سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

بخش سلطانیه با وسعتی حدود ۱۵۶ هکتار در ناحیه مرکزی متمایل به غرب استان زنجان، ۴۸ درجه و ۴۸ دقیقه طول شرقی جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۳۶ دقیقه عرض شمالی جغرافیایی با ارتفاع ۱۸۸۰ متر از سطح دریا در ۴۰ کیلومتری جنوب خاوری استان زنجان قرار گرفته است.
سلطانیه امروزی به عنوان مرکز بخش، ازتوابع شهرستان ابهر به شمار میرود و کوههای یان بلاغ و آغ داغ در شمال و جنوب آن واقع اند.
وجود چمن سلطانیه، قرار گرفتن کوههای اطراف و ارتفاع مکانی، منطقه را در ردیف نواحی بادخیز قرار داده است و سبب شده تا سلطانیه دارای آب و هوای نسبتاً معتدل مایل به سرد و خشک باشد. بیشترین درجع حرارت در تابستانها ۲۸ درجه بالای صفر و کمترین آن در زمستان به ۱۵ درجه زیر صفر می رسد و میانگین آن ۱/۱۱ سانتیگراد است.

حداکثر میزان بارندگی در سال ۳۵۰ میلیمتر است.بارش و نزولات جوی درسلطانیه که متأثر از آب و هوای استان است تابع دو باد معروف به «مه» و «شروه» است.که به ترتیب از شمال به جنوب و از جنوب غرب به شمال شرق حرکت می کنند.
شهر سلطانیه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان و در ۵۴ کیلومتری ابهر قرار دارد . این محل طبق کتیبه هائی که از پادشاهان آشور بدست آمده ، در قرن هشتم قبل از میلاد محل سکونت طایفه جنگاور ( ساکاراتیها ) بوده و در عهد فرمانروایان ماد به اسم (( اریباد )) خوانده می شده است و پارتها آنرا بنام نخستین پادشاه خود ” ارساس ” نامیدند .

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

تاریخچه گند سلطانیه:

از تاریخ سلطانیه تا حمله مغول اطلاع دقیقی در دست نیست . لیکن لازم به تذکر است تا پیش از تسلط مغول سلطانیه به نام ” نیز آگامبی ” و ” شرویاز ” معروف بوده است.سلطانیه دردوره ایلخانان مغول محمد اله مستوفی نامی که در زمان سلطان محمد خدا بنده می زیسته است پس از بازگشت به موطن خود قزوین در نزهت القلوب ، از سلطانیه چنین یاد کرده است : قبل از حمله مغول در سلطانیه فعلی هیچگونه اثر ساختمانی نبود و این ناحیه شکل مرغزار و چمنزار بوده است و سلاطین مغول پس از استقرار در ایران و پایتخت قرار دادن تبریز ، کم کم برای شکار و گذرانیدن ایام تابستان بدان سو روانه می شدند و با برافراشتن چادرها ایام استراحت تابستانی را در آنجا سپری می کردند به همین جهت این محل “‌ قنقواولانک “‌یا به قولی ” ایقرئولن “‌ یعنی چمنزار یا شکار گاه شاهین نامیده می شد کم کم پادشاهان بعدی بخاطر خوش آب وهوا بودن مکان مزبور تصمیم به ایجاد تاسیسات و ساختمانهائی برای اسکان خویش و لشکریان و اطرافیان خود گرفتند.

مقاله درباره گنبد سلطانیه,مقاله معماری,تاریخچه گنبد سلطانیه,مقاله پاورپوینت آشنایی با معماری جهان,مقاله پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,پلان گنبد سلطانیه,عکس های گنبد سلطانیه,مقاله در مورد گنبد سلطانیه زنجان,پلان معماری گنبد سلطانیه زنجان,مقاله پاورپوینت گنبد سلطانیه زنجان,تحقیق پاورپوینت گنبد سلطانیه زنجان,دانلود پروژه آماده گنبد سلطانیه زنجان,تحقیق کامل درباره گنبد سلطانیه زنجان,تاریخچه گنید سلطانیه زنجانمقاله درباره گنبد سلطانیه,مقاله معماری,تاریخچه گنبد سلطانیه,مقاله پاورپوینت آشنایی با معماری جهان,مقاله پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,پلان گنبد سلطانیه,عکس های گنبد سلطانیه,مقاله در مورد گنبد سلطانیه زنجان,پلان معماری گنبد سلطانیه زنجان,مقاله پاورپوینت گنبد سلطانیه زنجان,تحقیق پاورپوینت گنبد سلطانیه زنجان,دانلود پروژه آماده گنبد سلطانیه زنجان,تحقیق کامل درباره گنبد سلطانیه زنجان,تاریخچه گنید سلطانیه زنجان

این ملک در زمانی تقویت شد که ارغون خان پسر اباخان چهارمین ایلخان مغول بر اریکه سلطنت تکیه زد . و تصمیم گرفت که در محل فعلی سلطانیه که دشتی وسیع و سرسبزبود شهری بنا نماید لذا دستور داد که ” قلعه ای که دور با روی آن ۱۲ هزار گام باشد از سنگ تراشیده بسازند.‌” برای ساختن این قلعه که بسیار با شکوه بود و دارای کاخ سلطنتی و خانه های متعدد بود در عرض کلیسا هزاران نفر از معماران و هنرمندان از تبریز به این منطقه آمدند و به کار مشغول گردیدند. ارغون خان پس از ساختمان این قلعه ،‌در حالیکه هنوز نیمه کار بود ،‌در آن مسکن گزید و بسال ۶۹۱ هجری در گذشت .طبق وصیت وی جنازه اش را در همان نزدیکی دفن کردند وقتی پسرش غازان خان به پادشاهی رسید دستور داد تا بر قبر پدر آرامگاهی ۱۲ وجبی و از لحاظ معماری بس با شکوه بسازند . که برجهای ۱۲ گانه ای داشته است .نا گفته نماند که غازان خان ابتدا سعی به بازسازی بخش نیمه تمام کرد ولی بعدا” بنا به
عللی از انجام این کار انصراف حاصل کرد و تبریز را به پایتختی برگزید . از آنجا که غازان خان پادشاهی بلند پرواز و جاه طلب بود دستور داد ، در محلی که بعدها به شنب غازان خان معروف گشت شهر جدیدی احداث نمایند . و برای اوآرامگاهی مجلل و با شکوه بسازند که در عالم بی نظیر باشد . به همین جهت از آرامگاه سلطان سنجر در مرو که از باشکوه ترین بناهای عصر خود به شمار می رفت به عنوان الگو استفاده نموده و تنها با اضافه کردن گنبدی عظیم ، بنائی بوجود آورد که عظمت آرامگاه سلطان سلجوقی را تحت الشعاع خود قرار داد .با به حکومت رسیدن او لجایتو در سال ۷۰۲ هجری وی تصمیم گرفت به آرزوی پدرجامه عمل بپوشاند به همین جهت دستور داد شهری بسازند که دور آن ۳۰ هزار گام باشد . قلعه کوچکتر به مساحت ۲۰۰۰ گام و به طول ۵۰۰ گز (‌ ۲۲۵ متر )‌ و شامل ۱۶ برج و یک دروازه ورودی بوده است . عرض دیوارهای قلعه به اندازه ای بود که چهار سوار به آسانی می توانستند در کنار هم بر روی آن حرکت کنند .سلطان ایلخانی پس از طرح شهر سلطانیه امر کرد تا آرامگاهی با همان عظمت شنب غازان خان برای وی بسازند . حافظ ابروبه این نکته اشاره کرده و چنین می نویسد : ” الجایتو از برای مدفن خود دراندرون قلعه عمارتی ساخته است که آنرا ابواب البر نام نهاده با گنبدی مثمن بزرگ وعالی که قطر آن ۶۰ گز است در نهایت تکلیف و ارتفاع آن ۱۲ گز چنانچه در اقصای بلاد عالم مثل آن عمارتی نشان نمی دهد .نا گفته نماند که سلطان ایلخانی برای اینکار تمام هنرمندان و صنعتگران و تجار ایران را به شهر سلطانیه کوچ داد و برای اسکان آنها جا و مکان مناسبی ساخت . لذا نام قنغورلنگ به سلطانیه یعنی محل شاه نشین تغییر یافت . از آنجا که سلطان محمد خدابنده مانند بسیاری از حکمرانان گذشته در ایجاد شهر عجله ای بسیار داشت ، به همین دلیل در بنای سلطانیه امکانات فراوانی ایجاد شد تا آنجا که شاه خودش آمد و موقتا” زیر چادر مجللی بسر برد و انجام کارها و پیشرفت آن را مستقیما” تحت نظارت قرارداد .بالاخره در سال ۷۱۰ ه.ق. کار ساختمانی شهر سلطانیه پایان گرفت و بدین مناسبت سلطان مغول مجلس، جشن مفصلی بر پا کرد و این شهر را سلطانیه یا سلطان چمان یا سلطان نشین نامید.از این فرمان به بعد با توجه وافری که سلطان محمد خدابنده به پایتخت جدید خود مبذول داشت ، این شهر بعد از تبریز بزرگترین شهر امپراطوری وسیع ایلخانی گردید . این پادشاه به سال ۷۱۶
هجری بعد از یک بیماری نسبتا”‌طولانی در گذشت .”‌ چون هنرمندان و صنعتگران و تجاری که از نقاط مختلف کشور به آنجا کوچ داده شده بودند ،‌باطنا” ،‌ ناراضی بودند بعد از مرگ او لجایتو حتی در همان روز در حدود ۱۴ هزار خانوار شهر سلطانیه را که پایتخت رسمی پادشاهان مغول بود ترک گفتند .بعد ازمرگ سلطان محمد خدابنده و جانشین او ابوسعید بهادر در حقیقت مرد. شهر از رونق افتاده بی مهری ها دید و روبه زوال رفت .چرا که ابو سعید بهادر نتوانست مانند نیاکان خود قدرتی به خرج دهد و از زوال تدریجی پایتخت جلوگیری کند .سلطانیه در دوره تیموریان با حملات متوالی خونخوار بزرگ ، امیر تیمور گورکانی در سال ۷۸۶ هجری ضربه ای مهلک بر پیکر سلطانیه وارد آمد . این شهر مورد قتل و غارت تیمورلنگ و سپاهیانش قرار گرفت . بدین صورت وضع سلطانیه بکلی دگرگون شد . شهر از سکنه خالی گردید . بسیاری از انبیه و آثار شهر نابود شد . تنها یادگاری که ماند و باز مورد احترام قرار گرفت گنبد بزرگ سلطانیه بود .پس از مرگ تیمور ،‌ میرانشاه پسر وی حکومت را در دست گرفت . مورخین نوشته اند که وی شدیدا”‌تحت تاثیر جلال و عظمت شکوه بنای سلطنت قرار گرفته بود و به همین جهت در صدد بر آمد ، ‌در شهر سلطانیه بناهای عالی بسازد. لیکن هنگامیکه فهمید این کار مدت زمان طولانی لازم دارد و تلاشهای او در برابر عظمت سلطانیه بی ثمر است،‌ دستور خرابی آثار و انبیه سلطانیه را صادر کرد .عده ای نیز معتقدند که میرانشاه به علت عارضه دیوانگی دستور ویرانی سلطانیه را داد . کلاویخو سفیر هانری سوم اسپانیا در دربار تیموری در بخارا (‌ ۱۴۰۳ و ۱۴۰۶ )‌ که از سلطانیه دیدن کرده ،‌
وضع شهر را چنین توصیف می کند : “‌ شهر سلطانیه در دشتی واقع است و هیچ حصاری ندارد . در میان آن دژی بزرگ است که از سنگ ساخته اند و برجها و دیوارهای آن با کاشیهای آبی آرایش شده و زیباست .در هر یک از این برجها یک عراده کوچک توپ قراردارد . سلطانیه شهری است پر جمعیت و با آنکه از لحاظ بازرگانی و داد و ستد از تبریز مهمتر است بازار آن شهر کم جمعیت تر است .”‌کلاویخو سپس به کاروانهای شتر و بارهای زیاد و سفر تجار به آنجا اشاره می کند که به بوسیله آن در آمد هنگفتی به خزانه دولت ریخته می شود . لیکن با توجه به عارضه دیوانگی که گریبانگیر میرانشاه شده بود وی به ویرانی مجدد سلطانیه و تبریز پرداخت و سرانجام در نتیجه جنگی که بین قرایوسف و فرزند میرانشاه بنام ابوبکر رخ داد . شهر سلطانیه بکلی موجودیت سیاسی و اقتصادی خود را از دست داد و تبریز دوباره جای آن را گرفت .سلطانیه در دوره صفویه در زمان صفویه شهر سلطانیه هر چند از اهمیت
سابق ، افتاده بود معذالک یکی از منازل معتبربین راه تبریز محسوب می شده و بسیاری از عمارات قدیم آن به صورت نیمه مخروبه وجود داشته است .پیترو دلاواله سیاح معروف ایتالیائی که چند سال مشاور دربار شاه عباسی اول بوده و در اوایل قرن هفدهم میلادی ،‌از سلطانیه بازدید نموده است ،‌از ویرانی های سلطانیه در عهد صفوی سخن می گوید : ” سلطانیه سابقا” شهر بزرگی بوده ولی امروزه خراب شده و حتی فاقد حصار است و دیوار قسمت اعظم خانه ها نیز به ویرانی گرائیده ، ‌به قسمی که اکنون در شهر تعداد زمینهای بایر که در روی آن چادر اردو زده شده خیلی بیشتر از تعداد
محدوده خانه های مسکونی است .اطراف سلطانیه جنگل وسیعی است که در دو طرف آن رشته کوههای متعددی واقع شده نام عربی سلطانیه نشان می دهد که این شهر اسلامی است ….‌”فلاندن نیز نظریه فوق را تایید می کند و در سیاحت نامه خود از آن به عنوان شهری نیمه ویران یاد مینماید و می نویسد : ” …. با اینکه شهر تقریبا”‌رو به ویرانی می رفت اما ویرانه های باقیمانده نیز حکایت از جلال و شکوه و ابهت دیرین می کند .”‌ مقبره زیبای ملاحسن شیرازی که در جنوبی ترین نقطه سلطانیه وجود دارد از آثار این دوره و موید آبادی مختصر در این عصر بوده است .
آدام اولئا ریوس که در نیمه اول قرن هفدهم از سلطانیه دیدن کرده بود در سفرنامه خود شرح کوتاهی درباره سلطانیه آورده و می نویسد :” این شهر به مناسبت ساختمانهای بلند – برجها و ستونهای بسیار از خارج زیبا به نظر می رسد . ” این مورخ و سیاح تصویری از شهر سلطانیه تهیه کرده که در آن ساختمانهای بلند را بسیار واضع نشان می دهد و از طرف راست به چب بناهای ذیل ملاحظه می گردد : ” مسجدی که دو مناره آن دو طرف سردر آن واقع گردیده و بر هر شهر مسلط است . سپس یک مقبره استوانه ای که برفراز آن گنبدی بیضی شکل هویدا است ، در کنار آن دروازه ای ملاحظه می گردد که بر روی برجی با گنبدی مخروطی شکل تعبیه شده است . نزدیک این دروازه مسجدی با گنبد بسیار زیبا مشاهده می شود . در وسط تصویر زیگوراتی عظیم ملاحظه می گردد و در کنار آن برجی استوانه ای که از آن بلندتر است از ابهت ارتفاعی آن کاسته است . بعد از یک ردیف ویلا و ساختمانهای ییلاقی ،‌مقبره سلطان محمد خدابنده با تمام ابهت خود نمودار می گردد . شاردن و تاورنیه دو سیاح معروف فرانسوی که در اواسط قرن ۱۷ از این شهر دیدن نمودند آنرا زیبا معمور و مصفا و آباد یاد کردند . سلطانیه اگر چه بر اثر از مرکزیت افتادن و دگرگونیهای سیاسی و لشکرکشی های متعدد ملوک و عوامل طبیعی مانند زمین لرزه و طوفانهای شدید به سرعت رو به زوال و ویرانی نهاد لیکن تاپایان دوره صفویه به صورت شهر کوچکی با نعمت فراوان و عمارات نیمه
ویران اما با شکوه خود ،‌جلوه ای داشته است . سلطانیه در دوره قاجاریه در اوایل سلطنت سلسله قاجار آنچه از این شهر و بناهای رفیع آن از دستبرد عوامل ویران کننده طبیعی و دیگر عوامل بر جای مانده دچار هوسهای شاهانه فتحعلیشاه شد. در زمان جنگ ایران و روس ، سلطانیه محل تجمع قوای ایران بود . فتحعلیشاه که برای ترتیب سپاه در ایام تابستانی مدتی را در آنجا گذرانده بود و طول اقامتش به اندازه ای بود که دستور داد عمارتی از مصالح گنبد سلطانیه بر روی تپه های سلطانیه برای وی ساخته شود . در حال حاضر آثاری از این بنا جر پی ها و قسمتی از اشیاء کلشونه چیزی وجود ندارد .
بطور کلی می توان گفت که سلطانیه بعد از دوره سلطنت سلطان محمد خدابنده ، هرگز ان عظمت گذشته را نیافت . بنا ها ویران گشت . شهر با شکوهی که روزی پایتخت بزرگترین امپراطوری دنیا بود به ویرانی کشیده شده و امروز به صورت یک قصبه و روستائی دیده می شود.
شهر سلطانیه در گذر زمان:
بنا به نوشته های آشوری در سده هشتم قبل از میلاد قوم ساکاراتی ها در دشت سلطانیه سکونت داشته اند، درزمان فرمانروایان دولت مادنام این محل «اریباد» و پارتیان آن را «ارساس» نامیده اند، از این تاریخ به بعد تا دوره مغول اطلاع دقیقی از منطقه سلطانیه در دست نیست. حمدالله مستوفی در وصف سلطانیه در کتاب نزهه القلوب می نویسد:
«این محل قبل از سلطنت سلطان محمد خدابنده به نام شهریاز یا شهریار موسوم بوده است».
این ناحیه در زمان ایلخانان مغول آباد می گردد. قبل از آن، جز جلگه ای وسیع با مراتع سبز و خرم و شکارگاههای متعدد و متنوع، چیز دیگــری نبوده است. سلاطیـن مغول پس از استقرار در ایران و پایتخت قراردادن تبریز، اغلب برای گذراندن ایام و به عزم شکار به این منطقــه روی می آوردنــد. به جهت وضع طبیعی این ناحیه، ارغون خان به آباقاخان بن هولاکو خان مغول، چهارمین سلطــان مغــول فــرمان صادر می کند که شهری مناسب در سلطانیه ایجاد نماید، این دستور اجرا می شود و در سال ۱۲۷۰ میلادی این دشت حاصلخیز به عنــوان محــل شهر جــدید انتخــاب می شود و عملیات ساختمــان دیــوار شهر آغاز می گردد.
عمر ارغون کفاف نمــی دهد و پس از مرگ او غازان خان فرزندش به سلطنت می رسد ودنباله کار پدر را ادامه می دهد. بعد از غازان هم برادر و فرزندانش نسبت به توسعه شهر اقدام کردند. اما اهمیت این شهر در زمان سلطان محمد خدابنده که به سال ۷۰۳ ه.ق به سلطنت رسیدبه اوج خود می رسد. به دستور وی شهر بزرگ می شود و به نام سلطانیه (مقر سلطنت
پادشاهان مغول) نامگذاری می شود. از این تاریخ به بعد این شهر به این نام شهرت پیدا می نماید و سلطانیه مرکز تجارت، صنعت، هنر و سیاست آن زمان می شود. به طوری که حمدالله مستوفی ادعا کرده است: سلطانیه مرکزواقعی ایران درزمان سلطان محمد خدابنده بود و این جا را به نام (میانه ایران زمین خوانده است) و اضافه می کندکه در این تاریخ در هیچ شهری از ایران ساختمانهای با شکوهی چون سلطانیه دیده نمی شود. شهرسلطانیه دراین زمان ازهرلحاظ به زمان اوج ترقی و شکوفائی خود رسیده است. اما این جلال و شکوه دیری نپائید و عروس شهرهای ایران پس از سلطان محمد به سال ۷۱۶ه.ق رو به زوال می گذارد. بعد از سلطان محمد با اینکه شهر مقر حکومت ابوسعیدبهادرخان فرزند اوگردید ولی کم کم رونق و صفای این پایتخت از دست رفت و این شهر بزرگ مورد بی مهری قرار گرفت.

پادشاهان مغول) نامگذاری می شود. از این تاریخ به بعد این شهر به این نام شهرت پیدا می نماید و سلطانیه مرکز تجارت، صنعت، هنر و سیاست آن زمان می شود. به طوری که حمدالله مستوفی ادعا کرده است: سلطانیه مرکزواقعی ایران درزمان سلطان محمد خدابنده بود و این جا را به نام (میانه ایران زمین خوانده است) و اضافه می کندکه در این تاریخ در هیچ شهری از ایران ساختمانهای با شکوهی چون سلطانیه دیده نمی شود. شهرسلطانیه دراین زمان ازهرلحاظ به زمان اوج ترقی و شکوفائی خود رسیده است. اما این جلال و شکوه دیری نپائید و عروس شهرهای ایران پس از سلطان محمد به سال ۷۱۶ه.ق رو به زوال می گذارد. بعد از سلطان محمد با اینکه شهر مقر حکومت ابوسعیدبهادرخان فرزند اوگردید ولی کم کم رونق و صفای این پایتخت از دست رفت و این شهر بزرگ مورد بی مهری قرار گرفت.

مقدمه
امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدیدی در زمینه مهندسی سازه رخ نموده است . عامل زمان در ساخت سازه ها اهمیت دوچندان یافته و این امر گرایش به سازه های پیش ساخته را افزایش داده است همچنین با افزایش جمعیت بشری علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی خواهان بسیاری پیدا کرده است . در این راستا از اوایل قرن حاضر تعدادی از متخصصین مجذوب قابلیت های منحصر بفرد سازه های فضاکار گشته پاسخ بسیاری از نیازهای جدید را در این سازه ها جسته اند و البته به نتایج بسیار مثبتی نیز دست یافته اند . با انتشار این نتایج روز به روز این عرصه با اقبال بیشتری مواجه گردید به گونه ای که با گذشت چندین دهه هنوز هم مطالعه سازه های فضاکار در کانون متخصصین و دانشجویان قرار دارد.

در این مقاله منظور از عبارت سازه فضاکار سیستم های اسکلت فلزی بوده که از بافت تعدادی زیادی المان یا مدول با شکلهای استاندارد به یکدیگر تشکیل می شوند و نهایتا یک سیستم سبک و با صلبیت زیاد را ایجاد می کنند
سازه های فضاکار در اشکال بسیار متنوعی ساخته می شوند که مهمترین آنها عبارتند از : شبکه های مسطح دو یا چند لایه ، چلیک ها ، گنبدها و قوس ها . علاوه بر این ، سازه های فضاکار دارای بافتار متنوعی نیز می باشند .

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
بدین ترتیب که با تغییر در آرایش المان ها می توان بافتار جدید ایجاد کرد و بدیهی است که کارایی هر بافتار باید در مقایسه با بافتارهای دیگر سنجیده شود .
مثالهای متعددی از سازهای فضاکاری که در دنیا و ایران ساخته شده است وجود دارد ؛ استادیوم های ورزشی ، مراکز فرهنگی ، سالن های اجتماعات ، مراکز خرید ، ایستگاه های قطار ، آشیانهای هواپیما ها ، مراکز تفریحی ، برجهای رادیویی …
تعریف و تاریخچه سازه های فضاکار
به سازه ای که اصولا رفتار سه بعدی داشته باشد ، به طوریکه به هیچ ترتیبی نتوان رفتار کلی آن را با استفاده از یک یا چند مجموعه مستقل دوبعدی تقریب زد ، سازه فضاکار نامیده می شود . با این تعریف طیف وسیعی از سازه ها یعنی حتی برخی از قوس ها و گنبدهای آجری گذشته نیز جزو سازه های فضاکار محسوب می شوند ، اما در اینجا منظور سازه های سه بعدی خاص هستند که معمولا دارای اعضای مستقیم با اتصالات صلب یا مفصلی می باشند.
سازه های فضایی شکلهای هندسی منظمی هستند که در کنار یکدیگر تکرار شده و با اتصال مکرر این اجزا شبکه ای مستحکم و یکپارچه با ساختاری سه بعدی ایجاد می کنند . این اجزا از المانهای طولی ( با مقطع های مربعی ، دایره ای ، مثلثی و … ) و اتصالهایی که هر روز بر انواع آنها افزوده می شود
تشکیل می شود .
جنس المانهای طولی متنوع بوده و بسته به نوع مصرف آنها متغیر خواهد بود ولی معمولاً از انواع پلاستیک و پروفیل ، فولاد و آلومینیوم استفاده می شودبه عنوان نمونه هایی از این نوع سازه ها در ایران ، پوشش مرقد مطهر امام و سقف چند غرفه نمایشگاه بین اللملی تهران را می توان نام برد . البته این نوع سازه پدیده خیلی جدیدی نیست ، زیرا گراهام بل طرحهایی از شبکه های منظم هندسی که کاربرد ساختمانی داشته باشد تهیه کرده بود
همچنین آلاچیقهای عشایر محلی ایران ، سبکی مانند این نوع سازه ها دارند ولی در دهه ۶۰ میلادی بود که این نوع سازه ها به صورت موضوعی بین اللملی و قابل بحث مطرح شد به طوری که اولین کنفرانس بین اللملی سازه های فضایی ( فضاکار ) در سال ۱۹۶۶ در دانشگاه ساری انگستان برگزار شد .
دلیل شهرت ناگهانی چه می تواند باشد ؟ سازه های فضایی چه خصوصیاتی دارند که همه کشورها به
آن روی آورده اند ؟
این سوال چند جواب می تواند داشته باشد :
۱- سازه های فضایی از قطعه های پیش ساخته استاندارد تشکیل می یابند که در صورت تولید انبوه ، قیمت این قطعات بسیار پایین می آید . این قطعات توسط کارگران نیمه ماهر قابل نصب هستند .
۲- یکی از مهمترین خصوصیات سازه های فضایی ، قابلیت پوشش سطحهای وسیع بدون ایجاد مانع و همچنین قابلیت پوشانیدن دهانه های بسیار بلند است که برای استفاده در امر ساختن استادیوم های ورزشی ، سالنهای چند منظوره ، آشیانه های هوایی ، سقف استخرها و … ایده آل است .

۳- سادگی ولی در عین حال زیبایی ظاهری این سازه ها توجه بسیاری از مهندسین معمار را به خود جلب
کرده ، به طوری که قبل از مهندسین ساختمان ، این آرشیتکتها بودند که به این نوع سازه روی آوردند و
تنوع بسیار وسیع آن ، که بویژه با پیشرفت علم کامپیوتر و ایجاد برنامه گرافیکی جدیدی بر آن افزوده
شده ، قدرت خلاقیت بسیار زیادی به طراح می بخشد .

۴- دانشمندان پس از آزمایشهای زیاد ، به مقاومت بسیار زیاد انواع مختلف سازه های فضایی در مقابل بارگذاریهای سنگین متمرکز یا نامتقارن پی برده اند سازه های فضایی دارای آنچنان نیروی پایداری و مقاومت نهایی هستند که سازه را قادر به تحمل بارگذاری موضعی بیش از حد میکند.
تجربه نشانمی دهد که انواع ویژه ای از شبکه های فضایی حتی در صورت صدمه دیدن ، به صورت ناگهانی فرو نمی ریزند و این ویژگی ، در صورت بروز حریق و انفجار ، اهمیت بیشتری دارد . همچنین استحکام این قابهای فضایی ، امکان جابجایی بعضی از ستونها را بدون ایجاد نقض ساختمانی می آورد.
۵- با پیشرفت تکنولوژی ، مهندسین و طراحان ، انواع جدیدی از اتصالهای ارزان قیمت را اختراع کرده اند
که اتصال چند قطعه را در فضا توسط کارگران نیمه ماهر بدون هیچ مشکلی ممکن می سازد .
۶- از انجا که سازه های فضایی از نظر استاتیکی نامعین هستند بنابراین تحلیل دستی آنها با استفاده از روشهای دقیق ، کار بسیار دشواری است . این امر یکی از دلایل معوق ماندن طرحهای سازه های فضایی در گذشته بوده است ، ولی امروزه با استفاده از کامپیوترهای الکترونیکی و روشهای ریاضی نوین ، امر تحیلی سازه بسیار سریعتر و دقیق تر از گذشته صورت می گیرد . همچنین استفاده از روشهای نوین طراحی بهینه سازه با حداقل مصالح را امکان پذیر می سازد و سازه ، دست بالا طراحی نمی شود.

 انواع سازه های فضایی

سازه هایی که در گروه سازه های فضایی جای گرفته اند به شرح زیر تقسیم بندی می شوند:
شبکه های تخت یک لایه ای Flat single layer grids
شبکه های تخت دو لایه و چند لایه ای Double-layer grids
چلیک ها Barrel vaults
گنبدها Domes
شبکه های زین اسبی (هیپار)Parabolid, hyperbolic

شبکه های تخت یک لایه ای

این نوع شبکه ها در واقع نوعی قاب مسطح هستند که امتداد بارهای وارده و خود شبکه در یک صفحه واقع نیستنددر واقع فرق بین یک شبکه و قاب مسطح در امتداد اثر بارهای موثر بر سازه می باشد.
سازه ایکه در آن بار وارده عمود بر صفحه سازه اثر میکند به شبکه موسوم است .سازه هایی نظیر سایه بانها ، عرشه پلها و … از این نوع می باشند.شبکه تک لایه نیز شبکه ای متشکل از یک سری المان و گره است که به دو صورت مورب و موازی تولید می شوند.
در اعضای مورب هزینه تمام شده از حالت موازی بیشتر است ؛زیرا اعضای آن دارای طولهای مختلف هستند و همگی در زوایای قائمه به یکدیگر متصل نمی باشند اما شبکه مورب برای ارتفاع یا ضخامت کل یکسان از شبکه موازی سخت تر است.
شبکه های تک لایه جهت دهانه های نسبتا کم بار بکار می روند و به اشکال تخت ، نیم استوانه ای ، گنبدی و زین اسبی ساخته می شوند..

شبکه های تخت دو لایه و چند لایه

هرگاه دوشبکه مسطح در کنار هم قرار گرفت (به موازات هم) و به وسیله المانهایی به هم متصل شوند، سازه بوجود آمده را شبکه دو لایه می نامند
شبکه های دو و چند لایه برای دهنه های m الی ۱۲۰m20 بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرد.با این شبکه ها می توان فضای زیادی را بدون قرار دادن ستونهای میانی پوشش داد؛ولیکن باید سعی نمود که ستونها کمتر حذف گردند
زیرا با حذف ستونها هزینه سازه بیشتر می گردد و سازه طراحی شده غیر اقتصادی می گردد.از شبکه های دولایه در امتداد عمودی نیز به عنوان بخشی از دیوار و یا با هر زاویه دلخواه دیگر استفاده می کنند.ارتفاع بین دو لایه برای فواصل بزرگ۲۰/۱تا ۵۰/۱ طول دهنه می باشد.
شبکه های دولایه از نظر نمای ظاهری بسیار زیبا هستند و بهمین دلیل از سقف کاذب استفاده نمی شود و حتی در کلیسا ها و سالنهای اجتماعات و غیره ، نمای زیبای سازه خود به ارزش آن می افزاید.

 چلیک ها

سازه های چلیکی به شکل نیم استوانه ای می باشد در این نوع سازه ها معمولا ستون استفاده نشده و روی یک بدنه که به تکیه گاه متصل است قرار می گیرند.
سازه های چلیکی می تواند چند دهانه باشند .این نوع سازه ها لازم است در محل اتصال چلیک ها حتما ستون داشته باشند و در این صورت نواحی مدور حالت یک تیر را خواهند داشت.
گنبدها
اگر سازه های چلیکی در دوجهت انحنا داشته باشند گنبد بوجود می آید.ارتفاع گنبدها باید از حدود ۱۵% قطر پایه بیشتر باشد؛ معمولا ۲۰% قطر پایه اقتصادی ترین حالت می باشد.در دهانه بزرگ بصورت کره کامل ساخته می شود .در هر قطر Base داده شده است .افزایش ارتفاع سبب ایجاد بارهای بیشتر در شبکه می شود. انحنا کمانش بیشتر را تضمین می کند.پوشش گنبدها را می توان طوری طراحی نمود که در پانلهای خاص از پوشش به عنوان روشنایی استفاده نمود.

یکی از روش های سبک سازی ساختمان ها کاهش وزن تیغه های بار بر در ساختمان است.یکی از روش های نیمه پیش ساخته  روش ساخت وساز به کمک پانل ها ی ساندویچی پیش ساخته تردی  را نام بردکه با نام  های تجاری مختلف از قبیل :پوما و … این روش تا دو طبقه ساختمان با استفاده از باربری قطعات مورد نظر ساخته میگردد.
پانل هابه دو گروه تقسیم میشوند:  ۱_سازه ای  ۲_غیر سازه ای

تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک

سیستم سازه های پیش ساخته سبک را حدود ۳۴ سال پیش یک آمریکایی ابداع کرد. مرحله صنعتی شدن آن ۵ تا ۶ سال به طول انجامید. عمده ترین شرکت هایی که در دنیا این تکنولوژی را به کار می گیرند، شرکت E.V.G اتریش و شرکت ها۳d Panel و RAM در آمریکا می باشند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

تاریخچه Panel ۳D:
سیستم پانل های پیش ساخته سه بعدی اولین بار در سال ۱۹۶۷ میلادی توسط شخصی به نام ویکتور وایزمن در ایالت کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسید.

کلیات:
صفحات ساندویچی ‍۳D panel از دو لایه شبکه فولادی تشکیل شده که بین آنها یک لایه عایق پلی استایرن قرار گرفته و توسط اعضای قطری به یک دیگر متصل شده اند. مقاومت و انسجام این صفحات به وسیله ی مفتول های قطری جوش شده به شبکه دو طرف تامین می شود .
این صفحات پس از بتن پاشی به عنوان دیوارهای باربر- داخلی و خارجی ساختمان و نیزصفحات کف مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به وجود لایه عایق بین دو لایه بتن طرفین بکارگیری این صفحات علاوه بر بهبود خاصیت عایق حرارتی و صوتی بودن دیوارها باعث سبک سازی بنا نیز خواهد شد.
سازه متشکل از صفحات ساندویچی به سازه ای اطلاق می شود که کلیه ی بارهای ثقلی و جانبی وارد بر آن توسط صفحات تحمل شود. که با این روش یعنی بدون اسکلت ساختمانهای تا دو طبقه را می توان اجرا کرد.
درساختمانهای بلند تر از دو طبقه از این صفحات به صورت مختلط با سیستم قاب بتنی یا فلزی استفاده می شود.که صفحات به عنوان دیوارغیرباربر یا جداکننده کاربرد دارد.

 

مراحل نصب ۳D PANEL:
۱-ابتدا زمین را در محل هایی که دیوار باربر وجود دارد رگلاژ و سپس شناژ بندی می کنندو پس از آن کف بتنی انجام می شود و میلگرد های انتظار را قرار می دهند. این میلگردها در سازه های بتنی در داخل سوراخهای تعبیه شده توسط مته قرار می گیردو در سازه های فلزی به تیر ها جوش می شوند.(تصویر شماره ۱)

۲-پانل ها در محل های مورد نظر با توجه به نقشه های مربوط نصب می گردند .(تصویر شماره ۲)

۳- کلیه ی عملیات لوله کشی و سیم کشی را انجام می دهند و چارچوب در وپنجره ها تعبیه می گردد.(تصویر شماره ۳)

۴- عملیات شاتکریت توسط پمپاژ سیمان به دیوارها انجام می شود.

ترکیب
نخستین مبحثی که در برنامه ، طراحی مطرح می شود درباره ترکیب و چگونگی آن می باشد ، به این دلیل که یک طراحی هنگامی صحیح و منطقی خواهد بود که عناصر شکیل دهنده آن به گونه ای مطلوب ترکیب شده باشند.
به طور کلی معماری عناصریست که به گونهای با هم ترکیب شده و موقعیت آن به چگونگی عناصر تشکیل دهنده آن بستگی کامل خواهدداشت .

به طور کلی ترکیب دارای مفاهیم و قوانین بسیار زیادی بوده ، ولی در اینجا فقط به عدادی از آنها که ضروری می باشد می پردازیم .

خصوصیات ترکیب

تعادل و توازن:
تعادل یکی از مهمترین عوامل ترکیب می باشد . برای آنکه یک ساختمان استوار بماند تعادل بین نیروهای فشاری و اجزاء نگهدارنده لازم بوده و بطور کلی برای آنکه ساختمان بتواند وظیفه خود را انجام دهد تعادل میان تأسیسات و فضاها و تمام اجزاء آن ضروری می باشد .

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

تناسب و مقیاس:
مفهوم تناسب و مقیاس به مفهوم تعادل بسیار نزدیک می باشد و می توان با دیدی مشابه این دو عامل را مورد بررسی قرار داد و نیز در زمینه های جتماعی ، در طبیعت و در امر ساختمان می توان این مفاهیم راجستجو نمود . تناسب مقیاس جزء ضروریات یک ترکیب محسوب می شود.

وحدت ، هماهنگی و تضاد :
وحدت را باید در تعادل و تناسب جویا شویم ، وحدت در رفتار انسان نیز ضروری بوده و از طریق وحدت و هماهنگی در جسم و روح است که انسان می تواند به اعمال بزرگ و پر ارزش دست یابد.
نحوه ترکیب رنگهای ساختمانی
برای بدست آوردن رنگ دلخواه خود باید با نحوه ترکیب رنگهای ساختمانی آشنایی مختصری داشته باشید برای همه مشخص است که انتخاب رنگ با توجه به روحیات و به تناسب تفوت های فردی طیف های گسترده ای از رنگ را بوجود می آورد که در زیر به چند نمونه از انها اشاره شده است. البته در این ترکیب با توجه به اندازه ای که از هر رنگ استفاده می شود می توان طیف های بیشتری ( روشن و سیر) ایجاد کرد.

 

مقاله درباره ترکیب در معماری,مقاله درباره ترکیب رنگ ها,تحقیق درباره ترکیب در معماری,مقاله در مورد ترکیب در معماری,مقاله ترکیب در معماری,مقاله مبانی نظری معماری,وحدت ، هماهنگی و تضاد,نحوه ترکیب رنگهای ساختمانی,معماری,parsacad,parsacad.com,parsacad.ir
رنگ های اصلی:    آبی- قرمز- زرد   رنگ های  روشن :   رنگ اصلی + سفید   رنگ های تیره :   رنگ اصلی+ سیاه   ترکیب رنگها   قرمز + زرد = نارنجی   آبی + قرمز = بنفش   آبی+ زرد = سبز   سبز + مشکی  =  سبز لجنی
رنگ نور خالص و ترکیبی :
نکته دیگر که باید در تحلیل رنگ نور متذکر شد ، این است که ما دو نوع رنگ در نور داریم ، رنگ نور خالص (مثل ارغوانی خالص و زرد خالص) ، یا رنگ نور ترکیبی (مثل ارغوانی حاصل از ترکیب نورهای آبی و قرمز ، یا زرد حاصل از ترکیب نورهای سبز و زرد).

98086645431
ترکیب بندی در عکاسی معماری: فضا، الگو، آبستره و خطوط
بناها سوژه هایی پر از تنوع و فراوانی هستند. هر عکاسی دوست دارد که عکس‌هایش منحصر به فرد باشند. با وجودی که اکثر اوقات ما با دیدی کلی گرایانه به اطراف نگاه می‌کنیم ولی در این مطلب لنزک به شما می‌آموزیم که چگونه با دقت بیشتری به سوژه‌ها و محیط اطرافتان بنگرید تا عکس‌هایی خاص و کم نظیر را ثبت نمایید.

خطوط راهنما
خطوط راهنما نگاه بیننده را به سمت مشخصی معطوف می‌کنند. شما می‌توانید با این خطوط چشمشان را به محل مشخصی بچرخانید. مثلا این عکس پلکان چشم بیننده را به سمتِ در هدایت می‌کند:

 

دفتر معماری “مک اسکوگین” در سال ۱۹۸۴ و با همکاری “مریل الام” تاسیس شد. این دفتر با چهل سال فعالیت حرفه ای در زمینه معماری یکی از دفاتر صاحب نام ایالات متحده آمریکا بوده و آثار آن از تنوع بسیاری، از بیمارستان و فرودگاه تا خانه هایی ویلایی برخوردار است.

در دهه گذشته این دفتر فعالیت خود را در زمینه طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی شهری، مطالعات معماری و طراحی داخلی گسترش داده است. اغلب آثار این دفتر در ایالات متحده آمریکا اجرا شده و بسیاری از این آثار جوایز معتبری را در عرصه بین المللی به ارمغان آورده اند.
ساختمان جدید دانشکده معماری یکی از ساختمان های دانشگاه دولتی اوهایو است که در یک بلوک شهری کامل -تقریبا به شکل ذوزنقه ای کشیده- در داخل سایت دانشگاه قرار گرفته است. هر چند که این بنا از چهار جهت توسط پارکینگی سه طبقه از جنس بتن، دانشکده اقتصاد با نمایی از آجر قرمز، فضای باز پارکینگ استادیوم و لابراتورهای دانشگاه احاطه شده است اما با این وجود عرض زیاد دسترسی های پیرامون سایت و همچنین اشغال یک بلوک کامل، پتانسیل های بسیاری برای ساختمان فراهم آورده است؛ پتانسیل هایی که معماران به خوبی از آن ها بهره برده و ساختمانی شاخص اما متناسب با عملکرد و ویژگی های سایت را طراحی کرده اند.
دفتر معماری اسکوگین شهرت خاصی در طراحی فضاهای آموزشی و به خصوص دانشگاه ها دارد؛ ساختمان دانشکده معماری اوهایو شش جایزه معتبر معماری آمریکا را از سال ۲۰۰۵ تاکنون از آن خود ساخته که از آن جمله می توان به جایزه A-A در سال ۲۰۱۰ اشاره نمود.
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

جداره های خارجی این بنا به نحوی طراحی شده اند که گویی ساختمانی شفاف از شیشه و فولاد توسط صفحاتی سفید رنگ روکش شده است. این جداره ها به نحوی طراحی شده اند که تشخیص تعداد طبقات داخلی از خارج بنا ممکن نباشد اما با دقت در مقاطع می توان در عین تعدد سطوح داخلی، چهار طبقه اصلی را از یکدیگر تشخیص داد.


یکی از نکات قابل توجه در این بنا چگونگی طراحی فضاهای ارتباطی و حل مشکلات سیرکولاسیون و ارتباطات عمودی در داخل طبقات است. علاوه بر باکس هایی که پلکان، آسانسورها، سرویس های بهداشتی و فضاهای خدماتی را در خود جای داده و عینا در طبقات تکرار شده اند، جابجایی میان طبقات توسط شیب راه هایی خطی و طولانی ممکن می باشد که در مرکز پلان قرار گرفته و در مقطع طولی بنا قابل مشاهده می باشند

تناسبات نوارهای باریک و عمودی بازشوها، نسبت طول زیاد به ارتفاع کم ساختمان را اندکی متعادل ساخته اند، اما با این وجود کشیدگی افقی ساختمان همچنان به چشم می آید. برای شکستن این طول زیاد و همچنین نورگیری بخش هایی از فضاهای داخلی، فرو رفتگی هایی در هر ضلع از بنا تعبیه شده است.

مقدمه
با انتخاب اصفهان به پایتختی و گسترش شهر به طرف جنوب ، میدان عظیم نقش جهان با طول تقریبی ۵۰۷ و عرض ۱۵۸ متر به عنوان یکی از ویژگیهای عصر صفوی مطرح گردید. در طراحی شهری این میدان به عنوان عضو اصلی گسترش شهر مورد توجه قرار می گیرد و تا مدتها به عنوان بزرگترین و زیبا ترین میدانهای جهان نامیده میشود میدان نقش جهان به جای میدان کوچکی که از دوران تیموریان باقی مانده بود احداث گردید. به هنگامی که دو مسجدامام و شیخ لطف الله و سر در بازار قیصریه ساخته شد، این سه بنا با طاقهای متحد الشکل به هم مربوط شدند و با پایان یافتن میدان و خاتمه تزئینات کف آن شن ریزی و مسطح شد .

از این زمان بود که میدان برای انجام مسابقات و بازیهای معمول آن عصر مانند چوگان و قاپوق اندازی مورد استفاده قرار می گرفت و سان و رژه سربازان و سپاهیان نیز در همین مکان انجام میشد. دو ستون سنگی که در جلو مسجد امام واقع شده و قرینه آنها نیز روبروی بازار قیصریه هستند بیانگر انجام بازی چوگان و سایر ورزشها در میدان می باشند. در گرداگرد کناره میدان نهری به عرض ۳ متر و عمق ۲ متر جریان داشت . در طول نهر ردیفی از درختان چنار بر رهگذران سایه می افکند.

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

آنچه در باره میدان نقش جهان می توان گفت اینکه این اثر نفیس و با شکوه که در دنیا از شهرتی چشمگیر و بی نظیر برخوردار است با مجموعه عناصر و عملکردهائی که در نقش های سیاسی ، مذهبی ، اقتصادی ، توریستی و تفریحی داشته پیوسته در آسمان هنر و زیبائی ایران و جهان مىدرخشد .بطوری که با جرات میتوان ادعا کرد که این میدان همراه با فضاهای تکمیلی و عناصر مربوط به آن یعنی عمارت عالی قاپو ، مسجد شیخ لطف الله ، مسجد امام ، توحید خانه ، سر در قیصریه و راسته بازارها به تنهائی با تمام زیبائی هاو جاذبه های جهانگردی ایران برابری می کند٠

میدان نقش جهان یک مجموعه عالی و نفیس هنری و معماری اصفهان است که بدون تردید تا قرن ها در هیچ کجای جهان نظیر آن بوجود نخواهد آمد.
میدانی که محل برخورد انسانها و محل تعاملات اجتماعی فراوانی بوده، فضایی عمومی که جایگاه بروز هنجارها و ارزش های گروه های مختلف انسانی است. فضایی که فرهنگ شهری نیز از آن نشأت گرفته است.
این پدیده زیبای معماری اثر هنرمندانه دو معمار ارزشمند و بزرگوار دوره صفویه بنامهای استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی است که به سال ۱۰۱۱ هجری قمری آن را تکمیل نمودند.

ترکیب فضائی
نقش جهان به سبب ترکیب فضائی اش و وسعتی در حدود ۵۱۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض (نسبت ابعاد میدان تقریباً یک به سه می باشد)یکی ازمیدانهایست که در دنیای امروز هم بی نظیر بوده و مانندندارد.بدنه پیرامونی نقش جهان از دو طبقه تشکیل شده است (به ارتفاع ۸ متر). در طبقه همکف حجره ها و طبقه د وم اتاق هایی که در جلوی آنها ایوان هائی وجوددارد؛ بدین ترتیب طبقه دوم با ایجاد فضائی نیمه بسته سبکتر شده و ترکیب فضائی جالبی را بوجود آورده است. این بدنه ممتد در اتصال با جلوخان مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه، کاخ جلو آمده عالی قاپو و سردر بازار قیصریه ترکیبات فضائی زیبا و بدیعی را پدیده آورد است.
ترکیب
در قسمت مرکزی چهار وجه میدان بدنه چهار بنای شهری قرار گرفته است که در سه تای آنها (مسجد شاه ,مسجد شیخ لطف الله وبازار )این بدنه قسمت ورودی به بنا را تشکیل می دهد در کاخ عالی قاپو این بدنه فضای اصلی بناست که به میدان مشرف می شود وورودی به بنا از لایه پشتی میدان است در سه بنای اول این قسمت قاعده ترکیب تقریبأ مشابهی دارد به عبارتی از یک ایوان ورودی که حجره ها یی در پیرامون دارد تشکیل شده است در مسجد شاه دو مناره بر این قسمت تأکید می ورزند.
در بنای عالی قاپو قاعده تر کیب متفاوت است به این ترتیب که در این بنا تر کیب نما از یک ایوان در طبقه بالا ویک سطح پنج قسمتی در طبقه پایین تشکیل شده است که در قسمت وسط یک ورودی دسترسی به بنا را از میدان ممکن می سازد وطاق نما ها وبازشویی ها یی در جوانب آن قرار گرفته است.
تحلیل کالبدی میدان نقش جهان
میدان ها از اصلی ترین فضاهای شهری هستندکه در مقیاس های مختلف شهری عملکردهای متفاوتی می یابند.اصلی ترین میدان میدانی است که مسجدجامع بدان روی می گشاید ودر اصفهان علاوه برمسجد جامع بنای حکومتی وبخش اصلی بازار رادر کنار خود جای می دهد .تاقبل از دوران صفوی میدان کهنه که در کنار مسجد جامع واقع بودچنین عملکردی داشت ودر پیرامون آن علاوه برجامع قصر سلطنتی عمارت نقاره خانه وقیصریه نیز قرار داشتند(شاردن ,۱۳۷۲).اما با پایتخت شدن اصفهان این نقش را میدان شاه یا نقش جهان بر عهده گرفت که مسجد جامع جدید(مسجد شاه)عمارت حکومتی (عالی قاپو)وسردر قیصریه وعمارت نقاره خانه در پیرامون آن احداث شدند بررسی بناهای پیرامون میدان نشان میدهد که این میدان نقش مرکز حکومتی را داشته ومحل اتصال وارتباط حکومت با مردم از طریق اعلان های حکومتی رژه ها وحضور حاکم درمیان مردم در زمان مراسم وجشن ها بوده است.در سطح بعدی میدان هایی قرار می گیرند که در پیرامون بناهای عمومی شهری به ویژه بازار قرار داشتند وبه چند نمونه از آنها (مثل میدان نقش جهان در جوار بازار رنگرزها )در سفرنامه ها اشاره شده اما در حال حاضر اثری از آنها باقی نیست.این گونه میدان ها نیز چنان که از نوشته ها بر می آید محل دادوستد بوده اند وفضاهای دارای عملکردی با مقیاس شهری وحتی فراشهری داشته اند چون گاه محل دادوستد کالاهای بازرگانی بودند که در پایتخت فروخته وبه نقاط دیگر منتقل می شد ویا بالعکس

شکل هندسی میدان
میادین طراحی شده به طور عام دارای شکل هندسی منظمی هستند که بر حسب نقش وموقعیت میدان از مستطیل تا نزدیک به مربع متغیر است .میدان هایی که نقش شهری دارند ومسئله احساس محصوریت در آنها مطرح نیست شکل مستطیل می یابند میدان نقش جهان جز این گروه دسته بندی میشودودارای شکل هندسی منظم مسطتیل طراحی شده و نسبت اضلاع در ان به ۱به ۳می رسد

نحوه ترکیبی پیرامون شکل فضا در میدان
در حالت کلی میدان هایی که عملکرد تجاری دارند وفعالیت های شهری در پیرامون آنها انجام می گیرد بدنه پیرامون میدان به حجره ها ودکان ها اختصاص داده شده وبرخی بناهای شهری نیز در کنار آنها قرار دارند مثلأ در میدان نقش جهان حجره ها پیرامون میدان را محصور کرده اند وچهار بنای ۱) مسجد شاه ۲)مسجد شیخ لطف الله,۳)سردر قیصریه و۴)عمارت عالی قاپوبه نحو ترکیب شده ای با این حجره ها روبه میدان گشوده می شوند.

تحلیل ابعاد و مقیاس میدان
تحلیل ابعاد فضای میدان نشان می دهد که در میدان هایی مانند میدان نقش جهان که عملکرد شهری دارند نسبت ابعاد میدان ۱به ۳است وبررسی مقیاس درونی فضای میدان نشان می دهد که در میدان هایی که عملکرد شهری دارند.احساس محصوریت به دلیل نسبت پایین ارتفاع به عرض (۱۰/۱در میدان نقش جهان )وجود ندارد وفضای میدان فضای وسیع وگشاده ای است تا مناسب عملکردهای آن باشد اما در عین حال به دلیل شکل بندی نمای پیرامون میدان که بدنه پیرامون را به اجزای خود تقسیم می کند مقیاس فضای میدان مقیاسی انسانی است که در بیننده احساس مقهور شدن در برابر فضا را ایجاد نمی کند

درجه تلفیق نحوه اتصال یا جدایی
بدنه پیرامون فضای میدان بر حسب نقش وعملکرد آن بدنه ای متشکل از دکان ها وحجره ها یا بخشی از یک بنای شهری در تلفیق با بدنه مسکونی است چنین ترکیب بدنه ای سبب می شود که فضای درونی میدان در اتصال وهمبستگی قوی با بافت پیرامونش قرار گیرد وبه عبارتی یک فضای مثبت شهری شکل گیرد که دارای حدود وهویت روشنی در درون بافت است.در میدان های سطح اول که عملکرد شهری وفراشهری دارند ردیف حجره ها خود بخشی از بافت بازار ولایه اول آن است که حلقه دور میدان را پوشانده وحلقه اتصال میدان با بازار نیز گشته است .در میدان های سطح دوم که عملکرد تجاری درون محله ای دارند ردیف حجره ها در پیرامون میدان یک بدنه محصور کننده وشکل دهنده می سازدوبا کمک این بدنه میدان در درون بافت مسکونی می نشیند .در میدان های سطح سوم که در مجاورت یک بنای عمومی قرار دارند بدنه مسکونی پیرامون متناسب با بدنه بنای عمومی بدنه سازی می شود تا شکل واحدی برکل بدنه حاکم گردد وسطح بدنه پیرامون میدان را از هماهنگی ویکدستی برخوردار کند.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi