سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

سینک ظرفشویی در دکوراسیون آشپزخانه نقش بسیار مهمی دارد و تاثیر زیادی در زیبایی و جذابیت طراحی دکوراسیون آشپزخانه دارد.

در دکوراسیون آشپزخانه کابینت اصلی ترین نقش را در تعیین فضای محیط تعیین می کند. کابینت خود را مدرن با خطوط ساده و بی نقش انتخاب کنید تا کل آشپزخانه چهره ایی مدرن بگیرد و یا کابینت هایی سنتی با نقش و خطوط زاویه دار استفاده کنید تا آشپزخانه شما فضای سنتی و کلاسیک بخود بگیرد. اما قطع یقین می توان گفت سینک ظرفشویی آشپزخانه یکی از مهم ترین وسایل در دکوراسیون آشپزخانه بعداز کابینت است.

انواع مدل سینک ظرفشویی بزرگ و تک :

این سینک های تک لگنه و عمیق به اندازه ایی هستند که به راحتی می شود ماهی تابه بزرگ را درون آن بشویید که البته با محدودیت جا برای قرار دادن ظروف کثیف و ظروف شسته شده برای آب کشیدن مواجه هستید. پس سعی کنید حداقل از انواع مدل سینک ظرفشویی که دارای سبدی جداگانه برای خشک کردن ظروف و مواد غذایی هستند استفاده کنید.


انتخاب سینک ظرفشویی اشتباه می تواند به دکوراسیون آشپزخانه شما لطمه بزند. برای اینکه ایده های بهتر و زیباتری در سر بپرورانید، 8 سینک ظرفشویی را معرفی کرده ایم که علاوه بر زیبایی، کارایی خوبی هم دارند.

سینک دست دوم

اگر برای خرید سینک زیبا پول کافی ندارید لازم نیست به چهره آشپزخانه لطمه بزنید. می توانید از فروشگاه هایی که متریال دست دوم اما زیبا و با کیفیت می فروشند سینکی متناسب با چیدمان آشپزخانه پیدا کنید. برای این منظور می توانید از فروشگاه های آنلاین یا سمساری های کمک بگیرید.

سینک سفارشی

اگر آشپزخانه پنجره های زیاد دارد و به نوعی کمبود دیوار دارید، باید برای داشتن سینک، آن را سفارش بدهید تا اختصاصی برای آشپزخانه شما ساخته شود. به طور مثال، می توانید با کمک یک کابینت زیبا، سینک را مقابل پنجره قرار دهید.

برای اینکه سینک دوام و زیبایی لازم را داشته باشد حتما تحقیق کنید و کابینت ساز حرفه ای که کارش خوب است را پیدا کنید.

سینک حرفه ای
آیا یک آشپز حرفه ای هستید؟ یا دوست دارید همچون یک حرفه ای آشپزی کنید؟ برای این منظور باید سینک ظرفشویی حرفه ای هم داشته باشید تا تحمل وزن وسایل آشپزی شما را داشته باشد.

 

 

سید جلال ملکی درباره جزییات این حادثه مرگبار گفت: ماموران آتش نشانی ساعت ۲۱:۵۱ دقیقه شب گذشته در جریان برخورد یک ۲۰۶ به گاردریل واقع در جنوب به شمال یادگار بالاتر از دادمان قرار گرفتند بلافاصله ایستگاه۳ به محل حادثه اعزام شد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که یک دستگاه ۲۰۶ با ۳ سرنشین به دلیل نامشخص از مسیر منحرف و با گاردریل برخورد و وارد پیاده رو شدند، افزود: قبل از رسیدن آتش نشانان مردم ۲ نفر از سرنشینان که رنج سال آنها بین ۲۲ تا ۲۳ بود از خودرو خارج کردند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان این مطلب که آتش نشانان بلافاصله پس از حضور در صحنه سومین سرنشین را که بین آهن پاره ها قرار گرفته بود با تجهیزات هیدرولیکی خارج کردند، تصریح کر: هر سه سرنشین بلافاصله به عوامل اورژانش تحویل داده شد که متاسفانه یکی از مصدومان در لحظات اولیه جان خود را از دست داد.

ملکی گفت: محل حادثه به عوامل راهور برای بررسی علل حادثه تحویل داده شد، خاطرنشان کرد: عملیات در ساعت ۱:۰۹ بامداد به پایان رسید.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حاشیه اختتامیه دوره آموزشی کوثر با حضور در جمع خبرنگاران به موضوع نامه روز گذشته رئیس جمهور به رئیس قوه قضاییه در خصوص پیگیری موضوع حمله به سفارت و کنسولگری عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: دادستانی تهران پس از وقوع این حادثه به‌سرعت وارد عمل شد و پرونده افراد دستگیر شده را مورد بررسی قرار داد.

دادستان کل کشور ادامه داد: در حال حاضر تحقیقات از دستگیر شدگان ادامه دارد و از سوی دیگر نیز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در حال بررسی ابعاد مختلف این ماجرا هستند که پس از تکمیل اقدامات، نتایج بررسی‌های انجام گرفته به اطلاع عموم خواهد رسید.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره مشکوک بودن حمله اخیر به سفارت عربستان نیز گفت: پیرامون این حادثه سؤالات متعددی مطرح شده که باید به آنها پاسخ داد و ما معتقدیم بررسی این اتفاق علاوه بر ابعاد پلیسی و قضایی دارای ابعاد امنیتی است و باید تحقیقات کاملی را در این خصوص انجام داد.

رئیسی با یادآوری جنایت‌های اخیر آل سعود در اعدام شیخ نمر و همچنین حمله به مردم مظلوم یمن افزود: اقدام جنایتکارانه سعودی‌ها در یمن برای هر انسان آزاده‌ای غیر قابل تحمل است و خصوصاً اعدام شیخ نمر که تنها به‌جرم انتقاد و حق‌گویی به شهادت رسید، پذیرفتنی نیست.

وی اضافه کرد: جای شگفتی و تأسف است که سازمان‌ ملل و شورای امنیت در برابر این جنایت و جنایات دیگری که دولت سعودی در حمله به کشور مظلوم یمن انجام داد، هیچ واکنش و اعتراضی را نشان نمی‌دهند.

دادستان کل کشور در خصوص جزئیات دستگیری سوشا مکانی دروازه‌بان تیم پرسپولیس، هرگونه اطلاع‌رسانی بیشتر در این خصوص را به‌عهده سخنگوی قوه قضاییه گذاشت.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره جدیدترین اخبار از بازگرداندن بدهی‌های بابک زنجانی و مهلت یک‌هفته‌ای باقی‌مانده برای پرداخت این مطالبات که پیش از این عنوان شده، تصریح کرد: تاکنون تمام ادعاهای بابک زنجانی مبنی بر داشتن پول در خارج از کشور به‌غیر از آنچه شناسایی شده، بی‌پایه و اساس بوده ولی قطعاً بازگرداندن مطالبات دولت از سوی این متهم در صدور حکم وی تأثیرگذار است اما تا امروز هیچ‌گونه پول یا اموال جدیدی به دستگاه قضایی از سوی متهم معرفی نشده است.

وی در خصوص آخرین پیگیری‌های پرونده حادثه تلخ مِنا نیز خاطرنشان کرد: قوه قضاییه جلسات متعددی را با بعثه رهبری، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مسئول برگزار کرده ولی با توجه به حیطه وظایف مشخص شده، وزارت امور خارجه خط مقدم پیگیری‌های قضایی درباره این ماجراست.

رئیسی  متذکر شد: پیگیری تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره حادثه مِنا یکی از مطالبات ماست که وزارت امور خارجه مسئول پیگیری آن است ولی آنچه این وزارتخانه قول اکید پیگیری آن را داده، دریافت خسارت‌های وارده به خانواده حادثه‌دیدگان این فاجعه است که باید از سوی عربستان پرداخت شود و قطعاً پرداخت دیه به آسیب‌دیدگان این ماجرا کف خواسته‌های ماست.

دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره پرونده‌های تشکیل شده در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز، خاطرنشان کرد: رعایت اخلاق، قانونمداری و توجه به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از نکات مورد توجه است و باید تمامی نامزدهای انتخاباتی و دستگاه‌های مسئول به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیسی  با بیان اینکه هر رأی در انتخابات یک رأی به نظام است، گفت: تاکنون به‌جز چند پرونده که در دادستانی تهران تشکیل شده است، هیچ‌گونه تخلف دیگری به دستگاه قضایی گزارش نشده است.

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات پلیس پیشگیری به نقش پررنگ پلیس در ارتقای امنیت کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تسهیل و تسریع در همکاری‌های الکترونیکی در خدمات نیروی انتظامی و قضایی باعث ارتقای امنیت در جامعه می‌شود و تعامل بیش از پیش قوه قضاییه و پلیس باعث شده تا فضا برای مجرمان ناامن‌تر شود.

گر اعتبار پل صدر را خرج تکمیل خط٣ مترو تهران می‌کردند تا زودتر تمام شود یا با خط اتوبوس ویژه این مسیر را مدیریت می‌کردند، قطعا تهران امروز شرایط بهتری داشت و شهرداری تا امروز گرفتار شکایات و اعتراضات متعدد شهروندان معترض و متضرر اطراف این پل نمی‌شد». این بخشی از اظهارات محمد توسلی، شهردار تهران در سال ٥٧ در جلسه واکاوی مسئله آلودگی هوا و ترافیک در تهران است که محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران، هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: «یکی از پیمانکاران پل صدر به من می‌گفت شهرداری تهران به‌جز هزینه‌های تملک و شهرداری‌های مناطق، شش‌هزار میلیاردتومان برای این پروژه هزینه کرده و باید پرسید با این اعتبار خط ٣ و ٦ و ٧ که امروز تأخیر هم دارند به بهره‌برداری نمی‌رسید؟»

دفتر پژوهش‌های تاریخی شهر تهران به روال معمول خود، جمعی از فعالان حوزه شهری از جمله شهرداران سابق، اعضای شورای شهر تهران و سایر مسئولان مرتبط را حول یک یا چند موضوع  شهری دور هم جمع می‌کند. معمولا این تبادل‌نظرات و دیدگاه‌ها در دوره‌های مختلف با ارائه راهکارهایی همراه می‌شود و از آنجا که اعضای شورای شهر هم در جلسه حضور دارند، می‌تواند در طرح‌های شهری راهگشا باشد. این بار محمد توسلی، شهردار تهران در دو سال اول انقلاب، رحمت‌الله حافظی و محمد حقانی رئیس و عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه حضور داشتند تا در مورد ترافیک، آلودگی هوا و نیز پیشنهاد انتقال پایتخت تبادل‌نظر کنند. احمدرضا خزائی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و شهریاری، مسئول تدوین ضوابط قوانین مجلس شورای اسلامی هم دو روحانی حاضر در این جلسه بودند.

محمد توسلی ضمن بیان جزئیاتی از وضعیت تهران در دوران مسئولیتش در شهرداری تهران، گفت: مسائلی همچون آلودگی هوا یا ترافیک تک‌سببی نیستند و باید مجموعه‌ای از دلایل را برای آنها در نظر بگیریم. وی به سابقه تحصیل و زندگی خود در آلمان و آمریکا اشاره کرد و گفت: شهرها در این کشورها مثل یک ساعت بدون توقف در جریان هستند و شوراها با قدمتی که دارند کاملا جاافتاده و مسئولیت‌ها را برعهده دارند. شهروندان به‌خوبی می‌دانند مالیات پرداختی آنها کجا و برای چه اموری در شهر به کار گرفته شده است اما آیا شهروندان تهرانی هم این امتیاز را دارند. شورای شهر لندن حدود ٢٠٠ سال قدمت دارد یا در کشورهای همسایه ما شوراها با تعدادی بیشتر و نقشی مؤثرتر شهر را اداره می‌کنند اما شوراها بدون تعارف در شهر ما تبدیل به یک ماشین امضا برای شهرداری شده‌اند. توسلی به دوران کوتاه مسئولیتش اشاره کرد و گفت: ما در دولت موقت دنبال آن بودیم که در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین کار را برای مردم انجام دهیم چراکه شرایط آن دوران، شرایط ثابتی نبود اما حال بسیاری از مدیران ثبات مدیریت دارند اما باز هم کار مهمی از پیش نمی‌برند. نگاه از ابتدا این بود که شوراها از محلات و از دل خود مردم شکل بگیرند و بالا بیایند و پایه‌های آن مردمی باشد و بعد به مناطق و بعد هم به کل شهر برسد. البته همه شواهد حاکی از آن است که از سال ٦٠ افرادی این بندهای مهم در قانون اساسی در مورد شوراها یا قانون احزاب را قبول نداشتند. همان زمان عده‌ای می‌گفتند این حرف‌ها که مردم خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و سر کار باشند حرف‌های غربی‌هاست و اگر افرادی چون شهید بهشتی با این تفکرات مقابله نمی‌کردند، شرایط به‌مراتب سخت‌تر می‌شد. اگرچه آنچه دولت اصلاحات در سال ٧٦ از شوراها اجرائی کرد با اصل قانون اساسی تفاوت دارد اما همین اندک هم قابل‌قبول و مثمرثمر است و همین چهار دوره اخیر شوراها فرایندی برای یادگیری است.

شهردار تهران ٥٧ که قبل از مسئولیت در شهرداری تهران به‌عنوان مشاور پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک تا امروز همکاری داشته و دارد، در مورد سابقه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در تهران و تلاش‌ها برای ادامه کار مترو تهران هم گفت: در طرح جامع که در سال ٤٤، فرمانفرمایان با بررسی و مطالعات بسیار تهیه کرده بود، مترو دیده شده بود. در آن طرح جمعیت تهران سه میلیون‌نفر پیش‌بینی شده بود تا در دهه ٧٠ به ٥,٥ میلیون‌نفر برسد و همان زمان تأکید شده بود که میزان آب در تهران برای سقف ٥.٥ میلیون‌نفر موجود است. تهران آن زمان ١٢ منطقه بی‌نظم داشت که با پیگیری به ٢٠ منطقه رسید و بعد پیشنهاد هماهنگی مناطق آموزش‌وپرورش با شهرداری را به شهید رجایی دادیم و ایشان قبول کردند تا ترددها به مرکز شهر کم شود و حالا بعد از دو دهه واحدهای راهور هم با مناطق شهرداری هماهنگ شده‌اند. همان زمان بیش از ٥٠ خیابان تهران را یک‌طرفه کردیم و خط ویژه راه‌اندازی شد و جالب است که بعد از این‌همه سال هنوز همین با طرح ترافیک و طرح زوج و فرد ادامه یافته است.

وی گفت: در سال ٧١ با مدیران سازمان برنامه چهار مطالعه را در مورد ترافیک انجام دادیم که در نتیجه آن مشخص شد که باید چهار اقدام اساسی؛ یعنی تقویت حمل‌ونقل عمومی، ایجاد بستر برای دوچرخه، تقویت پیاده‌روی در شهر و تقویت شبکه‌های شهری انجام شود که اتفاقا بانک جهانی هم برای تمامی شهرهای درحال‌توسعه این موارد را پیشنهاد داده بود. دوچرخه که در تمام این سال‌ها با موانع فرهنگی مواجه بوده است، در تمام دنیا تجربه شده و جزء یکی از مدل‌های حمل‌ونقلی است. به طور متوسط ١٢درصد سفرهای درون‌شهری در آلمان با دوچرخه انجام می‌شود و این عدد در برخی از شهرها تا ٤٠درصد است. همین رقم را در سایر شهرهای فرانسه هم که مثل آلمان خودشان تولیدکننده خودرو هستند می‌توان دید.

توسلی تأکید دارد که شهرداری تهران و شهردار تهران دچار نوعی اقتدارگرایی است و با این شرایط مدیریت واحد شهری نمی‌تواند محقق شود و مهم‌تر اینکه اعضای شورا هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و به همین وضعیت امروز دچار می‌شوند. او می‌گوید باید هرچه‌زودتر تجربه دنیا را در مورد ترافیک و حمل‌ونقل، الگو قرار دهیم چراکه در میان ازبین‌رفتن انرژی و سرمایه مالی، سلامت مردم اولویت دارد و نباید بیش از این شاهد مرگ جوانان و ایست قلبی و انواع سرطان‌ها در سنین پایین باشیم. او می‌گوید تجربه جهانی همیشه روی موتورسیکلت و خودرو شخصی خط قرمز می‌کشد و اینها همان دو مدلی هستند که ما امروز گرفتارشان هستیم و همه برنامه شهر را بر اساس شرایط آنها تغییر می‌دهیم.

شهردار اسبق تهران می‌گوید: در شرایطی که تهران دچار این بی‌نظمی است، شهرداری تهران باید اصلاح را از خودش شروع کند و جلوی انواع تخلفات که زمینه‌ساز تخریب محیط‌زیست و تجمع بیشتر اجتماعات انسانی و آلودگی بیشتر می‌شود را بگیرد. باید بررسی شود برج‌های بلند در کوچه‌های هشت‌متری، چه بلایی سر شهروندان این محله و ترافیک آن آورده است. وی به ساخت پل صدر اشاره کرد و گفت: این پروژه که دست آخر شهروندان تهرانی نفهمیدند با چه اعتباری تمام شد، توجیه ترافیکی، شهرسازی و زیست‌محیطی ندارد. اگر همین اعتبار را خرج تکمیل خط ٣ می‌کرد تا زودتر تمام شود یا با خط اتوبوس ویژه این مسیر را مدیریت می‌کرد، قطعا شرایط بهتری داشت. در عین حال شهرداری هنوز هم گرفتار شکایات و اعتراضات متعدد شهروندان معترض و متضرر اطراف این پل است چراکه این پل شرایط شهری و شهرسازی این محله را برهم زده است.

وی توصیه کرد اگر چه شهرداری تهران از برنامه ساخت مترو خود به‌شدت عقب است اما باز هم به این تلاش ادامه دهد و افزود: قبل از هر چیز باید مدیریت تقاضای سفر را در تهران داشته باشیم و در ادامه برای شهروندان، مسیرها و مدل‌های حمل‌ونقلی جایگزین معرفی کنیم تا آنها هم از خودرو شخصی خود بگذرند. وی درعین‌حال پیشنهاد داد با آزادکردن قیمت بنزین، بخشی از این پول را در صندوقی که مردم به آن اعتماد داشته باشند، ذخیره و برای مترو یا سایر مدل‌های حمل‌ونقل هزینه کنند.

توسلی مسئله انتقال پایتخت را منتفی و غیرعقلانی خواند و گفت: در تمام دنیا برای کم‌شدن بار یک پایتخت، مرکزیت اقتصادی یا سیاسی را جدا می‌کنند و یکباره یک شهر را دچار تغییر نمی‌کنند. انتقال تهران از نظر مالی منتفی است چون دولت این میزان اعتبار ندارد. در عین حال اگر هدف جلوگیری از تمرکز سیاسی و اقتصادی است، این اتفاق در جای دیگر تکرار خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با سپردن امور به مردم و دخالت‌دادن آنها در امور ازجمله در شوراها، قدرت سیاسی را در سطح کشور پخش کنیم. باید شرایط به گونه‌ای باشد که استاندار و سایر مسئولان استانی مثل خوزستان همانند استاندار و مسئولان استان تهران، قدرت مانور داشته باشند و مدیریت واحد شهری شکل بگیرد.

در این جلسه که همانند یک میزگرد اداره می‌شد، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران به تأکید سازمان‌های جهانی بر سرطان‌زابودن آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از رؤسای سه قوه تا مدیران سایر بخش‌ها باید از مردم به خاطر عملکردشان در مورد ترافیک و آلودگی هوا عذرخواهی کنند. در سال‌های گذشته بیش از پنج هزار هکتار از باغات تهران تخریب شده است و قانون می‌گوید اگر اثبات شد فردی تعمدا درخت یا باغی را برای ساخت‌وساز تخریب کرده، باید آن ملک تملک و در اختیار عموم مردم قرار گیرد اما در این سال‌ها بیش از دوهزارو ٢٠٠ پرونده باغات به قوه قضائیه ارجاع شده است اما چه تعدادی از آنها حکم به نفع مردمی که دارند در این آلودگی خفه می‌شوند داشته‌اند؟قوه مقننه که مصوبه دولت برای معاینه فنی خودروهای صفر را از دو سال به پنج سال رساند، چه ظلمی در حق مردم رواداشت؟ و قوه مجریه که در این سال‌ها سهم خود از حمل‌ونقل عمومی و ساخت مترو و خرید اتوبوس را نداد یا قطره‌چکانی داد، چه نقشی در مرگ و انواع بیماری مردم تهران دارد؟

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید: شهرداری پایان سال ٩٣ مصوبه می‌آورد برای مجوز جابه‌جایی در منابع مترو تا پروژه‌های آن روی زمین نماند و ما هم خوشحال می‌شویم و رأی می‌دهیم اما بعد مشخص می‌شود آقایان با این مجوز، پول را برده‌‌اند در جای دیگر خرج کرده‌اند. مشکل شهر تهران این است که مسئولان آن، گاهی از ته سوزن رد می‌شوند اما از در دروازه رد نمی‌شوند، برخی امور را افراطی دنبال می‌کنند و بسیاری از امور مثل سلامت مردم را رها کرده‌‌اند و در این شرایط انتظار دارند مردم به آنها اعتماد هم داشته باشند. شهرداری نهادی قدرتمند است و شهردار هم در همین سیستم قرار می‌گیرد و آنچه باید تغییر کند همین شرایط است که البته واکنش و مقاومت هم دارد. وقتی به شهردار می‌گویم فلان جا فساد هست، می‌گوید معرفی کنید و این یعنی واکنشی منفعلانه و نه جهادی. ما امروز در تهران با تعدد متولی مواجه هستیم؛ درحالی‌که نخ ارتباط آنها با هم پاره شده است و هر کسی کار خودش را پیش می‌برد. به عنوان نمونه تلاش زیادی برای اتوبوس‌های تهران و فیلتر دوده آنها شده است درحالی‌که حدود شش هزار خودرو سنگین حمل نخاله و زباله، روز و شب‌ها که ما خواب هستیم در شهر تردد می‌کنند.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، هم  تأکید کرد تهران در سال‌های اخیر با اولویت خدمات برای خودروها شکل گرفته و همه این بزرگراه‌ها فرش قرمزی بوده‌‌اند که برای افزایش تعداد خودروها پهن کرده‌اند. یکی از پیمانکاران پل صدر به من می‌گفت شهرداری تهران به جز هزینه‌های تملک و شهرداری‌های مناطق، شش‌ هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده است و سؤال اینجاست که با این اعتبار، آیا خط ٣، ٦ و ٧ که امروز تأخیر هم دارند، به بهره‌برداری نمی‌رسید.

این عضو شورای شهر تهران به اقدامات شهرداری تهران در حذف تدریجی درختان اشاره کرد و گفت: خیابان ولیعصر بیش از ٦٠ هزار اصله درخت داشت که امروز تعدادشان به‌زور به هفت هزار اصله درخت می‌رسد و نمی‌توان روند ساخت‌وساز در حاشیه این خیابان و انواع بتون‌ریزی و انواع مواد شیمیایی و حتی استفاده از نمک در زمستان را در این روند بی‌تأثیر دانست. شهریاری، مسئول تدوین ضوابط قوانین مجلس شورای اسلامی، نیز با طرح این سؤال که اگر مجلس به وظایف خود درست عمل نکرده چرا شورای عالی استان‌ها اقدامی مؤثر در این راستا نداشته است، گفت: شهرداری و شورای شهر تهران در این سال‌ها روند غلط و پرتخلف خودشان را ادامه داده‌‌اند و در فروش تراکم به این موضوع توجه نشد که این میزان تراکم، نیاز به زیرساخت و آب‌وهوا و فضا برای زندگی دارد. شهرداری تهران حرف از شرایط آب‌و‌هوا می‌زند اما در کنار رودخانه و مسیل‌های تهران، مجوز برج  ٣٠ طبقه می‌دهد و کسی اعتراضی نمی‌کند. وی با طرح این پیشنهاد که بهتر است دولت و شهرداری در روزهای آلوده، حمل‌ونقل عمومی را برای تشویق مردم رایگان کنند و از پول خود مردم به خودشان تخفیف بدهند، گفت: بهتر است طبق قانون هرچه‌زودتر پادگان‌ها، کارخانه‌ها و مراکز دیگری که امکان خروج از تهران را دارند، این مصوبه مهم را اجرائی کنند. احمدرضا خزائی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با طرح این مسئله که جامعه ما از خردمندی و عقلانیت فاصله گرفته است، گفت: چرا باید تجربه جهانی و نظر کارشناسان و خبرگان را کنار بگذاریم. مشکل جامعه ما این است که مدیران ما به جای مدیریت، اربابی می‌کنند. خودشان فکر می‌کنند، خودشان تحلیل می‌کنند و خودشان هم اجرا می‌کنند.

وی مدیران را در همه سطوح به صبوری، مدارا و پنهان‌کردن اسراری که به نفع کشور نیست، دعوت و توصیه کرد.

این جلسه از آن جهت که چند نسل از مدیران گذشته و امروز، مدیران اجرائی و کارشناسان باتجربه را در کنار هم داشت، قابل‌توجه بود. ضمن آنکه چند گروه ملی- مذهبی، اصلاح‌طلب و اصولگرا در کنار روحانیت یک‌جا و حول یک موضوع به بحث و بررسی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در مراسم اختتامیه راه‌اندازی سامانه الکترونیکی آیین‌ دادرسی کیفری با بیان اینکه پلیس با همکاری دستگاه قضایی به دنبال ارتقای سطح امنیت بر کشور است، اظهار کرد: پلیس تنها سازمانی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با دستگاه قضایی دارد و این ارتباط متقابل است.

وی افزود: دستورات قضایی مشترکی بین دستگاه قضایی و پلیس وجود دارد که راه‌اندازی سامانه الکترونیکی آیین دادرسی به منظور تسهیل و دسترسی سریع به اطلاعات از جمله آنهاست. در این زمینه پلیس و دستگاه قضا بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در آیین دادرسی کیفری همه نهادهای قضایی و انتظامی موظف هستند اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، اضافه کرد: در این زمینه ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن باید بخش‌های مختلف اطلاعات لازم را در اختیار یکدیگر قرار دهند. در همین راستا خدمات امنیتی و قضایی و انتظامی در فضای عالی شورای فضای مجازی پیش‌بینی شده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دستگاه قضا و نیروی انتظامی موظف هستند تا از وقوع جرایم پیشگیری کنند عنوان کرد: ما باید علاوه بر اینکه از وقوع جرایم پیشگیری کنیم از فشار آنها نیز جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد پلیس آگاهی در کشف و جلوگیری از جرایم به خوبی عمل کرده است و این موضوع قابل تقدیر است. 90 درصد از جرایم توسط این پلیس کشف شده است. وقتی شخصی به شما مراجعه می‌کند نباید با آنها دلسردکننده رفتار کنید مثلاً ممکن است شخصی به شما مراجعه کند و بگوید سارقی به حریم خصوصی او وارد شده و لاستیک ماشینش را دزد برده است شما نباید بگویید بعضی‌ها می‌آیند ماشینشان را دزد برده، ‌لاستیک که اهمیتی ندارد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه پلیس و قاضی باید نسبت به امنیت جامعه حساسیت و آلرژی داشته باشند تصریح کرد: پلیس و دستگاه قضا نباید اجازه دهد تحت هیچ شرایطی فضا برای مجرمان امن شود و قانون‌مداران و شهروندان احساس ناامنی کنند در واقع رسالت پلیس این است که آسیب‌های اجتماعی را بررسی و از بروز آنها پیشگیری کند تا تجربه جرایم در جامعه تکرار نشود.

دادستان کل کشور متکدیان و جمع‌آوری آنها را به عنوان یک مسئله مهم و یک آسیب اجتماعی دانست و گفت: اگر به این آسیب اجتماعی رسیدگی نشود ممکن است تبدیل به جرم شود.

همچنین دادستان کل کشور رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها را مهم تلقی کرد و ادامه داد: باید بررسی‌هایی صورت گیرد تا مشخص شود چرا در حاشیه شهرها آسیب‌ها تبدیل به جرم می‌شوند.

وی تأکید کرد: برخی از اقدامات دولتمردان مقطعی و برای خوش کردن دل برخی‌هاست مثلاً در ساخت‌و سازهای غیرمجاز این گونه دیده می‌شود که به بناهای غیرمجاز آب، برق و گاز می‌دهند در صورتی که این برخلاف قانون است این دلخوشی‌ها موقتی است و اگر ساماندهی نشود شهرنشینی دچار آسیب خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: در حوزه رسیدگی به وضعیت معتادان نیز تمامی این موارد صدق می‌کند اگر معتادان جمع‌آوری نشوند و در مراکز بازپروری تحت اصلاح قرار نگیرند این معتادان ولگرد به یک سارق تبدیل می‌شوند که زمینه ناهنجاری اجتماعی را به وجود می‌آورد. اعلام خطر در این زمینه بر عهده پلیس است اما رسیدگی به آن بر عهده دولت و شهرداری‌ها است.

دادستان کل کشور تأکید کرد: برخی از حوادث در جامعه تکرار می‌شوند و ما نباید از یک سوراخ دو یا چند بار گزیده شویم این اصل پیشگیری است و البته مجموعه فعالیت پلیس و همکاری آنها با دستگاه قضایی قابل توجه است.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی کشور، گفت: علیرغم تهدیدات مختلف اما ایران در بهترین وضعیت امنیتی است زیرا علاوه بر اینکه پلیس‌های ایرانی از لحاظ مهارت و فنی در سطوح بالایی قرار دارند مسئله ایمان و باورهای دینی آنها باعث می‌شود نسبت به پلیس دیگر کشورها سرآمد باشند.

افکارخبر،30سال خودش یک عمر است، ‌عمری که مطابق قانون کار کشورمان باید صرف شود تا فردی بتواند با پرداخت 23 درصد از حقوقش به سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته شود و مستمری دریافت کند. حالا و در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه زمزمه‌هایی درباره افزایش سن و سنوات بازنشستگی به گوش می‌رسد؛ زمزمه هایی که می‌گوید حال و روز مالی سازمان تأمین اجتماعی خوب نیست و صندوق بازنشستگی این سازمان به رغم‌ حقوق ۳۱ میلیونی مدیرانش در بحران مالی قرار دارد!
 

برنامه ششم توسعه با وجود آنکه در کشاکش تصویب و چکش‌خواری است اما به نظر می‌رسد یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای را پیش رو داشته باشیم. تبصره ۲۴ این برنامه برای کنترل و کاهش مشکلات صندوق‌های بازنشستگی دولت تدابیری اندیشیده است. افزایش تدریجی سن و سابقه خدمت لازم برای مشمولان تمام صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی از سال اول برنامه هر سال به میزان شش ماه، به حداقل سن و سابقه خدمت جهت احراز بازنشستگی یکی از این تدابیر است، یعنی اگر سن بازنشستگی در حال حاضر ۶۰ سال می‌باشد، در سال اول برنامه(۹۵)، این سن به ۶۰ سال و شش ماه افزایش پیدا می‌کند. تکلیف دیگر برنامه‌ای دولت این است که بازنشستگی پیش از موعد را بعد از تصویب این قانون ممنوع کند. همچنین حداکثر سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور برای مشمولان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری به مدت سه سال و صندوق تأمین اجتماعی به مدت پنج سال تعیین می‌شود. صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی در حالی مدعی بحران مالی است که سید احسان خان‌دوزی، عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفته است: بررسی فیش حقوقی مجموعه مدیران یک صندوق بازنشستگی که در شرف ورشکستگی است، نشان می‌دهد که حقوق پایه مدیران این صندوق بازنشستگی 19 میلیون و 300 هزار تومان است که با جمع مزایا حقوق مدیران این صندوق بازنشستگی 31 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود.

23 درصد از حقوق کارگران

سازمان تأمین اجتماعی کشور حدود 50/8 درصد از جمعیت کشور (40 میلیون نفر) را زیر پوشش خدمات خود قرار داده است، ضمن آنکه حدود 5 میلیون نفر مستمری‌بگیر و حدود 35 میلیون نفر (13 میلیون بیمه شده اصلی) نیز بیمه شده این سازمان هستند. این بدین معناست که این سازمان هر ماه پیش از آنکه خود کارگران حقوق‌شان را دریافت کنند، 23 درصد از حقوق 13 میلیون بیمه شده اصلی را به عنوان حق بیمه کم می‌کند. بر این اساس بخش مهی از درآمد سازمان تأمین اجتماعی میزان ثابتی است که همه ماهه از فیش حقوقی بیمه‌شدگان آن کسر می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی به جز این درآمد ثابت، شرکت‌های هلدینگ بسیاری را در زیر‌مجموعه خود دارد و اصولاً در تمام دنیا ساز و کار بیمه‌ها بر مبنای سرمایه‌گذاری حق بیمه‌های دریافتی از سوی بیمه‌شدگان است و سرمایه اصلی سازمان تأمین اجتماعی نیز باید از طریق مدیریت مالی و چنین گردش‌هایی تأمین شود. این در حالی است که محمد حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی مدعی است:«‌در حال حاضر تأمین اجتماعی از لحاظ درآمد و سرمایه دچار بحران است به طوری که اگر بخواهیم به همین روند ادامه دهیم شاید در سال‌های آینده توانایی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان را نداشته باشیم، به همین دلیل آیا بهتر نیست که فرد دو سال بیشتر کار کند اما مشکلی از بابت دریافت حقوق نداشته باشد.»

به گفته معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی، اگر همین الان بیمه شده‌ای بخواهد براساس تعداد سال‌های سابقه خود پول حق بیمه را از تأمین اجتماعی بگیرد ما توانایی پرداخت آن را نیز نداریم. به همین دلیل در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ذخایر این سازمان ماه به ماه از محل 23 درصد حق بیمه‌ای که از حقوق کارگران کسر می‌شود در حال شارژ شدن است اما این فقط بخشی از درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی است.  از سوی دیگر اگرچه بنا به اظهارات سید تقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی یک روز هم جابه‌جا نشده اما اگر به سراغ مستمری‌بگیران بروید متوجه خواهید شد بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی یا مستمری بگیران آنها  در ماه‌های اخیر هر ماه حقوق‌شان را در یک زمان متفاوت دریافت می‌کنند. همین مسئله هم موجب می‌شود این افراد که اغلب هم سن و سال دارند، ناگزیر باشند چند بار به بانک مراجعه کنند زیرا یک ماه روز اول و در ماه دیگر روز پنجم حقوق‌شان پرداخت می‌شود. هر روز تأخیر در پرداخت 3 هزار میلیارد تومان مستمری و بیمه بیکاری در این سازمان می‌تواند سود زیادی را راهی خزانه سازمان تأمین اجتماعی کند.

شستا منبع تمام نشدنی درآمد تأمین اجتماعی

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نیز یکی از منابع درآمد سازمان تأمین اجتماعی است که در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی (مالی، مدیریتی و…) و تأسیس و مبادلات سهام انواع شرکت‌ها فعالیت می‌کند و در حال حاضر، ۱۰ درصد ارزش بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شستا می‌باشد. شستا یک شرکت سرمایه‌گذاری مادر (هلدینگ) است که مجموعه‌ای با بیش از ۱۷۰ شرکت و مؤسسه را اداره می‌کند. مجموع دارایی‌های این شرکت سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان و سود سالانه آن نزدیک به 3هزار میلیارد تومان بوده است.

به طور نمونه شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین (TPICO) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) است. این شرکت با تولید بیش از 70 درصد مواد اولیه دارویی، 30 درصد محصولات نهایی و فرآورده‌های دارویی و توزیع بیش از 40 درصد محصولات این صنعت، به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی کشور و یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های دارویی منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود و با صادرات به بیش از 50 کشور در پنج قاره جهان، مقام اول صادرات دارو در ایران را کسب کرده است.

ماجرای اختلاس هزار میلیاردی

سال 89 بود که یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از تخلف یک‌هزار میلیارد تومانی در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد و گفت: اگر هیئت رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از 3 هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. حرف‌های سلیمان جعفر‌زاده پنج سال قبل درباره تخلفات سازمان تأمین اجتماعی شنیدنی بود. به گفته وی تأمین اجتماعی حیاط خلوت دولت‌ها بوده است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از شرکت‌های شستا و سازمان بازنشستگی از مدیری می‌گفت که کارخانه‌ای را بیش از 300 میلیارد تومان اضافه بر قیمتش خریداری کرده و به عنوان تشویق از پاداش‌های450 میلیون تومانی تا یک‌هزار سکه به برخی افراد و کارکنان هدیه داده است. مجلس هشتم اما موفق نشد این تفحص را به سرانجام برساند. بنا به تأکید جعفرزاده فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیئت رئیسه مجلس مانع به سرانجام رسیدن این ماجرا شد. سال 92 هم یک بار دیگر تفحص از تأمین اجتماعی مطرح شد اما این بار هم ماجرا به نتیجه نرسید. هر‌چند پرونده سعید مرتضوی رئیس سابق این سازمان هنوز باز است.

سهم کارگران از تأمین اجتماعی

بر اساس آنچه ذکر شده به نظر می‌رسد بحران مالی صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی با تمام مشکلاتی که در پیش رو دارد و حتی اثبات اختلاس هزار میلیاردی در این سازمان در سال‌های گذشته با عنایت به درآمد این سازمان بیشتر به یک شوخی می‌ماند. جمعیت کارگر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه 23 درصد از درآمد خود را برای این در اختیار این سازمان می‌گذارند تا بعد از عمری تلاش وقتی قرار است در سنین حدود 60 سالگی یعنی سنی که مطابق تعاریف سازمان جهانی بهداشت سن پیری به شمار می‌رود به آب باریکه‌ای دل خوش کنند. این در حالی است که با پس‌انداز ماهانه همین 23 درصد از حقوق‌شان هم می‌توانستند بعد از 30 سال از سود شبکه بانکی کشور چیزی معادل همین حقوق بازنشستگی را دریافت کنند. افزایش سن و سنوات بازنشستگی اما پشت کردن به قشری است که صادقانه پیش از آنکه خودشان از حقوق‌شان منتفع شوند، سازمان تأمین اجتماعی سهمش را از ماحصل تلاش آنها برداشته؛ قشری که بنا به تأکید بنیانگذار انقلاب وارثان حقیقی انقلابند.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi