سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

در مسئله ازدواج و تشکیل خانواده مسائل زیاد و به هم‌تنیده‌ای دخالت دارند. مهم این است که نقش هر یک از این مسائل و چگونگی اثرگذاری آن‌ها بر روی یکدیگر به درستی روشن شود، تا فضا برای تحلیل، برنامه‌ریزی و عمل روشن باشد و از ابهامات کاسته شود. این که کدام عامل نقش کلیدی‌تری نسبت به عوامل دیگر دارد، کدام عامل از فراوانی بیش‌تری برخوردار است، کدام عامل گستره بیشتری دارد، کدام عامل رشد فزاینده‌تری دارد و رفع و حل کدام عامل در کوتاه‌مدت و کدام‌یک در بلند‌مدت ممکن است، سوالاتی است که باید به طور دقیق در یک تحلیل جامع از وضعیت موجود خانواده پاسخ داده شوند.

ازدواج خوب؛ زندگی خوب و ازدواج بد؛ زندگی بد

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ بخش عمده‌ای از آسیب‌های خانواده ریشه در «شیوه و سبک ازدواج» دارد. ازدواج بد می‌تواند زمینه‌ساز زندگی بد باشد، همانطوری که ازدواج خوب می‌تواند زمینه‌ساز زندگی خوب باشد. البته باید توجه داشت، گزاره‌ «ازدواج خوب زمینه‌ساز زندگی خوب و ازدواج بد زمینه‌ساز زندگی بد» به معنای محتوم بودن یک زندگی بد در پی یک ازدواج بد نیست، چراکه ایجاد سازگاری‌های بعدی، هرچند سخت و دشوار، اما ممکن است. مقصود ما اشاره به واقعیتی است که می‌تواند مقدمه و زمینه‌ساز رضایت یا نارضایتی‌های بعدی باشد.

کارشناسان برای یک ازدواج خوب شاخص‌های متعددی را ذکر می‌کنند که از آن جمله «ازدواج بهنگام» یعنی ازدواج در سن مناسب ازدواج است. امیدعلی احمدی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد؛ «سن مناسب ازدواج» را سن یا حدودی از سن می‌داند که جوانان یک جامعه به طور متوسط دارای حداقل شرایط جسمی، روحی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای ازدواج باشند. با توجه به این تعریف، سن مناسب برای ازدواج، دارای ابعاد مختلفی است که متاثر از عوامل گوناگون قابل تغییر است.

در آموزه‌های اسلامی نیز که بر ازدواج به عنوان مایه آرامش و مودت و رحمت تاکید شده است (سوره الروم: ۲۱) و به زمان مناسب برای ازدواج تحت عنوان «بلوغ نکاح» توجه شده است (سوره النساء: ۶). علامه طبرسی، صاحب تفسیر مجمع البیان؛ بلوغ نکاح را مرحله‌ای از «رشد و کمال» جسمی و روحی می‌داند که زمینه‌ساز تشکیل خانواده باشد و فرد بالغ از عهده وظایف خانوادگی برآید. شهید مطهری در کتاب «امدادهای غیبی در زندگی بشر» در توضیح معنای «رشد» می‌گوید: «در فقه و سنت اسلامی محرز و مسلم است که برای ازدواج، تنها عقل و بلوغ کافی نیست؛ یعنی یک پسر به صرف آن که عاقل و بالغ است نمی‌تواند با دختری ازدواج کند. هم‌چنان که برای دختر نیز عاقله بودن و رسیدن به سن بلوغ دلیل کافی برای ازدواج نیست. علاوه بر بلوغ و علاوه بر عقل، رشد لازم است. منظور (از رشد در مورد ازدواج) تنها رشد جسمانی نیست، منظور این است که رشد فکری و روحی داشته باشند؛ یعنی بفهمند که ازدواج یعنی چه، تشکیل کانون خانوادگی یعنی چه، عاقبت این بله گفتن چیست، باید بفهمد این بله که می‌گوید، چه تعهدهایی و چه مسئولیت‌هایی به عهده‌ی او می‌گذارد و باید از انجام این مسئولیت‌ها برآید.»

پیامدهای ازدواج در پساجوانی

از آن چه گفته شد روشن می‌شود؛ ازدواج یک امر زمان‌مند است و ظرف زمانی مناسب خودش را دارد. بنابراین اگر ازدواج به تأخیر بیفتد یعنی در زمان مناسب خودش واقع نشود، می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد. این آسیب‌ها؛ هم ازدواجی را که از سنین جوانی بی‌بهره مانده تحت الشعاع قرار می‌دهد و هم جوانی را که در سنین مناسب ازدواج، مجرد مانده است. علی احمدی در پژوهش «تنگنا و تأخیر ازدواج»؛ آثار و تبعات تأخیر ازدواج را به تفکیک آثار فردی و اجتماعی بررسی نموده است که در جدول زیر قابل مشاهده است:

نرخ ازدواج در ایام جوانی

تحقیقات و پژوهش‌های فراوانی وجود دارد که گسترش تأخیر ازدواج در جوانان ایرانی را نشان می‌دهد. شاخص کمّی مورد استناد در این تحقیقات عمدتاً، شاخص «میانگین سن ازدواج»، شاخص «توزیع سنی زوجین در زمان ازدواج» و در برخی از تحقیقات شاخص «نرخ ازدواج» است. شاخص میانگین سن ازدواج که از معدل گروه‌های سنی مختلف با توجه به فراوانی ازدواج صورت گرفته در آن‌ها به دست می‌آید، در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۴ افزایش چشم‌گیری داشته است. توزیع سنی زوجین در زمان ازدواج نیز نشان دهنده افزایش ازدواج در گروه‌های سنی بالاتر و افزایش ازدواج در سنین بالاتر از سن متعارف ازدواج است. نرخ ازدواج نیز اگرچه از سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۹ همواره رشد مثبت را تجربه کرده است، اما از سال ۱۳۸۹ روند نزولی گرفته و رو به کاهش بوده است.

 

در مقابل این تحقیقات و پژوهش‌های فراوان، برخی از کارشناسان و به ویژه جمعیت شناسان معتقدند؛ آمار و داده‌های خام ازدواج، تصویری روشن و مطابق واقع از وضعیت ازدواج جوانان نشان نمی‌دهد. از نظر این کارشناسان؛ افزایش میانگین سن ازدواج و کاهش نرخ ازدواج در سال‌های اخیر، لزوما به معنای بحران تأخیر یا تعطیل ازدواج نیست. چراکه تغییرات در ساختار جمعیت جوان کشور تاثیرات زیادی بر آمار میانگین سن ازدواج و کاهش نرخ ازدواج داشته است. به بیان دیگر؛ تغییرات ساختار سنی جمعیت را می‌توان علت کاهش نرخ ازدواج در کشور و افزایش میانگین سن ازدواج دانست. داده‌های مربوط به سازمان ثبت احوال کشور در خصوص کاهش ۴ درصدی سهم جمعیت جوان کشور (۱۵ تا ۲۹ سال) در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ نیز تاییدی بر این مدعا است. بر اساس دو سرشماری انجام شده در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰، جمعیت جوان کشور از ۳۵.۴ درصد کل جمعیت به ۳۱.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین آمار نسبت جمعیت هرگز ازدواج نکرده به جمعیت جوان کشور (۲۹ تا ۳۴ ساله) نشان دهنده کاهش این نسبت از سال ۱۳۸۰ به این طرف است.

شهلا کاظمی پور؛ جمعیت‌شناس و عضو هیئت علمی‌ دانشگاه تهران می‌گوید: تعداد ازدواج‌ها در ایران در دهه ۱۳۸۰؛ یعنی با رسیدن متولدین دهه ۱۳۶۰ به سنین ازدواج، سال به سال با افزایش همراه بوده، اما طی سال‌های اخیر تعداد ازدواج‌ها رو به کاهش گذاشته است. بسیاری معتقدند تعداد ازدواج در ایران رو به کاهش است، پس دچار مشکل هستیم و جوانان تمایلی به ازدواج ندارند؛ در حالی که این استنباط، استنباط درستی نیست. به دلیل این‌که اولاً میزان ازدواج بالا رفته است؛ یعنی تعداد ازدواج‌هایی که در مقابل هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کشور اتفاق می‌افتد، در حد بالایی (حدود ۱۶ در هزار) قرار دارد. ثانیا در تحلیل چرایی کاهش تعداد ازدواج‌ها باید گفت تعداد جوانان در معرض ازدواج کاهش یافته‌اند. در حال حاضر متولدین دهه ۷۰ به سن ازدواج رسیده‌اند و باروری در دهه ۷۰ نسبت به دهه ۶۰ کاهش داشته است؛ لذا جمعیت در معرض ازدواج رو به کاهش است و به‌تبع آن تعداد ازدواج‌ها هم کاهش خواهد یافت. بنابراین با مشکلی به نام کاهش میزان ازدواج یا افزایش سن ازدواج مواجه نیستیم.

به هر روی اگرچه ممکن است برخی از کارشناسان در عمومیت و فراگیری مسئله تاخیر ازدواج تردید کنند و آن را به عنوان یک بحران اجتماعی نپذیرند؛ اما وجود آن را در بخش زیادی از جوانان انکار نمی‌کنند. کاظمی پور معتقد است؛ میانگین سن ازدواج در ایران افزایش یافته است و این البته منحصر به ایران نیست و در اکثر جوامع به همراه توسعه شهرنشینی، افزایش سواد و تحصیلات، افزایش اشتغال زنان و توسعه اقتصادی و وسایل ارتباط جمعی، سن ازدواج بالا رفته است.

فاصله بلوغ جنسی تا ازدواج به بیش از ۱۴ سال رسیده است

به نظر می‌رسد آن چه مسئله تاخیر ازدواج را به یک دغدغه جدی در میان بسیاری از کارشناسان و به ویژه روان‌شناسان تبدیل کرده است، پایین آمدن سن بلوغ جنسی و افزایش آگاهی‌های به نظر می‌رسد آن چه مسئله تاخیر ازدواج را به یک دغدغه جدی در میان بسیاری از کارشناسان و به ویژه روان‌شناسان تبدیل کرده است، پایین آمدن سن بلوغ جنسی و افزایش آگاهی‌های جنسی نوجوانان و جوانان در سنین پایین استجنسی نوجوانان و جوانان در سنین پایین است. پیش از این غلامعلی افروز؛ روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، از کاهش سن بلوغ جنسی در ایران از ۱۶ به ۱۲ سال برای پسران و از ۱۴ به ۱۰ سال برای دختران خبر داده بود. سیدحسن موسوی چلک؛ رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، نیز دلیل کاهش سن بلوغ جنسی در ایران را تغییرات در حوزه بهداشت و تغذیه و گسترش رسانه‌ها عنوان کرده است.

پایین آمدن سن بلوغ جنسی در کنار افزایش میانگین سن ازدواج جوانان بیان‌گر افزایش فاصله بلوغ جنسی تا ازدواج به بیش از ۱۴ سال است. از منظر روان‌شناسی، تجرد طولانی مدت ریشه بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی است که پیش‌تر به بخشی از آن اشاره کردیم.

هاشم مهدوی؛ روان‌شناس بالینی و آسیب‌شناس اجتماعی، نیاز جنسی را دارای ماهیتی زیستی،‌ روانی و اجتماعی می داند که در صورت ازدواج از طریق درست ارضا می شود و در خدمت فرد و جامعه انسانی قرار می گیرد و در غیر این‌صورت به افزایش بی‌بند و باری، بزهکاری و عصبیت اجتماعی میانجامد. وی در این باره توضیح می دهد: هنگامی که انگیزه‌های قوی نظیر شهوت،‌ تولیدمثل، استقلال زیستی و تشکیل خانواده به وسیله موانع غیرقابل قبول یا موانعی که فرد برای رفع آن‌ها ناتوان است، سرکوب شوند یا معطل بمانند احساس ناکامی رخ می دهد. احساس ناکامی یکی از الگوهای قدرتمند رفتاری هنجاری، ارزشی و نگرشی است که شخصیت و هویت فرد را زیر سلطه می گیرد و با گذشت زمان قویتر می شود. این احساس به تدریج در تمامی ابعاد وجودی فرد ناکام تسری می یابد و به اندیشه بزهکاری و ایجاد بسترهای جرم‌زای وی میانجامد. به علاوه نیروی مهارگسیخته شهوانی، فرد را به اعمال غیراخلاقی سوق می دهد که ریشه در افزایش فاصله بلوغ تا تاهل دارد. از سوی دیگر افزایش سن ازدواج و عدم ارضای جنسی به موقع، شکل‌گیری عقده‌های روانی و انباشت آن‌ها در شخصیت فرد را به دنبال دارد. ارضای جنسی امنیت و آرامش روانی را موجب می شود و بدون آن عصبیت‌های روحی، طغیان‌گری، احساس پوچی و حتی میل به خودکشی مجال بروز می یابند. روابط نامشروع پیش از ازدواج نیز نه ‌تنها به ارضای کامل و جامع منجر نمی شوند بلکه چون همواره با احساس گناه و غیراخلاقی بودن همراه است بر میزان عصبیت‌ها می افزاید.

تعویق ازدواج؛ تمایل یا عدم امکان

این سوال که «چرا ازدواج جوانان به تأخیر می‌افتد» را می‌توان از دو منظر مورد بررسی و کنکاش قرار داد. منظر اول مسئله تمایل و منظر دوم مسئله امکان است. در واقع باید میان تمایل یا مطلوبیت ازدواج و امکان ازدواج تفکیک قائل شویم. جوانانی که در سنین مناسب ازدواج تمایلی به ازدواج ندارند و جوانانی که اگرچه متمایل به ازدواج هستند، اما امکان ازدواج را پیدا نمی‌کنند.

باید میان تمایل یا مطلوبیت ازدواج و امکان ازدواج تفکیک قائل شویم. جوانانی که در سنین مناسب ازدواج تمایلی به ازدواج ندارند و جوانانی که اگرچه متمایل به ازدواج هستند، اما امکان ازدواج را پیدا نمی‌کنند

علی احمدی در پژوهش «تنگنا و تأخیر ازدواج» با جمع بندی ۶ پژوهش انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که میزان تمایل به ازدواج در جوانان بالا بوده و آنها ازدواج را ضروری می‌دانسته‌اند، به طور جدی برای آن اقدام کرده‌اند و یا در این راه شکست خورده‌اند. بر اساس این پژوهش، درصد کسانی که تمایلی به ازدواج ندارند، در جمعیت‌های بررسی شده کمتر از ۲۰ درصد بوده است. وی معتقد است؛ وجود میزان بالای تمایل به ازدواج، در نظر داشتن فردی برای ازدواج و یا بالاتر از آن اقدام کردن برای ازدواج، نشان‌دهنده وجود فاصله قابل ملاحظه بین هدف (ازدواج) و امکان عملی رسیدن به آن است.

علی احمدی می‌گوید: عدم تمایل به معنای عدم مطلوبیت ازدواج برای یک جوان را باید متأثر از مجموعه‌ای از علل و عوامل دانست که موجب تغییر در ارزش‌ها و نگرش‌ها و در نهایت تغییر در سبک زندگی جوانان شده است. گسترش سبک زندگی غربی تحت تاثیر فرایند نوین‌سازی (مدرنیزاسیون) موجب شده جوانان عقلانی‌تر و رفاه‌طلب‌تر شده‌، فردگرایی و گریز از پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی به بخشی از ویژگی‌های جوان امروز تبدیل شوند.

 

واقعیت این است که انگیزه جوانان در جهت ارضای نیاز جنسی، نقش مهمی در تمایل آنها به ازدواج دارد.

شیرین احمدنیا؛ جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: ارضای نیاز جنسی، اولین هدف جوانان از ازدواج است. بنابراین می‌توان گفت؛ فراهم بودن زمینه ارضای نامشروع نیازهای جنسی و آلوده شدن جامعه به لذت جویی‌های جنسی نقش مهمی در کاهش تمایل جوانان به ازدواج دارد.

در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندان‌بان به شمار می‌رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه‌گذاری می‌شود. علت این که جوانان امروز از ازدواج گریزانند، همین است استاد مطهری در کتاب «مسئله حجاب»، در این خصوص می‌نویسد: «اسلام می‌خواهد انواع التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد. فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیرِ همسرِ مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار برود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندان‌بان به شمار می‌رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه‌گذاری می‌شود. علت این که جوانان امروز از ازدواج گریزانند، همین است. معاشرت‌های آزاد و بی‌بند و بار پسران و دختران، ازدواج را به صورت یک وظیفه و تکلیف و محدودیت درآورده است که باید آن را با توصیه‌های اخلاقی بر جوانان تحمیل کرد. سیستم روابط آزاد اولا موجب می‌شود که پسران تا جایی که ممکن است از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز زنند و فقط هنگامی که نیروهای جوانی و شور و نشاط آن‌ها رو به ضعف و سستی می‌نهد اقدام به ازدواج کنند و در این موقع زن را فقط برای فرزند زادن بخواهند و ثانیاً پیوند ازدواج‌های موجود را سست می‌کند و سبب می‌شود به جای این‌که خانواده بر پایه یک عشق خالص و محبت عمیق استوار باشد و هر یک از زن و شوهر، همسر خود را عامل سعادت خود بداند، برعکس به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدودیت ببیند».

در بیان علل تاخیر ازدواج جوانان از منظر امکان آن، دلایل متعددی از جانب کارشناسان مطرح شده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

الف) تغییر نگرش‌ها نسبت به ازدواج و خانواده

مقصود از نگرش، مجموعه‌ای از باورهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که در کنار یکدیگر، تصویری از امکان یا عدم امکان ازدواج را برای جوان می‌سازد. در واقع آن چیزی که به صورت روشن و مستقیم در امکان یا عدم امکان ازدواج برای جوانان دخالت دارد؛ مجموعه‌ای از شرایط اجتماعی و اقتصادی است نه باورها و نگرش‌ها. اما باورها نقش مهمی در ضریب دادن به این شرایط را ایفا می‌کنند. اختلاف باورها در طبقات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلف موجب می‌شود، ازدواجی که برای یک جوان در یک طبقه خاص غیرممکن فرض می‌شود، در طبقه دیگر ممکن و دست‌یافتنی باشد. این واقعیت را نمی‌توان منکر شد که در جامعه ما بخش قابل توجهی از جوانان با تکیه و اعتماد بر آموزه‌های فرهنگی و دینی اسلام، علیرغم این‌که بسیاری از شرایط اجتماعی و اقتصادی برایشان فراهم نیست، اقدام به ازدواج می‌کنند و ازدواج‌شان را به تاخیر نمی‌اندازند و البته در زندگی مشترک موفق هم هستند. در واقع این بخش از جوانان، به تأسی از قرآن کریم که می‌فرماید: «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه» (النور: ۳۲)؛ فقر و نداری را مانع ازدواج نمی‌بینند. و در مقابل این واقعیت را نمی‌توان منکر شد که بخش دیگری از جوانان با وجود فراهم بودن شرایط نسبی اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج، به دلیل باورهایی که ازدواج را سخت و پیچیده می‌کند، حاضر به ازدواج نیستند و آن را به تأخیر می‌اندازند.

از توضیحات بالا روشن می‌شود که امکان‌پذیری ازدواج یک امر نسبی است که با توجه به نگره فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل تعریف خواهد بود. در واقع اختلاف بر سر تعریف ما از «آمادگی» برای ازدواج است. در حالی که اکثر آموزه‌های دینی به ازدواج به عنوان شاخص انتقال از دوره ناپختگی و خامی به دوره تکامل فردی می‌نگرد، باورهای عمومی که گاهی توسط مشاوران ازدواج نیز تقویت می‌شود، بر بلوغ حداکثری و تکامل اقتصادی و اجتماعی پیش از ازدواج تاکید دارند. پژوهش‌های متفاوت نیز این مطلب را تایید می‌کند. نتایج «بررسی وضعیت جمعیتی و اقتصادی- اجتماعی جوانان در ایران» که توسط گروه جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام گرفته است، نشان می‌دهد: حدود ۹۰ درصد جوانان معتقدند موقعیت ایده‌آل ازدواج برای پسران، بعد از اشتغال به کار و دارا بودن شرایط مالی مناسب می‌باشد. همچنین حدود نیمی از جوانان پاسخ‌گو مناسب‌ترین موقعیت ازدواج برای دختران را بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی و کسب استقلال اقتصادی بیان کرده اند که در واقع بیان‌گر نوعی تغییر ارزش و نگرش در جامعه است.

یکی از عواملی که در تغییر نگرش جوانان نسبت به ازدواج و خانواده اثرگذار است، تصویری است که جامعه رسانه‌ای و اخبار مربوط به فروپاشی خانواده‌ها و زندگی‌های ناموفق پیش روی جوان می‌گذاردعامل دیگری که در تغییر نگرش جوانان نسبت به ازدواج و خانواده اثرگذار است، تصویری است که جامعه رسانه‌ای و اخبار مربوط به فروپاشی خانواده‌ها و زندگی‌های ناموفق پیش روی جوان می‌گذارد. البته این تصویر با مشاهده ازدواج ناموفق اطرافیان و عدم رضایت‌شان از زندگی مشترک تقویت می‌شود که در نهایت «فوبیا یا هراس بیمارگونه از ازدواج» را موجب می‌شود. ترس از ازدواج سبب می‌شود فردی که می‌خواهد در خصوص ازدواج تصمیم بگیرد دچار نگرانی و تشویش شده و با احتیاط و نگرانی و در بسیاری موارد با تأخیر، اقدام به ازدواج بنماید. به همان میزان تصویر روشن و امیدوارکننده، افراد را تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده می‌کند.

ب) تحصیلات دختران

در سال‌های اخیر، ادامه تحصیل به ویژه برای دختران، به عاملی مهم، در کنار ازدواج، برای ارتقای اجتماعی یا تحرک اجتماعی بدل شده است. روند افزایش دانشجویان دختر نسبت به پسر در طی سال‌های اخیر چشم‌گیر بوده است. مطابق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان سنجش کشور در کنکور سال ۱۳۹۴؛ از مجموع ثبت نام کنندگان در آزمون کنکور؛ ۵۹ درصد زنان و ۴۱ درصد مردان بوده‌اند.

نتایج بررسی‌ها در ایران نشان می‌دهد؛ صرفا گرایش به تحصیلات، ۲ تا ۳ سال منجر به افزایش میانگین سن ازدواج می‌شود. پیش از این، محمدتقی حسن زاده؛ رئیس سابق مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، از نتایج پژوهشی (۱۳۹۲) گفته بود که در آن ۳۷.۴ درصد دختران مجرد؛ ادامه تحصیل را مهم‌ترین دلیل خود برای ازدواج نکردن عنوان کرده بودند. این پژوهش بر روی ۸۰۰ نفر از جوانان تهرانی در رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال انجام شده بود. در پژوهش دیگری که توسط دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (۱۳۹۱) صورت گرفته بود؛ ۲۱ درصد از دختران مهم‌ترین دلیل تجرد خود را ادامه تحصیل عنوان کرده بودند. این پژوهش بر روی ۱۲۰۰ نفر از دختران مجرد ۵ شهر تهران، ساری، خرم آباد، مشهد و سنندج در رده سنی ۲۵ تا ۴۴ ساله انجام شده بود.

 

دلایل تأخیر ازدواج در جوانان تحصیل‌کرده را مى‌توان این‌گونه بیان کرد:

- افزایش سطح سواد نیاز به زمان بیشترى دارد که خود موجب تأخیر سن ازدواج مى‌شود.

- وجود این باور که: «دختران و پسران در حال تحصیل از آمادگی‌های اقتصادی و اجتماعی لازم برای ازدواج برخوردار نیستند».

- افراد تحصیل‌کرده عموما به جهت مشکل‌پسندی و تاکید بر همسانی از جهت تحصیلات، در مسأله انتخاب همسر با مشکل روبرو می‌شوند.

- دانشجویان در حال تحصیل و علاقه‌مند به تحصیلات عالی، عمدتاً نسبت به وضعیت آینده تحصیلی خود و امکان ادامه آن در صورت ازدواج، با ترس و ابهام مواجه هستند.

- الگوی رایج آموزش زنان که معطوف به اشتغال است، با ناسازگاری انتظارات زنان تحصیل‌کرده با مسئولیت‌ها و نقش‌هایی مواجه می‌شود که آن‌ها به طور سنتی در خانواده برعهده داشته‌اند.

ج) فقدان دسترسی به فرد مورد علاقه

علی احمدی در پژوهش «تنگنا و تأخیر ازدواج» با مطالعه پژوهش‌های مختلف چنین نتیجه‌گیری می‌کند که یکی از مهم‌ترین علت‌های تأخیر ازدواج -به ویژه از منظر دختران- فقدان دسترسی به فرد مورد علاقه است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد؛ اگرچه دختران و پسران، سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی را سن مناسب ازدواج می‌دانند، اما مهم‌ترین علت به تعویق انداختن آن را نیافتن فرد مورد علاقه دانسته‌اند.

دقت لازم در گزینش همسر مناسب و توجه به ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری، معنوی و ظاهری او امری ضروری و سرنوشت ساز است. البته این کار نباید از حد متعادل و سودمند آن، خارج شود و به وسواس در انتخاب همسر مناسب بینجامد. داشتن معیارهای دست نیافتنی و ناممکن، به دنبال فرد ایده آل یا همسری رؤیایی بودن، سخت گیری‌های بی مورد و نابجا، تردیدها و حساسیت‌ها، احساس ناامنی کردن و آمادگی نداشتن برای گزینش شریک زندگی، همگی عواملی هستند که ازدواج را به تأخیر می اندازد.

د)‌ مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی نقش مهمی در تأخیر ازدواج جوانان دارند و به عنوان یک مانع مهم بر سر راه ازدواج جوانان عمل می‌کند. بخشی از مشکلات اقتصادی مربوط به تأمین هزینه‌های ازدواج و شروع زندگی مشترک است. بررسی‌های گروه پژوهشی آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی نشان می‌دهد؛ هزینه‌های ازدواج تاثیر مستقیمی بر افزایش سن ازدواج دارد. کارشناسان اجتماعی معتقدند مردان مجرد بیش از دختران جوان نگران تامین هزینه‌های ازدواج هستند و ترس آنان از هزینه‌های سنگین شکل‌گیری یک زندگی مشترک مانع اصلی تمایل آن‌ها به داشتن یک زندگی مشترک است. هزینه‌های ازدواج در شهرهای بزرگ هم‌چون تهران بیش از سایر نقاط است. در پژوهش میدانی ما از هزینه‌های ازدواج در شهر تهران مشخص شد که هزینه حداقلی ازدواج در شهر تهران بیش از ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. جزئیات این هزینه در جدول زیر قابل مشاهده است:

بخش دیگر از مشکلات اقتصادی ازدواج به تامین هزینه‌های جاری زندگی مشترک بر می‌گردد. در پژوهش «همه‌گیرشناسی و گونه‌شناسی طلاق و عوامل آن در شهر تهران» که توسط شهرداری تهران بر روی ۱۲۰۰ نفر از زنان متاهل شهر تهران انجام شده بود؛ نزدیک به ۳۸ درصد از پاسخگویان مهم‌ترین مشکلات خانواده امروزین را در سه مقوله: مسئله اقتصادی و مالی، توقعات زیاد و چشم و هم‌چشمی و بیکاری دانسته‌اند. تحقیقات گروه پژوهشی آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی نیز نشان می‌دهد که افزایش بی‌رویه هزینه‌های زندگی یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش تمایل جوانان در آستانه ازدواج محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد؛ آن‌چه در کنار عوامل اقتصادی، از جایگاه مهمی برخوردار است باورها و نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی جوانان است. در واقع اختلاف، به باور جوانان از حداقل های لازم و کافی برای زندگی مشترک بر می‌گردد. در واقع بخش عمده‌ای از این مشکلات نسبی بوده و با توجه به سطح انتظار فرد از زندگی می‌تواند تعیین کننده تشخیص فرد از این مشکلات باشد.

چه باید کرد؟

پاسخ به دو سوال اساسی، راهبرد ما در مواجهه با مسأله تأخیر ازدواج را روشن می‌ کند: یکی ضرورت و اولویت‌دار بودن هریک از اجزای مسأله تأخیر ازدواج نسبت به اجزای دیگر است. و دیگری امکان عمل و تغییر مثبت در صورت دخالت دولت و نهادهای مردمی در کوتاه مدت و میان مدت.

اولویت‌سنجی

از منظر فراوانی؛ جوانان در سنین ازدواج که تمایل به ازدواج دارند ولی از امکان ازدواج برخوردار نیستند و یا نیازمند خدمات مشاوره و آموزش هستند، طیف اکثریت را تشکیل می‌دهند. در واقع می‌توان گفت طیف وسیعی از جوانان کماکان مشتری بالفعل ازدواج هستند. لذا اولویت ایجاب می‌کند: اولا با در نظر گرفتن جوانان متمایل به ازدواج و فراهم کردن امکان ازدواج برای آنها نرخ کمّی ازدواج را گسترش دهیم، ثانیا با در نظر گرفتن جوانان در شرف ازدواج و فراهم کردن خدمات مشاوره و آموزش برای آنها نرخ کیفی ازدواج را گسترش دهیم.

امکان‌سنجی

از جهت امکان‌سنجی به اعتقاد برخی کارشناسان، در پاره‌ای از علت‌های افزایش سن ازدواج که ناشی از سیاست‌ها و اولویت‌های برنامه‌ریزی یا ناکارآمدی سیاست‌های دولت است، دخالت دولت در اصلاح شرایط می‌تواند در میان‌مدت نتیجه‌بخش باشد. از جمله این عوامل می‌توان به بالارفتن قیمت مسکن، کمبود مسکن، میزان اشتغال و بیکاری اشاره کرد. ولی در مورد عواملی که دولت در ایجاد آن‌ها نقش مستقیم نداشته است، دخالت دولت نیز تغییری ایجاد نخواهد کرد مگر به صورت کلان و در بلندمدت و تنها با شیوه‌های فرهنگی. از جمله این عوامل می‌توان به اهداف زندگی و نگاه فلسفی به آن اشاره کرد. بنابراین دولت قادر نیست به صورت مستقیم و فرمایشی، نسبت ازدواج‌ها را در کشور بالا ببرد یا افراد را مجبور به ازدواج کند، ولی با درک مشکلات عملی و مسائل واقعیِ گروه‌هایی از جوانان که مایل به ازدواج‌اند، اما قادر به آن نیستند، می‌تواند آنها را در اقدام به ازدواج یاری کند.

پرفسور محمداسماعیل اکبری در نشست خبری هفته سرطان به مناسبت برگزاری یازدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان که از 5 تا 7 اسفند اظهار داشت: یکی از کارهای خوب کشور تامین و اصلاح فاضلاب تهران است زیرا فاضلاب تهران به همراه فضولات انسانی در جنوب شهر تهران به رودخانه‌هایی ریخته می شود که آب آن آلوده‌ترین آب جهان است و متاسفانه برای صیفی‌کاری و آبیاری کشاورزی زمین‌های ورامین و حسن‌آباد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین سبزیجاتی که با این آبها آبیاری می‌شود شاید بتوان میکروب آن را از بین برد ولی به نسبت آلودگی سنگین آن را نمی‌توان پاک کرد بنابر این هرچه درباره اصلاح فاضلاب تهران تشویق کنیم کار بسیار ارزشمندی است. 

معاون اسبق وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت پخت نان در کشورمان اشاره کرد و افزود: مصرف نان در کشور بسیار بالا است و این در حالی است که یک ساختار بسیار قدرتمند اقتصادی پشت نانوایی‌ها قرار دارد ولی اگر مردم به کمک دولت بیایند مسلما می‌توان نمک و جوش شیرین نان‌ها را کاهش داد اگر دولت بیاید و هر نانوایی که نمک بالا استفاده می‌کند تخلفش را آشکار کند. 

وی همچنین به ضرورت پایین آمدن نیترات در آب نیز اشاره کرد و گفت: یک زمانی آب سد لتیان از پاک‌ترین آبهای جهان بود ولی امروز دیگر این آب جای پُز دادن ندارد. همچنین در اصفهان نیز 60 درصد آب مصرفی از چاه‌ها است که همه آنها هم اکنون آلوده شده است. 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی به اهمیت مسائل خلق و خوی و روحی افراد نیز اشاره کرد و افزود: حرمت خلق و خو و مسائل روحی بیشتر از مسائل جسمی است و اگر جامعی استرس‌زا داشته باشیم گرفتاری آن از آلودگی آن کمتر نیست. 

اکبری همچنین به مسائل معنویت در پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: ما توانستیم در این مرکز تحقیقات مباحث معنویت در پزشکی را پیش ببریم به طوری که از سبک زندگی آغاز کردیم و حتی معنویت درمانی را در تغییر ژنتیک را پیش بردیم و آخر خط معنویت در پزشکی را در جهان مطرح کردیم. به طوری که معنویت درمانی حتی می‌تواند سرطان‌ها را کنترل کند. 

وی با اشاره به اینکه تا سال 2000 میلادی دنیا در مرکز دین و معنویت در پزشکی کار خاصی نکرده بود ولی از سال 2000 تا 2012، 8 برابر 30 سال گذشته کار علمی دین و سلامت منتشر شده به مدل روز تبدیل شده است خاطرنشان کرد: ما فنی‌ترین ساختار از نظر فقه اهل‌بیت و عصمت در زمینه معنویت درمانی را داریم ولی باید بتوانیم از این توانمندی‌ها به درستی استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست «هم‌اندیشی مرکز پایش فراگیر این سازمان با آزمایشگاه‌های معتمد» گفت: دوران پساتحریم دوران مهم و قابل توجهی برای ایران است زیرا عصری برای سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی ایران خواهد بود و به همان میزان باید تلاش کنیم مسائلی مانند پایش را با قوت بیشتر و با دقت و رعایت همه جوانب و استانداردهای روز دنیا پیش ببریم که این مهم مشترکا بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست و آزمایشگاه‌های معتمد است.

معصومه ابتکار گفت: آزمایشگاه‌های معتمد در این زمینه همراه ما و همکاران معتمد ما هستند و ما اعتقاد داریم که توان‌افزایی این آزمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و از مسائل و برنامه‌های کلیدی سازمان حفاظت از محیط زیست در مدیریت کنونی است.

وی با بیان این که این کار، یک کار فرابخشی است، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم تا این توان‌افزایی رخ بدهد و ما بتوانیم جوابگوی انتظارات دوران پساتحریم باشیم. باید بتوانیم جوابگوی انتظارات دورانی باشیم که کشور ما همگام با جامعه جهانی، تعهدات نوینی مثل آنچه در پاریس رخ داد را پذیرفته است.

ابتکار با اشاره به تعهد ایران برای کاهش ۴ درصدی و در صورت رفع تحریم و فراهم شدن فضای رقابتی و انتقال فناوری ۸ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: این تعهدات در زمینه‌هایی مثل اصلاح الگوی مصرف انرژی به کشور ما کمک می‌کند و ما را به ارتقای استانداردها ملزم می‌کند تا بتوانیم پایش و نظارت دقیق‌تری انجام دهیم و اینجا آزمایشگاه‌های معتمد نقش مضاعفی خواهند داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این که در دو سال گذشته در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام دادیم، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم موضوع خوداظهاری‌ها را به طور جدی دنبال کردیم و سهم این پایش‌ها و نظارت‌ها افزایش پیدا کرده هرچند که هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. تمام واحدهای صنعتی که خروجی هوا، پساب یا پسماند دارند مشمول خوداظهاری و پایش هستند و ادارات کل ما موظفند میزان پایش نظارتی خود را به صد در صد برسانند تا هیچ جای کشور واحد صنعتی نداشته باشیم که از پایش و نظارت خارج باشد.

ابتکار با تاکید بر این که آزمایشگاه‌های معتمد در انجام این خوداظهاری‌ها و پایش ها طرف ما خواهند بود، گفت: آن چه که در برنامه ششم توسعه برای هزینه کردن بخش‌هایی از عوارض یک درصدی آلایندگی برای محیط زیست پیش بینی شده بسیار مهم است و سیاست‌های کلی محیط زیستی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند نیز پشتوانه جدی برای ما و خانواده آزمایشگاه‌های معتمد است.

همکاری‌های بین‌المللی در زمینه پایش را توسعه خواهیم داد

وی با بیان این که همکاری‌های بین‌المللی در زمینه پایش را توسعه خواهیم داد اعلام کرد: در همین تفاهم‌نامه‌ای که روز پنجشنبه در پاریس امضا شد، یک محور مهم همکاری با فرانسه در زمینه پایش و سنجش‌ و صلاحیت آزمایشگاه‌ها بود.

ابتکار افزود: با کشورهای دیگر هم همکاری‌های مشابهی را آغاز کردیم که برای نمونه در ایتالیا یک تفاهمنامه مهمی را با یک مرکز آزمایشگاهی و سنجش این کشور شروع کردیم.

وی با اعلام این که با سازمان‌های بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی خواهیم داشت، گفت: باید همگام با استانداردهای روز جهانی حرکت کنیم و هم در سازمان حفاظت از محیط زیست و هم آزمایشگاه‌های معتمد بتوانیم سطح کار خودمان را به نحوی ارتقا دهیم که پاسخگوی انتظارات در سطح ملی و بین‌المللی باشیم و از این همکاری‌ها به طور کامل استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: خوشبختانه کاری که در جهت بازنگری و اصلاح آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها اتفاق افتاده، اتفاق بسیار مهمی است. کار بسیار سنگینی صورت گرفته که بسیار ارزشمند است و در نیل به اهداف برای ارتقاء فعالیت‌ها بسیار کمک خواهد کرد هرچند که در آغاز، دشواری‌های خودش را هم خواهد داشت.

معصومه ابتکار با بیان این که باید برای پایش‌های دقیق‌تر و صحیح تلاش کنیم، گفت: امیدواریم که با ارتقای سطح کیفی پایش در مسائل هوا در شهرهای صنعتی، در مسئله آب در کشوری که تنش آبی بسیار زیاد دارد و بالاخره در موضوع پسماند که پسماندهای ویژه، پسماندهای صنعتی و آلودگی خاک از اهمیت بسیار زیادی برخودار است گام موثری برداریم. باید تلاش کنیم روندها رو به اصلاح باشد و واحدهای صنعتی ما فعالیت‌های خود را به نحوی اصلاح کنند که آلودگی‌ها کمتر باشد.

یکی از موضوعاتی که همواره در موضوع نظارت بر عملکرد دولت از سوی نمایندگان ملت مورد انتقاد است این است که امکان طرح سؤال یا استیضاح از معاونان رئیس جمهور وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است که معاونت‌ها به حیاط خلوت‌هایی تبدیل شوند که تحت عنوان رسمی خود ممکن است برخی اهداف سیاسی و حزبی خود را دنبال کنند مانند معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست که علی رغم انتقادهایی که به عملکردش وجود دارد اما امکان سؤال یا استیضاح وجود ندارد و تذکرهایی هم که تا کنون در این مورد به رئیس جمهور داده شده است گویا تأثیری بر اصلاح رویه موجود نداشته است.

یکی دیگر از معاونت‌های ریاست جمهوری، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است که این معاونت نیز از ابتدای دولت یازدهم خالی از حاشیه نبوده است از برگزاری جشن به مناسبت روز زن در کاخ سعد آباد تا انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق جمعیت و افزایش دو برابری بودجه در سال گذشته که نحوه هزینه کرد این بودجه همواره مورد سؤال بوده است.

همزمان با نزدیک شدن به تصویب بودجه دولت در مجلس زمزمه‌هایی از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری شنیده می‌شود مانند تلاش برای افزایش بودجه در سال آینده اما این سوال مطرح است که بودجه‌ای که در سال جاری در اختیار معاونت امور زنان قرار داشت تا چه حد در جهت رفع دغدغه‌های زنان جامعه استفاده شده است و کدام مشکل حوزه زنان در دو سال اخیر حل شده است و اگر قرار است افزایش بودجه‌ای وجود داشته باشد این افزایش بودجه بر اساس چه برنامه‌ها و سیاست‌هایی خواهد بود.

بودجه 15 میلیاردی معاونت امور زنان کدام مشکل زنان کشور را حل کرد؟

زهره طبیب زاده نوری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌‌های گذشته بیشترین اعتباری که به حوزه زنان تعلق می‌گرفت 7 میلیارد تومان بود که امسال این بودجه دو برابر شد و این بودجه در سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده باید توضیح دهد که این بودجه صرف چه کارهایی شده است که هم اکنون انتظار افزایش بودجه را دارند و چه کارهایی می‌خواستند انجام دهند که به دلیل کمبود بودجه نتوانسته ‌اند آنها را محقق کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرایی نشدن برخی قوانین در حوزه زنان و خانواده گفت: معاونت امور زنان بر اساس قانون موظف است گزارش هزینه‌کرد بودجه خود را به مجلس و فراکسیون زنان ارائه دهد اما تا آنجا که بنده اطلاع دارد تا کنون هیچ گزارشی که قانع کننده باشد ارائه نشده است.

طبیب زاده نوری گفت: افزایش بودجه در راستای چه هدفی باید صورت بگیرد اگر در دو سال اخیر شاهد بودیم که گوشه‌ای از مشکلات زنان جامعه حل می‌شد شاید افزایش بودجه توجیهی پیدا می‌کرد اما هم اکنون باید ابتدا بگویند با 15 میلیارد تومان بودجه چه کرده‌اند و برای چه کارهایی بودجه بیشتری می خواهند.

معاونت امور زنان هیچ گزارشی از هزینه‌کرد بودجه خود به مجلس ارائه نکرده است

بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در مورد ارائه گزارش هزینه کرد بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به مجلس گفت: تا کنون هیچ گزارشی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: مسئولان امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید توضیح دهند که چرا تا کنون علی رغم اینکه آنها ملزم به ارائه گزارش هستند هیچ گزارشی را به مجلس ارائه نداده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر هم گزارشی به کمیسیون فرهنگی ارائه شده باشد تا کنون من چیزی ندیده‌ام و ممکن است در دستور کار قرار گرفته باشد.

گزارش‌های کلی و غیر قابل استناد معاونت امور زنان در مورد هزینه کرد بودجه سال جاری

شهلا میرگلوبیات نماینده مجلس نیز در مورد ارائه گزارش هزینه کرد بودجه معاونت امور زنان و خانواده به مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک‌بار از آنها درخواست کردیم تا گزارش خود را ارائه دهند اما گزارشی که ارائه شد یک گزارش کلی و غیر قابل استناد و در واقع همان چیزی بود که در لایحه بودجه آمده است همان را به ما ارائه دادند که اعضای فراکسیون زنان نیز به آن گزارش اعتراض کردند،ما می‌خواستیم بررسی کنیم که هزینه‌های ریز معاونت امور زنان چگونه است که متأسفانه این گزارش ارائه نشد.

وی ادامه داد: سال 94 بودجه معاونت امور زنان تقریبا دو برابر شد، و باید گزارش عملکردی برای این بودجه ارائه دهند تا مشخص شود 15 میلیارد تومان صرف چه اموری شده است و چقدر تخصیص پیدا کرده و چقدر هزینه شده است، باید بر اساس قانون هر 6 ماه یک‌بار این گزارش ارائه می‌شد که تا کنون ارائه نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه چون معاونت امور زنان زیر نظر رئیس جمهور است ما تذکرات لازم را مستقیم به رئیس جمهور دادیم و سؤال و استیضاح در مورد معاون امور زنان رئیس جمهور امکان پذیر نیست، نمایندگان تنها می‌توانند تذکرهای کتبی و شفاهی در مجلس بدهند که این تذکرها نیز داده شده است.

میرگلوبیات گفت: در حوزه زنان مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که نهادهایی مانند وزارت بهداشت نیز برای حل آنها باید اقدام کنند و ممکن است بودجه‌‌های معاونت امور زنان به طور مستقیم در حل مشکلات زنان مؤثر نباشد.

وی ادامه داد: زمانی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می‌تواند درخواست افزایش بودجه داشته باشد که گزارش هزینه‌کرد بودجه امسال ارائه شود و دلایل منطقی برای درخواست افزایش اعتبار باید وجود داشته باشد.

این انتقادها در حالی مطرح است که معاون امور زنان ریاست جمهوری هنوز از وجود چنین قانونی بی اطلاع است و معتقد است این موضوع تنها در حد یک پیشنهاد بوده است که به تصویب نرسیده بنابراین این معاونت الزامی به ارائه گزارش به مجلس ندارد.

شهیندخت مولاوردی در مورد انتقادهای مطرح شده گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم ارائه گزارش هزینه‌کرد و عمکرد معاونت امور زنان ریاست جمهوری به مجلس، پیشنهادی بود که از سوی نمایندگان ارائه شد، اما به تصویب نرسید و به اعتقاد من این پیشنهاد نتوانست به یک قانون دائمی تبدیل شود.

وی افزود: بنابراین معاونت امور زنان با اینکه گزارش هزینه‌کرد خود را آماده کرده است، اما الزامی به ارائه آن به نمایندگان مجلس ندارد و درصورتی‌که اعضای فراکسیون زنان بر این موضوع اصرار دارند، بهتر است مستندات خود را ارائه کنند.

مولاوردی تصریح کرد: در هیچ جای قانون به این موضوع اشاره نشده است که معاونت امور زنان و سایر معانت‌ها، الزامی برای ارائه گزارش عملکرد به مجلس داشته باشند.

مولاوردی نگاهی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت داشته باشد

لاله افتخاری نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان مجلس با تأکید بر اینکه این موضوع به قانون دائمی تبدیل شده است و معاونت به اجرای آن الزام دارد، گفت: اینکه تا کنون هیچ گزارشی از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مورد هزینه کرد بودجه سال جاری ارائه نشده است نشان‌دهنده کم کاری دولت است و اینکه از این قانون اطلاع نداشته باشند شرایط را بدتر می‌کند.

وی ادامه داد: بهتر است معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نگاهی به قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در اواخر سال گذشته تصویب و به قانون دائمی تبدیل شد نگاهی داشته باشد چرا که در آنجا معاونت امور زنان مکلف شده است هر 6 ماه یکبار گزارش بودجه را از دستگاه‌های ذیربط اخذ و به مجلس ارائه دهد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده 19 این قانون آمده است، معاونت‌های امور زنـان و خانواده و علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای تخصصی توسعه فعالیت‌های قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجازند فعالیت‌های اجرایی خود را در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های مورد نظر از طریق دستگاه‌های اجرایی در چهارچوب تفاهمنامه فی‌مابین از محل اعتبارات پیش‌بینی‌شده مربوط به خود در قوانین بودجه سنواتی به انجام رسانند. شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاونت امور زنان و خانواده موظف هستند گزارش عملکرد این ماده را از دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط اخذ و هر 6 ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند.

بنابراین در شرایطی که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده باید بر اساس قانون، اقدامات و کارهای خود را ساماندهی و بر اساس آنها سیاستگذاری در حوزه زنان را انجام دهد اما این ماده قانونی که به یک قانون دائمی تبدیل شده، هنوز بر زمین مانده است و در طول سالی که گذشت گزارشی از معاونت امور زنان به مجلس ارسال نشده است.

ایستگاه مترو میرزای شیرازی به عنوان نود وششمین ایستگاه ناوگان مترو تهران و حومه در خیابان شهید بهشتی و نزدیک خیابان ولی عصر (عج) واقع شده است.

این ایستگاه با زیربنای 13 هزار مترمربع، حدفاصل ایستگاه مترو میدان جهاد و ایستگاه مترو شهید بهشتی در خط 3 قرار دارد.

ایستگاه مترو میرزای شیرازی دارای سکویی به طول حدود 160 متر، عرض 14 متر و عمق 27 متر است.

در ساخت این ایستگاه به روش زیرزمینی 88 هزار مترمکعب خاکبرداری، 5 هزار تن آرماتوربندی، 45 هزار مترمکعب بتن ریزی و 32 هزار مترمربع قالب بندی به کار رفته است.

برای تردد شهروندان از طریق این ایستگاه تعداد 14 دستگاه پله برقی نصب و راه اندازی شده است.

با بهره برداری از این ایستگاه امکان تردد روزانه حدود 30 هزار سفر با ناوگان مترو فراهم می شود.

ایستگاه مترو میرزای شیرازی در محدوده مراکز و اماکن مهم تجاری، فرهنگی، درمانی و اداری قرار دارد و می تواند تقاضای سفر شهروندان در خیابان های شهید بهشتی، خالد اسلامبولی (وزرا)، قائم مقام فراهانی، سید جمال الدین اسدآبادی، احمد قصیر (بخارست) و خیابان ولی عصر(عج) را زیر پوشش قرار دهد.

ایستگاه مترو میرزای شیرازی، نیمه دوم ماه جاری آماده مسافرگیری است.

ایستگاه های عبوری سهروردی و خواجه عبدالله انصاری با بیش از 90 درصد پیشرفت کاردر اولویت افتتاح در خط سه مترو تهران هستند.

محمد اسماعیل اکبری ریس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری یازدهمین کنگره سرطان سینه گفت: در ایران نان بی ضرر نداریم چرا که جوش شیرین و نمک ها در تمام نانوایی ها استفاده می شود که یک ساختار قدرتمد پشت داستان استفاده از این افزودنی هاست.

وی افزود: فاضلاب ها و پس آب های کارخانه ها در جنوب تهران به مصارف کشاورزی میرسد که محصولات این زمین ها به هیچ عنوان قابل استفاده نیست و با شستن و پختن نیز آلودگی ها برطرف نمی شود.

اکبری گفت: امیدواریم با راه اندازی شبکه فاضلاب و تصفیه آن این مشکلات حل شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: تعطیلی مدارس یکی از غیرکارشناسی ترین طرح ها برای کنترل آلودگی هواست و باید با نگاه فنی و کارشناسی به این مشکل نگاه شود.

وی تصریح کرد: بحث معنویت یکی از عنوان هایی است که در درمان موثر است. چرا که تغییر سبک زندگی و توجه به معنویت درمانی باعث کنترل بیماری ها و بهبود آن خواهد شد.

اکبری اضافه کرد: توجه به مسایل معنوی از فاکتورهای موثر و ارزان در کنترل و بهبود بیماری هاست.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: داروی آسپرین 120 سال قبل کشف شد که هر روز به فواید آن اضافه میشود. در ابتدا برای تب بر و ضد التهاب استفاده می‌شد. بعد از آن برای بیماران قلب و عروق استفاده شد و امروز اثبات شده است که در پیشگیری و درمان سرطان موثر است.

اکبری خاطرنشان کرد: مصرف آسپرین باعث 43 درصد افزایش طول عمر بیماران سرطانی خواهد شد.

وی گفت: تقریبا 80 درصد رادیوگرافی ها و ام آر آی ها بی جهت انجام می شود و مورد توجه پزشک نیست و بی جهت از بیمار خواسته می شود که این هدر رفت سرمایه ملی است و برای بیمار نیز دارای عوارض است.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi