سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

این سه عبارت معمولاً به غلط مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که تخصص معماری داخلی در مقیاس انسانی و در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است و درواقع به معماری فضا از نقطه نظر ساکنان آن می پردازد؛ طراح داخلی متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی کسب کرده است. طراحی داخلی بخشی بین معماری داخلی و دکوراتوری است بدون غالب بودن یکی بر دیگری و نهایتاً دکوراتورها کسانی هستند که تنها با سطح ظاهری فضا مانند رنگ، پارچه، مبلمان، نورپردازی و… سرو کار دارند.

 طراحی داخلی

7 اصل در طراحی داخلی:

1? نور را دریاب: نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد.

2? فرم را بشناس: معمولاً به پوسته بیرونی نسبت داده می شود.

3? فضا را حس کن: محدوده در دسترس کاربران می دانند.

4?بافت را لمس کن: مشخصه ای است که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید.

5? شکل را بیازمای: نقطه بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد.

6? رنگ را در هم بیامیز: خاصیت بصری فرم است که در طراحی داخلی روی فرم تأکید می کند.

7? حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است.

انواع پرده و کاربرد آن در طراحی داخلی

پرده عمومی (لووردراپه): از دسته پرده هایی هستند که بیشتر در فضاهای اداری و تجاری توسط طراحان فضاهای داخلی استفاده می شود. تنها مشکل این نوع پرده عدم وجود رنگ های دکوراتیو است.

پرده پلیسه: این نوع پرده از نظر جنسی مرغوب بوده از رنگ و بافت خاصی پیروی می کند.

پرده اندولت: این پرده در دسته بندی پرده های کرکره ای فلزی جای می گیرد.

پرده بالا رو (شید رول): این پرده قابلیت چاپ را دارا می باشد و از مزایای آن می توان به قابلیت شستشو اشاره کرد.

پرده بامبو: این محصول عموماً از بامبو کنف و الیاف طبیعی ساخته شده و در اشکال متنوع تولید می شود.

پرده کرکره چوبی: این پرده کرکره از بافت طبیعی و زیبای چوب بهره گرفتهاست و از مزایای آن می توان به زیبایی، و قابلیت تنظیم نور در آن اشاره کرد.

پنل تراک:از این پرده معمولاً برای جداسازی فضا استفاده می شود. از نظر ظاهری شبیه لووردراپه ولی با تراک های پهن تر می باشد. و مهمترین مزیت آن همان جداسازی فضا است.

شوجی شید: این پرده از کاغذ و برگ های طبیعی گیاهان به صورت کرکره یکپارچه تولید می شود و از مزایای آن پوشش یکدست و بافت و رنگ طبیعی آن است.

رنگ:

انعکاس مرئی است که در اثر عبور یا انتشار یا بازتاب ترکیب رنگ ها وسط اشیاء به وجود می آید.

از خواص رنگ می توان به شدت و ارزش و هیو (تهرنگ) اشاره کرد.

رنگ ها به طور کلی به سه دسته خنثی، گرم و سرد تقسیم می شوند.

رنگ های اصلی شامل زرد و آبی و قرمز هستند. از ترکیب دو به دوی این رنگ ها، رنگ های ثانویه بدست می آید.

رنگ های مکمل در واقع متضاد هم هستند.

در چرخه رنگ 12 رنگی، رنگهای کناری هم خانواده و رنگ های مقابل همان مکمل یا متضاد محسوب می شوند.

بدست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب و زیبا از چرخه رنگ که درست با منظور و هدف فرد منطبق باشد خود به نوعی آفرینش محسوب می شود.

نمایشگاه پدیده ای برآمده از دوران مدرن است که بنا به ضرورت تولید و عرضه انبوه کالا در سده نوزدهم ظهور کرد. آنچه به عنوان نمایشگاه مدنظر است خاستگاه و ضرورت های پیچیده این دوران و ما بعد آن را در بر می گیرد. در عصر مدرن مکان و فضا باز تعریف شد و نسبت آن با زیست جهان انسان و فناوری در کانون توجه قرار گرفت. بر این اساس معماری داخلی و ساختار بصری نمایشگاه در روزگار حاضر کارکرد های متنوعی دارد که حول کنش ارتباطی در عرصه های مختلف حیات بشری متمرکز شده است. بیش از یکصد و پنجاه سال از نمایشگاه هاید پارک لندن که سرآغاز به نمایش درآوردن جهان تکنولوژیک بود می گذرد. در ایران نیزفضاهای نمایشگاهی سنت و سابقه ای چهل – پنجاه ساله دارند و سالانه صدها نمایشگاه مختلف در سطوح شهری اتانی ملی-بین المللی در کشور برگزار می گردد که به رغم تفاوت های ماهوی به لحاظ ارائه کالا ساختاری یکسان شبیه سازی شده دارند. دلیل عمده این فرآیند یکسان ساز این است که ما جز چند نمونه استثنایی نمایشگاه به مفهوم مدرن و پسامدرن نداریم.

” مردم چگونه در فضا حرکت می کنند؟ درفضا چه رخ می دهد؟ تجربه فرد در مواجهه با محیطی فیزیکی چه مراحلی دارد و چگونه بنا از وقایع درون یا اطراف خود اثر می پذیرد؟”

در خصوص فضاهای نمایشگاهی به نظر می رسد در ابتدا دو مفهوم فضا و نمایش بایستی تعریف شوند. تعریف فضا امری نسبی است و در جوامع مختلف می تواند متفاوت باشد. برطبق فرهنگ لغت آکسفورد تعاریف زیادی از فضا وجود دارد. مثلا کیفیت تهی بودن و بزرگ بودن به نحوی که بتوان در آن آزادانه حرکت کرد. فضا معمولا با تقابل و محک زدن با یک ماهیت مادی دارای شکل بعد و توده دارای جرم ادراک می شود.

مفهوم نمایش نیز برطبق فرهنگ لغت آکسفورد عبارتست از نشان دادن چیزی در یک مکان عمومی برای مردم برای لذت بردن آ نها و یا برای اطلاع رسانی و آگاه کردن آن ها. اما واژه به معنای “نمایش چیزی که معمولا مخفی ات بیان حقیقت درمورد یک شخص یا یک موقعیت و نمایش آن” و به معنای توصیف کامل یک تئوری یا نظریه طرح و هم چنین منابتی که مردم مشاغل و غیره کالاهای خود را به نمایش یا فروش می گذارند تعریف شده است. فضای نمایشگاهی در نتیجه جایی است که در آن نمایش نوآوری خلاقیت تکنولوژی و فناوری جدید تجارت و رقابت برای نمایش یا فروش عمده ای بازی می کند.

به نظر می رسد در رابطه با فضای نمایشگاهی از چند منظر می توان بحث کرد که شامل عملکرد و مکان استفاده کاربران، قرارگیری آن در بافت و زمینه شهری، فرم و ساخت و مقیاس و اندازه می شود.
– اولین نکته ای که باید در فضاهای نمایشگاهی دخیل باشد، مکان گزینی آن ها در بافت شهری یا منطقه است.
– دوم؛ نقش و عملکرد این فضاها و ویژگی هایی که آن ها را از سایر عملکردهای شهری متمایز می کند.
– سوم؛ ترکیب بندی و عناصر متشکله این فضاها (بیرونی) و ارتباطات فضایی (درونی) آن ها که شامل هردو فرم و عملکرد است.
– چهارم؛ خمیر یا مفهوم و روح طراحی فضاهای نمایشگاهی
– پنجم؛ تأثیرات محیطی این فضاها بر پیرامون و بستر خود
– ششم؛ تأثیرات فناوری جدید و برتر در هر دوره در نقش و عملکرد طراحی وساخت این بناها

زمینه های تاریخی-اجتماعی پیدایش فضاهای نمایشگاهی:
اصلی ترین نقش فضای نمایشگاهی این بود که آخرین دستاوردهای تکنولوژیک در زمینه نوع مواد مصالح و مصنوعات و محصولات و تجهیزات صنعتی که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی در هر دوره به دست آمده است را برای تجارت و استفاده در اختیار بازار قرار دهد. از این منظر طراحی و ساخت یک فضای نمایشگاهی به عنوان اولین فرصت برای تجلی بخشی به توان تکنولوژیک مطرح می شود و مکانی برای بازتاب امکانات و توان تکنولوژیک در تولید مواد و مصالح و شیوه های ساخت درخود این فضاها شکل می گیرد. این فرایند کالبدی را فراهم می کند که مناسب و درخور یافته های تکنولوژیک در سایر رشته های عملی و صنعتی باشد و آرمانشهر انسان تکنیک محور را متجلی سازد.

اهداف عمده در طراحی و ساخت فضاهای نمایشگاهی:
اهداف عمده و پایه ای در طراحی فضاهای نمایشگاهی را می توان به این صورت بیان کرد: نوآوری در مواد و مصالح ساخت-کاهش ماده ساختمانی و افزایش فضا با شیوه های مدرن و خلق آینده.

این فضاها همواره مبتنی بر نوآوری هستند؛ تولید و ارائه مواد و مصالح ساختمانی، ارائه طراحی و شیوه ها و تکنیک های ساختمانی، خلق فرم های جدید معماری (که خود تابعی از امکانات تکنولوژیک) و نیز بهره برداری اقتصادی از فضا که از اهداف اصلی عملکردی این فضاست مواردی از این گونه نوآوری ها قلمداد می شوند.

ویژگی های اساسی فضاهای نمایشگاهی:
فارغ از اینکه فضاهای نمایشگاهی در چه محیطی طراحی و ساخته شده اند در سال های اولیه پیدایش و حتی در فرآیند توسعه فرم و عملکرد این فضاها می توان برخی مشخصات بارز را استنتاج کرد:

1-آینده محوری در برابر سنت گرایی
در طراحی معماری و ساخت فضای نمایشگاهی نه تنها اصراری بر پیوند با گذشته دیده نمی شود که در تقابل با آن به صورت حریصانه ای آینده پردازی و سعی در نگاه و تکیه به آینده و واقعیت بخشی به آن دیده می شود. لذا در طراحی این فضاها به طور فزاینده ای با سعی در کاهش توده و افزایش و انباشتگی فضا روبه رو هستیم. فضای مکانیکی سرپوشیده وسیعی که انسان در آن دستاوردهای تکنولوژیک خود برای عدم وابستگی اش به طبیعت و یا برتری اش را برآن به نمایش می گذارد.

2-تولید انبوه و مجموعه ای در برابر ساخت سنتی
لوکوربوزیه در طراحی غرفه فرانسه در نمایشگاه سان فرانسیسکو 1934 با انتقاد از شیوه های سنتی ساختمان اظهار داشت: “نمایشگاه های قرن اخیر به سطح یک کم کاری غیر منطقی سقوط گردند به طوری که به بیننده تصور خیالی یک کاخ یا خانه واقعی را می دهند. ولی فکر می کنم که باید سنت نمایشگاه های قرن نوزدهم را دنبال کنیم (نمایشگاه آهن و شیشه) خلق یک فضای قابل نمایش که دعوت به تماشا بکند و هم زمان با ارضاء جمعیت احساس و هیجان معماری را نیز به آن ها عرضه کند یا در حل مسائل نمایشگاه صداقت به کار رود.
برعکس ساختمان های رایج که برای اهداف دائمی ساخته می شوند، این نکته حائز اهمیت است که در طراحی این فضاها مسئله متحرک بودن و قابلیت جابه جایی نصب سریع و قابلیت جمع شدن و واسازی آن نقش اساسی ایفا می کند بنابراین روش طراحی و فرم دهی این فضاها کاملا متفاوت و متمایز از ساختمان های رایج است.

ساختمان های نمایشگاهی تغییر پذیرند، دارای مدولاسیون مشخص و در بسیاری از موارد قابل تکثیرند. می توانند در زمینه های متفاوت سرهم بندی شوند و از آنجا که ارتباط زیادی با بستر ندارند به جز فناوری و مهندسی تداعی کننده بوم فرهنگ و نظایر آن نیستند. اما به طرز واضح و روشنی بیانگر و نماینده مسائل اجتماعی محسوب می شوند و هریک از جوامع غربی سعی در بازتاب و نمایش توانایی ها و برتری های خود بر دیگران در زمینه کسب تکنولوژی دارند.

3-تکنولوژی در برابر فرم
در طراحی فضاهای نمایشگاهی محصولات و مصنوعات با قابلیت های بسیار محدودی از نظر شکل دهی و حالت پذیری همراهند. هنرکار دست روی آن ها انجام پذیر نیست و به صورت تولید انبوه از کارخانه به مقصد حمل می شود. این محدودیت ها در دستاوردهای تکنولوژیک در ادامه خود توانایی طراح در طراحی و خلق فرم های جدید و بدیع را محدود می نماید و در بسیاری از مواقع به خلق فرم های تکراری و یکنواخت و تحمیلی منجر می شود.

4-بروتالیزم در برابر آرامش بصری
با توجه به صنعتی بودن عناصر سازندهی این فضاها ترکیب حجمی و فرم حاصله در فضای نمایشگاهی معمولا دارای روحیه خشن و خشکی است. از آنجا که در دوران اخیر شاهد غلبه صنعت و تکنولوژی بر طبیعت بوده است استاندارد شدن تولید و فرم مصالح به نوعی خداحافظی با طبیعت شمرده می شود. این امر مورد نکوهش برخی از معماران طبیعت قرار گرفت. راسکین این نوع طراحی را مترادف با غلبه مهندسی معماری خداحافظی با طبیعت و به صدا درآوردن ناقوس مرگ هنر توصیف کرد.

اوج تکامل ایده انسان صنعتی از نظر خلق فضاهای مدرن و بریده از طبیعت را در مرکز پمپیدو که در سال های هفتاد میلادی نه با هنرمندی به مفهوم کلاسیک آن که با صنعت گری و فن سالاری تمام طراحی و ساخته شد می توان مشاهده کرد.

مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار میگیرد. پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جزء لاینفک فضاهای معماری بر می شمارد. طراحی داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی می کند نمودهایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته وتاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

طراحی و دکوراسیون داخلی

معماری گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ریزه کاری هایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد. تزئینات و کاشی کاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند و هم اکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است یک طراح داخلی مسئول طراحی، دکوراسیون و عملکرد فضای کارفرماست خواه فضا تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. او همکاری نزدیکی با معماران و کارفرمایان برای تصمیم‌گیری در مورد ساختار یک فضا، نیاز کاربران آن و بهترین سبک مناسب هر دو مورد دارد. این حرفه ترکیبی از مهندسی و هنر می‌باشد و مستلزم داشتن ذهنی منحصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است.

علاوه بر شناسائی رنگ و محصولات ومصالح و مبلمان باید مهارت گفتگو با کارفرما و قبول سفارشات را داشته و روشهای اجرا و نگهداری عناصر معرفی کنند? فضا را بداند. همچنین باید ساختار فضا را بشناسد. این عامل از دانش مورد نیاز برای طراح او را از دکوراتور متمایز می‌کند.

طراح داخلی باید قابلیت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، تصمیم‌های عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر خود آنها انجام شود. برای این منظور باید بین سلیق? خود و کارفرما تعادل برقرار کند و بیشتر سلیق? کارفرمای خود را در نظر داشته باشد. این عامل شاید در ابتدا برای کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده باشد. بخصوص کسانیکه می‌خواهند قبل از اینکه ساخت یک بنا تمام شود طراحی خودشان را شروع کنند. این دو موضوع بیانگر این نکته است که آنها باید در مورد طراحی اولیه و پردازش اطلاعات و زمان‌بندی کارها مهارت داشته باشند. این اصل موجب تعجب تعداد زیادی از طراحان واقعی می‌شود که انتظار دارند تأثیرپذیری کمتری از قواعد اجرایی و فنی در مورد پیدایش یک فضاء و حس کلی آن داشته باشد.

افراد موفق در این صنعت اظهار می دارند قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی، تعیین کنند? موفقیت یک طراح داخلی است. با وجود پیچیدگی کار، آنان که بخوبی از عهد? آن بر می‌آیند بسیار راضی و خشنودند.

انچه که همواره باید مد نظر قرار گیرد آنست که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها بایست از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مساله لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانه‌ای در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است!

در این بین همواره هدف ارائه طریقتی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی درآید و شکل عنصری سازنده به خود گیرد. به خاطر عوامل متعددی که در شکل‌گیری یک طرح موقت دخالت داردند اجرای کار نیازمند برنامه‌ای دقیق و منظم است. پیشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف وقت و هزینه می کاهد و در نتیجه حاصل کار را پر ثمر می‌سازد، لذا در طرح اجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرد.

فرآیند رشد انسان ها، در کودکی، تأثیر بسزایی در شخصیت آنان دارد. عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 7 سال اول زندگی او شکل می گیرد، فرآیند رشد کودک در سال های اولیه زندگی متاثر از عوامل بسیاری است. فعالیت، به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک فرآیندی است که در ارتباط با فضا و محیط کودک، رشد همه جانبه او را موجب می گردد. فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آنان باشد. تحقق این امر از طریق به کارگیری المان های طراحی معماری ای که منطبق با شرایط جسمی و روانی کودک باشد امکان پذیر است.

 دکوراسیون اتاق کودک می بایست با روحیه کودکان در تطبیق باشد و باید طوری طراحی شود که تا مدرسه رفتن کوک مورد استفاده قرار گیرد از این رو در طراحی فضاهای کودکان، شناخت کودک اهمیتی خاص می یابد و از آنجائی که کودکان دنیای تخیلی خاص خویش را دارند، بسیاری از آنان در سنین زیر 7 سال دنیا را آن طور که باید باشد مجسم می کنند، نه آنگونه که هست و همین امر باعث می شود محیط کودکان آن فضائی نباشد که معمار بدون شناخت، آن را طراحی می کند؛ آنچنان که وقتی معماری بر نمود های سنتی زندگی از طریق تفاوت های مفهومی تأثیر می گذارد، بر خوردهایی مطرح می شود که قبل از آن به طور کامل پنهان بودند و این چنین است که آشکار و هویدا می شوند.

دکوراسیون اتاق کودک

شکل کلی فضای معماری داخلی کودکان از عناصری منحصر بفرد، برجسته و آنچه بر انگیزنده احساسات وی است، سرچشمه می گیرد. اشکال خالص هندسی رفتار ادراکی کودک را مورد توجه قرار می دهند و اجازه نمی دهند تا مفاهیم گوناگون در جزئیات تصوری کودکانه مدفون بماند. نقاشی های کودکان نشان می دهد که کودکان در تصوراتشان، فضا را چگونه می بینند. آنها به طور دقیق و کامل، (به عنوان کاربر) فضا را قبول کرده و آن را با جزئیات در ترسیماتشان بیان می کنند، که خود مایه تعجب است.

کودکان معمولا دوست دارند در مورد اینکه که اتاقشان چگونه دیده می شود، بحث کنند. آنها اظهارات مهمی می نمایند و نظراتی در باره رنگ اتاق و دیوارها و مبلمان مناسب خود را بیان می کنند و می خواهند در مورد آنها تصمیم پذیری شود. بدینگونه کودکان فرضیه طراحان را قطعی خواهند کرد. این فرضیه اساس طراحی خواهد بود که تصور کودکانه، اشکال معماری و شاخص مخصوص به خود را بر می انگیزد، مثل آنچه که، اینگونه توسط کودک بیان می شود: شبیه به ماهی است، سر و چشم دارد، مثل قایق است اما بدون پارو.

اتاق کودک قلمروئی مخصوص به آنان است. آنجا برای آنان همچون جهان بزرگ تصور می شود آنان در آنجا به موسیقی گوش فرا می دهند، بازی می کنند، در رویاهای خود فرو می روند، کتاب می خوانند و از این رو کودک هواره در حال جنبش و جنبیدن است و دوست دارد کنجکاوی و کاوش را همراه با بازی در دنیای خود انجام دهد، بنابراین محیط اطرافش باید مطابق با فعل و انفعال درون کودک باشد و حواس و حس کنجکاوی او را بر انگیزد. از این رو بهترین فضا ها جهت کودکان می بایست، رنگارنگ، جاذب، پر مشغله و منظم، پر نشاط ولی با این حال آرامش بخش و در عین حال بی خطر باشد. نائل گشتن بدانها تنها به وسیله برنامه ریزی دقیق میسر خواهد بود. از این رو با مد نظر گرفتن المان های زیر خواهیم توانست در ایجاد محیطی مناسب و متناسب با حال و هوای آنان و هر آنچه در رشد و تعالی آنان تأثیر گذار است، فائق گردیم.

مشورت:با کودک خود صحبت کنید و فعالیت های مورد علاقه او را بیابید و توجه نمائید او از چه چیزهائی لذت می برد. از صفات منحصر بفرد او به دقت مطلع شوید و بیابید که دوست دارد محیطش چگونه آراسته شود. کودکان باید کمک کنند تا محیط خود را بیافرینند، بدین گونه آنها یاد می گیرند، مسئولیت پذیر بوده و برای به ثمر رساندن کیفیت استعداد و جودی خود کوشش نمایند.

مقیاس و مبلمان:طراحی داخلی فضای منطبق با شرایط کودکان به طور قطع بستگی به شناخت کافی از ویژگی های رشد آنان دارد. خصوصیات جسمی و روانی کودکان در مراحل مختلف رشد، اساس برنامه ریزی فضا و طراحی برای آنان است. اندازه میز و صندلی، کمد های اسباب بازی و نیز ارتفاع مناسب دستگیره درها، دستشوئی ها، شیر ها و… ضروری است. اگر فضا و عناصر آن متناسب با اندازه های کودکان باشد، آن ها به سادگی می توانند از فضاها و وسایل مربوط به خود استفاده کنند. قطعات متنوع مبلمان، نیمکت، میز و صندلی، تابلوها، قفسه ها و غیره ای که با مقیاس و در حد و اندازه آنان ساخته می شود، اغلب برای هر بازی شکل ویژه ای بخود می گیرند.

تقسیمات فضا:اتاق کودک باید به طریقی چند منظوره طراحی شود و از آنجائی که کودکان از اتاقشان برای بسیاری از فعالیت ها در کنار استراحت و خواب استفاده می کنند، تقسیمات و قلمرو های خاص و مشخص خود را طلب می کند. از قبیل فضائی برای مطالعه و بازی های مهیج و همچنین فضائی برای سرگرمی. فضای بازی باید در کنار فضای خواب و استراحت کودک و در ارتباط مناسب با آن طراحی شود. تجهیزات مورد نیاز در فضای بازی شامل: قفسه و صندلی، پارک کودک و…. است.

محدودیت ها:کودک در این مرحله کنجکاو و بی باک است، تا آنجائی که آنها هیچگونه اطلاعی از خطر ندارند. از این رو با ایجاد قفسه ها نه تنها اشیائی مانند بطری و دارو در ارتفاعی مناسب و به دور از دست کودک در امان است بلکه محیط نیز نظمی دوچندان می یابد.

رنگ:رنگ های روشن به چشم بچه ها با شکوه هستند. برای دیوارها از کاغذ دیواری رنگی و یا رنگ شاد استفاده کنید و رنگ و بافت را به آنها اضافه نمائید. می توانیم حریم ها و همچنین لبه های دیوار را مشخص و بر جسته نمائیم و ابرها و ستارگان را بر سقف اضافه نمائیم.

کودکان رنگ های تابناک و درخشنده را دوست دارند. اما شما می توانید با به کار بردن رنگ های شاد و تابناک در روی هر دیوار محدوهای رنگی را نیز معین کنید. رنگ های شاد و شفاف و آزاد، تصور کودکانه را بر می انگیزند و آنان را به آفرینش و خلاقیت را تشویق می کنند. همچنین پیدایش یا ظهور دیوارهای روشن از قبیل استفاده از کارکترهای کارتونی و مانند آن در دیوارهای اتاق های کوچک می تواند بسیار مفید باشد.

روشنائی:فضاهائی با نور طبیعی و شفاف اثر مثبت بر کودکان دارند.به عبارت دیگر اتاق های تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر منفی در پی خواهند داشت. از این رو گزیدن نحوه و میزان روشنائی در اتاق کودک اهمیتی بس مهم را ایفا می نماید و تأثیر مهمی در خواندن و نوشتن و ایجاد آرامش و تمرکز آنان دارد. نور مناسب فضا را جهت محیطی آرام و مناسب جهت مطالعه محصور می نماید. بررسی تأثیر میزان نور در شب نیز در روحیه آنان حائز اهمیت است.

پنجره ها:پنجره و جهت آن در اتاق کودک اهمیتی ویژه دارد. از طریق آن نور شمالی به داخل می تابد و شادابی و سحرخیزی را به بار می آورد.

کودکان پنجره هایی را که در تقابل و مرتبه چشمانش است را بیشتر دوست می دارد، به طوری که ایشان مجبور نیستند برای نگاه کردن به خارج قد بکشند. از سوی دیگر کودکان از میان پنجره ها حرکت خورشید را دنبال می کنند تا زمانی که به محل مشخصی برسد و غروب کند، فعالیت های خود را خاتمه می دهند. در گرداگرد این عناصر کودکان بازی می کنند و از این طریق از تصوراتشان بهره می برند تا دنیای خودشان را بیافرینند. از این رو با ایجاد کنش و واکنش و ایجاد کنجکاوی خواهیم توانست کودک خود را به فکر فرو بریم. ایجاد کنش دنیای جدیدی را بر روی کودک خواهد گشود و او را در شناخت هر چه بیشتر پیرامون و دنیای پر رمز و راز خود تشویق خواهد نمود. آنچنان که که معماری و عناصرش برانگیزنده نیروی حرکتی و تشویقی خواهند بود و آن هنگام دیگر پایانی بر این باور نخواهد بود.

 آشنایی با نکات مهم دکوراسیون داخلی

ممکن است فکر کنید برای وسایلی که دارید جای زیادی لازم است اما با رعایت نکات زیر می‌توانید حداکثر استفاده را از فضا ببرید

حداکثر استفاده از یک مکان به سه عامل رنگ، مبلمان و مرتب‌بودن بستگی دارد.

در این بین نقش رنگ در جادار نشان دادن فضا از بقیه بیشتر است.

از رنگ روشن و شفاف برای دیوارها استفاده کنید. رنگ‌های تیره اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهند. به جای رنگ‌های تیره به سایه‌های روشن‌ اکتفا کنید.

به جای بنفش پررنگ از رنگ یاسی و به جای لاجوردی از آبی کم‌رنگ استفاده کنید.

استفاده از رنگ سفید و روشن درک بیشتری از فضا ایجاد می‌کند. برای بلندتر نشان دادن سقف‌ها آن‌ها را سفید یا چند درجه از دیوار روشن‌تر کنید.

انتخاب مبلمان و لوازم تزیینی، در بزرگ یا کوچک به نظر آمدن منزل نقش دارند.

در مورد اتاق پذیرایی بهتر است از مبلمان کوچک‌تر استفاده کرده، فضا را پر نکنید.حتما شنیده‌اید آینه با انعکاس نور اندازه اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. به خصوص اگر یک یا دو آینه را کنار پنجره یا جایی قرار دهید که نور زیاد و طبیعی به آن‌ها برخورد نماید.

دیوارها را زیاد شلوغ نکنید. استفاده بیش از حد از پوستر، قاب عکس، وسایل تزیینی حتی همان آینه دیوارها را بسته‌تر نشان می‌دهد.

پنجره‌ها را به طور کامل نپوشانید، از پرده نازک استفاده کنید.

وقتی صحبت از مرتب بودن و جمع‌آوری می‌شود یعنی هیچ فضایی را بدون استفاده نگذارید.

می‌توانید از یک رومیزی بزرگ استفاده کرده، سبدهای حصیری را در زیر آن قرار دهید و خرت‌و‌ پرت‌های مختلف را از معرض دید دور کنید.

استفاده از صندوق مادر بزرگ، میز بزرگی برای قهوه یا نیمکت مناسبی خواهد بود که وسایل زیادی را نیز در خود جا خواهد داد.

با یک هزینه، جایی را نه تنها به تلویزیون بلکه به سایر وسایل صوتی- تصویری حتی سی‌دی‌های مختلف، کتاب و کلکسیون اختصاص دهید و مانع از ریخت‌و پاش شوید.

نبودن وسایل اضافه روی میزها و زمین، خانه را بزرگتر نشان می‌دهد. جاهای عبور را باز، خلوت و تمیز نگه دارید.

به جای استفاده از آباژورهای رومیزی دست‌و پا گیر از دیوارکوب استفاده کنید.

اگر از اتاق خواب در روز برای کار استفاده می‌کنید، تخت‌های تخت خواب‌شو که می‌توانند حکم کاناپه را نیز برای شما داشته باشند، بسیار مناسب هستند.

مبل‌ها را با فاصله از دیوار قرار دهید. به خصوص در جاهایی که تردد زیاد است بگذارید فضایی برای رفت‌وآمد وجود داشته باشد.

انتخاب مبلمان و لوازم تزیینی، در بزرگ یا کوچک به نظر آمدن منزل نقش دارند.

در مورد اتاق پذیرایی بهتر است از مبلمان کوچک‌تر استفاده کرده، فضا را پر نکنید.حتما شنیده‌اید آینه با انعکاس نور اندازه اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. به خصوص اگر یک یا دو آینه را کنار پنجره یا جایی قرار دهید که نور زیاد و طبیعی به آن‌ها برخورد نماید.

دیوارها را زیاد شلوغ نکنید. استفاده بیش از حد از پوستر، قاب عکس، وسایل تزیینی حتی همان آینه دیوارها را بسته‌تر نشان می‌دهد.

پنجره‌ها را به طور کامل نپوشانید، از پرده نازک استفاده کنید.

وقتی صحبت از مرتب بودن و جمع‌آوری می‌شود یعنی هیچ فضایی را بدون استفاده نگذارید.

می‌توانید از یک رومیزی بزرگ استفاده کرده، سبدهای حصیری را در زیر آن قرار دهید و خرت‌و‌ پرت‌های مختلف را از معرض دید دور کنید.

استفاده از صندوق مادر بزرگ، میز بزرگی برای قهوه یا نیمکت مناسبی خواهد بود که وسایل زیادی را نیز در خود جا خواهد داد.

با یک هزینه، جایی را نه تنها به تلویزیون بلکه به سایر وسایل صوتی- تصویری حتی سی‌دی‌های مختلف، کتاب و کلکسیون اختصاص دهید و مانع از ریخت‌و پاش شوید.

نبودن وسایل اضافه روی میزها و زمین، خانه را بزرگتر نشان می‌دهد. جاهای عبور را باز، خلوت و تمیز نگه دارید.

به جای استفاده از آباژورهای رومیزی دست‌و پا گیر از دیوارکوب استفاده کنید.

اگر از اتاق خواب در روز برای کار استفاده می‌کنید، تخت‌های تخت خواب‌شو که می‌توانند حکم کاناپه را نیز برای شما داشته باشند، بسیار مناسب هستند.

مبل‌ها را با فاصله از دیوار قرار دهید. به خصوص در جاهایی که تردد زیاد است بگذارید فضایی برای رفت‌وآمد وجود داشته باشد.

آموزش پتینه کاری یا تکنیک های پتینه دیوار :

در دوره آموزش پتینه کاری هنرجویان با تکنیک های پتینه دیوار در سبک های همراه با طرحهای مختلف قابل استفاده جهت دکوراسیون داخلی آشنا می شوند که این تکنیک ها مجموعا در دو بخش 30 تکنیک معمولی و 10 تکنیک ایتالیایی خواهد بود. از این هنر می توانید برای تزیین دیوارها و یا خاص کردن برخی از قسمت های منزل یا محیطی که در آن دکوراسیون اجرا می کنید مانند بالای شومینه ، کنج دیوار و … استفاده نمایید .

پتینه کاری، آموزش،

آموزش تابلو پتینه :

این دوره به صورت تک تابلو برگزار می شود و در این دوره هنرجو در صورت تمایل می تواند بدون گذراندن پیش نیاز آن که طراحی دستی است دوره را به کمک استاد بگذراند . ولی توصیه ما به هنرجویان گذراندن دوره بعد از طراحی دستی و ترجیحا بعد از تکنیک های پتینه دیوار است .

آموزش تکنیک های پتینه اجسام :

در دوره آموزش پتینه کاری هنرجو آموزش می بیند که چگونه با استفاده از تکنیک و اجسام دکوراتیو بتواند فضاهای خاص ایجاد کند . این تکنیک معمولا روی اجسام چوب و یا پلی استر کار می شود اما برای تمامی متریال ها کاربرد دارد .

طول دوره آموزش پتینه کاری:

آموزش پتینه کاری دیوار در 10 جلسه 3 ساعته ، تکنیک های تابلو پتینه 4 جلسه 3 ساعته ، تکنیک های ظروف 8 جلسه 3 ساعته آموزش داده می شود و اکثر کلاسهای آن به صورت یک روز در هفته برگذار می شوند .

مژده به علاقه مندان دوره آموزش هنر پتینه : با شرکت در دوره پتینه کاری دوریکا می توانید در پروژه های اجرایی پتینه کارآموزی نمایید و هنر خود را در ابعاد واقعی اجرا نمایید .

مدرک دوره پتینه کاری:

در پایان دوره هنرجویان می توانند مدارک وزارت ارشاد و فنی حرفه ای را داشته باشند که بر اساس پروژه آنها تعیین می شود

آموزش پتینه مبلمان :

در این دوره هنر جویان 10 تکنیک پتینه چوب را آموزش می بینند که بعد از پایان دوره می توانند مبلمان قدیمی خود را باز سازی کنند.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi