سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

مفهوم ارگانیک
لغت ارگانیک در لغت نامه ها به عناوین مختلف ترجمه شده است.ازجمله عالی،بدست آمده از سازوارهای زنده،وابسته به اندام،تن مایه و…اثر ارگانیک به اثری گفته میشود که مانند گیاه وموجودی زنده کاملا به صورتی پویا درجهات مختلفی رشد کرده باشدوهیچ عاملی به جزنیروهای حیاتی مانع رشدآن نشده باشد. نمونه این آثار کلیه پدیده هاوموجودات طبیعی مختلف عالم است.انسان به عنوان نماینده خدا درروی زمین بادرک اصول پویاوحیاتی عالم طبیعت خود دست به آفرینش میزند،آفرینش ارگانیک نمونه های این نوع شکل گیری در تاریخ معماری کشورمان نیز فراوان است از آنجمله میتوان به شهرسازی کاملا ارگانیک وانسانی بافتهای قدیمی (نمونه بارزآن ارگ بم)معماری طبیعی واقلیمی ایرانی استفاده از مصالح متناسب با اقلیم وبسیاری از موارد دیگر نام برد.

تاریخچه معماری ارگانیک

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد.رمانتیسم یک جنبش فلسفی هنری وادبی در اواخرقرن ۱۸و۱۹ میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد.این جنبش واکنشی در مقابل خردگرایی عقل مدرن بود.رمانتیکها همانند پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد داشتند که بیشتر درمورد احساس وعواطف بود،به همین دلیل اکثر فلاسف رمانتیک شاعر بودند وبه تجلیل ازطبیعت،عواطف وتخیل می پرداختند که به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیک وریاضی و منطق معتقد بودند.درآثار رمانتیک بر انگیختن احساس وعواطف،ایجاد ابهام وتوهم ومناظر تماشایی طبیعت مورد توجه است.به همین دلیل رمانتیک درپی تحسین طبیعت است برخلاف کلاسیک که به دنبال سلطه برطبیعت است.فریدریش ویلهم شیلینگ که یکی از بنیانگذاران فلسفه رمانتیک محسوب میشود معتقد بود که طبیعت جزئی از خود انسان است وبین انسان وطبیعت جدائی نیست دراین سبک معماری هنرمند میبایست ترکیبی میساخت که به موازات طبیعت باشد وپروسه حیات ورشدوتوسعه را به صورت انتزاعی نشان دهد.

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

مبانی نظری معماری ارگانیک
چیزی به عنوان یک مبنای نظری یکدست برای مجموعه معماری ارگانیک وجود ندارد . نه سخنان پر دامنه و تا حدی پراکنده فرانک لوید رایت و نه اظهارات کم و بیش دقیق تر هوکو هرینگ و نه اظهار عقیده های گاه و بیگاه هانس شارون و آلوار آلتو ، هیچ کدام را نمی توان جندان مفید دانست . معهذا سه اصل زیر یک طرح کلی ساده را ارایه میدهد :

۱: طبیعت به عنوان الگو : در نوعی گریز رمانتیک از شهرهای بزرگ و تمدن فنی ، ادعا این بود که طبیعت و قوانین آن تنها راهنما و آموزگار است .

۲: فرد گرایی : در فلسفه ای که گرایشهای روشنگری را مورد شک قرار میدهد ،به کمک واسطه های روانشناختی ،خود مختاری فردی و شخصیت مستقل فردی ترغیب می شود .
۳: ملی گرایی : همبستگی با کشور ، فرهنگ ، مذهب و سنتهای خود که در کنار بینش جهان وطنی جنبش فرد گرایی قرار گرفته است .

از این اصول سه صفت و خاصیت اساسی معماری ارگانیک بیرون کشیده می شود:
۱- ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی : این به آن معنا است که ساختمانهای ارگانیک بر خلاف عقاید لوکوربوزیه همچون پروانه های سبکبالی نیستند که بر فراز مرغزاری در پرواز باشند , بلکه یک جزء کامل , محکم و فروتن از محیطی را تشکیل می دهند که از آن روئیده می شوند , و نیز به این معنا که از این پس نه تنها رنگ سفید که منطقی و خنثی است و چیزی بیش از برخی تجربه های حجمی را ارائه نمی دهد, بلکه حتی رنگهای اصلی که مکتب د استیل ارائه می کرد نیز دیگر استفاده نمی شوند . اما در عوض تمامی طیف گرم و رنگینی که با محیط هماهنگی دارد به کار برده می شود , این موضوع همچنین به معنای کاربرد کمتر مواد و مصالح مصنوعی مانند شیشه و آهن و استفاده بیشتر از مصالح طبیعی مانند سنگ , چوب , آجر , مصالح بنایی و بتن –در موارد لزوم –است , در حالتی که هر یک به صورت مرئی و نمایان به کار برده شوند تا بتوانند بر استقلال و فردیت خود تاکید کنند ؛ در نهایت یعنی یک بیان معماری که به طور متعصبانه , نه تحت تسلط هندسه قائم الزاویه , که بسیار فارغ تر و دارای وازگانی غنی تر باشد .
۲- ساختمان به مثابه یک عنصر مشخص : هر فعالیت معماری , در برنامه ای که دارد , در شرایط اقتصادی حاکم بر آن , در شرایط مکانی و فردی اش و در رابطه با نیاز های روانشناختی صاحب و استفاده کننده اش , وضعیتی منحصر به فرد دارد و بنا براین در طراحی ساختمان تمامی جنبه ها باید در نظر گرفته شوند . به این ترتیب این پیش فرض خردگرایانه که نیازهای اساسی نوع بشر همه متساویند , نفی می شود . نکته حایز اهمیت اجزای احساسی اند که در موارد مختلف , تفاوت می کنند . موضوع استاندارد نیز که با پدید آمدن صنعت مطرح شده است به همان درجه مورد نفی قرار می گیرد . اما آنچه مورد اهمیت است رعایت جنبه های انسانی در استفاده از ماشین است , با توجه به این معنا که جنبه های انسانی متنوع و انفرادی هستند . معماری ارگانیک در شیفتگی به تکنولوزی ,همپا و همراه خرد گرایی نیست .
۳- ساختمان به عنوان یک عنصر سنتی : هر خانه باید شخصیت ویزه خود را به دست آورد و نه تنها از طریق نقشه ساختمانی , محیط و شخصیت فردی که برای او ساخته شده است , بلکه در رابطه با کشوری که در آنجا بنا می شود و بر اساس سنتهایی که در آنها ریشه دارد . این موضوع بایستی که در انتخاب نوع مصالح , روش ساختمانی و بیان و زبان طراحی تجلی یابد .

سبک باروک
از اوایل قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم، اندیشه‌ها و سلیقه نو ـ معماری ـ هنر اروپا را دگرگونی بخشید که محققان این دوره را باروک نام نهاده‌اند. باروک از نظر لغوی از واژه پرتقالی باروکو به مروارید نامنظم است.
هنر باروک بیش از آنکه در ادبیات بکار رود، در هنر معماری رخ نمود و به تدریج در هنرهای تجسمی و موسیقی آشکار شد. سبک باروک ترکیب‌بندی‌های دقیق و اکید رنسانس را گرفت. معماران ایتالیایی زبان کاملاً جدیدی در معماری بوجود آوردند که آن را هم در پلان و هم در نما می‌توان دید. خم‌ها و اخم‌ها، سطوح محدب و مقعر، پیش‌آمدگی‌ها و فرورفتگی‌ِها و فضاهای بسیار بزرک به معماری آنها جلوه‌ی ویژه‌ای بخشید.

مفهوم باروک

باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و همه‌ چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می‌شود. باروک یک تداوم فرهنگی است که در سرتاسر تاریخ هنر بارها تکرار شده است. باروک چیز پیچیده‌ای است که پیچیدگی‌اش به غنای آن می‌افزاید. باروک هنر جنبش ضد تجدد دینی است. هنرمندان در دوره‌ی باروک با احساس خود حرکت می‌کردند و احساس را مقدم بر عقل می‌دانستند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

واژه‌ها و اصطلاحاتی که به هنر باروک مربوط می‌شوند:
سرزندگی، تجمل، شکل‌های اغراق شده، پرهیز از خطوط مستقیم، شکل‌های کشف شده، تحرک اعضای بدن، شکل‌های پرواز کننده، فضا در حالت انفجار، نامتوازن، بی‌قرینگی، پویایی مورب، هنر زیاده‌روی.

معماری باروک
معماری باروک از ایتالیا آغاز گردید و بخش بزرگی از اروپا را زیر پوشش خود درآورد. از ویژگی‌های معماری و هنرهای دیگر،‌ حفظ تعادل و وحدت آفرینی در میان عناصری متراکم و گوناگون است.
معماری باروک با مایه گرفتن از انسانگرایئ بساط «شیوه گری» را برچید و حق اولویت را از عقل گرفت و به احساس سپرد. در معماری به جای دیوارهای ساده و روشن میکل آنژ پالادیو حالتی پر رمز و راز برقرار بود. جای دیوار واقعی را حایل‌هایی متشکل از ستون‌های بسیار نزدیک به هم یا نیم ستون‌های پس و پیش گرفته بود. طرح قرنیزها پیچیده شد و به شکل چنگ خرچنگی درآمد. طاق‌ها هم گنبدهای ساده رنسانس را کنار می‌گذارند و به سطوح مواجی که عمدتاً بیضی‌های خانگی‌های تو در تو بود روی آوردند.

کلیسای ایل جزو
نخستین اثر معماری این دوره، کلیسای ایل جزو بود. معمار آن دوره «جاکومودا وینیولا» آن را طراحی کرد و ساخت.
معمار دیگری به نام «جاکومو دادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به عهده گرفت.

 

نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا ۲ قرن قابل توجه بود.
البته اصل نما در این سبک، تازگی ندارد. سابقه‌ی اتصال طبقات بالا و پایین به کمک دیوارهای پشت‌بند توماری، به کلیسای سانتاماریا باز می‌گردد و نمونه‌ی سنتور کلاسیک آن در آثار آلبرتی و پالادیو دیده می‌شود. ستون‌های مزدوج متصل به بدنه آن نیز در طرح میکل آنژ برای کلیسای سان پیترو ظاهر شده‌اند،‌ ولی کل نمای مزبور ترکیب ماهرانه‌ای از موضوعات پیشین است. دو طبقه‌ی اول و دوم به خوبی با یکدیگر وحدت دارند و حرکات افقی ستون‌های متصل به بدنه و ستون‌های آزاد در بلوک مرکزی به اوج می‌رسد و بلوک‌های نما بی‌هیچ تباینی با شبکه‌ی صحن و نمازخانه‌ی پشت سر جور درمی‌آید.

کلیسای سن پیترو

یکی دیگر از شاهکارهای معماری باروک، کلیسای سن پیترو در رم است
پلان متراکم در مرکز آن چنان که میکلانژ و برامانته طراحی کرده بودند پذیرفته نشد، چون می‌گفتند تهیه کنندگانش از دین رومی متاثر بوده‌اند. لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام« کارلومادرنو» داده شده و او سه بلوک را به صحن افزود ونقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود، ولی طرح او با مرگش تکمیل نشد سپس «جووانی برنینی» به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروک طراحی میدان عظیم مقابل کلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.

باد به دلیل حرکت هوا از مناطق پر فشار به مناطق کم فشار ایجاد می‌شود. اختلاف فشار ، روی سرعت باد تأثیر می‌گذارد. در صورتی که اختلاف کم باشد، باد خفیف است، اما در صورتی که اختلاف زیاد باشد، باد شدید است. بادها عموماً براساس درجه قدرتشان، سرعت، نوع نیرویی که موجب بوجود آوردنشان است و محل جغرافیایی که رخ می‌دهند و یا اثر می‌گذارند، دسته بندی می‌شوند.
۱- تاثیر باد بر انسان : حسب سرعت باد و نوع آن ( خشک ، سرد، مرطوب ، داغ و … ) میتواند
( فرحبخش یا مخل آسایش باشد

-۲ تاثیر باد بر زندگی انسان : نظر به اینکه معمولا زندگی ماشینی امروز در فضاهای محصور با کالبد فیزیکی صورت می پذیرد، باد تاثیر مستقیمی بر زندگی ندارد. و این معماری است که می بایست پاسخ مناسب برای موضوع داشته باشد.
-۳ تاثیر باد بر معماری : ملاک سنجش برای باد با سه موضوع سرعت ، جهت و تعداد دفعات مورد بحث است. ملاک
سرعت باد معمولا واحد طول بر واحد زمان می باشد. که متداولترین آن، گره (نات یا میل دریایی) است که برابر ۱۸۵۳ متر در ساعت است.جهات ارائه شده برای وزش باد معمولا وابسته به جهات اصلی و فرعی جغرافیایی یا درجات
زاویه ای می باشد.

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

هرگاه قرار باشد یک ساختمان به محیط اطرافش وابسته باشد و از آن تاثیر بپذیرد شناخت الگوی آب و هوایی مساله ی مهمی است، اما خرد اقلیم آن ناحیه نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
۱- شب و روز
دو حالت کاملا متفاوت ایجاد می کنند؛ به نحوی که گاهی جهت باد غالب در شب و روز برعکس می شود. این مورد در نواحی کوهستانی مشهود است. زیرا در این نواحی هوا در طول روز به سمت بالای کوهستان حرکت می کند ولی در شب عکس این مساله صادق است. توده های بزرگ آب نیز با رسیدن روز به شب ممکن است جهت وزش باد را برعکس کنند.
۲- پوشش گیاهی و نوع خاک
۳- محیط های انسان ساخت
۴- توپوگرافی
۵- همجواری با توده های آب

اصول جریان هوا
اصل اول: سرعت باد در سطح زمین کمتر است و هر چه ارتفاع بیشتر شود سرعت باد نیز بیشتر میشود.
اصل دوم: باد در برخود با موانع جهت خود را حفظ میکند
اصل سوم: باد از مناطق فشار بالا به مناطق فشار پایین جریان داد.

جهت استقرار ساختمان در سایت:
حداکثر فشار هوا در جبهه رو به باد ساختمان زمانی ایجاد می‌شود که نمای ساختمان عمود بر جهت وزش باد باشد حداکثر سرعت جریان هوای داخل نیز در چنین حالتی ایجاد می‌شود. اگر در یک مجموعه و محیط باز ساختمان‌های یک طبقه بصورت شبکه‌ای از ردیف‌های پشت سرهم قرار گیرند منطقه هوای ساکن پشت به باد بر ردیف دوم منطبق می‌گردد. فاصله‌ای معادل ۶ برابر ارتفاع ساختمان لازم است تا جریان هوای مناسبی برای ردیف دوم تأمین گردد.

اگر ساختمانها بصورت شطرنجی جایگزین شوند دامنه جریان هوا یکنواخت تر بوده منطقه هوای ساکن تقریباً حذف می‌شود. که در سایت مورد نظر اکثراً ساختمانها بصورت شطرنجی چیده هستند جز ساختمان سمت جنوب شرقی همانطور که در شکل دیده می‌شود از باد کمتر نسبت به ساختمانهای دیگر بهره می‌برد.

ساختمانها می‌بایست با یک الگوی نامنظم در سایت چیده شوند و از قراردادن مسیرهای پیوسته طولانی و فضای باز کوچک بین بناها در جهت باد غالب پرهیز شود.

تهویه به معنی تهیه هوای تازه و خنک سازی هوا
انواع تهویه

۱-تهویه طبیعی ۲-تهویه مطبوع

میزان هوای تازه مورد نیاز به نوع استفاده از فضا،تعداد و نوع فعالیت ساکنین و همچنین طبیعت کارهایی که در آن فضا صورت میگیرد تعیین می شود.
در تهویه طبیعی معمولاَ نقشی را که از آن انتظار میرود مشخص نمی شود بلکه تنها راه حلهای محدود و معین پیشنهاد میشود،پیش بینی هواکشهای دایمی یعنی بازشوهایی که امکان بسته شدنشان وجود ندارد،ممکن است اجباری باشد.این هواکش ها ممکن است شبکه ها یا آجرهای سوراخ داری باشند که در دیوار کار گذاشته شده اند یا ممکن است با پنجره ها ترکیب شوند.

تهویه طبیعی دارای سه عملکرد به شرح زیر است
۱-تهیه هوای تازه

۲-خنک سازی از طریق جابجایی هوا

۳-خنک سازی فیزیولوژیکی

عوامل زیر در شکل و سرعت جریان هوا در داخل ساختمان تأثیر دارند
۱-جهت استقرار
۲-خصوصیات خارجی
۳-کوران
۴-محل بازشوها
۵-اندازه بازشوها
۶-کنترل بازشوها

الف – جهت استقرار : حداکثر فشار هوا در جبهه رو به ساختمان زمانی است که نمای ساختمان عمود بر جهت وزش باد باشد . اما با توجه به گفته های بالا و توسط گیونی مشخص شده که وزش باد با زاویه ۴۵ درجه متوسط سرعت جریان داخلی را افزایش داده . در آزمایشهای گیونی اندازه پنجره های پشت به باد تغییر نکرده اند ، این پنجره ها در بزرگترین اندازه ممکن ثابت نگه داشته شده اند .

ب – خصوصیات خارجی : خصوصیات خارجی ساختمان به خودی خود می تواند تأثیر زیادی در تولید فشار هوا داشته باشد . بنابر این در استقرار ساختمان در محوطه و نیز در جایگزینی بازشو های ساختمان ، باید توجه داشت که ساختمان و بازشو های آن در سایه باد موانع رو به باد قرار نگیرند . افت سرعت باد به وسیله سطوح نا هماهنگ ، مثل ساختمانهای پراکنده ، دیوارها ، حصارها ، درختها و بوته ها شدیدتر می شوند و نیز باید توجه داشت اغلب ساختمان نسبت به محوطه بالا برده می شود زیرا هرچه ساختمان بلند تر باشد بیشتراز سرعت باد بهره مند می شود.

ت – کوران : جریان هوا هر بار که به مانعی برخورد نماید یا از روی آن بگذرد مقداری از انرژی خود را از دست می دهد . موانعی عمود بر جهت باد مثل دیوارهای داخلی یا اثاثیه داخل یک اتاق ، می توانند جریان آرام هوا را کاملاً متوقف سازند. در جایی که استفاده از دیوارهای داخلی اجتناب ناپذیر است، با ایجاد فاصله بین این دیوارها و سقف و کف می توان تا حدودی جریان هوا را برقرار ساخت .

ث – موقعیت باز شو ها : بر آن که جریان هوا مؤثر باشد باید این جریان در فضایی که بیشتر مورد استفاده ساکنین قرار می گیرد ، « منطقه زندگی » تأمین شود و همچنین اگر بازشو های ورودی باد در ارتفاع قرار داده شوند بدون آنکه موقعیت پنجره های خروجی باد تأثیر داشته باشند هوا در نزدیکی سقف و نه در منطقه زندگی به جریان خواهد افتاد. در یک ساخنمان دو طبقه ممکن است جریان هوا در طبقه هم کف رضایت بخش باشد ، اما در طبقه بالا ممکن است جریان هوا به طرف سقف هدایت شود یک راه حل در این مورد این است که دیوار دست انداز پشت بام را گسترش داد.

ج – ابعاد بازشو ها : با نمایی به مساحت مشخص و ثابت بودن نیروی کل باد بیشترین سرعت هوا زمانی ایجاد می شود که پنجره رو به باد کوچک و پنجره پشتی رو به باد بزرگ باشد ( این عمل مثل یک دود کش است که پنجره کوچک را به بزرگ وصل می کند ) و قتی دریچه ورودی هوا بزرگ باشد ، سرعت جریان هوا از آن کم خواهد بود ، اما میزان کل جریان هوا بیشتر می شود . وقتی جهت وزش باد ثابت نباشد ، یا وقتی جریان هوا در تمام نقاط اتاق مورد نظر باشد ، است که پنجره ورودی هوا بزرگ باشد . بهترین ساماندهی آن است که در تمام سطح دو طرف ، بازشوهایی با دریچه های قابل تنظیم و کنترل قرار داده شوند تا در صورت لزوم و با تغییر باد بتوان جریان مناسب هوا را به داخل هدایت نمود .

چکیده مطالب:
جوان کیست؟ جوانی چیست؟
جوانی دورانی است که خط‌مشی زندگی یک انسان درواقع در آن مشخص می‌شود و البته بیشترین آفات و خطرات در کمین انسان نیز قرار دارد. جوان با توجه به نیازهای متعدد فردی و جمعی خود با موارد مختلفی برخورد خواهد داشت که البته گذر از این موانع و حل و فصل کردن آن نیاز به وجود اندیشه و تدبیر زیادی خواهد بود که و برای یک جوان بسیار سخت خواهد بود تا بتواند با کمترین آسیب این دوران را بگذراند.

لذا توجه هرچه بیشتر به این سؤال در کنار آن احیاء جوان برای رسیدن به مرزی از اطمینان و اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری تا بتواند با مشکلات دست و پنجه نرم کند نیاز به توجه و اهمیت بیشتری خواهد داشت. با توجه به شرایط مورد بیان شده موضوع مورد نظر برای طراحی این مجموعه مدنظر قرار گرفت.
پس از انتخاب موضوع انجام مطالعات صورت پذیرفت که در ٢ بخش می‌باشد.

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، در مطالعات کتابخانه‌ای شناخت جوان مدنظر قرار گرفت در این مبحث به شناخت خصایص فردی جوان و نیازهای آن توجه شده است.
در بخش مطالعات میدانی برای رسیدن به یک دیدگاه کلی از خانه جوان یک نظرسنجی در بین جوانان در ۴ حالت بیان شد: ١) نوع فضا ٢) نوع فعالیت،
٣) برداشت و ۴) هدف خانه جوان مدنظر قرار گرفت تا حس فضای مورد نظر برای مجموعه به صورت زنده و پویا و همچنین بسیار قابل لمس باشد: پس از انجام مطالعات و گفتگو با جوانان مختلف و اساتید و کارشناسان در این مورد به یک نتیجه کلی از لحاظ وجود یک خلأ محیطی برای جوان برخورد کردیم، که این خلاء وجود نداشتن فضای به عنوان فضایی برای رشد در زمینه مختلف می‌باشد. به طور کلی در جامعه محیط‌ها برای استفاده و رفع نیازهای یک جوان وجود دارد اما نبود فضایی که بتواند در آن جوان به حدی از رشد و آگاهی برای یک انتخاب درست برسد وجود ندارد و یا به صورت فرعی و غیراصلی در کنار فضاهای دیگر وجود دارد که نمی‌تواند تأثیر خاصی برروی جوان بگذارد.
لذا توجه به ایجاد چنین محیطی مدنظر قرار گرفت. ایجاد فضایی که در آن جوان با برخورد، با افراد مختلف و تجربه‌های گوناگون به یک رشد فکری و عقلی در حد مطلوب برسد. نتیجه این مرحله بدین معنا می‌باشد که پس از برخورد با این فضاها و گزینه‌های مختلف موجود دیگر میزان خطا برای جوان در تجربه‌های قابل لمس در جامعه به حداقل برسد. لذا هدف کلی برای این مجموعه ایجاد رشد و آگاهی در جوان می‌باشد.
رشد یک جوان، رشد یک انسان، رشد یک جامعه
مقدمه:
جوانی از مهمترین دوره‌های حیات و از زیباترین و پرثمرترین مراحل زندگی انسان در همه جوامع بشری است دوران بالندگی و شکوفایی، دوران کمال‌جویی و معرفت‌آموزی و مرحله رشد و تثبیت ایمان و باور است. دورانی است که بدن در اوج قدرت و دستگاه‌های درونی در کمال سلامت و ذهن و اندیشه بیدار و فعال و روح انسان، تشنه شناخت حقیقت است.
جوانی، در همه عصرها و نسل‌ها به سلامت نفس و صفای باطن شناخته شده، قابل اعتنا و احترام است. توان و استعداد جسمی او به همراه انگیزه قوی و شور و شوق مثال‌زدنی، اگر در راه درست قرار گیرد، چرخ‌های جامعه را با قوت و سرعت می‌چرخاند و عامل مؤثر در پیشرفت ملت‌هاست.
جوانی، دوره‌ای است که بیشترین آفات و خطرات در کمین انسان نشسته لذا با توجه با این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است.
انگیزه پرداختن به این موضوع حساس و مهم چند علت واضح دارد که مختصراً به آن اشاره می‌کنیم:
۱- در جامعه ما، جوانان قشر عظیم و پرجمعیتی هستند که در سرنوشت کشور نقش اساسی دارند و مصالح جامعه با آنان گره خورده است و رشد و توسعه یا خدای نکرده انحطاط و انقراض به این نسل وابسته است.
۲- بقا و دوام نظام مقدس اسلامی و توفیقف مسئولان و برنامه‌ریزان جامعه موقوف درک صحیح از شرایط و اقتضائات دوران جوانی در عصر حاضر است و مدیرانی که راه اشتباه بروند نسل جدید را به رکود و انحطاط کشانده و خودشان هم به پرتگاه سقوط می‌کنند.
۳- در دنیای معاصر، به جز آفت‌هایی کهاز قدیم در کمین انسان بوده، سازمان‌های جهانی و بنگاه‌های خبری و تبلیغاتی و شبکه ارتباطات جهانی و دست‌های پیدا و پنهان دیگر در جهت انحراف و ضایع کردن و بی‌اثر ساختن نسل جوان کوشش می‌کنند که گاه اسم‌های مردم فریب و دلپذیر دارد، لذا برعهده آگاهان و دلسوزان جامعه است که به یاری جوانان و اولیاء آنان بشتابند و این آسیب‌ها را به حداقل برسانند.
۴- انقلاب علمی و صنعتی، در دهه‌های اخیر بنیادهای فکری جامعه را تغییر داده و جوانان را به جای سنت به مدرنیسم و نوگرایی سوق داده است این روکیرد با همه جنبه‌های مثبتی که در معایب و مضراتی هم داشته است که غرب، گرفتار عوارض هولناک آن است و تأثیر نامبارک آن در کشورهای جهان سوم مشهود است.
هدف ما ایجاد فضایی است که با قرار گرفتن در آن دیدگاه‌های رفیع برای نگرش درست و همه‌جانبه به شرایط امروز جوانان می‌باشد و البته افزون‌سازی دامنه آگاهی‌های پیدا کردن راه‌حلی مفید و موثر برای رشد جوان است. در همه حال آن‌چه ضرورت دارد بررسی بیشتر در مورد جوانان با در نظر داشتن دوران مهم حیات اجتماعی، سیاسی و دگرگونی‌های ژرف موجود در دوران حیات یک جوان می‌باشد.
بخش اول: 
مطالعات اولیه

فصل اول: بررسی نمونه‌ها
(سانگات، کارگاه استودیوی) معمار 
احمدآباد، هند ١٩٨١-١٩٧٩
این مجموعه به منظور تشویق و ترغیب فعالیت‌های مختلف در زمینه هنرهای ظریفه (زیبا) و تکنولوژیک مرتبط با معماری و طراحی بنا شده است. فضاهای مورد نیاز عبارت بودند از کلاس‌های درس، سمینارها و یک دفتر معماری حرفه‌ای و دفتری برای بنیاد. برای خلق ساختاری همگون با مفهوم دینامیک (پویایی داشته باشند).
درست مانند مورد مؤسسه گسترش مدیریت ماهاراشتا، هدف ما این بود که بعد جدیدی به فضاهای سنتی بیافزاییم و از راه پیش کشیدن تفاوت‌ها و مقایسه‌ها، تجربیاتی نامنتظر و گنگ ایجاد کنیم. کل ساختمان دارای سه نظام ساختاری متفاوت است که از نزدیک و درون به هم مرتبط می‌شود. یکی از این نظام‌ها شامل دیوارهای باربر آجری است که سقف گنبدردار را بر دوش دارد. دومی، با دیوارهای حائل و ساختاری از ستون‌های آجری با شکل نامنظم، سقفی تخت و مستقیم را نگاه می‌دارد و سومی با به کارگیری ترکیبی از دیوارهای باربر و ستون و تیغ وظیفه حمل بارهای سنگینتر را ایفا می‌کند. هر کدام از این سه سیستم به طور انتخابی برای خلق فضاهای توصیف شده در بالا به کار رفته‌اند. به طریقی مشابه، سه راه متفاوت برای نورگیری فضای داخل به کار گرفته شد. یکی از طریق پنجره‌های معمولی تعبیه شده در دیوارها، دیگری از طریق نورگیر و سومی از طریق نفوذ مستقیم نور از سقف تخت از راه آجرهای شیشه‌ای. تمامی این روش‌های بیانی هنوز در حد معماری باقی‌مانده بود و تفاوت ناچیزی با روش‌های فیزیکی داشت. فاقد توانایی تأثیر بر روان آدمی بود. برای خلق تجربه‌ای هویستیک (کاملاً مطلق، مکیت‌گرا، خالص). گام بعدی تولید شگفتی‌هایی با آهنگ (ریتم) مشخص بود. سازه‌های دراز و دوتایی (دوبل) و فضاهای غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده موجب تشدید و تقویت تجربه و حس شگفتی و حیرت می‌گردند. اگر ساختمانی طویل به قسمت‌های زیادی تقسیم گردد آنگاه به شکل اجزاء در نظر می‌آید مواجهه مستقیم با آن جای خود را به حسی از تغییر شکل تدریجی می‌بازد که مسیر ذهن را تغییر می‌دهد.

و……..

فهرست مطالب کلی:
عنوان صفحه
مقدمه: ۱
بخش اول: مطالعات اولیه ۴
فصل اول: بررسی نمونه‌ها ۵
بخش دوم: مبانی نظری ۱۹
فصل اول: جوانی و اهمیت آن ۲۰
فصل دوم: خصایص فردی جوان ۵۰
فصل سوم: خواسته‌ها و نیازهای جوانان ۱۰۰
بخش سوم: شناخت بستر طرح ۱۶۰
فصل اول: استان تهران ۱۶۱
فصل دوم: تجزیه و تحلیل سایت ۱۶۴
بخش چهارم: طراحی ۱۷۴
فصل اول: رویکرد و هدف‌شناسی ۱۷۵
فصل دوم: کانسپت ۱۸۴
فصل سوم: برنامه فیزیکی ۱۸۸
فصل چهارم: ملاحظات پیرامون طرح ۱۹۲
منابع و مأخذ: ۱۹۴

فهرست مطالب کامل:

مقدمه:
بخش اول:
مطالعات اولیه
فصل اول: بررسی نمونه‌ها
(سانگات، کارگاه استودیوی) معمار
احمدآباد، هند ١٩٨١-١٩٧٩
ساختمان غربی گالری ملی هنر
واشنگتن.دی.سی (جان راسل پاپ)
تالار کرسگ
کمبریج، ماساچوست (اورسارینن)
ساختمان شرقی گالری ملی هنر
واشنگتن.دی.سی (آی.ام.پی)
بخش دوم:
مبانی نظری
فصل اول: جوانی و اهمیت آن
گفتار اول: مرحله جوانی
مقدمه
١-١ مراحل زندگی
٢-١ دوران جوانی
١-٢-١- در جنبه سنی:
٢-٢-١- سن براساس موارد:
٣-٢-١- اشد در اسلام:
٣-١ وصف آن
۴-١ حاصل آن
گفتار دوم: خصایص عمده آن
مقدمه
١-٢ تعبیرات از این مرحله
٢-٢ ویژگی‌های وجودی جوان
٣-٢ گذران زندگی
۴-٢ مشکل جوانان
گفتار سوم: اهمیت جوانی
مقدمه
١-٣ اهمیت این دوره
١-١-٣- در جنبه شخصی:
٣-١-٣- در عرصه سیاسی:
٣-١-٣- اهمیت اجتماعی:
۴-١-۴- اهمیت اقتصادی:
۵-١-٣- اهمیت فرهنگی:
٢-٣ ضرورت عنایت
٣-٣ پذیرش و برنامه‌ریزی
گفتار چهارم: نگرش و موضع اسلام
مقدمه
١-۴ دید و نگرش اسلام
٢-۴ قرآن و جوانان
٣-۴ تحسین‌ها از جوان
۴-۴ پست‌ها و مأموریت‌ها
۵-۴ حمایت‌ها
۶-۴ جوان در اعصار دیگر
فصل دوم: خصایص فردی جوان
گفتار اول: در جنبه زیستی و غریزی
مقدمه
١-١ ادامه تغییرات
٢-١ وضع چهره
٣-١ قد و رشد
۴-١ قدرت بدن
۵-١ وضع غریزی
٢-١ عشق‌های جدید
٧-١ رفتار جنسی
گفتار دوم: در بعد ذهنی
مقدمه
١-٢ در هوش و خرد
٢-٢ اندیشه و تفکر جوان
١-۴ طهارت اخلاقی
فصل دوم: کانسپت
گفتار اول: معیارهای طراحی
گفتار دوم: روند طراحی
فصل سوم: برنامه فیزیکی
فصل چهارم: ملاحظات پیرامون طرح
شیشه
بتن

مقدمه:
ایران کشوری پهناور با تمدن چندین هزار ساله و دارای معماری اصیل به سبک های پارتی و پارسی است که بناهای همچون پاسارگارد ،تخت جمشید ، قصر شیرین ،طاق کسری و… را از خود به جا گذاشته است.
پس از فتح ایران توسط مسلمانان و ورود مذهب نوپای اسلام به این سرزمین نیاز به مکانی به نام مسجد پدیدار شد.
مسجد سجده گاه انسانی است که خود مسجود ملاَیک بوده است.مسجد جایگاه امن برای پیوند روح آدمی با خالق هستی است و محل پاکترین و صمیمانه ترین آشنایی ها و ارتباطات میان بندگان خداست.

آمیختگی صفات خدادادی این مکان مقدس با هنرمعماران اهل دل بناهایی خلق کرده است که علاوه بر حظ بصر˛ روح خسته آدمی را برای لحظاتی هر چند کوتاه از قفس تن می رهاند و آرامش می بخشد.
با توجه به اینکه در ایران الگویی برای ساخت مسجد وجود نداشته ،ایرانیان تازه مسلمان با اشتیاق فراوان که به اسلام و پیامبرش داشتند روش ساخت مساجد خود را از مسجد النبی در مدینه الهام گرفتند و این شیوه ای تقلیدی برای ساخت اولین مساجد در ایران و پایه گذار سبک خراسانی شد.
به مرور زمان تغییراتی در این سبک پدید آمد که باعث شکل گیری سبکهای رازی و آذری و … شد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

آغاز شکل گیری سبک خراسانی:

در سال ۶۲۲م پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه مهاجرت فرمود و خانه ای برای سکونت خود و خانواده اش بنا نهاد. مشخصات ابعاد آن خانه بیانگر آن است که صرفا سکونت گاه یک خانواده معمولی نبوده بلکه برآورنده دو منظور دیگر در ارتباط با جامعه مسلمان آن روزگار بوده است.نخست اینکه علاوه بر خانواده گنجایش و امکان پذیرش جمعی از تهیدستان بی خانمانان مسلمان و مراجعین روزمره را داشته باشد و دوم اینکه صحن وسیع و باز آن خانه ظرفیت داشته باشد تا جمع کثیری از اهالی مدینه بتوانند در آن برای نماز صف ببندند.
به عبارت دیگر می توان گفت صحن خانه پیامبر در واقع نخستین مسجد مسلمانان بود که به دست مبارک رسول خدا و یاران آن حضرت ساخته شد و این مسجد الگویی شد برای مساجد بیشماری که در ایران و دیگر سرزمین های قلمرو اسلامی ساخته شدند.

چرا نمود گسترش اسلام توسط اعراب از خراسان آغاز شد؟
هنر اسلامی تقریبا با روی کار آمدن سلسله امویان در سال ۴۱ ه.ق و انتقال مرکز خلافت امویان از مدینه به دمشق پدید آمد.در آن زمان معاویه حاکم امویان بود و به دلیل دور بودن خراسان از مرکز خلافتش همواره احساس خطر میکرد که مبادا آنجا را از دست بدهد˛ به همین دلیل عبدالله بن عامر را به عنوان والی خراسان همراه پنجاه هزار مرد جنگی عرب با خانواده هایشان به خراسان فرستاد و از آنجا که موقعیت جغرافیایی و نوع اقلیم خراسان بیش از نقاط دیگر ایران به عربستان شباهت داشت در آن مستقر شدند و در آنجا شروع به ساخت مکانهای مورد نیازشان کردند که مسجد شبستانی یکی از مهمترین و اصلی ترین آن مکانها بود.

مروری بر تاریخ ایران از قرن نخست تا قرن چهارم:
۱-طاهریان و علویان طبرستان (۲۰۶_۳۱۶)
۲-دیالمه آل زیار (۳۱۶-۴۳۳)
٣-دیالمه آل بویه (۴۴٧ -٣٢٠)
۴–صفاریان(۲۴۷-۳۹۳)
۵-سامانیان(۲۷۹-۳۸۹)
۶-غزنویان(۳۵۱-۵٨٢)
٧-سلاطین غور(۵۴٣-۶۱٢)
٨-سلاطین سلجوقی(۴٢۹-۵۹۰)

تاثیر اقلیم در سبک :
از آنجایی که اقلیم عربستان،اقلیمی گرم و خشک است، بناهای ساخته شده در آنجا باید به گونه ای باشد که در برابر بادها و طوفان های شن و گرد و غبار آنها را در امان نگه دارد.بنابراین شکل معماری بناهای مختلف در همه ادوار گذشته دراقلیم گرم و خشک به صورت درونگرا در آمده است.
به عقیده دکتر پیرنیا چون در گذشته قادر نبودند منطقه وسیعی را سبز و خرم کنند بنابراین با ایجاد یک منظره سبز دست ساز یک آغوش گرم و بسته ایجاد میکردند که گرداگرد آن با فضاهای بسته معماری محصور می شد و از هر طرف از فضای سبز و بهشت کوچک بهره می بردند.
درونگرایی مساجد صرفا انگیزه اقلیمی و محدود بودن منظره را ندارد بلکه نیاز به تاثیر معنوی فضاهای درونگرا بر نمازگزاران موجب شده است که معماران اینگونه فضاها را برگزینند.

سبک خراسانی:
با توجه به مطالب ذکر شده اولین نمونه های هنر و معماری مسجد در منطقه خراسان شکل گرفت، در این منطقه شاهد شکل گیری اولین شیوه معماری ایران پس از اسلام هستیم .
این شیوه که به خراسانی (شبستانی) معروف می باشد، در قرن اول ه.ق، ابتدای پذیرش دین مبین اسلام از سوی ایرانیان آغاز گردید وتا دوره آل بویه و دیلمیان (قرن ۴ه.ق)ادامه پیدا کرد.در این شیوه نقشه مساجد از مسجدالنبی الهام گرفته شده است.

ساخت مسجدالنبی:
همانطور که در تاریخ آمده است جایگاه این مسجد توسط شتر پیامبر به امر الهی مشخص گردید.پس از آن به دستور پیامبر دیوارها را با سنگ لاشه که از نزدیکترین کوه می کندند و آنها را روی هم بدون ملات به صورت خشکه چین می گذاشتند ، ساختند.ارتفاع دیوار به بلندای بلند قدترین مرد عرب به حالتی که دست های خود را به سوی آسمان داز کرده است می رسید.
سپس از پده (تنه نخل خشک شده) و یا درختان بی بار به عنوان ستون(پالار) بهره می گرفتند و سرشاخه ها به عنوان تیر(فرسب) به کار می بردند.روی تیرها با نی می پوشاندن و سپس پوست چارپایان را بر روی آن می کشیدند (لمبه کوبی) تا نمازگذاران در هنگام به جای آوردن نماز از تابش آفتاب در امان بمانند.

در سمت دیگر مسجد پرچین کوتاهی بود که بعد ها به صورت سکویی یا صفه سر پوشیده ساخته شد که یاران پیامبر که همیشه همراه ایشان بودند در آنحا سکنی گزیدند که به آنها اصحاب صفحه می گفتند و در طرف دیگر مسجد ٩ اتاق پهلو به پهلو برای خانواده قرار داشت که در حال حاضر یکی از آنها مقبره خود پیامبر است.اینگونه مساجد با طرح شبستانی یا چهل ستون (به دلیل ازدیاد ستون) توسط مسلمانان به ایران رسید و الگوی ساخت مساجد اولیه در ایران گشت . به طور کلی معماری در این شیوه بسیار ساده و خالی از هر گونه تزئینات است و مصالحی که در این بناها استفاده می شده ساده و ارزان بوده است.

ویژگی های سبک خراسانی:

– سادگی بسیار در طراحی
– پلان مستطیل شکل (زیرا شبستانها مکانی بودند که به دلیل گسترش از هر طرف این نیاز را بر آورده می کرد و دید را از هر طرف به همه قسمت ها ممکن می ساختند)
– فضای شبستانی یا چهل ستونی
– پرهیز از بیهودگی (همه فضاها باید کاربری و بهره وری داشته باشند)
– مردم واری (حفظ تناسبات اندام انسانی با بلندای ساختمانها)
– بهره گیری از ساختمایه های بوم آور (۱- در دسترس بودن همیشگی مصالح و شتاب و سرعت بالا در ساخت ۲- ارزان بودن ۳- سازگار بودن با محیط اطراف )
– قوس های بیضی ,تخم مرغی و ناری

مقدمه

اهمیت تاثیر اقلیم بر معماری،انجام مطالعات و پژوهش های جامعی را در این زمینه ایجاب می کند.بویژه در کشور ما که تنوع شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است.انجام تحقیقات گسترده در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است. بطورکلی،این پژوهش ها به دو صورت نظری وعملی انجام می گیرد.دروجه اول،مباحث نظری مربوط به اقلیم و ساختمان،مورد بررسی قرارمی گیرد و در وجه دوم،با بهره جستن از آمار آب و هوایی مناطق مختلف و انجام تقسیم بندی های اقلیمی،همچنین با استفاده از نمونه های ساختمانی مناطق مختلف اقلیمی،آزمایش ها و محاسبات دقیق صورت می گیرد.از آنجا که ازمایش ها عملی در چار چوب وظایف موسسات تحقیاقات ساختمانی انجام می گیرد واین امر تنها با تخصیص بودجه وزمان کافی از سوی سازمانهای مربوطه اماکان پذیر است،

 

همچنین به دلیل نبود امکانات عملی جهت انجام این برنامه ها ودر دست نبودن امار واطلاعات آب وهوایی مناطق مختلف، پژوهش حاضر بیشتردر وجه اول استوار است.
معماری واقلیم، پیوندشان بیشتر به رابطه نوزاد وآغوش می ماند، یا نسبت هر رستنی با خاک ، حریم امن وبستر بالیدن. با بستگی ای تکامل آفرین؛ الهام بخش والبته ، نه محیط زا. در این معنا، آغوش، خاک واقلیم ، رابط حیات وسرزندگی ونبودشان نمود میرایی است . تجربیات معماری بومی در پهنه جهان وآروین های آن در معماری ایران زمین نیز ، خود گواه تاکیدی بر اندیشه ی فرم زایی ملاحظات اقلیمی در معماری است تا عاملی بر محدودیت آن یا اسارت معمار.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..

میزان متفاوت وترکیب گوناگون عوامل اقلیمی که خود ناشی از تفاوت موقعیت جغرافیای مناطق مختلف است، حوزه های اقلیمی متفاوتی در جان پدید آورده که هریک ویژگی های خاصی دارد. محیط زیست ، شهرها وحتی بناهای مربوط به این حوزه های اقلیمی، ویژگیهای خاصی متناسب با شرایط اقلیمی خود به دست آوردند. هدف این گزارش ، تعیین حوزه های مختلف اقلیمی ایران در ارتباط با معماری وارائه اطلاعاتی است که برای دست یابی به طرحهای منطقی معماری وهماهنگ با اقلیم مورد نظر است .

تقسیمات اقلیمی در ایران

اصولا در بسیاری در مناطق جهان ،اقلیم بوسیله عرض جغرافیایی و اتفاع از سطح دریا مشخص می شود.ایران با قرار گرفتن بین ۲۵ و ۴۰ درجه عرض جغرافیایی شمالی،در منطقه گرم قرار دارد و از نظر ارتفاع نیز، فلات مرتفعی است که مجموع سطوحی از آن که ارتفاعشان از سطح دریا کمتر از ۴۷۵متر است، درصد بسیار کمی از سطح کل کشور را تشکیل می دهند. با وجود اینک ایران دارای دو حوزه بزرگ آب(دریای خزر و خلیج فارس) است، بدلیل وجود رشته کوه های البرز و زاگرس و نحوه قرارگیری آنها، اثرات این دو حوزه محدود به نواحی بسیار نزدیک به آنها است و این حوزه ها، به ندرت اثری در تعدیل درجه حرارت قسمت های داخلی دارند.

بی تردید در کشوری کوهستانی مانند ایران ،هیچ گاه دو نقطه از نظر اقلیمی مانند یکدیگر نیستند.با این حال، بهترین روش برای دستیابی به پایه ای به منظور تعیین مناطق اقلیمی کشور، همان اصول کوپن است که ناگزیر باید از آن پیروی کرد.

بنابراین، تقسیمات چهار گانه ایران با توجه به عوارض جغرافیایی کشور به شرح زیر پذیرفته است.    ۱٫ اقلیم معتدل و مرطوب(سواحل جنوبی دریای خزر)    ۲٫ اقلیم سرد (کوهستان های غربی)    ۳٫ اقلیم گرم خشک(فلات مرکزی)    ۴٫ اقلیم گرم و مرطوب(سواحل جنوبی)

اقلیم معتدل و مرطوب
(سواحل دریای خزر ) با آب و هوای معتدل و بارندگی فراوان ، از جمله مناطق معتدل محسوب می شود .این منطقه که به صورت نواری بین رشته کو های البرز و دریای خزر محصور شده ، از جلگه های پستی تشکیل شده است که هر چه به سمت شرق پیشروی می کند ، رطوبت و اعتدال هوای آن کاهش می یابد . در حقیقت ، رشته کوه های البرز که حد فاصل دو آب و هوای متضاد هستند ، جلگه های پست خزر را از فلات مرکزی جدا می کنند .
از جمله ویژگی های این اقلیم رطوبت زیاد هوا و اعتدال درجه حرارت آن است . دمای هوا در روزهای تابستان معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ درجه و شب ها بین ۲۰ تا ۲۳ درجه و در زمستان معمولا بالای ۰ است . در این منطقه بارندگی بسیار زیاد و در تابستان بصورت رگبار است .
شهر های رشت ، بندر انزلی ، بابلسر و گرگان از جمله شهر های این منطقه اند .

شرایط اقلیمی
این منطقه از پر باران ترین و سرسبزترین مناطق اقلیمی ایران است و درتمامی فصول سال دارای بارندگی میباشد.
باوجود عرض نسبتا کم ، این کرانه از دو ناحیه تقریبا مجزا تشکیل شده است. یکی ناحیه جلگه ای است که بصورت نوار باریکی در امتداد دریا گسترش یافته و کشتزارهای وسیع و همچنین شهرهای بزرگ در این ناحیه میباشند. دوم ناحیه کوهستانی شمال جبال البرز است که پوشیده از درختان جنگلی میباشد.
نکته قابل توجه این است که مصالح مورد استفاده و فرم ابنیه سنتی در این دو ناحیه تا حدودی با هم تفاوت دارند.

خصوصیات آب و هوایی
الف- بارندگی زیاد در تمام فصول سال.
ب- رطوبت نسبتا زیاد در تمام فصول سال.
ج- اختلاف کم درجه حرارت بین شب و روز.
د- پوشش وسیع نباتی.
درصد رطوبت نسبی نیز در این منطقه بسیار زیاد است و در شهرهایی مانند بندر انزلی، رشت ، رامسر و بابلسر حدود ۸۰% میباشد که بیشتر از حد آسایش انسان است. میزان رطوبت در کنار دریا بیشتر و در ارتفاعات و قسمتهای شرقی کمتر است. بدلیل وجود دریای خزر و همچنین رطوبت بسیار زیاد هوا، نوسان درجه حرارت در طی شبانه روز بسیار اندک است و از چند درجه سانتیگراد تجاوز نمی کند.خصوصا در مواقعی که آسمان ابری است،نوسان درجه حرارت باز هم کاهش می یابد.

بخاطر اینکه ابر مانند یک عایق حرارتی،در طی روز مقداری از نور و حرارت آفتاب را به فضای خارج جو منعکس می کند و همچنین در طی شب باعث کاهش تابش حرارت از زمین گرم به آسمان سرد می باشد.
وجود بارندگی و شرایط مساعد، باعث رشد سریع و انبوه گیاهان در تمامی نقاط این منطقه گردیده که این خود تاثیر بسزایی در نوع مصالح ابنیه سنتی داشته است .
جهت آسایش انسان، ویژگیهایی که این اقلیم مرطوب و پر باران ایجاب می کند این است که در فصول گرم ، در کلیه فضاهای شهری از جریان باد و در داخل ساختمانها از کوران دو طرفه هوا باید حداکثر استفاده صورت گیرد. در طی این فصول ، جریان هوا و ایجاد سایه بهترین شرایط را برای آسایش انسان فراهم می نماید. در فصول سرد باید جلوی باد سرد و همچنین باد توام با باران را سد نمود.نکته دیگر اینکه در کلیه فصول ساختمان را باید در مقابل بارش باران های سیل آسا ورطوبت حاصل از آن محافظت نمود.

بافت شهری
در مناطقی که در نزدیکی ساحل دریا می باشند و یا مقدار بارندگی زیاد است،وجود رطوبت هوا از جمله مشکلات عمده می باشد. هوای مرطوب از هوای خشک سنگین تر است و در قسمت زیرین هوای خشک قرار میگیرد. لذا اگر فضاهای شهری محصور باشند و کوران هوا و باد در آنها جریان نداشته باشد،در سطح شهر کلیه این فضاها از هوای مرطوب انباشته خواهد شد و تنفس و فعالییت طاقت فرسا خواهد گردید. به همین دلیل باید از جریان هوا حداکثر استفاده صورت گیرد تا از ساکن شدن رطوبت بیش از حد در فضای شهری جلوگیری شود. لذا ساختمان ها در این مناطق مجزا از هم ساخته می شوند،با حیاطها و فضاهای باز و وسیع و حصار دور این فضاها اغلب کوتاهتر از قد انسان است. دلیل این امر همان استفاده از جریان هواست.تا از میان ساختمانها عبور کرده و هوای مرطوب و راکد را با خود به بیرون محوطه و فضای زیستی ببرد.بهره بردن از طبیعت زیبا و سرسبز نیز از دلایل دیگر تلفیق محیط مسکونی با طبیعت است.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi