سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

مریم نادری اظهارکرد: حاکمیت جو پایدار و سکون نسبی هوا در منطقه شرایط برای تجمع و ازدیاد آلاینده‌ها در تهران را فراهم کرده است. در جو پایدار، شرایط برای حرکت هوا هم به صورت افقی (وزش باد) و هم در راستای قائم وجود ندارد و در چنین شرایطی آلاینده‌ها قادر به پخش و اختلاط نبوده و به حالت سکون قرار می‌گیرند.

وی درباره کیفیت هوای تهران، در هفته گذشته گفت: مطالعه میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (PM10) و 2.5 میکرون (PM2.5) اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی اثر معکوس شرایط جوی پایدار را در کیفیت هوای تهران به صورت مشخص‌تری نشان می‌دهد. افزایش غلظت ذرات معلق طی هفته گذشته (26 دی تا 2 بهمن 1394) ناشی از سکون نسبی هوا و وقوع پدیده وارونگی دما بوده است. بیشینه میانگین غلظت آلاینده‌های PM10 و PM2.5 طی روزهای مذکور به ترتیب به مقدار160 و 53 میکروگرم بر متر مکعب رسیده و قدرت دید در برخی ساعات به حدود 3 کیلومتر کاهش یافته است.

نادری افزود: وزش باد آرام طی هفته گذشته در پراکندگی ذرات معلق و بهبود شرایط مؤثر نبوده است. رطوبت نسبی نیز در این بازه زمانی از بزرگی متوسطی برخوردار بوده (به طور میانگین 43 درصد) و همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها در غبار آلودگی تهران موثر بوده است.

نادری گفت: با این وجود تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از در منزل در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز به دلیل تداوم شرایط پایدار در منطقه به بهبود کیفیت هوای تهران کمک شایانی نکرده است.

مدیر پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، افزود: بعدازظهر روز پنجشنبه افزایش نسبی سرعت باد محلی با جهت غالب جنوب شرقی به پراکنش آلاینده‌ها از سطح شهر کمک کرده و همزمان با تعطیلات آخر هفته و کاهش تردد خودروها شاخص کیفیت هوای روز جمعه (محاسبه شده برای بازه 24 ساعته) بهبود یافته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های 2.5PM و 10PM در ایستگاه‌های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ 26 دی الی 2 بهمن ماه سال 1394 همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، عمق میدان دید و رطوبت نسبی) در روز شنبه 26 دی، 119، یکشنبه 27 دی، 102، دوشنبه 28 دی 118، سه‌شنبه 29 دی، 108، چهارشنبه 30 دی، 114، پنجشنبه اول بهمن، 106 و روز جمعه دوم بهمن 95 بوده است.

در خانواده‌ هر کدام از ما، پدر، پدربزرگ و مادربزرگ هایی هستند که انگشترهایی را از سنگ به دست می کنند و یا آن را از خود به یادگار گذاشته اند. در قدیم هم وقتی کسی به خواستگاری دختری می رفت و جواب مثبت را از خانواده دختر می شنید، همان انگشتر خودش را به عنوان نشان، دست عروس می کرد. به قول معروف این انگشتر حکم همان تار سیبیل را داشت و برای خودش اعتباری بود. البته ناگفته نماند که در اسلام هم در مورد انگشتر و سنگ هایی که در انگشتر کار می شود اشاره و حتی توصیه هایی از سوی ائمه اطهار و رسول خدا(ص) شده است.

انگشتر عقیق از نگاه امامان (ع) و رسول خدا (ص)

امام صادق (ع) در وسایل الشیعه جلد ۵ صفحه ۸۷ فرموده اند: دستی برای دعا به سوی خدا بالا نمی رود محبوب تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد.

حضرت فاطمه زهرا (س) از خاتم الانبیا (ص) در وسایل الشیعه جلد ۵ صفحه ۸۸ نقل کرده اند: کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند.

در وسایل الشیعه جلد ۵ صفحه ۸۶ هم امام صادق فرموده اند: کسی که انگشتر عقیق داشته باشد فقیر نمی شود و در روایتی آمده است که امیرمؤمنان، انگشتر عقیق را برای حرز و دشمنان و بلاها در دست می کرد و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر عقیق موجب ایمنی است در سفر.

انگشتر فیروزه از نگاه امامان (ع) و رسول خدا (ص)

پیامبر (ص) می فرماید: خداوند عالمیان می فرمایند که من شرم دارم از دستی که به سوی من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فیروزه باشد آنرا ناامید برگردانم و امام صادق فرمودند: هر که انگشتر فیروزه در دست کند دستش فقیر نشود. در وسایل الشیعه جلد ۵ صفحه ۹۴ و ۹۵ هم آمده است: شخصی به امام رضا (ع) از نداشتن فرزند شکایت می کند حضرت می فرماید انگشتر از فیروزه بگیر و بر آن بنویس «رب لا تذرنی فردا وانت خیر الوارثین »

انگشتر «دُر نجف»، «یاقوت» و «حدید» در روایات

در کتاب وسایل الشیعه جلد ۵ صفحه ۴۰۳ روایت شده از امام صادق (ع) که در مورد دُر نجف فرمودند: دُر نجف که در نجف اشرف خدا ظاهر می سازد به درستی که هر که آن را دست کند به هر نظر کردنی به آن خداوند زیارتی یا حجی یا عمره ای در نامه عمل او بنویسد که ثوابش ثواب پیامبران و صالحان باشد. همچنین در روایتی از امام رضا و پیامبر (ص)  آمده است که انگشتر یاقوت را در دست کنید که فقر را برطرف می کند. در روایتی نقل شده است شخصی از حاکمی ستمگر به امام صادق(ع) شکایت کرد و امام فرمود: انگشتری که نگین آن از حدید صینی است بساز و روی آن در سه سطر بنویس «اعوذ بجلال الله» و «اعوذ بکلمات الله» و «اعوذ برسول الله» و در زیر نگین در دو سطر نوشته شود «آمنت بالله وکتبه» و «انی واثق بالله و رسله» و بر دور نگین نوشته شود «اشهد ان لا اله مخلصا» سپس امام فرمودند این انگشتر را در هر چیر که بر تو مشکل و سخت می شود در دست کن و هرگاه از دشمن ترسیدی آنرا به دست کن و هرگاه همراه زنی شود که زایمانش سخت شده وضع حملش آسان خواهد شد. (مستدرک الوسائل ج۳ ص ۲۹۹)

روی انگشتر امام موسی کاظم(ع) و امام صادق(ع) چه نوشته بود؟ 

در روایتی از احمدابن ابی نصر روایت شده که می گوید امام رضا (ع) انگشتر پدرش موسی بن جعفر و جدش جعفربن محمد را به من نشان داد بر روی انگشتر امام صادق (ع) نوشته بود «انت ثقتی فاعصمنی من الناس» و بر روی انگشتر موسی بن جعفر (ع) نوشته شده بود «حسبی الله» همچنین در روایتی وارد شده است کسی که بر انگشترش بنویسد «ماشاء الله لاقوه الابالله استغفرالله» از فقر سخت نجات پیدا می کند. (وسائل الشیعه ج۵ ص ۹۹-۱۰۱)

 

بازار داغ انگشتر و تسبیح در شهرهای زیارتی

البته ناگفته نماند که سنگ های قیمتی مانند عقیق، فیروزه، یاقوت و غیره ... که از سوی ائمه اطهار برای ساخت انگشتر توصیه شده خواص درمانی هم دارد. با این حال به دلیل همین خواص و توصیه ها و روایات، مردان و زنان مسلمان مشتریان ثابت بازار انگشتر و تسبیح هستند. در ایران معمولا بازار تسبیح و انگشتر بیشتر در شهرهای زیارتی مانند قم، شیراز، مشهد، شهرری و در جوار امامزادگان مانند بازار تجریش (امامزاده صالح) داغ تر است. زائران هم می توانند انگشتر مورد نیاز خود را بیشتر در این بازارها خریداری کنند. البته ناگفته نماند که اساتید ساخت انگشتر هم بیشتر در این شهرها ساکن و مشغول کار هستند.

اکثر فروشندگان سنگهای انگشتری را نمی شناسند

برای آشنایی بیشتر با این بازار جالب، با چند فروشنده قدیمی انگشتر گفتگو کردیم تا از پیدا و پنهان بازار بیشتر بدانیم. می گفتند: ۹۹ درصد فروشندگان انگشتر و تسبیح اطلاعاتی در مورد سنگ ها ندارند و گاهی شاگردی کرده و گاهی هم فقط فروشنده هستند. مثلا فروشنده نمی داند این سنگ فیروزه دامغان است یا نیشابور و یا اینکه کار ریختگی است!

۵ سنگ معروف چه هستند؟

یکی از فروشندگان انواع سنگ های انگشتر را از ویترین خود خارج کرد و گفت: باید عشق سنگ باشی و بر اساس اعتقاداتت و آشنایی با سنگ، سفارش انگشتر بدهی و فروشنده هم نقش مهمی در آشنایی و خرید تو دارد. الان انگشترهای با سنگ زمرد، یاقوت، برلیان و الماس گران ترین سنگ ها هستند اما آن ۵ سنگ معروف شامل یمنی، یاقوت، در، زبرجد و فیروزه بیشترین مخاطب را در میان مشتریان آشنا به سنگ و انگشتر دارد.

انگشتر فیروزه چینی ۵۰ هزار تومان/ تسبیح ۲۵ هزار تومان

البته بسیاری از مشتریان به دنبال انگشتر ارزان قیمت هستند. مثلا از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ هزار تومان و بعد از خرید به دست می کنند به نیت اینکه مثلا این انگشتر فیروزه نیشابور یا عقیق است. در حالی که متاسفانه چینی ها وارد حوزه سنگ های انگشتر مسلمانان و حتی تسبیح شده و کپی فیروزه و عقیق را روانه بازار کردند. مثلا یک تسبیح فیروزه چینی را می توانید ۲۵ هزار تومان و یک انگشتر فیروزه یا عقیق چینی را با ۵۰ هزار تومان خریداری کنید.

عقیق یمنی گران ترین عقیق بازار

یکی از انگشترسازهای قدیمی تهران می گفت: عقیق شاید بیش از ۱۰۰ نوع دارد که گران ترین آن عقیق یمنی است که داخل آن چهره انسان و یا دعا حک شده است. این دعاها هم کار دست نیست بلکه داخل خود عقیق می توانید اسماء الله و حتی ۵ تن را مشاهده کنید که قیمت آن تا چند میلیون تومان هم می رسد. برخی عقیق ها هم عکس دار هستند یعنی داخل عقیق می توانید تصویر درختچه و فسیل مشاهده کنید که قیمت آن از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان می رسد.

سنگ انگشتر جرز یمانی ۲.۵ میلیون تومان

وی در مورد سنگ جرزیمانی گفت: این سنگ از یمن می آید و کلی هم خاصیت دارد به نوعی می گویند برای صاحبش میمون و مبارک است. این سنگ را می توانید با مبلع حدود ۲.۵ میلیون تومان خریداری کنید.

در میان سایر سنگ ها، عقیق کبود یمنی ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان، یاقوت اصل ۳۵۰ هزار تا ۲۰ میلیون تومان، زمرد ۴۵۰ هزار تا میلیاردها تومان هزینه دارد. که این هزینه بستگی به قیراط و وزن و کیفیت سنگ است. البته سنگ هایی مانند آمیتیس و توپازا هم در بازار فروش هستند.

خطاطی روی انگشتر با نیت خالص

انگشترساز بازار در مورد رکاب انگشتر هم توضیح داد و گفت: وقتی سنگ را انتخاب کردید باید آن را روی رکاب نصب کنید که خود رکاب هم انواع و فلسفه ای دارد. اگر رکاب سیلندری یا همان آماده باشد، می توانید با ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان خریداری کرده و سنگ را روی آن نصب کنید اما اگر بخواهید رکاب انگشتر شما دست ساز باشد قیمت از ۲۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان و حتی بیشتر متغیر است.

سازندگان انگشتر گفتند: اگر به انگشترها توجه کنید روی رکاب یا سنگ خط نویسی می بینید. این نوشتن خط ها که توسط اساتید بزرگی نوشته می شود فقط یک خط نویسی ساده نیست و باید فردی که می نویسد نفسش حق باشد. این اساتید با وضو دست به قلم می برند و نیت خالصی برای ساخت انگشتر مسلمانان دارند و همین انگشتر را متمایز می کند. البته شرایطی هم در هنگارم ساخت دارد که رعایت می کنند. امروز برای یک خطاطی روی یک انگشتر باید از ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه پرداخت کنید.

تسبیح یسر حجازی ۱۰ میلیون تومان

در مورد تسبیح ها صحبت کردیم که انواع آن جالب و عجیب بود. مثلا تسبیحی پشت ویترین گذاشته بودند که روی آن نوشته بود بسیار قدیمی! وقتی سوال کردیم گفتند: این تسبیح نامش یسر حجازی است که از یک نوع چوب در حجاز ساخته شده و آج فیل هم به آن آویزان است که قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان دارد.

تسبیح سندلوس ۲ میلیون تومان

تسبیح قرمز رنگ درشتی هم که بیشتر پشت ویترین های انگشترفروشی ها می بینیم نامش سندلوس است که از نوعی صمغ درست می شود و اصلا نمی سوزد که قیمت آن حدود ۱.۲ تا ۲ میلیون تومان است.

البته تسبیح هایی از هسته خرما، صدف، عقیق و چوب و فیروزه هم داریم که نوع چینی آن هم آمده و می توانید یک تسبیح عقیق چینی را با ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری کنید که متاسفانه حتی فروشنده ها مشتری را در این خصوص توجیه نمی کنند.

عجایب تسبیح شاه مقصود

از تسبیح شاه مقصود و اینکه گفته می شود هرچه در دست باشد براق تر می شود سوال کردیم که گفتند: اصل تسبیح شاه مقصود از همان سنگ شاه مقصود در افغانستان است. اگر آن را در دست بچرخانید خرد می شود اما اگر مالش دهید براق می شود و این ارزش تسبیح را بیشتر می کند. الان این تسبیح نو که باشد حدود ۱۰۰ هزار تومان می توانید خریداری کنید و این مالش و صیقل موجب براق شدن تسبیح شده و قیمتش را تا ۴ میلیون تومان بالا می برد.

 

سازندگان انگشتر و انگشتر فروشان از بازار کساد گلایه داشتند و علت آن را ورود کالای چینی می دانستند. این گلایه ها در حالی است که به گفته آنها برای ایجاد یک فروشگاه و کارگاه انگشترسازی باید ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه داشت. آنها می گفتند: دنیای سنگ آنقدر متنوع و تخصصی است که نمی شود مثلا با چند ساعت مصاحبه یا سوال و جواب همه را فراگرفت و نوشت. در ضمن هیچ فردی هم نمی تواند ادعا کند در سنگ ها استاد است.

اما نکته قابل تامل، انگشترفروش های لوکس بازار بودند. فروشگاه هایی که کاری به ارزش و نوع و کیفیت و ویژگی های سنگ نداشتند و تنها با نوشتن نام سنگ روی انگشتر و برچسب قیمت عرضه می کردند. می گفتند: عروس و دامادها مشتری های جدید ما هستند که با ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می توانند بهترین انگشتر و گوشواره و گردنبند شیک و زیبا را خریداری کنند.

یک کارشناس مذهبی: در دین اسلام انگشتر خوش شانسی نداریم

حجت الاسلام محمد سادات منصوری استاد دانشگاه و رئیس مرکز پاسخگویی به مسائل شرعی در مورد اظهارات فروشندگان انگشتر و خواص خوش شانسی یا بدشانسی برخی سنگ ها  می گوید: باید حواسمان باشد که دچار وهم نشویم. اسلام یک دین عقلی است و نباید خودمان را با سنگ و انگشترهای خوش شانسی یا بدشانسی سرگرم کنیم. اینها همه خرافه است. احادیث و روایات در مورد انگشتر در باب استحباب گفته شده و اینکه بخواهیم روایت را طوری نشان دهیم که واجب است درست نیست.

دفتر آیت الله نوری همدانی: در اسلام توصیه شده از برخی انگشترها استفاده شود اما دلیل بر شانس نیست

دفتر آیت الله نوری همدانی در مورد خرید انگشتر عقیق یا سنگ هایی که باید در انگشتر باشد و اینکه گفته می شود برخی سنگ ها شانس می آورند، گفت: در اسلام در مورد استفاده از برخی سنگ ها در انگشتر مانند عقیق و فیروزه و غیره توصیه شده اما این دلیل نمی شود شما آن را دست کنید و گناهان شما از بین برود و وارد بهشت شوید. قطعا سنگ ها خواص درمانی دارند و حتی در پزشکی سنتی هم به آن اشاره شده برای همین توصیه شده است مسلمانان از این انگشترها با رنگ های شادی مانند عقیق و فیروزه و غیره استفاده کنند. مثلا فیروزه که خاصیت جذب نیروهای مثبت خورشیدی را هم دارد.

دفتر مقام معظم رهبری هم در مورد استفاده از انگشتر گفتند: آنچه در احادیث توصیه شده انگشتر عقیق، دُر نجف و فیروزه است و البته خواصی هم دارد.

هرچند بازار سنگ ها و انگشترهای تقلبی و چینی به دلیل ارزان بودن داغ تر است اما خوب است قبل از خرید انگشتر و سنگ حتما با یک کارشناس مشورت کنید و با بیان قصد خود از خرید انگشتر، از کمک ها و توصیه های لازم بهره ببرید.

سردار محمد شرفی در همایش سالانه فرماندهان، مسئولان و روسای کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی استان خوزستان، به اهمیت توانایی و قدرت تحلیل مسائل ریز جامعه برای کارکنان نیروی انتظامی به ویژه فرماندهان و مسئولان اشاره کرد و گفت: کارکنان نیروی انتظامی باید توانایی و قدرت تحلیل مسائل ریز جامعه را داشته باشند و ضمن داشتن اشرافیت اطلاعاتی، اهل شناخت و معرفت نیز باشند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به این که باید به فکر توسعه کمی و کیفی جمعیت خود باشیم، افزود: در حادثه‌ای که منجر به شهادت شهید"عباس نادری"، فرمانده پاسگاه حسین‌آباد شهرستان "شوش" شد، همه ناراحت بودند، اما پدر، مادر و همسر ایشان به ما دلداری می‌دادند و می‌گفتند:«ناراحت نباشید!عباس ما برای دفاع از ارزش‌ها و حفظ امنیت مردم  تربیت شده بود.» که این سخنان نشان‌دهنده وجود جمعیت کیفی در کشور ما است.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند:«نظام جمهوری اسلامی ایران به توانمندی‌های نرم بیش از توانمندی‌های سخت متکی است»، گفت: دشمن امکان ندارد و نمی‌تواند عقاید، باورها و مکتب ما را بمباران کند چرا که جوانان ما امروز از حرمین دفاع می‌کنند و این استمرار و امتداد راه حضرت امام خمینی (ره ) را نشان می‌دهد.

شرفی تصریح کرد: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، مردم عهده‌دار ارزشمندترین نیازمندی مردم، یعنی امنیت صصشدند و با هرچه که در اختیار داشتند در شهرها و روستاها امنیت را برقرار کرده و از آرمان‌های حضرت امام خمینی( ره) حراست کردند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اهمیت امنیت در دین مبین اسلام، گفت: امنیت، یکی از اصول اساسی، حالتی اجتناب ناپذیر از زندگی جمعی،وسیله ای برای بهره مندی از مزایا و عاملی برای رشد و تکامل انسان‌ها است.

وی با اشاره به انتخابات حساس و مهم اسفند ماه سال جاری نیز گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند:«انتخابات و رأی مردم، حق الناس است»، نیروی انتظامی از این حق الناس به جد دفاع می‌کند و هر کاری که بتواند انجام می‌دهد تا زمینه مشارکت حداکثری و نهایت امنیت در انتخابات را فراهم کند.

شرفی ضمن تشکر از فرمانده انتظامی استان خوزستان که زمینه برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بحران را برای تمامی اعضای شورای تامین مهیا کرد نیز گفت: برگزاری این کارگاه، کار زیرساختی و پیشگیرانه بسیار خوبی است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به این که حساسیت در استان خوزستان به خاطر وجود رنگین کمانی از قومیت‌ها و سلایق و باورهای متعدد، زیاد است، خاطرنشان کرد: وجود قومیت‌ها، سلایق و باورهای متعدد در استان خوزستان برای ما یک ارزش و فرصت است اما دشمن درصدد است این فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کند و از همین روست که باید برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان، قدرت تحلیل مسائل ریز جامعه و اشرافیت اطلاعاتی خود را بالا ببریم.

در حالی که علی‌رغم ادعای مسئولان مبنی بر بهبود کیفیت بنزین و یا سایر تمهیدات در نظر گرفته شده ، هوای تهران در سال 94 یکی از آلوده ترین سالها را سپری کرده اما همچنان مسئولان به دفاع از عملکرد خویش می‌پردازند و آمار 96 روزه آلودگی هوا را که  78 روز عنوان می‌کنند و دلیل بهبود نسبی کیفیت هوا را بنزین‌های یورو 4 و یا سایر تمهیدات دیگر می‌دانند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، سید حسین هاشمی استاندار تهران در مراسم تقدیر از دستگاه‌های اجرایی نمونه در برگزاری نمایشگاه ملی روستا و عشایر با اشاره به روزهای پاک و ناسالم از سال 91 تاکنون گفت:‌ سال 91 تعداد روزهای پاک یک روز، سال 92 و 93 به ترتیب سه روز و13 روز اعلام شده است.

وی تعداد روزهای سالم از سال 91 تاکنون را به ترتیب 179 روز، 172 روز و 190 روز اعلام کرد و سال 94 را بیش از سال های گذشته دانست.

استاندار تهران اظهار داشت: در سال 91 ، با 97 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال های 93،92 و 94 تاکنون به ترتیب 104 روز،82 روز و 78 روز  روبه رو بوده ایم. در سال 91 ،با 10 روز هوای ناسالم،سال 92  ، 9 روز هوای ناسالم و در سال های 93 و 94 تاکنون به ترتیب سه و پنج روز هوای ناسالم مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای وضعیت آب و هوای تهران را سیاسی می کنند عنوان کرد: هر کاری را  سیاسی کنیم، خراب می‌شود و نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

هاشمی همچنین دلیل بهبود وضعیت هوای تهران طی دو سال اخیر را بهبود وضعیت سوخت بنزین دانست و تصریح کرد: به جز افزایش کیفیت بنزین تغییرات دیگری در بخش‌هایی همچون بهبود شرایط اتوبوس‌ها، خودروهای فرسوده و جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها نداشته‌ایم.

استاندار تهران افزود:‌ هر موتورسیکلت آلوده به اندازه 6 خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و بهبود وضعیت موتورسیکلت‌ها و جمع‌آوری خودروها و تاکسی‌های فرسوده نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای تهران دارد.

صحبت‌های استاندار مبنی بر سیاسی‌کاری در صورتی مطرح شده که بیشترین علت آلودگی هوا از سوی رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و مسئولان ذیربط کم‌کاری دولت‌های قبل در اجرا نشدن برنامه‌های جامع آلودگی هوا و بنزین‌های پتروشیمی عنوان می‌شود و بیشترین تقصیرها بر گردن دیگران انداخته می‌شود و سیاسی کاری بازهم راهبرد متولیان امر است.

صحبت‌های مطرح شده مبنی  بر بهبود کیفیت بنزین همچنان مورد تایید نمایندگان مجلس قرار نگرفته و حجت الاسلام مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس تمام ادعاهای طرح شده مبنی بر بنزین‌های پتروشیمی و یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی را  خلاف واقع دانست و گفت که یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی هنوز مشخص نیست؛ از طریق مختلف به اسنادی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد این بنزین‌ها حتی یورو 2 هم نیست.

اما امسال به گواه مسئولان ذیربط آلودگی هوا به صورت کم سابقه‌ای پدید آمد و این افزایش غلظت آلاینده‌ها که همیشه به مسئولان قبلی منتسب می‌شد به طرز عجیبی مردم تهران و کلانشهرها را آزار داد و راهکارهایی همچون تعطیلی مدارس، طرح زوج و فرد از درب منزل، تعطیلی معادن شن و ماسه،عدم فروش طرح ترافیک روزانه و ... نیز نتوانست باعث بهبود کیفیت هوا شود و تنها راهکارهای مقطعی تسکینی کوتاه بر قلب کلانشهر نشین‌ها بود.

تعریف مسئولان سازمان محیط زیست و استاندار تهران مبنی بر بهبود کیفیت هوا و افزایش تعداد روزهای سالم در امسال نیز رنگ واقعیت نگرفته و تحقق نیافته است چرا که هنوز تا پایان سال زمان دو ماهه ای باقی مانده و به طور حتم در روزهای آخرین سال باید قیاس آلودگی هوا انجام گیرد.

استاندار و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به خوبی می‌دانند که راه چاره کاهش آلودگی هوا تنها بنزین وارداتی نیست بلکه توجه به حمل و نقل عمومی، پرداخت هزینه‌های ساخت مترو، جمع آوری خودروهای فرسوده،توجه به حمل و نقل ریلی و فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ضرورتی غیر قابل امکار محسوب می‌شود که دولت باید در آن اهتمام لازم را انجام دهد.

مصطفی قنبرنژاد با اشاره به اینکه تا نهم بهمن ماه ثبت نام تمدید شده است، تصریح کرد: این مهلت آخرین زمان ثبت نام طرح ترافیک است.

وی ادامه داد: دو هفته پس از این تاریخ اسامی واجدین شرایط دریافت آرم اعلام می شود.

به گفته وی مهلت تحویل مدارک خودروهای واجد شرایط به دفاتر خدمات الکترونیک شهر پس از اعلام واجدین شرایط بر روی سایت tehran.ir متعاقبا اعلام می شود.

یک مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا می‌گوید رایزنی‌ها با ایران در زمینه استفاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فناوری‌های لازم برای پایش و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به موجب تعهدات تهران در «برجام» ادامه دارد.

این مقام آمریکایی که از روند اجرای «برجام» مطلع است به شرط عدم افشای نام با نشریه فارن‌پالیسی گفت‌وگو کرد.

در توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 موسوم به «برجام»، ماده‌ای وجود دارد که به موجب آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه استفاده از «فناوری‌های مدرن» برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران داده است.

با وجود این، ایران مطابق روال مرسوم آژانس در بازرسی از سایر کشورها باید با این نهاد بین‌المللی درباره ساز و کارهای لازم برای محل نصب این فناوری‌ها و نوع آنها به توافق برسد.

مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا از اظهارنظر درباره اینکه آیا ایران به بازرسان آژانس اجازه استفاده از فناوری‌های لازم  را داده خودداری کرد.

وی افزود مقام‌های آمریکا در تلاش برای اطمینان از این هستند که آژانس از ابزارهای مورد نیازش برای انجام وظیفه در زمینه وظایفش تحت «برجام» برخوردار است.

«ترو واریورانتا»، معاون مدیر کل اداره پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین رابطه به فارن‌پالیسی گفت ایران تا کنون مانعی در برابر استفاده این نهاد نظارتی سازمان ملل از ابرازهای پیشرفته برای انجام بازرسی‌های تحت «برجام» از تأسیسات هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.

او گفت: «در حال حاضر، ما فناوری‌هایی که مورد نیازمان است را مستقر داریم.» 

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi