سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   کفپوش   دکوراسیون   ساختمان   نقاشی   معماری   دیزاین   دکو   دکور   تزیینات داخی   کابینت   بازسازی   کفسابی   پارکت   طراحی   چیدمان   استیکر   کناف   سقف کاذب   ارزان   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای حال   بهترین کاغذ دیواری برای حامام   بهترین کاغذ دیواری برای حمام   بهترین کاغذ دیواری برای حموم   بهترین کاغذ دیواری برای دستشویی   بهترین کاغذ دیواری برای دفتر کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای هال   برترین خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید کاغذ دیواری خارجی خوشگل   فروشگاه کاغذ دیواری   فروشگاه کاغذ دیواری برتر   فروشگاه کاغذ دیواری خاص ترین   فروشگاه کاغذ دیواری زیباترین   فروشگاه کاغذ دیواری کرملین   کاغذ دیواری ضد آب  

-         رنگ

در واقعیت رنگ وجود ندارد؛ از نظر علم فیزیک چیزی وجود دارد که دارای جسم و یا ماده باشد و بتوان به آن شکل داد و آن را لمس کرد. شیء رنگی را می توان لمس کرد و یا به آن شکل داد؛ اما این خود آن شیء است که موجودیت خارجی دارد نه رنگ آن. رنگ تنها ظاهر دارد، چیزی که به صورت لحظه ای دیده می شود.

رنگ بازتابی از نور است که به شکل های متفاوتی در می آید و این بازتاب مجموعۀ وسیعی را شامل می شود. اگر یک ناحیۀ باریک از طول موج های نور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ به وجود می آید.

رنگ در معماری

-         تاریخچه

نقاشی‌های پیدا شده در غارها که توسط رنگ های به دست آمده از اُخرا، و اکسیدهای هماتیت و مگنتیت کشیده شده‌اند به ۴۰۰۰۰ سال قبل و به دوران انسان های هموساپینس باز می‌گردد.
مصری ها رنگ هایشان را با ماده‌ای صمغ مانند، ترکیب می‌کردند و هریک را به صورت جداگانه بر روی سطح اعمال می‌کردند بدون اینکه ذره‌ای با هم مخلوط گردند. آنها از ۶ رنگ استفاده می‌کردند: سفید، سیاه، قرمز، آبی، زرد و سبز.

تاریخچه رنگ

از تاریخ پیدایش رنگ صنعتی و پدید آورندگان آن، اطلاع درستی در دست نیست اما یکی از روایات پیرامون این موضوع، حاکی از آن است که شخصی آمریکایی به نام «Du Pont» که در زمینه ساخت ساچمه و باروت فعالیت داشته، روزی پس از شکار و به قصد رفع خستگی، قنداق تفنگ خود را زیر سر گذاشته و می خوابد. پس از بیداری، با دیدن قنداق تفنگ که در اثر برخورد با سبزه ها به رنگ سبز در آمده، فکر تولید رنگ در ذهن او جرقه می زند، فکری که با آتش گرفتن انبار باروت او و انصراف از ادامه شغل قبلی، به مرحله عمل در آمده و به این ترتیب نام «دوپونت» به عنوان اولین تولید کننده رنگ صنعتی در جهان به ثبت می رسد.
قبل از تولید رنگ صنعتی، تمامی رنگ ها از گیاهان و پودرهای صنعتی به دست می آمدند مثلاً از گیاهانی مثل: روناس، حنا، گل سفید، لاجورد، بزرک و .... استاد کاران نقاش، رنگ مورد نیاز خود را در پای کار به صورت دستی و با فرمول های سنتی تهیه می کردند، اما رفته رفته استفاده از مواد معدنی در ساخت رنگ ها متداول شده و بعدها نیز استفاده از پیگمنت های آلی، رواج یافت. در حال حاضر، رنگ هایی که بیشتر در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه استفاده می شوند، در کشورهای پیشرفته از چرخه استفاده خارج شده اند زیرا در آنها، اکسید سرب که سرطان زاییش ثابت شده، به کار فته است.

-         دید کلی

از رنگ برای محافظت، نگهداری، دکوراسیون یا جهت اضافه کردن هرگونه قابلیت بر روی یک سطح که توسط رنگدانه پوشانده می‌گردد، استفاده می‌شود.
مثال کاربردی دیگری در این زمینه، برای تشخیص دادن علامات صنعتی یا هشدارها، یا علامت گذاری لوله‌ها در صنعت یا در زمینه، کاربردهای نظامی می‌باشد. رنگ را برای هر جسمی می‌توان استفاده کرد، برای مثال در هنر، پوشش های صنعتی، علامات جاده‌ای یا در لنگرگاه‌ها جهت جلوگیری از خوردگی توسط آب ها.

از رنگ همچنین همراه با مخلوط کردن لعاب، برای پوشش های پیشرفته و صیقلی سازی سطوح نیز می‌توان استفاده کرد.

کاربرد رنگ در معماری

رنگ در معماری

ترکیبات

رنگدانه:

دانه‌های جامد ریزی هستند که در رنگ جهت توزیع رنگ، زبری، غلظت رنگ و... با یکدیگر متحد می‌گردند.
رنگدانه‌ها به دو دسته طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی می‌گردند.رنگدانه‌های طبیعی شامل خاک رس، کلسیم کربنات، سیلیکا، تالک و میکا می‌باشد. رنگدانه‌های شیمیایی حاوی مولکول های مهندسی یعنی خاک رس تکلیس شده، رسوب‌های شیمیایی کلسیم کربنات و سیلیکاهای مصنوعی می‌باشد.

ترکیبات رنگ

  • هر رنگ دارای سه صفت یا سه بعد بصری مسقلاً تغییرپذیر است: فام، درخشندگی و اشباع

1-     فام

صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسلۀ رنگی (از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص می کند. گفته می شود که تقریباً 150 فام متفاوت را می توان تشخیص داد، ولی همۀ اینها به طور مساوی در طیف مرئی توزیع نشده اند. زیرا چشم ما برای تفکیک فام ها در طول موج های بلندتر توانایی بیشتری دارد. بلندترین طول موج ها در منطقۀ قرمز و کوتاه ترین طول موج ها در منطقۀ بنفش هستند. فام را می توان مشخص کنندۀ اسم عام رنگ ها تعریف کرد.

فام

2-    درخشندگی (والوور)

دومین صفت رنگ است و درجۀ نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند (غالباً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند). معمولاً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بدون فام می سنجند. در چرخۀ رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیرۀ نزدیک به سیاه) را دارد. در سلسلۀ رنگی، هر فام نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد (مثلاً اگر بنفش روشن در کنار سبز زیتونی قرار گیرد)، نوعی تکان بصری ایجاد می کند.

درخشندگی

3-    اشباع (پرمایگیفام)

سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند (گاه واژۀ شدت را در این مورد به کار می برند). فام های چرخۀ رنگ صددرصد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت. همچنین، کمتر رنگریزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخۀ رنگ را داراست.

اگر فام ها به هم آمیخته شوند، رنگ های شکسته به دست می آیند. اختلاط فام های خالص با یکدیگر یا با رنگ های بیفام، باعث تغییر در پرمایگی و درخشندگی شان می گردد. به طور کلی، هر فام قابلیت ایجاد رنگ های متنوعی را در حوزۀ خود دارد که به آن تلوّن (واریاسیون) می گویند (مثلاً انواع صورتی، اخرایی و قهوه ای)، تلوّن در فام قرمز هستند.

اشباع

-         گام رنگ‌ها

تمام پدیده‌های طبیعت از امواج یا ارتعاشات ساخته شده‌اند. صوت هم مانند نور و حرارت پدیده ایست برخاسته از ارتعاشاتی میان ۳۲ درجه تا ۷۳۰۰۰ درجه. همین طور است امواج حرارتی(که عالمان فیزیک به آن ارتعاشات حرارتی گفته‌اند) این ارتعاشات ۱۳۴ تریلیون تخمین زده شده‌است. همچنین است ارتعاشات نوری که از ۴۸۳ تریلیون آغاز می‌شود و به ۷۰۸ تریلیون ختم می‌گردد.

اعداد ذیل درجات ارتعاشات هفت رنگ رنگین کمان را که به گام رنگ‌ها موسوم است نشان می‌دهد.
 ۱-قرمز: ۴۸۳ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
۲-نارنجی: ۵۱۳ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
۳-زرد: ۵۴۳ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
۴- سبز : ۵۷۹ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
۵- آبی: ۶۳۰ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
۶-نیلی : ۶۶۹ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
۷-بنفش: ۷۰۸ تریلیون موج یا ارتعاش در ثانیه
جان داشتن و تفکر موسیقایی، تحرک و پیوستگی لحن برگزیده شده به منظور تجسم اندیشه، هم‌آهنگی اختیار شده برای تقویت و القاء اندیشه، و وزن‌های گونه گون، سازنده رنگ در یک اثر موسیقی هستند. رنگ، به موسیقی سهمی عطا می‌کند که موسیقی دان به وسیله آن قادر خواهد شد صحنه‌ای، یا فضایی را که مورد نظرش است تجسم بدهد.

گام رنگ‌ها

-        دسته بندی رنگ ها

دسته بندی رنگ ها

-        دمای رنگ

رنگ ها دارای مشخصه‌ای به نام سردی یا گرمی هستند. رنگی که ما می‌بینیم حاصل طول موج نور منعکس شده از رنگ است. طیف های قابل دیدن بین فروسرخ (در انتهای طرف گرم) و فرابنفش(در انتهای طرف سرد) قرار دارند.

-        رنگ‌های گرم

رنگ های گرم نیمه قرمز چرخه رنگ ها به عنوان رنگ های گرم شناخته می‌شوند که شامل زرد- سبز و قرمز-بنفش می‌باشد.

رنگ های گرم

  • نقاط قوت: این رنگ ها القاء کننده گرمی و راحتی هستند.
    نقاط ضعف: رنگهای گرم زیادی در تصویر باعث تضعیف برجستگی که باید در تصویر وجود داشته باشد می‌شود.
    نکته: بنفش نقشی دوگانه دارد در کنار رنگ‌های گرم خاصیت گرمی ودر کنار رنگ های سرد خصلت سرد دارد.
    به طور کلی می‌توان رنگ‌های اصلی را :

«زرد = متناسب با شکل مثلث

رنگ زرد

 قرمز = متناسب با شکل مربع

رنگ قرمز

 آبی = متناسب با شکل دایره»

رنگ آبی

دانست و در کنار آن سه رنگ دیگر «نارنجی - سبز - بنفش»
را در گروه رنگ های مکمل طبقه بندی کرد.

-        رنگ‌های سرد

نیمه آبی چرخه رنگ به عنوان رنگهای سرد شناخته شده که شامل آبی - سبز و آبی - بنفش می‌باشد.
• نقاط قوت: این رنگ ها آرام و راحت هستند. این رنگ ها ممکن است به صورت غیرصمیمی و بی تکلف و ساده دیده شوند و برای انتخاب به عنوان پس زمینه مناسب هستند.
• نقاط ضعف: این رنگ ها احساس منفعلانه داشته و ممکن است برای تصاویر گرافیکی قوی مناسب نباشند.

رنگ‌های سرد

-        رنگ های خنثی

رنگ های خنثی، رنگ هایی هستندکه از میزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یک از رنگ های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. با این تعریف رنگ های کم مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جزء رنگ های خنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی و رنگ خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته جز رنگ های ختثی به حساب می آیند.

رنگ های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب، حصیر، شن و امثال این ها و یا در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره دیده می شوند.رنگ های خنثی در دنیای دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها به این معناست که می توانید به راحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی های هر یک، ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد. با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار به یکی از آنها می توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو، نوارهای چاپی و کاغذی ،پرده ها به طور کلی دیوارکوب ها فراهم آورد.

اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیون پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی از راه های ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرده و غیره به یکی از رنگ های خنثی است.

هنگامی که قصد دارید قسمتی از فضا مانند یک دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده ریزهایی مانند دستگیره، چوب پرده و به طور کلی هر وسیله ای که در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به یکی از رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرده و یا رنگ خنثی را در انتخاب آنها درنظر بگیرید.

از این خاصیت رنگ های خنثی برای رفع عیوب معماری و شکستگی ها و فرورفتگی ها می توان بهره زیادی کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آمیزی بخشی از فضاکه دارای مشکل ساختاری است و شما نمی خواهید فوری مورد توجه بیننده قرار بگیرید، توسط یکی از رنگ های خنثی به راحتی می توانید آن را در نظر اول بپوشانید. به کارگیری رنگ های خنثی در محیط نیز با اهداف گوناگون دکوراسیونی صورت می گیرد.

نصب تابلوئی به رنگ زرد، با خاصیت گرم در فضایی که اغلب پوشش ها و لوازم دکوراسیونی آن از رنگ های خنثی انتخاب شده است، می تواند دارای دو هدف باشد:

1-     جلب نظر بیننده به طرف اثر هنری تابلو که در اینجا با نورپردازی این تأکید را بیشترکرده است.

2-     تغییر فضای یکنواختی با عنصری با رنگ آمیزی گرمتر و انرژی دارتر.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی در پرده های مختلف از روشن تا تیره وجود دارند و به لحاظ سبک جزء ترکیبات رنگی مورد استفاده در سبک کلاسیک هستند.

به عنوان نمونه اگر طراح داخلی به لزوم جلوه دادن فرورفتگی در کنار پنجره و پله تأکید داشت به طور قطع یک و یا ترکیبی از چند رنگ گرم را در کنار رنگ های ملایم و خنثی به کار می برد تا به این ترتیب نظر هر بیننده در حال عبور از آن محیط را به خود جلب کند. ولی اکنون با انتخاب اغلب پوشش های محیط به رنگ های خنثی مقصودی برعکس داشته و ممکن است هنگامی که فردی از پایین به بالا آمده و یا از پله ها به طبقه پایین می رود حتی این فضا را نادیده بگذرد.

رنگ های خنثی

-        رنگ سفید

 سفید سمبل خلوص، بی گناهی، پاکی، آرامش و صلح است.

رنگ سفید، القاء کننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیونی یک فضا است زیرا که با همه رنگ ها قابل ترکیب است. ( منظور از ترکیب در این مباحث، کنار هم قرارگیری رنگ ها در یک کمپوزسیون رنگی درفضا است).

به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، آن مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهد. بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نور پردازی می شود، یک رنگ گرم را ایجاد می کند ولی در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد. در نتیجه با اضافه کردن نورهای زرد، قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یک و یا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می کند. این رنگ ها از کیفیت سفید نمی کاهند بلکه آن را گرم تر می کنند. رنگ سفید برای فضاهایی با عناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار ایده آل است.

برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می توان از لوازمی با رنگ های خنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود.

-        تأثیرات حاصل از رنگ ها

رنگ ها در دو بستر اصلی در محیط حضور می یابند:

1-     پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و درها.

2-     لوازم دکوراسیون شامل مبلمان،پرده ها، فرش و غیره.

در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط، پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند چون نسبت به لوازم دکوراسیونی ثابت تر بوده و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند.

در میان این پوشش ها، دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم دکوراسیونی بسیارچشمگیرتر است. گذشته از موضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار مؤثراست.

این تأثیرات مختلف قدرت وسیع مفهومی و بیان حالت کنتراست سرد و گرم را نشان می دهد و از آن می توان برای ایجاد اثرات تصویری فوق العاده زیبا استفاده کرد. مناظری که فاصلۀ اشیاء در آن زیاد است؛ همیشه از لحاظ رنگ سردتر به نطر می رسند. زیرا که در عمق هوا قرار دارند. پس کنتراست سرد و گرم وسیلۀ مهمی است که اثرات پرسپکتیو و حجمی را نشان می دهد.

شکل ها نیز دارای حصوصیت گویا و معنی دار نظام زیباشناختی خود هستند. در طراحی، این کیفیت های معنی دار شکل و رنگ می بایست با یکدیگر مطابقت داده شوند. یعنی شکل و رنگ در معنی دار بودن و مفهوم خود یکدیگر را تأیید و اثبات نمایند.

پنتون امسال یک انتخاب تعجب برانگیز داشته و آن هم انتخاب دو رنگ برای سال 2016 بوده است. رنگ های برنده، صورتی رز کوارتز و آبی مسالمت آمیز که مرز کمی در دخترانه بودن دارد می باشند. امسال پنتون به جای اشاره به رنگ سال از کلمۀ ترکیب برنده استفاده نموده است. انتخاب دو رنگ صورتی گرم شادی بخش و آبی سرد آرامش بخش، در جهان به طور فزاینده ای برای همه گیج کننده و تعجب برانگیز شده است که اشاره به برابری جنسیتی نیز دارد و در واقع سال 2016 را سال تعادل، صلح و آرامش معرفی می نماید.

-چند نمونه کاربرد رنگ های سال در دکوراسیون داخلی:

1-ما با یک دوز دلچسب از هلویی، گل رز برای اتاق نشیمن آغاز خواهد می کنیم. آن را با یک نیمکت التون مخملی پوشیده در گرد و خاکی صورتی رنگ تزئین می کنیم:
2-استفاده از کوسن های مخملی براق آبی و صورتی که می تواند تعادل ایجاد نماید:
3-بعدی یک جفت کوسن که کوسن آبی همراه رگه های صورتی می باشد و این دو در کنار هم ترکیبی از تم رنگی یکدیگر را به همراه دارند و یک بازی متعادل را در محیط ایجاد می نمایند:
4-یک روتختی کتان با سایه ای کم رنگ از هلویی صورتی منحصر به فرد از رز کوارتز که راحتی  و گرما را به ارمغان می آورد و بسیار دعوت کننده می باشد:
5-ترکیب هلویی منحصر به فرد از رز کوارتز که تداعی کنندۀ زندگی و سلامت است و استفاده از آبی آرام که معرف خاک نیز می باشد و در کنار هم قرار دادن این دو در گلیم با طرحی که یک الگوی جغرافیایی دارد بسیار زیبا و آرامش بخش است:
6-اضافه کردن رگ آبی و صورتی در فضای نهارخوری جذابیت اتاق نهارخوری را دوچندان می نماید به گونه ای که روشنایی روز با رز کوارتز و خاموشی آبی به عنوان آرامش نوعی جشن را برای کاربر تداعی می نماید:
7-همچنین می توانید با استفاده از رومیزی با پس زمینۀ سفید و خطی بافته شده با رنگ آبی فضایی نشاط آور خلق نمایید.
Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   کفپوش   دکوراسیون   ساختمان   نقاشی   معماری   دیزاین   دکو   دکور   تزیینات داخی   کابینت   بازسازی   کفسابی   پارکت   طراحی   چیدمان   استیکر   کناف   سقف کاذب   ارزان   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای حال   بهترین کاغذ دیواری برای حامام   بهترین کاغذ دیواری برای حمام   بهترین کاغذ دیواری برای حموم   بهترین کاغذ دیواری برای دستشویی   بهترین کاغذ دیواری برای دفتر کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای هال   برترین خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری پوستری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری روز   خرید اینترنتی کاغذ دیواری معتبر   خرید کاغذ دیواری   خرید کاغذ دیواری آمریکایی   خرید کاغذ دیواری ایرانی   خرید کاغذ دیواری برترین   خرید کاغذ دیواری برند   خرید کاغذ دیواری بهترین   انواع قیمت کاغذ دیواری   قیمت انواع کاغذ دیواری   اعطای نمایندگی کاغذ دیواری به شهرستانها  
این موضوع که رنگ سبز طبیعی مناسب و تداعی کنندۀ بهار است؛ یک راز نیست. امروز می خواهیم با وارد کردن رنگ سبز به دکوراسیون داخلی، به قلمرو سر سبز بهار اشاره کنیم. پنتون رنگ سبز زمرد را در سال 2013 رنگ سال اعلام نمود.
شما با دیدن ایده هایی که در زیر به آنها اشاره می کنیم می توانید برای تازه کردن طراحی داخلی منزل خود با استفاده از رنگ سبز یک دکوراسیون داخلی مدرن و جدید داشته باشید. رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی به دست می آید و با کم و زیاد کردن این پس زمینه ها، طیف رنگی سبز می تواند متعدد باشد. سئوال اول اینکه آیا انتظار دارید رنگ سبز دکوراسیون شما، چیزی کمتر از تداعی سبز طبیعت باشد؟

 -طراحی داخلی با استفاده از سبز - زرد

با سایه های سبز که درجات مختلفی از زرد در ترکیباتش نمایان است شروع می کنیم. یک اتاق که پس زمینه آن با استفاده از سبز با ترکیب زرد بیشتر تزئین شده خیلی تداعی کنندۀ طبیعت نیست. اما با استفاده از یک گلدان با زیر گلدانی به رنگ سبز، ورود طبیعت به دکوراسیون داخلی را به اوج خود خواهد رساند. که نتیجۀ آن یک جشن سبز در سبز برای بیننده و استفاده کننده می باشد. به ویژه زمانی که دکوراسیون با مبلمان سفید براق و میز قهوه خوری از جنس آینه تکمیل می گردد. در صورتی که برای رنگ دیوار کنجکاو هستید (SW6423 Ryegrass) می باشد.
تغییرات زیادی با استفاده از سبز زیتونی می توان ایجاد کرد. در تصویر زیر، با استفاده از ظروف شیشه ای قرار گرفته روی میز قهوه خوردی، آویز با نور سبز زیتونی و کوسن های با رنگ سبز زیتونی یک انعکاس سبز طلایی فوق العاده ایجاد شده است.
تصویر بعدی نشان دهندۀ یک ویژگی خالص از رنگ سبز - زرد می باشد. یک دیوار و راه پلۀ تزئین شده با رنگ سبز - زرد در کنار اتاق نهارخوری که لکه های نارنجی و قرمز دارد؛ یک ترکیب طبیعت فوق العاده ایجاد می نماید.
تب و تاب رنگ طلایی زیتونی در این اتاق نشیمن غیر قابل انکار است. به همین دلیل است که زیتونی طلایی در فضایی مانند نشیمن یک خانه که پر شده از وسایل دکوری با رنگ های کبود، زمرد کبود آبی سیر یک انتخاب خوب است. 
در تصویر بعدی ترکیب سایۀ سبز زیتونی را در یک اتاق با انتخاب فرش پشمی از آنجلا آدامز نشان می دهیم. قابل توجه است که استفاده از گیاهان سبز در این دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن به استفاده کننده حس قرار گرفتن در طبیعت را القاء می نماید.
ترکیب بعدی استفاده از لکه های بنفش در فضای داخلی در کنار سبز زیتونی است که فضا را برجسته تر می نماید. در کنار هم قرار گرفتن سبز زیتونی و لکه های بنفش، یک طراحی داخلی هنری را خلق می کند.

-رنگ خالص زمرد سبز در دکوراسیون داخلی

در اینجا در مورد سبز جواهر صحبت خواهیم کرد. در واقع، برخی از تصاویر زیر را با ترکیب تن آبی برای شما به نمایش می گذاریم. در ابتدا با طراحی داخلی یک اتاق نشیمن با استفاده از پرده ای با الگوی ملاکیت (malachite) آغاز می کنیم.
حالا توجه شما را به زمرد سبز (رنگ منتخب پنتون در سال 2013) در دکوراسیون داخلی جلب می کنیم. زمرد از ترکیب آبی فقط به اندازه ای که ظرافت را به نمایش بگذارد بهره برده است. در این فضا، استفاده از لکه های زمرد سبز حس معاصر را ایجاد می نماید. توجه داشته باشید که این رنگ وقتی در کنار رنگ های خنثی مانند خاکستری مایل به قهوه ای قرار می گیرد برجسته تر دیده می شود.
رنگ زمرد سبز مانند یک افسانه است؛ اما متأسفانه یک پس زمینۀ بزرگ به رنگ زمرد مثلاً یک دیوار به رنگ زمرد، مانند یک جواهر نخواهد بود. در یک فضای داخلی که دیواری به رنگ زمرد سبز دارد با افزایش سایۀ سفید در دکوراسیون می توانید یک فضای دلپذیر و آرام با یک نگاه تازه ایجاد نمایید.
 
رنگ زمرد سبز حتی می تواند در کنار رنگ های چوبی گرم ترکیب زیبایی در دکوراسیون داخلی مدرن ایجاد نماید. به عنوان مثال: در حالی که فضای بیشتری در تصویر زیر به رنگ زیرخاکی و چوب می باشد اما برای بیننده حس یک فضای مدرن و معاصر را ایجاد می کند. با استفاده از نور روی میز نهارخوری و صندلی های قرمز، الگویی از حضور آتش در فضا ایجاد گردیده است. به کارگیری رنگ زمرد سبز بر قسمت هایی از دیوار یک سایۀ غیر منتظره ایجاد می کند.
استفاده از رنگ زمرد سبز کمی ملایم تر مانند یک دیوار از یک آشپزخانۀ مدرن، ترکیب بعدی است. در طراحی داخلی این آشپزخانه قرار دادن لیوان هایی به رنگ های سیاه، زرد، بنفش و سبز زیتونی تیره در قفسۀ چوبی باعث برجسته شدن دیوار زمرد شده است.
در تصویر بعدی، سایه های زمرد را در طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق خواب بررسی می کنیم. الگوی استفاده از زمرد در این اتاق خواب، استفاده از ترکیب های مختلف زمرد در طرح های مختلف که در کنار یکدیگر قرار می گیرند می باشد؛ که جشنی از سایه های زمرد در طیف های مختلف ایجاد می نماید. دیوار خاکستری نرم و لکه های چوبی گرم، پس زمینۀ مناسبی در این دکوراسیون داخلی ایجاد کرده است.
در طراحی داخلی این اتاق خواب، سبز - آبی سیر مخمل در تخت خواب به کار گرفته شده است. نقطۀ کانونی در دکوراسیون داخلی این اتاق خواب مدرن کشاندن سیاه و سفید و تغییر جهت دادن با استفاده از سبز آبی می باشد. در طراحی داخلی این اتاق خواب استفاده از رنگ آبی سیر انتخاب مناسبی بوده.

-یک اشاره از نعنا در طراحی داخلی

برای جمع بندی ترکیب رنگ سبز و ورود طبیعت به دکوراسیون داخلی، با یک جشن خوب به رنگ سبز نعنایی این موضوع را به پایان می بریم. هیچ رنگی بیشتر از سبز نعنایی در یک فضای سفید، احساس طبیعت را زنده نمی نماید. در طراحی داخلی اتاق زیر از انواع تن های مکمل مانند آبی و خاکستری استفاده شده است.
راهی که رنگ سبز واقعا بدرخشد چیست؟ در تصویر بعدی نگاهی غیرمنتظره با استفاده از سبز نعنایی ایجاد شده است. در دکوراسیون داخلی این فضا، روشنایی مدرن غیرمعمول و صندلی های معاصر همراه با رنگ سبز نعنایی همه چیز را آوانگارد کرده است.
در این تصویر یکپارچه سازی با سیستم عامل، بدون هیچ ترسی از استفاده از سبک کلاسیک و با به کارگیری سایه هایی به رنگ نعنا در کابینت در کنار یک پس زمینه به رنگ سیاه و سفید حسی جدید در یک فضای قدیمی ایجاد نموده است.
در این فضای کلاسیک، با به کارگیری تزئینات به رنگ نعنا، یک طراحی کلاسیک را به یک طراحی مدرن تبدیل کرده ایم. با استفاده از پارچه های طرح دار ابریشمی گل برجسته در سایه ای از آبی و طلایی، حس سلطنتی در استفاده کننده ایجاد می گردد.
Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   کفپوش   دکوراسیون   ساختمان   نقاشی   معماری   دیزاین   دکور   تزیینات داخی   پوستر   کابینت   بازسازی   کفسابی   پارکت   طراحی   چیدمان   استیکر   کناف   سقف کاذب   ارزان   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای حال   بهترین کاغذ دیواری برای حامام   بهترین کاغذ دیواری برای حمام   بهترین کاغذ دیواری برای حموم   بهترین کاغذ دیواری برای دستشویی   بهترین کاغذ دیواری برای دفتر کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   خرید کاغذ دیواری خارجی خوشگل   تاریخچه کاغذ دیواری   فروشگاه کاغذ دیواری   فروشگاه کاغذ دیواری برتر   کاغذ دیواری اتاق کودک   کاغذ دیواری ضد آب   کاغذ دیواری غیر قابل شستشو   طرحهای جدید کاغذ دیواری از چه سایتی   انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی چگونه است ؟   انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی چه قیمتی است ؟انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی  
رنگ آبی فیروزه ای مدرن، تازه، جالب و جهانی است انتخاب این رنگ برای طراحی بسیار جذاب است. رنگ فیروزه ای ضمن روشن و دلپذیر نمودن محیط به فرد استفاده کننده از فضا احساس مدرن بودن القاء می نماید. ترکیب رنگ هایی که می توان در کنار فیروزه ای به کار برد شامل سفید، سبز، زرد، نارنجی، رنگ های غنی طلایی، صورتی و بنفش می باشند.

استفاده از رنگ فیروزه ای در طراحی داخلی مدرن

طراح باید بداند که در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی مدرن، چگونه از این رنگ استفاده نماید. اغلب یا با لکه های بزرگ و یا اضافه کردن لکه هایی کوچک از این رنگ یک طراحی داخلی روشن و شیک و مدرن ایجاد می گردد. رنگ فیروزه ای گاهی اوقات دیوار، موکت بزرگ، پرده پنجره و یا مبلمان اثاثه یا لوازم داخلی مورد نیاز را به درام و سبک به طراحی داخلی مدرن و دکور مبدل می نماید.
رنگ فیروزه ای گرایش از تاریکی به روشنایی است و استفاده از آن جلوه های منحصر به فرد بصری ایجاد می نماید که تأثیرات روانشناختی بر استفاده کنندگان دارد.

ایده های طراحی داخلی مدرن با استفاده از رنگ آبی فیروزه ای

انتخاب رنگ فیروزه ای برای طراحی داخلی جذاب و قدرتمند است. این رنگ در واقع رنگ آبی سرد، آرام و مسالمت آمیز است، و باید به عنوان لکه مورد استفاده قرار گیرد و یا به صورت سایه با تزئینات داخلی ترکیب شده باشد.
رنگ های هماهنگ با فیروزه ای سفید، آبی و سبز، با اضافه کردن یک تماس از رنگ سرد به طراحی داخلی و دکور می باشند. ترکیبی از رنگ های آبی و سبز تسکین دهنده و آرامش بخش است. تن آبی فیروزه ای رنگ دلپذیر و آرام می باشد. این رنگ به روشن کردن طراحی داخلی مدرن و تزئین خانه با نگاه تازه کمک می نماید.
طراحی و دکوراسیون داخلی ایده های مدرن که شامل رنگ های فیروزه ای محبوب و هیجان انگیز هستند، اما انتخاب رنگ های فیروزه ای مناسب برای طراحی داخلی موجود را می توان با زکاوت انتخاب و به کار گرفت تا تأثیری دوچندان برای کاربر ایجاد گردد. زیبایی از رنگ فیروزه ای بستگی به نور و رنگ های دیگر اتاق دارد. به همین دلیل است طراحان داخلی توصیه می کنند که در انتخاب دیگر رنگ های محیط به دلیل جلوگیری از اشتباهات دقت کافی داشت تا در کنار رنگ فیروزه ای اتاق شما همان طور که می خواهید جلوه کند.

ترکیب رنگ آبی فیروزه ای و زرد طراحی مدرن داخلی و تزئینات:

رنگ فیروزه ای بیش از حد تاریکی را  اشباع می نماید. استفاده ی غنی از طیف های رنگ سبز-آبی برای ایجاد احساس عجیب و غریب به طراحی مدرن داخلی و دکور نمی باشد. برای به دست آوردن محیطی ایده آل باید تنها یک سوم کل فضا از این رنگ استفاده شود.
رنگ فیروزه ای مناسب برای طراحی آشپزخانه و تزئینات حمام است. ترکیب رنگ آبی فیروزه ای سبز با لاجوردی بسیار زیبا خواهد بود. طراحان داخلی توصیه می کنند؛ از کاشی های براق در دو یا سه تن از رنگ فیروزه ای، عمق، تضاد نرم استفاده گردد.
در طول چند سال گذشته رنگ صورتی به یک رنگ محبوب تبدیل شده است. هیچ جای تعجبی ندارد که این رنگ وارد دکوراسیون و طراحی داخلی نیز شود. در طراحی داخلی، رنگ صورتی به معنی لطافت بوده و در واقع استفاده از آن یک دکوراسیون و طراحی داخلی مدرن را حاصل می نماید. اما چگونه می توان افراد سنتی را به سمت این رنگ مدرن برد؟ در این مقاله چند استراتژی برای ایجاد یک حس غیرمنتظره را به نمایش می گذاریم.

یک پس زمینه صورتی در دکوراسیون داخلی

برای شروع، یک ترکیب با دوز بالایی از صورتی را بررسی می کنیم. نقاشی صورتی دیوار راه خوبی برای شروع است اگر یک دکور برای دیوار انتخاب کنید که بتواند سایه روشن مناسبی ایجاد نماید. در تصویر زیر این ترکیب با نصب یک آینه ایجاد گردیده است. از آنجایی که این قطعه بسیار مدرن می باشد ترکیب مناسبی برای یک دیوار صورتی محسوب می شود.

پارچه طرح دار در دکوراسیون داخلی

می توانیم با به کار گیری منسوجات به رنگ صورتی به عنوان پس زمینۀ مبل و قرار دادن چند کوسن حتی با طراحی های هندسی و جغرافیایی همچنین پرتاب یک تکه خز مصنوعی منظره ای زیبا در دکوراسیون ایجاد نماییم.
استفاده از بالش های صورتی در اتاق خواب همراه یک زمینه از رنگ های خنثی و قرار دادن یک گل صورتی روشن در یک گلدان کنار تخت خواب، فضایی آرام ایجاد می نماید.
شما می توانید در یک اتاق با تن های خاکستری بدون کم اهمیت نشان دادن رنگ صورتی چند بالش از جنس مخمل در کمد نگهداری نمایید تا در صورت لزوم به عنوان صندلی از آنها استفاده کنید.

زندگی با گیاهان صورتی

می توانیم با استفاده از یک گل با رنگ صورتی دوز کوچکی از صورتی را وارد طراحی داخلی نماییم. سعی کنید از کاکتوس در کنار صورتی لطیف برای بیان کردن یک طراحی سبز مدرن استفاده نمایید. پیشنهاد ما این است که از یک گلدان فلزی به رنگ مسی استفاده نمایید.
با استفاده از گیاهان با رنگ صورتی ملایم در محوطه می توانیم حیاطی مدرن ایجاد کنیم. گل gulf mulhy در پاییز مانند ابر صورتی است که روشی مناسب برای استفاده از یک تن رنگی مدرن در محوطه می باشد.

استفاده از لوازم و ظزوف صورتی در دکوراسیون داخلی

برای داشتن لکه های کوچکی از رنگ صورتی در فضا، می توانیم از لوازمی مانند یک گلدان صورتی در کنار گلدان ها و ظروفی با رنگ های خنثی استفاده کنیم.
رنگ صورتی رز کوارتز با سبک های مدرن می آمیزد؛ به ویژه هنگامی که این تم با اشکال جغرافیایی همراه باشد. این زیر لیوانی با رنگ صورتی رز کوارتز و یک رگه با رنگ مسی ایدۀ خوبی برای آوردن سبک مدرن در پذیرایی می باشد.
مخلوط کردن رزکوارتز با دیگر مواد معدنی می تواند آب نبات های خانگی به ارمغان آورد. زمانی که در دیگر فضاهای خانه لکه هایی از رنگ صورتی قرار دادیم کنار هم قرار دادن صورتی و اسطوخودوس و نعناع یک ترکیب مدرن دلربا می سازد؛ این طور نیست؟
Tags: کاغذ   دیواری   کاغذدیواری   لمینت   کفپوش   دکوراسیون   دیزاین   دکو   دکور   تزیینات داخی   کابینت   بازسازی   کفسابی   پارکت   چیدمان   استیکر   کناف   سقف کاذب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق استراحت   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب پسر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق خواب دختر   بهترین کاغذ دیواری برای اتاق کار   بهترین کاغذ دیواری برای پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای حال   بهترین کاغذ دیواری برای حامام   بهترین کاغذ دیواری برای حمام   بهترین کاغذ دیواری برای حموم   بهترین کاغذ دیواری برای دستشویی   بهترین کاغذ دیواری برای دفتر کار   بهترین کاغذ دیواری برای سالن پذیرایی   بهترین کاغذ دیواری برای هال   برترین خرید اینترنتی کاغذ دیواری   خرید اینترنتی کاغذ دیواری معتبر   خرید کاغذ دیواری برترین   خرید کاغذ دیواری برند   خرید کاغذ دیواری خارجی ایتالیایی   خرید کاغذ دیواری خارجی خوشگل   خرید کاغذ دیواری خارجی خیلی خاص   خرید کاغذ دیواری خارجی خیلی شیک   فروشگاه کاغذ دیواری کرملین   کاغذ دیواری غیر قابل شستشو   طرحهای جدید کاغذ دیواری خیلی  
معماری در ایران، سابقه ای مداوم و بدون انتقطاع 5000 سال تا به امروز دارد که نمونه های مشخص آن در یک منطقۀ وسیع از سوریه به طرف شمال هند و در مرزهای چین از قفقاز تا زنگبار توزیع گردیده است. ساختمان های پارسی از کلبۀ دهقانی تا خانه های چای و آلاچیق های باغ از بسیاری از ساختارهای باشکوه که جهان تا به حال دیده، تشکیل شده است.
معماری ایرانی، در انواع زیاد و شامل هر دو ساختار زیبایی و عملکردی می باشند که از گذشته و تجربه های قبلی شکل گرفته و به تدریج از سنت ها به سوی توسعه پیش می رود. با وجود چالش های زیاد و ورود فرهنگ های متعدد، کلیتی متمایز و یکپارچه دارد که از دیگر کشورهای مسلمان متفاوت است. 

- خصوصیات معماری ایرانی عبارتند از: 

1-احساس مشخص شده برای فرم و مقیاس
2-نوآوری ساختاری، به ویژه در ساخت و ساز طاق و گنبد 
3-دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی با محوریت شفافیت و آزادی
به طور عمده، محور اصلی (Motif) معماری ایرانی، سنت و نمادگرایی کیهانی است که توسط آن انسان به ارتباطات و مشارکت با قدرت آسمان دست می یابد. این موضوع، توسط ایران، تقریباً در تمام آسیا به اشتراک گذاشته شده است. نه تنها وحدت و تداوم آن به ایران نسبت داده می شود؛ بلکه ایران به عنوان یک منبع اصلی آن شناخته شده است.
معماری سنتی ایران، اگرچه اغلب مورد نفوذ غرب قرار گرفته و یا توسط درگیری های سیاسی داخلی و نفوذ خارجی ها به طور موقت از مسیر خود منحرف گشته است؛ اما تداوم خود را حفظ نموده و به سختی می توان اشکالی در آن به دست آورد.
در این معماری، هیچ ساختمانی بی اهمیت نیست. حتی آلاچیق های باغ دارای کرامت و عزت می باشند و کاروانسراها نیز به طور کلی جذابیت داشته اند. در بیان واحد بسیاری از ساختمان های ایران، شفاف و حتی زبانزد می باشند. معماری ایرانی، ترکیبی از شدت، سادگی و بی واسطه گی است که دارای زینت و اغلب بیان کنندۀ پایداری می باشد.
معماری ایرانی در چند ویژگی اساسی استوار است که عبارتند از:
1-درونگرایی
2-ساختار
3-همگن بودن
4-انسان انگاری
5-تقارن و ضد تقارن
6-خودبسندگی
7-مینیمالیسم

 

به طور کلی، معماری سنتی سرزمین ایران در طول اعصار را می توان به هفت کلاس و یا سبک طبقه بندی نمود:

-معماری پیش از اسلام :

1-سبک پیش پارسی:

این سبک معماری جزء طبقه بندی تاریخ توسعۀ معماری ایران می باشد. از قدیمی ترین آثار باقی مانده از عناصر معماری در فلات ایران تپه زاغه، در نزدیکی قزوین می باشد. و البته ساختمان عیلامی نیز در دسته بندی این سبک گنجانده شده است که از نمونه های موجود در این سبک، چغازنبیل، سیلک، شهر سوخته و هگمتانه می باشند.

2-سبک پارسی:

این سبک معماری جزء طبقه بندی تاریخ توسعۀ معماری ایران می باشد. نمونه های این سبک معماری، پاسارگاد، تخت جمشید، کاخ شوش و همچنین نقش رستم می باشند.

3-سبک اشکانیان:

این سبک نیز یکی از سبک های تاریخ معماری ایران است. این سبک معماری شامل طرح هایی از دوره های سلوکی، اشکانی، ساسانی می باشد که در دورۀ ساسانی به اوج خود رسیده است. نمونه های این سبک، معبد آناهیتا، خورهه، طاق کسری تیسفون، بیشابور و کاخ اردشیر در فیروزآباد می باشند.

-معماری اسلامی

1-سبک خراسانی:

این سبک معماری جزء طبقه بندی تاریخ توسعۀ معماری ایران می باشد. نمونه های این سبک شامل: مسجد نائین و مسجد جامع اصفهان می باشد.

2-سبک رازی:

این سبک معماری جزء طبقه بندی تاریخ توسعۀ معماری ایران می باشد. نمونه های این سبک شامل: آرامگاه اسماعیل سامانی و گنبد کاووس و برج های خرقان (قاراقان) می باشد.

3-سبک آذری:

این سبک معماری جزء طبقه بندی تاریخ توسعۀ معماری ایران می باشد. نمونه های این سبک شامل: سلطانیه، ارگ علیشاه، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع گهرشاد، مسجد بی بی خانم در سمرقند، گور امیر، مسجد جامع یزد می باشد.

4-سبک اصفهانی:

این سبک معماری جزء طبقه بندی تاریخ توسعۀ معماری ایران می باشد. نمونه های این سبک شامل: چهل ستون، عالی قاپو، مسجد آقا بزرگ، معماری کاشان، مسجد شاه و مسجد شیخ لطف الله می باشد.
•سلسلۀ صفوی عمدتاً در ظهور این سبک معماری و رواج آن به هند تأثیرگذار بود و بعدها توسط مغول ها گسترش یافت.
اکثر مصالح ساختمانی در معماری سنتی ایران مشابه بودند. خاک رس سنگین، به راحتی در مکان های مختلف در سراسر فلات ایران موجود بوده و به وسیلۀ آن ابتدایی ترین روش ساخت و ساز صورت می گرفت. این روش در ایران در زمان های قدیم استفاده شده و هیچ گاه به طور کامل رها نشده است. چیزی که باعث توسعۀ متریال آجر در ایران گشت فراوانی زمین ها از جنس سنگ آهک سرسخت بوده است.
معماری ایرانی، عمدتاً با استفاده از هندسه نمادین یکسان، همچنین با استفاده از فرم های خاص مانند دایره و مربع و طرح بندی هایی در غالب تقارن و حیاط های مستطیل شکل و سالن های مشابه، مشترک هستند.
این عناصر طراحی خاص، در سراسر تاریخ معماری ایران همچنان ادامه داشت. احساس مشخص شده برای مقیاس و استفاده با فکر از اشکال ساده و عظیم از شاخص ترین نشانه های این معماری عبارتند از: قوام تزئینات، پورتال بالای قوسی، ستون هایی با فرمت براکت (Bracket) و ارتفاع. در طول اعصار، این عناصر در نوع کاملاً متفاوت از ساختمان های ساخته شده برای کاربری های متفاوت تحت حمایت قرار گرفته اند.
معماری سنتی ایران و عناصر شاخص آن در ایوان، ستون و یا تالار در نزدیکی تخت جمشید، و معابد ساسانی دیده می شوند. در اواخر دورۀ اسلامی آن را به عنوان رواق کاخ یا مسجد و یا حتی به معماری کنار جاده ای قهوه خانه می توان مشاهده کرد. عنصر مشابه آن چهار طاق است که مشخصۀ بار ساسانی است. این سبک معماری را هنوز هم می توان در بسیاری از گورستان ها و امامزاده ها در سراسر ایران مشاهده نمود.
سبک های پیش از اسلام در 3 الی 4 هزار سال پیش از توسعۀ معماری در تمدن های مختلف فلات ایران مشاهده می شود. معماری پس از اسلام ایران به نوبۀ خود نشانه هایی از معماری پیش از اسلام را با خود در پی داشته است که شامل: اشکال هندسی و تکراری و همچنین سطوح کاملاً پوشیده شده با کاشی های لعابی، گچ بری، آجرکاری، نقوش گل و خوشنویسی می شود.
ایران، از نظر داشتن آثار تاریخی، موزه ها، و دیگر جاذبه های تاریخی و فرهنگی در رتبۀ هفتم در جهان است و توسط یونسکو به عنوان یکی از گهواره های تمدن شناخته شده است.
هر یک از دوره های ایلامیان، هخامنشیان، پارت ها و ساسانیان به عنوان سبک های معماری بزرگی شناخته شده و در فرهنگ های دیگر نیز گسترش یافته است. اگرچه ایران سهم خود را از نابودی نیز متحمل گشته، از جمله تصمیم اسکندر کبیر برای سوزاندن تخت جمشید، اما باقیمانده های این بنای باشکوه برای داشتن یک عکس از معماری کلاسیک ایران کافی است.
بناهای دورۀ هخامنشیان نشان دهندۀ مقیاس بزرگی از معماری ایرانی است. هنرمندان با استفاده از مواد و مصالح خاص که عملاً در همین سرزمین یافت می شد؛ بناهای تاریخی و ماندگاری برای بزرگ ترین کشور جهان به ارمغان آوردند. 
پاسارگاد شامل: یک پارک گسترده با پل، باغ ها، کاخ ها و سالن های ستون دار می باشد. پاسارگاد و شوش و تخت جمشید نشان دهندۀ اقتدار شاهان ایران هستند. تزئینات بناهای آن دوره شامل مجسمه ها و نقش برجسته ها تا حدود زیادی مرز امپریالیستی را بیان می کنند.
با ظهور پارتیان و ساسانیان بود که فرم های جدید ظاهر شدند. نوآوری اشکانیان به طور کامل در طول دورۀ ساسانی با اتاق های عظیم بشکه طاقی، گنبد سنگ تراشی جامد و ستون های بلند گل نمایان شد. این سبک برای سال های آینده نیز باقی ماند.
فیروزآباد در استان فارس، یکی از بناهای دورۀ عباسی است که توسط آن معماری ایران به بغداد کشیده شد. دو تن از طراحان که توسط امام منصور (پایه گذار و تثبیت کنندۀ اصلی خلافت عباسیان) استخدام شده بودند تا در شهرستان نوبخت (Naubakht) بنایی را بسازند، یکی از معماران زرتشتی سابق بود که فارس بودن او نیز مشخص شد. دیگری یک نجوم شناس به نام ماشاء الله بود که یک یهودی سابق اهل خراسان بود.
تخت جمشید، تیسفون، جیرفت، سیلک، پاسارگاد، فیروزآباد، ارگ بم، و هزاران بنای دیگر از آثار باستانی ایران هستند اما ما صرفاً به هنر ساختمان ایران دور از آنچه توسط ایرانیان ساخته شده یک نگاه اجمالی می اندازیم.
سقوط امپراطوری پارس با حملۀ نیروهای اسلامی، به احداث ساختمان های قابل توجه مذهبی در ایران منجر شد. هنرهای دیگری مانند خطاطی، گچکاری، آینه کاری، و کار موزاییک از جمله مواردی بودند که از آن پس با معماری ایران در عصر جدید گره خورد. حفاری های باستان شناسی اسناد کافی در حمایت از آثار معماری ساسانی و برتری آن بر معماری جهان اسلام ارائه کرده است.
ظهور اسلام ۱۳ سال پس از بعثت در سپتامبر ۶۲۲ میلادی منجر به تحولات بزرگ در معماری ایران گشته و پایه گذاری معماری اسلامی در سراسر جهان صورت پذیرفت. بناهای ایرانی، در دو قرن اول اسلامی جان سالم به در بردند؛ اما در اواسط قرن سوم به بعد ساختمان اسلامی در اوج شکوفائی و به سرعت در حال گسترش بودند. شگفت آور است که در طول قرن ها شاهد ورود و تلفیق بناها، دکوراسیون منحصر به فرد و خوشنویسی بودیم.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi