملایم باشد. همچنین تفاوت نور اتاق و راهرو هنگام شب نباید خیلی آزار دهنده باشد. بسیاری از نورپردازی های کارشده در هتل هایی مثل پارسیان آزادی غیرمستقیم است تا منبع نور جلوی چشم و آزار دهنده نباشد.

Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   کفپوش   دکوراسیون   دیزاین   دکور   تزیینات داخی   کابینت   بازسازی   کفسابی   استیکر   کناف   سقف کاذب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   برترین خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری پوستری   خرید کاغذ دیواری خارجی خیلی خاص   تاریخچه کاغذ دیواری   فروشگاه کاغذ دیواری   فروشگاه کاغذ دیواریبهترین   کاغذ دیواری ترک   کاغذ دیواری ضد آب   کاغذ دیواری غیر قابل شستشو   طرحهای جدید کاغذ دیواری   مدل کاغذ دیواری سالن   زیباترین کاغذ دیواری ها از همه قشنگتر   زیباترین کاغذ دیواری ها بورسش   زیباترین کاغذ دیواری ها خیلی شیک   زیباترین کاغذ دیواری ها در فروشگاه   فروش کاغذ دیواری کاپری   یک کاغذ دیواری خوب چه مشخصاتی باید داشته باشد   کاغذ دیواری آلبوم   فروش کاغذ دیواری به شهرستانها  

به طور حتم هیچ کسی نیست که سر صبح وقتی برای شروع یک روز کاری از خواب بیدار می شود به پوشیدن لباس مناسب و تاثیر آن روی حال و هوای دیگران فکر نکند؛ اینکه لباس و آراستگی چطور وجهه او را جلوی ارباب رجوع و کارمندان بالا می برد یا پوشیدن یک کفش گران قیمت یا حتی استفاده از یک عطر خاص چطور می تواند کارمندان اداره را تحت تاثیر قرار دهد.

 

داستان اینجاست که این کارها فقط ۵۰درصد قضیه را حل می کند و باقی ماجرا از جای دیگری تاثیر می گیرد؛ از اتاق و محل کارتان و از میز و لوازمی که بی توجه به پیام های خاص شان با کج سلیقگی روی آن چیده اید. طراحان داخلی معتقدند اتاق کار هر کسی بازگوی شخصیت تجاری و اداری اوست. پس اگر می خواهید به موقعیت شغلی خوبی برسید، بهتر است به جای رسیدن به سر و وضع تان از اتاق کارتان شروع کنید. این وسط توصیه های مجله معروف فوربس معروف ترین مجله تجارت و بازرگانی دنیا شاید برای داشتن ایده های ساده اما کارآمد بد نباشد.

 

روی میزتان گلدان بگذارید

 

اصلا خجالت نکشید. به محض اینکه به عنوان کارمند یک اداره انتخاب شدید با خودتان گل و گلدان به سر کار ببرید. اصلا هم به این فکر نکنید که دیگران درباره شما چه قضاوتی می کنند. از قضا همین قضاوتی که شما از آن واهمه دارید، جلوی رئیس و بالادستی ها پیغام خوبی دارد. شاید به نظرتان برسد که دیگران می گویند شما دارید بار خودتان را می بندید اما رئیس تان جور دیگری به این داستان نگاه می کند.

 

دکور چیدن با گل ها در محل کار به رئیس اداره این طور القا می کند که شما از کارتان لذت می برید و می خواهید برای مدتی طولانی این پست را در اختیار داشته باشید. استفاده از گل های آپارتمانی در محل کار نه فقط به شادابی و طراوت محیط کمک می کند بلکه می تواند فضای خشک و رسمی آنجا را هم کمی صمیمانه تر نشان دهد. فقط یادتان باشد گل ها باید همیشه شاداب باشند. گلدان خشکیده و پلاسیده گوشه اتاق بیشتر پیامی منفی به بیننده القا می کند.

 

صندلی ها را یکدست کنید

 

تا پیش از اینها محیط کار با هر رنگ و لعاب و طرح و نقشه ای یک مشخصه مهم داشت؛ اینکه باید جای رئیس در محیط کار مشخص می شد. حالا این پررنگ کردن جایگاه رئیس در محیط کار یا با یک پارتیشن بندی خاص بود یا حتی گذاشتن یک صندلی لوکس و بزرگ پشت یک میز مجلل اما حالا دیگر این کارها کمی قدیمی شده و دیگر دنیای رئیس و کارمندی از بین رفته است.

 

پس برای اینکه محیط کار بیشتر به دنیای امروز نزدیک باشد بی خیال صندلی های خاص برای نشان دادن جایگاه خودتان شوید. یک صندلی ارگونومیک که با فیزیک بدن شما همخوانی داشته باشد، این روزها بیشتر محیط کار را دلچسب می کند. پس برای اینکه فضای اداره را به روز کنید بین صندلی خودتان و کارمندها فرقی نگذارید. همه را یک دست اما ارگونومیک و خاص انتخاب کنید؛ این طوری فضا صمیمانه تر هم به نظر می رسد و البته زیباتر!

 

روی دیوار و میز استیکر نچسبانید

 

خیلی از کارمندان اداره ها دوست دارند خودشان را پرکار نشان دهند. آنها معمولا برای نشان دادن حجم فعالیت های روزمره شان نشانه های خاصی دارند؛ یکی زونکن ها را روی هم سوار می کند و کنار دستش می گذارد و آن یکی روی صفحه مانیتور روبه رویش برچسب رنگی با نوشته های یادآوری می چسباند. شاید برای خود شخص این ساماندهی عجیب کارها با چسباندن استیکرها مناسب باشد اما برای ارباب رجوع و حتی رئیس اداره این مساله اصلا نشانه خوبی به حساب نمی آید.

 

برچسب های رنگی روی در و دیوار یعنی شما آدمی هستید که زیاد از عهده مدیریت کارها برنمی آیید؛ البته برچسب ها لزوما نشان دهنده بی نظمی شما نیست چراکه اگر آدم بی نظمی بودید، هیچ وقت از آنها استفاده نمی کردید. اما از آنجا که در طراحی های اتاق کار امروزی بیشترین مساله روی بازخورد و واکنش ها معطوف می شود، ممکن است چسباندن این برچسب ها کمی ناخوشایند به نظر برسد. شاید بهتر باشد این برچسب ها را در صفحه مانیتورتان با برنامه استیکر ویندوز داشته باشید تا روی در و دیوار اتاق کار!

 

یک ساعت یا تقویم مدرن کنار میز داشته باشید

 

روی میز کار یا کنار آن حتما یک ساعت و تقویم قرار دهید؛ آن هم در شکل و شمایلی به روز و مدرن و نه از مدل های قدیمی و درب و داغانی که از ته انباری خانه پیدا کرده اید یا از وسایل کنار گذاشته منزل. داشتن یک ساعت رومیزی یا حتی دیواری مناسب در اتاق کار با شکل و شمایلی که بیشتر خودنمایی کند، می تواند یکی از راهکارهای القای درجه موفقیت شما به دیگران باشد.

 

داشتن تقویم یا ساعت نشان می دهد که شما به وقت و زمان ارزش زیادی می دهید اما یادتان باشد هیچ چیزی نمی تواند در یک اداره به اندازه یک ساعت از کار افتاده یا تقویمی که آخرین برگ آن مال سه ماه پیش است به ارباب رجوع احساس ناامنی دهد.

 

یک عکس خانوادگی در دفترتان داشته باشید

 

در فضای محل کارتان حتما از یک قاب عکس کوچک با تصویری از خودتان یا خانواده تان استفاده کنید. خیلی از ما از گذاشتن تصویر خانواده مان در جلوی چشم دیگران ترس داریم. ما فقط این کار را در فیلم های خارجی دیده ایم؛ تصویری از مادر و پدری خندان در کنار فرزندان شان اما هیچ وقت به این فکر نکرده ایم که داشتن یک تصویر از خانواده خوشحال برای خوب شدن حال کارمند داستان ما نیست. آنها تصویر فامیل را روی میز می گذارند تا با چیدمان خاص عکس ها به ارباب رجوع حس راحتی و امنیت دهند.

 

خودتان قضاوت کنید. دیدن تصویر خانواده یک آدم جدی سر کار واقعا یخ رابطه شما را باز نمی کند؟ این فقط یک طرف ماجراست. طراحان داخلی معتقدند داشتن یک تصویر خانوادگی خوشحال روی میز کار یا حتی روی دیوار به بیننده از حال و هوای شما خبر می دهد؛ اینکه شما یک رئیس مهربان هستید یا مرد خانواده و. . . همه از این عکس ها برداشت می شود؛ البته یادتان باشد فقط یک عکس و یک قاب. اداره را به آلبوم خانوادگی تان تبدیل نکنید!

 

ظرف شکلات همخوان با اتاق انتخاب کنید

 

روی میز کار حتما یک کاسه پر از شکلات داشته باشید یا همیشه روی میزتان ظرفی حتی کوچک از شیرینی قرار دهید؛ البته تازگی ها خیلی ها روی میز کنفرانس محل کارشان یک آشپزخانه واقعی راه می اندازند؛ بساط قهوه، شیر، شکر و بیسکویت های رنگ به رنگ و حتی لیوان های ردیف چیده شده و پارچ آب. شاید همه اینها برای یک پذیرایی مناسب باشد و دلخواه اما واقعیت این است که ارباب رجوع به اتاق پذیرایی نیامده بلکه به اتاق کار پا گذاشته است.

 

پس پذیرایی از مهمان را به مسوول این کار بسپارید و در نهایت فقط به داشتن یک ظرف شکلات همخوان با رنگ اتاق و دکوراسیون اکتفا کنید. داشتن ظرف شکلات هم فقط برای القای یک پیام است، نه پذیرایی؛ اینکه شما آدم برونگرایی هستید.

 

رنگ را متناسب با کارتان انتخاب کنید

 

از تاثیر رنگ ها در دفتر کار غافل نشوید. رنگ ها می توانند منعکس کننده واقعیت شغلی شما باشند؛ مثلا اگر فعالیت تجاری دارید، رنگ های خنثی و ملایم مثل رنگ زرد کم رنگ یا کرم متمایل به سفید یا آبی روشن مناسب محل کارتان است یا اگر کار شما نیاز به خلاقیت داشته باشد مثل یک موسسه تبلیغاتی می توانید از رنگ هایی مثل نارنجی و سبز و آبی تیره استفاده کنید.

 

به طور کلی استفاده از رنگ های گرم مانند زرد و نارنجی با رنگ های روشن مثل طیف های ملایمی از سبز، هم به بالا بردن سطح انرژی فضا و افزایش کارایی افراد کمک می کند و هم مانع کسالت آنها در ساعات پایانی روز می شود. یادتان باشد رنگ ها الزاما برای استفاده روی دیوار نیستند. مهم این است که رنگ ها با طیف هماهنگ انتخاب شده باشند.

 

کمی بی نظمی هم بد نیست

 

در طراحی اتاق کار مهم ترین مساله پرهیز از بی نظمی و شلختگی است. درواقع همه سعی و تلاش طراحان روی این است که میز کار یا فضای اتاق به نحوی چیده شود که هیچ گونه آشفتگی در نظر ارباب رجوع به چشم نیاید. برای همین لازم است لوازمی که بیشترین استفاده روزانه را دارند در نزدیک ترین فاصله به کاربر باشند و لوازمی که معمولا با هم استفاده می شوند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا استفاده از آنها راحت تر باشد اما مساله فقط اینها نیست.

 

گاهی خیلی از ما برای پرهیز از شلوغی همه اسباب و لوازم مورد نیاز را داخل کشوهای میز می گذاریم به این خیال که میز خالی زیباتر و منظم تر است در حالی که داشتن یک میز خالی خیلی بدتر از یک میز شلوغ است. همیشه سعی کنید روی میز کار المان هایی برای خودتان داشته باشد؛ المان هایی که نشان دهنده سلیقه شما در دکور میز یا اتاق تان است؛ مثل لیوان خودکارهای رنگی یا چراغ مطالعه ای خاص. روی دیوارهای اتاق هم باید این مساله رعایت شود. دیوارهای خالی اتاق کار را با تابلوهای خاص پر کنید؛ نه شلوغ مانند یک آتلیه و نه خالی مانند یک سالن برهوت!

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi