سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

شاید وقت آن رسیده باشد كه دكوراسیون اتاق نشیمن خود را از حالت رسمی بودن در بیاورید. اتاق نشیمن نباید بلا استفاده بماند، دوره آن روزهایی كه خانواده ها تنها هفته ای یكبار در اتاق نشیمن دور هم جمع می شدند و چای سرو می كردند دیگر به پایان رسیده است. زمان روكش كشیدن روی مبل های نشمین به سر آمده است. واقعاً هدف نگهداری و پارچه كشیدن روی مبل هایی كه از آن استفاده نمی شود چیست؟

در عصر اخیر زندگی حالت خودمانی تری را پیدا كرده است و به نمایش گذاشتن اتاق نشیمن برای بازدید كنندگان فقط به چند روز از كل سال ختم می شود. هنوز هم می توانید اتاق نشیمن زیبایی داشته باشید كه میهمانان از صرف وقت در آن لذت ببرند. مطمئناً یك اتاق با دكوراسیون خشك و جدی باعث نمی شود كه مهمانها و دوستانتان قصد بازگشت مجدد به خانه شما را پیدا كنند.

زندگی داخلی منازل، از اتاق نشیمن شروع می شود. به جای اینكه دكوراسیون اتاق نشیمن شما جلوه ای سرد و تنها داشته باشد، سعی كنید فضای آنرا صمیمانه جلوه دهید. نكات زیر را مطالعه نمایید تا به واسطه آن انجام این كار برایتان آسان گردد.

*  بهتر است برای نشیمن از مبلمان غیر رسمی و مدرن استفاده كنید. قاعدتاً شما به هیچ وجه دلتان نمی خواهد مبلمان های كلاسیكی را برای فضای نشیمن خود تهیه كنید كه چند سال دیگر از مد می افتند.

سعی كنید مبلمان را طوری بچینید كه افراد روی آن به صورت گروهی بنشینند و احساس صمیمیت و راحتی كنند و بتوانند با هم به صورت دسته جمعی گفتگو داشته باشند.

*  فضای اتاق نشیمن باید كاملاً راحت به نظر برسد، و طوری باشد كه گویای زندگی فعلیتان باشد. با استفاده از قاب عكس و وسایل دكوری فضا را صمیمانه تر و دوستانه تر كنید.

*    مبلمان چند نفره بگیرید. از قرار دادن صندلی های تك نفره در نشیمن خودداری كنید. حتی در گوشه های اتاق نیز صندلی تك نفره نگذارید چون ممكن است كسی روی آن بنشیند و احساس تنهایی كند. سعی كنید مبلمان را طوری بچینید كه افراد روی آن به صورت گروهی بنشینند و احساس صمیمیت و راحتی كنند و بتوانند با هم به صورت دسته جمعی گفتگو داشته باشند.

*   با انتخاب مبلمان در طرح ها و رنگ های مختلف و ابعاد متفاوت، زیبایی فضای نشمین خود را دو چندان كنید. این كار به دنج و دوستانه تر شدن فضا نیز كمك می كند.

اتاق نشیمن

*   نورهای متفاوتی را برای نشیمن خود در نظر بگیرید و تلفیقی از چند رنگ متفاوت را در فضا به كار ببرید. استفاده از لامپ های دكوراتیو اتمسفر گرمی را به فضای نشیمن هدیه می دهد.

*   از كوسن و بالشتك های تزئینی به وفور استفاده كنید و سعی كنید طرح های مختلفی برای آن به کار ببرید.

*    وسایل قیمتی و آنتیك ها را در جاهای امنی قرار بدهید كه نه خودتان نگران خراب شدن و یا شكستن آنها باشید و نه اینكه مهمانهایتان در حین عبور از كنار آنها روی نوك انگشتان پاهایشان راه بروند. به این منظور استفاده از ویترین با درب شیشه ای پیشنهاد می شود.

*  از چهره اتاق نشیمن شما باید حال و هوای "زندگی" ببارد. اصلاً اشكالی ندارد كه اتاق نشیمن در حال استفاده شدن به نظر برسد. می توانید روی میز مجله های مورد علاقه خود را بچینید. در عین حال یادتان باشد كه فضای نشیمن را بیش از اندازه شلوغ نكنید.

اگر بتوانید از شدت رسمیت اتاق نشیمن خود بكاهید، نه تنها میهمانانتان در آن احساس بهتری پیدا می كنند، بلكه این اتاق تبدیل به مامن امنی برای تولید آرامش و امنیت روزانه برای خانواده خودتان می شود.

– مقدمه
اولین بار شاتکریت یا گانایت در سال ۱۹۰۹ میلادی در آمریکا توسط دستگاهی به نام تفنگ سیمان مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال ۱۹۱۴ برای اولین بار در یک معدن در ایالات متحده استفاده شد از آن پس، این سیستم برای پوشش سطوح سنگها و حفاظت آنها از هوازدگی مورد استفاده واقع گردید.

ترکیب شاتکریت مشابه بتن معمولی (سیمان ، سنگدانه و آب ) میباشد با این تفاوت که دانه بندی سنگدانه ها بسته به محدودیت ماشین آلات و دستگاههای موجود میباشد.
( حداکثر قطر سنگدانه ها حدود ۳۰ میلیمتر )
در حقیقت شاتکریت بتنی است که با استفاده از هوای فشرده روی سطوح مورد نظر پاشیده و با نفوذ در ترکها و درزه ها باعث استحکام مناسب سطوح میگردد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
امروزه شاتکریت کاربردهای فراوانی یافته و سالانه در جهان بالغ بر ده میلیون متر مکعب شاتکریت مورد استفاده واقع میگردد بیشترین کاربرد شاتکریت در فضاهای زیر زمینی و جهت پایدار سازی سنگها میباشد شاتکریت به منظور مشابه در حفاریهای روباز نیز استفاده میگردد حتی درمواردی، شاتکریت در سازه های باربر مانند دیوارها ، سقف ها ، گنبدها و گاهی برای پوشش سازه های هیدرولیکی ، سازه های دریایی ، پوششهای ضد خوردگی و ضد آتش نیز مورد استفاده قرار میگیرد..

پیشرفتهای عظیمی که در شاتکریت به عنوان یک روش نگهداری رخ داده است شاتکریت را به یک ابزار مهم و لازم در کارهای بزرگ زیر زمینی تبدیل نموده است و پروژه هایی که قبلا اجرای آنها غیر ممکن یا خیلی سخت و خطرناک بود را قابل اجرا نموده است.
در ایران برای اولین بار شاتکریت در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط پروفسور رابسویچ اتریشی که مشغول تحقیق جهت ابداع یک روش جدید تونل زنی (NATM)بود در جریان ساخت راه آهن سراسری مورد استفاده واقع گردید اما کاربرد وسیع و گسترده آن از اواخر دهه ۶۰ هجری همزمان با شروع جدی اجرای پروژه های عمرانی در ایران آغاز گردید.

انواع شاتکریت به لحاظ روش اجراء :
۲-۱- شاتکریت خشک :
در این روش سنگدانه ها با سیمان ترکیب شده (حداکثر مقدار آب در ترکیب اولیه حدود ۵ % میباشد که به منظور جلوگیری از ایجاد گرد و غبار با مصالح ترکیب میشود) و به وسیله دستگاهی موسوم به پمپ شاتکریت توسط هوای فشرده به داخل لوله های لاستیکی پمپ شده و از طریق افشانه به سطح مورد نظر پاشیده میشود آب مورد نیاز مخلوط در افشانه ( نازل ) با فشار حدود ۱۰ تا ۱۵ بار به مخلوط اضافه میگردد.
امروزه روش خشک با استفاده از تجارب علمی و روش ها و ماشین آلات جدید به حد قابل قبولی از کیفیت و اقتصاد رسیده است این روش که از ابتدای ابداع شاتکریت مرسوم بوده است با توجه به دستگاههای اجرایی کوچک و عدم نیاز به تراک میکسر و ماشینهای حمل بتن انتظار میرود در آینده نیز نقش اساسی را در تحکیمات حفاریها به عهده داشته باشد در این روش انتقال مصالح و نگهداری مصالح خشک به صورت طولانی مدت امکانپذیر بوده و امکان پمپ کردن مصالح از محل دستگاه تا ارتفاع ۱۰۰ متر و طول ۳۰۰ متر وجود دارد این فواصل تقریبا ۱۰ برابر فواصل پمپ کردن در روش تر که متعاقبا شرح داده خواهد شد میباشد.
در فرآیند شاتکریت ترکیبی خشک مواد ترکیبی شامل (سیمان ـ مصالح دانه‌ای و سنگی و مواد افزودنی) پمپاژ می‌شوند و به داخل یک مجرای حامل در حالت خشک و اب نیز درست در قسمت دهانک نازل قبل از پرتاب شدن روی سطح مهیا شده مخلوط می‌گردد و اضافه می‌شود.
۲-۱-۱- اشکالات روش خشک:
یکی از مشکلات روش خشک فرسایش بوش ها ، واشرهای لاستیکی و قطعات تحت اصطکاک میباشد. مسئله دیگر تولید گرد و غبار زیاد است که با توجه به فضاهای بسته زیرزمینی مشکلات زیادی را در بر دارد برای مقابله با گرد و غبار با افزایش فشار آب تا ۸۰ بار به نتایج مناسبی دست یافته اند که تامین این فشار هزینه زیادی را در بر خواهد داشت یکی دیگر از مشکلات روش خشک پس ریز زیاد مصالح در حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد است .
۲-۲- شاتکریت تر:
در این روش ابتدا مصالح شاتکریت و آب به وسیله بچینگ مخلوط شده و توسط تراک میکسر به محل اجراء منتقل میشود و توسط پمپهای مخصوص روش تر روی سطح حفاری شده پاشیده میشود.مخلوط بتن برای روش تر همانند بتن معمولی میباشد بدین ترتیب کنترل کیفیت شاتکریت تر آسانتر میباشد، مخلوط در پمپ پیستونی تخلیه شده و با فشار وارد لوله های انتقال میشود در افشانه هوای فشرده با نرخ ۷ تا ۱۵ متر مکعب در دقیقه و با فشار ۷ بار اضافه میشود هوای فشرده باعث افزایش سرعت بتن شده و بتن را خوب به سطح می چسباند عدم استفاده از هوای فشرده مناسب باعث کاهش مقاومت شاتکریت و افزایش پس ریز میگردد.
در فرآیند شاتکریت ترکیبی مرطوب همه مواد ترکیبی به همراه آب قبل از پرتاب شدن آمیخته و مخلوط می‌شود، شاتکریت مرطوب نسبت به شاتکریت خشک برتری دارد اما شاتکریت خشک نیز در هنوز برای مقیاس‌های کوچک استفاده می‌شود. در استخراج معدن برای مثال و تعدادی از ترکیبات الیاف تقویتی فولادی بیش تنیده گسترش یافته است.
امروزه در بسیاری ازکشورها و پروژه های بزرگ دنیا از شاتکریت به روش تر استفاده میشوداین روش ابتدا توسط نروژی ها به کار گرفته شده و از اواخر دهه ۷۰ با استفاده ار افزودنیها در شاتکریت ،جهان شاهد رشد شدید استفاده از تکنولوژی شاتکریت تر بود.
نرم میانگین اجرای شاتکریت به روش تر حدود ۳۰ تا ۴۰ متر مکعب در ساعت میباشد که در مقایسه با روش خشک این میزان حدود ۴ تا ۵ برابر میباشد تولید گرد و غبار بسیار کم مزیت دیگر روش تر میباشد با کنترل نسبت آب به سیمان و مواد افزودنی ، مقاومت فشاری اندازه گیری شده شاتکریت تا ۱۰۰ مگاپاسکال افزایش یافته است.
۲-۳- مقایسه روش تر و روش خشک :
با دقت مناسب پس ریز روش تر در حدود ۵ تا ۱۰ درصد میباشد که در مقایسه با روش خشک ( ۱۵ تا ۳۵درصد) کاهش قابل ملاحظه ای دارد.
استفاده از شاتکریت الیافی در روش تر میسر میباشد.
ایجاد گرد و غبار بسیار کم در روش تر
امکان اجراء شاتکریت تر در لایه های ضخیم وجود دارد.
مقدار آب مخلوط براحتی قابل کنترل است.
دستیابی یه مقاوتهای فشاری بالا امکان پذیر میباشد.
ظرفیت تولید و اجرا در روش تر بیشتر و در نتیجه هزینه اجراء کمتر میباشد.
فاصله حمل مصالح و زمان نگهداری مصالح در روش تر کوتاهتر میباشد.
مصالح در روش تر میبایست کیفیت بهتری نسبت به روش خشک داشته باشند.
تمیز کردن لوله ها و دستگاه شاتکریت در روش تر سخت و پرهزینه است.
امکان تنظیم آب در مواجهه با شرایط طبیعی زمین حفاری شده در روش تر وجود ندارد.
دستگاهها و وسایل مورد نیاز در روش خشک کوچکتر و ارزانتر از روش تر میباشد .

روش اجرای صحیح شاتکریت:
استقرار شاتکریت
چگونگی و کیفیت قرارگیری شاتکریت روی سطح کار، همانطور که در بالا بحث شد، بستگی به مصالح استفاده شده در شاتکریت و به طرح اختلاط شاتریک دارد، البته این امر بستگی شدید به روش پاشیدن نیز دارد. بویژه، مهارت مامور بتن پاشی در آماده‌سازی سطح کار، کنترل سرعت بتن پاشی و ضخامت آن، و در حالت اختلاط خشک، نسبت آب ب سیمان تأثیر مهم و اساسی در کیفیت نهائی کار دارد.
آماده سازی سطحی که باید شاتکریت شود از قسمت‌های اساسی کار است، ترازسازی موثر سطح کار به گونه‌ای که قبلاً بحث شد، از نظر فراهم سازی ایمنی مجریان شاتکریت و نیز کاهش احتمال طبله کردن بتن بعلت پاشیدن آن در قسمت‌های سست، از اهمیت زیادی برخوردار است. روشن است که اگر سنگ خیلی ضعیف باشد، ترازسازی ممکن است امکان‌پذیر نباشد و بتن پاشی باید پس از نمایان شدن جبهه و سطح کار هرچه سریعتر اجرا شود تا موجب حفاظت و تقویت سازه گردد. در اینگونه موارد، لایه دیگری از شاتکریت که با توری جوش شده مسلح گردد ممکن است موردنیاز باشد تا موجب تکمیل بازسازی و تقویت سطح سنگ گردد.
سطح کاری که قرار است شاتکریت شود باید عاری از هرگونه مواد خارجی یا مواد لق چسبنده به سطح باشد، تا یکپارچگی و چسبندگی کامل بدست آید. گرد و غبار حاصل از آتشکاری و خاک و مواد نرم حاصل از درزها باید بوسیله آب از سطح شسته شود و این امر به راحتی با استفاده از سیلنگ آب تحت فشار عملی است. آب پاشی سطح را می‌توان با دستگاه بتن پاشی که با فشار معمول برای بتن پاشی (Mpa 4/0 ـ ۳/۰ یا lb/m2 60 ـ ۴۵) تنظیم شده است، انجام داد، آب را باید به اندازه کافی در دستگاه وارد نمود تا کلیه مواد زائد و لق جدا شوند. دهانه لوله پخش (nozzlc) باید حدوداً از فاصله یک تا دو متری از سینه کار قرار گیرد.
آماده‌سازی سطوح خیلی صاف و آیینه‌ای به آسانی از طریق جت آب عملی نیست و گاهی استفاده از ماسه‌پاشی (Sandblasting) برای زبر کردن و بهبود سطح کار لازم خواهد بود. برای ماسه‌پاشی از دستگاه معمول بتن‌پاش برای شاتکریت با اختلاط خشک استفاده می‌شود، با این تفاوت که نازل بتن‌پاشی با نازل مناسب ماسه‌پاشی تعویض می‌گردد. از آنجاییکه این عملیات از لحاظ صرف وقت و تأمین مصالح گران تمام می‌شود، صرفاً باید در شرایط خاص و بحرانی و پس از اینکه جت آب موثر واقع نشد، مورد استفاده قرار گیرد.
همینکه سطحی که قرار است شاتکریت شود کاملاً تمیز شد، عملیات بتن‌پاشی را می‌توان شروع کرد. مأمور بتن‌پاشی فشار مناسب برای دستگاه انتخاب می‌کند و مأمور مصالح، سرعت تغذیه مصالح را به دستگاه به نحوی که با فشار دستگاه هماهنگ باشد تنظیم می‌نماید. چنانچه سرعت تغذیه مصالح کم باشد جریان بتن پاشی یکنواخت و پیوسته نبوده و بصورت منقطع انجام خواهد شد. همچنین اگر سرعت تغذیه زیاد باشد موجب گیر کردن دستگاه و قطع بتن‌پاشی خواهد شد. روشن است که وضع ضابطه‌ای عمومی برای این مرحله از عمل بتن‌پاشی خیلی مشکل است. زیرا، این قسمت از کار به مشخصات دستگاه بتن‌پاشی و میزان مهارت و درجه هماهنگی بین مسئولین بتن‌پاشی و تغذیه مصالح دارد.
فاصله بهینه و مناسب بیتن لوله بتن‌پاش (نازل nozzle) و سطح کار حدوداً یک متر است. مقدار ریخت و پاش ، شدیداً تحت تأثیر این فاصله است.
مقدار ریخت و پاش به زاویه لوله پخش نسبت به افق نیز بستگی دارد.
هنگام بتن‌پاشی، چه از طریق دستی و چه از طریق ربات و دستگاه خودکار، باید لوله بتن‌پاش در مسیر مشخص بحرکت درآید. اگر این عمل درست انجام نشود، بتن‌پاشی بصورت یکنواخت و با ضخامت یکسان انجام نخواهد شد. وقتی که از نازل دستی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که بتن‌پاشی در امتداد حلقه‌های دایره‌ای یا بیضی شکلی که رویهم را می‌پوشانند انجام پذیرد.
هنگامیکه بتن‌پاشی روی توری‌های جوش شده انجام می‌شود، باید دقت کرد که در پشت سیم‌ها حفره خالی تشکیل نگردد، یک روش برای غلبه بر این کار نزدیک‌تر کردن لوله پخش به سطح کار می‌باشد. روش دیگر که خصوصاً وقتی از دستگاه خودکار (ربات) برای بتن‌پاشی استفاده می‌شود موفقیت‌آمیز است، تغییر زاویه لوله پخش نسبت به سطح کار است. این امر از تشکیل حباب بعلت رانده شدن بتن به پشت سیم‌ها جلوگیری می‌کند.
ضخامت لایه شاتکریت عموماً توسط حجم مصالح مصرف شده و با اضافه کردن ضریب مربوط به ریخت و پاش تعیین می‌گردد. وقتی که بتن‌پاشی روی سطوح خیلی نامنظم انجام می‌شود، تقریباً غیر ممکن است که به یک ضخامت یکنواخت دست یافت و ممکن است لازم باشد شاتکریت بیشتری از آنچه طرح و محاسبه شده مصرف کرد تا مطمئن گردید که تمام سطح سنگ پوشیده شده است. وقتی که تور سیمی جوش شده به سطح سنگ اضافه می‌شود، می‌توان از آن بعنوان شاخص و وسیله اندازه‌گیری ضخامت شاتکریت استفاده کرد.
همچنین اگر از سنگ دوز در سیستم حائل سازه استفاده شده است می‌توان انتهای میله‌های سنگ‌دوز را روی سطح کار باقی گذاشت تا از آنها بعنوان شاخص اندازه‌گیری ضخامت شاتکریت استفاده کرد.
پاره‌ای از طراحان تأکید می‌کنند که باید میخ‌های کوتاه فولادی با طول موردنیاز در فواصل مختلف به سطح سنگ متصل گردد تا توسط آنها ضخامت شاتکریت را اندازه گرفت. این کار در عمل، بعلت گرانی اجرای آن و نیز خطراتی که از نصب میخ‌ها قبل از اجرای شاتکریت ممکن است حادث شود، بندرت انجام می‌شود.
در اجرای شاتکریت موارد ذیل میبایست مورد توجه قرار گیرد:
قبل ازاجرای شاتکریت برداشت زمین شناسی و مقایسه با زمین شناسی طرح میبایست انجام گیرد تا در صورت تغییر در ساختار زمین ، اصلاحات لازم روی ترکیب نگهداری اعمال گردد.
سطح سنگ میبایست قبل از اجرای شاتکریت لق گیری و از آلودگیها تمیز شود در مواردی که آب برای ساختار زمین مشکل آفرین نباشد شستشوی سطح حفاری با آب توصیه میشود این عمل علاوه بر تمیز نمودن سطح باعث جلوگیری از جذب آب شاتکریت توسط سنگ و درنتیجه تغییر نسبت آب به سیمان میشود.
اجرای شاتکریت از پائین ترین نقطه شروع و به بالاترین نقطه ختم میگردد این عمل برای جلوگیری از احتمال ترکیب شاتکریت با پس ریز توصیه میشود.
نازل همواره میبایست عمود بر سطح باشد در زوایای غیر عمودی علاوه بر پس ریز بیشتر ، بتن با دانسیته کمتر و کیفیت ضعیف تری حاصل خواهد شد.
نقش شاتکریت در پایدار سازی سنگ:
بتنی که با سرعت بین ۲۰ تا ۱۰۰ متر بر ثانیه (بستگی به روش و نوع دستگاهها)روی سطح پاشیده میشود داخل ترکها و درزه ها را پرکرده و با مقاومت حدود سه مگاپاسکال به سطح سنگ می چسبد این بتن علاوه بر افزایش مقاومت توده سنگ ، تشکیل یک آرک بتنی مقاوم و نسبتا باربر را میدهدکه میتواند در مقال بارهای ناشی از ریزش موضعی سنگ جلوگیری نماید.تجارب نشان داده است حتی یک لایه شاتکریت به ضخامت سه سانتیمتر اثرات بسیاری بر روی مقاومت جداره ها بر جای میگذارد که در اثر عملکرد هماهنگ سنگ و شاتکریت میباشد با اینهمه هنوز تمام ابعاد فرآیند اثر شاتکریت بر سنگ به درستی شناخته نشده و موضوع تحقیق و بررسی محققین میباشد.
اجزاء تشکیل دهنده شاتکریت:
• سنگدانه:
سنگدانه های مصرفی در شاتکریت میبایست بر اساس استانداردهای جهانی (معمولا ASTM ) دارای کیفیت مناسب و از نظر دانه بندی در رده بندی تعیین شده باشد تا هدفهای مورد نظر یعنی تراکم مناسب ، جرم مخصوص ، نفوذ ناپذیری و مقاومت فشاری لازم را تامین نماید همچنین دانه بندی پارامتر موثر در تعیین میزان پس ریز میباشد.
در جدول ذیل ترکیب عمومی تر دانه بندی مصالح سنگی مشاهده میشود .

ابعاد سرندها طبق استاندارد آمریکا درصد وزنی عبوری ذرات
۴/۳ اینچ (۱۹ میلیمتر) ۱۰۰
۲/۱ اینچ ( ۱۲٫۵ میلیمتر) ۷۵ – ۹۵
۸/۳ اینچ (۹٫۵ میلیمتر) ۶۵ – ۸۷
سرند شماره ۴ (۷۵/۴ میلیمتر) ۵۰ – ۷۰
سرند شماره ۸ (۳۶/۲ میلیمتر) ۳۵ – ۵۵
سرند شماره ۱۶ (۱۸/۱ میلیمتر) ۲۰ – ۴۰
سرند شماره ۳۰ (۶۰/۰ میلیمتر) ۱۰ – ۳۰
سرند شماره ۵۰ (۳۰ /۰ میلیمتر) ۵ – ۲۰
سرند شماره ۱۰۰( ۱۵/۰ میلیمتر ) ۲ – ۱۰
سرند شماره ۲۰۰ (۰۷۵/۰ میلیمتر) ۰ –۶

توصیه میشود که حداکثر قطر دانه های سنگی نباید از ۳/۱ قطر لوله ها و شیلنگهای انتقال در باریکترین قسمتها تجاوز کند.
اگر چه مصالح شکسته که عموما دارای ابعاد مناسبتر و گوشه های تیزتری میباشد موجب چسبندگی و تراکم بهتر است اما مصالح طبیعی به علت گردگوشه بودن قابلیت پمپاژ بهتری داشته و فرسایش قطعات و دستگاهها کاهش می یابد.
• سیمان:
برای ساختن شاتکریت میتوان از انواع مختلف سیمان استفاده نمود اما نوع سیمان باید به گونه ای انتخاب گردد که با شرایط محیط و اهداف تحکیم سازگار باشد.
آب:
آبی که برای ساختن شاتکریت مورد استفاده قرار میگیرد میبایست استانداردها و مشخصات آب آشامیدنی را دارا باشد .
نسبت آب به سیمان نیز در مقاومت شاتکریت همانند بتن نقش بسیار مهمی را به عهده دارد نسبت بهینه در شاتکریت خشک بین ۳/ تا ۵/ و در شاتکریت تر بین ۴/ تا ۶/ توصیه شده است.

• زودگیر کننده ها:
استفا ده از زودگیر کننده ها به منظور بالابردن مقاومت اولیه شاتکریت جهت پایداری ساختارهای سسست زمین و حفاظت از کارگران و حتی کاهش پس ریز شاتکریت رایج گردید .
از جمله زودگیرکننده های متداول در شاتکریت کلرید کلسیم ، کربنات سدیم ، آلومینات سدیم و هیدروکسید کلسیم میباشد که بر اساس توصیه های شرکت سازنده معمولا ۲ تا ۶ درصد وزن سیمان مصرفی میباشد بدیهی است که با توجه به اثر منفی زودگیر کننده ها بر مقاومت دراز مدت شاتکریت ، استفاده کمتر و محدود این نوع مواد توصیه میشود.
از دیگر موارد استفاده از زودگیر کننده در تونلهای در معرض نفوذ آب میباشد به عنوان مثال در تونل زهکشی شهر مکزیکو سیتی هنگامی که جریان اب حدود ۳۴۰۰ لیتر در دقیقه از جداره ها وارد تونل میشدبا استفاده از شاتکریت و مقدار مناسب زودگیر کننده و نصب لوله های زهکش در داخل شاتکریت مشکل به طور کامل حل شد.
از خواص مثبت زود گیر کننده ها میتوان به امکان اجرای شاتکریت در ضخامتهای بالاتر در یک مرحله اشاره کرد.
به هر حال باتوجه به امکان ناسازگاری این نوع افزودنی با بعضی از انواع سیمان ، توصیه میشود قبل از استفاده اجرایی ، حتما نمونه های آزمایشگاهی تهیه و مورد آزمایش قرار گیرند.
بررسی ها نشان داده است که با استفاده از زودگیر کننده ها ، گیرش اولیه سیمان پس از ۳ دقیقه و گیرش نهایی پس از ۱۲ دقیقه حاصل شده است که این مدت زمان میتواند در مواقع حساس بسییار کارساز باشد.

کنترل باد یا جریان هوا
جریان‌های باد تاثیر مستقیم بر میزان تحمل درجه حرارت و رطوبت محیط زیست انسان دارد. نسیمی ملایم در روزهای گرم و مرطوب تابستانی لذت‌بخش است، ولی بادهای شدید و دائمی محیط نامطلوب ایجاد می‌کند. قرن‌هاست که از گیاهان برای کاستن شدت (بادشکن) باد استفاده می‌شود. میزان کاهش و تغییر جهت باد، بستگی به ارتفاع و تراکم و فرم و پهنای گیاهان کشت شده دارد، ولی ارتفاع گیاه مهمترین عامل تعیین کننده میزان حفاظت است.

استفاده از گیاهان و ایجاد بادشکن

با استفاده از گیاهان با ارتفاع ومکان متفاوت می‌توان تشعشع نور خورشید را در طول مدت روز و یا تابش نور چراغ‌ها را در شب کنترل نمود.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

با کشت درختان در مکان مناسب، از انعکاس این نور زننده به چشم ناظر ممانعت می‌شود.
تابش آفتاب بر پنجره
پنجره‌ها که ساختمان در تغییر دمای هوای داخلی آن تاثیر فراوانی دارند، مخصوصاً وقتی آفتاب به طور مستقیم به داخل بتابد، اثر حرارتی پنجره خیلی بیشتر از دیوارها بوده و فضاب داخلی بلافاصله پس از دریافت تابیش مستقیم آفتاب گرم می‌شود. در صورتی که ساختمان از مصالح ساختمانی سبک ساخته شده باشد، این افزایش گرما بیشتر محوس خواهد بود.

مقاله معماری کنترل باد یا جریان هوا,مقاله درباره کنترل باد,مقاله معماری,مقاله در مورد جریان هوا,کاربرد گیاهان در معماری,جهت و زاویه تابش پرتوهای خورشید,میانگین بارش سالیانه گرگان,شناخت عرصه‌های مختلف در خانه مسکونی,عرصه‌ی زندگی خانوادگی,عرصه‌ی زندگی خصوصی و فردی,عرصه پذیرایی و مراسم,عرصه خدمات و پشتیبانی,عرصه‌ی فضاهای باز و حیاط خصوصی,پوشش گیاهی جلوگیری از باد,دانلود مقاله معماری,دانلود مقاله پاورپوینت معماری,دانلود پروزه معماری,معماری,مقاله درباره باد,تحقیق درباره باد,مقاله در مورد باد,مقاله برای تنظیم شرایط محیطی,پروژه برای درس تنظیم شرایط محیطی,تحقیق برای درس تنظیم شرایط محیطییکی از ویژگی‌های معماری مدرن، استفاده زیاد از سطوح شیشه‌ای در ساختمان است. این موضوع و همچنین استفاده روزافزون از مصالح ساختمانی سبک، باعث گردیده تغییر قابل ملاحظه‌ای در رابطه بین وضعیت هوای داخلی یک ساختمان و هوای محیط اطرافش بوجود آمده و در تابستان گرمای بیش از حد در فضای داخلی اکثر ساختمان‌ها حتی در مناطق معتدل و سرد ایجاد شود. مقدار اشعه‌ای که به‌طور مستقیم از شیشه عبور می‌نماید، به زاویه برخورد اشعه به سطح شیشه بستگی دارد. هرچه این زاویه از ۴۵ درجه بیشتر شود، مقدار اشعه عبور یافته از شیشه کاهش می‌یابد و وقتی زاویه برخورد از ۶۰ درجه بیشتر باشد، کاهش زیادی در مقدار اشعه عبور کرده از شیشه رویی داده می‌شود و مقدار اشعه منعکس شده از سطح شیشه افزایش می‌یابد.
تاثیر جهت پنجره
تاثیر جهت پنجره در دمای هوای داخلی یک اطاق به مقدار زیادی به وضعیت تهویه طبیعی در آن اطاق و وضعیت سایه‌بان بستگی دارد.
موقعیت پنجره و تاثیر آن در وضعیت تهویع طبیعی
موقعیت پنجره نسبت به جهت وزن باد تاثیر قابل ملاحظه‌ای در وضعیت تهویه طبیعی در داخل یک اتاق می‌گذارد. اصل برای ایجاد یک تهویه موثر و قابل استفاده، این است که قسمت‌های بازشو در دو سمت رو به باد و پشت به باد قرار داشته باشد. نتیجه آزمایشات و مشاهدات نشان داد که بدون تغییر تمام نقاط اتاق تحت تاثیر جریان هوا قرار گرفته و باد با یک حرکت دایره‌ای شکل در طول دیوارها و گوشه‌های اتاق به جریان می‌افتد. در صورتی که پنجره‌های اتاقی در دیوارهای مجاور هم قرار داشته باشد، وضعیت تهویه طبیعی،‌ زمان مطلوب خواهد بود که جهت وزش باد عمود بر سطح پنجره رو به باد باشد.

مشخصات اقلیمی گرگان

مشخصات اقلیمی گرگان

                معدل

سال

درجه حرارت هوا رطوبت نسبی
دی ۵/۱۲ ۴/۳ ۸/۷ ۷۹ ۶۴ ۵/۷۱
بهمن ۵/۱۳ ۲/۴ ۹ ۷۹ ۶۲ ۵/۷۰
اسفند ۱/۱۵ ۱/۶ ۷/۱۰ ۵/۸۲ ۶۵ ۷۵/۷۳
فروردین ۴/۲۰ ۴/۱۰ ۴/۱۵ ۸۰ ۶۳ ۵/۷۱
اردیبهشت ۴/۲۷ ۹/۱۵ ۷/۲۱ ۵/۷۷ ۵۳ ۲۵/۴۵
خرداد ۱/۳۱ ۸/۱۹ ۵/۲۵ ۷۵ ۵۰ ۵/۴۲
تیر ۵/۳۲ ۵/۲۲ ۶/۲۷ ۷۶ ۵۲ ۶۴
مرداد ۹/۳۲ ۵/۲۲ ۷/۲۷ ۷۶ ۵۲ ۶۴
شهریور ۶/۲۹ ۳/۱۹ ۵/۲۴ ۷۷ ۵۵ ۶۶
مهر ۷/۲۴ ۱/۱۴ ۴/۱۹ ۸۱ ۵/۵۷ ۲۵/۶۹
آبان ۶/۱۹ ۷/۸ ۸/۱۳ ۵/۸۱ ۶۰ ۷۵/۷۰
آذر ۲/۱۴ ۲/۵ ۸/۹ ۷۹ ۶۴ ۵/۷۱

تابش آفتاب
بطور کلی تابیش آفتاب با ساطع شدن پنج نوع اشعه، یک ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این پنج نوع اشعه به ترتیب اهمیت عبارتند از:
۱٫ اشعه مستقیم با طول موج کوتاه
۲٫ اشعه پراکنده شده از آسمان با طول موج کوتاه
۳٫ اشعه منعکس شده از سطوح اطراف با طول موج کوتاه
۴٫ اشعه ساطع شده از زمین و اجسام گرم شده با طول موج بلند (بازتاب حرارتی)
۵٫ اشعه ساطع شده از ساختمان به آسمان با طول موج بلند (بازتاب حرارتی)
تابش آفتاب و تاثیر آن بر ساختمان و محیط اطراف
نور خورشید همیشه برای ایجاد روشنایی طبیعی در یک ساختمان مورد نیاز است، اما از آنجا که این نور سرانجام به حرارت تبدیل می‌شود، باید میزان تابش مورد نیاز برای هر ساختمان با توجه به نوع آن ساختمان و شرایط اقلیمی محل آن تعیین گردد.
انرژی خورشدی جذب شده در دیوارها
مقدار انرژی خورشدی جذب شده در دیوارهای خارجی ساختمان، به رنگ خارجی آن دیوارهای بستگی دارد. سطوح سفید و براق تنها حدود ۱۵درصد انرژی خورشید دریافت شده را جذب می‌نماید. رنگ‌های معمول روشن مانند: کرم یا خاکستری روشن حدود ۴۰ تا ۵۰درصد، رنگ‌های تیره مانند خاکستری تیرهف سبز و قرمز ۶۰ تا ۷۰درصد و رنگ‌های سیاه ۸۰ تا ۹۰ درصد انرژی خورشیدی دریافت شده را جذب می‌نمایند.
دیوارهای جنوبی
دیوارهای جنوبی بیشترین مقدار تابش آفتاب را در آذرماه و کمترین مقدار آن را در خردادماه دریافت می‌نمایند. این دیوارها از شهریور تا اسفند، تابش آفتاب را از طلوع تا غروب دریافت می‌نمایند. دیوارهای جنوبی در اواسط تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر مورد تابش آفتاب قرار می‌گیرند.
دیوارهای جنوب شرقی و جنوب غربی
این دیوارها در زمستان بیشتر از تابستان مورد تابش آفتاب قرار می‌گیرند. در تابستان حداکثر تابش جنوب شرقی بین ساعت ۹-۸ صبح بوده و بر دیوارهای جنوب غربی بین ساعت ۴-۳ بعدازظهر صورت می‌گیرد. در زمستان این ساعات به ترتیب ۱۰-۹ صبح و ۳-۲ بعدازظهر است.
سطوح افقی
سطوح افقی و بام‌های مسطح در تابستان بیشترین و در زمستان کمترین مقدار تابش را دریافت می‌نمایند. این مقدار در زمستان حتی از مقدار تابشی که دیوارهای جنوب شرقی و جنوب غربی در این فصل دریافت می‌نمایند، کمتر است.

نور شمالی
در نیمکره شمالی، فضاهایی که رو به شمال هستند، نور مستقیم دریافت نمی‌کنند، بلکه در آنها نوری پراکنده، بدون سایه یا انعکاس ایجاد می‌شود. این نور برای نقاشی کردن، تماشای تلویزیون و … مناسب‌تر است. برای این منظور برای به دست آوردن حداکثر نور ممکن بدون هراس از نور مستقیم خورشید، می‌توان از پنجره‌های بزرگ در جهت شمال استفاده کرد، اما نور مستقیم در اتاق‌هایی مانند: غذاخوری، نشیمن و … می‌تواند ایجاد سلب آسایش کند.
نور جنوبی
حرکت دورانی ظاهری خورشید نسبت به زمین در بین دو مدار ایجاد می‌شود. به همین دلیل، اگرچه خورشید همیشه از شرق طلوع می‌کند و در غرب غروب می‌کند، برای کشورهای نیمکره شمالی، خورشید یک خط سیر جنوبی دارد و برای آنها که در نیمکره جنوبی‌اند، خط سیر دارد و به همین دلیل خورشید در نیمکره شمالی و در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم‌کنندگی کمتر در زمستان است و بر عکس آن در تابستان می‌باشد.
کاربرد گیاهان در معماری
۱٫ عناصر معماری
۲٫ تقسیم فضا
۳٫ ایجاد فضا
۴٫ کنترل و ایجاد محوطه‌های خصوصی
کاربرد گیاهان برای کنترل شرایط اقلیمی
۱٫ کنترل اشعه نور خورشید
۲٫ کنترل باد
۳٫ کنترل باران
۴٫ کنترل درجه حرارت
با گیاهان می‌توان به صورت انفرادی یا جمعی، دیوار و کف‌پوش به ارتفاعات و تراکم‌های مختلف ایجاد نمود.
یک معمار برای ایجاد حفاظ از سرما و گرما و مکانی امن، از چوب و فرآورده‌های چوبی، آجر، سیمان و فلز استفاده می‌کند و به این ترتیب مسیر و حرکت افراد را نیز هدایت کرده و فضای مورد پسند را نمایان می‌سازد. گیاهان می‌توانند حفاظی خوب ایجاد کرده و مهم‌تر از آن، می‌توان به کمک گیاهان دید را هدایت کرد و یا به کلی مکانی ناپسند را پوشاند.
کاهش صدا
شرایط اقلیمی بر شدت و کاهش صوت تاثیر می‌گذارد. شدت باد و درجه حرارت در انتقال صدا موثر است. المان‌ها یا اجسامی که بین منبع صدا و شنونده قرار می‌گیرند، چون صدا را جذب کرده یا منکسر یا منحرف می‌نمایند، در کاهش و شدت صدا نیز موثرند.
گیاهان برای کاهش تشعشع و انعکاس‌ها
نور انعکاسی از نتیجه تابش نور زننده به سطحی صاف و تابش مجدد آن صورت می‌گیرد. برای تعدیل یا ممانعت از رسیدن این نور به مکانی خاص می‌توان گیاهانی را قبل از اینکه نور به سطح صاف منعکس کننده بخورد، یا اینکه گیاه را در مکانی که مانع نور انعکاسی است، بکارد. استخرها و حوض‌ها منعکس کننده نور می‌باشند. برای جلوگیری از انعکاس نور مزاحم به داخل ساختمان از درختان و گیاهان در جلوی استخر‌ها و حوض‌ها استفاده می‌کنیم.

رنگ‌ها دارای نیروی خاصی هستند و هر یك از طیف‌ها یك احساس عمیق را در محیط القا می‌كنند. برای مثال تصور كنید كه در یك اتاق به رنگ زرد كره‌ای هستید در این صورت به راحتی می‌توانید اشعه‌های نورانی و روشن را كه به سمت شما می‌آیند ببینید و احساس كنید. مشغول گرفتن حمام آفتاب هستید و یا  در یك اتاق آبی قرار گرفته اید، مطمئناً آرامشی كه به شما القا می‌شود غیر قابل وصف است. رنگ تنها آن چیزی نیست كه به چشم خود می‌بینید در حقیقت رنگ به شما می‌گوید كه از نظر روحی و جسمی در چه سطحی به سر می‌برید. این قدرت نهفته رنگ‌هاست.

اكثر ما در حال حاضر رنگ‌های خاص خود را داریم. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر می‌گذارند و سبب می‌شوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط و سرزندگی كنید و همچنین این امكان وجود دارد كه احساس كسلی و بی حوصلگی را به شما القا كنند. رنگی كه برای دكوارسیون اتاق‌های منزل خود انتخاب و استفاده می‌كنید نیز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگ‌ها در محیط توجه داشته باشید و از آن ‌ها مطلع شوید تا انتخابی صحیح و مفید داشته باشید و بتوانید از محیط پیرامون خود لذت ببرید.

برخی از رنگ‌ها وجود دارند كه تاثیر بسیار مثبتی را در محیط اعمال می‌كنند، اما اكثر طراحان و افراد از بكار بردن آن رنگ‌ها در دكوراسیون داخلی اجتناب می‌كنند یا شاید از بكار بردن آنها به نحوی خجالت می‌كشند! در حالی كه به شما توصیه می‌كنیم چنانچه از تاثیر مثبت یك رنگ خاص مطلع هستید آن را بكار ببرید و تنها به چند رنگ تكراری بسنده نكنید. شما می‌توانید از رنگ‌ها نه فقط برای دیوار و سطوح بلكه در كوسن، پرده و دیگر اشیاء نیز استفاده کنید و آن ها را به اتاق‌های خود دعوت كنید و از تاثیرات آن‌ها بهرمند شوید.

برای انتخاب رنگ می‌بایست وقت بگذارید و مقداری روی آن تامل كنید زیرا رنگی كه برای منزل خود انتخاب میِ‌كنید در حقیقت حالات، احساسات و زندگی شما را رقم می زند و آنرا شكل می‌دهد.

چه كسی بهتر از خود شما می‌تواند بگوید كه كدام رنگ بیشتر مورد علاقه و مناسب شماست؟! و چه چیز بهتر از تجربیات شما قادر است احساس شما را در مورد یك رنگ بیان كند بنابراین برای انتخاب رنگ می‌بایست وقت بگذارید و مقداری روی آن تامل كنید زیرا رنگی كه برای منزل خود انتخاب میِ‌كنید در حقیقت حالات، احساسات و زندگی شما را رقم می زند و آنرا شكل می‌دهد.چه رنگی برای اتاق های منزلم مناسب است و چگونه رنگ مناسب خود را انتخاب كنم ؟! چنانچه شما جزو افرادی هستید كه محیط زندگی و دكوراسیون آن برایتان اهمیت دارد، بی شك این سوال ذهن شما را به خود مشغول می كند.برای یافتن پاسخ این سوال مباحثی را در زمینه رنگ در نظر گرفته ایم كه با مطالعه آن ها می توانید براحتی پاسخ های خود را پیدا كنید.

برای اینكه رنگ خودتان را پیدا كنید سعی كنید كمتر از واقعیات استفاده كنید و بیشتر از قوه تخیل خود بهره بگیرید! چشم خود را ببندید و خود را در دنیای خیالی تصور كنید, ببینید خود را به چه رنگی می بینید. با هر رنگی كه خود را دیدید، آن رنگ رنگ شماست! اما این بدان معنا نیست كه شما باید تمام اتاق خود را به آن رنگ درآورید! شما می توانید از قرار دادن یك دسته گل , استفاده از روكش برای  كوسن ها،و ...این رنگ را به دكوراسیون منزل خود دعوت كنید. اما ممكن است تمایل داشته باشید دیوارهای اتاق خود را به این رنگ نقاشی كنید، در این صورت شما باید طیف مناسبی از رنگ را با توجه به ویژگی های اتاق مورد نظر انتخاب كنید. برای مثال چنانچه اتاق مورد نظر نورگیر مناسبی ندارد این رنگ را به صورت ملایم و براق می تواند تا حد زیادی گرما و درخشندگی را به اتاق دعوت كند.

در این سری از مباحث رنگ ها قصد داریم در مورد  8 رنگ مهم و پر كاربرد را به شما معرفی كرده و به اختصار ویژگی و كاربرد هر یك از آنها را در طراحی داخلی ذكر كنیم.

نگاه اجمالی به ویژگی رنگ ها:

رنگ زرد:

ویژگی:درخشندگی,حس خوش بینی و دلگرمی. رنگ زرد باعث بهبود فعالیت های ذهنی و بیشتر شدن اشتها نیز می شود .

كاربرد: در آشپزخانه, اتاق كارو اتاق نشیمن. استفاده از این رنگ در اتاق خواب توصیه نمی شود.

رنگ نارنجی:

ویژگی: رنگیست بسیار گرم, محرك و شادی آور كه گرمابخش محیط می باشد.

كاربرد:در ورودی و راهروها, اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن و اتاق كار نیز می توان استقاده نمود.

رنگ قرمز:

ویژگی: قرمز رنگ عشق,تحرك و انرژی است.قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث نشاط و سرزندگی می شود.

كابرد:در اتاق غذاخوری,آشپزخانه, راهروها و اتاق بازی كودكان. از آنجا كه قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق كار استفاده شود.

رنگ صورتی:

ویژگی: رنگ آرامش,احساس قوت قلب و لطافت است.صورتی رنگی است كه احساس آرامش و تكامل  را القا می كند.

كاربرد:در اتاق خواب,اتاق كودك, اتاق نشیمن,سرویس های بهداشتی و هال . صورتی تا حدودی باعث كم شدن اشتها می گردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.

آبی یك محبوبیت جهانی دارد كه همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقای روابط می گردد.

رنگ بنفش تیره:

ویژگی: رنگی الهام بخش و موقر است و هدف مندی و انگیزه را در فرد القا می كند.

كاربرد: در اتاق خواب و اتاق نشیمن.هم چنین از طیف ملایم ان مثلا بنفش یاسی نیز برای اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس های بهداشتی  مناسب می باشد.

رنگ آبی:

ویژگی:رنگ آرامش,التیام و رهاییست. آبی یك محبوبیت جهانی دارد كه همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقای روابط می گردد.

كاربرد:در اتاق كار و اتاق مطالعه, سرویس بهداشتی , اتاق نشیمن و اتاق خواب.آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار كم در هال و آشپزخانه و جاهایی كه در آن فعالیت هایی صورت می گیرد استفاده كنید.

رنگ سبز:

ویژگی: رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنین سبز رنگ هماهنگی و عدالت است.

كاربرد:این رنگ در اكثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ های دیگر تركیب كرد.

رنگ قهوه ای:

ویژگی:  رنگ راحتی و رنگ طبیعت است. با اینكه رنگ قهوه ای جزو رنگ های اصلی چرخه رنگ نیست اما دارای قدرت فوق العاده ای می باشد.

كاربرد: در بسیاری از اتاق ها  مخصوصا در اثاثیه و مبلمان .

درباره سازه های چادری
سازه های غشایی در سال ۱۹۶۰ توسط فرانک اوتو رواج دوباره ای گرفت. دو طرح پیشنهادی او عبارتند ازشبکه سیمی آویخته که در نمایشگاه مونترال و همچنین ورزشگاه المپیک مونیخ استفاده شد که هر دو، جزءعظیم ترین و پیچیده ترین سازه های غشایی هستند.
امروزه با پیشرفت فناوری ها سازه های غشایی به کلی دگرگون و متحول شده اند،هر چند بهبود مصالح موجب بهبودعمکرد پوشش های غشایی شده است، ولی روش های نوین طراحی عامل اصلی بهره وری این سازه ها می باشد.

ویژگی های این سازه

ریشه در سنت کهن چادر سازی دارند.۱ ۲٫به لحاظ ارزانی مصالح، سهولت اجرا و سرعت برپایی بسیار جذاب می باشند.. از اولین کاربرد های این نوع چادر ها در سالن های نمایشی و سیرک ها و چادر های ارتش می باشد پیشرفت فن آوری های امروز باعث شده است تا : دوام و طول عمر مصالح بیشتر شود..۱ . مقاومت در برابر آتش سوزی بیشتر شود.۲ گسترش حریق و دودهای ساطعه کاهش می یابد..۳ انرژی کمتری برای تنظیم شرایط محیط حاصل می شود..۴ مثلا در مناطق گرمسیر با استفاده از این غشاء ها می توان مقدار زیادی از نور خورشید را منعکس کرده و دمای ساختمان را با صرف انرژی کمتری تنظیم نمود و در مناطق سردسیر با بهره گیری از لایه های عایق حرارتی که منعطف و مات می شوند با انژری کمتری شرایط مطبوع حاصل می شود..

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

دیگر ویژگی ها: فضای زیرین این سازه ها با نور دلپذیری روشن می گردد که در فضاهای محصور باعث کاهش نیاز به نور مصنوعی می گردد. - زیبایی و دلپذیری فرم های معلق و شناور و تلفیق معماری و سازه - امکان نور پردازی و خلق جلوه های بصری - مقاومت کششی و برشی بالای الیاف - مقاوم در برابر تابش فرابنفش – مقاوم در برابر باران، برف و تگرگ - مقاوم در برابر کثیفی و قابل شستشو - مقاوم در برابر قارچ در محیط های مرطوب - امکان استفاده در اقلیم های مختلف - تاب دمایی جهت استفاده در اقلیم های مختلف: ۳۰- در جه سانتی گراد تا ۷۰+ درجه سانتی گراد بدون تغییر در خواص.
اجزاء سازه چادری
-چادر
-کابل
-سازه های نگهدارنده
-اتصالات

انواع سازه های چادری(غشایی)
۱-فرم زین اسبی
۲-کله قندی
۳-متکی بر قوس
۴-مواج
۵-هوای فشرده

قرون وسطی
چرا این دوره را قرون وسطی می نامند؟
اصطلاح قرون وسطی فلاویو بوندو تاریخدان ایتالیایی در قرن ۱۶ ابداع کرد. از نظر بوندو و دیگر تاریخ نویسان رنسان, قرون وسطی دقیقا یک دوره ی میانه در تاریخ جهان بود,چون بین دوره ی باستانی تمدن یونان و روم و دوره ی رنسانس واقع شده بود.
تاریخدانان امروزی نیز در دوره ی قرنهای پنجم و پانزدهم را قرون وسطی می نامند

ما برای این دو قرن اصطلاح شهر نو کلاسیک را به کار برده ایم . بنابر این در این چهار قرن از تاریخ اروپا می توان دو گونه شهر را از هم تمیز داد:یکم شهر رنسانسی (شهر زیبا) که در قرون ۱۴ و ۱۵ در ایتالیا پدیدار شد و بتدریج تا دوقرن بعد با تفاوتهایی مظاهرش به سایر نقاط اروپا رسید.و دوم شهر نو کلاسیک (شهر عظمت نما) Neo- classic که در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی در اروپای غربی ظهور کرد که دوران رشد ناسیونالیسم ، سلطنت مطلقه، استبداد و امپراطوری است‌‌ با رشد اشرافیت، اختلاف طبقاتی و جنگ میان حکومتهای ملی نوظهور شناخته می شود.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

شهر سازان دوره رنسانس از سه عنصر اصلی برای طراحی شهر استفاده می کردند:
۱- خیابان اصلی مستقیم
۲- مناطق با شبکه شطرنجی
۳- فضاهای بسته یا میدان  (Piaza /Plaza).
در بخش شهر سازی علاوه بر دخالت اقلیم مناطق مختلف اروپا در شکل گیری شهرها و غلبه ی فرهنگ کلیسایی در ساخت ساز این دوران ، رد پای ضعیفی از نظم و ترتیب هندسی لازم در احداث شهرها را می توان یافت و اغلب شهرها محروم از راه های مستقیم و خیابان های پهن و امکان دسترسی وسایل نقلیه چرخدار به اقسی نقاط آن است.

مصالح
خانه هایی که از آن دوران با عنوان بافت شهری برجای مانده غالباً دارای بافت سنگی می باشد و استفاده از سنگ در ساخت و ساز در این دوران رواج بسیار ی در شهر ها داشت . آهک که به تازگی و با تقلید از معماری مصر باستان و دانش معماران مصری به سرعت در جهان مورد پسند سازندگان بنا قرار می گرفت از جمله اساسی ترین مصالح ساخت و ساز بعد از سنگ در بافت های شهری بود . ندرتاً و به صورتی بسیار محدود استفاده از ساروج که از خاور میانه و یا سرزمین های بین النهرین به معماران عمدتاً ایتالیایی معرفی شده بود در سازه های باشکوهی که توسط نجبا و ثروتمندان و خواص بنا شده و بعضاً هنوز نیز پابرجاست یدده می شود . و از همین جاست که گویی اساس ساخت و تشکیل شهری چون ونیز را نیز پایه ریزی می کند . چوب که جزء لاینفک اسکلت بندی و ماده ای بدون رقیب در برافراشتن سقف ها بود نیز کماکان نشو ونما ی خاص خود را دارد .
در بخش روستایی با حفظ اصول سادگی و محقر بودن منازل و ابنیه مصالح ممکن در بوجود آمدن بناها مؤثر و غیر قابل اغماز است .

مقاله معماری قرون وسطی,مقاله و تحقیق درباره معماری قرون وسطی,مقاله درس معماری معاصر,مقاله درس معماری جهان,مقاله درباره قرون وسطی,مقاله معماری درباره قرون وسطی,مقاله پاورپوینت درباره قرون وسطی,تحقیق پاورپوینت در مورد قرون وسطی,دانلود مقاله درباره قرون وسطی,دانلود تحقیق درباره قرون وسطی,سبک معماری قرون وسطی,ویژگی های معماری قرون وسطی,معماران قرون وسطی,آثار معماری قرون وسطی,مقالات معماری,پروژه های معماری

طراحی

آنچه در طرح ساختمان ها در معماری آن زمان به چشم می خورد عدم پیش بینی امکانات لازم بهداشتی برای منازل معمولی علی الخصوص در مناطق متوسط و فقیر نشین شهرها و عدم دقت و توجه حکومت ها که غالباً تحت تسلط کلیسا ها اداره می شدند بدین موضوع بود .خانه ها اغلب از یک فضای عمومی برای نشیمن که در گوشه ای ازآن بسته به وضعیت اقتصادی صاحب خانه اجاقی بزرگ و یا کوچک برای طبخ غذا و میز و صندلی در نزدیکی آن برای سرو غذا و پیشخوانی برای آشپزی و رخت شویی و شستن ظروف که همگی در یک جا انجام می شدند.
در همین راستاست که هنر معماری و طراحی و آرشیتکتی در ایتالیا و فرانسه و اسپانیا علی الخصوص به اوج خود رسید و چنان بزرگانی را تقدیم دنیای مهندسی معماری و آرشیتکتی نمود که بردن نام های یکایک آنان در این مختصر ممکن نیست.

هنر رنسانس هنر آرامش و زیبایی است. توجه خاصی به تقارن و طراحی دیده می شد یک پروژه شهر سازی بمنظور ایجاد ترکیبی متوازن حول یک یا چند محور اصلی مورد توجه بود .چنانکه در پیاتزا دل پو پو لو یا میدان مردم (Piazza del popolo) در رم ،‌دو کلیسای مشابه در دو سوی یک میدان بناشده است اما شهر ساز رنسانسی به تقارن و قواعد طراحی بیشتر اهمیت می داد تا کار ایی .برای همین به او فرمالیست می گوییم

مقاله معماری قرون وسطی,مقاله و تحقیق درباره معماری قرون وسطی,مقاله درس معماری معاصر,مقاله درس معماری جهان,مقاله درباره قرون وسطی,مقاله معماری درباره قرون وسطی,مقاله پاورپوینت درباره قرون وسطی,تحقیق پاورپوینت در مورد قرون وسطی,دانلود مقاله درباره قرون وسطی,دانلود تحقیق درباره قرون وسطی,سبک معماری قرون وسطی,ویژگی های معماری قرون وسطی,معماران قرون وسطی,آثار معماری قرون وسطی,مقالات معماری,پروژه های معماری

بناها ساخته شده در قرون وسطی

گنبد کلیسای جامع رومی وار در سامورا؛کاستیل؛سده دوازدهم.
بخشی از القصر (آلکاسار) یادمان عمده ی تمدن عرب در سویل. ساختمان این کاخ هنگام فرمانروایی موحدون در ۱۱۸۱ آغاز شد و حیث زیبایی و آراستگی همانند بنای الحمراء در گراندا است. معماری قرون وسطایی اسپانیا حتی وقتی به واقع کار اعراب نبود نمودار نفوذ قومی مورها است؛به ویژه کلیسا ها چه بسا هنگام حکومت حاکمان پیاپی و کیشهای مختلف از نو بنا می شد و چیزی از همه ی سبک هایشان دربر دارد.

کلیسای جامع بورگوس,کاستیلا:این کلیسا در ۱۲۲۱ بنیان گرفت و یک معمار فرانسوی از روی طرحش کلیسای گوتیک بورژ ان را ساخت . موج کلیسا سازی در سراسر اروپای این زمان و برتری نفوذهای معماری فرانسوی گواه بر مقام افزاییده فرانسه است که مرکز تجارتی مهمی بوده است .
برج ساگسونی: با بام سکان شکل راینی ,که در بیریتانیا بیهمتاست.
دژشهسواران:ناماورترین نمونه ی دژهای فرانک ها در مشریق زمین .این دژ در اغاز سده دوازدهم در شمال پادشاهی اورشلیم به دست شهسواران قدیس یوحنای اورشلیم ساخته شد.جنگهای سلیبی در مشریق زمین در می گرفت و به پایان می امد و قلیلی از غریبان را پشت خود به جا می نهاد ولی فرقه های دینی مانند فرقه شهسواران پرستشگاه و فرقه ی شهسواران مهمان نواز تا اندازه ای این گرایش را جبران کردنند.و با سرسختی زیاد پایداری می ورزیدن. دژ شهسواران در ۱۱۸۸ پس از کارزاری طولانی تسلیم صلاح الدین ایوبی شد.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi