سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

پاییز امسال بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از چند سال کشمکش میان شرکت‌های هواپیمایی و دولت به تصویب رسید، در این سال‌ها شرکت‌های هواپیمایی تلاش زیادی داشتند تا این قانون را به اجرا برسانند اما در تمام این مدت دولت به دلایل مختلفی با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مخالفت می‌کرد. سرانجام با روی کارآمدن عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پیگیری شد و امسال به اجرا رسید.

براین اساس، نرخ بلیت در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شد تا مانند پروازهای خارجی، نرخ بلیت کف و سقف نداشته باشد و بنابر وضعیت بازار، تقاضا و شرایط ایرلاین‌ها قیمت‌ها تعیین شود. در این دستور العمل سازمان هواپیمایی آمده بود که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند. همچنین آزادسازی پروازهای داخلی فقط مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود. رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.

بر مبنای این دستورالعمل سازمان بر جریان آزادسازی پروازهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز و کارهای خاص امکان نظارت دارد و می‌تواند بر عملکرد شرکت‌ها و آژانس‌های فروش بلیت نظارت داشته باشد تا در این خصوص، تخلفی انجام نگیرد. برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برخی مسیرها مورد حمایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفتند و همچنان پرواز به این مسیرها به شیوه قبلی انجام می‌شود که در مجموع ۸۷ مسیر که ۳۴ درصد کل مسیرها را شامل می‌شد مشمول طرح حمایتی قرار گرفت و در ۱۷۰ مسیر که ۶۶ درصد کل مسیرها هستند طرح آزادسازی نرخ بلیت به اجرا رسید.

تاکید بر افزایش نرخ منطقی برای نوروز امسال

براساس این گزارش، از این پس نرخ بلیت هواپیما مطابق با زمان خرید بلیت، کیفیت ناوگان، خدمات ارائه شده، زمان‌های پیک خرید و دیگر موارد تعیین می‌شود به همین دلیل ممکن است در یک مسیر چند ایرلاین، قیمت های متفاوتی را اعلام کنند بنابراین مسافران می‌توانند با قیمت‌های دلخواه، بلیت را خریداری کنند.

یکی از موضوعاتی که نگرانی فعالان این بخش و مسافران را به همراه داشت، احتمال تعیین قیمت‌های چندبرابری در نوروز امسال بود، چرا که عید نوروز یک دوره پیک سفر است که به دلیل کمبود ناوگان هوایی در کشور، مسافران برای تهیه بلیت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بارها تاکید کرده که به ایرلاین‌ها اعلام شده که افزایش نرخ منطقی را برای دوران پیک سفرهای نوروزی داشته باشند.

مطابق با جلساتی که میان سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها گذاشته شده، مقرر شده است که افزایش نرخ بلیت هواپیما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد که این موضوع هم بستگی به دیگر شرایط مانند روز و ساعت سفرها و کیفیت خدمات دهی در یک ایرلاین متغیر است.

بنابراین نوروز امسال، مسافران با قیمت‌های متفاوتی برای یک مسیر روبرو خواهند شد که قدرت انتخاب بیشتری را به آنها می‌دهد. در واقع مسافران می‌توانند برای بلیت یک ایرلاین کوچک‌تر یا زمان‌های خاص نرخ‌های کمتری را بپردازند و ارزان تر به مسافرت بروند. البته تا زمانی که تقاضا نسبت به عرضه در بخش حمل و نقل هوایی همخوانی نداشته باشد، نمی‌توان به طور کامل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را به نفع مسافران دانست، چرا که کمبود ناوگان، رقابت در میان ایرلاین ها را کمتر می کند، زیرا همیشه مسافر زیادی برای خرید بلیت وجود دارد اما با برنامه هایی که در دولت برای خرید ناوگان وجود دارد، می توان امیدوار بود که در آینده مشکل کمبود ناوگان حل شود.

 انسان برای نیل به سعادت و رسیدن به قله های کمال راهی بجز الگوبرداری از افراد اسوه در تاریخ ندارد. با نگاهی به زندگی چنین افرادی باید درس های زندگی را فرا گرفت و به آنها با در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان جامه عمل پوشاند.
حضرت زینب کبری (س) الگویی جامع، کامل و بی بدیل است، نه فقط برای زنان مومن بلکه برای هر مرد و زن مسلمان و غیر مسلمان. سیره آن حضرت می تواند سرمشق مناسبی برای همه باشد. سبک زندگی آن بانوی بزرگ نسخه ای برای تعالی و رشد جامعه امروزی زنان است و بانوان جامعه اسلامی بایست سیره آن حضرت را الگوی زندگی خانوادگی و فعالیت اجتماعی خود قرار دهند.
سه درس بزرگ از بزرگ بانوی تاریخ
** درسی برای زنان امروز
سیره حضرت بهترین الگو برای نجات خانواده های امروزی است. خانواده هایی که با سبک غلط زندگی اجتماعی و اقتصادی رو به نابودی حرکت می کنند.
یکی از زیباترین جلوه های رفتاری آن بانوی بزرگ تاریخ ایثار است. ایثاری که به فرموده حضرت علی (ع) بالاترین درجه ایمان است. در ماجرای کربلا حضرت زینب (س) حتی از سهمیه آب خودش نیز استفاده نمی کند و آن را به کودکان می دهد و در بین راه کوفه تا شام نیز حتی همان قرص نان اندک سهم خودش را بین کودکان تقسیم می کند. لذا امام سجاد (ع) فرمود عمه ام حضرت زینب (س) در مدت اسارت غذای جیره ای خودش را تقسیم می کرد و این ایثار است که حضرت در عین اسارت و رنج و گرسنگی و غم و اندوه باز هم داشته خودش را تقسیم می کند. حتی زمانی که به اسرا تازیانه زده می شد حضرت خود را سپر قرار می داد.


** معیاری غیر از مادیات برای زندگی مشترک
از نگاه اسلام میدان فعالیت اقتصادی و اجتماعی برای زنان باز است. لذا اگر کسی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. از این جهت نیز تفاوتی بین زن و مرد در کسب فضائل بشری نیست. حضرت زینب (س) دنیا را برای خودش انتخاب نکرد تا برای امروزی ما درس باشد تا یادمان نرود همه چیز دنیا نیست. پس در همه مواقع و از جمله هنگام ازدواج فقط دنیا را مد نظر قرار ندهیم، فقط معیار مادی جلوی دیدگانمان نباشد. زیرا حضرت در عین زندگی راحت، سفر کربلا و راه حق را انتخاب می کند و حادثه کربلا و در اسارت و سختی های بسیاری را متحمل شدند. به دلیل نگرش متفاوت نسبت به زندگی دنیوی برای دفاع از ولایت با اجازه همسر خودش با برادرش امام حسین (ع) همراه می شود و به دنیا و مادیات پشت می کند و به همین دلیل حضرت الگویی کامل برای دختران جوانی است که به ازدواج فقط با معیارهای مادی و مالی نگاه می کنند و ملاکشان فقط ثروت و دارایی است و این ثروت را فقط برای خودشان می خواهند.


** اقتصاد کشور ما نیازمند مقاومت زینبی است
حضرت کودکی بود حدودا ۴ یا ۵ ساله؛ مستمندی گرسنه به درب خانه آنها آمد. مادرش فاطمه زهرا (س) به او فرمود فقط یک قرص نان داریم که آنهم سهم دخترم زینب (س) است و غیر آن چیزی در منزل نداریم. در همین احوال زینب (س) خردسال نزد مادر آمد و گفت سهم نان من را به این نیازمند بدهید چون من تحمل گرسنگی را دارم.
سبک زندگی صبورانه و همراه با مقاومت و ایستادگی حضرت زینب کبری (س) بهترین درس برای مردان و زنان مومن است. اقتصاد کشور ما امروز نیاز به مقاومت زینبی دارد، خانواده ها نیازمند صبر و گذشت و جامعه نیازمند ایستادگی زینبی است.

عباس عراقچی در برنامه تلویزیونی «زنده رود» که صبح امروز از سیمای مرکز اصفهان پخش شد در مورد اینکه چرا فامیل عراقچی را انتخاب کرده‌اند، گفت: پدربزرگ من در اصفهان تاجر فرش بود و با عراق کنونی و عراق عجم که امروز اراک است تبادل تجاری داشت و برای همین، در زمان انتخاب نام فامیلی، عنوان عراقچی یعنی کسی که با عراق سر و کار دارد را انتخاب کرد.

پدربزرگم ساکن محله احمدآباد اصفهان بود

وی افزود: پدر بزرگم ساکن محله احمدآباد بود و در بازار فرش اصفهان هم حجره داشت، پدرم هم به تأسی از پدرش همین شغل را انتخاب کرد و برادران من هم همین صنف را انتخاب کردند اما قسمت من چیزی دیگری بود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در زمان انقلاب ۱۶-۱۷ ساله بودم، در کوران انقلاب حضور داشتیم و بعد از آن هم با آغاز جنگ به جبهه اعزام شدم، بعد از قبولی در دانشگاه نیز وارد سپاه شدم و بعد به پیشنهاد یکی از دوستانم در امتحان ورودی وزارت امور خارجه شرکت کردم، قبول شدم و مسیر دیگری را انتخاب کردم.

ماجرای نشان دادن عکس نوه عراقچی به شرمن

وی در بیان خاطراتی از دوران مذاکرات با اشاره به اخبار حاشیه‌ای که از جریان مذاکرات منتشر می‌شد، گفت: دوران پرتنشی و پراسترسی بود که این فشارها به محیط بیرون هم می‌رسید و ما در همین دوران نیاز به انگیزه و انرژی داشتیم. در جریان مذاکرات در وقت استراحت بین گفت‌وگوها در حال تماشای تصاویری از نوه‌ام بودم که به تازگی به دنیا آمده بود، خانم شرمن هم نزدیک من آمد تا مسئله‌ای را مطرح کند و وقتی دید در حال تماشای عکس نوه‌ام هستم او هم عکس نوه‌اش را از موبایلش به من نشان داد.

لطیفه‌هایی که برای عراقچی و تیم مذاکره‌کننده ساخته می‌شد

«... در جریان مذاکرات، لطیفه‌هایی هم ساخته می‌شد که به گوش ما نیز می‌رسید. حتی من، آقای ظریف و روانچی یک گروه وایبر داشتیم که این لطیفه‌ها را برای من ارسال می‌کردیم و اتفاقا برخی فکر می‌کردند مذاکرات را در این گروه انجام می‌دهیم....»

وی با بیان این مطلب گفت: کار به سختی پیش می رفت اما بعد از هر دور مذاکره در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام می‌کردیم که بحث‌ها خوب بود و ادامه دارد. می‌گفتند عراقچی همیشه می‌گوید فضا خوب است و بحث‌ها ادامه دارد، در همین رابطه حتی لطیفه هم ساختند که یک شخصی به خواستگاری رفته بود و به او گفتند چه شد، او هم گفت فضای خوبی بود و بحث‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه درباره چارچوب‌هایی که بر مذاکرات حاکم بود، تصریح کرد: مذاکره کننده اصولا در چارچوب دستورالعمل‌هایی که دارد رفتار می‌کند. این طور نیست که مذاکره کننده فضای بازی داشته باشد و هر کاری خواسته انجام بدهد. دستورالعمل‌ها قبلا مشخص شده و خطوط قرمز روشن است. ما در مذاکرات هسته‌ای چارچوب‌های مشخص و خطوط قرمز تعیین شده‌ای داشتیم که حق عبور از آنها را نداشتیم.

مذاکراتی که خیلی سخت گذشت

وی افزود: اما اینکه بتوانیم طرف مقابل را که چارچوب کاملا متفاوتی داشت به خواسته خود نزدیک کنیم کار بسیار سختی بود. ماه‌ها مذاکره می‌کردیم و یک قدم نه ما حرکت می‌کردیم و نه آنها. اینکه اهداف به هم نزدیک شود کار سختی بود و ممارست زیادی نیاز داشت.

عراقچی درباره سختی مذاکرات بیان کرد: یک طرف ما بودیم و یک طرف قدرت‌های بزرگ دنیا و اینکه می‌گوییم قدرت‌های بزرگ دنیا تعارف نیست چون حق وتو در مسائل دنیا را دارند. در همه مسائل این ۶ کشور با هم مذاکره کرده‌اند و برای دنیا تعیین تکلیف کردند. این بار همه یک طرف بودند و از نگاه خود با یک کشور که قدرت درجه ۲ است روبرو شدند هرچند ما وابسته به قدرت لایزال الهی و دریای بیکران مردم هستیم.

وی افزود: بالاترین نهاد حقوقی در دنیا در حقوق بین الملل شورای امنیت و قطعنامه‌هایی است که صادر می‌کند به ویژه قطع نامه‌های فصل هفت. زمانی با یکی از مذاکره کنندگان غربی صحبت می‌کردم، به او گفتم ما قطعنامه‌ها را اجرا نمی‌کنیم از ابتدا نیز خط قرمز همین بوده است، دیدیم که ۶ قطعنامه شورای امنیت یک جا لغو شد بدون اینکه حتی یک ساعت اجرا شده باشد و این موضع قوی ما بود.

عضو تیم مذاکره کننده ادامه داد: این دیپلمات اروپایی به من گفت در دنیا هیچ چیز را بالاتر از شورای امنیت قبول نداریم، بالاتر از شورای امنیت خدا است که خدا را هم قبول نداریم. این نگاه آنها بود. ببینید چقدر مشکل است که قطعنامه‌ها یک ساعت هم اجرا نشد و در طول مسیر مذاکره با این گروه جنگ اعصاب و سختی‌های زیادی کشیدیم.

اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران در پاییز ۹۴ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

براین اساس با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کل شهر می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) که در آن وزن با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه محاسبه می‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۴ میلیون و ۱۰۲ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۴ درصد رشد داشته و نسبت به فصل مشابه سال قبل بدون تغییر بوده است.

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۱.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۳.۹ درصد، کاهش داشته است.

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در حدود ۸۸ میلیون و ۸۶۴ هزار ریال در منطقه ۳ و کمترین آن در حدود ۱۴ میلیون و ۱۶۹ هزار ریال در منطقه ۲۰ بوده است.

تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل ۱۰ میلیون و ۲۶۷ هزار ریال در منطقه ۲۰ و حداکثر ۲۵۲ میلیون و ۲۹۴ هزار ریال در منطقه یک بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده، برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، منطقه ۲ با ۹.۵ درصد، دارای بیش‌ترین سهم و منطقه ۲۱ با ۰.۳ درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۰ میلیون و ۱۳۹ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۲ درصد، افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد، کاهش داشته است.

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود ۸۴ میلیون و ۱۸۹ هزار ریال در منطقه یک و کمترین آن در حدود ۱۹ میلیون و ۹۹۱ هزار ریال در منطقه ۱۸ بوده است.

تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال در منطقه ۱۲ و حداکثر ۲۴۶ میلیون و ۶۸ هزار ریال در منطقه ۲ بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ با ۱۲.۷ درصد، دارای بیش‌ترین سهم و منطقه ۲۲ با ۰.۹ درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

متوسط مبلغ اجازه ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸.۴ درصد، افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۳۱.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۸.۱ درصد، کاهش داشته است.

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۳۴۷ هزار و ۶۸۷ ریال در منطقه یک و کمترین آن ۱۰۶ هزار و ۹۳۴ ریال در منطقه ۱۹ بوده است.

تغییرات مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۲۲ هزار و ۶۰۹ ریال در منطقه ۲۰ و حداکثر ۹۴۷ هزار و ۶۱۹ ریال در منطقه یک بوده است.

همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ با ۱۴.۵ درصد، دارای بیش‌ترین سهم و منطقه ۲۲ با ۱.۲ درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

از روزهای گذشته که شماره گذاری «ب ام و i8» پس از بیش از شش ماه سکوت آغاز شد، سوالات فراوانی از کاربران درخصوص شماره گذاری و نحوه قیمت گذاری و خدمت پس از فروش برای این خودرو ایجاد شده است. از همین رو گفتنی است که قیمت نمونه 2016 این خودرو در بازار امارات حدود 635 هزار درهم است و عوارض واردات این خودرو 4 درصد بوده اما به هزینه های نهایی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 11 درصد هزینه های دیگر افزوده شده که مجموعا حدود 23 تا 24 درصد می شود و عموما سود درنظرگرفته شده از سوی وارد کننده باید بین 15 تا 20 درصد باشد که برخی بیش از این لحاظ می کنند.

در خصوص شرکت پرشیا خودرو نیز که پیش از این اعلام کرده بود هیچ خدمات پس از فروشی به این خودرو در کشور نمی دهد، شرکت مذکور از ارائه خدمات ساده و ابتدایی به ب ام و سری 3 ناتوان است. پس چنین اطلاعیه هایی صرفا با هدف مثبتی نمی تواند باشد.

846846846846835853488458534584696650957076

قیمت این خودرو در بازار از نمونه بدون پلاک تا پلاک ملی بین یک میلیارد و 500 تا 2 میلیارد و 500 ارزش گذاری شده است که به نظر می آِید به دلیل داغ بودن شماره گذاری این خودرو در بازار شب عید، قیمتهای بیش از 1 میلیارد و500 تا 600 کاذب باشد. همچنین دو نوع مجوز برای شماره گذاری این خودرو استفاده می شود که با نام مجوزهای جانبازی و ورزشکاری شناخته می شود که نمونه ورزشکاری از قیمت بیشتری برخوردار است. قیمت مجوزها که باید روی قیمت نهایی محاسبه شود، بین 250 تا 400 میلیون است.

یکی از شرکتهای وارد کننده که خود نمایندگی یک برند خاص در کشور را برعهده دارد خدمات پس از فروش و گارانتی روی آنها را عرضه می کند و قیمت نهایی این خودرو شامل 635 هزار درهم + 24 درصد عوارض واردات و .. + 250 تا 400 میلیون مجوز + 15 تا 20 درصد سود وارد کننده + هزینه اضافه شده جهت گارانتی می باشد.

شایان ذکر است ب ام و آی۸ (BMW i8) خودروی هیبریدی محصول سال ۲۰۱۳ ساخت شرکت ب ام و می‌باشد. مصرف سوخت این خودرو ۲٫۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی با توان ۲۲۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی با توان ۱۳۰ اسب بخار است که در مجموع هر دو موتور تولید گشتاوری معادل ۵۷۰ نیوتن متر دارند و در زمان 4/4 ثانیه سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسانند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که در حالت الکتریکی حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و آلایندگی این خودرو به تولید ۵۹ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر محدود می‌شود. مجموع وزن این خودرو با بدنه کربنی ۱۴۹۰ کیلوگرم است.

واشنگتن پست در گزارشی به تاثیر اینترنت در دهه آینده بر آموزش عالی پرداخته است.

به گزارش مهر: اول نوبت روزنامه ها بود و بعد این بلا به سراغ مجلات و کتاب ها رفت. حالا اما صنعتی دیگر به نام تحصیلات عالی توسط امپراطوری اینترنت به چالش کشیده شده است.

۲۰ سال پیش گذار از روزنامه ها به فضای آنلاین آغاز شد و این در حالی بود که روزنامه ها برای مدت ۵۰ سال تنها صدای اطلاع رسان محسوب می شدند اما امروزه و به خاطر رشد فضای مجازی برخی از بزرگترین روزنامه ها به دلیل موانعی هم چون هزینه های چاپ و کاغذ و تحویل به مشتری در آستانه نابود شدن هستند. مشابه همین اتفاق اکنون در حوزه آموزش عالی در حال رخ دادن است، جایی که یکی از بارزترین مشخصه های افراد تحصیل کرده یعنی پرستیژ کم کم به گوشه ای رانده می شود.

بگذارید با یک واقعیت ناراحت کننده شروع کنیم: «پرستیژ یک دانشجو از همان زمانی آغاز می شود که وارد دانشگاه شود و هر دانشگاهی برای آن که پرستیژ خود را حفظ کند، باید تعداد افرادی که جذب می کند را محدود نماید. اما اینترنت این کار را بسیار دشوار کرده است.»

بگذارید یک مثال بزنم: «بزرگترین سالن درس یک دانشگاه می تواند ۹۰۰ صندلی داشته باشد که در آن پذیرفته شدگانی که برای خود پرستیژی خاص قائل اند، پای درس ادبیات چین می نشینند و هر ترم نیز شهریه مورد نیاز برای حضور در دانشگاه را می پردازند.» اما بیایید به اینترنت بازگردیم و بپرسیم: «تعداد نفراتی که که می توانند همان درس را بدون هزینه های دانشگاه در منزل آنلاین مشاهده کنند چند نفر است؟ شاید همان تعداد.» این تفاوت جزئی( سر کلاس نشستن) آن قدر می ارزد که این همه هزینه خرج آن شود؟ یا هزینه انجام شده نه به خاطر علم آموزی، بلکه به خاطر چیزهایی دیگری از قبیل پرستیژ و ارتباطات و… است؟

با گسترش کلاس های آنلاین و سایت هایی که محتواهای آموزشی را به صورت آنلاین ارائه می کنند، برای دانشگاه ها بسیار سخت خواهد شد که توضیح دهند چرا باید به خاطر نشستن سر یک کلاس و گرفتن چند کتاب، هزاران دلار هزینه کنند.

اما مقایسه دانشگاه ها با روزنامه ها چندان متناسب نیست چرا که کلاس های آنلاین و محتوای آموزشی وب مانند رسانه های آنلاین یک طرفه نیست بلکه تنوعی از پادکست ها، فضای تعاملی و هایپرلینک ها را در بر می گیرد و بسیار کامل تر از کلاس است.با این حال باید اعتراف کرد که دانشگاه های آنلاین هنوز آن چنان پا نگرفته اند و کماکان خطر جدی و فوری برای دانشگاه های سنتی محسوب نمی شوند اما در طول دهه آینده رشد کمپانی های آموزش آنلاین و دانشگاه های مجازی این سوال را پیش روی مردم قرار می دهد که چه دلیلی برای هدر دادن هزینه و وقت اضافی برای رفتن به دانشگاه های سنتی وجود دارد؟

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi