سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

رنگ :

هنگامی که به یک فضا وارد می شوید اولین چیزی که می بینید رنگ های موجود در آن محیط است. این رنگ ها می توانند بر روی زیبا یا زشت جلوه دادن عناصر دیگر نیز تأثیر بگذارند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب و رنگ آمیزی درست در طراحی دکوراسیون منزل شما بسیار مهم است. با قوانین این مطلب می توانید با یک رنگ آمیزی مناسب و مقرون به صرفه به منزل خود جلوه ای زیباتر بخشید.

انتخاب رنگ :

با انتخاب رنگ می توان دانش کمی را در مسیری طولانی انتقال داد، چه از رنگ های خنثی استفاده کنید و چه از رنگ های جعبه ی مداد رنگی یا رنگ های روشن. اکنون قوانینی را که در ادامه آمده دنبال کنید تا بتوانید مناسب ترین رنگ را انتخاب کنید.

رنگ :

هنگامی که به یک فضا وارد می شوید اولین چیزی که می بینید رنگ های موجود در آن محیط است. این رنگ ها می توانند بر روی زیبا یا زشت جلوه دادن عناصر دیگر نیز تأثیر بگذارند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب و رنگ آمیزی درست در طراحی دکوراسیون منزل شما بسیار مهم است. با قوانین این مطلب می توانید با یک رنگ آمیزی مناسب و مقرون به صرفه به منزل خود جلوه ای زیباتر بخشید.

انتخاب رنگ :

با انتخاب رنگ می توان دانش کمی را در مسیری طولانی انتقال داد، چه از رنگ های خنثی استفاده کنید و چه از رنگ های جعبه ی مداد رنگی یا رنگ های روشن. اکنون قوانینی را که در ادامه آمده دنبال کنید تا بتوانید مناسب ترین رنگ را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب بسیار مهم است

1.قوانین انتخاب رنگ :

ابعاد منزل تان را اندازه گیری کنید. اگر می خواهید هزینه های خود را کاهش دهید، قبل از اقدام به خرید رنگ مطمئن شوید تمام سطوحی را که می خواهید رنگ بزنید اندازه گرفته اید و از خریدن رنگ اضافی یا کم پیشگیری کنید. از خریدن رنگ اضافی یا کم پیشگیری کنید.

2.تکنیک های انتخاب رنگ

قبل از اینکه بخواهید دکوراسیون داخلی منزلی را تغییر دهید - حتی اگر به کوچکی یک دیوار خاص باشد - زمانی را به جستجو و دریافت چیزی که خواهانش هستید اختصاص دهید. می توانید این کار را از طریق پرسیدن سوالاتی از این قبیل انجام دهید: رنگ مورد علاقه ی شما چیست؟ آیا ویژگی خاصی وجود دارد که شما می خواهید برجسته ترش کنید؟ می خواهید چه احساسی در فضا داشته باشید؟

برای آشپزخانه رنگی انتخاب کنید که ضدمیکروب باشد.

 3.برای نحوه انتخاب رنگ مورد علاقه تان تصاویر مختلف ببینید.

می توانید از اینترنت برای جمع آوری تصاویری که الهام بخش شما هستند استفاده کنید و آنچه را که در هر تصویر می پسندید یا نمی پسندید بنویسید. حال ببینید چه الگوهایی به دست می آیند. برای مثال ممکن است متوجه شوید رنگ مورد علاقه ی شما برای وسایل تزیینی، رنگی نباشد که برای دیوارها می پسندید یا می بینید رنگی که شما همیشه برای اتاق خواب تصور می کردید، برای آشپزخانه خیلی مناسب تر است. درباره ی انتخاب رنگ اتاق خواب بیشتر بخوانید.

4.قوانین انتخاب رنگ خانه

اصطلاح عشق در نگاه اول برای انتخاب رنگ صدق می کند، بنابراین به احساسات خود در رنگ آمیزی منزل اعتماد کنید. اگر همواره رنگ خاصی را دوست داشته اید به احتمال زیاد از این به بعدم آن را دوست خواهید داشت. فروشگاه های رنگ با انواع سمپل های رنگی منبع بسیار خوبی برای الهام گرفتن هستند.

اصطلاح عشق در نگاه اول برای انتخاب رنگ صدق می کند.

5.برای دکوراسیون و رنگ آمیزی خانه از بتونه استفاده کنید.

اگر می خواهید به دیواری تیره، رنگی روشن بزنید، بتونه حتما لازم است. همچنین برای دیوارهای جدید (به ویژه تیغه ها) نیز ضروری است چون سطح خام خاصیت جذب کنندگی دارد. بتونه مانعی بین مصالح خام و پرداخت نهایی ایجاد می کند که در نتیجه مقدار رنگ نهایی پوشش دهنده را کاهش می دهد. بتونه باعث می شود رنگ شما غنی تر به نظر برسد.

برای زدن رنگ روشن بتونه لازم است.

حمام و دستشویی همیشه آخرین نقطه خانه است که به آن فکر می کنیم و برای دکورش تصمیم می گیریم، اما این نقطه از خانه، نقطه ای مهم و اساسی است و سهم بزرگی در آرامش و نظافت روزانه ما دارد. برای دکور این قسمت مهم خانه، این نکته ها را بخوانید...

گل بگذارید

شاید کمی عجیب باشد، اما گذاشتن گلدانی کوچک از گل های طبیعی یکی از راه حل های خوب زیباتر کردن حمام و دستشویی است. رنگ گلدان را همرنگ با کاشی ها انتخاب کنید و رنگ گل ها را همنشین با رنگ ها. مثلا اگر کاشی ها آبی است، گل های ارکیده بنفش کمرنگ جلوه خوبی دارند.

قهوه ای را برگردانید

استفاده از کاشی های قهوه ای تیره در دستشویی و حمام متداول نیست، اما اگر کاشی ها را قهوه ای تیره انتخاب کنید و تا نیمه دیوار بچینید و کف دستشویی را کاشی سفید براق انتخاب کنید و کفپوشی سفید روی آن بیندازید و آینه، جامسواکی و... را نقره ای انتخاب کنید، به یکی از زیباترین دکورها دست می یابید.

آبی را تغییر دهید

اغلب رنگ آبی برای دستشویی و حمام استفاده می شود، اما اگر این آبی را کمی دستکاری و با ترکیبی از سبز و طوسی مخلوط و وسایل حمام و دستشویی را با این ترکیب رنگ انتخاب کنید، تجربه ای جذاب خواهید داشت.

نور را فراموش نکنید

حمام و دستشویی معمولا پنجره ای رو به بیرون با نمایی زیبا ندارند. نور از مهم ترین ابزارهای یک دکور خوب است و حالا که نور روشن روز در اختیار نیست با نورهایی که به سفید می زنند، دستشویی و حمام را روشن، شفاف و تمیزتر کنید.

ملایمت و یکرنگی را بشکنید

بدترین و زشت ترین حمام و دستشویی ها، آنهایی است که همه وسایلش یکرنگ است. از کاشی ها تا دمپایی، نباید همه در یک تُن رنگی باشند، حتی تصور ورود به یک دستشویی صورتی، حال آدم را خراب تر می کند. به همان اندازه که برای همنشینی رنگ ها در اتاق پذیرایی وقت می گذارید، برای این قسمت از خانه هم وقت بگذارید.

معجزه شمع و گل خشک را کشف کنید

شمع ها و گل های خشک تزئینی روی دیوارهای کابینت حمام، تصویر زیبایی می سازند. یک ظرف بلوری از گل های خشک هم همین طور. فقط حواس تان باشد روی آنها گردوغبار ننشیند.

حوله سفید فراموش نشود

هیچ رنگی به اندازه سفید، برای حوله ها زیبا نیست. احساس تمیزی و شفافیت رنگ سفید حوله ها، حمام و دستشویی را زیباتر می کند. با رنگ های تند و نامناسب این قسمت خانه را زشت و بدترکیب نکنید.

خوشبوکننده هم خوب است

خوشبوکننده های هوا را از دستشویی و حمام بیرون نیاورید، اما جایی برای آنها پیدا کنید که زیاد در چشم نباشند. بوهای خیلی تند را هم انتخاب نکنید. ترکیب این بوها با بوی شوینده ها و... تمام تاثیر خوشبوکننده را از بین می برد.

آینه مهم است

اگر برای هر چیزی پول زیادی نمی دهید، درباره آینه خساست نکنید و بهترین آینه و شیشه را انتخاب کنید. جنس نامناسب، بعد از مدتی پر از خش و لکه می شود و زیبایی را از بین می برد.

خیلی وقت است که دیگر خبری از خانه های بزرگ نیست؛ خانه هایی با حیاط بزرگ و دلباز و تراسی که حتما به اندازه یکی از اتاق ها بود. این روزها دیگر خانه ها کوچک شده اند؛ آن قدر کوچک که هر وجب شان برای صاحبخانه اهمیت دارد.

مساله بزرگ در خانه های امروزی فقط داستان متراژ و سانتی مترهای طلایی نیست؛ ماجرا بیشتر انتخاب نادرست اسباب و لوازم و خطاهای کوچک در طراحی داخلی است که خانه ۶۰ متری را به اندازه یک سوئیت ۳۰ متری تنگ و تاریک می کند. برای داشتن یک خانه دلباز مهم نیست خانه تان چند متر باشد؛ مهم این است که شما چقدر جلوی اشتباه را گرفته باشید.

دیوار و سقف را دو رنگ نکنید

در خانه ما ایرانی ها هر وقت صحبت از رنگ در میان باشد، یک سطل رنگ استخوانی به دست نقاش می دهیم و می گوییم در و دیوار و سقف را یک دست کند. تا اینجای کار درست اما وقتی صحبت از رنگ دیواری متفاوت به میان می آید، چه؟ آیا هیچ کدام از ما جرات آن را داریم که سقف را هم به رنگ دیوارها کنیم؛ یعنی اگر دیوارها آبی باشند جرات آبی کردن سقف را هم داریم؟ شاید درصد کمی این جسارت را به خودشان داده باشند.

مساله این است که در اتاق های کوچک یک دست رنگ زدن سقف و دیوارها یکی از مهم ترین راه های بزرگ نمایی است که کمتر کسی شجاعتش را پیدا می کند. یک دست کردن سقف و دیوار جلوی به هم ریختگی و شلوغی را می گیرد و اتاق را منسجم تر و بهتر نشان می دهد.

فضای پشت در را فراموش نکنید

همه ما از بی نظمی بیزار هستیم اما باید یادمان باشد که هر شلوغی به معنای بی نظمی نیست. این روزها استفاده از وسایلی خاص که امکان به کار بردن فضاهای غیر قابل استفاده را می دهد بیشتر از قبل شده است؛ مانند رخت آویزهای پشت در یا وسایلی که مواد شوینده و. . . را در حمام و دستشویی جاسازی می کند.

درست است که هیچ کسی دوست ندارد از این وسایل در خانه اش استفاده کند اما اگر کل فضای خانه روی هم رفته ۵۰ مترمربع باشد، چطور؟ این جور وقت ها بهترین کار به جای تلنبار کردن لوازم در کابینت ها یا انباری چیدن آنها در قفسه های خاص پشت درهاست. درواقع پشت درها می تواند با فضای خالی مناسب شان راه خوبی برای نظم بخشیدن به خانه باشد. یادتان باشد نظم بخشیدن نه بی نظم کردن!

بیش از حد کوتاه نکنید

برای ما در نصب پرده یک قانون وجود دارد؛ اینکه حتما پرده ها باید از بالای پنجره ها شروع شوند و به اندازه ارتفاع پنجره ها پایین بیایند. این قانون در اتاق های کوچک هیچ وقت صادق نیست. در اتاق هایی که فضای کوچکی دارند بهترین کار آویزان کردن پرده ها از سقف تا روی زمین است؛ بی خیال اینکه اندازه پنجره ها چقدر است و قدی هستند یا کوتاه. مهم این است که پرده ها از جایی در نزدیکی سقف شروع شوند و تا روی زمین بیایند و حتی دو، سه سانتی متری روی آن ریخته شوند. بهترین رنگ هم برای شان رنگ های ساده و خنثی است و یک دست بدون هیچ نقش و نگار اضافی.

شلوغ نکنید

راهروها در خانه های امروزی استفاده چندانی ندارند. بیشتر اوقات صاحبخانه با انداختن یک قالی بلند و قرار دادن یک کنسول آینه همه سعی خودش را برای زیبایی این محیط بدون استفاده خانه می کند اما مساله این است که نباید از پتانسیل این قسمت خانه غافل شد. اصلا هیچ جای کتاب قانون طراحی داخلی نیامده که از فضای راهروها نباید استفاده کرد. پس تا جایی که می توانید از راهروها استفاده کنید اما با نظم و ترتیب آن هم با به کار بردن طاقچه های دکوری یا کمدهای دیواری چون هیچ چیزی نمی تواند بدتر از یک ورودی به هم ریخته باشد.

دنبال ماجراجویی بیش از حد نباشید

در یک اتاق کوچک نباید دنبال ایده های زیاد بود. درست است که برای دکوراسیون خانه هر کسی ممکن است ایده های زیادی در سرش داشته باشد اما این وسط نباید از مساله محدود بودن فضا غافل شد. اشتباه بزرگ بیشتر ما در خانه های کوچک امروزی مان در پیاده کردن همه ایده های طراحی است. اگر اتاق تان کوچک است، نباید از تنوع رنگ و نقش های زیاد در زمینه پارچه مبل، پرده و حتی کوسن ها استفاده کنید. بهترین کار این است که اول رنگ دلخواه تان را در مورد کاناپه اتاق انتخاب کنید و بعد باقی لوازم را در دو رنگ همخوان و بدون نقشه و طرح بچینید.

از آویزان کردن میزها نترسید

در اتاق های کوچک مهم ترین فضای مورد استفاده که همیشه به بدترین شکل ممکن استفاده می شود، دیوارها هستند. معمولا استفاده از دیوارها همیشه یک جور است؛ فرقی هم به بزرگی یا کوچکی اتاق ندارد. همه ما از دیوار فقط برای آویزان کردن تابلوها استفاده می کنیم یا در نهایت دو، سه عدد طاقچه روی آن نصب می کنیم اما آیا تا به حال به قابلیت دیوارها برای آویزان کردن میزهای تاشو فکر کرده اید؟ دیوارها می توانند بهترین مکان برای میزها و کتابخانه های تاشوی جادار باشند.

زیر پله فضای بیهوده نیست

در آپارتمان های امروزی بزرگ ترین مشکل ساکنان مساله جا دادن کفش هاست. این وسط هم جاکفشی هایی که در بیرون واحدها قرار داده می شوند مساله است و هم آنهایی که به داخل برده می شوند و در گوشه ای از ورودی خانه جاخوش می کنند. این مشکل به راحتی قابل حل است اگر فقط اهالی خانه کمی ایده به خرج دهند و به فکر سر و سامان دادن زیرپله ها باشند. با دکور زدن در پله های داخل یا خارج خانه می شود فضایی مناسب برای کفش ها پیدا کرد؛ ضمن اینکه اگر این طبقه ها در داخل خانه جا بگیرند می توانند جای خوبی برای قرار دادن همه جور وسیله ای باشند.

به چراغ مطالعه و قاب نه بگویید

در خانه های کوچک میز تحریر یا میز کار از مهم ترین دغدغه هاست. داشتن فضایی مناسب برای کار در هر خانه ای به دست نمی آید. می دانید چرا؟ برای اینکه همه ما دوست داریم یک میز تحریر بزرگ در خانه داشته باشیم با کلی قاب عکس و لوازم اضافی و البته چراغ مطالعه. این وسط راهکارهای ساده زیاد است که مهم ترین شان بی خیال قاب عکس ها و چراغ مطالعه شدن است. اگر اینها را فراموش کنید آن وقت هر تکه چوب ساده ای در کنار دیوار می تواند برای تان حکم میز را داشته باشد. در این حالت روشنایی می تواند لامپ های رشته ای آویزان از سقف باشد و یک عکس بزرگ روی دیوار هم جایگزینی برای همه قاب عکس ها.

یک دست مبل کامل نخرید

معلوم نیست چرا خیلی از ما فکر می کنیم باید همیشه مبل ها را به صورت یک دست و کامل تهیه کنیم؛ غافل از اینکه هر مبلی برای نمای بهتر نیاز به فضا و مکان مناسبی دارد. در خانه های بیشتر ما یک دست مبل کامل شش نفره حتما پیدا می شود در حالی که شاید مساحت خانه بیشتر از ۸۰ متر نباشد. این اشتباهی است که این روزها خیلی ها ناخواسته به آن دست می زنند در حالی که یک مبل راحتی به تنهایی می تواند خانه را بسیار زیباتر کند. نگران مهمان ها نباشید؛ آنها جای خودشان را پیدا می کنند.

طاقچه ها را از یاد نبرید

خانه های قدیمی یک نشانه بارز داشتند؛ طاقچه های بالای بخاری یا طاق های کوتاهی که گوشه و کنار خانه ساخته می شدند. این طاقچه ها نه تنها فضای اندرونی را بزرگ تر نشان می دادند که کلی هم به طراحی داخلی کمک می کردند. پس در خانه کوچک تان از نصب کردن طاقچه روی دیوار یا قرار دادن میزهای گرد کوچک در کنج ها فرار نکنید؛بدون اینکه روی آنها را از قاب عکس پر کنید یا آباژور بگذارید. روی میز را خالی کنید و فقط یک دیوار کوب روی دیوار بزنید. آن وقت به معجزه زیبایی در خانه کوچک تان پی می برید.

مقدمه بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی چیست؟

کتاب طراحی داخلی چیست؟" به عنوان مقدمهای برای دانشجویان، اساتید، و متخصصانی که علاقه به معماری داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی و استفاده مجدد از ساختمانها دارند می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب خصوصیات پایه فضای داخلی، از جمله چگونگی و کیفیات ساماندهی فضای داخلی، خصوصیات بافت ها، مصالح و سطوح بکار رفته، و تحلیل و شناخت بهتر ساختمانهای موجود را مورد بررسی قرار می دهد

 
 
مباحثی در باب طراحی داخلی
مقدمه
کتاب طراحی داخلی چیست؟ به عنوان مقدمهای برای دانشجویان، اساتید، و متخصصانی که علاقه به معماری داخلی ، بازسازی داخلی ، دکوراسیون داخلی ، مبلمان اداری  و طراحی و دکوراسیون داخلی دارند می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب خصوصیات پایه فضای داخلی، از جمله چگونگی و کیفیات ساماندهی فضای داخلی، خصوصیات بافت ها، مصالح و سطوح بکار رفته، و تحلیل و شناخت بهتر ساختمانهای موجود را مورد بررسی قرار می دهد. کتاب حاضر هم زمان با پرداختن به موضوعات تئوری که شکل دهنده طراحی داخلی می باشند، آنها را در بستر آموزش و حرفه قرار داده و مباحث تاریخی و معاصر را مورد بررسی قرار میدهد. بخش آخر این کتاب به کارهای دفاتر بین المللی معاصر می پردازد که در حوزههای مختلف طراحی و فضای داخلی مشغول به کار هستند. طراحی داخلی معمولاً به عنوان یک حرفه سطحی شناخته شده است که فاقد مبانی نظری و یا اصول مشخصی می باشد. ولی آموزش و حرفه طراحی فضای داخلی به عنوان یک رشته مستقل، دارای مبانی مشخصی است که بسیار فراتر از برنامههای نمایشی تلویزیونی میباشد. معماری داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی و نوسازی ساختمان رشتههایی هستند که بسیار به هم نزدیک و مربوط بوده و همه آنها در مراتب مختلف به تغییر شکل یک فضا میپردازند چه یک فضای مخروبه ساختمان قدیمی باشد و یا طرح ترسیم شده یک ساختمان جدید. این تغییرات و یا تبدیل ها، به فرآیند پیچیده شناخت کیفیات فضای موجود می انجامد، و هم زمان موجب ترکیب این عوامل با نیازهای کاربردی استفاده کنندگان جدید می شود. این خصوصیت بارز رشته طراحی فضای داخلی، باعث تولید یک سری موضوعات، تئوریها و فرآیندهای منحصر به فرد شده که بسیار متفاوت از رشته های طراحی دیگر بوده ولی در عین حال در برخی از مواقع با رشتههای دیگر نظیر معماری و هنر اینستالیشن هم پوشانی دارد. در اوایل قرن بیست و یکم ما شاهد افزایش تعداد معماران و طراحان داخلی هستیم که در پروژههای داخلی اعم از تغییر کاربری ساختمان و یا یک طراحی داخلی کامل مشغول به کار هستند. آموزش طراحی داخلی، هم در کارشناسی و هم در مقطع تحصیلات تکمیلی تا به حال به این سطح از محبوبیت نبوده است. ولی با این وجود، هنوز قوانین و تعاریف اندکی درباره این رشته وجود دارد و نشریاتی که دارای جوهره علمی خوبی باشند و درباره موضوعات، فرآیندها و تئوریهای این رشته تحقیق و بررسی کنند کم می باشند. رشد سریع این رشته و مراکز آموزشی و کمبود اندیشه بنیادین در این رشته می بایستی مورد توجه قرار گیرد. به نظر می رسد که بسیاری از سوالات زیر هنوز بدون جواب مانده اند: این رشته چقدار متفاوت می باشد؟ تاریخچه مختص این رشته چیست؟ اصول و مبانی آموزش این رشته کدامند؟، و چه کسانی می توانند به عنوان تخصصین شاخصی این رشته به شمار آیند؟ این کتاب می خواهد به این موضوعات بپردازد.
 
 

طراحی داخلی چیست؟

طراحی فضای داخلی موضوع خاصی است که می توان آن را از سایر شاخههای طراحی متمایز دانست. فضای داخلی محدود به موقعیت قرارگیری اش می باشد، موقعیتی که در داخل یک بنا محصور بوده و شکل دهنده بافت آن است. پرستش از وضع موجود، محور فرآیند طراحی داخلی می باشد. موقعیت خاص یک فضای داخلی تاثیری عمیق تر از سایر عوامل بر طراحی دارد. سایر شاخههای طراحی نظیر گرافیک، مد، یا طراحی صنعتی می بایست عملکرد، کیفیات زیبایی شناسانه، و ساختار یک محصول را مد نظر قرار دهند. لیکن طراحی داخلی علاوه بر توجه به وجوه مذکور، باید پاسخگوی موقعیت خاصی که این فضا در آن قرار گرفته باشد. فضای داخلی می تواند بخشی از مکان باشد، می تواند معنایی را پدید آورد و ارزش واهمیتی را به موقعیت خویش بدهد.

شاید تنها هنر اینستالیشن و معماری، دو حوزه ای که ارتباطی نزدیک با طراحی داخلی دارند، تا این حد به موقعیت خویش وابستگی داشته باشند. عبارت معروف ویتروویوس «آسایش، استحکام، و خشنودی» بنیانی برای تمامی نظریات معماری و طراحی داخلی به شمار می رود. آسایش به جه کارکردی موضوع می پردازد، آیا این اثر کار می کند؟ و آیا با هدفش مطابقت دارد؟ واژه استحکام، انسجام ساختاری اثر را توصیف می کند، آیا آن میایستد؟ از چه مصالحی ساخته شده است؟ آیا توان انجام وظیفه اش را دارد؟ آیا تاب تحمل خود و هر آن چیز دیگری که طراحی شده تا آنها را نگهدارد را دارد؟ خشنودی از ارزش زیبایی شناسانه آن چیز می پرسد، آیا آن زیباست؟ آیا تاثیرگذار است؟ آیا ازلحاظ بصری جذاب است؟ انتظاراتی که این واژگان در خود دارند می تواند در جستجوی طراح برای یافتن پاسخ هر نوع از فضای داخلی و چیزی که در آن قرار می گیرند کاربرد داشته باشد. به طور مرسوم این مساله با طراحی داخلی یا دکوراسیون ارتباط دارد و در معماری نیز به عنوان یک مساله ضروری شناخته می شود. استفاده مجدد از ساختمانهای موجود، مساله ای محوری در سیر تکاملی محیط شهری، حفاظت و پایداری به شمار رفته و امروزه تبدیل به امری حیاتی برای توسعه شهرها شده است. از آنجا که رویکرد به طراحی و استفاده از محیط شهری تغییر کرده است نگرشی رایج به استفاده مجدد از ساختمان نیز دستخوش تغییر گردیده است. بنابراین جایگاه طراحی داخلی از یک دستیار معماری و یا عرصه دکوراسیون سطوح تغییر کرده و به عنوان یک حوزه مطالعه معماری داخلی، طراحی، و دکوراسیون به صورت درگیر پوششهای دکوراتیو و برشهای ام دی اف می باشد.
در مباحث نظری، فضاهای داخلی به عنوان عناصر از یاد رفته ای به شمار می آیند، آنها معمولاً نتیجه طراحی بیرون و پوسته ساختمان محسوب می شوند. از آغاز قرن بیست و یکم است که طراحی داخلی به عنوان موضوعی با تاریخ و تئوری غنی شناخته می شود، مساله ای که طراحی داخلی عبارتی است که به طور مرسوم برای توصیف انواع پروژه های داخلی بکار می رود و هر چیزی از دکوراسیون گرفته تا بازطراحی را در بر میگیرد. از منظر این حقیقت که استفاده مجدد از ساختمان تبدیل به چنین حرفه مورد توجهی شده است، ضرورت دارد تا این تعریف کلی، تقسیم شده و زمینههای تخصصی به صورت مجزا تعریف گردد. این کار می تواند نقطه خوبی برای روشن نمودن ماهیت دقیق هر حوزه باشد. رشتههای دقیق نیز ناگزیر با یکدیگر همپوشانی دارند، اما به نظر می رسد که مساله مورد توجه این تفاوت ها، میزان و وسعت تغییر در فضای اشغال شده می باشد. 
دکوراسیون داخلی، هنر تزیین فضاهای داخلی یا اتاق ها برای منتقل کردن یک ویژگی خاصی می باشد که با معماری موجود نیز به خوبی کار می کند. دکوراسیون داخلی به این موضوعات در قالب نقش سطحها، تزیینات، مبلمان، کفپوشها، نورپردازی، و مصالح می پردازد. به طور کلی دکوراسیون داخلی، خیلی کم به تغییرات ساختاری بنای موجود می پردازد. نمونههای شناخته شده این حرفه، طراحی فضاهای داخلی مسکونی، هتلها، و رستورانها میباشد. طراحی داخلی یک حرفه بین رشته ای است که به آفرینش گسترهای از محیطهای داخلی می پردازد، محیطهایی که هویت و حال و هوای خویش را از طریق دستکاری در حجم فضایی، موقعیت قرا گیری عناصر خاص 9 مبلمان، و نحاوہ برخورد با سطوح پدید آورده اند. معمولا پروژه هایی را در برمی گیرد که در سازه بنای موجود تغییری ایجاد نکرده و یا تغییرات اندکی را می دهند، با این حال در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. ساختار اصلی فضا حفظ شده و یک طرح داخلی جدید در ان وارد می شود. این طرحها اغلب دارای کیفیتی ناپایدار و گذرا می باشند و به طور معمول پروژههایی نظیر فروشگاهها، نمایشگاهها و فضاهای داخلی مسکونی را در بر می گیرند. 
معماری داخلی به ایجاد تغییراتی کلی در بناهای موجود و طرز برخورد با فضاها و ساختارهای موجود، استفاده مجدد از ساختمان، و اصول ساماندهی می پردازد. این رشته پلی میان حرفههای طراحی داخلی و معماری به شمار می رود، و اغلب با مسایل پیچیده ساختاری، محیطی و سرویس دهی درگیر می باشد. معماری داخلی گستره وسیعی از پروژهها نظیر موزهها، گالری ها، و سایر بناهای عمومی از دفاتر اداری گرفته تا ساختمانهای تجاری و طرحهای توسعه مسکونی را شامل می گردد. اینها سه حوزه متمایز هستند. هر تخصصی، ویژگیهای خاص خود را دارد ولی با این حال همه آنها با یکدیگر هم پوشانیهایی نیز دارند. آنها ارتباط نزدیکی با یکدیگر در تعامل با فضای موجود دارند.
در ابتدای قرن بیست و یکم بخش زیادی از نوشتههای اغلب جوامع به موضوعات مربوط به پایداری می پرداخت. طراحی، مبلمان اداری ،اجرا و نگهداری همگی تاثیری زیاد بر محیط ما و منابع طبیعی دارند. تقریباً یک سوم انرژی مصرف شده در جهان صرف دوره بهره برداری از ساختمانها می شود. به علاوه، ساختمانها منبع اصلی آلودگیهایی هستند که باعث پیدایش مشکلات کیفیت هوای شهری شده و آلایندهه ایی را تولید می کنند که موجب تغییرات آب و هوایی هستند. در جهان تقریباً نیمی از دی اکسید سولفور منتشر شده توسط ساختمانها تولید می شوند. آنها در حدود ۳۵ درصد دی اکسید کربن منتشر شده را به وجود میاورند - اصلی ترین الاینده ای که باعث تغییرات آب و هوایی میشود. گرم شدن زمین موجب گردیده است که یکی از مهم ترین وظایف پیش روی معماران و طراحان ایجاد تحول در شیوه های ساختمان ها باشد. ابتکارات طراحانه بسیاری برای کاستن از این تاثیر به وجود آمده است
ساختمان های با مصرف انرژی صفر معمولا با ویژگیهای مهم صرفه جویی در مصرف انرژی، عایق بندی اضافه، پنجره هایی با کارآمدی بالا، تهویه طبیعی هوا و سایر تکنیک هایی که به شدت بارگرمایشی و سرمایشی ساختمان را پایین می آورند ساخته می شود؛ استاندارد R2000 کانادا و استاندارد خانه بهره مند از سامانه های انرژی غیرفعال آلمان به عنوان آیین نامه های تاثیرگذار در جهان شناخته می شوند. پروژههای نمونه ای که با همکاری دولت اجرا می شوند نظیر خانه کاملاً عایق بندی شده ساسکاتچوان در کانادا، و آیین نامه شماره 13آژانس بین المللی انرژی در باب حفاظت از انرژی نیز تاثیرگذار می باشند. تا سال ۲۰۱۶ تمام ساختمان های جدید ساز انگلستان می بایست میزان کربن تولید شده خود را به صفر برسانند.یکی از نمونه های خوب ساختمان های اداری با مصرف انرژی صفر ، برج هفتاد و یک طبقه رودخانه پرل در گوانجو چین است . این ساختمان توسط شرکت اسکیدمور ، اوینگ و مریل به عنوان دفتر مرکزی شرکت گوآنگدونگ ساخته شده است
احداث یک ساختمان جدید  و یا بازسازی نیازمند صرف انرژی بسیاری است و در آن از انرژی تجدیدپذیر تولید شده از خورشید و باد و نیز از کارآمدی انرژی بالا استفاده شده است. است؛ برای تهیه و تولید مصالح، انرژی مصرف میشود و این عناصر جدید دارای انرژیهای مصرف شده مستتری می باشند. آن انرژیهایی که در فرآیند عمل آوری، تولید، انتقال به سایت و اجرا صرفا استحصال مواد خام می شوند تجدید ناپذیرند. استفاده مجدد از یک ساختمان برای جایگیری کاربری جدید، رویکردی بسیار پایدار برای خلق فضاهای تازه می باشد. از طریق سازگار نمودن یک ساختمان موجود، مقدار منابع طبیعی که برای احداث یک ساختمان بکار می رود به شدت کاهش می یابد. سازه ساختمان وجود دارد و بسیاری از خدمات نیز ممکن است در سایت وجود ایفا می نمایند موجب می گردد تا استفاده مجدد پایدار از ساختمانها یکی از مهمترین موضوعات قرن بیستو یکم باشد. طراح هنگام بازسازی یک ساختمان فرصت دارد تا این رویکرد پایدار را از طریق انتخاب عناصر و مصالحی که دوستدار محیط زیست هستند تقویت نماید. بهره گیری از مصالح محلی می تواند در حمل و نقل صرفه جویی نماید، و استفاده از مصالح طبیعی و غیر سمی می تواند فضای مطبوع تری را در ساختمان موجود پدید آورد. مصالح بازیافت شده نظیر چوب ها و فلزهای بازیابی شده قابلیت آن را دارند که ویژگیهای خاصی را به فضا بیافزایند. هم پای اجرای یک ساختمان یافضای داخلی به شیوهای پایدار، طراح می تواند فضای داخلی ای را خلق نماید که به گونه ای پایدار قابل سکونت گردیده است. به عنوان مثال آب باران و پسابها می تواند بازیافت شود و عایق کاری می تواند مقدار زیادی از سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز را کاهش دهد. روش های غیر فعال گرمایشی و سرمایشی می توانند شرایط اقلیمی را به گونهای مهار نمایند که به نفع ساکنان ساختمان باشد. این فرآیند دربردارنده جهت گیری فضای داخلی به سوی نور و تهویه طبیعی می باشد. وارد کردن نور طبیعی به فضای داخلی می تواند در میزان استفاده از نور مصنوعی صرفه جویی نموده و همچنین بین افرادی که در ساختمان حضور دارند با محوطه بیرونی ساختمان ارتباطی را پدید آورند. استفاده از نور خورشید می تواند در گرمایشی صرفه جویی نماید، در حالیکه تهویه طبیعی می تواند یک فضا را خنک کرده و نیاز به استفاده از  یستمهای تهویه مطبوع را به استفاده مجدد از ساختمان، غایت یک کار پایدار است، و بهره گیری از یک رویکرد دوستدار محیط برای استفاده مجدد از ساختمانهای موجود می تواند به ایجاد هویتی خاص برای یک ساختمان و فضای داخلی آن بیانجامد.
داشته باشد. بنابراین انرژیهایی که صرف احداث این بخش ها گردیده در حین بهروزرسانی و استفاده مجدد از ساختمان ذخیره می گردد. خانه های نقاط مختلف جهان می توانند از عایق کاری بهتر، پنجرهها و درهایی کارآمدتر و سیستمهای گرمایشی بهروز بهره ببرند. هر چند ساختمان های بازسازی شده به کارآیی ساختمان های جدید نمی رسند، اما حجم گسترده ساختمانهای موجود و اهمیت نقشی که این بناها در ایجاد خاطره جمعی در طی هزاران سال رابطه میان فرم و اقلیم توسعه می شود. قلمرو معماری و طراحی سرشار از ایدهها و انرژی یکی از مهم ترین دل مشغولیهای قرن بوده و نگرش اتخاذ شده توسط طراح می تواند بر این 
بحث موثرواقع شود.
راهبرد: فضاهای داخلی علمی پاسخده
امروزه بازسازی مجدد ساختمانهای اصیل و بزرگ صنعتی برای احداث موزه و کتابخانه ها تقریباً رایج شده است، چرا که این فضاهای بزرگ معمولاً برای چنین کاربری هایی مناسب هستند. در جوامع غربی نگهداری از میراث فرهنگی امر بسیار مهمی است که باعث شده تا کاربریهای جدید و سازگار با ساختمانهای قدیمی تعریف گردد. نیازهای فضایی یک انبار یا یک کارگاه تولیدی قرن نوزدهم آن قدر با نیازهای یک موزه معاصر تفاوت ندارند فضاهای باز و بزرگ با نور طبیعی کافی و مداوم این ساختمانهای قدیمی معمولاً در مناطقی از شهرها واقع شدهاند که دیگر نقش تولیدی نداشته و اغلب در نزدیکی مراکز شهرها قرار گرفته اند و بدین دلیل دوباره استفاده کردن از آنها برای فضاهای آموزشی و فرهنگی بسیار کاربردی و منطقی به نظر می رسد.
یک سالن سینمای هشتاد نفره قرار دارد؛ این مجموعه دربردارنده اتاق های سمینار با اتاق های جانبی، اتاقهای اداری، مبلمان اداری ،  اتاقهای درس، و فضاهای خدماتی می باشد. اولین بخشی که طراحی گردید سالن سینما بود و مفاهیم طراحی سایر فضاهای پروژه متاثر از طرح این سالن به وجود آمد. به طور مفهومی، طراحان فضای داخلی این بنا را به صورت یک بلوک توپر تصور کردند. آنها به این بلوک توپر نور انداختند و آن قسمتهایی که نور از آن رد می شد را از بلوک توپر حذف کردند. آنها نور را در فضای به وجود آمده حرکت دادند و سپس در نقاط مشخص و مهم نور را ثابت کرده و دوباره از فضای آن بلوک توپر کم کردند. هر پرده از این فرآیند، به آنها اجازه میداد که فضای تودرتویی در این بلوک حک کنند تا به فضای مطلوب خود برسند. آنها این نحوه طراحی را به عنوان طراحی از طریق انیمیشن معرفی کردند. «ما معماری خودمان را نه فقط از طریق عکس و ترسیم فنی بلکه با استفاده یوتیوب و چیزهای دیگری نظیر آن هم تعریف می کنیم. بنابراین معماری و دکوراسیون داخلی سینما در واقع طریق انیمیشن صورت گرفت. اما به جای استفاده از کامپییوتر به عنوان ابزار ارایه، از انیمیشن به عنوان مولد طرح بهره گرفتیم.» 
ایده معمول «سالن سینما به عنوان یک جعبه سیاه» کاملاً تغییر کرد و تبدیل به یک سری دیواره های زاویه دار و گشایش های ظریفی شد که در داخل ساختمان به وجود آمده اند. مسیری که در داخل فضا طی می شود کاملاً گویای تفاوت بین قدیم و جدید می باشد. فضاهای داخلی سه خانه ای که جلوی این ساختمان را تشکیل می دهند به رنگ خاکستری درآمده اند تا یادآور فیلمهای سیاه و سفید دوران قدیم باشند. بازدید کنندگان پس از عبور از این فضای خاکستری ناگهان با سطوحی زاویه دار و رنگی مواجه شده که فضاهایی سیال را به وجود میآورند. این زبان برونگرا یادآور فیلم است ولی از نگاه کاربردی می توان گفت که این فضای داخلی بازدید کننده را از سادگی روزمره یک ساختمان معمولا جدا کرده و وارد فضای داخلی ای می کند که از سکانس هایی سینمایی شکل گرفته است. کتابخانه بانوان بخش شرقی لندن در سال ۱۹۲۶تاسیس شد. مجموعه کتابهای این کتابخانه که تا پیش از این در نقاط مختلفی نگهداری می گردید. در ۱۹۷۷ جمع آوری شد. دار سال 2002 دفتر معماری رایت و رایت یک مرکز دائمی برای این کتابها طراحی کردند. طراحان این پروژه که برای تغییر عملکرد یک حمام عمومی به کتابخانه، آن را بازسازی و گسترش داده بودند، برای نگهداری نمای ساختمان اصلی به عنوان یادآور این بنای قدیمی و تاریخچه مربوط به آن ارزش بسیار زیادی قائل بودند . مخزن و فضاهای مطالعه در یک بلوک مجزامستقیم خورشید جدا شده و تهویه طبیعی آن توسط می گیرد. عناصر جدید کتابخانه پشت نمای ساختمان تعبیه شده اند تا یادآور قدرت جنبش زنان باشد. کایکسبا فوروم در مادرید اسپانیا که توسط هرزوگ ودموران بازسازی شده است فضایی است که داخل یک نیروگاه اواخر قرن نوزدهم قرار گرفته است. طراحان دو دخالت تاثیرگذار در ساختمان داشته اند که بنا را تبدیل به یک فضای مناسب برای کاربرد فرهنگی آن نموده است. اولین حرکت این بود که بنا را در ارتفاع توسعه دهند که این کار توسط اضافه کردن یک بخشی سنگینی بر بام این بنا انجام گرفت. در حرکت دوم بخشی عمده ای از دیوارهای آجری این ساختمان در طبقه همکف برداشته شده که این کار در تضاد با حرکت اول قرار می گیرد. این کار یک فضای باز در طبقه همکف به وجود میآورد که به نظر می رسد از آن طرف یک میدان عمومی کوچک شروع شده و تا اعماق موزه ادامه می یابد. این مرتفع کردن ساختمان و جدا ساختن طبقه همکف از طبقه فوقانی دو «دنیا» درست میکند؛ که یکی فضای زیرزمین است که «جعبه های سیاه» مانند سالنهای تئاتر و سالنهای سینما و غیره را درون خویش جای میدهد، و آن دنیای بالاتر که گالری ها، رستورانها و دفاتر کار را در بر دارد. این برش قاطع، ساختمان را از سنگینی نجات داده و به صورتی دقیق عملکردهای مختلف را بین این دو فضای تاریک و روشن تقسیم کرده است.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi