سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

جلال ملکی در این باره اظهار داشت: در ساعت 19:14 شب گذشته انفجار و آتش‌سوزی در خیابان نامجو کوچه رفیعی به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران ایستگاه 93 به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد قطعه زمینی گودبرداری شده به وسعت 350 متر وجود دارد که اتاقک کارگری در کنار این زمین واقع شده است.

ملکی افزود: در اثر نشت گاز منوکسید کربن در این اتاق کارگری و روشن کردن سیلندر گاز به یکباره انفجار شدیدی رخ داده و 5 نفر کارگر تبعه افغانستانی که در سن‌های 13، 15، 16، 18 و 32 سال بوده در اثر این انفجار و آتش‌سوزی دچار مصدومیت‌هایی شده که قبل از رسیدن عوامل آتش‌نشانی از این اتاق کارگری خارج شده بودند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: با حضور آتش‌نشانان این 5 کارگر به مراکز درمانی منتقل شده و در ساعت 21:54 شب گذشته عملیات این حادثه به اتمام رسید.

به گفته ملکی اتاق‌هایی که برای کارگران ایجاد می‌شود دارای حداقل امکانات لازم است.

راساس‌ اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های هوشمند تردد شمار بر‌خط‌ ‌در حال حاضر غیر از محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.

کل تردد ثبت‌ شده‌ در شبانه‌روز گذشته‌‌ براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 1665 دستگاه ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل 1.7 درصد کاهش نشان می‌دهدغ در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌ها 19 درصد، اوج تردد بین ساعات 16 الی 17 و کمترین تردد بین ساعات 3 الی 4 صبح صورت پذیرفته که هموطنان با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.

* ‌‌پرترددترین جاده‌های کشور

‌آزادراه کرج-تهران، آزادراه تهران-کرج‌،‌‌‌ آزادراه کرج-قزوین، آزادراه ‌قزوین-کرج،‌ ‌آزادراه‌ ‌‌‌تهران-قم‌‌، ‌‌آزادراه ‌قم-تهران‌‌، آزادراه ساوه-‌تهران‌، آزادراه تهران-ساوه، مسیر پاکدشت-تهران‌ و تهران-پاکدشت، ‌محور‌های ‌تهران-شهریار‌ و شهریار-تهران‌‌‌‌، ‌جاده قرچک-ری و ری-قرچک ‌در 24 ساعت گذشته بیشترین ترافیک را داشته‌اند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

* محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها تا روز ‌جمعه 9 بهمن‌ماه 94

 ‌تردد موتورسیکلت از ساعت 12:00 ظهر روز چهارشنبه مورخ 94/11/07 تا ساعت 24:00 روز جمعه مورخ 94/11/09 از محورهای کرج – چالوس‌، هراز، فیروزکوه و محورتهران – سمنان – مشهد و بالعکس ممنوع ‌است؛ تردد موتور‌سیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

‌تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 14:00 الی 23:00 روز جمعه مورخ 94/11/09 از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع بوده و با اعلام مأموران پلیس راه درمحل تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 17:30 الی 23:00 روز جمعه مورخ 94/11/09 از 15 کیلومتری جنوب مرزن‌آباد (دزدبن‌) به سمت کرج به صورت یک‌طرفه خواهد بود.‌

در محور کندوان‌ تردد انواع تریلر‌، کامیون و کامیونت از محور کرج – چالوس و بالعکس کماکان ممنوع ‌است.

در محور هراز‌ تردد همه تریلرها کماکان ممنوع ‌است‌ همچنین تردد همه کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 08:00 الی 24:00 روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته جاری در این محور ممنوع ‌است.

در محور فیروزکوه‌ تردد همه تریلرها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 08:00 الی 24:00 روز جمعه مورخ 94/11/09 از تهران به قائم شهر و بالعکس، ممنوع ‌است.

* ممنوعیت تردد به دلیل مداخلات جوی‌

محور پونل - خلخال واقع در استان‌های گیلان و اردبیل به دلیل بارش شدید برف و کولاک تا اطلاع بعدی‌ مسدود است.

محور شمشک - دیزین واقع در استان‌های البرز و تهران‌‌ تا اطلاع بعدی به دلیل بارش برف و باران و احتمال ریزش کوه‌ مسدود‌ است‌.

‌محور سروآباد - پاوه ‌واقع در استان کردستان‌ از ساعت 22:00 مورخ 7 آبان 94 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش شدید باران‌ ریزش کوه و نبود ایمنی کافی مسدود ‌است.

محور گنجنامه-تویسرکان ‌واقع در استان همدان‌ از مورخ 20 آبان 94 تا اطلاع بعدی‌ با توجه به شرایط جوی و صعب العبور بودن مسیر مسدود اعلام می‌شود.‌

محور سی سخت - بیده‌ واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد از مورخ 25 آبان 94 تا اطلاع بعدی ‌با توجه به کوهستانی و برفگیر بودن مسیر و نبود ایمنی کافی ‌مسدود ‌است.

محور کیاسر - سمنان (حد فاصل کیاسر - فولادمحله) در استان‌های مازندران و سمنان که به علت بارش شدید برف و کولاک مسدود شده بود‌ بازگشایی ‌شد.

رانندگانی که قصد تردد در محورهای سردسیر و کوهستانی دارند، حتماً تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و قبل از سفر، از وضعیت جوی جاده‌ها از طریق مرکز مدیریت راه‌ها، آگاه شوند.

* ممنوعیت تردد به‌ تفکیک یا اولویت وسایل نقلیه‌

در محور کرمان ـ راین ـ حسین آباد ـ جیرفت (ساردوئیه ـ جیرفت)، واقع در استان کرمان به‌ دلیل مداخله با ترافیک شهری‏ و تردد در جاذبه‌های گردشگری و عبور 23 کیلومتری از مسیر فرعی، تردد خودروهای سنگین و حاملان فرآورده‌های نفتی ممنوع و مسیر جایگزین محور ترانزیت کرمان ـ دهبکری ـ جیرفت معرفی می‌‌شود؛ تردد وسایل نقلیه سواری در محور فوق بلامانع است.

محور هراز‌ واقع در استان‌های مازندران و تهران از روز 19 دی لغایت 28 بهمن 94 ‌روزهای شنبه تا سه‌شنبه هر هفته غیر از ایام تعطیلات رسمی، از ساعت 20 الی 5 بامداد به دلیل اجرای عملیات تعریض و بهسازی و احداث 2 دستگاه پل قوسی، محدوده شنگلده تا گزنک (حدفاصل کیلومتر 73 تا200+76 ) مسدود و تردد از محورهای فیروزکوه و کندوان انجام می‌شود.

‌در آزادراه تهران ـ قم و بالعکس تا پایان سال 94 تردد هرگونه وانت بار‌‌ حدفاصل پل شهید کاظمی (آزادگان) تا خروجی حسن‌آباد و بالعکس ممنوع است؛ تردد از محورهای قدیم تهران-قم و احمدآباد مستوفی انجام می‌شود.

بزرگراه کرج – هشتگرد - آبیک واقع در استان البرز ‌‌از 19 دی لغایت 20 اسفند ماه 94 به صورت 24 ساعته به‌ دلیل ادامه اجرای عملیات احداث تقاطع غیر همسطح قطعه سوم محور اشتهارد – نظرآباد با بزرگراه کرج - هشتگرد - آبیک‌ تردد همزمان با اجرای عملیات، با محدودیت و رعایت احتیاط از رمپ های شمالی و جنوبی به عنوان مسیر انحرافی و کنارگذر انجام می‌شود.

‌آزادراه تهران ـ کرج (‌باند شمالی و جنوبی‌)‌ مقطع واقع در استان تهران‌ از مورخ 12 دی‌ لغایت 12 اسفند 94 ‌روزهای شنبه تا  سه‌شنبه هر هفته ‌از ساعت 08:30 تا 15:30 و روز چهارشنبه از ساعت 08:30 تا 13:00 به غیر از روزهای پنجشنبه‌، جمعه و ایام تعطیلات رسمی به دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت، حدفاصل تیر 142 تا تیر 200 در باند شمالی و حد فاصل تیر 5 تا تیر 35 در باند جنوبی‌ تردد همزمان با اجرای عملیات، با رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود.

مسافران می‌توانند برای دریافت اطلاعات تفصیلی راه‌ها و خلاصه آخرین وضعیت جاده‌ها، عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک کنند و یا با شماره‌های 141 و 88925252 تماس بگیرند.

* پیام‌های آموزشی و توصیه‌‌های ایمنی در رانندگی

ایمنی رفت و آمد در جاده و خیابان‌ها یک نیاز ملی است.

سنگ بنای مهارت و آموزش‌های ترافیکی را باید از مهد کودک گذاشت‌، مربیان‌ مهد کودک می‌توانند شخصیت ترافیکی بچه ها را شکل داده و خطراتی که در کمین کودکان است را کاهش دهند.

تلاش کنیم با آموزش صحیح فرزندانمان را به آگاهی و مهارت در زمینه ترافیک برسانیم و اگر از این آموزش‌ها یک آسیب‌دیده هم کمتر شود کار بزرگی انجام شده است.

آرامش در رانندگی موقعیت‌های خطرناک را بر طرف می‌سازد.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی پیام آوران نظم و قانون هستند؛ رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ‌نشانگر شخصیت و فرهنگ اجتماعی ما است.

آرامش در حین رانندگی موقعیت‌های خطرناک سانحه‌ساز را برطرف می‌سازد.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، در صـورت ضرورت پاسخگویی، خودرو را به منتهی‌الیه سمـت راست خیابان هدایت کرده و سپس به گفت‌‌وگو بپردازید‌؛ طبق آخرین بررسی‌ها‌ تلفن همراه عامل بسیاری از تصادفات رانندگی است.

شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله 20 متری بخوانید، اگر در دید خود مشکل دارید، حتما باید در مواقع رانندگی از عینک استفاده کنید.

توصیه می‌شود‌ رانندگان همیشه در داخل خودرو یک دستگاه کپسول آتش‌نشانی استاندارد به منظور خـاموش کـردن آتش و مـهار ابعاد آن به همراه داشته باشند.

داشتن حس مسئولیت و عدم توجه به منافع شخصی مهمترین عامل برقراری ایمنی و جلوگیری از بروز سوانح دلخراش رانندگی است؛ اگر جاده و خودرو به گونه‌ای ایمن و صحیح ساخته شوند و در کنار آن کاربران نیز از قوانین تبعیت کنند، مشکلی در رانندگی به وجود نخواهد آمد.

‌گذشت در رانندگی اولین قدم در نظم دادن به ترافیک است.

سرعت زیاد در رانندگی‌، شتاب برای رسیدن به حوادث است؛ رانندگان دقت داشته باشند که‌ کمبود زمان خود را با سرعت زیاد‌ جبران نکنند.

‌رانندگان با رعایت اصول ایمنی، سفری‌ مطمئن خواهند داشت؛ مدت زمان تردد در جاده‌ها از مبدأ تا رسیدن به مقصد هم بخشی از سفر است، بهتر است مسافران از این زمان هم برای بهره‌مندی سفر خود استفاده کنند و فقط به رسیدن به مقصد نیندیشند.

طبق آمار بسیاری از تصادفات رانندگی ‌در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد؛ راکبان موتورسیکلت‌ در صورت الزام تردد در حاشیه راه‌‌ها، همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند‌.

مقررات ترافیکی فقط مخصوص رانندگان نیست، رهگذران پیاده هم باید به آن توجه کنند.

از عابران پیاده‌ در حاشیه شهرها تقاضا می‌شود تا حد امکان در حاشیه جاده تردد نکنند و عبور عرضی از جاده نداشته باشند‌.

بیشترین تصادفات رانندگی که در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده است؛ از رانندگان وسایل نقلیه خودرویی تقاضا می‌شود احتیاط را بسیار بیشتر در این مسیر‌ها در دستور کار خود قرار دهند.

رانندگان عدم تخطی از سرعت مطمئنه و تردد با سرعت مجاز را همیشه در دستور کار خود قرار دهند؛ بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.

‌در بسیاری از تصادفات رانندگی که در سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت رخ می‌دهد، بر اثر برخورد سـر راننده به شیشه جلو و قفسه سینه با فرمان اتومبیل ضربات مرگ‌آوری بر سرنشینان جلو وسیله نقلیه وارد می‌‌شود؛ ضربات وارده به ناحیه ســر و گردن علت اصلی بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت است به همین دلیل بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان ردیف اول وسایل نقلیه در حال حرکت در بزرگراه‌های درون شهری، کمربندی‌ها و جاده‌های بین شهری الزامی است؛ طبق مطالعات انجام شده تـوسط سازمان بهداشت جهانی استفاده صحیح از کمربند ایمنی احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

آذری‌هایی که در خرداد ماه سال 92 در ورزشگاه شهید آهن دوست جمع شده بودند خاطره حضور حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی را فراموش نکرده‌اند چرا که به آنها قول داده بود دریاچه ارومیه را در طول عمر دولت یازدهم احیاء کند.

مردمی که حوالی ساعت 15 بیستم خرداد ماه سال 92 به  دیدار یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری رفته بودند در شعارهایشان مطالبه احیاء دریاچه ارومیه را فریاد می‌زدند و یک صدا نوای"دریاچه ارومیه،احیاء باید گردد" را زمزمه می‌کردند.

حسن روحانی هم در میان آن جماعت پرشور اظهار داشت: دولت آینده، دولت شعور است نه شعار؛ دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت خشک شود. شما گفته بودید که دریاچه را با اشک چشمتان پر می‌کنید. من به فدای چشمان همه آذربایجان هستم. بدانید که من به شما قول می‌دهم اگر بار مسئولیت اجرایی بر دوش من قرار گرفت در اولین روز دولت دریاچه ارومیه در دستور کار خواهد بود.

وی در میان مردم و جوانان آذری ادامه داد: در مرکز تحقیقات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای دریاچه ارومیه تشکیل داده‌ایم و اگر دریاچه ارومیه خشک شود، زندگی 14 میلیون در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در نتیجه باید آب دریاچه خزر به ارومیه منتقل شود. من به شما قول می‌دهم که در دولت تدبیر و امید احیای دریاچه ارومیه جزو اولین برنامه ما خواهد بود و پیش‌بینی اولیه ما این است که انتقال آب خزر به اردبیل، تبریز و ارومیه تا 2.5 میلیارد خرج دربردارد اما با ایجاد دریاچه‌های وسط راه و رونق کشاورزی بیش از 70 درصد از هزینه‌ها قابل جبران است.

این صحبت‌های روحانی که دولت خود را دولت تدبیر و امید می‌نامید مورد توجه آذری‌ها قرار گرفت و چشم امید آنان به روزی دوخته شد که در سال‌های نه چندان دور زنده شدن دریاچه از نفس افتاده ارومیه را ببینند.

چندی نگذشت که احیاء دریاچه ارومیه در دولت روحانی مورد توجه واقع شد و او نیز به زیرمجموعه خود تاکید کرد که باید هرچه زودتر به احیاء دریاچه ارومیه توجه نشان دهند و در این خصوص ضمن توجه به بودجه این محدوده،  از دستگاه‌ها خواست تا به سرعت به این وعده انتخاباتی‌اش جامه عمل بپوشانند؛ که بنابر همین موضوع هم ستادی با نام احیاء دریاچه ارومیه تشکیل شد و ریاست آن را کلانتری عهده دار شد.

اما بعد از 2 سال از وعده احیاء دریاچه ارومیه حس روحانی رییس دولت تدبیر و امید دوباره به جمع آذری‌ها رفت و این بار در قامت رییس جمهوری بازهم بر احیاء دریاچه بی‌جان ارومیه تاکید کرد.

روحانی در 30 اردیبهشت سال 94 در سفر استانی خود با اشاره به احیاء دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات دولت در ارتباط با آذربایجان گفت: از نخستین روزهای آغاز به کار دولت تاکنون همه توان خود را به کار گرفته‌ایم که دریاچه به وضعیت قبلی خود برگردد.

وی از برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت در منطقه و بستن چاه‌های غیرمجاز مناطق پیرامونی دریاچه به عنوان برخی از مهمترین کارهای انجام شده در زمینه احیاء دریاچه ارومیه نام برد و گفت: خوشبختانه وضعیت دریاچه امروز در مقایسه با دو سال گذشته به مراتب بهتر شده است.مسیرمان را برای احیاء دریاچه ارومیه ادامه می‌دهیم و گزارش آن را به طور منظم به مردم ایران و آذربایجان عرضه می‌کنیم. وضعیت دریاچه ارومیه امروز هم تثبیت و هم بهتر شده است. البته طرح احیاء دریاچه، طرح بلندمدتی است که تا پایان کار دولت یازدهم به جد پیگیری می شود.

اما تمامی این توجهات و رویکردهای مسئولان محیط زیست و نیرو نتوانسته چنگی به دل بزند و دریاچه ارومیه بنابر نظر کارشناسان همچون بیمار محتضری می‌ماند که نیازمند اقدامی عاجل است و همچنان برنامه‌های کارشناسی نسبت به آن در حال انجام است و کارشناسان نیز نظرات متفاوتی را نسبت به اقدامات و احیاء این دریاچه دارند.

سروش مدبری مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وعده‌های داده شده مسئولان درباره احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: صحبت‌های مطرح شده فقط یک قول به مردم بود و این دریاچه در مدت زمان کوتاه احیا نمی‌شود.

وی می‌افزاید: هر زمان که مسئولان ذی‌ربط توانستند حدود 15 درصد از آب‌های سدها را برای دریاچه ارومیه رها کنند بدون آنکه استفاده‌ای برای کشاورزان انجام بگیرد، می‌توان تا حدودی به احیای دریاچه ارومیه امیدوار بود؛چطور مسئولان متولی این کار، می توانند آب را از کشاورز بگیرند یا با وعده‌های داده شده دریاچه ارومیه را احیا کنند؟

مدبری می‌گوید: در صورت اجرای طرح‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان طی مدت 10 سال آینده دریاچه ارومیه را احیا کرد و به آن امیدوار بود.

اما حسین آخانی کارشناس مسائل محیط زیستی و استاد دانشگاه که در این باره پژوهش‌هایی را داشته نیز می‌گوید: دریاچه‌ای که در اثر 20 سال خرابکاری خشک شده در طی یکی دوسال احیا نمی‌شود؛ دریاچه ارومیه در طی 20 سال تخریب شده و در خوشبینانه‌ترین حالت نیز برای بهبود وضعیت کنونی چیزی در حدود 20 سال زمان لازم است؛البته برای این منظور باید راهکارهای علمی را مدنظر قرار دهیم .

وی می‌افزاید: کاهش زمین‌های زراعی در آن منطقه، اصلاح استفاده بی‌رویه از آب، پرهیز از چرای دام‌ها و مقابله با سدسازها از جمله راه‌حل‌ها است؛البته متاسفانه تصمیم‌گیری درباره دریاچه ارومیه با نگاه فنی انجام نشده و نگاه‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر درآن دخیل شده است و نگاه علمی جایگاهی بعد از سایر نگرش‌ها دارد.

آخانی می گوید: متاسفانه برخی افراد از این میان بهره برداری می‌کنند؛ در جریان احیاء دریاچه ارومیه باید با خیلی افراد همچون سدسازها که قدرت زیادی دارند مقابله کرد؛ طبیعی است که اگر مقابله نشود این افراد اجازه نمی‌دهند احیاء دریاچه با روند علمی انجام بگیرد؛ در زمینه احیاء دریاچه ارومیه بخشی از کار به دانشگاهیان سپرده شد اما شاهدیم که بخشی از عملکرد آنها نیز به خاطر آلوده شدن به مسائل سیاسی و اقتصادی دچار اشتباهاتی شد.

احیاء دریاچه ارومیه که یکی از قولهای مکرر مسئولان دولتی در ابتدای انتخابات بوده است با این وضعیت فعلی و نگاههای متفاوت در سال‌های فعالیت این دولت به نتیجه نهایی نمی‌رسد و باید چشم انتظار بود تا شعارهای انتخابات بعد که برای آذری‌ها خوانده می‌شود و خبر از احیاء بیمار نیمه جانی با نام دریاچه ارومیه را می‌دهند.

در حال حاضر نیز تمامی وعده‌ها و یا شعارها مبنی بر احیاء دریاچه ارومیه در دولت یازدهم به سالهای آتی بسنده نمی‌شود چرا که نزدیک به دوسال تا پایان این دولت باقی مانده و بنابر نظر مسئولان ستاد احیاء دریاچه ارومیه، کارهای کارشناسی و بهبود دریاچه ارومیه برنامه‌ای 10 ساله است و طی این مدت انجام می‌پذیرد.

مواد مخدر یا همان مواد افیونی که به عامه از آن سخن گفته می شود به یک ترس همیشگی در میان خانواده ها تبدیل شده است، ترسی که در روح و ذهن پدر و مادرها رخنه کرده تا نکند پاره تنشان به آن مبتلا و در گرداب مواد فرو بروند اما متاسفانه با تلاش مسولین مربوطه در این حوزه همچنان میل استفاده از مواد مخدر در میان برخی جوانان وجود دارد و روز به روز نیز افزایش میابد.

مواد مخدری که نوع آن از گذشته تا به امروز در حال تغییر است یا به نوعی همراه با پیشرفت تکنولوژی این مواد نیز مدرن و مدرن تر می شوند تا از قافله پیشرفت جا نمانند، از تریاک تا گل ،کراک و هرویین و حال امروز نیز خبرهایی مبنی بر ورود هرویین چینی توسط چشم بادامی ها به کشور به گوش می رسد.

**هروئین چینی همان کراک ایرانی است؟!

هروئین چینی ماده مخدر جدیدی که این روزها با نام های مختلف در بین دستان توزیع کنندگان مواد جابه جا و بین معتادان توزیع می شود.

چینی ها اکنون پس از کپی کردن هر آنچه که به ذهنشان خطور می کرد به سراغ کپی کردن مواد مخدر آن هم از نوع هرویین روی آورده اند.

کپی از هر وسیله و یا ماده ای که به طور قطع برایشان بسیار ارزان قیمت تر از قیمت حقیقی آن شی برای مصرف کننده تمام می شود شیوه ی فعالییت چشم بادامی ها است، و در این بین هستند افرادی که بر اساس عادت به دنبال خرید ارزان قیمت آن هم به هر طریقی هستند غافل از اینکه همان شی یا ماده مصرفی در خانواده اگر نامرغوب باشد می تواند هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ روحی به آنها ضربه وارد کند ،حالا با یک حساب سرانگشتی می توان به نتیجه ای بزرگ و أساسی برسیم چرا که مواد مخدر به خودی خود دارای عواقب خطرناکی هستند اما وای به روزی که همان مواد مخدر ناخالصی هایی افزوده شود.

به گفته ی برخی کارشناسان هرویین چینی همان کراک است اما قاچاقچیان مواد مخدر با زیرکی تمام و با توجه به اینکه مضرات کراک برای مصرف کنندگان مشخص شده است از این رو نام این ماده  مخدر را تغییر داده و روانه بازار کردند.

**هرویین چینی ورژن جدیدی از مواد مخدر

هروئین چینی در واقع ترکیبی از شیشه و هروئین و همان کراک ایرانی است که مخلوطی از شیشه و هروئین را تشکیل می‌دهد.

ذبیح الله حسینی نژاد داروساز و مسئول جامعه پزشکان ری درباره واردات هروئین چینی گفت: در واقع انحصار بازار ما را چینی ها گرفتند، آنها روی آوردند به بازار هروئین، که حتی در بازار اعتیاد هم، آن را تصاحب کنند.

حسین نژاد در ادامه عنوان داشت: افراد معتاد دنبال توجیه هستند و به دنبال چیز دیگری می‌گردند و برای اینکه بازار را قبضه کنند یک موضوع جدیدی را مطرح می‌کنند. مثل راحت مصرف کردن، غلظت بالا، و بسته بندی جدید، باعث ترغیب و تشویق و توزیع بهتر با قیمت پایین در دست فرد معتاد می‌شود. اعتیاد جهت خود را عوض می‌کند ،هروئین چینی جای شیشه را گرفته است.

وی تاکید کرد: هزینه‌ای که به کشور ما واردمی‌شود چند برابر هزینه جنگ تحمیلی است. با این تفاوت که جوان در آن زمان جان خود را برای جبهه هزینه می‌کرد و این جوان خود را به تباهی می‌کشاند و برای این امر حرفی برای گفتن ندارد صدمات روحی که به خانواده و دوستان و جامعه وارد می‌کند قابل مقایسه با دوران جنگ نیست.

حسین نژاد ادامه داد: اگر مواد وارداتی که به صورت تزریقی به سهولت و آسانی به دست فرد معتاد می‌رسد، فرد معتاد را با مقبولیت بیشتری به سمت این مواد می‌کشاند . اگر به شکل خوراکی و به شکل کشیدن این کار انجام می شد عوارضش کمتر بود ولی حالا تکرار سرنگ‌ها و اشتراک آن هم باعث به وجود آمدن عوارض چند برابر شده است. که در واقع می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد معتادان به سمت هروئین جدید کشیده می شوند.

به گفته یوسف دولتی، مدیرعامل مرکز اقامتی ترک اعتیاد مهراندیشان آفاق، در حال حاضر تزریق "هروئین چینی” که از مشتقات شیمیایی شیشه است و به راحتی در آب حل می‌شود، شیوع بسیار بالایی پیدا کرده‌ است.

**هروئین چینی وجود دارد یا نه؟

اما و اگر های بسیاری درخصوص ورود و یا عدم ورود هرویین چینی در کشور وجود دارد و در تازه ترین اخبار اینگونه که به گوش میرسد چینی ها ورود این مواد وا به جد تکذیب کرده اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به برخی شایعات مبنی وجود هروئین چینی در کشور افزود: اعلام وجود هروئین چینی در کشور فقط بازی کردن برخی قاچاقچیان با بازار موادمخدر است چون قیمت مواد افزایش یافته قاچاقچیان با یکسری مواد و نام ها سعی می کنند جای خودشان را در بازار باز کنند.

وی تصریح کرد: ما گزارشی مبنی بر ورود هروئین چینی در کشور نداریم و این موضوع نیز باعث حساسیت سفیر چین در ایران شده و ما این موضوع را تائید نمی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در خصوص تزریق شیشه و ورود هروئین چینی به بازار، ضمن رد هرگونه گزارش مکتوب در این خصوص گفت: مطرح شدن موضوع هروئین چینی در رسانه‌ها باعث اعتراض سفیر کشور چین در ایران شد و این درحالی بود که هیچ گزارش مکتوبی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

**سقوط معتادان به ورطه نابودی

انواع مخدرها، هر چقدر دوز آنها بالا برود، میزان تخریب بیشتر می‌شود که این یکی از مضرات مواد مخدر است ، مخدرها به گونه‌ای هستند که اگر کنترل بر مصرف مدیریت نشود قطعا با بالا رفتن دوز مصرف، معتاد به ورطه سقوط و نابودی کشانده می‌شود و به همین دلیل ویژگی و خاصیت مخدر، سوء مدیریت در میزان مصرف و بالا رفتن میزان آن می‌شود، که فرد معتاد به تدریج متوجه سقوط و نابودی خویش در دام اعتیاد می‌شود.

جعفر بای جامعه شناس در خصوص مصرف مواد مخدر گفت: درجه تخریب در فرد معتاد بیشتر است، قیمت آن ضربه اقتصادی مهلکی وارد می‌کند، اقتصاد خانواده معتاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به تبع آن اقتصاد جامعه هم بی‌تاثیر نیست.

وی افزود:از لحاظ بعد اجتماعی، فردی که کراک ایرانی یا همان هروئین وارداتی مصرف می کند، منفور و مغلوب و به انزوای کامل کشیده می شود، یعنی کارایی خود را به عنوان یک عنصر اجتماعی از دست می دهد، به گونه‌ای به حاشیه رانده شده و کاملا تبدیل به یک مصرف کننده بی خاصیت می‌شود و از یک انسان مولد، تبدیل به یک انسان مصرف کننده مرگ می‌شود.

بای اظهار داشت: مخفی شدن ، پنهانی بودن مصرف مواد مخدر وارداتی و . . .باعث شده تا آمار دقیقی از میزان مصرف و تعداد مصرف به علت زیر زمینی شدن این پدیده وجود نداشته باشد و همین امر موجب شده که هر روز آمارافراد معتاد در کشور افزوده شود و این یک معضل اجتماعی است.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: اگر بتوانیم روش مبارزه با مواد مخدر را با علنی سازی و نظارت کنترل کنیم و نگذاریم زیر زمینی شود، چون سازمان یافته و پنهان از چشم ما می‌شود و آمار شفاف و روشنی نداریم که به لحاظ علمی راه درمانی برای آن بیابیم ، بهتر است ما برای مبارزه با مواد مخدر از یافته‌های تحقیقات میدانی و پژوهشها استفاده کنیم.

بهتر است باور کنیم که مصرف مواد مخدر در هر نوع و به هر روشی هم روح هم جسم و هم شخصیت اجتماعی ما را از بین می برد که ای کاش هرچه زود تر مصرف آن ریشه کن شود.

هنگامی که گرسنه هستید و این غذاها را مصرف می کنید، قند خونتان ناگهان بالا رفته و سپس افت می کند و حتی بیش از پیش گرسنه می شوید! در اینجا با غذاهایی که ضررشان بیشتر از فایده شان است آشنا می شوید.

مصرف برخی مواد غذایی باعث گرسنگی بیشتر می شود

پنیر
علاقه به پنیر به زمان کودکی مان بازمی گردد. انسان طوری برنامه ریزی شده است که نسبت به (کازئین) پروتئین موجود در شیر واکنش اپیوئید (شبیه به واکنشی که در مصرف مواد مخدر تجربه می شود) نشان می دهد به همین علت نوزادان به مصرف مقدار مناسبی شیر مادر تمایل پیدا میکنند.

پنیر که نوع غلیظ شده شیر است نیز همین تاثیر را دارد. این ترکیبات پروتئینی به نام کازومورفین در پنیر با مقدار زیادی چربی و نمک ترکیب شده اند که تمایل شدیدی به پنیر ایجاد می کند. بنابراین طبیعتا هر قدر پنیر بیشتری بخورید، بیشتر به خوردن آن تمایل پیدا می کنید.

مصرف آبمیوه باعث افزایش ناگهانی قند خونمی شود

آب میوه
اگر چه آب میوه ها و آب میوه های پاک کننده (آب میوه هایی مخصوص سم زدایی بدن) در حال حاضر محبوبیت زیادی دارند اما در فرایندی که برای تولید آنها انجام می شود، بیشتر مواد مغذی و فیبرهای سیر کننده از مایع شیرین آن جدا می شود. این امر باعث میشود نوشیدنی حاصل حاوی مقدار زیادی کالری باشد که موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن میشود که به گرسنه تر شدن شما منجر میشود.

مطالعات نشان داده اند که بدن ما با کالری آب میوه سیر نمیشود در حالی که در مورد غذا برعکس است. بنابراین هنگام تشنگی بهتر است آب بنوشید و میوه ها و سبزیجات را به صورت کامل (همراه با فیبر موجود در آنها) مصرف کنید. اگر میل به نوشیدنی دارید و تمایلی به میان وعده ندارید، میوه ها و سبزیجاتی را که میخواهید آبشان را بگیرید، مخلوط کنید.

همچنین می توانید مقداری پودر پروتئین یا کره مغزهای گیاهی به آن اضافه کنید. چربی و پروتئین افزوده همانند فیبر عمل کرده و جذب غذا در جریان خون را کند میکنند و در نتیجه مدت بیشتری احساس سیری میکنید.

ماست کم چرب
ماست اگر چه به عنوان یک غذای فوق العاده سالم شناخته میشود اما سالم بودن آن بستگی به این دارد که چه نوع ماستی را انتخاب میکنید. یک لیوان ماست حاوی تکه های میوه 150 کالری، 6 گرم پروتئین، 1.5 گرم چربی و حدود 25 گرم قند دارد.

هر قدر مقدار کربوهیدرات آن بیشتر و چربی آن کمتر باشد، حتی پس از این که مقدار زیادی ماست خورده اید دلتان میخواهد بیشتر بخورید. به جای آن میتوانید ماست ساده مصرف کنید که دو برابر پروتئین دارد و خودتان میوه، تخمه و مغزهای گیاهی به آن اضافه کنید تا محتوای فیبر و آنتی اکسیدان آن را افزایش دهید.

این غذاها اغلب به عنوان میان وعده سالم شناخته میشوند اما ما را سیر نمیکنند و نیازی به جویدن ندارند. غذاهایی که به جویدن نیاز ندارند در مقایسه با غذاهای جویدنی اغلب احساس سیری ایجاد نمیکنند و تمایل به مصرف غذاهای جامد را افزایش میدهد.

ویتامینهای گروه ب از سلامت مغز و عضلات محافظت میکنند

سفیده تخم مرغ
اگر املت صبحانه را با سفیده تخم مرغ درست می کنید، تعجبی ندارد که خیلی زود پس از صبحانه احساس گرسنگی کنید. سفیده تخم مرغ اگر چه منبع خوبی برای پروتئین است اما چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی تخم مرغ در زرده آن قرار دارد.

یک مطالعه متا آنالیز در سال 2010 که در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد نشان داد چربیهای اشباع با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی، سکته یا بیماریهای عروق کرونری مرتبط نیست. چربیهای اشباع موجود در تخم مرغ نه تنها شما را سیر میکند بلکه برای تولید هورمون و جذب برخی ویتامینها و مواد معدنی لازم است از جمله ویتامین آ (آنتی اکسیدان عالی برای پوست و سیستم ایمنی)، ویتامینهای گروه ب (برای انرژی) و کولین که از سلامت مغز و عضلات محافظت میکنند.

سس سالاد بدون چربی
وقتی سس سالاد بدون چربی را انتخاب میکنیم، فکر میکنیم برنامه غذایی سالمی برگزیده ایم اما این سسهای بدون چربی مملو از نمک و شکر هستند تا طعم خوبی به سس بدهند. در نتیجه مقدار بیشتری سس مصرف میکنیم تا مواد سالادمان به خوبی طعم بگیرند.

پس از تمام شدن سالاد، نمک و شکری که دریافت کرده ایم باعث احساس گرسنگی و تمایل بیشتر به خوردن می شوند. این دقیقا همان چیزی است که شرکتهای سازنده سس سالاد می خواهند اتفاق بیفتد اما مسلما شما نمی خواهید.

غذاهای با برچسب "سالم"
طبق پژوهش اخیری که در Journal of the Association for Consumer Research منتشر شد، معمولا وقتی فکر میکنیم غذایی سالم است، بیشتر به خوردن آن تمایل پیدا میکنیم. این باعث میشود پرسهای غذایی بیشتری از آنها مصرف کنیم و پس از مصرف آنها کمتر احساس سیری داشته باشیم. دلیل آن هنوز دقیقا مشخص نیست اما احتمالا ناخوداگاه آن را با غذاهای ناسالم سیر کننده مقایسه میکنیم. مراقبت ادعای سالم بودن غذا باشید و همیشه ترکیبات محصول را پیش از خرید، بخوانید.

قند
قند و امثال آن (از شیرین کننده های مصنوعی گرفته تا نی شکر ارگانیک)، همه به شدت شما را به خود عادت میدهند چون باعث افزایش ترشح دوپامین میشوند. حقیقت این است که در مراحل تکامل به شکلی طراحی شده ایم که به دنبال مواد غذایی شیرین باشیم تا زنده بمانیم اما امروزه منابع با غلظت بالای قند در همه جا به مقدار زیاد وجود دارند.

اعتیاد به قند شیوع روز افزون دارد و نقش حائز اهمیتی در بحران سلامت امروزه دنیا ایفا میکند. شیرین کننده های تصفیه شده و فرآوری شده توانایی قابل توجهی در ترغیب شما به پرخوری دارند در حالی که احساس سیری ایجاد نمی کنند. اما مصرف میوه های کامل را کنار نگذارید. غذاهای کامل حاوی قند مانند میوه داستان متفاوتی دارد چون محتوای فیبر و مواد مغذی آنها زیاد است.

به همین علت میتوانید چند شکلات یا یک آب میوه بزرگ را بدون احساس سیری بخورید اما نمیتوانید ده عدد سیب یا گلابی را به راحتی بخورید و احساس سیری پیدا نکنید.

گرانولا یک صبحانه و میان وعده غذایی است

گرانول
(گرانولا یک صبحانه و میان وعده غذایی متشکل از جو ، مغز، عسل، و برنج است، که گاهی اوقات به آن میوه خشک شده، مانند کشمش و خرما، و انواع شیرینی مانند شکلات به آن اضافه شده است. )گرانولهای مرسوم اغلب از شکر و روغن هیدروژنه تهیه میشوند و حاوی پروتئین نیستند (پروتئین باعث احساس سیری میشود).
اغلب گرانولها کم کالری تر از یک وعده غذایی هستند و به عنوان جایگزین غذا مصرف نمیشوند. طعم آن اشتها را بر می انگیزد اما خوردن آن شما را گرسنه تر میکند.

کچاپ
پیش از این که سس کچاپ روی سیب زمینی سرخ شده یا نیمروی صبحانه تان بریزید، یک بار دیگر فکر کنید. کچاپ یا هر غذای دیگری که از شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه میشود اشتهای شما را افزایش میدهد.

این ماده متابولیسم بدن را مختل کرده و تولید لپتین را که به احساس سیری کمک میکند، آهسته مینماید. در نتیحه هیچ پیامی به بدن ارسال نمیشود که سیر شده اید و باید دست از خوردن بردارید.

مافین به خاطر محتوای شکر زیاد به سرعت گوارش و جذب میشوند

مافین
تاکنون تجربه کرده اید که پس از خوردن یک مافین یا کیکهای دیگر بیشتر احساس گرسنگی میکنید؟ با این که این مواد غذایی مملو از کالری هستند اما به خاطر محتوای شکر زیاد به سرعت گوارش و جذب میشوند و به بدن بیشتر احساس گرسنگی میدهند.

غلات صبحانه شیرین
بسیاری از غلات صبحانه های شیرین هیچ فیبر و پروتئینی ندارند در حالی که فیبر و پروتئین دو ماده مغذی مهم برای صبحانه است که قند خون را تنظیم و ثابت میکند و از افت قند و گرسنگی پیش از ظهر جلوگیری مینماید. ترکیب غلات صبحانه شیرین با شیر بدون چربی باعث میشود چربیهای لازم برای سیری را دریافت نکنید.

غلات صبحانه ای خریداری کنید که در هر سهم حاوی بیش از 5 گرم فیبر بوده و پروتئین یا چربی نیز داشته باشد. مراقب کم کالری بودن غلات صبحانه نیز باشید. حتی اگر غذایتان قند و کالری کمی داشته باشد باز ممکن است محتوای فیبر و پروتئین آن کم بوده و شما را وادار به بیشتر خوردن کند.

نان و بیسکوئیت تهیه شده از آرد سفید احساس سیری ایجاد نمیکنند

آرد و غلات تصفیه شده
آب همراه با فیبر باعث افزایش حجم میشود. حجم زیاد حاصل از غذاهای سرشار از فیبر در رژیم غذایی موجب احساس سیری میشود. چون هنگام تصفیه آرد (تهیه آرد سفید) فیبر از آن جدا میشود،  نان و بیسکوئیت تهیه شده از آرد سفید احساس سیری ایجاد نمیکنند و بنابراین مقدار بیشتری از آن میخورید. به همین علت است که خوردن و تمام کردن یک نان سفید راحت تر از تمام کردن همان مقدار برنج قهوه ای است.

اسنک های شور
حقیقت دارد که هرگز نمی توانید به خوردن یک اسنک شور اکتفا کنید چون اسنک های شور حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و اغلب عاری از پروتئین یا فیبر می باشند. محتوای زیاد نمک این مواد غذایی باعث بی آب شدن بدن می شود. کم بودن پروتئین و فیبر این مواد به معنی کربوهیدرات زیاد و نامتعادل است که منجر به افزایش اجتناب ناپذیر ناگهانی قند خون می شود.

اسکن های مغزی نشان می دهند که سدیم ترشح دوپامین را که هورمون مسئول احساس لذت است تحریک می کند بنابراین با خوردن اسنک های شور دلتان می خواهد بیشتر بخورید.

شیرین کننده های مصنوعی باعث دل درد و ناراحتی های گوارشی میشوند

شیرین کننده های مصنوعی
یکی دیگر از انواع غذاهایی که باید ترک کنید شیرین کننده های مصنوعی است. به خاطر داشته باشید برچسب "بدون شکر" روی محصولات به این معنی نیست که می توانید با خیال راحت از این محصولات بخورید. همیشه برچسب روی محصول بدون شکر را بررسی کنید ببینید آیا از شیرین کننده مصنوعی به جای آن استفاده شده است یا نه.

شیرین کننده های مصنوعی مغز را فریب می دهند تا باور کند غذای خوب و لذت بخشی دریافت شده است. وقتی چیزی که بدن انتظار دارد مصرف نمی کنید، احتمالا گرسنگی و میل به غذاهای شیرین افزایش می یابد. علاوه بر این شیرین کننده های مصنوعی باعث دل درد و ناراحتی های گوارشی میشوند.

غذاهای چینی
باورتان نمیشود چگونه پس از خوردن غذای چینی احساس گرسنگی تان بیش از پیش می شود. غذاهای چینی اغلب مملو از گلوتامات مونوسدیم هستند که برای افزایش طعم استفاده می شود و در انواع دیگر غذاها مانند سوپ ها، گوشت های فرآوری شده و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی تحقیقات نشان می دهند مواد شیمیایی گلوتامات مونو سدیم باعث افزایش چشمگیر اشتها می شود و به نظر می رسد افرادی که بیشتر از غذاهای حاوی گلوتامات منوسدیم استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که این ماده در رژیم غذایی شان وجود ندارد، بیشتر دچار اضافه وزن میشوند.

سوپ به کاهش وزن موثر و سریع کمک می کند

سوپ های آماده
گفته می شود سوپ به کاهش وزن موثر و سریع کمک می کند. بله درست است اما هنگامی که خودتان سوپ را درست کنید. معمولا سوپ های آماده حاوی سدیم بیشتری نسبت به غذاهای دیگر هستند. این سدیم باعث می شود تمایل بیشتری به خوردن پیدا کنید.

آدامس
بسیاری از افرادی که رژیم لاغری دارند، آدامس می خورند تا غذا خوردن را فراموش کنند. متاسفانه چنین روشی اصلا موثر نیست. افرادی که عادت دارند ته مداد را می جوند توجه کنند: جویدن بدن را فریب می دهد و بدن تصور می کند غذایی وارد شده است بنابراین اسید معده بیشتر ترشح می شود و معده آماده هضم غذا می گردد اما هنگامی که غذایی وارد آن نمی شود، نه تنها ممکن است دچار معده درد شوید بلکه تمایل بیشتری به مصرف غذا پیدا می کنید.

مصرف غذاهای کم فیبر موجب افزایش ناگهانی قند خون می گردد

غذاهای کم فیبر
بسیاری از غذاهایی که باعث میشوند بلافاصله پس از خوردن آنها احساس گرسنگی کنیم، فرآوری شده، تصفیه شده و کم فیبر هستند. چرا اینقدر فیبر مهم است؟ چون فرایند جذب غذایی که خورده ایم و وارد شدن آن به جریان خون را کند میکند.

هنگامی که غذا کم فیبر باشد، به سرعت از معده خالی و وارد جریان خون میشود که این امر موجب افزایش ناگهانی قند خون می گردد. سپس انسولین برای فرایند جذب قند ترشح می شود و قند را از جریان خون خارج می کند چون باقی ماندن قند در خون میتواند خطرناک باشد. بنابراین مصرف غذاهایی که به سرعت واکنش انسولین را به دنبال دارند باعث می شود در بلند مدت گرسنه تر شویم.

پیراشکی و شیرینی جات
اگر چه شیرینی و پیراشکی به نظر می رسد خیلی سیر کننده باشند اما این مواد از آرد تصفیه شده و شکر سفید تهیه شده اند که هیچ فیبر و ماده مغذی در آنها نیست. در نتیجه همان فرایند افزایش ناگهانی قند خون و سپس ترشح انسولین و کاهش قند خون اتفاق می افتد که در نتیجه آن بیش از پیش گرسنه می شوید.

مصرف اسموتی میوه باعث افت قندخون و ایجاد احساس گرسنگی می شود

اسموتی میوه
اگر به نوشیدنی میوه ای علاقه دارید و میخواهید اسموتی خوشمزه و پرکالری خریداری کنید، بهتر است در کار خود تجدید نظر کنید. در صورتی که اسموتی، حاوی پروتئین یا سبزیجات نباشد تنها فروکتوز وارد بدن خود میکنید. نتیجه آن افزایش و سپس افت قندخون و گرسنگی است.
به علاوه معمولا اسموتی های کم کالری باعث میشوند کالری که برای سیر شدن به آن نیاز دارید دریافت نکنید و میل بیشتری به خوردن داشته باشید.

الکل
اگر چه الکل یک غذا محسوب نمیشود اما بهتر است یادآوری کنیم که باعث افزایش شدید میل به غذا میشود. بدن ما گنجایش ذخیره الکل ندارد (بر خلاف ظرفیت نامحدود ذخیره چربی) . فرایند حذف الکل از بدن باعث می شود به سرعت ذخیره گلیکوژن (که عمدتا از کربوهیدرات ها به دست می آید) تمام شود بنابراین هنگامی که الکل زیاد می نوشیم (بیش از دو نوشیدنی در زنان و بیش از سه نوشیدنی در مردان)، میل به مصرف کربوهیدرات پیدا می کنیم تا ذخیره گلیکوژن از دست رفته مان را جایگزین کنیم.

متاسفانه الکل قدرت تصمیم گیری را نیز دچار اشکال می کند و باعث می شود هنگام میل به کربوهیدرات، انتخاب درستی نداشته باشیم و کربوهیدرات های بد (ساده، فرآوری شده و سرخ شده) مصرف کنیم. تعادل را در مصرف رعایت کنید و در صورتی که پس از مصرف خیلی میل به کربوهیدرات پیدا کردید، به دنبال کربوهیدرات های پیچیده و سالم مانند تخمه ها و مغزهای گیاهی باشید.

خرید فست فود
اگر می خواهید چربی که به زحمت آب کرده اید و شکمی که با تلاش زیاد صاف کرده اید را به همین صورت حفظ کنید، از خرید فست فود با خودرو صرف نظر کنید. این غذاهای بسیار فرآوری شده پر از نگهدارنده، چربیهای ترانس، نمک و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

محتوای نگهدارنده ها و چربیهای ترانس این غذاها باعث اختلال در توانایی ارتباط معده با مغز میشود و از آنجا که احساس سیری مربوط به هورمونهایی است که در مغز باید تولید شوند و با مصرف این غذاها تولید آنها دچار اشکال می شود، مغز توانایی تشخیص سیری را از دست میدهد بنابراین بیشتر از حد معمول میخوریم.

مضرات نمک موجود در فست فود که باعث احتباس آب و بی آب شدن بدن و نفخ میشود را نیز به آن اضافه کنید. اغلب هنگامی که فکر میکنیم گرسنه هستیم در واقع بدنمان بی آب شده و نیاز به مایعات دارد.

غذاهایی که احتمال پرخوری آنها زیاد است
پرخوری منجر به پرخوری بیشتر می شود. مصرف زیاد غذاهای پرکالری واکنشی در مغز به همراه دارد که مشابه واکنش به مواد مخدر است (احساس لذت) و باعث تکرار رفتار و اعتیاد به خوردن می شود.

دونات
اگر هر بار دونات ها و پیراشکی های خوش رنگ و لعابی که می بینید را بخواهید بخرید و بخورید، احتمالا به قدری چاق می شوید که مجبور می شوید به روش های لاغری مختلف روی بیاورید.
هرگز به دونات جذب نشوید حتی اگر به نظرتان غذای سالمی باشد. همه دونات ها به شدت سرخ شده و پر از شکر هستند. دونات کاملا از شکر تهیه میشود و در بدن به قند تجزیه شده و باعث می شود انسولین بیشتری در بدن ترشح شود.

هنگامی انسولین بدن بالا می رود، مقدار زیادی قند وارد سلولها میشود و قند خون پایین می آید. نتیجه این است که افت قند خون شما را گرسنه تر می کند و باعث می شود به خوردن یک دونات اکتفا نکنید.

اگر هوس خوردن خوراکی دارید، دقیقا همان را بخورید
تا کنون فکر کرده اید گاهی که میل ساده به خوردن چیزی دارید، اگر خوراکی دیگری به جای آن بخورید میلتان به خوردن می تواند از کنترل خارج شود.
اگر میل به چیزی دارید و سپس میخواهید این میل را با خوراکی دیگری سرکوب کنید، احتمالا با خوردن خوراکی های دیگر میلتان برطرف نمیشود. در نتیجه مدام به دنبال چیزی هستید که مشابه غذایی که ابتدا هوس کرده بودید باشد. به همین دلیل معمولا برای بلند مدت بهتر است سهم کوچکی از چیزی که دلتان میخواهد را بخورید تا از پرخوری جلوگیری کنید.
به عبارت دیگر اگر واقعا دلتان شکلات می خواهد یک تکه کوچک شکلات بخورید بهتر از این است که بستنی شکلاتی کم چرب به جای آن مصرف کنید.

همواره یکی از راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از معضل آلایندگی هوا،به فعالیت و توسعه خودروهای هیبریدی معطوف است.

امری که در برخی از شهرهای بزرگ دنیا همچون مکزیکوسیتی،کارآمدی آن به اثبات رسیده ،شهری که از بسیاری جهات،وجه اشتراکات قابل توجهی با کلانشهر تهران دارد،با این تفاوت که جمعیت ساکن در آن،بسیار افزون تر و گسترده تر ازتهران است.

در طول سالیان اخیر کارشناسان محیط زیست همواره استفاده و بهره گیری از خودروهای هیبریدی را در تهران به عنوان یکی از ضروریات این کلانشهر مطرح ساختند که سرانجام  در مهرماه سال جاری،با ورود 70  تاکسی هیبریدی و در طی روزهای اخیر نیز با فعال سازی50 دستگاه دیگر اجرایی شد،امری که به نظر می رسد بصورت تدریجی با افزایش  هر چه بیشتری عملیاتی خواهد شد.

ورود این نوع خاص از خودروها،همزمان شد با طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی فرسوده و بدون تردید با تحقق این دو طرح توامان با یکدیگر،چتر آبی آسمان پایتخت بیش از پیش قابل رویت و مشاهده خواهد بود.

طبق آمار منتشر شده در برخی رسانه ها،مقرر است 15 هزار تاکسی فرسوده ظرف دو ماه آینده از مدار خدمات رسانی در شهرها خارج شوند.

**خودروهایی که بیشتر از وزن خود،آلودگی تولید می کنند

چندی پیش،محمد باقر قالیباف،شهردار تهران  در اظهاراتی در خصوص سطح آلایندگی های خودروهای فرسوده به مواردی تکان دهنده اشاره کرد،وی معتقد است 50 درصد از آلودگی هوا ناشی از فعالیت 400 هزار خودرو است.

وی می افزاید:در حال حاضر حدود 6 هزار تاکسی کاربراتوری در تهران وجود دارد که وزن هر کدام به 1 هزار و 200 کیلو می رسد و این خودروها در طول سال،فراتر از وزن و سنگینی خود آلایندگی و آلودگی در هوا منتشر می کنند.

** 20  درصد از خودروهای تهران فرسوده هستند

طبق برآوردهای حاصل شده،قریب به 20 درصد از خودروها و به عبارتی دیگر تاکسی های پایتخت فرسوده هستند و بر اساس تحقیقات به عمل آمده در دانشگاه صنعتی شریف،سهم خودروهای مورد اشاره در تولید منواکسید کربن 18 درصد،نیتروژن 11 درصد،اکسید گوگرد 3 درصد،ترکیبات آلی فرار 12 درصد و ذرات معلق در هوا 1 درصد است.

حال به این آمار بیفزایید آلایندگی های موتور سیکلت ها،مینی بوس ها،اتوبوس ها و کامیونت ها و به تبع با این اوصاف و شرایط،آلودگی  هوای تهران تعجب آور نخواهد بود.

** 6 هزار و 300 پیکان در اولویت نوسازی

سید جعفر تشکری هاشمی،معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از در اولویت بودن 6 هزار و 300 دستگاه پیکان برای نوسازی و 10 هزار و 700 دستگاه برای بهار سال آینده خبر می دهد.

این آمار و اعداد موید خروج بیش از 20 درصد از ناوگان فرسوده پایتخت از مدار حمل ونقل و فعالیت در شهر تهران است،امری که در صورت تحقق،عامل بخش قابل توجهی از آلودگی ها زمین گیر می شوند و این امر سازنده، نوید بخشِ ایامی سالم و پاک تر در سال 95 خواهد بود.

**ارائه تسهیلات 16 درصدی با بازپرداخت 48 ماهه

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اظهاراتی دیگر از آمادگی بانک های تجارت،پارسیان و ملت برای ارائه تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده خبر می دهد.

ساز و کار واگذاری تسهیلات مورد اشاره به این ترتیب است که بانک های مذکور با درنظر گرفتن 30 هزار فقره وام و تسهیلات 20 میلیون تومانی و با لحاظ کردن بهره هایی 16 درصدی در بازه زمانی 48 ماهه،تسهیلات مورد اشاره را باز پس خواهند گرفت.

ارزش خودروهای فرسوده نیز 5 میلیون تومان است که با ارائه گواهی اسقاطی در فاکتور فروش کسر خواهد شد.

آنطور که تشکری هاشمی عنوان می کند،خودروهای پژوی 405 و سمندEf7  جایگزین خودروهای مستهلک از رده خارج شده،خواهند شد.

بدون شک این اقدام گامی سازنده در مدیریت آلودگی پایتخت به شمار می رود،اما نباید از نظر دور داشت که حصول هوای پاک مستلزم نگاهی همه جانبه بین دستگاهی است که با اجرای زنجیره ای از اقدامات متعدد همچون بیابان زدایی و مقابله با ریزگردها،توسعه حمل و نقل ریلی،ارتقای کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی،فرهنگ سازی در راستای اجتناب از استفاده خودروهای تک سرنشین یا دو سرنشین،دقت نظر حراکثری و مجاب ساختن تمامی واحد های صنعتی و تولیدی به نصب فیلتراسیون در شهرستان های استان تهران،نظارت دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی...محقق خواهد شد.

 در چنین شرایطی است که استنشاق هوای پاک در تهران نه یک رویا،بلکه واقعیتی خواهد بود که میلیون ها نفر را متنفع خواهد کرد.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi