سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   لمینت   کفپوش   دکوراسیون   ساختمان   نقاشی   معماری   دیزاین   دکو   دکور   تزیینات داخی   پوستر   کابینت   بازسازی   کفسابی   پارکت   طراحی   چیدمان   استیکر   کناف   سقف کاذب   ارزان   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای حال   بهترین کاغذ دیواری برای حامام   بهترین کاغذ دیواری برای حمام   بهترین کاغذ دیواری برای حموم   بهترین کاغذ دیواری برای دستشویی   بهترین کاغذ دیواری برای دفتر کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای هال   برترین خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری پوستری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری روز   خرید اینترنتی کاغذ دیواری معتبر   خرید کاغذ دیواری   خرید کاغذ دیواری آمریکایی   خرید کاغذ دیواری ایرانی   خرید کاغذ دیواری برترین   خرید کاغذ دیواری برند   خرید کاغذ دیواری بهترین   خرید کاغذ دیواری خارجی خیلی خاص   کاغذ دیواری خانه   طرحهای جدید کاغذ دیواری خیلی   زیباترین کاغذ دیواری ها در مرکز خرید   انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی چه قیمتی است ؟انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی   انتخاب کاغذ دیواری برای حال   انتخاب کاغذ دیواری برای نوجوان  

از گذشته ها تاکنون سعی بر آن شده استدیوار های ساختمان طوری ساخته شود تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری شود زیرا نم و رطوبت خسارت جبران ناپذیری را بر ساختمان وارد می کند. 

یکی از این مشکلات نم کشیدن دیوارها و به مرور تخریب شدن آنهاست. در ابتدا به این موضوع می پردازیم که با انجام چه کارهایی می توانید از تخریب دیوارهاجلوگیری کرد؟

رطوبت را کاهش دهید.

یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند باعث بروز این مشکل شود رطوبت خانه ها است. در برخی از خانه ها از وسیله های افزایش رطوبت استفاده می شود که بهتر است میزان کمتری از این وسیله استفاده شود. یکی دیگر از راه های کاهش رطوبت بازکردن پنجره ها است که باعث می شود تا رطوبت خانه خارج شود.

درهنگام شستن دیوارها مراقب باشید.

در هنگام شستن دیوارها مواظب باشید از آب زیادی استفاده نکنید. برخی از خانواده ها برای اینکه دیوار تمیزتری داشته باشند در مدت های کوتاه دیوار خانه ها را می شویند و همچنین استفاده از مواد شوینده برای تعداد دفعات زیاد می تواند باعث این مشکل و همچنین از بین رفتن رنگ دیوار شود.

 شناسایی نم دیوار: لکه های آب

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید لکه های آب است. بعضی مواقع دیوارهای خانه حالت اولیه خودش را از دست می دهد. این می تواند نشانه ای از وجود نشتی آب در پشت دیوارها باشد. به محض اینکه این لکه ها را دیدید سریعا برای حل این مشکل اقدام کنید.

اگر کا از کار گذشت و رطوبت به داخل دیوار شما منتقل شد چاره ای نیست جز آن که دست به کار تعمیر شوید. برای این رفع و تعمیر پیش از هر چیز  باید بدانیم سر منشاء این مشکل رطوبتی و نم از کجاست و چه طور ایجاد شده است. با هم چند نمونه از این موارد را بررسی می کنیم.

اگر مشکل نم و رطوبت از نشت و ترکیدگی لوله های آب باشد.

ممکن است در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان شما ترکیدگی لوله اتفاق افتاده و باعث ایجاد رطوبت شده باشد.نشت آب همان چیزی است که باید به شدت نگران آن باشید. زیرا یکی از دلایل تخریب ساختمان ها ، ترکیدگی لوله و نشت آب است.حتی ممکن است نشت آب بسیار جزئی باشد ولی به مرور زمان ، کم کم به صورت رطوبت و نم جذب دیوارها و همچنین شالوده ساختمان شده و اگر باعث تخریب ساختمان نشود حتما به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه زده و در مواردی باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در کل منزل خواهد شد. اهالی فن این حوزه برای حصول اطمینان از نبود نشت آب یا ترکیدگی لوله ، از دستگاه مخصوص نشت یاب آب استفاده می کنند. به وسیله این دستگاه می توان تشخیص داد که آیا در ساختمان شما یا همسایگان شما ، ترکیدگی لوله اتفاق افتاده است یا خیر.

اگر مشکل نم و رطوبت ساختمان از آب باران باشد.

در مواردی هم ممکن است هیچ نشتی در ساختمان ، آپارتمان و خانه شما اتفاق نیفتاده باشد.ممکن است علت رطوبت ساختمان از آب باران باشد.به محض شروع فصل بارش در کشور ، موارد زیادی از ایجاد رطوبت در منازل گزارش می شود.آب باران ممکن است به هر نحوی به منزل شما رسیده باشد.با توجه به سیال بودن آب ، گاها پیدا کردن منشا و دلیل ایجاد رطوبت در ساختمان بسیار مشکل می شود.که با یافتن محل رسوخ آب باران به منزل و نحوه رفع این مشکل می توانید این مشکل را رفع نمایید.

اگرتاسیسات لوله کشی ساختمان مشکل داشته باشد و باعث ایجاد نم و رطوبت خانه شده باشد.

در موارد زیادی، وجود نقص در تاسیسات لوله کشی خانه باعث به وجود آمدن نم و رطوبت در ساختمان و خانه می شود.اشکال در  سیستم لوله کشی فاضلاب منزل، اشتباه در کارگذاری روشویی، سیفون تخلیه فاضلاب لباسشویی، نقص در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام،سیستم تخلیه توالت، سینک ظرفشویی و هزاران اشکال دیگر که ممکن است در هرجایی از تاسیسات ساختمان به وجود آمده باشد. 

اگر عایق کاری ساختمان باعث ایجاد نم و رطوبت شده باشد.

حدس اول بسیاری از افراد این است که شاید ایزوگام و عایق توالت یا حمام یا آشپزخانه یا سقف ساختمان سوراخ شده و باعث ایجاد رطوبت و نم می شود که این حدس در موارد زیادی باعث می شود که اقدام به تخریب قسمت هایی از ساختمان کنند. ولی پس از پیدا کردن دلیل اصلی ایجاد نم و رطوبت از این کار پشیمان شوند. بله در بسیاری از موارد وجود نقص در ایزوگام ، قیرگونی و عایق های مختلف ساختمان باعث نم و رطوبت می شود ولی بهتر است قبل از تخریب توالت، حمام یا آشپزخانه خانه خود، به دلیل پیدا شدن نم و رطوبت متمرکز شوید یا از متخصص این امر کمک بگیرید.

چگونگی تعمیر و لکه گیری نقاطی که از آنها آب به دیوار نفوذ می کند

رطوبت دیوارها ممکن است در اثر ایجاد میعان در فضای داخلی ساختمان و یا نفوذ آب از بیرون ساختمان به درون دیوارها پدید آمده باشد. بهترین راه این است که یک ورقه آلومینیومی مربع شکل طوری بر روی دیوار قرار داده و بچسبانید که هوا از هیچ یک از اضلاع آن وارد نشود. بگذارید ۲ روز ورقه آلومینیومی به همین شکل باقی بماند و پس از ۲ روز آن را بردارید اگر قسمت بیرونی نوار آلومینیومی نمناک است مشکل از میعان داخل ساختمان می باشد.
این مشکل را می توان از طریق نصب یک دستگاه رطوبت زا و یا یک دستگاه تهویه در زیرزمین حل کرد. اگر بخشی از ورقه آلومینیومی که با دیوار در تماس بوده نمناک شد، مشکل از بیرون ساختمان است بنابراین برای تعمیر و از بین بردن این مشکل به ترتیب ذیل عمل نمائید:

  1.     دیوارها را به درستی بررسی کنید و محل نشتی آب و نقاطی که دارای درز و شکاف هستند را شناسایی کنید . این نقاط می توانند طرفین بالایی سقف که به ناودانی منتهی می شوند و یا زیر طاق بالکن باشد . در صورت امکان نگذارید مسیر آب به سمت دیوارها باشد .
  2.      شکاف های بزرگ و سوراخ ها می بایست قبل از جداربندی و رنگ کردن تعمیر شوند . برای این منظور می توانید از سیمان آبی استفاده کنید .

 

این زبان به صورت محافظت شده به اروپا آمده است، جعبه های ظریف، نمادهای روایی: نمادها سفرهای هزار ساله ای را بیان می کنند، بر کتیبه های کتاب ها و حتی بر پارچه های گلدار و فرش های با نقوش اسلامی .

- معماری فولدینگ 

معماری دیکانستراکشن به عنوان یک سبک فراگیر و جهانی عمر نسبتاً کوتاهی داشت و از حدود یک دهه فراتر نرفت، ولی تأثیر شگرف و بنیادین بر شیوه طراحی و نوع بازنمایی معنی و تفسیر در حوزه معماری داشت. این سبک به عنوان پیش زمینه رویکردهای متعاقب آن همچون معماری فولدینگ و پیدایشمعماری کیهانی بود.

معماران سبک ديكانستراكشن كه در اوايل دهه نود ميلادی به سمت مكتب جدیدی به نام  فولدينگ گرايش پيدا كردند براين نظريه خود را پايبند نديدند. آنها در روند شكل گيری موضوعات علمی و فلسفی جديدتر، حركت علمی و فلسفی جديدی كه از اواخر دهه 1970 با مبحث ديكانستراكشن شروع شده بود را ادامه دادند .

- چارلز جکنس

چارلز جکنس شخصی بود كه اين نظریه جدید را وارد حوزه معماری كرد. از نظر چارلز جکنس معماری بايد معلول باشد (یعنی در ابتدا باید یک انگیزه یا هدف وجود داشته باشد که معماری در راه رسیدن به آن هدف ایجاد شود نه اینکه صرفا برای معماری، معماری صورت گیرد.) معلول باید ديدگاه انسان از خود و از جهان پيرامون خود معماری در شرايط امروز باشد. به عقيده جکنس اگر در جهان، سنت فرم تابع سنت و در جهان مدرن، فرم، تابع عملكرد بوده است" در جهان كنونی فرم تابع ديدگاه جهانی بايد باشد".

اگر ميس وندرو شعار كمتر بيشتر است را در معماری مدرن مطرح كرد؛ جکنس براساس نظريه پيچيدگی، شعار بيشتر متفاوت است را تكرار كرد.

يكی از ساختمان های جالب توجه كه در اين سبک ساخته شد طرح فرانک گری (Frank O. Gehry)  برای موزه گوگنهايم (اسپانیا) در شهر بيلبائو است. گری بر خلاف اكثر معماران، زياد اهل بحث وتبيين مبانی نظری نيست .

معماری گری از يک معماری دو بعدی كه سطوح را در مقابل و در تقابل با يكديگر نشان می داد به سمت يک معماری سيال و سه بعدی گرايش پيدا كرده است و بهترين نمونه كار او در اين زمينه موزه گوگنهايم است .

يكی از ايرادهايی كه جکنس به اين ساختمان گرفته است يک اندازه بودن صفحات تيتانيوم بر روی سطوح با انحنای متفاوت ساختمان است.

  • جکنس ضوابط اين معماری را در هشت مورد خلاصه كرده است:

- ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعی

- نمايش مبدا كيهانی سازمان دهی خودی و ظاهر شدن و پرش به يک سطح بالاتر و يا پايين تر

- عمق سازمان دهی و پيچيدگی و مرز آشفتگی

- تجليل از گوناگونی و تنوع و دگرگونی

- ايجاد گوناگونی از طريق روش های تكه چسبانی (كولاژ)

- تصديق زمان و برنامه اجباری و چرخه طبيعی و كثرت گرايی

- بيان موضوعات به صورت نشانه های دو گانه یعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ايده ها

 - توجه به علم، خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه های كيهانی

در طبیعت هرچیز به شکل متعادلی جاریست.

وقتی هر چیز در جای خود قرار دارد و هر رویدادی به موقع خود رخ می دهد تعادل میان چرخه حیات برقرار است و انسان به شکل متعادلی رفتار و زندگی خود را سامان می بخشد.و چنانچه با یک رویداد غیر منتظره رو به رو شود این تعادل به هم می خورد.
در یک اثر تجسمی وجود تعادل بصری برای ایجاد تأثیر مثبت بر مخاطبان ضروری است.

•         ایجاد تعادل بصری:

به وجود آمدن تعادل در یک اثر تجسمی بستگی به چگونگی ایجاد هماهنگی میان عناصر و اجزای آن دارد چشمان مخاطب به طور طبیعی در جست و جوی تعادل بصری است.

وجود تعادل در یک اثر تجسمی مبین تأثیر گذاری متناسب و هماهنگ همه عناصر در آنترکیب می باشد. چنانچه انرژی بصری همه عناصر به گونه ای سازمان داده شود که هیچ بخشی از اثر انرژی بصری دیگر بخشها را از میان نبرد و باعث اغتشاش بصری نشود، ترکیبی موزون و متعادل به وجود می آید.

در سامان بخشیدن به یک اثر متعادل تیرگی، روشنی رنگ اندازه و محل قرار گرفتن عناصر بصری در فضای کار دخالت دارند.

مهم ترین عامل فیزیکی و مؤثر بر حواس بشر، حفظ تعادل است.

انسان آگاه یا ناخودآگاه، در ارزیابی های بصری خود، به وجود تعادل و توازن توجه می كند.  

یک محور عمودی بر یک پایه افقی، از مهم ترین عوامل سنجش تعادل هستند.  

با تقسیم وزن بصری به طور مساوی در طرفین محور عمودی بر خط افق احساس تعادل می كنیم.  

به خاطر حسی كه ما از مركز ثقل و تجربه هایمان از جاذبۀ زمین داریم، بیشتر به دیدن وزن روی زمین عادت داریم و احساس آرامش و ثبات را براساس محور افقی بهتر احساس می كنیم.

در طبیعت تعادل و توازن بقاء، در رابطه متقابل میان چرخه زندگی و زنجیره غذایی جانداران و گیاهان معنا پیدا می كند.

در هنرهای تجسمی تعادل امری بصری است و نتیجۀ مجموعه شرایطی از قبیل وزن، ایستایی، تضاد نیروها و یا ویژگی ها و رابطی كه انسان از راه حواس خود درک می كند، می باشد.

•         مفاهیم تعادل

مفاهيم تعادل و تقارن از ابتدای معماری مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان یک مبحث اصلی تركيب بندی، تعادل در معماری به واسطۀ استفاده از اجزاء فرمی و فضایی به وجود می آيد. تقارن یک حالت ويژه از تعادل می باشد.در طبيعت همه چيز به شكل متعادلی جاری است. از جمله آمدن شب و روز از پی يكديگر، تغييرات فصل ها و بسياری از پديده های ديگر.بر همين اساس در هنر نيز تعادل اجزای اثر نقش عمده ای دارد. اثر هنری بدون تعادل و هماهنگی ميان اجزايش، اثری ناقص خواهد بود كه قادر به ارائه مطلوب پيام مورد نظر هنرمند نخواهد بود.

•         انواع تعادل

الف)تعادل متقارن:

همه چیز نسبت به محور های افقی، عمودی و مورب که از وسط اثر عبور می کند سنجیده می شود.

نوعی تعادل به نام شعاعی در زیر مجموعۀ تعادل متقارن وجود دارد كه درآن تمام عناصر از یک مركز مشترک به صورت شعاعی یا مدور خارج می شوند.  

در طراحی صنعتی، در ساخت اشیای زیادی همچون چتر، چرخ دوچرخه، پروانه هواپیما و... از این ساختار متعادل بهره می گیرند.

ب)تعادل غیرمتقارن:


انرژی بصری شکل ها براساس اندازه،جهت،تیرگی،روشنی، رنگ،بافت و جای آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به کادر تصویر مشخص می شود.

عدم تقارن دارای تحرک، تنوع، هیجان و جذابیت بصری بیشتری است.

تعادل غیر متقارن

•         تعادل بصری

ریشه و اساس همه توانایی های انسان بستگی به حس تعادل دارد و چنانچه این حس در انسان كاهش یابد، حركات بدن وی فاقد تعادل خواهد شد. حتی می توانیم تأثیر عدم تعادل را در چهره شخصی كه به طور ناگهانی تعادلش به هم خورده است تماشا كنیم!  

انسان به صورت غریزی در ارزیابی های بصری خود به وجود تعادل و توازن توجه می كند و سریع تر از آنکه به صورت علمی، مركز ثقل تصاویر را محاسبه كند، آن را دریافت می نماید.

در یک اثر هنری، تعادل زمانی حس می شود که کنش و واکنش تمام نیروهای بصری)تضاد نیروها(منجر به یک موازنه شود، به طوری که برای ایجاد تعادل بیشتر نتوان هیچ تغییری در ترکیب آن به وجود آورد. هنرمندان برای القای حس تعادل درآثارشان همواره نیروهای بصری را براساس فضای مورد نظر یا محدوده )کادر(، موازنه میکنند.

•         تعادل در معماری اسلامی

اصول معماری اسلامی بر مبنای تعادل كه سبب آرامش بيننده می‌شود بنا نهاده شده و همين مبانی قابليت اين را دارد كه به روز شده و در شكلی نوين در شهرسازی كنونی مورد استفاده قرار گيرد.

معماری اسلامی در هر منطقه جهان متفاوت بوده و مختص اقليم و جغرافيای آن منطقه است به همين علت بايد به معماری مورد بحث ما در ايران عنوان معماری اسلامی ايرانی اطلاق شود چرا كه علاوه بر اسلامی بودن، دارای هويت ايرانی بوده و نشان‌دهنده فرهنگ و گذشته ايرانيان نيز هست.

معماری اسلامی كشورهايی چون هند، الجزاير، مالزی و... در كنار اسلامی بودن مناسب با فرهنگ و اقليم آن كشوری به وجود آمده و در واقع اسلام بر معماری تمام مناطق تحت نفوذ خود تأثير گذار بوده.

مسجد شیخ فاطمه (کویت) مناره هابه شکل شمع ساخته شده که میانمعماری گنبد و مناره و سایر مؤلفه های آن نوعی تعادل برقرار کند.

•         نقس مصالح در تعادل

مصالح از ويژگی‌های مهم هر بنا محسوب ‌شده و باعث تمايز معماری هر منطقه از ساير مناطق می‌شود به عنوان مثال در معماری سنتی ايران خشت، گل و آجر بيشتر مورد استفاده قرار ‌گرفته و كاشی نيز در نما از عناصر مهم تلقی می شدهاما در تاج محل كه بنايی ايرانی است، در كنار اسلامی و ايرانی بودن، معماری هند نيز مشهود است زيرا گنبد تاج محل از سنگ كه ويژگی بارز معماری هند است، ساخته شده‌است.

علاوه براین با به کار بردن بافت ها و متریال های مختلف می توان برای بیننذه حس تعادل یا عدم تعادل را القاء کرد.

•         تعادل در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون ترکیبی از سبک های مختلف است و انرژی زیادی به منزل می دهد. ولی ایجاد تعادل در آن می تواند چالش بزرگی باشد. اینکه چطور وسایل سنتی و آنتیک را با وسایل مدرن ترکیب کنیم که تعادل خوبی بهدست بیاید و فضای خانه درهم و شلوغ و ناهماهنگ به نظر نرسد، کار دشواری است. در اینجا به چند نکته برای ایجاد هارمونی و تعادل در دکوراسیون های گلچین شده اشاره می کنیم:

در انتخاب رنگ هدف داشته باشید. پالت رنگی سنجیده، ابزاری است که حس هدفمندی به دکور گلچین شده می دهد و باعث می شود که بهتر دکور را مدیریت کنید.

در این تصویر، رنگ های صورتی، بنفش و آبی در تابلو نقاشی، بالش ها، پتو و حتی جلد کتاب و گلدان روی عسلی هماهنگی ایجاد کرده اند و به اتاق پالت رنگی مشخصی بخشیده اند.

آیتم هایی را کنار هم جمع کنید و کلکسیون درست کنید.

اگر از یک چیز سه عدد داشته باشید، یک کلکسیون دارید. برای ایجاد تأثیر بیشتر و عمیق تر، چندین وسیله را کنار هم قرار دهید و کلکسیون بزرگتری بسازید.

بین سبک ها پل بزنید.

صندلی آنتیکی که در تصویر می بینید، به رنگ آبی نقاشی شده روکش راه راه به آن زده شده تا یک وسیله مدرن با رنگ و پارچه سنتی جفت شود.

از کنتراست بالا استفاده کنید.
کنار هم قرار دادن دو وسیله که کاملاً با هم متفاوتند بهتر از جفت کردن دو وسیله کمی متفاوت با هم است.
در این آشپزخانه گلیم کلاسیک و کابینت های آنتیک در تقابل با صندلی های مدرن پانتون قرار دارند.

بین پارچه ها تعادل ایجاد کنید.

پارچه های رنگ رفته و کهنه و خشن، همه در یک اتاق، باعث می شوند که اتاق تان شبیه بازار مکاره شود. پس سعی کنید پارچه های کهنه و قدیمی را با سطوح شیک و براق ترکیب کنید تا تعادل درستی برقرار شود.

-   مقدمه

مقارن با تحولات عظیمی که در چند قرن اخیر در حوزه تفکر صورت گرفته، معماری نیز دستخوش دگرگونی هایی شده است که بازخورد آن را می توان در تعدد سبک ها مشاهده کرد. هر تفکر جدید یا نظریه علمی تازه موجب ایجاد سبکی نو در معماری شده است. یکی از این موارد، معماری با سبک دیکانستراکشن است که با حضور خود تغییرات شگرفی را در معماری از لحاظ ساختار و زیبایی شناسی ایجاد کرده است.

کتاب نقد و معرفی معماری دیکانستراکشن در چهار فصل به معرفی این سبک و معماران نامداری همچون زاها حدید، پیتر آیزنمن و فرانک گری که این سبک را به عرصه معماری وارد کرده اند، می پردازند. از آنجایی که مبانی دیکانستراکشن به طور مستقیم از فلسفه دیکانستراکشن استخراخ شده و به دلیل آشنایی به نسبت اندک معماران با فلسفه این مکتب، برای استنباط معماری دیکانستراکشن، اول فلسفه دیکانستراکشن و زمینه های نظری آن تبیین شده است.

-  دیکانستراکشن در زبان شناسی

واسازی یک متن عبارت است از برون کشیدن روابط منطقی متضاد ادراک و انبساط از آن متن به هدف نمایش اینكه یک متن بر خلاف آنچه می گوید معنی می شود یا بر خلاف آنچه معنی می شود می گوید.

از افلاطون تا هگل و از روسو تا سسور و دانشمندان ساختارگرای مدرن، همه معتقدند كه گفتار همیشه بر نوشتار ارجح است و این علت توانایی زبان است. دکانستراکشن نشان دهنده و اثبات کننده این عقیده است كه از درک همزمان آنچه كسی می خواهد بگوید در لحظه ای كه واقعا آن را می گوید و هنگامی كه به كلمات شخص گوینده گوش می دهیم می توانیم احساس واقعی او را با وارد شدن به دایره مبادرات بین ذهن، زبان و واقعیت درک كنیم.

بنابراین ارتباطات به عنوان یک نوع تاثیرپذیری خودكار در دو جنبه مطرح می شود.

1- جریانی كه به تقدم كامل زبان گفتاری بر هر چیز كه محدوده آن را مشخص می كند بستگی دارد.

2- این تهدید صراحتا توسط نوشتار انجام می شود تا آنجا كه حتی به قطع ریشه حضور مجاز گفتار نیز بیانجامد.

-  دیکانستراکشن

دیکانستراکشن در فارسی به ساختار شکنی ترجمه شده است. در نیمه اول قرن بیستم مهمترین مکتبی که ادامه دهنده فلسفه مدرن محسوب می شد، فلسفه اصالت وجود بود. بنیانگذار فلسفه دكانستراكشنژاک دریدای فرانسوی است كه بعضی از معماران همچون پیتر آیزنمن و برنارد چومی كارهای خود را متاثر از ساختمان نظریات وی می دانند و حتی پروژه هایی با همكاری دریدا انجام داده اند.

او خرد گرایی مدرن، که توسط دکارت، کانت و سایر بزرگان مدرن مطرح و تبیین شده بود، را اساس فلسفه خود قرار داد.

سارتر معتقد به خردگرایی استعلایی است. از نظر وی، "فرد ماهیت خویش را شکل می دهد و نباید از این عامل در مسیر شخصیت فرد غافل ماند... او آزادی بی قید و شرط را از امکانات ذهندیکانستراکشن آدمی دانست. به نظر او آدمی آزاد است هرچه می خواهد اختیار کند و به همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست."

از نیمه دوم قرن اخیر، فلسفه مدرن و مکتب اصالت وجود و خردباوری از طرف مکتب جدیدی به نام مکتب ساختارگرایی مورد پرسش قرار گرفت. این مکتب در ابتدا توسط فردیناند دو سوسور، زبان شناس سوییسی و لوی استراوس، مردم شناس فرانسوی، مطرح شد. ساختارگرایی واکنشی در مقابل خرد استعلایی و ذهنیت مدرن است. ساختارگراها معتقدند که عاملی مهمتر از ذهن وجود دارد که پیوسته مورد بی مهری قرار گرفته و آن ساختار زبان است. از نظر اندیشمندان ساختارگرا، می باید ساختارهای ذهن بشری را مطالعه کنیم و این ساختارها بسیار مهم هستند. ساختار ذهن مبنایش زبان است. انسان به وسیله زبان با دنیای خارج مرتبط می شود.
اگر به عقیده دکارت همه چیز آگاهانه شکل می گیرد، به نظر استراوس، ساختارهای فرهنگ، اساطیر و اجتماع آگاهانه نیست، همه آنها در ساخت ناخودآگاه شکل می گیرد و مولفی ندارد. استوارس استیلای سیصد ساله ذهن استعلایی (به معنی برتری دادن) را زیر سوال برد. اگر از دوره دکارت، انسان موجودی است خردورز، از نظر استوارس موجودی است فرهنگی و ماهیت انسان در بستر فرهنگ شکل می گیرد. لذا جهت رهیافت به ماهیت بشر، باید زبان، فرهنگ و قومیت را مطالعه کنیم. به طور کلی، "روش ساختارشناسی، یافتن و کشف قوانین فعالیت بشری در چهار چوب فرهنگ است که با کردار و گفتار آغاز می شود. رفتار و کردار نوعی زبان است. به همین دلیل ساختارگراها، ساختارهای موجود در پدیده ها را استخراج می کنند. "چنانچه ژان پیاژه (1980- 1896)، روان شناس فرانسوی، مطالعات وسیعی در مورد ساختارهای رشد ذهن کودک و شخصیت کودک انجام داد.

مکتب دیکانستراکشن که یکی از شاخه های مهم فلسفه پست مدرن محسوب می شود، نقدی به بینش ساختارگرایی و همچنین تفکر مدرن است.

مکتب دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا (1930)، فیلسوف معاصر فرانسوی، پایه گذاری شد. دریدا با ساختارگراها مخالف است و معتقد است که وقتیما به دنبال ساختارها هستیم از متغیرها غافل می مانیم. فرهنگ و شیوه های قومی هر لحظه تغییر می کند، پس روش ساختارگراها نمی تواند صحیح باشد. دریدا از سال 1967، یعنی زمانی که سه کتاب او منتشر شد، در مجامع روشنفکری و فلسفی غرب مطرح گردید. این سه کتاب عبارتند از:
گفتار و پدیدار، نوشتار و دیگر بودگی و نوشتارشناسی.
از نظر دریدا فلسفه غرب دچار نوعی ورشکستگی است و در حال حاضر پویایی خودش را از دست داده است.
به عقیده دریدا، یک متن هرگز مفهوم واقعی خودش را آشکار نمی کند، زیرا مولف آن متن حضور ندارد و هر خواننده و یا هرکس که آن را قرائت کند، می تواند دریافتی متفاوت از قصد و هدف مولف داشته باشد. "نوشتار مانند فرزندی است که از زهدان مادر (مولف) جدا شده. هر خواننده ای می تواند برداشت خود را داشته باشد.

دریدا می نویسد:

ما هرگز نمی توانیم به انتهای چیزی برسیم؛ اگر به فرهنگ های لغت مراجعه كنیم می بینیم كه هر كلمه با كلمات و برحسب كلمات دیگر تعریف شده اند و از این رو اگر بخواهیم ببینیم واقعا یک كلمه چه معنی می دهد، باید به دنبال معنای كلمات دیگر نیز بگردیم. و به دنبال كلمات گشتن هرگز به پایان نمی رسد، حتی اگر به پایان این جستجو برسیم به یافتن معنی كلمه نخست نزدیک شده ایم به خصوص كلماتی كه به هر صورت واجد معانی متضاد هستند.

بنابراین دریدا گفتار را بر متن به عنوان علامت ترجیح می دهد و چون معتقد است كه در گفتار رابطه نزدیكترین معنی گر ومعنی شده برقرار می شود پس معنی متن بسیار دور از ذهن و نفوذ ناپذیر است. اصل دریدا در چنین تفكری عصیان در برابر باورهای معمولی در عرصه های فلسفی و حتی معماری و حتی به عرصه های زندگی بشر و حتی به زیر بردن همه اصول و به طور كلی خرد و دانائی است. خرد و منطق از اصولی است كه از زمان فیلسوفان كلاسیک یونان تاكنون نقش اصلی را در همه عرصه های زندگی بشری و حتی در معماری به خصوص در معماری مدرن داشته است.

در واقع دریدا و سایر صاحب نظران (پست استراكچرالیست) سعی می كنند نوشته های پیچیده، مشكل و غیر شفاف ارائه كنند.

به نظر بارت (نویسنده) هدف چنین نوشته هایی مصرف كنندگان بی تفاوت این نوشته ها هستند. وی این نوشته ها را «خواننده پسند» می نامد و مواردی از نوشته های نویسنده پسند این است كه نوشتار از سر قصد غیر واضح، پراكنده، ناپیوسته و درهم باشد. این عدم شفافیت در معماری دكانستراكشن به گونه ای دیگر نمود می یابد.

گیدیون در كتاب فضا زمان، معماری در توصیف كارخانه فاگوس این امر را به نوعی مهم از نقاشی كوبیسم می داند كه در آن نقاط دید مختلف وجود دارد. اما دریدا در باب درون و برون می نویسد: «دكانستراكشن تخریب یا پنهان كاری نیست.» حال آنكه مشكلات ساختاری مسلمی را درون ساختارهای ظاهرا پایدار می نمایاند اما این ترک ها به متلاشی شدن ساختار نمی انجامد.

برعكس، دكانستراكشن تمامی قدرت خود را از راه به مبارزه طلبیدن ارزش های قوی همانند هماهنگی، وحدت و ثبات به دست می آورد و در عوض دیدگاه متفاوتی از ساختار راه پیش رو می نهد.. این معماری نظریه بیان جدیدی نیست بلكه بیشتر افشاگر ناشناخته های نهفته در دل معماری است. شوكی است كه از ضعف موجود، درست بهره برداری می كند تا آن را برآشوبد؛ نه آنكه به دورش اندازند. بنابراین زیر سوال بردن و تردید در اصول به معنای نفی آن اصول در دكانستراكشن نیست.

دیکانستراکشن در فارسی به ساختارزدایی، شالوده شکنی، واسازی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است. شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی دارد و شاید هم به دلیل آن است که هنوز ابهامات و سؤالات زیادی در مورد دیکانستراکشن در کشور ما وجود دارد.

باید عنوان شود که تعریف دقیق و مشخصی از دیکانستراکشن وجود ندارد، زیرا هر تعریفی از دیکانستراکشن می تواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر شود. ولی در این جا چند نمونه از مباحثی که در مورد دیکانستراکشن عنوان شده ذکر می شود.

حسینعلی نوذری، نویسنده و نظریه پرداز معاصر می نویسد: «شالوده شکنی، روش یا متد تحلیل پست مدرن، با هدف گشودن یا باز کردن تمام ساختارها یا شالوده ها است. مکتب شالوده شکنی، متن را به اجزاء و یا پاره های مختلف آن تفکیک کرده و آنها را از هم مجزا ساخته و عناصر متعدد و متشکله آن را پاره می کند و از این طریق تناقضات آن را آشکار می سازد».

دکتر ضیمران نظر دریدا را در این مورد چنین می نویسد: بنیان فکنی روشی است که آدمی را از خواب یقین آور دکارتی بیدار می سازد و وثوق و اطمینان خیالی را از او سلب نموده و دغدغه تازه ای می آفریند».

خود دریدا می گوید: «دیکانستراکشن کردن یک متن به معنای بیرون کشیدن منطق ها و استنباطات مغایر با خود متن است. در واقع گسترش درک مجازی است».

به طورکلی دیکانستراکشن نوعی وارسی یک متن و استخراج تفسیرهای آشکار و پنهان از بطن متن است. این تفسیرها و تأویل ها می تواند با یکدیگر و حتی با منظور و نظر پدیدآورنده متن متناقض و متفاوت باشد. لذا در بینش دیکانستراکشن، آنچه که خواننده استنباط و برداشت می کند واجد اهمیت است و به تعداد خواننده، برداشت ها، استنباطات گوناگون و متفاوت وجود دارد. خواننده معنی و منظور متن را مشخص می کند و نه نویسنده. ساختاری ثابت در متن و یا تفسیری واحد از آن وجود ندارد. ارتباط بین دال و مدلول و رابطه بین متن و تفسیر شناور و لغزان است.

-زیبا شناسی در دیکانستراکشن

”دگرگونی“ معیارهای زیباشناختی و”دگردیسی“ حاصل در فرم‌های معماری برپایه ”دگراندیشی“ و ”دگرادراکی“ است که از ایجاد انگیزش آنی در روند طراحی معماری یا ایجاد ”تخریب“ ساختارهای سنتی زیباشناختی در معماری، همچون ”تقارن“، ”نظم“، ”تناسب“ و ”سلسله مراتب“ فرمی‌ همگام با دگرگونی مفاهیم عملکردی حاصل می‌شود، و بنیان اندیشه دریدا در زیبایی شناسی، واسازی را شکل می‌دهد.
دوری از ساختارهای سنتی شکل گرفته بر پایه “خردورزی” تنها می‌تواند نمودی بر ”فرم” و جایگاه ”مفاهیم عملکردی” در معماری را رقم زند.
با توجه به این مساله که تلاش دیکانستراکشن بر آن است تا با طرح پرسشی بنیادین از معماری یا معیارهای زیبایی شناسی آن، نه در جایگاه خود بلکه در جایگاه جدیدی از موجود همتای خود، بر این نکته اشاره کند که باید به گونه ای جدید بر معیارهای زیبایی شناسی نظری نگاه کرد. زیبایی شناسی به طور کلی در معماری دیکانستراکشن از نوعی تمایز، اختلاف، تغایر و تهدید برخوردار می‌گردد که دلیل آن تلاش ساختاری برعدم تعریف پذیری وعدم ایجاد معیارهایی جهت تطابق پدیده‌ها با اصولی که آنها را تعریف پذیر می‌نمایند، است.

 

نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سئوالات مقدماتی عبارت اند از :

1- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟

2- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟

3- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساساً مکانی است روشن یا تاریک؟

4- در این جا اساساً مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟

5- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟

6- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟

7- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟

8- سقف اتاق بلند است یا کوتاه؟

تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولاً موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود. در اینجا، قرمز، سرخابی، نارنجی و زرد اثر دلخواه شما را دارا خواهند بود. این رنگ ها در اتاقی که فعالیت و جنب و جوش فراوانی در آن ها انجام می پذیرد، بیشترین تأثیر ممکن را بر جای می گذارند. ممکن است مایل باشید تمام آشپزخانه یا بخشی از آن را با چنین رنگی بیارایید. اتاق بازی بچه ها و اتاق های غذاخوری از دیگر مکان های مناسب برای استفاده از چنین رنگ هایی به شمار می روند.

از سوی دیگر، امکان دارد خواهان محیطی آرام تر و راحت تر و ساکت تر باشید. رنگ های سبز، فیروزه ای، بنفش تیره و آبی فراهم آورنده ی چنین فضایی هستند. ممکن است مایل باشید از این رنگ ها در اتاق خواب یا اتاق مطالعه استفاده کنید. این چهار رنگ، باعث فزونی انبساط خاطر و وسعت فکر می شوند.

-         سقف ها، دیوارها و کف اتاق ها:

نکته ی بسیار مهمی که لازم است به هنگام طراحی رنگ در دکوراسیون فضای مورد نظر به خاطر داشت، این است که رنگ ها معمولاً در فضاهای وسیع، غلیظ تر به نظر می رسند.

بهتر است برای سقف ها رنگ روشن تری در مقایسه با سایر بخش های اتاق انتخاب کنید. این کار خصوصاً در شب و نبود منبع نور طبیعی، به حفظ نور کمک می کند.

رنگ های رایج برای سقف ها، عبارتند از سفید، سفید مایل به خاکستری یا زرد. با این حال، در صورتی که مایل باشید سقف، کوتاه تر از ارتفاع واقعی اش به نظر برسد، می توانید از رنگی تیره تر از رنگ سایر بخش های اتاق استفاده کنید. در اتاق هایی که سقف های کوتاه تری دارند، می توان احساس صمیمیت و خودمانی بودن کرد، در حالی که ممکن است سقف های خیلی بلند، احساسی از سرکوب شدگی به ما القا کنند و سبب بروز بیماری ترس از فضاهای تنگ و محصور Claustrophobic گردند.

رنگ های رایجی که برای دیوارها به کار می روند، بین رنگ های روشن، متوسط و سفید متغیرند. دلیل انتخاب چنین رنگ هایی، این است که بتوان از نور، بیشترین بهره را برد. اما اگر امکان ورود نور زیاد به داخل اتاق وجود داشته باشد، به جای آن ها، از سیاه آمیخته های تیره تر استفاده می کنند. افزودن نور مصنوعی به این گونه رنگ آمیزی، می تواند فضایی چشمگیر و جالب توجه را خلق نماید.

رنگ کف اتاق ها، معمولاً بین سیاه آمیخته هایی متوسط و تیره متغیر و یا به روشنی رنگ دیوارها می باشد. نکته ای کاربردی که به هنگام انتخاب رنگ کف اتاق ها مد نظر قرار می گیرد، این است که چنین رنگ هایی به حد کافی برای نشان ندادن چرک، لک و فرسودگی تیره باشند.در صورتی که مایل به استفاده از رنگ های روشن تری هستید، آن ها را در بخش هایی از ساختمان به کار برید که حداقل رفت و آمد یا کمترین میزان نظافت را نیاز داشته باشند.

-         اتاق نشیمن

رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولاً چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.

بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیافزایید.

-         اتاق غذاخوری

استفاده از رنگ های روشن و متوسط برای دیوارهای اتاق، فضای شاد و گرم و دوستانه ای را فراهم می آورد. پیشنهاد می کنیم رنگ هایی را برگزینید که با رنگ های طبیعی غذا همگون باشند. از آنجایی که رنگ های خیلی پریده رنگ مانند انواع رنگ های سبز و زرد یادآور بیماری و ناخوشی هستند، بهتر است از انتخاب این گونه رنگ ها برای اتاق غذاخوری بپرهیزید.

رنگ های متضادی را می توان در بخش های کوچکی از این اتاق، مانند رومیزی یا دستمال سفره به کار برد. به طور کلی، در پی یافتن درجات روشن رنگ ها باشید تا بدین طریق، رنگ غذاها به خوبی به چشم بیایند.

-         اتاق خواب

این اتاق، محلی است برای استراحت کردن و آرامش یافتن. پیشنهاد می شود به جای استفاده از رنگ های متضاد و تند، رنگ های ملایم و ملیحی را برای این اتاق انتخاب کنید. آب و هوای محل زندگی تان را مد نظر داشته باشید. در کشورهای سردسیر، رنگ های گرم انتهای طیف رنگی، رنگ های مناسبی هستند و در مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، رنگ های سرد انتهای دیگر طیف، رنگ های نیرو بخشی به شمار می روند.

-         اتاق بچه ها

برای بچه های زیر سیزده سال، به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان، رنگ های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می شود. برای سنین بالاتر، درجات روشن تر طیف های آبی و سبز دارای ارجحیت می باشند. برای چنین اتاقی، نباید از رنگ های تیره استفاده کرد. به نور اتاق توجه خاصی داشته باشید تا بچه ها به هنگام مطالعه، دچار خستگی نشوند.

-         حمام

از آنجایی که معمولاً فضای کوچکی را به حمام اختصاص می دهند، توصیه می کنیم درجات روشن و متوسط رنگ ها را برای دیوار برگزینید تا بدین طریق، مکانی دلبازتر و وسیع تر به نظر برسد. دستشویی، وان، توالت و کاشی ها، وسایل تقریباً ثابت و دائمی هستند و شاید بهتر باشد آن ها را نقطه ی آغاز طرح رنگی خود در نظر بگیرید. از آنجایی که سفید و رنگ های مایل به سفید، نماد و مشوق پاکیزگی هستند، آن ها را می توان رنگ های خوبی برای حمام ها دانست. درجات روشن و متوسط آبی، فیروزه ای، آبی-سبز و سبز، نماد عناصر طبیعی و تداعی کننده ی تازگی و طراوت آب و فضاهای باز هستند. حوله ها، مسواک ها و مو خشک کن ها، همگی از جمله وسایلی هستند که به کمک آن ها، می توان رنگ های متضادی را مرتبط با طرح رنگی مورد نظر، به محیط افزود.

-         رنگ خانگی که نشان دهنده درونیات شماست (روانشناسی رنگ)

دارید فكر می كنید كه دیگر وقت آن رسیده است كه در رنگ های مورد استفاده در خانه و زندگی تان تغییری ایجاد كنید یعنی اینكه از جا برخیزید و با صرف وقت و با استفاده از رنگ های مختلف دكور خانه تان را عوض كنید. تغییر رنگ یك راه نسبتاً آسان و ارزان برای تغییر دكور می باشد اما حواستان باشد رنگ هایی كه انتخاب می كنید ورای عوض شدن ظاهر خانه پیامی ارسال می كنند و روانشناسان می گویند كه رنگ ها شاهد گویای شما و درونیات تان هستند.

-  سایه های رنگ قرمز

قرن هاست كه رنگ قرمز به معنای شور و هیجان است و به همین دلیل است كه گرفتن دو شاخه گل رز از كسی به معنای آن است كه خیلی شما را دوست دارد. افرادی كه به سایه های رنگ قرمز از قرمزی سیب سرخ و رز گرفته تا رنگ قرمز گوجه فرنگی علاقه مندند در زندگی اشان افرادی خوش بین، اجتماعی و پرشور هستند.

-         سایه های رنگ آبی

آیا رنگ مورد علاقه شما آبی است؟ افرادی كه گرایش شان به رنگ آبی بیشتر است عموماً افرادی آرام، دلسوز و ثابت قدم در كار هستند. این رنگ یاد آور آسمان و آب و مورد علاقه كسانی است كه كه شخصیت هایی آرام داشته و طرفدار صلحند.

-         سایه های رنگ سبز

سبز شدن به معنای كشیدن باریكه ای از مریم گلی و برگ های سبز بر روی دیوار می باشد. رنگ سبز حس و حال طبیعی بودن را در فضا منتشر می كند و افرادی كه خواهان آنند در سایه هایی از رنگ سبز محصور گردند تعادل و توازن را دوست دارند و می توان آنها را جزء افراد متمدن به حساب آورد.

-         سایه های رنگ زرد

یك جمله كلیشه ای هست كه می گوید رنگ زرد رنگ آفتاب است و افرادی كه در دكور خانه شان از این رنگ استفاده می كنند می خواهند كه آفتابی و شاد باشند. اما آنها خیلی عمیق تر از آن رفتار می كنند. افرادی كه رنگ زرد را دوست دارند تمایل دارند افرادی متفكر، ماجراجو بوده و برای آزادی ارزش زیادی قائلند.

-         سایه های رنگ بنفش

از رنگ بنفش گیاه اسطوقدوس تا رنگ بنفش بادمجان، آلو و بنفش تیره شاهانه سایه های این رنگ تركیب شده از رنگ قرمز و آبی یك نوع حس دراماتیك ایجاد می كند.

عاشقان این رنگ خود افراد اهل هنر بوده و طرفدار حالت های هنرمندانه و غیر سنتی می باشند.

-         سایه رنگ مشكی

مشكی رنگی پر آوازه است. بهتر است در دكور خانه تان از این رنگ خیلی كم استفاده كنید تا مبادا رایحه قدرتمندش تمام فضا را پر نماید. كسانی كه دوست دارند همه چیزشان به رنگ مشكی باشد می خواهند با روشی محتاطانه همه چیز را تحت تأثیر قرار دهند و به طور كلی گویای این ایده اند كه همه چیز را بازگو نمی كنند.

- سایه های رنگ سفید

افرادی كه برای رنگ آمیزی محیط پیرامون خود از این رنگ استفاده می كنند احتمالا باور دارند كه جمله "خالص و پاك به مانند برف" چیزی فراتر از یك جمله كلیشه ای است . استفاده از رنگ سفید نشانه شخصیت هایی است كه راحتی و آسایش را در سادگی می یابند و جهان را از دریچه معصومیت و جوانی می بینند.

Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   دکوراسیون   ساختمان   نقاشی   معماری   دیزاین   دکور   تزیینات داخی   پوستر   کابینت   بازسازی   کفسابی   پارکت   طراحی   چیدمان   استیکر   کناف   سقف کاذب   ارزان   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای حال   بهترین کاغذ دیواری برای حامام   بهترین کاغذ دیواری برای حمام   بهترین کاغذ دیواری برای حموم   بهترین کاغذ دیواری برای دستشویی   بهترین کاغذ دیواری برای دفتر کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای هال   برترین خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری پوستری   خرید کاغذ دیواری بهترین   خرید کاغذ دیواری پوستری   خرید کاغذ دیواری کره ای   تاریخچه کاغذ دیواری   کاغذ دیواری اتاق کودک   کاغذ دیواری ساده   کاغذ دیواری غیر قابل شستشو   طرحهای جدید کاغذ دیواری از چه سایتی   مدل کاغذ دیواری پذیرایی میانسال   مدل کاغذ دیواری سالن   زیباترین کاغذ دیواری ها بورسش  

نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سئوالات مقدماتی عبارت اند از :

1- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟

2- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟

3- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساساً مکانی است روشن یا تاریک؟

4- در این جا اساساً مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟

5- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟

6- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟

7- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟

8- سقف اتاق بلند است یا کوتاه؟

تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولاً موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود. در اینجا، قرمز، سرخابی، نارنجی و زرد اثر دلخواه شما را دارا خواهند بود. این رنگ ها در اتاقی که فعالیت و جنب و جوش فراوانی در آن ها انجام می پذیرد، بیشترین تأثیر ممکن را بر جای می گذارند. ممکن است مایل باشید تمام آشپزخانه یا بخشی از آن را با چنین رنگی بیارایید. اتاق بازی بچه ها و اتاق های غذاخوری از دیگر مکان های مناسب برای استفاده از چنین رنگ هایی به شمار می روند.

از سوی دیگر، امکان دارد خواهان محیطی آرام تر و راحت تر و ساکت تر باشید. رنگ های سبز، فیروزه ای، بنفش تیره و آبی فراهم آورنده ی چنین فضایی هستند. ممکن است مایل باشید از این رنگ ها در اتاق خواب یا اتاق مطالعه استفاده کنید. این چهار رنگ، باعث فزونی انبساط خاطر و وسعت فکر می شوند.

-         سقف ها، دیوارها و کف اتاق ها:

نکته ی بسیار مهمی که لازم است به هنگام طراحی رنگ در دکوراسیون فضای مورد نظر به خاطر داشت، این است که رنگ ها معمولاً در فضاهای وسیع، غلیظ تر به نظر می رسند.

بهتر است برای سقف ها رنگ روشن تری در مقایسه با سایر بخش های اتاق انتخاب کنید. این کار خصوصاً در شب و نبود منبع نور طبیعی، به حفظ نور کمک می کند.

رنگ های رایج برای سقف ها، عبارتند از سفید، سفید مایل به خاکستری یا زرد. با این حال، در صورتی که مایل باشید سقف، کوتاه تر از ارتفاع واقعی اش به نظر برسد، می توانید از رنگی تیره تر از رنگ سایر بخش های اتاق استفاده کنید. در اتاق هایی که سقف های کوتاه تری دارند، می توان احساس صمیمیت و خودمانی بودن کرد، در حالی که ممکن است سقف های خیلی بلند، احساسی از سرکوب شدگی به ما القا کنند و سبب بروز بیماری ترس از فضاهای تنگ و محصور Claustrophobic گردند.

رنگ های رایجی که برای دیوارها به کار می روند، بین رنگ های روشن، متوسط و سفید متغیرند. دلیل انتخاب چنین رنگ هایی، این است که بتوان از نور، بیشترین بهره را برد. اما اگر امکان ورود نور زیاد به داخل اتاق وجود داشته باشد، به جای آن ها، از سیاه آمیخته های تیره تر استفاده می کنند. افزودن نور مصنوعی به این گونه رنگ آمیزی، می تواند فضایی چشمگیر و جالب توجه را خلق نماید.

رنگ کف اتاق ها، معمولاً بین سیاه آمیخته هایی متوسط و تیره متغیر و یا به روشنی رنگ دیوارها می باشد. نکته ای کاربردی که به هنگام انتخاب رنگ کف اتاق ها مد نظر قرار می گیرد، این است که چنین رنگ هایی به حد کافی برای نشان ندادن چرک، لک و فرسودگی تیره باشند.در صورتی که مایل به استفاده از رنگ های روشن تری هستید، آن ها را در بخش هایی از ساختمان به کار برید که حداقل رفت و آمد یا کمترین میزان نظافت را نیاز داشته باشند.

-         اتاق نشیمن

رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولاً چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.

بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیافزایید.

-         اتاق غذاخوری

استفاده از رنگ های روشن و متوسط برای دیوارهای اتاق، فضای شاد و گرم و دوستانه ای را فراهم می آورد. پیشنهاد می کنیم رنگ هایی را برگزینید که با رنگ های طبیعی غذا همگون باشند. از آنجایی که رنگ های خیلی پریده رنگ مانند انواع رنگ های سبز و زرد یادآور بیماری و ناخوشی هستند، بهتر است از انتخاب این گونه رنگ ها برای اتاق غذاخوری بپرهیزید.

رنگ های متضادی را می توان در بخش های کوچکی از این اتاق، مانند رومیزی یا دستمال سفره به کار برد. به طور کلی، در پی یافتن درجات روشن رنگ ها باشید تا بدین طریق، رنگ غذاها به خوبی به چشم بیایند.

-         اتاق خواب

این اتاق، محلی است برای استراحت کردن و آرامش یافتن. پیشنهاد می شود به جای استفاده از رنگ های متضاد و تند، رنگ های ملایم و ملیحی را برای این اتاق انتخاب کنید. آب و هوای محل زندگی تان را مد نظر داشته باشید. در کشورهای سردسیر، رنگ های گرم انتهای طیف رنگی، رنگ های مناسبی هستند و در مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، رنگ های سرد انتهای دیگر طیف، رنگ های نیرو بخشی به شمار می روند.

-         اتاق بچه ها

برای بچه های زیر سیزده سال، به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان، رنگ های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می شود. برای سنین بالاتر، درجات روشن تر طیف های آبی و سبز دارای ارجحیت می باشند. برای چنین اتاقی، نباید از رنگ های تیره استفاده کرد. به نور اتاق توجه خاصی داشته باشید تا بچه ها به هنگام مطالعه، دچار خستگی نشوند.

-         حمام

از آنجایی که معمولاً فضای کوچکی را به حمام اختصاص می دهند، توصیه می کنیم درجات روشن و متوسط رنگ ها را برای دیوار برگزینید تا بدین طریق، مکانی دلبازتر و وسیع تر به نظر برسد. دستشویی، وان، توالت و کاشی ها، وسایل تقریباً ثابت و دائمی هستند و شاید بهتر باشد آن ها را نقطه ی آغاز طرح رنگی خود در نظر بگیرید. از آنجایی که سفید و رنگ های مایل به سفید، نماد و مشوق پاکیزگی هستند، آن ها را می توان رنگ های خوبی برای حمام ها دانست. درجات روشن و متوسط آبی، فیروزه ای، آبی-سبز و سبز، نماد عناصر طبیعی و تداعی کننده ی تازگی و طراوت آب و فضاهای باز هستند. حوله ها، مسواک ها و مو خشک کن ها، همگی از جمله وسایلی هستند که به کمک آن ها، می توان رنگ های متضادی را مرتبط با طرح رنگی مورد نظر، به محیط افزود.

-         رنگ خانگی که نشان دهنده درونیات شماست (روانشناسی رنگ)

دارید فكر می كنید كه دیگر وقت آن رسیده است كه در رنگ های مورد استفاده در خانه و زندگی تان تغییری ایجاد كنید یعنی اینكه از جا برخیزید و با صرف وقت و با استفاده از رنگ های مختلف دكور خانه تان را عوض كنید. تغییر رنگ یك راه نسبتاً آسان و ارزان برای تغییر دكور می باشد اما حواستان باشد رنگ هایی كه انتخاب می كنید ورای عوض شدن ظاهر خانه پیامی ارسال می كنند و روانشناسان می گویند كه رنگ ها شاهد گویای شما و درونیات تان هستند.

-  سایه های رنگ قرمز

قرن هاست كه رنگ قرمز به معنای شور و هیجان است و به همین دلیل است كه گرفتن دو شاخه گل رز از كسی به معنای آن است كه خیلی شما را دوست دارد. افرادی كه به سایه های رنگ قرمز از قرمزی سیب سرخ و رز گرفته تا رنگ قرمز گوجه فرنگی علاقه مندند در زندگی اشان افرادی خوش بین، اجتماعی و پرشور هستند.

-         سایه های رنگ آبی

آیا رنگ مورد علاقه شما آبی است؟ افرادی كه گرایش شان به رنگ آبی بیشتر است عموماً افرادی آرام، دلسوز و ثابت قدم در كار هستند. این رنگ یاد آور آسمان و آب و مورد علاقه كسانی است كه كه شخصیت هایی آرام داشته و طرفدار صلحند.

-         سایه های رنگ سبز

سبز شدن به معنای كشیدن باریكه ای از مریم گلی و برگ های سبز بر روی دیوار می باشد. رنگ سبز حس و حال طبیعی بودن را در فضا منتشر می كند و افرادی كه خواهان آنند در سایه هایی از رنگ سبز محصور گردند تعادل و توازن را دوست دارند و می توان آنها را جزء افراد متمدن به حساب آورد.

-         سایه های رنگ زرد

یك جمله كلیشه ای هست كه می گوید رنگ زرد رنگ آفتاب است و افرادی كه در دكور خانه شان از این رنگ استفاده می كنند می خواهند كه آفتابی و شاد باشند. اما آنها خیلی عمیق تر از آن رفتار می كنند. افرادی كه رنگ زرد را دوست دارند تمایل دارند افرادی متفكر، ماجراجو بوده و برای آزادی ارزش زیادی قائلند.

-         سایه های رنگ بنفش

از رنگ بنفش گیاه اسطوقدوس تا رنگ بنفش بادمجان، آلو و بنفش تیره شاهانه سایه های این رنگ تركیب شده از رنگ قرمز و آبی یك نوع حس دراماتیك ایجاد می كند.

عاشقان این رنگ خود افراد اهل هنر بوده و طرفدار حالت های هنرمندانه و غیر سنتی می باشند.

-         سایه رنگ مشكی

مشكی رنگی پر آوازه است. بهتر است در دكور خانه تان از این رنگ خیلی كم استفاده كنید تا مبادا رایحه قدرتمندش تمام فضا را پر نماید. كسانی كه دوست دارند همه چیزشان به رنگ مشكی باشد می خواهند با روشی محتاطانه همه چیز را تحت تأثیر قرار دهند و به طور كلی گویای این ایده اند كه همه چیز را بازگو نمی كنند.

- سایه های رنگ سفید

افرادی كه برای رنگ آمیزی محیط پیرامون خود از این رنگ استفاده می كنند احتمالا باور دارند كه جمله "خالص و پاك به مانند برف" چیزی فراتر از یك جمله كلیشه ای است . استفاده از رنگ سفید نشانه شخصیت هایی است كه راحتی و آسایش را در سادگی می یابند و جهان را از دریچه معصومیت و جوانی می بینند.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi