سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

همه انسانها در اعماق درون خود خواستار آرامشند. این امر، برای هر فرد، اگر نه در هیچ جای دیگر، حداقل در خانه باید محقق شود. در خانه است که می‌توان انرژی‌های از دست‌رفته طی روز را جایگزین کرد. دور هم جمع شدن اعضای خانواده، گپ زدن و چیزهای ساده این‌چنینی به ما انسانها کمک می‌کنند تا خستگی‌های روزانه را در جایی بیرون از خانه جا گذاشته و برای فردا آماده شویم. فضای داخلی خانه می‌تواند منبع تمام‌نشدنی نشاط و آرامش باشد به شرطی که بعضی از جزئیات ظریف که بسیار موثر هم هستند رعایت کنیم. گاهی توجه به نکته‌های کوچک، نتایج بزرگی به دنبال دارد.
 

 دکوراسيون داخلي

امروزه اهمیت طراحی مناسب فضای داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهره وری و ایجاد حس آرامش امریست انکار ناپذیر. هرچند استفاده از میلگرد و رابیتس و متعاقب آن گچ یا سیمان سالهاست در کشور ما رواج دارد اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی بویژه طراحی دکوراسیون سقف دستخوش تغییرات زیادی شده است. سابق بر این طرحها همگی یک چهارچوب خاصی داشتند,استفاده از اشکال منظم,چند ضلعی منظم,دایره یا بیضی ویا تلفیقی از این اشکال بسیار متداول بود اما امروزه طراحانداخلی سعی دارند کمتر از قرینه سازی استفاده نمایند و یا به بیان بهتر سبکهایکلاسیک رفته رفته جای خود را به سبکهای مدرن داده اند.
 

 

توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.
 

معماری داخلی نقش عمده ای در كيفيت فضای ساختمان ايفا مي كند. نحوه چيدمان و تقسيم بندی فضا، جنس و رنگ پوشش سطوح ( كف، سقف و ديوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر ديگر تعيين كننده زيبايي و كار آمدی فضاهای داخلي هستند. امروزه تاثير معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی) ، راندمان (در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسيار بديهی و لازم به نظر مي رسد.

 

 

از سوی دیگر معماریداخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را می توان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. باید دانست که هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی در اولویت قرار می گیرد.
 

 

مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار میگیرد. پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جزء لاینفک فضاهای معماری بر می شمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی می کند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته وتاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
 

 

معماری گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ریزه کاری هایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد. تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند و هم اکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است یك طراح داخلی مسئول طراحی، دکوراسیون و عملکرد فضای کارفرماست خواه فضا تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. او همکاری نزدیکی با معماران و کارفرمایان برای تصمیم‌گیری در مورد ساختار یک فضا، نیاز کاربران آن و بهترین سبک مناسب هر دو مورد دارد. این حرفه ترکیبی از مهندسی و هنر می‌باشد و مستلزم داشتن ذهنی منحصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است.
 

 

علاوه بر شناسائی رنگ و محصولات ومصالحومبلمان باید مهارت گفتگو با كارفرما و قبول سفارشات را داشته و روشهای اجرا و نگهداری عناصر معرفی کنندۀ فضا را بداند. همچنین باید ساختار فضا را بشناسد. این عامل از دانش مورد نیاز برای طراح او را از دکوراتور متمایز می‌کند.
 

 

طراح داخلی باید قابلیت برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، تصمیم‌های عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر خود آنها انجام شود. برای این منظور باید بین سلیقۀ خود و کارفرما تعادل برقرار کند و بیشتر سلیقۀ کارفرمای خود را در نظر داشته باشد. این عامل شاید در ابتدا برای کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده باشد. بخصوص كسانیكه می‌خواهند قبل از اینکه ساخت یک بنا تمام شود طراحی خودشان را شروع کنند. این دو موضوع بیانگر این نکته است که آنها باید در مورد طراحی اولیه و پردازش اطلاعات و زمان‌بندی کارها مهارت داشته باشند. این اصل موجب تعجب تعداد زیادی از طراحان واقعی می‌شود که انتظار دارند تأثیرپذیری کمتری از قواعد اجرایی و فنی در مورد پیدایش یک فضاء و حس کلی آن داشته باشد.
 

افراد موفق در این صنعت اظهار می دارند قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی، تعیین کنندۀ موفقیت یک طراح داخلی است. با وجود پیچیدگی كار، آنان که بخوبی از عهدۀ آن بر می‌آیند بسیار راضی و خشنودند.

 

انچه که همواره باید مد نظر قرار گیرد آنست که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها بایست از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبه های ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مساله لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانه‌ای در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است!
 

در این بین همواره هدف ارائه طریقتی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی درآید و شکل عنصری سازنده به خود گیرد. به خاطر عوامل متعددی که در شکل‌گیری یک طرح موقت دخالت داردند اجرای کار نیازمند برنامه‌ای دقیق و منظم است. پیشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف وقت و هزینه می کاهد و در نتیجه حاصل کار را پر ثمر می‌سازد، لذا در طرح اجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرد.

 

عملکرد

اولین عنصری که در بدو امر باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است. یک چهار دیواری می‌تواند به عنوان اطاق خواب، نشیمن، اطاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش، فروشگاه یا اداره شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد.... ضروری است با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخص شود.
 

افراد

نیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات فردی مجرد یکسان نیست. وجود اطفال خردسال قهرآ نوع خاصی تزئین را دیکته میکند خصوصیات روانی افراد خانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف میکنند نیز از عواملی مهم در ارایش خانه بشمار میرود لذا منظور داشتن سلیقه کلیه اعضای خانواده ضروری است.
 

 

آسایش
در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجد اهمیت است. اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد! محل کار زندگی یا استراحت چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید دارای فضای سنگین و کسالت بار شده افراد را از خود گریزان خواهد نمود نقش عمده معماری و تزئین داخلی در حقییقت ایجاد محیطی مناسب برای زیستن و فعالیت های انسانی است.
 

ویژگیها

منظره اطاق، میزان نور طبیعی و خصوصیات معماری ساختمان از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع تزئین باید مدنظر قرار گیرند.این عوامل اجزا ثابتی را تشکیل میدهد که تغییر آنها و پس از اتمام کار دیگران امکان پذیر نیست لذا ترکیب بندی را طوری باید انجام داد که از جنبه‌های مثبت این ویژگی‌ها حداکثر بهره‌ برده‌شود.
 

نقشه

انجام کار چه در ساختمانی نو و چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه باشد باید با در نظر گرفتن شکل فضا و پیاده کردن نقشه آن صورت گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات است.
 

مبلمان یا تغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون خرج است اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار به قیمت صرف هزینه اضافی و دوباره کاری است .نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را پیشاپیش نمایش میدهد بلکه به کمک ان میتوان تعداد و اندازه اثاثه مورد نیاز را نیز مشخص کرد.

نور
ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخل تابیده میشود و نواحی تاریک، همچنین تعداد چراغهای سقفی و آباژور با تعیین محل دقیق آنها لازم است مشخص گردند محاسبه رو شنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است.
 

سطوح

سطوح اصلی اتاق شامل سقف و کف ودیوار ها است؛ پرده‌ها روکش مبل و صندلی، سطح درها و پنجره ها نیز سطوح کوچکتر را تشکیل می دهند. رنگ، نقش، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است نقوش درهم و رنگهای تند بر سطوح مذکور قدرت جلب توجه بیشتری داشته و فضا را شلوغ و کوچک خواهند کرد.تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر كالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به كارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فرم كاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.
 

به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یك سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دكوراسیون و ابعاد دراماتیك و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است كه همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملكردی را سامان دهد. طراحی داخلی یك ساختمان، داستانی است كه شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی كه انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی كننده اصولی باشد كه در فوق به آنها اشاره شد.

این نکات به شما کمک می کند تا تولدی شاد و بدون دردسر برای فرزند دلبندتان در خانه برگزار کنید.

قالی ها را جمع کنید تا آخر جشن با خامه له شده و اشک شمع روی قالی مواجه نشوید.

تعارف میوه را کنار بگذارید و آن را روی میز بلند بچینید تا هر کس از خودش پذیرایی کنید.

می توانید محلی را که قرار است کیک تولد قرار بگیرد, مشخص کنید و یکی از عکس های زیبای صاحب تولد را پشت سر او مانند پوستر " به صورت پلات یا فتوکپی رنگی" بزنید.

اگر تولد یک کودک تا ده سال است و می خواهید کاغذ رنگی یا بادکنک استفاده کنید همه را در یک طیف رنگی برای مثال انواع سبز یا قرمز استفاده کنید. این طور تزیینات شما بیشتر به چشم می آید حتی می توانید لباس کودک تان را هم رنگ این تزیینات انتخاب کنید.

اگر بودجه تان کم است ناراحت نشوید. تولد احترام به کسی است که دوستش داریمیک کیک کوچک خانگی یا آماده و یک ظرف میوه از یخچال را روی قالیچه بگذاریدبه همین سادگی جشن بگیرید, حتی می توانید هندوانه را از وسط میوه ها شمع بلند قرار دهید.

گل های طبیعی زیباترین عناصر برای تزیین هستند. می توانید کنار کیک گل هم رنگ و روی میز دسته بزرگی از گل مورد علاقه صاحب تولد بگذارید. می توانید برای تزیین میوه از برگ های بلند پیچک در اطراف ظرف استفاده کنید و اطراف کیک برگ مو یا میوه کاج رنگ شده بگذارید.

هنگام عقب زدن صندلی ها برای باز شدن جا, آنها را به دیوار نچسبانید. زیرا بر اثر حرکت مهمانان, رنگ و نقاشی دیوار صدمه می بینید. میزهای میوه و پذیرایی از سر راه نگذارید و رومیزی های این میزها را جمع یا تا کنید تا کودکان موفق به کشیدنشان نشوند.

تزیینات تولد کودک ست آبی و سفید

قسمتی از دیوار را با کاغذ یا پارچه رنگ ابی بپوشانید و یک بادبادک سفید بچسبانید.

میز را به دیوار و به بخش رنگی دیوار بچسبانید سپس تزئینات را روی ان بچینید.

از رومیزی آبی یا سفید یا هر چیزی که دوست دارید برای زمینه میز استفاده کنید.

نوشیدنی مخصوص مهمانان را با چند قطره رنگ خوراکی آبیرنگ کنید.

 

برای قسمتی از میز پاپکورن ( ذرت بو داده ) درون لیوان یکبار مصرف استفاده کنید.

میتوانید دور پاپکورن را روبانی آابی رنگ بزنید یا به همین صورت ساده روی میز قرار دهید.

درون ظرفی شیشه ای شیرینی های کوچک سفید بریزید و دهانه ظرف را روبان آبی بزنید.

 شکلات با رنگ آبی و سفید تهیه کنید.

در ابتدا با نام تجاری3d studio  برای محیط  dos به دست گروه  yost با هدایت gary yost  در سال 1990 پا به عرصه بازار گرافیک کامپیوتری گذاشت. gary yost بیش از 10 سال هدایت و رهبری گروهی از مهندسین نرم افزار که در طراحی و ساخت 3ds Max مشارکت داشتند را بر عهده داشت .

GrayYost
مصاحبه با گری یوست خالق 3ds max در سالروز 20 سالگی 3ds max


  البته در این میان نباید نقش کاربران و هنرمندانی که باعث شدند قابلیت های این نرم افزار قدرتمند برای دیگران پدیدار گردد و علت محبوبیت و شهرت آن شدند را کم رنگ دید ، از جمله این هنرمندان فرد اسپانیایی به نام José María De Espona  می باشد که وی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات نحوه ساخت بعضی از تصاویر و رندر های بوجود آمده بوسیله   3d Studio که در همین صفحه ملاحضه می کنید در ایجاد جایگاه مناسبی برای این نرم افزار میان کاربران موثر بوده .

 

Gary yost در دوران نوجوانی از علاقمندان به عرصه عکاسی و فیلم سازی بود ولی بعد از وارد بازار شدن Atari 800 در سال 1980 ، فکر کرد که شاید بشود microcomputers توانایی پشتیبانی و خلق تصاویر گرافیکی جذاب و گیرا را داشته باشند ، در حقیقت Atari 800 دارای چندین co-processors برای محاسبه قسمت های مختلفی مثل : گرافیک و عملگرهای صوتی بود که نشان میداد ریز پردازنده ها  محلی مناسبی برای سرگرمی و تفریح و بازی خواهند شد ، همین امر باعث شد تا وی با این فکر در گیر شود که می توان به وسیله کامپیوتر ها تصورات ذهنی مان را به تصویر تبدیل کنیم و البته زیاد هم طول نکشید که چنین شد . او در سال 1984 شرکت نرم افزاری Antic Software رو تاسیس کرد و در سال بعد در ماه نوامبر 1985   Tom Hudsonدر داخل نمایشگاه Comdex  نخستین ایده کوچک 3d را که برای AtariST بود به وی نشان داد و همین نرم افزار اولین جرقه ای را برای خلق 3ds max درون ذهن او زد .


Comodex 3d
این همان نرم افزاری است که tom به gary در نمایشگاه comdex نشان داد

 

وی و Tom Hudson به مدت 2 سال تولیداتی رو برای  Atari st و Tramiel داشتند که هرگز در رویا هم نمیدیدند . به دلیل اینکه ساختنgame  برای  Atari stدارای محدودیت هایی زیادی بود ، طبیعتا فروش این بازی ها برای Atari St نیز دچار مشکلاتی می شد . از جمله محدودیتها ، پشتیبانی نمودن فقط 4bit  اطلاعات رنگی بود. به گفته وی : البته من شنیده بودم که  vga 8bit هم بر روی  ibmراه اندازی و اجرا میشوند پس مسلما ibm  یک بستر و گزینه مناسب کسب درآمد برای مجموعه من بود از جمله مزایای آن میزان بسط پذیری و انعطاف پذیری آن بود David Kalish . و Eric Lyons از کمپانی Autodesk بعد از پایان نمایشگاه  Comdex 87 به ما پیشنهاد همکاری دادن که من فکر می کردم این همکاری و تعامل قدم منطقی و بزرگی جهت پیشرفت در کار خواهد شد . البته در آن زمان Autodesk  موفقیت های خوبی را با نرم افزار  auto cad بدست آورده بود ،احساسم این بود این پیشنهاد همکاری می تواند آزمایش خوبی برای من و گروه تحت امرم باشد . گروه اصلی مهندسان مکس Tom Hudson و Jim Kent بودند  jim برویkeyframer  کار می کرد و  tom در سال 1988  بر روی framework  و modeler/lofter  کار می نمود و کاری که کم کم داشت انجام می شد تابستان سال 1989  بسیار جالب و هیجان انگیز شده بود . در همان دوره من از همکارانم در  autodeskجویای فردی برای زمینه 3D keyframing شدم که در ماه آگوست از طریق Walt Spivak مدیرفروش به ما معرفی شد . Dan Silva که در همسایگی Walt Spivak  بود در زمینه Dpaint و EA فعالیت کرده بود برای همین وقتی من به او زنگ زدم عنوان نکردم که برای چه زمینه او را می خواهم چون می خواستم ببینم که خود او به چه قسمتی و زمینه ای علاقمند است ، به این دلیل که من معتقد بودم اگر فردی در زمینه ای علاقمندی بیشتر داشته باشد بهتر و بهرورتر خواهد بود . بعد از ملاقات با وی، او دو قسمت رو انتخاب کرد یکی paint program و دیگری keyframing که من در ذهنم  گفتم عالی شد او دقیقا همان قسمت هایی رو انتخاب کرد که نیاز پروژه ما بود . همین باعث شد که ما با dan  نیز همکار شویم.


3dsprototype
3d Studio اولیه ، تحت dos سال 1988

 

به هر حال ما موفق شدیم در سال 1990  3ds Dos r1 رو با feedback کاربران زیادی وارد بازار کنیم . این مسلم بود که این feedback  برای ما مثل طلا بود ، البته که خیلی از  feedback غیرمنتظره و مغرضانه بودند ولی ما همه آنها رو می گرفتیم ، مطالعه می نمودیم و سعیمان بر این بود که به کار ببندیم و صد البته که در این کار خیلی هم جدی بودیم چون بیشتر قابلیت های نرم افزار رو از همین کاربران  Feedback ایجاد کردیم برای همین به فکر ساخت سیستمی برای سازمان دهی این بازخورها از سوی کاربران افتادیم که حاصل آن راه اندازی بخش Area روی وب بود . ما برای راه اندازی موتور نرم افزار بین سالهای 1988-1998 هفته ای حدودا 110 ساعت کار میکردیم که در یک روز کاری معمولی دائما جلوی کامپیوتر های خود در حال کار کردن و تفکر و حل مشکلات متنوعه نرم افزاری بودیم . ابتدا که ما کارمان رو در  autodesk شروع نمودیم کارمان شبیه به یک پروژه تحقیقاتی جدی بود ولی بعد از به بازار دادن نرم افزار و دیدن بسیار feedback از کاربران ، مسئولان autodesk  امتیازات جدیدی را نیز به ما دادن . ابتدا ما یک قسمت ضعیف کنار بخش CAD  بودیم ولی بعد از مدتی ما هم بخش قابل احترامی شدیم  با قدرت هرچه بیشتر پیش رفتیم . وقتیautodesk  امتیاز شرکت discreet  را هم بدست آورد تمام قسمت ها رو با هم زیر یک پرچم قرار داد تا حرکت توسعه این نرم افزار قدرتمند شتاب گیرد . ما ارتباط خوبی با  John Walker(مدیر عامل شرکت autodesk ) داشتیم او به واقع بزرگترین حامی ما برای انجام این کار با سختی ها و فراز نشیب های فراوانش بود.

 

network render
از دست نوشته های tom برای رندر تحت شبکه در محیط dos

 

انتخاب نام نرم افزار هم مثل روال همیشه از طریق بخش مارکتینگ صورت می گرفت ولی نه به شکل معمول . ما سابق بر این چند نرم افزار تهیه کرده بودیم مثل Cyber Studio برای Atari st یا Cad 3d  ، که انتخاب نام  3d Studio از ترکیب این دو نام به دست آمده بود . خوب در آن زمان با  3ds Dos همه چیز خوب بود و ما کاربران خودمان رو داشتیم فروش خوبی هم تجربه می کردیم ولی می دانستیم با وجود IBM Windows NT 3.1  که دارای حافظه 32bit  هست نمی توانیم کاربران Dos  رو راضی نگه داریم . پس نیاز به گسترش نرم افزار و تغییر پلت فرم از dos به ویندوز را داشتیم برای این امر اولین قدم استخدام کردن Don Brittain از wavefront بود don . در سال 1993به دلیل اینکه wavefront  تصمیم نداشت platform رو به pc تغییر بده ناراحت بود و داشت با من درباره همین مشکل شرکت مطبوعش صحبت می نمود . او در همان زمان در حال قبول کردن شغلی در Microsoft  در  Santa Barbara بود که وقتی من پیشنهاد این کار رو به وی دادم آن را پذیرفت چون کار از منزل انجام می شد و احتیاج به جابه جای برای حضور فیزیکی در محل کار نداشت پس شروع به کار بر روی طرح های اولیه  3ds نمود .

 

3ddos
نمایش یک فایل و رندر آن در 3ds r4

 

سال 1993 سال بزرگی برای  3ds DOS بود ما صدها قابلیت جدید به نرم افزار اضافه کرده بودیم و آن را برای کار با ویندوز آماده نموده بودیم  don طرح های اولیه خوبی رو آماده کرده بود ولی به علت اینکه ما هنوز قابلیت های زیادی رو باید به ورژن  dos اضافه می کردیم مثل IK و همچنین 2 نفر هم بیشتر برای برنامه نویسی تحت  dos و  1 نفر هم برای 3d و من و Rolf  هم روی  IPAS plugins  کار می نمودیم ، نداشتیم  دیگه توانایی دنبال کردن اون ایده ها رو مسلما در خودمان نمی دیدیم . البته که ما همان ایده ها را بعدا عملی نمودیم و تیم مهندسان قدرتمند و غیر قابل توقفی را با هم تشکیل دادیم که این گروه توانست اواسط سال 94 3DS dos R3.5 یا بهتره بگم 3DS dos R4 به بازار روانه کند.

Don  طرح های اولیه ای را برای نسخه جدید که ما اون رو با نام کد Jaguar اسم گذاری کرده بودیم ، داده بود. در سپتامبر ما با دلگرمی مجددا کار را شروع کردیم ولی با مشکلاتی پایه ای در کار برخورد کردیم از جمله مشکلات مسئله ارتباطات ما با don بود که با سرور منزل خود با ما در ارتباط بود . چون ما از اینترنتDial Up 56k  استفاده می کردیم هر دفعه حین  آپلوداطلاعات بر روی سرور  ، don او زمان زیادی رو برای مرتب کردن فایل های ارسالی صرف میکرد چون ارتباط اینترنت مرتبا قطع می شد این مشکل طی چند هفته به حدی برای ما مشکل ساز شد که ما نزدیک کنسل کردن کل پروژه مکس بودیم ولی در همان زمان در اوج نا امیدی Luckily Gus Grubba (کسی که روی  video post کار می کرد ) به یک ارتباط جدید مخابراتی اشاره کرد ، که اون رو با نام  ISDN  می شناسند ، ما هم سریعا از مرکز مخابراتی محلی جویای این سرویس شدیم که ظرف مدت یک ماه به این سرویس متصل شدیم و دیگه با این اتصال ما آماده پرواز بودیم و همه چیز برای ارائه  3dsجدید با شکل شمایل تقریبا امروزی در سال 1995 در نمایشگاه Siggraph LA محیا شد .

 

yostgroup
گروه yost در سال 1995

 

در سال 1995 از طریق مدیر تولید شرکت با Michael Girard و  Susan Amkraut ( سازندگان و طراحان Biped ) آشنا شدم بعد از این آشنایی به معرفی گروه و فعالیتی که انجام می دادیم پرداختم اونها هم تست هایی از  biped رو به من نشون دادن در همین حین فکری به ذهنم رسید که biped   می تواند گزینه مناسبی برای رفع تمام نیازهای متحرک سازی و انیمشن کارکتر را برای کاربران مکس باشد که به آن بسیار نیازمند بودند ، همین شد که بعد از گفتگو فراوان با  Michael Girard و ( biped ) Susan Amkrautرا به نرم افزار اضافه کردیم و رویای کاربران برای متحرک سازی کاراکتر به واقعیت تبدیل شد .


biped
طرح های اولیه برای biped

 

وقتی ما از dos بهwindows  سوئچ نمودیم به دنبال تغییر نام برای نرم افزار می گشتیم ولی همه متحدا می خواستیم اسم 3d Studio همچنان باشد . برای همین امر ، با مدیر فروش وقت Anna Mellilo درباره نام جدید در حال صحبت و چالش بودیم ، زمان استراحت Anna Mellilo درباره پسرش MAX در حال صحبت بود که من هم در حال مرور کردن نام 3d Studio  در ذهنم بودم ، همزمان این دو اسم کنار هم قرار گرفتند ، من متوجه شدم که ما اسم خودمونو پیدا کردیم ، پس از Anna Mellilo و البته پسرش تشکر کردم و رفتم تا این اسم رو به همکاران  عنوان کنم .


 

من بعد از مدتی به دلیل خستگی از کار بسیار شبانه و روزی در سال 2001 از تیم جدا شدم البته چون علاقه اولیه من که عکاسی بود و تا آن زمان نا دیده گرفته شده بود و همچنین خانواده من نیاز به زندگی در جاهای دیگری غیر از  San Francisco مثل مناطق روستایی با طبیعت را داشتند و همینطور همسر من هم علاقمند بود دختر بچه ای را که ما تو سفر به چین دیده بودیم به فرزندی قبول کند برای همین مسائل از تیم مکس کناره گیری کردم .

 

max2.5


3DS MAX 2.5 سال 1998

 

البته  بعد از مدتی با Rolf Herken در mental Image  مکالمه جالبی درباره اینکه اگر امکانش باشه  3ds max روی وب قرار بدهیم داشتم که من از این ایده بسیار خوشم آمد و ادامه این کار منتهی شد به ایده ای برای ساخت یک زبان مستقل برنامه نویسی بر rendering  برای رفع مشکلات بسیاری از  shader یا خود platform شد.

در حال حاضر نیز ، معلم عکاسی به دانش آموزان مقطع متوسطه می باشم .

 gary yost : www.garyyost.com

تاریخچه 3ds Max

1988 بعد ازموفقیت گروه  yost درAtari ST  آنها شروع به آغاز همکاری با  autodesk نمودند . تیم شروع به انجام پروژهای با عنوان THUD که یک نرم افزار modeling و  rendering بود کرد که از نام Tom Hudson  که فقط تنها برنامه نویس پروژه بود برداشته شد. نرم افزار دارای قسمت های مختلف بود مثل Shaper, Lofter, Editor and Material Editor..... و با 640K  حافظه بر روی Dos  قابل اجرا بود . بعد از پیوستن Dan Silva قابلیت keyframing نیز معرفی شد که  THUDتبدیل شد به یک نرم افزار 3D animation program.

 Autodesk قبول کرد که پخش این نرم افزار تولید شده را انجام دهد .

3d Studio Autodesk 1990  در سال را که اولین سیستم 3D modeling  animation  rendering برای PC بود وارد بازار نمود و توانست قابلیت های spline shapes, lofted surfaces, geometric primitives, and basic mesh editing به نرم افزار اضافه کند و قسمت Area  را برای پشتیبانی از نرم افزار راه اندازی نماید که به دست Gary Yost ,  Jack Powell اداره می شد .

1992 در سال Autodeskنسخه 3d Studio r2  را وارد بازار کرد که plugin های جدیدی را برای قسمت image processing , modelin , animation , .. اضافه نمود و قابلیت تعویض رنگ  GUI هم به صورت اختیاری به کاربران داده شد . اسم این کد ها که وظیفه این تغییرات را بر عهده داشتJaguar   نام گذاری شده بود چون تیم yost  برای هر گروه ایده های جدید خود که نهایتا تبدیل به کد برنامه نویسی می شد نامی رو معیین می نمود .

1993  3d sudio r3  autodesk   را وارد بازار کرد که با فقط دو برنامه نویس به نام  dan silva و tom Hudson نوشته شده بود ، که dan تغییرات اساسی رو هم بر روی  material editor و rendering  انجام داد ، قسمت های جدید اضافه شده هم یکی  bitmap processing و یکی هم  keyframing بودکه به دست tom  صورت گرفت .

1994 3d Studio r4 autodesk   را با  ابزارها و قابلیت هایی مثلIK , active shade render  و   keyscript  وارد بازار کرد و این اولین نسخه ای از نرم افزار بود که که باقی محصولات کمپانی autodesk  را هم مثل  auto cad پشتیبانی می کرد بعد از تولید این ورژن  Rolf Berting نیز به گروه پیوست .

1995   autodesk خبر 3d Studio MAX  که بر روی پلت فرم  winNT کار می کرد را در SIGGRAPH  اعلام می کند که یک نرم افزار32bit  شده بود .  openGL وdirect 3d  هم پشتیبانی می شد و کد cheetah  هم که به  biped و skin تبدیل شده بود و قابلیت undo  که قبل از آن در نرم افزار ها 3d studio معنایی نداشت به نرم افزار الحاق  گردید .

1996 Autodesk بخش multimedia خود را به نام Kinetix تغییر نام داده بود  Johnny mnemonic یکی از اولین فیلم هایی  رو که داخل آن از  3d Studio 4 استفاده شده بود را به نمایش گذاشت و انیمشن dancing baby  با فرمت avi  رندر شد . در همین سال بازی پرطرفدارtomb raider  نیز که بوسیله 3d Studio  ساخته شده بود ، رونمایی گردید . FFD , sub division , SDK و network rendering نیز به نرم افزار اضافه شدند .

1997  autodesk ورژن  3d Studio Max r2 را معرفی کرد ، که نام کد آن Athena  بود قسمت ray-tracing , lens effect , nurbs modeling  نیز به 3ds max اضافه شد .

1998 3d Studio Max 2.5 Autodesk را رو نمایی کرد که قسمت  nurbsآن بهبود یافته بود و camera match  به آن اضافه شده بود و اولین فیلمی که به صورت اساسی از 3d استفاده کرد ، فیلم  lost  in space بود که به اکران درآمد .

1999 autodesk امتیاز گروه  discreet را خرید و بخش discreet و  kenetix را با هم ادغام نمود و ورژن 3d Studio MAX r3 را رو نمایی کرد ، نام کد ، اسم یکی از خدایان هندو با نام  shiva بود و تغییرات زیادی هم بر روی نرم افزار اضافه شد .

 autodesk 2000رونمایی ازنسخه 3ds Max r4 را کرد و نام کد megma  برای آن انتخاب نمود 3d Studio MAX به  3ds max  تغییر نام داد و  EA بازی the sims  بهترین بازی سال انتخاب کرد که به وسیله  3ds max و maya مشترکا ساخته شده بود .

2001 fifty perecent gray  کاندید بهترین انیمیشن کوتاه سال شد . Frantic film  هم از 3ds max در فیلم swordfish استفاده نمود .

2002  discreet از 3ds max 5 رونمایی کرد که قسمت  advance light و GI و photometric light به نرم افزار اضافه گردید .

2003 3ds max 6  discreet   را به بازار ارائه کرد که موتور رندر  mental ray و  reactorو particle flow  و.....  به آن اضافه شدند در همین سال final destination ساخته شد که در آن یکی از مهیب ترین و ترسناک ترین صحنه های تصادف اتومبیل به وسیله 3ds max  برای این فیلم ساخته شد .

2004  discreet در این سال 3ds max 7 رو معرفی کرد که قابلیت های مثل   Editable Poly tools , Edit Poly modifier , Normal mapping , mental ray (version 3.3) ,sub surface scattering , ambient occlusion shaders , Character Studio 4.3 , و SkinMorph and SkinWrap modifiers , Parameter Collector; را به نرم افزار اضافه کرده بود .

 3ds max 8 discreet 2005رو به بازار داد که خیلی از قابلیت های مکس، که سابق بر این در قالب plugin  بودند رو در خود جا داد، مثل : Autodesk Vault MAXScript Debugger; Hair and Fur; Cloth Skinning and UVW unwrapping در این سال  discreet نام خود را دوباره autodesk  تغییر داد و انیمشن gopher broke  جایزه oscar  را از آن خود کرد .

2006 نام نرم افزار به  autodesk 3ds max 9 تغییر کرد این اولین نسخه نرم افزار بود که هم  32bit و هم  64bit بود که قابلیت های Proxy Textures Manager; .NET support in MAXScript; ProBoolean and ProCutter mental ray 3.5 physical sky Arch&Design shaders به نرم افزار اضافه شده بود .

2007  autodesk ورژن  3ds max 2008 را وارد بازار کرد که تغییراتی هم داشت مثل : Adaptive Degradation  Scene Explorer; Selection Preview in EPoly mode ,Sky Portals ,  Photographic Exposure Control .

2008 در همین سال  3d به دو بخش  3ds max design 2009 و 3ds max 2009 تقسیم شد 3ds max design  مناسب برای معماران و طراحان بود که تمام خاصیت های3ds max 2009  رو دارا بود به غیر از SDK در همین سال  josh brolin از 3ds max برای ساخت زندگی نامه  georg w . bush استفاده کرد و از این نرم افزار برای ساخت game   بسیاری استفاده شد مثل : Fallout 3, Far Cry 2, Mortal Kombat vs. DC Universe, Rock Band 2, Wheelman™, TNA iMPACT!, Blitz, Prince of Persia and Shaun White Snowboarding

2009 در این سال 3ds max 2010  به عنوان یک نرم افزار پایه برای حوزه  VFXشناخته شده بود و در فیلم های مثل Benjamin Button که اسکار برده بود یا Hurricane Katrina IronMan, و 2012 که تقریبا 95% فیلم گرافیک کامپیوتری بود استفاده شده بود . در این سال بیش از 350 قابلیت به  3d اضافه شده بود و 3ds max  به عنوان بهترین نرم افزار هنری در مجله  Game Developer انتخاب شد .

2010 در این سال autodesk در مرکز جایزه اسکار قرار داشت با 11 فیلم نامزد اسکار ، و همچنین 3ds max 2011 را به بازار داد .

2011 autodesk با معرفی نرم افزار 3ds max 2012 این مسیر پر فراز و نشیب پیشرفت در حوزه گرافیک کامپیوتری را گذرانده و به یکی از قطبهای نرم افزاری دنیا تبدیل گشت .

به هر حال با تمام این توصیفات  3ds maxیک نرم افزارmedia & entertainment  است و از آن برای زمینه ها و حوزه های مختلف می توان استفاده نمود . برای استفاده مطلوب تر از توانمندی های این نرم افزار داشتن صرفا اطلاعات تکنیکال و فنی از نرم افزار کافی نمی باشد ، بلکه برای گرفتن نتایج با کیفیت جمع نمودن علوم و هنرهای مختلف و داشتن اطلاعات فنی مناسب شما را به مسیر کمال و پیشرفت هدایت می نماید پس هر چه بیشتر سواد بصری و هنری خود را در زمینه های متفاوت هنری مثل درک از تناسب ، شناخت هندسه و رنگ ، بافت ، طراحی و دست آزاد ، شناخت دوربین و علم مناظر و .... افزایش دهید باعث بر ، بدست آمدن نتایج ارزنده تری در کار با این نرم افزار خواهید شد .

لذا حین یادگیری 3ds max تمرکز خود را صرفا روی ابزار های تکنیکال نرم افزار معطوف ننمایید و سعی بر پیش بردن سواد در تمام حوزه های علوم ، که اثر گذار در نتیجه پایانی کار برای 3ds maxخواهند بود ، کنید . بنابر این هر چه بیشتر بدانید نتایج کارتان با کیفیت تر و بهتر خواهد شد . البته علارغم باورهای اشتباه و عوامانه که یادگیری کل نرم افزار را برای زمینه های مختلف رد می کند ، بنده حقیر معتقدم و همچنین به شما عزیزان هم عرض می کنم که یادگیری تمام قسمتها نرم افزار می تواند جهت ایجاد دید بهتر و جهت گیری کاری مناسب تر و اخذ نتایج با کیفیت تر مفید و فایده واقع گردد ، البته این امر به این معنا نیست که الزامی برای یادگیری تمام بخش ها و قسمت های نرم افزار وجود دارد ، ولی با ارزیابی نمودن نیازها و شرایط کاری و بزاعت زمانی خود اولویت بندیی را برای قسمت های مهم تر نرم افزار می توانید قرار دهید ولی این اولویت سنجی به معنا رد کل مسئله یادگیری کامل نرم افزار نیست .

بنده از طریق این پرتال و مجموعه محترم مرکز دکوراسیون تصویرگران پویا اندیش  به این خرافات و باور های سنتی که ، نرم افزار 3ds max پایان ناپذیر است ، یا یادگیری کل آن محال است ، یا .... یکبار برای همیشه پایان خواهم داد . چرا که بنده این مسیر را در گذشته دور گذرانده ام و از این مروری هم که بر تاریخچه این نرم افزار ملاحضه می نمایید می بینیم که کل ساخت و ابداع این نرم افزار قدرتمند به دست تعداد معدودی از مهندسین صورت گرفته پس بنابر این یادگیری آن چیزی خارج از توان انسان نخواهد بود . البته اگر ما این صحبت را برای حوزه برنامه نویسی و development  عنوان کنیم شاید مصداق داشته باشد  ولی برای interface به طور کل کذب و اشتباه می باشد همچنین  interface یک نرم افزار را مهندسین برنامه نویس و طراح نرم افزار برای یاد گرفته شدن و استفاده  کاربران طراحی می نمایند لذا دانستن آن اصلا به هیچ عنوان کار بزرگ و خاص ، ویژه و خارج از توان یک انسان نیست بخصوص برای جوانان خلاق و پر تلاش ایرانی با هوش و ضریب انتقال مفاهیم بالا . به شما اطمینان خاطر می دهم در صورت داشتن برنامه ای مناسب و اندکی همت از طریق بخش آموزش رایگان این پرتال یکبار برای همیشه کل  interface 3ds max را فرا بگیرید و خط قرمزی بر روی تمام این خرافات بکشید .

قفسه های دیواری ساده و جالب بهترین راه برای نگه داری از لوازم روزمره، کتاب ها، لوازم تزئینی،و اشیاء کوچک می باشد.
در ادامه مطلب عکس های جالب و زیبایی از قفسه های دیواری مشاهده کنید.
 


از نکات مثبت استفاده از قفسه های دیواری،اشغال فضای کمی برای نصب می باشد و شما با کمترین فضا هم می توانید از این قفسه ها بهره ببرید
یکی دیگر از قابلیت های این قفسه ها این است که شما می توانید آن ها را در اندازه و شکل های مختلف به اجرا در بیاورید و محدودیتی در این زمینه نداشته باشید.


مدل مار بوا

این قفسه بسیار جالب فقط از چندین شیار استفاده شده است که به وسیله ی نوار هایی به عرض 20 سانتی متر قفسه هایی به وجود آمده است.

723832


 

مدل ابر
 
 
این قفسه برای اتاق کودکان طراحی شده است و به واسطه شکل ابر مانند آن به مدل ابر نام گذاری شده است.این قفسه فضایی دوستانه و کودکانه را به وجود می آورد.در این قفسه قلاب هایی تعبیه شده است تا بتوان کوله پشتی یا سایر وسایل را بر روی آن آویزان کرد.

corner-shelf-wall-system

قفسه استوانه ای
 
همیشه نباید قفسه ها شکل های مربع و سخت داشته باشند و یا اینکه از ورق های چوب یا فلز تشکیل شده باشند.شما می توانید با استوانه هایی از جنس پلاستیک هم  قفسه هایی متفاوت طراحی و اجرا کنید.

design-regal-wall-storage


 
قفسه های تا شو
 
اگر واقها از کمبود فضا رنج می برید به شما پیشنهاد می کنم از این مدل قفسه ها استفاده کنید.

piegato

قفسه های رلی
 
شما می توانید با باز و بسته کردن این رول ها فضا های جدید را به وجود بیاورید و بر حسب نیازتان شکل قفسه را تغییر دهید و نگران بزرگ بودن انداره ی لوازمتان نباشید.
اگر هم صاحب شرکت یا برند خاصی هستید میتوانید لوگو شرکت خود را به صورت قفسه ای زیبا طراحی کنید.

rolling shelf2

قفسه کتاب
 
این قفسه به معنای واقعی یک کتاب خانه است.به نظر شما چه چیز مناسب تر از این طرح برای یک قفسه کتاب خانه است؟

storage


 

قفسه  پازلی
شما با سر هم نمودن این میله ها باید قفسه ای خلق کنید.امیدواریم بتوانید خالق قفسه ای زیبا و فانتزی باشید.

tensor-voting-wire-frame-shelf


 

قفسه W
 
این قفسه ها الهام گرفته از شکل حرف W  هستند.

wow 4

يكي از مهم ترين عوامل موثر در ارتقاء كيفيت دکوراسیون داخلي ، انتخاب و بكار گيري مصالح ساختماني مناسب است .در اين انتخاب طراح داخلی بايد با آگاهي و شناختي كه از مشخصات فني و كاربري مصالح مختلف دارد ، دست به انتخاب بهينه بزند.

كفپوش هاي لمينيت پاركت ، با در هم آميختن كارايي با ظاهري چشم نواز و طراحي مد روز ، از مقبوليتي غير قابل رقابت برخوردارند. اين كفپوش ها راحتي و ايمني را به همراه سطحي بادوام ، بهداشتي، زيبا و با قابليت نظافت بسيار آسان دارا هستند و نسبت به تنوع فوق العاده و ظاهر جذاب خود ، اطمينان مي بخشند!
مشخصات كفپوشهاي لمينيت (پاركت ):
نوع اتصالات بكار رفته در پاركت موجب چفت شدن كامل درزها گرديده و در برابر نفوذ رطوبت ماندگاري و استقامت اين كفپوش ها را تضمضن مي نمايد.
استقامت بالا و مقاومت در برابر سائيدگي .
مقاومت در برابر فشار و ترک خوردگي .
مقاومت در برابر خاكستر و آتش سيگار .
نظافت و نگهداري آن بينهايت آسان است.
مناسب براي استفاده اقتصادي از سيستم گرمايش كف به خاطر مقاومت حرارتي پايين .
يكي از منحصر به فردترين ويژگي هاي كفپوش ها قابليت انتقال پذيري اين محصول است .
عدم رشد كپک و قارچ .
ضد حساسيت بوده و لكه ذرات خاک و يا بوها را در خود نگاه نمي دارد.
هنگام راه رفتن بر روي آن صدا ايجاد نمي شود.

-----2


پارکت پوششی از جنس چوب است که برای کف داخل ساختمان استفاده می شود. بدین صورت که قطعات پارکت را به صورت موازی در کنار هم قرار می دهند تا کف ساختمان پوشیده شود.

کفپوشهای پارکت، با ظاهری چشم نواز و طراحی مد روز، از مقبولیتی غیر قابل رقابت برخوردارند. این کفپوشها، تمامی زیبائی که شما از یک پوشش چوبی انتظار دارید را به شما عرضه خواهد کرد.
پارکت به عنوان سالم ترین کفپوش جهان از نظر سلامت و بهداشت و پاکیزگی شناخته میشود و از نظر اقتصادی باید پارکت را به عنوان یک سرمایه تلقی کرد نه کالای مصرفی، زیرا این کفپوش همیشه ارزش مالی خود را حفظ می کند و موقع فروش ملک به مراتب بیش از بهای خود ایجاد ارزش افزوده می کند.

پارکت ها در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارند و به دلیل وجود مواد پلاستیکی، مانع از خوردگی‌های موریانه‌ای و حشرات موذی می شوند. البته بهترین متریال برای کف ساختمان مسکونی چوب و مشتقات آن نظیر پارکت میباشد اما کفپوش پی وی سی هم گزینه مناسبی میباشد که خوصوصیاتی مابین سنگ و پارکت را دارا میباشد.

 

پارکت فرآورده ای صد در صد طبیعی و بخشی از حیات نباتی است و با واکنش ها و رفتاری همانند خواستگاه اولیه حیاتی خود، گرایش به ایجاد تعادل رطوبتی با محیط اطراف خود دارد. پارکت ها در مقابل فاکتورها و عوامل محیطی مقاومت زیادی دارند و در برابر استفاده طولانی مدت، امتحان خودشان را پس داده اند. رنگ، نقش و زیبایی آنها سالیان سال حفظ می شود.
اما با مراقبت از این محصول با ارزش و رعایت برخی اصول ساده نگهداری، می توان گفت که پارکت یکی از آسان ترین کف پوش ها از نظر نگهداری و نظافت است.
اشعه ماورای بنفش خورشید هم نمی تواند به پارکت ها آسیبی برساند یا رنگ و روی شان را از بین ببرد. بنابراین اگر اتاق شما آفتاب رو است درباره انتخاب بدون نگرانی از بابت اشعه های خورشید پارکت ها را انتخاب کنید.


 پارکت چه مزایا و معایبی نسبت به سرامیک دارد؟
مشکلی که امروزه در کشورمان با آن روبرو هستیم عوارض ناشی از استفاده از سنگ و سرامیک میباشد که به علت سرمایی که از طریق کف پا به بدن منتقل میگردد باعث عوارضی چون کمردرد و پا درد میشود و البته مشکل تنها این نیست و سالانه صدها نفر به دلیل سر خوردن بر روی سنگ و سرامیک روانه بیمارستانها میشوند و رسیدن به این نتایج مستلزم نگاهی به گذشته خودمان و اطرافیان است.
پارکت امروزه با توجه به قیمت مناسب و سرعت اجرای بسیار بالا، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است که به تدریج جای موکت و سرامیک را کاملا میگیرد و اگر بخواهیم آنها را از نظر قیمت مقایسه نماییم پارکت تقریبا با سرامیک ها و موکت ها برابری میکند.
در مقایسه پارکت با موکت طبق آمار منتشر شده توسط مؤسسات شستشوی فرش و موکت در ایالات متحده، بیش از یک سوم وزن موکت را گرد و خاک و غبار ته نشین شده در لابلای پرز و تار و پود آن تشکیل می دهد. تصور کنید تنفس دائمی در چنین فضایی چقدر می تواند مضر باشد.
پارکت از جنس چوب است و بدیهی است که استقامت آن در برابر ضربه و رطوبت از سرامیک خیلی کمتر است و به همین علت شرایط نگهداری خاصی را می طلبد. اما در کنار این امر دارای مزایایی است که انتخاب آن را تشریح میکند. بعنوان مثال خاصیت عایقی آن در برابر صدا و گرما بسیار بالاتر از سرامیک است. این امر موجب میشود تا در فصل زمستان با قرار گرفتن پا بر روی آن احساس سردی به بدن منتقل نشود. از دیگر مزایای آن نرم تر بودن آن است که برای بازی کودکان مناسب تر است و نیز هنگام برخورد اشیاء احتمال شکستن آن را کاهش میدهد.
سبک بودن پارکت لمینت، تنوع در رنگ بندی و طرح، قیمتهای مختلف و متناسب آن با هر بودجه و سلیقه ای و مهمتر از همه این موارد صرفه جویی در زمان و سرعت در نصب، این محصول را به عنوان یکی از اصلی ترین انتخابها برای پوشش کف قرار می دهد. 
ضد خش بودن، نسوز بودن روکش نهایی و نظافت راحت پارکت را می توان یکی دیگر از مزایای استفاده از این پوشش زیبا نام برد.
علاوه بر این، طرح ها و رنگ های متنوع آن موجب میشود، هر سلیقه ای آنرا انتخاب کند.

 

فرق پارکت با کفپوش:
تفاوت بین کفپوش و پارکت در این است که کفپوش از جنس PVC است و یا به عبارتی پلاستیکی می باشد و از امتیازات آن قابل شستشو بودن آن است، اما پارکت از جنس چوب می باشد.
کفپوش های پی وی سی از موادی به نام پلی ونیل کلراید تشکیل شده اند که به عنوان متریال اصلی و یک لایه دکوراتیو که نمایی کاملا مشابه چوب طبیعی و پارکت را دارد و یک لایه محافظ که بر روی آن کشیده شده است.

ظاهر کفپوش پی وی سی کاملا شبیه پارکت بوده و فرق آنچنانی با هم ندارند تفاوت اصلی آنها در متریال آنهاست و مقاومتشان به علت لایه محافظ شیشه ای لمینیت ضد خشی است که بر روی پارکت کشیده شده است.

نصب کفپوش نسبت به پارکت زمان بیشتری می برد، کفپوش ها را معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می کنند که نیاز به شستشوی مداوم است. در منازل مسکونی معمولا فقط در آشپزخانه ها و راه پله ها که احتمال ریزش آب همواره وجود دارد نصب می شود، ولی پارکت معمولا برای کف حال پذیرایی و اتاق ها مورد استفاده قرار می گیرد.
از نظر قیمت، کفپوش از پارکت ارزانتر است اما به دلیل گرانتر بودن هزینه نصب و زیر سازی، نهایتا قیمت تمام شده کفپوش و پارکت بسیار به هم نزدیک است.
از نظر ظاهر و ابعاد، کفپوش تایل و پارکت تقریبا به یک اندازه هستند. به هر صورت پارکت چون از جنس چوب است راه رفتن روی آن احساس بهتری را به انسان می دهد.
پارکت به صورت کلیک نصب می شود اما کفپوش نیاز به چسب دارد.
البته با توجه به این نکته که کفپوش پس از نصب، قابلیت کندن و نصب مجدد در فضایی دیگر را ندارد و همچنین از نظر زیبایی نسبت به پارکت در رده پائین تری قرار دارد.
از مهم ترین ویژگی های کفپوش PVC، ضد آب بودن آن است. کفپوش علاوه بر دوام بالا، خاصیت ارتجاعی خوبی نیز دارد . این پوشش ها همانند پارکت، عایق حرارتی هستند و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارند و اشیای بلوری و چینی نیز در برخورد با آنها به راحتی شکسته نمی شوند .

ویژگی های پارکت:
- نصب سریع - تنوع در طرح و رنگ - مقاوم در برابر خراش - مناسب برای منازل و ادارات - مقاوم در برابر اشعه های UV - سازگار با محیط - مناسب برای گرمایش از کف - مقاوم در برابر سایش - مقاوم در برابر لکه - مقاوم در برابر حرارت )حتی ذغال افروخته ) - نصب پارکت به آسانی و بدون نیاز به ضربه

- انوع اتصالات بکار رفته در پارکت موجب چفت شدن کامل درزها گردیده و در برابر نفوذ رطوبت، ماندگاری و استقامت این کفپوش ها را تضمین می نماید.

- استقامت بالا و مقاومت در برابر سائیدگی
-   مقاومت در برابر فشار و ترک خوردگی .

- مقاومت در برابر خاکستر و آتش سیگار .

- نظافت و نگهداری آن بینهایت آسان است.

- مناسب برای استفاده اقتصادی از سیستم گرمایش کف به خاطر مقاومت حرارتی پایین .

- یکی از منحصر به فردترین ویژگی های پارکت ها قابلیت انتقال پذیری این محصول است .

- عدم رشد کپک و قارچ .

 - ضد حساسیت بوده و لکه ذرات خاک و یا بوها را در خود نگاه نمی دارد.

پارکت از 4 قسمت تشکیل شده است:

- لایه رویی که باعث عدم ایجاد هر گونه خراش، سایش و نفوذ رطوبت به مغز HDF میشود که میزان ضخامت این لایه استاندارد آن را برای استفاده های مختلف تعیین می کند.

- لایه دوم که همان نقش پارکت محسوب می شود در طرح ها و رنگ های متنوع برای سلیقه های مختلف تولید می شود.
- لایه سوم HDF بوده که قسمت اصلی ساختمان پارکت می باشد.

- لایه ی پایینی که مانع نفوذ رطوبت و حشرات به آن می شود.

نقطه مشترك اغلب مجتمع ها و برج ها فضایی به نام لابی است. امروزه حتی برای آپارتمان های پـُر واحد نیز لابی در نظر می گیرند. این مكان معمولاً در طبقه همكف ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است كه هر فردی كه قصد ورود به هریك از واحدهای آن ساختمان را دارد، ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا به واحد موردنظر راه یابد.
 
لابی ساختمان شامل دو قسمت اصلی است :    ۱- نگهبانی     ۲- نشیمن
 
 
قسمت نگهبانی لابی :

 

از آنجا كه تعداد ساكنان در برج ها و مجتمع های این چنینی زیاد است و در پی آن رفت وآمدها نیز بسیار است، به منظور حفظ امنیت ساكنان ، نگهبانی شبانه روزی استخدام می كنند كه در قسمت لابی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را كنترل می كند.
 
قسمت نگهبانی لابی شامل :
یك پیشخوان با میز و صندلی و نیز امكانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تك تك واحدهای ساختمان است
 
 
قسمت نشیمن:
 
محیطی از لابی است كه با قرار دادن تركیبی از مبل یا صندلی و میز،شبیه اتاق نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می یابد.
در واقع طبق قوانین اصلی سیستم برج ها و مجتمع ها، فرد وارد شده تحت عنوان مهمان و یا مراجعه كننده، ابتدا باید پس از ذكر نام خود و نام ساكن به نگهبان، اندك زمانی را در لابی منتظر بماند و سپس در صورت صدور اجازه توسط ساكن ، به سوی واحد موردنظر روانه شود و یا حتی گاهی برخی از ملاقات های كوتاه مدت افراد غریبه و فرد ساكن در محیط نشیمن لابی و یا فضایی كه برای این منظور در نظر گرفته شده است، انجام می گیرد كه البته این موارد با همین جزییات و به صورت دقیق در اغلب برج ها و مجتمع های مسكونی موجود رعایت نمی شود و در هریك با توجه به شرایط موجود به گونه ای خاص و با توجه به قوانین تنظیم شده توسط هیأت مدیره و مدیر ساختمان رفتار می شود. 
 
لابی ساختمان
 
ولی آنچه كه مسلم است نیاز به وجود لوازم دكوراسیونی برای مقاصد فوق و همچنین بهره مندی فضا از شرایط ساختاری اصولی و ظاهری مطلوب است.
 در صورتی كه موارد یاد شده با توجه به اصول دكوراسیونی و رعایت نكات اساسی در این راستا صورت گیرد،
 
-  هم به لحاظ اقتصادی برای اهالی ساختمان به صرفه خواهد بود 
-  و هم به فضایی زیبا و دلپذیر منجر می شود
 
 همواره اولین مسئله ای كه در بررسی ساختاری یك فضا باید مورد توجه قرار گیرد پوشش های محیط شامل كف و دیوارها است
 
از آنجا كه لابی محل گذر همه افراد ساكن و مراجعه كننده به ساختمان است، استحكام كفپوش از جمله ضروریات یك پوشش به حساب می آید. در میان كفپوش های سخت نیز سنگ بهترین انتخاب محسوب می شود؛ 
 
( زیرا هم در اثر ضربات ناشی از اسباب كشی و حمل بار و وسایل ، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود ).
 
نكته ۱:   در این فضاها حتی با توجه به وسعت زیاد بهتر است ازسنگ های تیره رنگ مانند گرانیت مشكی استفاده نشود 
زیرا ردپای افراد و خاك و غبارات موجود در هوا همواره لكه هایی را بر روی سطح سنگ ایجاد می كند و ظاهری نازیبا و كثیف پدید می آید
 
 
  سنگ گرانیت مشکی          سنگ گرانیت مشکی
 
نكته ۲: در این فضاها ( لابی و فضاهای كناری آن) ازكفپوش های منسوج مانند فرش های ماشینی ، گلیم ، گبه و مانند اینها استفاده نكنید. مگر آن كه كفپوش موردنظر در قسمت نشیمن و در زیر لوازم دكوراسیونی موجود واقع شده باشد و سنگینی وسایل مانع تغییر مكان و لیز خوردن آن شود .
 
 
نكته ۳: وجود پادری برای تمیز كردن كف كفش ها پیش از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی آن ضروری است
 
 
دیوارهای لابی :
 
بهترین پوشش برای دیوارهای این فضا نیز رابطه مستقیمی با وسعت محیط و موقعیت دیوارها دارد . در صورتی كه فضای اختصاص یافته به لابی بزرگ است و احتمال برخورد لوازم به هنگام حمل وجود ندارد، می توان دیوارها را با رنگ روغنی و یا کاغذ دیواری قابل شستشو پوشش داد . 
 
 
در چنین شرایطی كاربرد دیوارپوش های چوبی و یا نصب آینه و یا حتی سیمان، آجر و سنگ  تیشه ای به عنوان پوشش یك و یا دو دیوار نیز تنوعی زیبا را در محیط ایجاد می كند. در میان آنها، 
آینه علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور موجود در محیط را افزایش می دهد
 
نكته ۴: اگر لابی به قدری كوچك باشد كه فضای كافی برای مانور لوازم و اثاثیه ساكنان چندان وجود نداشته و حتی لوازم دكوراسیونی مربوط به این محیط نیز به یك میز و چند صندلی محدود شده باشد، بهتر است دیوارهای محیط را با سنگ پوشاند. به این ترتیب از احتمال آسیب دیدگی دیوارها كاسته می شود
 
 
نوع رنگ برای دیوارها نیز باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دكوراسیونی به كار رفته،انتخاب شود.
 
  
لوازم دكوراسیونی
 
همان طور كه در بالا اشاره شد، لابی دارای دو قسمت اصلی است كه هر یك لوازم دكوراسیونی خاص خود را نیاز دارد. البته نوع لوازم دكوراسیونی انتخابی ، رابطه مستقیمی با وسعت، پلان و موقعیت فضا و همچنین كاربرد آن دارد
 
 
در برخی از لابی ها محیط نشیمن برای قرار دادن نیم ست مبلمان ( یك كاناپه و دو مبل تكی و میز) و یا تركیب دوكاناپه دو نفره مناسب است. ولی در برخی دیگر امكان جای دادن یك كاناپه و یك میز و یا حتی تنها چند صندلی و یا مبل كوچك وجود دارد
 
  
یكی از مهم ترین خصیصه هایی كه لوازم دكوراسیونی موجود در قسمت نشیمن لابی باید دارا باشند، استحكام و مقاومت آنها است؛ 
 
زیرا این لوازم دكوراسیونی نسبت به لوازم و وسایل كاربردی در خانه موارد مصرف بیشتری دارد و افراد مختلفی با فرهنگ ها و گروه های سنی گوناگون از آنها استفاده می كنند ، 
 
لذا احتمال صدمه دیدن آنها به همین ترتیب افزایش می یابد. در ضمن تعویض هرچند وقت یك بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساكنان میسر نیست
 
 
امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی ، تركیب فلز ، پارچه و یا حتی تلفیقی از چوب ، فلز و پارچه برای این محیط ها انتخاب مناسبی است زیرا فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی گیرد و تنها با یك پوشش جدید از رنگ ، نمایی تازه و متفاوت می یابد ؛ در نتیجه هم تغییر نمای ظاهری آن به راحتی و با كمترین هزینه صورت می گیرد و هم از استحكام كافی برخوردار است.
 
( البته به طور كلی انتخاب این لوازم ، پس از در نظر گرفتن موضوع مقاومت، سلیقه ای است ) .
 
 
پارچه مورد استفاده برای این لوازم دكوراسیونی نیز باید قابل شست و شو باشد ؛ زیرا به جهت استفاده مكرر افراد مختلف ، بسیار در معرض كثیف و لكه دار شدن قرار دارد.
 
 
نكته ۵:   در صورت امكان از پارچه هایی با رنگ های خیلی روشن برای این منظور استفاده نكنید. البته این روزها چرم های مصنوعی در انواع و اقسام رنگ ها به بازار آمده اند كه
 با هر سلیقه و دكوراسیونی هماهنگ است و به جهت ضد آب بودن و تمیز شدن به سرعت و راحتی، كاربرد رنگ های روشن آنها نیز مشكل ساز نخواهد بود.
 
رعایت موضوع قابل شست و شو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره های لابی نیز ضروری است .
 
 
در لابی با توجه به موقعیت مكان در كنار لوازم دكوراسیونی مورد نیاز از لوازم تزیینی- دكوراسیونی دیگری مانند انواع تابلو ، دیواركوب  و سایر عناصر تزیینی نیز میتوان استفاده كرد
 
 
نورپردازی لابی :
 
لابی نیز مانند هر فضای دیگری با وجود یك نورپردازی خوب ، صرفنظر از موضوع روشنایی ، جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد. برای نورپردازی این محیط با توجه به كاربردهای مختلف ، حداقل به دو نوع  نورپردازی نیاز است
انواع نورپردازی :
 
- نورپردازی وظیفه ای فضای نشیمن و پیشخوان          - نورپردازی دكوراسیونی
 
برای نورپردازی فضای نشیمن لابی می توان از :
 
لوسترهای آویز یا سقفی، هالوژن های توكار،  چراغ های دیواركوب، آباژور و یا انواع چراغ های رومیزی و یا پایه بلند ایستاده، استفاده كرد 
 
  
 در شرایطی كه دیواركوب ها و یا لوازم تزیینی دیگری در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آنها جلوه ای متفاوت را پدید می آورد
 
 
نكته ۶: اگر فضای لابی، راهروها و یا مكان های موجود تا آسانسور، به هنگام روز از نور كافی بهره مند باشند، كاربرد گیاهان طبیعی، روحی تازه به محیط می بخشد ولی در غیر این صورت گل ها و گیاهان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi