سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

مقدمه

شاید یکی از روشن ترین کلمه هایی که در رابطه با انسان امروز و جوامع امروزی می توان گفت، کلمه تکثر یا تعدد باشد، بدین معنی که در هیچ یک از دوران های گذشته این همه نظریه های مختلف در رابطه با انسان و جهان پیرامونش وجود نداشته است.
به طور کلی هنگامی که پدیده ای مورد تفحص قرار می گیرد، می توان جهت شناخت آن دوراه مختلف را در نظر گرفت: یکی این که انسان خودش را در حدی از رشد قرار دهد که آن پدیده را آن گونه که شایسته آن است بشناسد و نتیجه گیری های بعدی را آن چنان که شایسته چنین شناختی بوده قرار دهد و یا این که آن پدیده را آنقدر بچرخاند و بپیچاند تا آن پدیده به گونه ای با خواسته های انسان در آینده تطبیق یابد.

در صورت برخورد اول می توان امیدوار بود که به طور منطقی و درست نظریه ای که قابلیت بررسی تمامی موارد ومسائل انسان و جهان را داشته باشد به دست آید (این که چنین شناختی اصلاً ممکن است یا نه و آیا از عهده ی علم ناقص بشری برمی آید یا نه در این بحث نمی گنجد) چرا که تنها در سایه چنین شناختی است که می توان با موضوع تحت بررسی آن چنان که خودشاست روبه رو شد. از نتیجه برخورد دوم نظریه های متفاوتی استنباط می شود که در رابطه با کارهای انجام شده ی مطابق با میل انسان ها به وجود آمده اند. یعنی در واقع نظریه هایی که در توجیه میل و علاقه ی فردی یا گروهی و یا کشوری افراد و ملل مختلف زاییده شده اند. (این میل و علاقه می تواند در رابطه با سود اقتصادی، تعصب قومی، تعصب دینی و .. باشد)

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

 بخشی از مطالب:

تکثر و تعدد امروز نتیجه ی معرفی پدیده هاست، آن چنان که انسان می خواهد نه در آن صورتی که خودشان هستند بزرگترین مصداق تعدد نظریه در دوران جنگ می باشد. معماری به عنوان پدیده ای که انسان از بدو تولد همواره با آن سروکار دارد به گونه ای است که با توجه به خواص ذاتیش می توان در آن به نوعی تمامی دستاوردهای انسانی، از گذشته تا حال شامل هنر، علم و فلسفه را در آن مشاهده کرد و شاید یکی از بارزترین مصادیق کلمه ی تکثر در دوران حال باشد. رساله حاضر، تلاشی است برای قدم گذاشتن به مکتبی فراگیر به روشی که تمامی خصوصیات مادی و معنوی انسان و جهان را شامل شده و قابلیت بررسی تمامی مسائل فردی و اجتماعی انسان چه در گذشته و چه در حال وآینده را شامل می شود.
راهنمای ما در این رساله مکتب اسلام است که به قدر بضاعت خویش با مطالعه ی منابع درج شده در متن از آنها بهره گرفته ایم. شاید در نگاه اول با توجه به چگونگی نوشتار و منابع ذکر شده، مطلب بیشتر در ارتباط با فلسفه و عرفان به نظر آید تا معماری، اما امید است پس از مطالعه کامل، جهت گیری کاملاً معمارانه متن و چگونگی تعریف معماری با توجه به پیش فرضت های ارائه شده کاملاً روشن شود.

۱- نگرش معناگرا
کاربران این نگاه، معماری را در کالبد آن نمی¬بینند بلکه آنرا نمودی از معانی پر رمز و راز می¬دانند. در اینجا شیء یا اثر هنری ابزاری است برای رساندن پیامهای معنوی و معنایی. محققین این حوزه از دنیای فلسفه و دین شناسی و تاریخ هنر بهره می¬گیرند. بزرگان چون کومارا سوآمی، هانری کربن، سید حسین نصر، تیتوس بورکهارت، هانری استیرلن و چندین فرد شاخص دیگر بیش از نیم قرن است که به جستجو، تفحص و نشر در این حوزه مشغول بوده و حتی پس از دنیا رفتن برخی از آنها آثارشان مراجع اصلی محققین علاقمند این موضوع می¬باشد.
کرّبن: هانری کربن فیلسوف فرانسوی یکی از بزرگ¬ترین محققین حکمت معنوی ایران و فلسفه اسلامی است. دکتر نصر درباره او می¬نویسد که در ابتدا تحت تأثیر فسلفه پدیدار شناسی ادموند هرسول و فلسفه وجود مارتین هایدگر قرار گرفت:
«-گرچه پس از کشف فلسفه وجود حقیقی که از مشرق دار هستی بر عقل آدمی اضافه می¬شود و او آن را در آثار حکمای ایران بدست آورد، او را دیگر علاقه¬ای به حوزه¬های دیگر و اگزیستانسیالیست¬های فرانسوی نیست. راقم ]دکتر نصر[ این سطور به خاطر دارد هنگامی که ده سال پیش با کربن به مناسبت انعقاد اولین کنفرانس راجع به تشیع به استرازبورگ رفته بودیم، روزی بر قله تپه زیبایی که فرانسه و آلمان را از هم جدا می¬کند سفر کردیم. او نگاهی به جنگل¬های آن سوی مرز افکند و گفت هنگامی که جوان بودن از همین راه عبور کردم و وارد آلمان شدم تا با هایدگر ملاقات کنم، لکن پس از کشف سهروردی و ملاصدرا و سایر حکمای ایران دیگر مرا حاجتی به سفر به آن سوی این مرز نیست.»
کوماراسوامی: آناندا کومارا سوامی محقق سرشناس هنر معنوی، با آثار بسیار زیادی درباره هنر اصیل شرق است. نصر می¬گوید هنگامی کوماراسوامی از هنر رمزی سخن راند که غرب اصلاً فراموش کرده بود که رمز چیست؟ و آن هنری که عالم ماده را به عالم روح می¬پیوندد کدام است.
۱-۱ بحران معنوی
بحران جوامع انسانی و معماری بحثی بود که در بخشهای مختلف این نوشته به آن پرداختیم. بحران انرژی، بحران فردگرایی غربی و بحران هویت و معماری مدرن از طرف محققین مختلف مطرح شد و برای آن نیز راه حل¬هایی ارایه گردید. محققین معناگرا به دلایل گوناگونی به این موضوع پرداخته-اند. برخی از آنها به عنوان بخشی از موضوعات مورد تحقیق خود و در یک مقایسه تطبیقی شناحت شناسی و مباحث فلسفی به عالم معنا وارد شده و آنرا در برابر عالم ماده قرار داده-اند.
۱-۱-۱ نظریه بحران معنوی
بورکهارت در کتاب «هنر مقدس» به ریشه¬های تاریخی سقوط هنر معنوی اشاره می¬کند:
«به اعتباری، سقوط پیش از ظهور رنسانس به معنای حقیقی کلمه، در هنر گوتیک آغاز شد. هنر رومی¬وار، نمودگار حالت تعادل و توازن در هنر غرب و هنر بوزنطی، نمودار همان حالت در هنر شرق مسیحی است. هنر گوتیک خاصه در مراحل پیشرفته¬اش، نمایشگر گسترش یک طرفه و برتری عنصر عقل و بیشتر نمودار جهش و خیزش است تا مبین سیر و نظر تأمل – رنسانس کشف و شهود را که رمز، ظرف و محمل آن است، به خاطر عقل بخشی برهانی رها می¬کند. هنر باروک واکنشی است در قبال فردگرایی رنسانس و انجماد اشکال به صورت نسخه¬ها و ضابطه¬های یونانی و رومی و متوالیاً جدایی آنها از یکدیگر. بهترین آفرینشهای تجسمی هنر باروک از قلمرو مذهب خارج¬اند و عبارتند از میدانها و فواره¬ها … در سراسر این فرایند انحطاط، اجباراً کیفیت فردی هنرمندان مطرح و مورد سؤال نیست… در هر مرحله انحطاط که از دورن رنسانس آغاز شد، زیبائیها جزیی پدیدار می¬گردند و فضایلی چهره می-نمایند، اما این همه نمی¬تواند فقدان جوهر اساسی را جبران کند. تمامی این عظمت به چه کارمان می¬آید اگر اشتیاق حسرت آلود نامتناهی که در آدمی مادرزاد است ناکام بماند»
بحران و انحطاط در دوران انقلاب صنعتی و پس از آن با چهره-ای «علمی – تجربی» رخ می¬نماید.
«با ظهور تمدن صنعتی چنین وحدت اندام ورای درهم می¬شکند، و انسان خود را نه با طبیعت همچون مادر، بلکه با ماده بی-جان که به اشکال ساز و کارهای هماره مستقل¬تر، جای قوانین فکر را غضب می¬کنند، رو به رو می¬بیند. ]در اینجا[ هنرمند هم دیگر حتی نوعی فیلسوف یا صانع بدانگونه که در دوران رنسانس بود نیست، بلکه فقط جست و جوگری منزوی، بی¬مبدأ و بی¬هدف است، اگر به منزله واسطه و میانداری برای تماشاگران خویش و یا مسخره¬ای نباشد که با کارهایش آنان را می¬خنداند. این بحران در نیمه دوم قرن نوزدهم پدید آمد..
]در دوره معاصر[ .. هنر دیگر به آسمانی داشت و نه زمینی، یعنی نه فقط فاقد پس زمینه ما بعدالطبیعی بود، بلکه مبنایی از لحاظ استادکاری نیز نداشت، به قسمی که هنر در راه توسعه، اجباراً از کنار بعضی امکانات نیمه آشکار به شتاب گذشت و در قلمرو ذهنیت فردی محض فرو افتاد و این سقوط به سبب آنکه دیگر هیچ زبان جهانی یا جمعی، بر هنر الزام نشد، یعنی هنر الزاماً نتوانست زبانی جهانی یا جمعی به دست آورد، بسی عمیق بود. هنرمند با واپس خزی به سوی خویش، به جست و جوی منابع نوین الهام برآمد، اما چون از آن پس دروازه آسمان بسته بود، و دنیای محسوسات نیز دیگر پرستیده نمی¬شد، گه گاه به سوی ناحیه آشفته و درهم ناخودآگاهی راهی گشود و بدین گونه نیروی جدیدی که مستقل از جهان تجربیات و غیرقابل وارسی از برای فرد معمولی و دارای قدرت تلقینی سرایت بخش بود، برانگیخت و به راه انداخت. اگر نتوانم موجودات آسمان را به تسلیم وا دارم، جهان زیر زمینی دوزخ را به جنب و جوش می¬کشانم. آنچه از این ظلمات ناخودآگاهی بالا می¬آید و به سطوح روان می¬رسد، بی¬گمان هیچ ربطی با رمزپردازی هنرهای کهن وش با سنت گرا ندارد، در این پریشان گوییها و تخلفات نابخردانه، نه صور مثالی بلکه پست¬ترین فضولات روان، نه رمزها، بلکه اشباح انعکاس می¬یابند؟».

و…..

 

 

فهرست مطالب:

مقدمه
فصل اول
۱-نگرش معناگرا
۱-۱بحران معنوی
۱-۱-۱نظریه بحران معنوی
۱-۱-۲انسان و طبیعت
۱- مذهب، عرفان و هنر
-۱ هنر، گریزی از «آنچه هست»
۲-۱-۱ اثر یا محصول هنرمند
۲- معماری
۳-۱ معماری و دنیای عرفان
کلیات روند برخورد عرفان و معماری
شریعت، طریقت و حقیقت
۳-۱-۱ معمار، اثر و دنیای عرفان
۳-۲ نور
رنگ ۳-۳
آب۳-۴
۳- موزه
۴-۱ ساختمان موزه
۴-۱-۱ بخشهای موزه
لابی و عناصر وابسته به آن
تالار ورودی
گیشه فروش بلیط
فضای انتظار و نشیمن
گالری¬ها یا تالارهای نمایش آثار
ویترین
ترتیب قرارگیری اشیاء
مراکز جنبی موزه¬ها

تالارهای نمایشگاهی موقت و سالن¬های سخنرانی
کتابخانه و مرکز نگهداری اسناد
انبار و مخزن
کارگاه
آزمایشگاه
کافه تریا
بخش اداری
آسانسور و بالابر
۴-۱-۲ تنظیم شرایط محیطی

گرمایش و سرمایش و تهویه
دما و رطوبت
تجهیزات فنی و تأسیسات
۴-۱-۳ حفاظت و امنیت موزه
مقابله با سرقت
مقابله با آتش سوزی
۴-۱-۴ نور در موزه
نور طبیعی
نور مصنوعی
فلاش الکتریکی
تأثیر پرتوهای نور بر اشیاء موزه
بررسی نمونه موردی۴-۲

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه یهودیان برلین
۴- باغ
۵-۱ باغهای ایرانی
-۱-۲ مقدمه ای بر پیشینه تاریخی باغ ایرانی
۵-۲ آب در باغ های ایرانی
۵-۲-۱ نقش آب در معماری
۵-۲-۲ نقش آب در معماری ایران باستان
۵-۲-۳ آب و روانشناسی
۵-۲-۴آب و انعکاس سطح آب ساکن
۵-۲-۵ طراحی آب در سبک‌های مختلف
مقوله‌ها و حوزه‌های مختلف مطالعاتی
اقلیم و محیط طبیعی:
ـ آب و هوا:
دما:
رطوبت:
بارندگی:
باد:
ـ عوارض طبیعی:
ـ آب‌شناسی
ـ زمین‌شناسی
ـ محیط زیست
ـ تحلیل بخش اقلیم و محیط طبیعی:
نقاط قوت و فرصت‌ها
نقاط ضعف و تهدید
سازمان فضایی ـ ادراکی
ـ تحلیل بخش مطالعات سازمان فضایی و ادراکی:
موقعیت سایت طراحی:
تصویر سه بعدی از باغ موزه ی اسلام:

فصل دوم
۲-مذهب، عرفان و هنر
۲-۱هنر، گریزی از «آنچه هست»
۲-۱-۱اثر یا محصول هنرمند
فصل سوم
۳-معماری
۳-۱معماری و دنیای عرفان
۳-۱-۱معمار، اثر و دنیای عرفان
۳-۲نور
۳-۳رنگ
۳-۴اب
فصل چهارم
۴-موزه
۴-۱ساختمان موزه
۴-۱-۱بخشهای موزه
۴-۱-۲تنظیم شرایط محیطی
۴-۱-۳-حفاظت و امنیت موزه
۴-۱-۴نور در موزه
۴-۲بررسی نمونه موردی

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه یهودیان برلین
فصل پنجم
۵-باغ
۵-۱باغهای ایرانی
۵-۱-۲-مقدمه ای بر پیشینه تاریخی باغ ایرانی
۵-۲-آب در باغ های ایرانی
۵-۲-۱نقش آب در معماری
۵-۲-۲-نقش آب در معماری ایران باستان
۵-۲-۳-آب و روانشناسی
فصل ششم
۶-بررسی سایت طراحی ( اراضی عباس آباد تهران )
۶-۱-اقلیم و محیط طبیعی
۶-۲-نقاط ضعف و تهدید
۶-۳سازمان فضایی ـ ادراکی
۶-۴موقعیت سایت طراحی

شهر چیست؟
بسیار مشکل است که تعریف جامع از شهر پیدا کنیم. به هر صورت همگان معتقد هستند که شهر را نمى‌توان در مجموع ساختمان‌ها و تأسیسات آن خلاصه کرد، بلکه آنچه مهم است تجمع دائمى انبوه عظیمى از انسان‌ها در فضاى معینى است که به‌صورت یک مرکز زندگى اجتماعى بسیار پیچیده درآمده است.
مفهوم دهکده شهری در واقع در رد شهرسازی تک بعدی مدرنیستی (نوآورانه) به وجود آمد.
از آنجا که در شهر سازی نوآورانه فضاهای کار و تفریح و سکونت از یکدیگر تفکیک شده اند، محیطی سرد و بی روح بر این فضاها حاکم بوده و استفاده بیش از حد از اتومبیل نیز روابط انسانی را کاهش داده و آلودگی های زیست محیطی را نیز سبب می شود و در نتیجه منجر به کاهش پایداری در سکونتگاهها می گردد .

در حالی که ولیعهد انگلستان، دهکده شهری را به عنوان مکانی دارای مقیاس انسانی، صمیمیت، هویت و سرزندگی توصیف مینماید در این راستا وی، گروهی از معماران، طراحان و برنامه ریزان را گردهم آورده و گروهی تحت عنوان گروه دهکده شهری شکل می گیرد .
هد ف این گروه از مطالعاتشان به دست آوردن اصول حاکم بر محیط های انسانی و ارائه پیشنهادها و راهکارهایی برای چگونگی به کارگیری این اصول در توسعه های جدید بود.
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

یافته های اعضای گروه دهکده شهری در سال ۱۹۹۲ در “گزارش دهکده شهری ۱” منتشر شد و در سال ۱۹۹۵ در گزارشی دیگر تحت عنوان “اقتصاد دهکدههای شهری ۲” موفقیت و زیست پذیری مفهوم دهکده شهری نشان داده شد و در سال ۱۹۹۷ نیز ویرایش دوم “گزارش دهکده شهری” به چاپ رسید.

دهکده های شهری:
به طرز کارامد و مؤثرتری از زمین استفاده میکنند و فشارهایی را که برای توسعه بر روی زمین های کشاورزی و فضاهای باز است ، کاهش می دهند .
آنها کیفیت هوای منطق های را با کاهش سفر با اتومبیل بهبود می دهند.

از منابعی مانند زمین و انرژی خیلی کار آمدتر و مؤثرتر نسبت به جاهایی که این منابع پراکنده اند ، استفاده میکنند.
دهکدههای شهری موفق قدرت جذب مردم را به سوی خود دارند و مکان های اجتماعی ، تفریحی و فرهنگی را فراهم می کنند و به همسایگان ، مناطق، ساکنان محلی و گردشگران خدمات می دهند . آنها میتوانند در مکان های شهری یا روستایی به وجود بیایند و میتوانند جمعیت کم یا زیادی داشته باشند.

ویژگی های دهکده شهری:
در گزارشی که در سال ۱۹۹۲ تحت عنوان گزارش دهکده شهری در انگلستان منتشر شد، ارکان اصلی نهضت به شرح زیر اعلام گردید:
توسعه فضای مناسب و توده کافی
محیطی پیاده مدار و جاذب عابر پیاده
اختلاط مناسب کاربری ها
وجود فرصت های اشتغال، معماری متنوع و پایدار
اختلاط بخش مسکونی
کاربری های اشتغال زا
امکان تامین نیازهای اساسی خرید
بهداشت و آموز
خود اتکایی نسبی

ویژگی های زیست محیطی:

خلق محیط زیستی سالم در دهکده های شهری با کاستن از سفرهای طولانی وکم کردن نیاز به وسیله نقلیه شخصی حمایت میگردد. پیاده روی و استفاده از دوچرخه نسبت به وسیله نقلیه شخصی اولویت داشته و در نتیجه آلودگی زیست محیطی کمتری تولید می شود . فناوری های جدید ساخت و استفاده از انرژی های نو، پاک و تجدید پذیر تا حد ممکن به کار گرفته شده است. تلفیق محیط های انسان ساخت با محیط طبیعی در اغلب فضاهای یک دهکده شهری به چشم می خورد . حداقل دخالت در محیط طبیعی در یک دهکده شهری صورت میگیرد. وجود فضاهای باز و سبز کافی تأثیر بسیاری بر ریز اقلیم داشته و کاهش آلودگی هوا را سبب می شود . کاهش مصرف سوخت و نیز بازیافت زباله و استفاده مجدد از آن از جمله مسائل مهم و قابل توجه در یک دهکده شهری است. تعادل بهینه بین طبیعت و منابع بر قرار می باشد.
ویژگی های اجتماعی:
برای این که پایداری در یک روستا یا هرگونه سکونتگاه دیگر، بتواند از ارزش و اعتبار لازم برخوردار باشد باید جنبه های اجتماعی را در برگیرد و به موازات توجه به مسائل زیست محیطی به مسائل اجتماعی و انسانی نیز توجه داشته باشد. عمده ویژگی های اجتماعی یک دهکده شهری به قرار زیر می باشد::
– جمعیتی حدود ۳ تا ۵ هزار نفر برای یک دهکده شهری پیشنهاد می شود.
– ایجاد و حمایت از محیط انسانی فعال و فضاهای ، جمعی زنده مدنظر است
– پیوندهای محکم اجتماعی برقراری تعاملات اجتماعی فراوان ساکنان از ویژگیهای یک دهکده شهری است.
– یک دهکده شهری در عین ارتباط با محلات پیرامون، جامعه ای است نسبتاً بسته با ویژگی ها و هویت خاص خود.
– حس تعلق به مکان زندگی در همه ساکنان وجود دارد.
– مشارکت ساکنان در فعالیت ها و فرایند های مختلف محلی دیده می شود. کیفیت زندگی بالا و در نهایت پایداری اجتماعی هدف اصلی ، یک دهکده شهری است.


ویژگیهای اقتصادی:
دهکده های شهری مکان هایی نسبتا خوداتکا بدین معنا که اکثریت، ساکنان در فاصلهای نزدیک به محل سکونت خود اشتغال دارند و برای تامین اغلب نیازهای روزانه و هفتگی خود نیاز به سفرهای طولانی به سایر محلات و روستاها ندارند. البته توجه به این نکته ضروری است که این خودکفایی نسبی است و نگریستن به یک دهکده شهری یا یک محله به عنوان واحدی کاملا خوداتکا نمی تواند منطقی باشد. «جین جیکوبز» فقدان خوداتکایی اجتماعی و اقتصادی کامل را طبیعی و ضروری میداند و تأکید بر در نظر گرفتن محلات و یا دهکده های شهری به مثابه یک کل را دارد .

منابع:
– جیکوبز ،جین. مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی . ترجمه حمیدرضا پارسی و آرزو افلاط ونی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۶٫
– پاکزاد، جهانشاه. مبانی نظری فرایند طراحی شهری . تهران : انتشارات شهیدی، ۱۳۸۵٫
– بحرینی ، حسین.مقایسه مفاهیم توسعه و توسعه پایدار ، مجموعه مقالات توسعه شهری پایدار گردآوری شده توسط بهناز . امین زاده ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۷۸
– پاپلی یزدی، محمدحسین و سناجردی، حسین. نظریه شهر و پیرامون، تهران : سازما ن مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی . دانشگاهها ، ۱۳۸۲٫
– مفیدی، سید مجید و یمانی، پریسا .دهکده شهری، الگویی، برای توسعه شهری پایدار. مجله آبادی، سال هجدهم، شماره ۶۰٫
– چپ من، دیوید .آفرینش محلات و مکان ها در محیط انسان ساخت .ترجمه شهرزاد فریادی و منوچهر طبیبیان، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۶٫
– طبیبیان، منوچهر. .شهر و معیارهای تحقق شهر پایدار به منظور کاهش پیامدهای زیست محیطی. مجموعه مقالات توسعه شهری پایدار گردآوری شده توسط بهناز امین زاده ، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۷٫
– بحرینی،حسین و حاجی بنده ، مونا ،الگوی دهکده شهری رهیافتی کارامد در جهت تحقق پایداریسکونتگاه های روستایی ، مجله مسکن و روستا، سال سوم، شماره ۱۳۴، ۱۳۹۰٫
– لامپونیانی، ویتوریومانیاگولا، معماری و شهرسازی در قرن بیستم،ترجمه لادن اعتضادی،چاپ دوم،تهران:دانشگاه شهید بهشتی ،۱۳۸۶٫
– گیدیون ، زیگفرد، فضا،زمان، معماری ،ترجمه منوچهر مزینی ،چاپ ششم ، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

تعاریف
غشا : ورق نازکی از ماده است که برای انواع مقاصد عملـکردی تنها تنش ،کشش تـولید می کنـد و در مقابل فشار و خمش و برش مقاومتـی از خود نشان نمی دهد .

مزایا و محدودیت های سازه غشایی و مقایسه آن با سایر سازه های مشابه
■ مزایا :
■ انعطاف پذیری بالا
■ دارای قابلیت ایجاد فرم های متنوع جذاب می باشند .
■ دارای وزن و مقاومت بالاتری نسبت به بتن و فولاد هستند .
■ اکثر پارچه ها می توانند بازیافت شوند .
■ یک سازه غشایی می تواند برای هر شرایطی طـراحی شود که به وسیله پارچه های سنگین تر و فرم های سه بعدی از عهده بارهای برف و باد برمی آیند .
■ رفتار سازه ای مناسب با توجه به فرم و شکل آن دارند

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

■ سازه غشایی می تواند راه حل مناسب و زیبایی برای محافظت از بناهای تاریخی باشد

■ امکان ایجاد هماهنگی بصری ( به علت تنوع بسیار زیاد فرم سازه های غشایی )
■ محافظت از بنا در برابر عوامل طبیعی
■ جلوگیری از ایجاد بار اضافی برای بنا
■ قابلیت باز و بسته شدن در فصول مختلف ( برای معماری های با کاربری خاص )

■ محدودیت ها :
■ سازه های غشایی هیچگونه سفتی و سختی ندارند بنابراین باید به فرم و پیش تنیدگی درونی شان برای انجام عملکردشان تکیه کنند .
■ به عنوان یک قانون کلی از تیرهای با دهانه بیش از ۱۵ مترجلوگیری شود دهانه های بسیار بزرگ می توانند با تقویت کردن پارچه به وسیله بافتن یا کابل ساخته شوند .
■ عدم کشش در غشا برای پایـداری سازه بسیار خـطرناک است و اگـر به طـور مرتب نگهداری نشود منجر بـه فرو ریختن سازه می شود .
■ ارزش های حرارتی، استفاده ما را از این سازه ها محدود می کنند .

مقدمه
معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی می‌یابد مؤلفه‌های به جا مانده از پیش از ظهور اسلام نشان می‌دهد از زمانی که انسان هنر را شناخت یعنی از هزاران سال پیش به طراحی رنگی از حیواناتی که منقرض شدند به منظور نشان دادن واقعیتها و مهارتهای خود بر روی دیوارها پرداخت . در واقع هنر پیش از زبان و ادبیات در زندگی انسان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط او به شمار می‌رفت .

ارتباط معماری با دین اسلام نشانه اعتقاد به توحید، ایمان و عمل به آموزه ها و تعالیم دین اسلام است. اندیشه توحیدی مبنی بر اعتقاد به خدای واحد سبکی بود که در اکثر هنرهای اسلامی به عنوان موضوعی بکر به کار می رفت. معماری اسلامی هنری بود که نه تنها در اماکن دینی چون مساجد مورد استفاده قرار می گرفت، بلکه از آن در مدارس، ضریحها و قصرها و حتی خانه ها و حمامها نیز بهره گرفته می شد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
بنابراین می توان گفت که معماری اسلامی با روح تمدن اسلام تطبیق داشت.هویت معماری اسلامی در همه جهان با وجود تنوعات زبانی و تمدنی یکسان است و این تنوعات از چین تا اقیانوس اطلس با وجود تعددات فرهنگها دیده می شود. اگر چه رومیها و دیگر اقوام نیز دارای معماری بودند، اما معماری اسلامی ویژگی خاص خود را داشت. از دیگر ویژگیهای هنر معماری اسلامی تزئینات است که مسجد النبی به عنوان اولین بنای اسلامی دارای معماری اسلامی دارای این ویژگی بوده است.

نشانه و نماد
نشانه و نماد هر دو به زبان مربوطند. در این مفهوم زبان چیزی بیش از زبان لغوی صرف است. زبانهای مختلفی وجود دارد، چون زبان تصاویر، ریاضی و قوانین، زبان آیینها و رفتارها، زبان موسیقی، زبان نمایش، یا حتی زبان گلها و عطرها … در همۀ این زبانها معنا و محتوای معنایی به بیان در میآیند. انسانها از طریق انواع زبان های مختلف با هم ارتباط برقرار میکنند. اما ارائۀ تعریف جامع و همه جانبهای از نماد ساده نیست. زیرا این اصطلاح در حوزههای مختلف و از دیدگاههای گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. به زبان ساده میتوان نماد را «یک مفهوم یا نشانه دانست که به عنوان نمایندۀ چگونگیِ امر یا موضوع، حس یا فکر قرار میگیرد. در مفهوم دینی نشانۀ آیینی شماری از معانی غیرعقلانی و روابط را در خود یکی میکند. مثلا نماد صلیب در مسیحیت که هم نشانۀ مسیح مصلوب است و هم نشانۀ عمومی برای باور به مسیحیت. مفهوم نماد برای نشانههای تازه شکلگرفته، مدلها و علائم چون پنج حلقۀ بازی های المپیک هم صادق است. امروزه نماد به عنوان علائم سبکدار در مناسبتهای گوناگون ایجاد میشود و کارکرد آنها در این است که در نگاه ما اطلاعاتی مشخص به طور روشن انتقال دهند»

هر چیز، هر پدیده، و هر تصویری در طبیعت می تواند برای انسان تبدیل به نماد شود. از مادی ترین و ملموس ترین چون سنگ و چوب و برگ و حیوانات گرفته تا دور از دسترس ترین مثل ماه و خورشید و چهار عنصر مثالی. هر آنچه که اثر انسان بر زمین است؛ معماری، نقاشی، و به طور کلی آنچه که آنرا فرهنگ و تمدن می نامیم چیزی نیست جز طبیعت  ناب که توسط انسان وام گرفته شده و دوباره بازنمایی شده است. اینجا انسان درست به سان تبدیل کننده ( کاتالیزور) عمل میکند
برای بازنگری نمادها از ساده ترین آنها، یعنی اشکال بنیادین: دایره، مربع، و مثلث شروع میکنیم. ابتدا میتوانیم خیلی ساده و به طریقهء رمز شکنی (decode) هر یک را معادل یک عنصر بیابیم. دایره= آب، مربع= خاک، مثلث= آتش. بنابراین، همهء مفاهیمی که به این سه عنصر منسوب میشود، به این سه شکل بنیادی نیز قابل تعمیم است.  مثلاً دایره، منبع زندگی و حیات، چرخ هستی است همچون آب که عنصر مرتبط آن و منشاء زندگی است.

دایره:

کاندینسکی مینویسد: ” نقطه، زندگی است“. تصویرِ اصلیِ بیان است. دایره ای است که به غایت کوچک شده است: خُرد ترین شکل زمان است.

دایره شکلی است که دلالت بر بی زمانی دارد چرا که نه آغازی دارد و نه پایانی (زمان). بنابراین میتوانیم  مفهوم دایره به خصوص در معماری گونه ای دیگر بنگریم. این مفهوم به مرور، معنای حرکت، چرخ، راه، گردونه،(چرخ زمان، گردونه زمان، گردونه مهر یا خورشید، که خود به عنوان ابزار سنجش و اندازه گیری زمان در ساعت های خورشیدی به کار گرفته میشد) و زمانِ سپری شونده، به خود گرفته است. دایره نماد عهد و پیمان نیز هست، در ایران تبدیل به حلقهء ایزد مهر و یا حلقهء فره ایزدی در نماد فروهر شده و هم اکنون نیز در همهء فرهنگ ها کم و بیش نماد تعهد، مرحلهء گذر، و نشان مهر است. کلاً فضای درون دایره فضایی مقدس، جادویی و محافظت شده است.

مربع:
همانطور که دایره نماد روح است، مربع نیز نماد جسم میباشد چرا که این شکل چهار گوش از اجتماع چهار عنصر پدید آورندهء ماده حکایت میکند عالم بالا میبوده به شکل دایره ای ساخته میشده است. پیدایش گنبد مرحلهء جالب توجه ای در معماری می باشد. یکی از قدیمیترین نوع. گنبد، حد فاصل و رابطِ گذر جسم به عالم روحانی است. شالودهء معماری ایرانی بر حیاط های چهارگوش و حوض های دایره ای یا پنج وهشت ضلعی در مرکز حیاط میباشد. یکی از کهن ترین الگوهای شهرسازی نیز بنابر طرح دایره ای و بر حول نقطهء مرکزی دایره، و گسترشِ به سوی بیرون بوده است.
مربع نماد این تسلسل و فرود و ادامه ی زندگی و حکمرانی الهی در عالم ماده است . مربع فضای قابل تسخیر بوسیلهء انسان است (مکان).

مثلث:
بازهم به معماری ایران باز میگردیم؛ آتش، نماد خِرد نخستین و ازلی جلوه ای از دانایی بیکران و عالم ماورای انسان است (مثلث نماد آتش) که در آتشکده یا دارِ مهر، یعنی همان بناهای مکعبی در شکل ابتدایی خود تکریم و تقدیس میشود.
در کیمیاگری، تثلیث مقدس؛ سه گانهء جسم/خاک، روح/ آب، جان/هوا، می باشد که باید پس از مرحلهء پالایش، دوباره به دایره باز گردد. مثلث تنها شکلی است که جهت پذیر است و جهت رو به بالا یا رو به پایین آن در معنایش تاثیر می گذارد

گنبد:
گنبد که اساس آن دایره است , تصویر یک کل نامحدود است که چون به تساوی تقسیم گردد , به چند ضلعیهای منتظمی بدل می شود.آن چند ضلعیها هم ممکن است خود به چند ضلعیهای ستاره گون تبدیل و بر فرازش آید و پیوسته در تناسبات هندسی کاملآ هماهنگی گسترده شوند.این شیوه بدست آوردن همه تناسبات مهم از تقسیم کردن دایره به کمانهای برابر چیزی جز روشی نمادین برای بیان توحید نیست که همانا عقیده ماوراء الطبیعی وحدانیت الهی است که مبداء و معاد جمله کثرات است.انسان سنتی این صور را , همچون تشخیص اعداد , جلوه کثرات صادره از خالق ادراک می کند.نقشهای هندسی بی نهایت گسترش پذیر , نمادی است از بعد باطنی اسلام و این مفهوم صوفیانه ” کثرت پایان ناپذیر خلقت , فیض وجود است که از احد صادر می شود :کثرت در وحدت “و چون گنبد رو به آسمان کشیده شده , لذا درخت بهشتی ( طوبی ) مناسبترین نقشمایه برای تزئین سطح داخلی آن بود.یک نمونه برجسته از این نوع تزئین در قبه الصخره دیده می شود و در آن درخت عالمگیر پر نقش و نگاری که از دیدگاه اسلامی از بالا به پائین رشد می کند , از نقطه اوج گنبد رو به پائین کشیده و سرتاسر فضای داخلی گنبد را فروپوشانده و تا نقطه پائین ادامه یافته است.استفاده از درخت وارونه عجیب به نظر می رسد ولی در اسلام این دنیا همچون تصویری در آینه , رمز و نمادی از بهشت است.اصل برگشت پذیری در اسلام رخ می دهد.

تاریخچه:
نیاز انسان به سرپناه نه تنها در حال حاضر بلکه درسفر هم از روزگاران باستان مورد توجه بوده است. در ایران زمین از گذشته بسیار دور آثار و مظاهری ازاین گونه پناهگاهها و استراحتگاههای بین راه دیده می شود. در دوران اسلامی ایجاد این گونه بناها با ویژگیهای گوناگون در شهر و روستا جاده های حاشیه کویر و معابر کوهستانی با نامهای مختلف چون رباط و کاروانسرا رو به توسعه و گسترش نهاد.
عملکردهای گوناگونی که در گذشته کاروانسرا به عهده داشته باعث گردیده نامهای متفاوتی برای این گونه بناها در فرهنگ لغات جای گیرد

از جمله: کاربات، رباط، ساباط و خان.
این بناها در واقع دارای عملکرد و ظایفی مشابه کاروانسرا بوده ول از نظر ویژگیهای معماری تفاوتهایی داشته اند. نام کاروانسرا ترکیبی از کاروان (کاربان) به معنی جمعی مسافر که گروهی سفر می کنند و سرای به معنی خانه و مکان هر دو کلمه ماخوذ از پهلوی ساسانی است. منابع تاریخی حکایت از آن دارند که بنیانگذار احداث بناهای مورد بحث ما هخامنشیان بودند هرودوت مورخ یونانی در کتاب پنجم خود از منزلگاههایی گفتگو می کند که توسط هخامنشیان بین شوش و سارد ساخته شده بود .

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…


این مورخ از ۱۱۱ بنای شبیه کاروانسرا (چاپارخانه) نام می برد که در طول حدود ۲۵۰۰ کیلومتر فاصله بین پایتخت هخامنشی و بابل ساخته شده و کاروانیان سه ماهه آن را طی می کردند گرچه نمونه ای از بناهای یاد شده از عهد هخامنشی به جای مانده است.
در دوره اشکانی همانند عهد هخامنشی توسعه راهها و ایجاد ایستگاههای بین راه و حمایت از کاروانیان اهمیت فوق العاده ای یافت و درمسیر اغلب جاده ها بویژه در مسیر جاده معروف ابریشم ساختمانهایی شبیه کاروانسرا ایجاد شد. ولی با مقایسه با دژها و شهرهای اشکانی که اخیراً در دشت گرگان شناسائی گرددید می توان احتمال داد که کاروانسراهای آن زمان به صورت مربع یا مستطیل وبا مصالحی چون خشت و آجر بنا گردیده و اطاقها اصطبلهائی در اطراف داشته است.
ویژگیهای ساختمانهای وابسته به راه:
۱) ساباط: این واژه که تقریباً به همه زبانهای خاوری و باختری و آرامی و ایرانی و فرنگی و تازی رفته در زبانهای ایرانی و منجمله فارسی ریشه کهن دارد جزء اول آن سا به معنی آسایش و جزء دومش پسوند بات نمودار ساختمان و بنا و آبادی و عمارت است و در آخر بسیاری از واژه ها چون رباط و کاربات و خرابات و جز اینها آمده و روی هم رفته بجای آسایشگاه و استراحتگاه امروز بکار می رفته است.
ساباط به کلیه بناهاییکه به منظور آسودن بپا می شده چه در شهر و چه در بیرون شهر از آن اطلاق می شده در شهرستانهای جنوبی ایران هنوز هم این واژه درست در جای خود بکار می رود.

۲) رباط: رباط منحصراٌ به ساختمانهای کنار راه و به ویژه بیرون از شهر و آبادی اطلاق می شود و از روزگاری بسیار کهن به زبان تازی راه یافته و حتی از آن فعل نیز ساخته اند و رباط به معنای منزل گرفتن و آسودن در میان راه بکار می رفته وشاید بر خلاف آنچه در آغاز به نظر می آید ربط و ارتباط هم از این واژه آمده نه اینکه رباط مشتق از ربط باشد.
رباط علاوه بر حوض و آب انبار دارای اتاقهای متعددی است که گرداگرد حیاطی را فرا گرفته و مسافران می توانند یک یا چند شب در آن بیاسایند.

۳) کاربات: کاربات چنانچه پیداست خانه کاروان است و پیش از اسلام بجای کاروانسرا بکار می رفته و آن نیز مانند رباط دارای اتاق و حوض و یا پایاب است و گاهی فقط دو یا سه اتاق دارد و نمونه آن در آبادیهای کنار شاهراه کهن فارسی خودنمایی می کند.
۴) کاروانسرا: به رباطهای بزرگ و جامع کاروانسرا می گویند چه در شهر و چه بیرون از آن باشد.
کاروانسرا علاوه بر اتاق و ایوان دارای باره بند و طویله و انبار است و اغلب ورودی آنرا بازار کوچکی بنام غلافخانه تشکیل می دهد.

گاهی در دو سوی در کاروانسرا و رباط برجهایی بر جای گرفته که در مواقع ناامنی مورد استفاده مدافعان و راهداران قرار می گرفته است.
۵) خان: خان نیز همان کاروانسرا است و این ویژه در زبان تازی بطور مطلق بجای کاروانسرا بکار گرفته شده است.
کاروانسراها در دوره اسلامی:
در ادواراسلامی عوامل متعددی در شکل یابی توسعه و گسترش کاروانسراها دخالت داشته که اهم ان عوامل مذهبی، نظامی واقتصادی است و در این ارتباط انوع کارونسراها از نظر نقشه به وجود آمد. همانند دیگر ابنیه دوره اسلامی اطلاعات درباره کاروانسراهای اوایل اسلام اندک است. سلسله های اوایل اسلام ایران مانند آل بویه، سامانیان و آل زیار به ایجاد بناهای عام المنفعه چون کاروانسراها و آب انبارها اهمیت فوق به صورت چهار ایوانی بنا گردیده از جمله یادگارهای آن زمانست العاده ای می دادند ورباط چاهه یاماهی در کنار جده مشهد – سرخس که. قرن پنجم ه.ق عصر شکوفائی هنرهای اسلامی بویژه معماری است. شیوه و سبک معماری این عصر در احداث بناهایی چون مساجد ، مدارسو کاروانسراها تقریبا همانند گردید و نقشه بناها به صورت ۲ ایوانی و ۴ ایوانی رواج یافت.
. زیباترین نمونه از کاروانسراهای این دوره رباط یا کاروانسرای شرف در خراسان است این کاروانسرا یادآور زمانی است که جاده خراسان از اهمیت فراوانی برخوردار وده و رونق تجارت و امنیت کامل راهها در سراسر ایران وجود داشته است. آغاز قرن هفتم ه.ق مصادف با حملات ویرانگر مغول و نابودی و خرابی بسیاری از شهرهای آباد ایران بود. ولی دیری نگذشت که جانشینان آنها یعنی ایلخانیان مجدداً سازندگی را با بهره گیری از تجربیات و سنتهای متقدم ادامه داده و راه جدیدی را آغاز کردند.
در سفرنامه مارکوپولو به هنگام مسافرت او در مسیر یزد – کرمان می خوانیم:

یزد شهر بزرگی است ساکنین آن مسلمانند در صورتیکه بخواهند از شهر خارج شوند باید هشت روز تمام از صحرائی بگذرند که در آن سه محل (کاروانسرا) برای اطراق مسافران ساخته اند. از کاروانسراهای این دوره که عموماً با نقشه چهار ایوانی بنا گردیده می توان کاروانسراهای مرند، سرچم، جلفا در آذربایجان و رباط جهان آباد یا سپنج در جاده خراسان و رباط انجیره (با نقشه ۸ ضلعی نامنظم) در جاده یزد – مشهد را نام برد.
فعالیتهای معماری و ایجاد کاروانسراها در دوره تیمور ادامه یافت. در مورد کاروانسراهای این دوره اطلاعات جالبی در سفرنمه کلاویخو سفیر دولت اسپانیا در دربار تیمور ثبت است. بدون شک عصر طلائی ایجاد کاروانسراهای ایران متعلق به دوره صفوی است. در این مورد می توان کاروانسراهای راه زیارتی خراسان را که از کرمانشاه شروع و به مشهد ختم می شده است نام برد.
از طرفی نیز ایجاد جاده های بزرگ زمینی و توسعه کشتیرانی منجر به صدور کالاهای تجارتی ایران به کشورهای اروپائی در غرب وچین و هندوستان در شرق شد که در نتیجه تعدادی کاروانسرا نیز در این مسیر تجارتی احداث شد. تارونیه سیاح فرانسوی که چندین بار طی سالهای ۱۰۷۹-۱۰۴۲/ ۱۶۶۸ – ۱۶۳۳ به ایران سفر کرده اطلاعات جالبی دردباره کاروانسراها بویژه کاروانسراهائی که در آنها اقامت کرده می دهد.
همچنین او به هنگام مقایسه کارونسراهای ایران و ترکیه می نویسد:
کاروانسراهای ایران زیباتر و از نظر زندگی به مراتب راحتتر از کاروانسراهای عثمانی است.

شاردن درباره اصفهان وکاروانسراهای اصفهان می نویسد:
در اصفهان ۱۶۲ مسجد و ۴۸ مدرسه و ۱۰۸۲ کاروانسرا و ۲۷۲ حمام وجود دارد. در زمان صفویه کاروانسراهای درون شهری نیز توسعه یافته و از اهمیت ویژه ای برخوردار گردید. در یک طومار خطی که در موزه بریتانیا موجود است حدود ۴۰ کاروانسرا را نام می برد که در اطراف میدان شاه (امام خمینی) بنا شده و هر یک مخصوص خرید و فروش کالای بخصوصی بودند.

در عصر صفوی تغییراتی در نقشه کاروانسراها به عمل آمد به این ترتیب که علاوه بر نقشه چهار ایوانی کاروانسراهائی با نقشه مدور هشت ضلعی، چند ضلعی ، دو ایوانی ، نوع کوهستانی و … با توجه به موقعیت جغرافیایی و مکان محل ساخته شد. در دوره های افشاریه، زندیه و قاجاریه در ساختار کاروانسراها تغییرات چندانی به عمل نیامده و ایجاد آن به شیوه گذشته ادامه پیدا کرد. همچنین تعداد زیادی از کاروانسراهای عهد صفوی نیز در عهد قاجاریه تعمیر و بازسازی شد. به این ترتیب ۲۵ قرن از بنیاد کاروانسراهای ایران می گذرد. مشاهده می شود که با گذشت زمان کاروانسراها جنبه های مذهبی ، نظامی و سیاسی را از دست داده و فقط جنبه اقتصادی آن است که توانسته با نامهایی چون سرا و تیمچه در بازارها و محلهای بازرگانی به حیات خود ادامه دهد.

ویژگیهای کاروانسرا
شیوه معماری محل و منطقه مصالح ساختمانی و موقعیت جغرافیایی نقش موثری در ایجاد اینگونه بناها داشته است. ساختمان کاروانسراها معمولا دارای حصاری است که در گوشه و گاهی در میان اضلاع و دیوارهای آن برجهائی قرار گرفته به طوری که دروازه میان دو برج یا شبه ستون جای دارد و دارای سردری است که گاهی برفراز آن ساختمان دو طبقه ای ساخته اند. در کاروانسراها اطاقهای مسافران معمولا پیرامون حیاط ساخته می شد و پشت آنها اصطبل قرار داشته که درب ورودی اصطبلها در چهار گوشه داخلی بنا قرار داشته و گاهی در ایوان حیاط باز می شده است. کاروانسراهائی که در دشت ها ساخته شده اند عموماً یک طبقه هستند و در بعضی از آنها دروازه ورودی و روی ایوان جبهه مقابل ورودی اطاق یا اطاقهائی برای نگهبانی کاروانسرادار یا مامورین ساخته می شده است. ولی کاروانسراهای تجارتی داخل شهرها عموما دو طبقه هستند.

 گرانی بلیت هواپیما، قطار و هتل ها وحتی گرانی نرخ بنزین مزید بر علت شده که سفر رفتن برای بسیاری از خانواده ها سخت شود و آژانس های مسافرتی نیز از این آب گل آلود ماهی بگیرند و به روش های عجیب و غریب مردم را برای سفرهای خارجی و داخلی در ایام تعطیل مانند نوروز ترغیب کنند.

به این ترتیب است که هر سال،  هنوز سال نو  نیامده، نرخ‌ها جديد می شوند. امسال نیز با وجود این که  بیش از ۳۰ روز به نوروز و تعطیلات عید مانده، نرخ جدید تورهای داخلی و خارجی متقاضیان را شگفت زده کرده است.

گرانی نجومی نرخ تورها در آژانس های مسافرتی

 تورهای دبي،  که سه شب و چهار روز اقامت در این شهر را تبلیغ می کنند در حالی که در بهمن و اسفند حداقل ۷۰۰ هزار تومان هم قیمت گزاری می شوند، برای نوروز ۹۵  حداقل  دو ميليون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر نرخ‌گذاری شده اند که البته این نرخ برای هتل های ۲ ستاره و ۳ ستاره است.

 يك سفر هفت روزه و شش شب در هتلي پنج ستاره در آنتاليا، امسال  بين ۳ ميليون ۷۰۰ هزار تومان  تا ۶ ميليون  و ۵۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است و این در حالی است که سال گذشته نرخ ها برای هتل های ۵ ستاره از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز می شد و این در حالی است که هوای انتالیا در نوروز بسیار سرد است و توریستی غیر از ایرانی ها ندارد.

 تورهای استانبول در ازای ۶ شب اقامتدر هتل ۳ و ۴ ستاره، ۳ميليون تومان هزینه بر است! همچنين تور مالديو براي پنج شب اقامت حدود شش ميليون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد و برای اقامت ۲ هفته ای در استرالیا بايد حدود ۲۳ ميليون تومان وجه نقد پرداخت کرد  و البته تورهای آفریقای جنوبی که این روزها توسط آژانس های مسافرتی زیاد تبلیغ می شوند هم شرایط مشابه دارند و نرخ های آنها از ۱۵ میلیون برای دوهفته تا ۲۵ میلیون متغیر است!

سفرهای داخلی نیز در این ایام کم هزینه نیست و برای سفر به کیش، ۳ روز و ۲ شب در یک هتل ۳و ۴ ستاره حداقل باید ۱ و نیم میلیون تومان کنار گذاشت.تورهای ۳ میلیونی کیش هم در ایام نوروز دیده می شوند که هتل های تاپ کیش را پوشش می دهند.

سفر هوایی به مشهد مقدس هم برای ۳ شب و ۴ روز از ۸۰۰ هزار تومان به بالا نرخ گزاری شده است و بسته به هتل نرخ ها متغیر است.به این ترتیب است که نرخ سفرها هر سال گران تر و گران تر می شود اما چیزی به کیفیت تورها اضافه نمی شود و تنها روش های جدید برای اخذ هزینه از مردم برای تشویق آنها به سفر ابداع می شود.

روش های عجیب و غریب دادن هزینه های سفر در سال ۹۵

هنوز از یادها نرفته است که دادن وام به معلمین توسط یک شرکت وابسته به آموزش و پرورش در یزد برای سفر به تایلند و ترکیه حاشیه ساز شد.حالا اما بسیاری از آژانس های مسافرتی تورهای قسطی برگزار می کنندو برای ضمانت آن هم چک و سفته و حتی طلا قبول می کنند!

مهرداد یکی از متقاضیان سفر به آنتالیا در یکی از آژانس های  مسافرتی معروف غرب تهران به خبرنگار فردا می گوید: من و همسرم هر دو کارمندیم و هر سال سعی می کنیم در ایام نوروز به یک سفر برویم حالا چه داخلی و چه خارجی فرقی نمی کند.امسال اما قیمت ها آنقدر سر به فلک کشیده است که آژانس هواپیمایی که ما هر سال از طریق آن سفر می کنیم، تورها را قسط بندی کرده است.

او ادامه می دهد: برای سفر به آنتالیا در هتلی که مد نظر ماست باید نفری ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازیم که آژانس برای قسطی کردن آن ۱۰ میلیون چک از ما  طلب می کند و اقساط سه ماهه برای ما می بندد که در نهایت نرخ تور ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای ما تمام می شود.
 سارا دختر جوانی که با مادرش قصد سفر به کیش را دارد هم از نرخ های بالا گلایه دارد و می گوید: من و ماردم برای سفر به کیش باید ۳ میلیون تومان هزینه کنیم و تازه هزینه های خورد و خوراک و تفریح در کیش هم هست.آژانس مسافرتی محل ما برای قسط بندی سفر به عنوان ضمانت سرویس طلای مادرم با فاکتور را قبول می کند و تور را برای ما قسط بندی می کند.


او اضافه می کند: بنابر اقساط ۳ ماهه یا ۶ ماهه مبلغ تور متفاوت است و اگر ۳ ماهه بخواهیم نرخ تور ۲ میلیون تمام می شود و اگر ۶ ماهه باشد ۲ میلیون و ۷۰۰.

و این قصه برای سفرهای زیارتی نوروزی نیز ادامه دارد.در این میان، بر اساس برآوردها، درآمد به ‌دست آمده از گردشگران ورودی در سال جاری، حدود ۹ ميليارد دلار بوده است. اگر ميانگين۱۵۰۰ دلار به ازای هر گردشگر را مبناي هزينه كرد قرار داده شود، هفت ميليون ايراني‌ای كه در سال ۹۴ تا امروز  از كشور خارج شده‌اند بالغ بر ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار ارز از كشور خارج كرده‌اند! دلارهایی که می تواند در داخل ایران خرج شوند.

از سوی دیگر سفر در داخل کشور هم آنقدر گران شده که نرخ ها تقریبا با نرخ سفر خارجی برابری می کند و ایرانی ها ترجیح می دهند به جای مثلا سفر ۲ میلیونی در کیش سفر به ترکیه در یک هتل دو ستاره را با همین نرخ تجربه کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار سازمان جهاني توريسم، منافع به دست آمده از صنعت جهانگردی در حدود ۶ درصد توليد ناخالص داخلي جهان و ۱ شغل از هر ۱۵ شغل متعلق به اين صنعت است اما در حالی  كشور ايران يكي از پنج كشور جهان است كه با يك ميليون اثر و مكان تاريخي يكي از ۱۰ کشور تاريخی و فرهنگی جهان به شمار مي‌آيد، اما از نظر درآمد  از صنعت گردشگری در رده های بسیار پایینی قرار دارد تا جایی که مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری گفته بود: سهم ايران از محل گردشگري جهاني حدود نيم ‌درصد است.

به این ترتیب است که آمار تخلفات آژانس های گردشگری روز به روز بیشتر می شود و مردم کشور هم که شوق سفرهای نوروزی را دارند و می خواهند هر طور شده سفر کنند بر این تخلفات دامن می زنند اما در آخر این خود مردم هستند که بر گرانی ها دامن زده و متضرر خواهند شد.

 

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi