سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

اتاق خواب یکی از قسمت‌های مهم در خانه است، و اصلی ترین حریم خصوصی در هر خانه محسوب می‌شود.  شما در اتاق‌ خواب شخصی‌تان می‌توانید بیش از هر چیز آسایش خود را در نظر گیرید و داشتن احساس راحتی و آسودگی را بر دیگر موارد ترجیح دهید. بنابراین، برای خود ارزش قائل شوید و با تهیه  ی وسایل راحت، امکان داشتن صبحی دلپذیر را فراهم آورید.

فرشینه‌ای زیبا و کارآمد، هم‌چنین بالشتک‌های متعدد و رنگارنگ انتخاب کنید تا به شما حس شعف و سرزندگی را منتقل کنند.

به منظور فراهم آوردن خوابی خوش، تشک و تخت خواب باید استاندارد باشند. پس راهنمایی‌ها را دنبال کنید تا به شما برای داشتن یک تخت ایده‌آل کمک کند:

- قبل از خرید، ابتدا مدل‌های مختل تشک خوش‌خواب را با هم مقایسه کنید.

- وقتی می‌خواهید تخت‌خوابی را امتحان کنید، از فروشنده بخواهید شما را تنها بگذارد، سپس همان‌طوری که شب‌ها می‌خوابید، روی آن دراز بکشید.

- در مورد انتخاب تخت مناسب وقت کافی بگذارید و در خرید عجله نکنید.

- اندازه ی تخت‌خواب مهم است. تخت بزرگتر راحتی بیش‌تری را نیز به همراه دارد .

- البته انتخاب تخت و کمد بستگی به اندازه ی اتاق شما هم دارد. اگر اتاق خواب‌تان خیلی کوچک است، ابتدا طرحی از مبلمانی که لازم دارید تهیه نموده، ابعاد را به دقت یاد داشت کنید.

- هر چه می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. از قدیم گفته‌اند: «هرچقدر پول بدی، آش می‌خوری!»

- فقط به محکمی و دوام تخت‌خواب فکر نکنید، وزن خودتان، ساختار مناسب تخت و موقعیت جای‌گیری آن در اتاق را نیز در نظر گیرید.

- مواظب باشید. تحت تاثیر تبلیغات فروشنده قرار نگیرید.

اگر شما نیز نمی دانید که برای تغییر دکور اتاق فرزندتان از کجا و چگونه باید شروع کنید، مطمئن باشید که تنها نیستید. در سراسر دنیا خانواده های زیادی هستند که برای آراستن اتاق نوزادشان زمان زیادی صرف می کنند، اما کمتر کسانی هستند که برای طراحی اتاق کودکان و نوجوانان وقت و انرژی بگذارند.

 به طور معمول در همه جای دنیا، زمانی که بچه ها کمی بزرگ می شوند، تنها تخت خواب و وسایل مربوط به نوزاد از اتاق خارج می شود و بقیه ی لوازم به صورت ثابت و دائم در جای خود می مانند، بدون توجه به نیاز و خواست فرزند در حال رشد.

در این مطلب به نکاتی در زمینه ی تغییر آرایه ی اتاق فرزندان می پردازیم تا شاید بتوانیم قدمی در راه بهتر و بیشتر پیشرفت کردن بچه ها ی در حال رشد برداشته باشیم.

پیش از پرداختن به نکات طراحی و دکوراسیون، لازم است بدانیم که محیط ، در پرورش و شکل گیری شخصیت فرزندان نقش به سزایی دارد و اگر در این زمینه با فرزندان خود مشورت کنیم، تأثیر مثبت موضوع را دو چندان کرده ایم. نظرخواهی از کودکان ، بی شک باعث بالا رفتن قدرت تصمیم گیری آنان شده، هدفمندی، خود باوری و روش استعدادشان را به دنبال خواهد داشت.

نکات عملی و راهبردی

در این مقاله به 3 راهکار مفید می پردازیم و در مقاله ی بعد به ارایه ی راهکارهای دیگر و ذکر چند نکته می پردازیم : 

1- تغییر رنگ دیوارها

اولین قدم برای تغییر شکل اتاق می تواند تغییر رنگ دیوارها باشد. بهترین انتخاب ، رنگی است که کودک شما آن را دوست دارد و از دیدن آن شاد شده، لذت می برد.

 شایسته ترین راه این است که با همفکری با خود کودک رنگ دلخواهش را انتخاب نمایید. البته شما می توانید در این انتخاب به وی کمک کنید، برای مثال، در مورد میزان تیرگی یا روشنی رنگ نظر دهید، یا او را به سوی انتخاب صحیح طرح و نقش هدایت نمایید. می توانید اجازه دهید که تنها یکی از دیوارها به رنگ دلخواه کودک باشد و مابقی را با رنگ دیگری پوشش دهید. حتی ممکن است از او بخواهید طرح های متفاوت و ابتکاری ارائه دهد.

2- نورپردازی

 دومین نکته ی قابل اهمیت، نورپردازی در اتاق است. بچه ها در هر سنی که باشند از دیدن نور ماه لذت می برند. می توانید از لامپ یا چراغی استفاده نمایید که متمایل به رنگ ماه باشد. یا از چراغ های مختلف که دارای اشکال متفاوت و جدیدی هستند استفاده کنید، مثل چراغی با طرح گل که حباب آن کمی کدر باشد، بدین ترتیب نور بازتاب زیبایی در اتاق کودک خواهد داشت. در برخی مواقع بچه ها دوست دارند که از رقص نور در اتاق شان استفاده کنند؛ چه اشکالی دارد، در صورت امکان از چراغ هایی استفاده کنید که دارای قابلیت تغییر رنگ باشند.

3- پارچه هایی هماهنگ با سلیقه ی بچه ها

نوع پوشش های پارچه ای مثل پرده و پارچه ی مبل، هم چنین روکش تخت خواب شامل ملافه، روتختی و روبالشی، برای اتاق کودک مطلب بسیار حائز اهمیتی است. این نکته برای بچه ها خیلی خوشایند است که حتی پرده و روتختی اتاق شان به خواسته های آنان نزدیک باشد.

چند پیشنهاد :

- بهتر است برای تخت کودکان دبستانی از روتختی شاد و نقش دار استفاده کنید.

- در اتاق دختران روتختی و پرده با طرح شخصیت کارتونی مورد علاقه شان جور باشد

- در اتاق پسر بچه ها طرح لوازم ورزشی یا هر طرحی که دوست دارند را در نظر بگیرید.

در مقاله ی بعد 3 راهکار مفید و سازنده ی دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم .

یونان:
اگر چه هنریونانی مدت بسیار زیادی منبع الهام هنرمندان باختر زمین بوده است.اروپاییان تا میانه سده هجدهم مستقیما” درباره آن چیز زیادی نمی دانستند. سرزمین یونان در جنوب شبه جزیره ی بالکان واقع شده است و می توان چهار ناحیه مجزا را در این سرزمین از هم تشخیص داد .یونان شمالی به وسیله ی سلسله ی جبال پند (Pinde) به منطق مجزا تقسیم شده است . رشته جبا ل پند به کوه های کوچک تر دیگر می پیوندند و مهم ترین کوه این مجموعه کوه المپ (بلندترین کوه یونان ) است، که از زمان های قدیم مقدس شمرده می شد و جایگاه خدایان بود . ناحیه ی Epire در مغرب یونان منطقه ای کوهستانی است و ناحیه ی تسالی در مشرق تنها جلگه ی بزرگ کشور یونان است . یونان مرکزی از کوهستان هایی که دنباله ی سلسله جبا ل پند هستند پوشیده شده است و جلگه های تنگ و باریکی در آن قرار دارد و به شش ناحیه ی عمده تقسیم شده است. فرهنگ مردم یونان بعد از فرو پاشی تمدن میسنی ها (Mycenaean) و مینوی (Minoan) بین سال های ۱۱۰۰الی ۸۰۰ قبل از میلاد ،از تداخل دو گروه مختلف انسان ها شکل گرفت . گروه اول مردمانی منضبط با تعصب شدید قبیله ای بودند ، که دورین ها (Dorians) نام داشتند .

. این گروه تاخت و تاز خود را از شمال آغاز کردند و در حدود سا ل های ۱۱۰۰قبل از میلاد در پلوپونز (Peloponnesus) ساکن شدند و منطقه ای به نام اسپارتا (Sparta) را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند . گروه دوم که ملتی بازرگان و سیاست مدار بودند ، ایو نین ها (Ionians) نام داشتند و از طریق دریای اژه به آسیای صغیر و جزایر یونان آمده بودند وبا وجود اختلاف بین فرهنگ های این دو گروه ،در قرن هشتم قبل از میلاد، اتحاد بین دورین ها و ایونین ها صورت گرفت که از پس به آنان هلنی (Hellenes) اطلاق شد. واحد های سیاسی آنها ، به جای فرمانروایی ،به صورت دولت شهری اداره می شدند . یونان سرزمینی کوهستانی با زمین های حاصل خیز است که اغلب در کنار سا حل دریا گسترده شدند . سراسر دوره های باستان (قرن هفتم قبل از میلاد تا سا ل ۴۸۰ میلادی ،و دوره ی کلاسیک در سا لهای ۴۸۰-۳۲۳ میلادی ) هیچ دولت شهری نتوانست برای مدتی طولانی بر دیگری حکمرانی کند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
انرژی اصلی دولت شهرهای یونانی عموما” بر یافتن مستعمراتی در خارج از یونان (مثلا”در جزایر و سرزمین های سا حلی دریا ی اژه و جنوب ایتالیا و به خصوص سیسیل) صرف می شد و هم اکنون بسیاری از این شهرها جلوه هایی از سلیت های یونان باستان را به دست می دهند .

. به رغم جدایی سیاسی شهر ها و اختلاف ریشه ای بین نواحی ایونیک و دور یک از لحاظ فرهنگی ، یونانیان باستان سعی می کردند که از آغاز اتحادشان ، فرهنگی مشترک را پایه گذاری کنند و آن را پرورش دهند و به کما ل برسانند . حماسه ها و نمایشنامه ها ی هومر ، خدایان و افسانه های اساطیری را مطرح می کردند . به عنوان نمونه ، هر شهر خودش را تحت نفوذ خدایی مجزا معرفی می کرد و این خدایان بسیار مورد توجه بودند . یونانیانی که عمیقا” مذهبی ودر عین حا ل مبدع فلسفه نیز بودند ،در شهرها و روستاها پراکنده شدند و معابد زیادی برای خدایان و رب النوع ها ساختند . همه ی یونانیان به مکان هایی که در آنجا الهامات غیبی نازل می گردید اعتقاد داشتند و آنجا را مورد توجه قرار می دادند ،که از آن جمله می توان به زیارتگاه دلفی (Delphi) اشاره کرد . مردمان شهرها برای انباشتن آذوقه ی ذخایر ، به منظور ارائه ی پیشکشهایی به اراکل
(Oracle) با هم در رقابت بودند . مشهورترین زیارتگاه پن هلنی(PanHellenic) در المپیا (Olympia) ، دارای معابد با شکوهی برای زئوس (Zeus) و هرا(Hera) و همچنین برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات ورزشی بود؛ و مردم اعتقاد داشتند که خدایان ،آرزوهایشان را با توجه به برندگان مسابقات و شهرهای آنها بر آورده می کنند .

یونانیان ،بیشتر از مردمان هر فرهنگ دیگری در بستر تحولات دوره های مختلف تاریخی زندگی کرده اند . تمدن یونان پیش از میراث کرت و میسن تحت تأثیر فرهنگ و تمدن مصریان واز طرفی هم تحت تأثیر فرهنگ خاور دور و نزدیک شکل گرفته بود . یونانیان آخرین معماران خرسنگی (Megalilthc) بودند . . این اقوام به عبارتی نیاکان تمدن غرب نامیده می شوند . دوران رشد و شکوفایی یونان بین قرن های ششم تا هشتم قبل از میلاد ، یعنی زمانی که فلسفه، تاریخ، نمایشنامه نویسی، ادبیات ،دموکراسی و علوم ظاهر شد . اتفاق افتاد . این توسعه ها ناشی از حس جدید و ریشه ای نسبت به جایگاه مکانی و زمانی انسان در آن دوران بود وبه طریق انسان احساس می کرد که می تواند در خلق سرنوشت خود کوشا و مؤثر باشد و قوه ی تفکرات و آما لش را به کار اندازد . تأثیر چنین افکاری ،این بود که آنان در برابر خدایان موجود ، خدایانی هم از شکل انسان بتراشند و آنها را پرستش کنند . خدایانی که به این طریق خلق می شدند ، دارای شخصیت انسانی بودند ؛ یعنی در واقع همه ی این خدایان کیفیتی بالا تر داشتند اما در تناسب وزیبایی با انسان مشترک بودند . در یک کلام ، می توان چنین بیان کرد که بدین ترتیب انسان مقیاس همه چیزها و پدیده های عالم شد .
بازتاب این نوع انسان گرایی در معماری ان دوران نیز ظاهر شد .برخلاف معماری های مصر وبین النهرین ، این مردمان صرفا” مقابر و قصرهای مجلل و نازل بزرگ را محور کار خود قرار نداده بودند و در معماری شان سعی می کردند به مسائل اجتماعی مانند تالار ها و تئاتر ها و سرسرهای عمومی نیز بپردازند.از فرم هایی که در معماری یونان می توان به ان اشاره کرد و تکامل شان را در طی قرون مختلف مشاهده نمود ،فرم معابد است .با توجه به نگرش یونانیان به ارتباط میان انسان و خدایان ، انها سعی می کردند معابدشان بسیار با شکوه و مجلل باشد ؛البته نه از این دید که بخواهند مردم را به انجا جلب کنند بلکه انها اعتقاد داشتند که این معابد نماد مکان خدایان است و خدا در انجا حضور پیدا می کند .حتی چند نمونه از خدایان را به صورت پیکرهای تراشیده از سنگ درون معابد قرار می دادند و این بینش نسبت به خدا تا جایی پیشرف کرده بود که در اساطیر یونان آمده است که پادشاهان با خدایان ملاقات می کردند و مسائل مملکتی را با انها در میان می گذاشتند ! طرح اصلی معابد ، اتاقی به شکل مکعب مستطیل بود که سلا[Cella(naos)] (مقصوره) نامیده می شد و قسمت ورودی ان دارای یک هشتی با دو ستون بود که بین دیواره های کناری احاطه می گردیدند .
.این ترکیب در سایر اشکال معماری ان دوران به عنوان پایه و اساس دیده می شود.در معابد ابتدایی که تاکنون شناخته شده اند ،محراب ها ،میزهای غذا و عناصری از این قبیل مشاهده می شوند.البته با گذشت زمان محراب از داخل سلا به بیرون معبد منتقل گردید. معابد یونانی را می توان به صورت های مختلفی دسته بندی کرد: الف: Megaron (بنای مستطیل ستون دار) معبدی است با ستون ها و رواق در antis (قرار گیری ستون ها بین بین دو جرز نبش پیشخان). ب: Prostyle (بنای پیش ستونی ) معبدی است که ستون های رواق بین دیواره های دو جرز نبش پیشخان نباشد اما در جلوی سلا قرار گرفته باشد(شکل ۱). ج: Amphiprostyle (پرستشگاهی با دو مدخل پشتخان و پیشخان) معبدی است که ستون ها در دو انتهای سلا قرار گرفته اند (شکل ۲). د: Peripteral (پرستشگاه دور ستونی) معبدی است که ستون ها دور تا دور سلا را در بر گرفته باشد.این الگوی معبد به عنوان نمونه ی اصلی معابد یونانی مطرح است.

نصب قاب و تابلو به دیوار، در خانه ها و محیط های اداری مثل دفتر کار، متداول و مرسوم است، زیرا بر جلوه ی اتاق و فضای داخلی می افزاید.

 تابلوهایی که در یک محیط نصب می شوند، حتی می توانند بازگو کننده ی افکار و ایده آلهای اشخاص باشند، بنابراین نسبت به آنچه در قاب قرار می دهید، توجه وافر داشته باشید. ممکن است شما تابلوهایی از آثار هنری و دستی را ترجیح دهید، مثلاً نقاشی، خوشنویسی، فرش، معرق، سوخته کاری روی چوب، فلزکاری با مس و برنز، گلسازی به شیوه های مختلف، و خلاصه کار دست هنرمندان که شاید خود شما نیز جزء همین هنرمندان باشید.

تصاویری از مناظر گوناگون، چهره های سرشناس یا افراد خانواده، چاپ دستی، کولاژ، حتی تکه هایی از پارچه و کاغذ دیواری که رنگ آن ها متناب با اشیای تزیینی و مبلمان منزل باشد، همه می توانند به عنوان تابلوهای زیبا محیط درونی خانه را بیارایند. بنابراین باید گفت هرگز دیوارهای اتاق نشیمن تان را خالی و بی مصرف رها نکنید. بهترین عناصری که می توانند دیوارهایتان را به زیبایی بیارایند، تابلوهای نقاشی یا حتی عکس های خانوادگی هستند.

نیازی نیست که تصویر یا فرش گران قیمتی را در قابی فاخر قرار دهید تا به تأثیر مورد نظر دست یابید. از قضا در این مورد، سادگی غالباً زیبایی در پی می آورد. بهترین قاب و تابلو برای اتاق نشیمن، آمیزه ای همگون از رنگ های به کار رفته در تزیینات و بافت های اتاق است.

اندازه ی تابلو و در نظر گرفتن تناسب میان چندین قاب و حفظ تقارن در نصب کردن تابلوها، از نکات با اهمیتی است که باید مراعات کنیم.

 در خانه ای پر از اشیاء و مبلمان مختلف، تابلوها بسیار نمود پیدا کرده، سریع جلب توجه می کنند. اگر بخواهیم اصول طراحی داخلی را در نظر گیریم، در مورد قاب ها و تصاویر کوچک باید سعی کنیم تابلوهایی را با اندازه های مختلف انتخاب کنیم و آن ها را با رعایت تناسب نزدیک به در و پنجره نصب کنیم تا گوشه و کنار اتاق پر شود. تابلوهای بزرگ را نیز بر روی دیوار اصلی و ترجیحاً در مرکز دیوار نصب می کنیم. توجه داشته باشید که قاب ها زیاد بالا قرار نگیرند و یک فرد با قامت متوسط بتواند بدون این که سر خود را بیش از حد بالا برد، به تابلوها و ظرایف موجود در تصاویر نگاه کند.

به همین ترتیب قابی که برای یک تصویر به کار می بریم، باید متناسب با رنگ و نوع مبلمان باشد، برای مثال اگر مبلمان منزل از چوب خود رنگ باشد، قاب های تابلوها را نیز از چوب خود رنگ  انتخاب می کنیم تا بین رنگ و کیفیت آن ها هماهنگی ایجاد شود.

در مقاله ی قبل به توضیح 3 راهکار عملی اشاره کردیم . اینک به چند راهکار و نکته ی مهم دیگر در تزیین اتاق کودکان ، برای داشتن فرزندانی خلاق و باهوش اشاره می کنیم :

1- استفاده از کاغذ دیواری های رنگی

در صورت علاقه داشتن خودتان و همفکری با فرزندتان، می توانید به جای رنگ زدن دیوارها از کاغذ دیواری نیز استفاده نمایید که نسبت به رنگ آمیزی دیوارها، هم دارای سرعت بیشتری در اجرا بوده و هم به دلیل تنوع در طرح، حق انتخاب شما و فرزندتان بیشتر خواهند بود.

2- ایجاد یک محل راحت، دنج و ساکت در اتاق کودک به منظور مطالعه .

می توانید در این بخش، از مبلمان و لوازم جدید مثل کاناپه های تخت مانند که در فروشگاه ها عرضه می شود استفاده نمایید ، یا اینکه اگر مبلمانی راحت در منزل دارید، مثل مبل های پفی (مبلمانی که راحت بوده، به نظر پف دار بیاید و کودک در هنگام نشستن درون آن ها فرو می رود) و یا هر چیزی که فرزند شما با آن راحت بوده، در هنگام استفاده احساس آرامش داشته باشد. هم چنین می توانید در کنار آن یک قفسه ی کتاب ساده قرار دهید که کودکان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

حتی در صورت امکان و داشتن فضای کافی شاید از مبل دومی هم استفاده کنید که در زمان مطالعه برای کودک در کنار هم باشید، یا از گپ زدن با فرزندتان در اتاق وی لذت ببرید. ضمن اینکه در مواقعی، فرزندتان هم بتواند پذیرای دوستی که شما او و خانواده اش را می شناسید ، در اتاق خود باشد.

3- شخصی کردن بخشی از اتاق و یا دیوار اتاق به وسیله ی اسم و یا عکس بچه ها .

 برای این کار نه تنها عکس خود کودک را می توان مورد استفاده قرار داد، بلکه می توان از مجموعه ی تصاویر مورد علاقه‌ی او نیز بهره گرفت. به عنوان مثال عکسی از شخصیت های مذهبی مورد علاقه یا شعرها و مکان هایی که تداعی اش به او آرامش می دهد و خاطرات خوبی را برایش به ارمغان می آورد . یا شخصیت های ورزشی ، یا لوازم ورزشی، گل و گیاه، پرندگان، میوه ها، مداد رنگی و خلاصه هر چه برای فرزندتان جذاب است.

در صورت استفاده از تصاویر، می توانید برای آن ها قاب تهیه کنید که اگر ساخت دست خودتان باشد، جلوه ای جدید به تصاویر خواهد داد. زمینه ی قاب به شکل قلب یا گل، و برای پسرها ماشین یا راکت تنیس.

می توانید نام فرزندتان را بر روی یک تکه سنگ یا چوب حکاکی کرده و به عنوان هدیه به او بدهید. از چنین طرح هایی نه تنها برای تزیین اتاق استفاده می گردد، بلکه همان طور که در ابتدای مطلب ارائه گردید، باعث ایجاد حسی قوی برای خودباوری و بالا بردن ذکاوت و درک کودک در آینده خواهد شد.

چند نکته :

- میز و صندلی کوچک در کنار کتابخانه و زیر نور آباژور، مکان دلخواه کودک برای انجام دادن تکالیف مدرسه است.

- قراردادن یک مبل راحت در اتاق کودک برای مطالعه ، موجب تشویق کودک به کتاب خواندن، احساس آرامش و تقویت حس استقلال طلبی می شود.

- نقاشی دیواری زیبا و پتوی کوچکی که هم چون یک کلبه آراسته شده و مکانی دلخواه برای بازی کودک و هم سالانش فراهم آورده است.

- بالش های دست دوز برای اتاق کودکان کاملاً مناسب اند که از پارچه های نرم در شکل های متنوع دوخته شده اند. ابتدا طرح مورد نظر روی پارچه ی ساده را کشیده و سپس با دقت لایه ی رویی و زیری را به هم متصل کنید . روش های دیگری هم برای درست کردن این نوع کوسن های زیبا وجود دارد: شما می توانید اسم فرزندتان و یا حیوان مورد علاقه ی او را طراحی کنید و بر روی کوسن ساده تکه دوزی نمایید؛ یا این که اشکال مختلف را روی پارچه ی کتانی کوسن با رنگ مخصوص پارچه نقاشی کنید؛ حتی ممکن است پارچه های بریده شده را با چسبک های پارچه ای روی بالشتک بچسبانید. همین هنرهای ساده و عناصر تزیینی کوچک می تواند تأثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت کودک داشته باشد و حس نزدیکی بیشتری بین مادر و فرزند ایجاد نماید.

مقدمه
فناوری ساخت برج‌های بلند در دنیا، عمر زیادی ندارد. برج‌های بلند از این جهت اهمیت زیادی دارند که برای چندین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی برای انجام یک طرح بزرگ چندمنظوره، طبعاً باید توان فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف در کشور موجود باشد. همچنین باید شرایطی فراهم کرد که همه بتوانند در کنار هم و با برنامه‌ریزی کار کنند.
وقتی کشوری فناوری موشکی دارد، یعنی که مهندسی مکانیک، هوا و فضا، شیمی و متالوژی، کامپیوتر، برق و مخابرات پیشرفته‌ای دارند و مهمتر اینکه می‌توانند این فناوری‌ها را در کنار هم قرار دهند و محصول نهایی تولید کنند. برج هم چنین چیزی است. برای ساختن یک برج، باید توان مهندسی عمران و سازه، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، برق مخابرات و همچنین قدرت تولید و کنترل ساخت قطعات، تاسیسات و غیره وجود داشته باشد و البته شرایطی که این فناوری‌ها بتوانند کنار هم کار کنند. ایده ساختن یک برج مخابراتی ـ تلویزیونی در تهران حدود ۸ سال پیش مطرح شد. سپس مطالعات دقیق برای بررسی امکان و چگونگی ساخت آن انجام شد. تا اینکه طرح در سال ۱۳۷۵ رسماً شروع به کار کرد.


برج میلاد به عنوان نخستین تجربه مهندسی کشور در طراحی و ساخت سازه‌های بلند ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است. مجموعه مطالعات سازه‌ای با همکاری مشاور خارجی برای قسمت‌های مختلف این سازه (فونداسیون، بدنه اصلی یا Shaft، سازه رأس و دکل آنتن) منطبق بر معبرترین آیین‌نامه‌های بین‌المللی صورت گرفته و تحلیل‌ها بر مبنای دو مدل، یکی با اعضای یک بعدی و دیگری با اعضای یک بعدی و دو بعدی کنترل شده است. به منظور اطمینان از صحت بارهای جانبی باد مجموعه‌ای از مطالعات تحلیلی و آزمایشگاهی انجام شده است که در این نوشتار در ارتباط با هر یک از آنها توضیحاتی به اختصار ارائه شده است. با توجه به شکل خاص مقطع برج و خاصیت هوابند (Bluff) بودن آن وقوع برخی ناپایداری دینامیکی از موضوعات مورد جستجو و پر اهمیت این مجموعه مطالعات است.

برای دریافت و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..


فهرست مطالب:

مقدمه    ۱
برج میلاد    ۲
اهداف طرح مرکز ارتباطات تهران    ۳
معرفی اجزای مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران    ۴
برج میلاد    ۴
مشخصات بدنه برج میلاد    ۵
مشخصات معماری و کاربردی سازه رأس برج میلاد    ۵
امکانات ویژه برج    ۸
ساختمان لابی    ۸
مشخصات معماری لابی    ۹
امکانات ویژه لابی    ۹
دکل آنتن    ۹
مرکز همایشهای بین‌المللی و مرکز ارتباطات تهران    ۹
هتل پنج ستاره مرکز ارتباط تهران    ۱۲
مرکز تجارت بین‌الملل    ۱۵
سیر مطالعات انجام شده بر روی سازه برج میلاد تهران در برابر جریان باد    ۱۷
بارگذاری ناشی از وزش باد    ۱۷
معیار آسایش    ۱۷
مطالعات و تحلیل‌های استاتیکی    ۱۸
انجام تحلیل‌های استاتیکی    ۱۹
مطالعات و تحلیل‌های دینامیکی    ۲۱
مطالعات آزمایشگاهی    ۲۱
آزمایش تونل باد دانشگاه علم و صنعت    ۲۲
آزمایش تونل باد دانشگاه اونتاریو    ۲۳
آزمایش تونل باد روی مدل آیروالاستیک    ۲۳
خلاصه و نتیجه‌گیری    ۲۶
بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای برج میلاد تهران    ۲۷
ارزیابی لرزه‌ای، برج تلویزیونی، شاخص خرابی، تحلیل خطر‌پذیری    ۲۷
نقش برج مخابراتی ـ تلویزیونی میلاد تهران در مدیریت ارتباطات پس از بروز زلزله    ۳۲
عدم امکان اعتماد به سیستم‌های معمول ارتباطات    ۳۳
کاربردهای برج میلاد    ۳۳
کارکرد برج میلاد در مدیریت بحران زلزله    ۳۴
۱٫ امکان جمع‌آوری اطلاعات جامع    ۳۴
۲٫ سرعت انتقال اطلاعات    ۳۵
پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای برج میلاد در هنگام بروز زلزله    ۳۶
۱). پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای در مطالعات طراحی    ۳۶
۲). پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای در روند اجرا    ۳۷
موقعیت قرارگیری برج میلاد    ۳۷
۱). از لحاظ دسترسی به بزرگراه‌ها    ۳۸
۲) از لحاظ مقاومت بستر    ۳۸
نتیجه‌گیری    ۳۸
مطالعات میکروژئودزی و رفتارسنجی ژئوتکنیک برج میلاد    ۳۹
شبکه سه بعدی خارج برج    ۳۹
شبکه سه بعدی روی بدنه برج    ۴۰
تراز ۲/۴۹ متر    ۴۰
تراز ۲/۱۴۵ متر    ۴۰
شبکه    ۴۰
نتیجه    ۴۰
مشخصات سازه‌ای برج میلاد    ۴۶
مراحل اجرا    ۴۷
سازه شش قسمتی    ۴۸
مشخصات عمومی    ۴۹
آرماتورگذاری    ۴۹
اجرای ساختمان ها با قالب لغزنده    ۵۳
ضوابط طراحی    ۵۴
نمای سطح بتن    ۵۵
چاه های آسانسور    ۵۵
سیستم جک    ۵۶
طراحی قالب    ۵۶
مراجع    ۵۸

******************************

جایگاه سازه مهمی چون برج میلاد در مدیریت بحران زلزله کلان شهر تهران امری است که به کارکرد مخابراتی – تلویزیونی این پروژه چند منظوره مربوط می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام شده در پروژه برج میلاد در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خسارات ناشی از زلزله و انتقال این اطلاعات به مراکز مدیریت بحران کلان شهر، از اهم مواردی است که در این مقاله به آنها می‌پردازیم. بدیهی است هرگونه عملکرد سازه در طول مدت مدیریت بحران بستگی مستقیم به امکان پایداری سازه بعد از زلزله دارد که اشاره کوتاهی نیز به مباحث مربوط به پایداری سازه‌ای خواهیم داشت.

برج میلاد
در سال ۱۳۷۱ از سوی دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد احداث سازه‌ای نمادین به عنوان سمبل شهر تهران در قالب برج و تالار شهر در شهرداری تهران مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان سال ۷۲ گزارش مطالعات شناخت مرحله اول ۱۷ نقطه از شهر تهران را به عنوان مکان‌هایی که می‌تواند هدف مورد نظر را برآورده سازد، تعیین کرد. چهار منطقه شامل تپه‌های عباس‌آباد، لویزان، یوسف‌آباد و کوی نصر به عنوان گزینه‌های برتر برج با کاربری غالب مخابراتی ـ تلویزیونی پیشنهاد شد.
با توجه به معیارهای فنی و اقتصادی و نیز موقعیت خاص تپه‌های کوی نصر در جنوب بزرگراه شهید همت این امکان به عنوان بهترین گزینه برتر برگزیده شد. سپس دستور نقشه‌برداری و مطالعات مکانیکی خاک داده شد و در سال ۱۳۷۳ مطالعات ژئوتکنیک و زمین‌شناسی انجام گرفت. این مکان در مجاورت پارک‌های بزرگ پردیسان و نصر قرار گرفته و در حد فاصل بزرگراه‌های شهید همت، شیخ فضل‌ا… نوری و شهید چمران و رسالت واقع شده است. سپس با بررسی کاستی‌های شهر تهران احداث هتل پنج ستاره و مرکز همایش‌های بین‌الملل مورد توجه قرار گرفت. در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، کمبود فضاهای گردهمایی در شهر بزرگ تهران از نارسایی‌های شهری و در دیدگاهی وسیع‌تر از جمله نیازهای ملی شمرده شد. با توجه به گسترده شدن حوزه خدمات مجموعه تالار و برج و در جهت اجرایی نمودن طرح‌های یاد شده شرکت یادمان سازه راهبری طرح عظیم مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران را به عهده گرفت.
پس از تکیمل مطالعات فاز اول، مطالعات مرحله دوم برج مخابراتی ـ تلویزیونی شروع و به موازات آن عملیات اجرایی قسمتهایی از آن آغاز شد. همزمان با شروع مطالعات مرحله دوم اجرایی شدن عملیات ساخت برج مخابراتی ـ تلویزیونی میلاد فکر ایجاد یک مرکز که بتواند از کاربری‌های متنوع این مجموعه استفاده کند و نیز با رفع کاستی‌ها بر جاذبه اقتصادی آن بیفزاید، مدیریت را بر آن داشت تا به لحاظ سابقه نیاز شهر تهران، موضوع ایجاد مرکز تجارت بین‌المللی را نیز در مجموعه بررسی نماید. تفکر تأسیس چنین مرکزی با هدف ارتقاء حوزه تجارت صنعتی و تجارت الکترونیک و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی و بالأخره هم‌افزایی کارآیی هر یک از اجزای مرکز ارتباطات بین‌الملل شکل گرفت. از این رو برج میلاد تهران به عنوان مرکز ارتباطات مخابراتی ـ تلویزیونی، مرکز همایشها و جشنواره‌های بین‌المللی و هتل پنج ستاره به عنوان مرکز ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در نهایت مرکز تجارت بین‌الملل به عنوان مرکز مبادلات تجاری شناخته شد.
عملیات اجرایی در سال ۱۳۷۵ توسط پیمانکار اصلی شروع شد و مجموعه هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است. اجزای مجموعه مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران جدا از کاربردهای مستقل خود در تأثیر متقابل با سایر قسمتها قرار گرفته است که می‌تواند برخی مشکلات شهر تهران و در نهایت کشور را حل نماید و از دیدگاه معماری شهری به لحاظ برخورداری از شاخص‌های آن نماد مناسب و منحصر به فردی برای نمایش اقتدار و عزم ملی ملت مسلمان ایران و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
از آنجایی که اطلاع‌رسانی اساسی‌ترین رکن تجارت به حساب می‌آید، با در اختیار داشتن برج مخابراتی و بهره‌گیری از ارتفاع آن زیرساخت‌های تسهیل تجاری نیز فراهم خواهد شد. به همین لحاظ احداث مرکز تجارت بین‌المللی در مجاورت برج مخابراتی مورد مطالعه قرار گرفت و کاربرد آن طی مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادی تأیید شد. همچنین مطالعات مربوط به محل اقامت بازرگانان خارجی و بازدیدکنندگان داخلی/خارجی لزوم ساخت هتل و مرکز همایش‌ها را مورد تأیید قرار داد.
اهداف طرح مرکز ارتباطات تهران
    پوشش امواج مخابراتی/ تلویزیونی و هواشناسی
    امکان واگذاری مراکز اداری، تجاری با هدف بازگشت سرمایه
    بهره‌گیری از امکانات رستوران گردان در سازه رأس برج با هدف سودآوری
    ساخت موزه انقلاب اسلامی در مجاورت سازه برج
    توسعه تجارت بین‌الملل و به خصوص تجارت الکترونیک (E-commerce) از طریق تسهیلات تجاری و فن‌آوری اطلاعات و تبادل آن (خدمات اینترنت)
    بهره‌گیری از تسهیلات گردهمایی و برگزاری اجلاس‌های ملی و بین‌المللی
    استفاده از خدمات اقامتی و سیاحتی هتل پنج ستاره مرکز ارتباطات تهران
    واگذاری دفاتر تجاری و مراکز تجاری پای برج، هتل و مرکز تجارت بین‌المللی به منظور بازگشت سرمایه.
معرفی اجزای مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران
برج میلاد
این برج سازه‌ای است بتنی که در ضلع جنوبی اتوبان شهید همت بر روی تپه‌های نصر در حال ساخت است. برج میلاد با کاربردهای متنوع، ۴۳۵ متر از سطح زمینهای مجاور ارتفاع دارد که از این نظر چهارمین برج مخابراتی ـ تلویزیونی بلند جهان و از نظر وسعت کاربردی سازه رأس برج اولین آن در میان تمامی برجهای دنیا محسوب می‌شود.


مشخصات بدنه برج میلاد
پایه اصلی بتن‌آرمه است. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین طبیعی با مقطع حجره‌ای (سلولار) است. حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شده است. این بدنه شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله است. درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته است. باله در تراز صفر برج به صورت ذوزنقه در چهار طرف قرار دارد و تا ارتفاع ۲۴۰ متری به صورت هرمی شکل کاهش مقطع دارد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر ادامه می‌یابد. از تراز ۲۴۵ تا ۳۱۵ متر سازه رأس برج قرار دارد.
مشخصات معماری و کاربردی سازه رأس برج میلاد
ساختمان رأس برج میلاد مجموعه‌ای از ۱۲ طبقه با کاربردهای مختلف در طبقات است. این ساختمان پس از اجرای بدنه اصلی برج تا تراز ۳۱۵+ ساخته و در بالای بدنه اصلی نصب می‌شود. قسمت مرکزی سازه رأس برج بتنی است که قبلاً در امتداد بدنه اصلی برج و از تراز ۲۴۷+ تا ۳۱۵+ اجرا شده است.

جدول شماره (۱): سازه رأس برج [۱]

سه طبقه تأسیساتی به ترتیب در ترازهای مختلف وجود دارد که مساحت هر طبقه ۷۰ متر مربع است. سازه فلزی رأس مشخصاتی به شرح ذیل را داراست:
    به طور کلی سازه رأس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی و قسمت فوقانی تقسیم می‌شود.
    قسمت سبد فلزی سازه رأس به وزن ۱۳۰۰ تن در پای کار مونتاژ شده است که درمرحله اجرا پس از تقسیم به چهار مرحله (Stage) و با روش بالابری سنگین به وسیله جک‌های مخصوص، در محل قرار گرفته و نصب می‌شود.
    قطعات واسطه مربوط به فاصله بین مراحل اصلی (Stage) فوق‌الذکر و نیز کلیه قطعات فلزی سازه قسمت فوقانی به روش بالابری سبک بالا برده و در محل خود نصب می‌شود. در قسمت پائینی سبد فلزی یک مجموعه مخروطی شکل بتنی اجرا می‌شود که نقش اصلی در انتقال بارهای وارده ناشی از سازه (اعم از بارهای ثقلی و افقی) برج را داراست. در اطراف مخروط بتنی مذکور یک تیر حلقوی بتنی اجرا و سپس پس تنیده می‌شود. همچنین قسمت مرکزی سازه رأس (امتداد بدنه اصلی برج) در محدوده اجرای سازه فلزی رأس در امتداد عمودی پس تنیده می‌شود.
    بدنه بیرونی ساختمان رأس (نما) شیشه‌ای است که در قسمت سبد فلزی، توسط قابهای مخصوص به لوله‌های فلزی در بدنه سازه، متصل می‌شود.

امکانات ویژه برج
۱٫ آسانسور: برج دارای شش آسانسور اصلی خواهد بود که به صورت زیر تفکیک می‌شود:
آسانسور میهمان ۲ دستگاه
آسانسور خدماتی ۱ دستگاه
آسانسور خدماتی و تلویزیونی و مخابراتی ۱ دستگاه
آسانسور رستوران گردان ۱ دستگاه
آسانسور گنبد آسمان ۱ دستگاه
علاوه بر شش آسانسور فوق یک آسانسور بین طبقات رأس حرکت خواهد کرد.
۲٫ رستوران گردان
۳٫ محیط‌های روباز و سر بسته برای بازدید از شهر
۴٫ نمایشگاه دفاع مقدس در لابی
۵٫ امکانات ویژه مخابراتی
۶٫ امکانات ویژه تلویزیونی
۷٫ دکل مخابراتی با آنتنهای متفاوت
۸٫ کافه تریا در رأس
۹٫ گالری آزاد هنری
۱۰٫ امکانات فروشگاهی در لابی
۱۱٫ فضاهای خدماتی

ساختمان لابی
ساختمان لابی یک بنای شش طبقه (دو طبقه زیر زمین، یک طبقه هم‌کف، سه طبقه فوقانی) با فونداسیون مشترک برج است. این بنا بتنی است و از تراز ۵/۹- متر آغاز می‌شود و بام آن در تراز ۲۸ متر به بدنه اصلی برج متصل می‌شود. مساحت کل لابی حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع است و مشخصات آن به شرح زیر است:

 

جدول شماره (۲): ساختمان لابی برج [۱]

این ساختمان در چهار محل توسط پل‌های ارتباطی به بدنه اصلی برج مرتبط می‌شود و از این طریق می‌توان به آسانسورهای موجود در بدنه اصلی دسترسی یافت.

مشخصات معماری لابی
۱٫ دال بتنی کف طبقات و بام
۲٫ دیوار پیرامونی زیر زمین‌های اول و دوم یا دیوار حایل محیطی
۳٫ پل‌های ارتباطی
۴٫ پله‌ها و پله‌برقی‌های موجود در مجاورت شعاع داخل طبقات
امکانات ویژه لابی
۱٫ بخش‌های اداری تجاری
۲٫ پشتیبانی
۳٫ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس (پیشنهادی)

دکل آنتن
این سازه اسکلت فلزی به ارتفاع ۱۲۰ متر است که از فولاد خاص ضد خوردگی ساخته می‌شود. در ۴۵ متر بالایی دکل، سه نوع آنتن فرستنده نصب می‌شود و در همین قسمت پوششی فایبرگلاس روی دکل قرار خواهد گرفت.
مرکز همایشهای بین‌المللی و مرکز ارتباطات تهران
تعداد طبقات این بنا ۸ طبقه (۵ طبقه زیرزمین، ۱ طبقه هم‌کف، ۱ نیم طبقه، ۱ طبقه فوقانی) است و دارای زیربنایی حدود ۵۰٫۰۰۰ متر مربع است.
سالن اصلی با قطر رینگ m40 ظرفیت گنجایش ۱۵۰۰ نفر را دارا می‌باشد. امکانات ویژه مرکز همایش به شرح زیر است:
۱٫ اتاق جلسات: در کنار مرکز همایش اتاق‌هایی با ظرفیت‌های متفاوت جهت برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات قرار دارد که دارای امکانات لازم برای برگزاری جلسات است.
۲٫ آسانسور: مرکز همایش تهران دارای ۹ دستگاه آسانسور است.
۳٫ سیستم تهویه مطبوع: در مرکز همایشها و جشنواره‌های بین‌المللی تهران هر صندلی دارای یک خروجی جهت تهویه هوا و سالن نیز جداگانه دارای خروجی‌های متعدد هوا است.
۴٫ پارکینگ: این مرکز دارای سه طبقه پارکینگ خودرو با ظرفیت بالا می‌باشد که هر طبقه به طور جداگانه دارای پارکینگ موتور سیکلت نیز هست.
۵٫ مرکز گردهمایی: مرکز گردهمایی، سالن دایره‌ای شکل و یک طبقه فوقانی که از ۱۵۰۰ صندلی تشکیل شده است.
۶٫ صحنه و امکانات ویژه
۷٫ فضاهای اداری و خدماتی
۸٫ واحد سمعی و بصری
۹٫ چاپخانه

جدول شماره (۳): مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی [۱]

هتل پنج ستاره مرکز ارتباط تهران
این بنا شامل ۱۸ طبقه که در مجموع دارای ۵۰۰ اتاق خواهد بود و حدود ۲m 97000 زیربنا می‌باشد.
امکانات ویژه هتل عبارتند از:
۱٫ هتل پنج ستاره دارای ۱۵ آسانسور است.
۲٫ تهویه مطبوع: تهویه مطبوع این هتل مطابق با استانداردهای هتل‌های پنج ستاره است.
۳٫ پارکینگ: هتل دارای ۳ طبقه پارکینگ به ظرفیت ۲۰۰ خودرو است که هر طبقه به طور جداگانه دارای پارکینگ موتورسیکلت نیز هست.
۴٫ فضای ورزشی: در مجموعه حاضر استخر، سونا (خشک و بخار)، سالن بدنسازی وجود دارد.
۵٫ رستوران و تالار پذیرایی: هتل مرکز ارتباطات تهران دارای ۳ رستوران با غذاهای ایرانی و خارجی یک تالار پذیرایی است.
۶٫ سالن نشیمن: در طبقه همکف و کلیه طبقات، این فضاها در نظر گرفته شده است.
۷٫ اتاق جلسات
۸٫ درمانگاه
۹٫ آژانس تاکسی و مسافربری
۱۰٫ فضاهای اداری و خدماتی
۱۱٫ واحدها تجاری

جدول شماره (۴): هتل پنج ستاره [۱]

مرکز تجارت بین‌الملل
این مرکز با عرضه حدود ۲m1500 و زیربنای حدود ۲m216000 با ارتفاع ۲ m33 در هفت طبقه (۲ طبقه پارکینگ و ۵ طبقه فوقانی) خواهد بود. امکانات ویژه مرکز تجارت بین‌الملل:
۱٫ فضاهای تجارت بین‌المللی
۲٫ فضاهای تجارت داخلی
۳٫ فضاهای مخابراتی ـ تلویزیونی
۴٫ فضاهای فرهنگی و اجتماعی
۵٫ فضاهای خدماتی
۶٫ نمایشگاه موقت کالا و تولیدات
۷٫ سالنهای نمایشگاهی حرفه‌ای
۸٫ بخش رایانه و ارائه آخرین اطلاعات اقتصادی، صنعتی، تجاری
۹٫ بخش ارتباطات فرهنگی ـ علمی
۱۰٫ پارکینگ (وسایل نقلیه سبک و سنگین)
۱۱٫ آسانسور
۱۲٫سیستم تهویه مطبوع

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi