سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

سازه های فلزی
مقدمه
از زمانی که انسان بوجود آمد نیاز به سر پناه در او شکل گرفت. نیاز به سرپناه جهت حفاظت از باران، حفاظت از سرما، حفاظت در برابر حمله حیوانات وحشی، حفاظت در برابر حمله دیگر انسانها و …
در ابتدا سرپناه انسان یک محیط طبیعی مانند غارها بودند اما به مرور با افزایش تعداد انسانها و پدیدار شدن محیط‌های دیگر نیاز به تهیه سرپناه غیرطبیعی احساس شد و ساخت اولین خانه‌ها توسط انسان شروع شد.
خانه‌های اولیه بیشتر از چوب، سنگ و مصالحی که در محیط در دسترس بود ساخته می‌شد. کلبه‌های چوبی بیشتر در جنگلها و سنگی بیشتر در مناطق کویری و هموار بوجود آمد.
ملاتهای اولیه از گل خالص بود و به مرور با مخلوط کردن با گچ و آهک ملاتهای چسبنده‌تری تهیه شد و به مرور تکامل یافت تا اکنون که به ساختمانهای بتن آرمه و یا ساختمانهای با اسکلت فولادی تبدیل شده است.

اما آیا ساختمانهای قدیمی که فقط توسط مصالح اولیه ساخته می‌شد می توانست در همه مناطق مورد استفاده قرار بگیرد؟ با توجه به اتفاقات و حادثه‌هایی که رخ می‌داد مانند  زلزله، بادهای شدید، سیل و … نیاز به تهیه ساختمانهای محکم از همه جهات بود که هم در برابر زلزله و هم در برابر بارهای جانبی و قائم مقاوم باشد و همچنین ساختمانهای با مصالح بنایی در طبقات کم قابل استفاده بود ولی با این تراکم جمعیت جهت ساخت در طبقات زیاد نمی‌توانستیم از آن بهره‌مند شویم به همین دلیل باید ساختمانی داشته باشیم که در برابر بارهای وارد شده به آن مقاوم باشد به همین جهت بود که ساختمانهای با اسکلت فولادی و بتنی با فونداسیونهای عظیم بوجود آمد و روز به روز در حال تکامل و پیشرفت می‌باشد تا جایی که ساختمانهایی ساخته می‌شوند که در برابر نیروهای عظیم مقاوم بوده مثلاً ساختمانهایی که در برابر زلزله‌های پر قدرت از بین نمی‌روند. شاید حتی ترکهایی در آنها بوجود آید یا حتی اتفاق دیگری در آن بیفتد ولی حداقل اسکلت ساختمان فرو نمی‌ریزد و جان انسان را حفظ می کند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

نام فایل : تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی ۱۰۰ صفحه – تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی

با بوجود آمدن این ساختمانها انسان با امنیت بیشتری در محل سکونت خود زندگی می‌کند و ترس از بلایای طبیعی او را هراسان نمی‌کند چون یکی از اهداف ساختمان سازی مهندسی رضایت و حفظ جان بهره‌بردار می‌باشد.

انواع ساختمان :
ساختمانها از نظر اسکلت به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
۱-    ساختمانهای با اسکلت فلزی (فولادی)
۲-    ساختمانهای با اسکلت بتن آرمه
۳-    ساختمانهای با دیوار باربر با ستون فلزی
۴-    ساختمانهایی که با مصالح بنایی اعم از خشت، گل و آجر ساخته می‌شوند
۵-    ساختمانهای مختلط که تلفیقی از اسکلت فولادی و بتنی است
هر یک از ساختمانها با هر اسکلت از نظر سازه‌ای ونوع ساخت با هم متفاوت است ولی بیشتر بحث در این قسمت معرفی ساختمانهای فلزی و بتنی و نوع کاربری، مراحل طراحی و ساخت و تفاوتها و مزیت‌های هر یک نسبت به یکدیگر است.
سازه‌های با اسکلت فولادی
سازه‌ فولادی مجموعه‌ای از اعضای باربر، ساخته شده از ورق و یا نیمرخ های فولادی می‌باشد که به کمک اتصالات به یکدیگر متصل شده و اسکلت ساختمان را بوجود می‌آورند.
نیمرخهای فولادی تولیدات کارخانه‌ای هستند که با توجه به روشهای تکامل یافته برای تولید آنها غالباً رفتاری در حد انتظار از خود نشان می‌دهند.
موضوعی که همیشه بحث برانگیز بوده و موجب نگرانی طراحان و سازندگان سازه‌های فولادی است، چگونگی رفتار اتصالاتی است که الف: برای ساخت اعضای مرکب از نیمرخ و ورق ب: برای یکپارچه نمودن اعضاء (شامل تیر، ستون و مهاربندها) در محل گره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وسایل اتصالی که برای ساخت اعضاء و اتصال آنها به  یکدیگر به کار می‌رود شامل پرچ، پیچ و جوش است. در این میان استفاده از جوش در ساختمان سازی متعارف در ایران بسیار رایج است. در سطح جهانی قدمت استفاده از جوش‌های ساخت اسکلت فولادی شاید به ۱۰۰ سال برسد. در کشور ما نیز شاید بتوان قدمتی ۵۰ ساله برای استفاده از جوشکاری در ساختمان تصور نمود. طی این سالیان نسبتاً طولانی مسلماً پیشرفتهای قابل توجهی در شناخت جوش و توسعه فن آوری مربوطه صورت گرفته است اما هنوز هم بدگمانی‌هایی در خصوص رفتار اتصالات جوشی در ذهن مهندسین وجود دارد. صدمات بوجود آمده در اتصالات جوشی ساختمانهای بلند مرتبه تحت اثر زلزله، عاملی برای افزایش این بدگمانی‌هاست.
با وجود تمام این معضلات، هنوز نمی‌توان جانشینی برای اتصالات جوشی متصور بود. عقیده اهل فن بر این است که اگر استانداردهای مربوطه در طراحی و اجرای اتصالات جوشی به کار گرفته شود، با توجه به خواص متالوژیک و مکانیکی ناحیه جوش شده،نباید اشکال خاصی  در رفتار اتصال جوشی بوجود بیاید گواه خوب این دعا استفاده موفق از جوش در صنایع کشتی سازی، اتومبیل سازی، ظروف تحت فشار، خطوط انتقال گاز، و صنایع نظیر می‌باشد که در آنها اتصالات جوشی به طور موفقیت آمیزی ایفای نقش نموده‌اند. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گیری نمود که عامل اساسی بروز مشکلات در جو شکاری‌های ساختمانی عدم رعایت اصول اساسی در حین اجراست. متأسفانه این معضل در ساختمان سازی کشورما بسیار حادتر است. با وجود سابقه نسبتاً طولانی در استفاده از جوشکاری در صنعت ساختمان در ایران و وجود کارخانه‌های تولید کننده تجهیزات و لوازم جوشکاری از قبیل دستگاههای جوش، الکترود و غیره، از لحاظ سطح آموزش پرسنل جوشکاری و به کار گرفتن آیین نامه‌های تعیین صلاحیت جوشکاران و تأیید کیفیت درزهای جوش، بسیار فقیر هستیم.
اگر از تعدادی پروژه‌های عمرانی خاص صرفنظر کنیم، غالباً اکثر پرسنل جوشکاری شاغل در بخش ساختمان، آموزش خاصی ندیده و فاقد تبحر لازم هستند و معضل مهمتر اینکه هیچ کنترلی بر روی کیفیت اجرای جوش وجود ندارد.
با توجه به قوانین جاری، در سطح ساختمان سازی مسکونی، تنها فرد مسئول در قبال کیفیت ساختمان و رعایت موارد آیین نامه‌ای، مهندس ناظر می‌باشد.

تعریف ساختمانهای اسکلت فلزی:
منظور از ساختمان فلزی ساختمانی است که ستون ها و تیر های اصلی آن از پروفیل های مختلف فلزی بوده وبار سقف ها و دیوارها و جداکننده ها (پارتیشن ها) بوسیله تیر های اصلی به ستون منتقل شده و به وسیله ستون ها به زمین منتقل گردد .
ساختمانهای با اسکلت فلزی به ساختمانهایی اطلاق می شود که اجزای اصلی بار بر آن از فولاد تشکیل شده باشد. این اجزا شامل:ستونها، تیرهای حمال(شاه تیرها وپلهای اصلی)،تیرهای فرعی، باد بندها وپله ها است که با روشهای مختلف  اتصال (مفصلی ساده،نیمه گیر دار و گیر دار) توسط پرچ،پیچ،جوش متصل می شوند و کلیه بارهای اتصال شده شامل بارهای زنده، مرده و نیروهای جانبی(باد وزلزله) توسط ستونهای فلزی به فونداسیون متصل میشود در این نوع ساختمانها تیرهای فرعی بار سقف را به تیرهای حمال یا باربر می دهند و تیر های حمال بار تیرهای فرعی واضافی (دیوارجدا کننده، دست اندازو…..)  رابه ستونهای فلزی منتقل می کنند. پوشش سقف ها معمولأ به صورت طاق ضربی یا تیرچه بلوک است.
کاربرد ساختمانهای اسکلت فلزی:
این ساختمانها به طور عمده برای مجتمع های مسکونی، ویلایی اداری و ….. مورد استفاده قرار می گیرد .و در شهر ها به دلیل گرانی و محدودیت زمین بسیار مقرون وبصرفه می باشد.
تعریف فولاد:
بیشتر آهن هایی که از کوره بلند به دست می آیند برای تهیه فولاد به کار می برند به این ترتیب آهن خام را ذوب می کنند ومواد خارجی آن را جدا کرده و مقدار معینی کربن به آن اضافه میکنند.
انواع فولاد های ساختمانی که مقاومت آنها در برابر خمش زیاداست عبارتند از:
الف) تیر آهن های معمولیINP تیر آهن بال پهنIPB و تیر آهن های IPE (تیر آهن نیم پهن)
ب) ناودانیU که طرز نمایش آن بصورتUNP میباشد.
ج) نبشی L که بصورت بالهای مساوی یا نا مساوی ساخته می شوند.
سپری که بر دو نوع می باشد:
۱-سپری های که قاعده شان دو برابر ارتفاع است.
۲-سپری های که ارتفاع وقاعده شان با هم برابر است .این پرو فیل ها در کارهای ساختمانی مثل ساختن شیربانی،در وپنجره، اسکلت و سقف کاذب مصرف می کنند.
ح) پرفیلZ شکل: برای زیر سازی و بستن ورقهای فلزی یا ورقهای آزبست سیمانی در سقف های شیب دار به کار می رود.
تاریخچه مصرف فولاد در بتن:
در سال ۱۸۸۷ کنن و وایس در کتاب سیستم مونییر،تئوری بتن فولادی را بر اساس سه اصل  بنا نهادند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد . این اصول بدین قرارند:
۱-تمام نیروی کششی در یک عضو بتن مسلح به وسیله فولاد تحمل می شود.
۲-انتقال نیرو به فولاد به وسیله چسبندگی بین بتن و فولاد صورت می گیرد.
۳-تغیرات حجمی بتن وفولاد در اثر تغییر درجه حرارت با هم برابرند.
علل مصرف فولاد در بتن:
۱-افزایش تنشهای کششی در بتن
۲-افزایش دوام بتن
۳-افزایش مقاومت فشاری وبرشی
۴-پیوستگی کامل بین فولاد وبتن در مقابل ترکهای کششی
انواع فولادهای مصرفی در بتن:
۱-از نظر روش ساخت:گرم نورد شده، سرد نورد شده، گرمعمل آمده
۲-از نظر شکل رویه:میلگرد با رویه صاف(میلگرد ساده)میلگرد آجدار
۳-از نظر جوش پذیری :فولاد جوش پذیر، فولاد جوش پذیر مشروط، فولاد جوش نا پذیر
۴-از نظر شکل پذیری:فولاد نرم، فولاد نیمه سخت، فولادسختمقاومت فولادهای مسلح کننده معمولی در بتن تقریبأ۱۰۰برابرمقاومت کششی بتن و۱۰ برابر مقاومت فشاری بتن است.
میلگرد با سطح صاف ومقطع دایره کامل از جنس نرمه(ΠA)با تنش جاری شدن ²kg⁄cm 2400 می باشند.
عنوان خاموت در تیرها وتنگ در ستونها ،میلگردهای حرارتی در دالها و میلگردهای اصلی وخمشی در منابع آب وسازهایی که ترک خوردگی در آنها مهم است به کار میرود.
میلگردهای آجدار دارای برجستگیهایی در سطح میلگرد به نام آج  هستند وظیفه آنها افزایش پیوستگی بتن و میلگرد است این میلگردها ممکن است نیمه سخت ویا سخت باشند
فرمهای رایج کاربرد میلگرد در بتن:
-میلگرد طولی: برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار برده می شود.
-خاموت ها: برای جلو گیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش وتحمل نیروهای برشی وجلوگیری از گسترش ترک می باشد.
-سنجاقک: برای تقویت مقاومت برشی خاموتها واتصال کامل بین میلگردها ی طولی وخاموت.
-خرک: برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی با فاصله معین درداخل قالب (در بتن ریزی کف وفونداسیون).
-رکابی: برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها(به شکلU)
ادکا: برای تحمل لنگر های منفی در تکیه گاههای تیر (تیر یکسره) و برای تحمل نیروهای برشی.
قطر ومشخصات میلگرد:
عبارتند از قطری که در برگ شناسایی ذکر می شود و معادل قطر دایره هم مساحت با مقطع عرضی میلگرد بر حسب میلیمتر است.
حداقل قطر خم ها برای میلگردها:
۱-برای میلگردهای که قطر آنها کمتر از mm28 است،حداقلخم از Db5 تاDb6
۲-برای میلگردهای که قطر بینmm34-28 است،حداقل خم ازDb5 تاDb8
۳- برای میلگردهایی که قطر آنها بین mm55-34 است،حداقل خم از Db7 تاDb10 حداقل قطر خم برای خاموتها به شرح زیر است:
برای میلگردهایی که قطر آنها mm16 وکمتر باشد، حداقل قطر خم ازDb2.5  تاDb4 توجه منظور از Db همان قطر میلگرد است.
استاندارد طول قلاب در میلگرد ها به شرح زیر می باشد:
الف) میلگرد اصلی:
۱-برای قلاب ۱۸۰ درجه، طول قلاب Ø۱۰ است.
۲-برای قلاب ۹۰ درجه، طول قلاب برابر Ø۱۵ است.
۳-برای خاموتها:برای قلاب ۱۸۰ درجه، طول قلاب بعد از انحنا(نیم دایره)برابر۴ تا ۶٫۵ سانتی متر است.
۴-برای قلاب ۱۳۵ درجه ،طول قلاب بعد از خم کردن ۱۳۵ درجه برابر ۶ تا ۶٫۵ سانتی متر است.
ب) میلگرد های آجدار:
اکثر استانداردها تنها استفاده از میلگردهای آجدار را توصیه می کنند چون چسبندگی آنها به بتن بهتر انجام می گیرد.
مزایا و معایب ساختمان های فلزی
۱-    اجرای این نوع ساختمان ها خیلی سریع پیشرفت می نماید ، ودر صورتی که برای ساختن ساختمان های بتونی یا آ جری زمان بیشتری لازم است .
۲-    ستون ها و قطعات بار بر ساختمان های فلزی فضای کمتری را اشغال می نمایند و این خود با عث بوجود آمدن سطح مفید زیادتر در ساختمان های فلزی می گردد در صورتی که برای ساختمان های بتونی مرتفع ناچار به ایجاد ستونها و دیوار های قطور می باشیم .
۳-    ساخت قطعات ساختمان های فلزی در خارج از محوطه کارگاه(مثلا در کارخانه های فلز کاری) ممکن بوده و این خود از لحاظ دقت کار وکیفیت بهتر قطعات و همچنین از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد .
۴-    ساختن ساختمان های فلزی (البته در قسمت فلز کاری) کمتر تابع آب وهوا و عوامل جوی میباشد در صورتی که ادامه کار ساختمان های بتونی در هوای زیر صفر ممکن نیست ، بعضی از آیین نامه ها جوش کاری و چکش کاریرا در هوای خیلی سرد اجازه نمی دهند.
۵-    امکان تقویت ساختمان بعد از اتمام کار و بالاخره نزدیک بودن فرضیات با عمل در ساختمان های فلزی از مزایای آن میباشد زیرا بعضی از فرضیاتی که در ساختمان های بتونی می کنیم به سختی با عمل وفق می دهد از جمله همگن بودن بتون و فولاد و مساوی بودن تنش وکرنش این دو ماده که عملاً این دو ماده همگن نیستند ولی در ساختمان های فلزی چون از یک ماده استفاده می نماییم (فولاد) فرضیات به عمل نزدیکتر است .
اینها از مزایای سا ختمان های فلزی است ودر عوض این نوع ساختمان ها در مقابل آتش سوزی بسیار ضعیف بوده و با کوچکترین حریقی که در کنار ستون ها ایجاد شود فوری فولاد گداخته شده ودر مقابل بار وارده کمانش نموده و به سرعت ممانهای موجود در قطعات افزایش یافته و ساختمان خراب می شود ،به همین علت است که در بعضی کشور ها سازندگان ساختمانهای فلزی مجبور هستند برای ساختمان های خود پله های بتونی ایجاد نمایند تا در موقع آتش سوزی ساکنان ساختمان بتوانند خود را نجات دهند .
ساختمان های فلزی در مقابل عوامل جوی و خورندگی بسیار ضعیف بوده وبه همین علت دارای عمر کوتاهتری می باشند و بالاخره به علت نازکی دیوارها ساختمان فلزی در مقابل حرارات وصوت عایق نیست .
مقاومت زیاد: مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمانهائی که برزمینهای سست قرارمیگیرند ، حائز اهمیت فراوان میباشد .
خواص یکنواخت : فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه میشود ، یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث میشود .
دوام : دوام فولاد بسیار خوب است ، ساختمانهای فلزی که در نگهداری آنها دقت گردد . برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود .
خواص ارتجاعی : خواص مفروض ارتجاعی فولاد با تقریبی بسیار خوبی مصداق عملی دارد . فولاد تا تنشهای بزرگی از قانون هوک بخوبی پیروی مینماید . مثلآ ممان اینرسی یک مقطع فولادی را میتوان با اطمینان در محاسبه وارد نمود . حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان نمی باشد .
شکل پذیری : از خاصیت مثبت مصالح فلزی شکل پذیری ان است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابی است ونیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نماید ،در حالیکه مصالح بتن ترد و شکننده در مقابل این نیروها فوق العاده ضعیف اند. یکی از عواملی که در هنگام خرابی ،عضو خود خبر داده و ازخرابی ناگهانی وخطرات ان جلوگیری میکند.
پیوستگی مصالح : قطعات فلزی با توجه به مواد متشکله آن پیوسته و همگن می باشد و ولی در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد میگردد ، ترکهائی که در پوشش بتن پدید می آید ، قابل کنترل نبوده و احتمالا” ساختمان در پس لرزه یا زلزله بعدی ضعف بیشتر داشته و تخریب شود .
مقاومت متعادل مصالح،مقاومت : مصالح فلزی در کشش و فشار یکسان و در برش نیز خوب و نزدیک به کشش و فشار است .در تغییر وضع بارها، نیروی وارده فشاری ، کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بار گذاری عادی تنش برشی در انها کوچک است ، در بارهای پیش بینی شده ،تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از ان قرار میگیرند. در ساختمانهای بتنی مسلح مقاومت بتن در فشار خوب ، ولی در کشش و یا برش کم است. پس در صورتی که مناطقی احتمالا تحت نیروی کششی قرار گرفته و مسلح نشده باشد تولید ترک و خرابی مینماید.
انفجار : در ساختمانهای بارهای وارده توسط اسکلت ساختمان تحمل شده ، از قطعات پرکننده مانند تیغه ها و دیواره ها استفاده نمی شود . نیروی تخریبی انفجار سطوح حائل را از اسکلت جدا می کند و انرژی مخرب آشکار میشود ، ولی ساختمان کلا” ویران نخواهد گردید . در ساختمانهایی بتن مسلح خرابی دیوارها باعث ویرانی ساختمان خواهد شد .
تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی : اعضاء ضعیف ساختمان فلزی را در اثر محاسبات اشتباه ، تغییر مقررات و ضوابط ، اجراء و …. میتوان با جوش یا پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید ، تقویت نمود و یا قسمت یا دهانه هائی اضافه کرد .
شرایط آسان ساخت و نصب : تهیه قطعات فلزی در کارخانجات و نصب آن در موقعیت ، شرایط جوی متفاوت با تمهیدات لازم قابل اجراء است .
سرعت نصب : سرعت نصب قطعات فلزی نسبت به اجراء قطعات بتنی مدت زمان کمتری می طلبد .
پرت مصالح : با توجه به تهیه قطعات از کارخانجات ، پرت مصالح نسبت به تهیه و بکارگیری بتن کمتر است .
وزن کم : ‌میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین ۲۴۵ تا ۳۹۰ کیلوگرم بر مترمربع و یا بین ۸۰ تا ۱۲۸ کیلوگرم بر مترمکعب تخمین زد ، درحالی که در ساختمانهای بتن مسلح این ارقام به ترتیب بین ۴۸۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم برمترمربع یا ۱۶۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم برمترمکعب می باشد .
اشغال فضا :‌ دو ساختمان مساوی از نظر ارتفاع و ابعاد ، ستون و تیرهای ساختمانهای فلزی از نظر ابعاد کوچکتر از ساختمانهای بتنی میباشد ، سطح اشغال یا فضا مرده در ساختمانهای بتنی بیشتر ایجاد میشود .
ضریب نیروی لرزه ای : حرکت زمین در اثر زلزله موجب اعمال نیروهای درونی در اجزاء ساختمان میشود ، بعبارت دیگر ساختمان برروی زمینی که بصورت تصادفی و غیر همگن در حال ارتعاش است ، بایستی ایستایی داشته و ارتعاش زمین را تحمل کند . در قابهای بتن مسلح که وزن بیشتر دارد ، ضریب نیروی لرزه ای بیشتر از قابهای فلزی است . تجربه نشان میدهد که خسارت وارده برساختمانهای کوتاه و صلب که در زمینهای محکم ساخته شده اند ، زیاد است . درحالیکه در ساختمانهای بلند و انعطاف پذیر ، آنهائی که در زمینهائی نرم ساخته شده اند ، صدمات بیشتری از زلزله دیده اند . بعبارت دیگر در زمینهای نرم که پریود ارتعاش زمین نسبتا” بزرگ است ، ساختمان های کوتاه نتایج بهتری داده اند و برعکس در زمینهای سفت با پریود کوچک ، ساختمان بلند احتمال خرابی کمتر دارند. عکس العمل ساختمانها در مقابل حرکت زلزله بستگی به مشخصات خود ساختمان از نظر صلبیت و یا انعطاف پذیری آن دارد و مهمترین مشخصه ساختمان در رفتار آن در مقابل زلزله ، پریود طبیعی ارتعاش ساختمان است.

پی سازی در ساختمان های فلزی
در ساختمان های فلزی بیشتر از پی نقطه ای استفاده می نمایند ودر زمین های سست و ساختمانهای بسیار سنگین از پی های سراسری (رادیه ژنرال) هم استفاده می کنند .
پی های نقطه ای
پی های نقطه ای برای ساختمان هاییکه بار آن به طور متمرکز (نقطه ای) به زمین منتقل می شود ساخته می گردد مانند ساختمان های فلزی ویا ساختمانهای بتونی .
۱-    زمین مناسب
۲-    بتن مگر
۳-    میلگرد های کف پی
۴-    بتون اصلی
۵-    صفحه زیر ستون یا میلگرد های ریشه
پی های تکی معمولاً با ابعادی که به وسیله مهندس محاسب با توجه به قدرت مجاز تحملی زمین وبار ستون تعیین می گردد ساخته می شود  این گونه پی ها را اغلب با بتن مسلح می سازند .
بتنی را مسلح می گویند که داخل آن قطعات فولادی به کار رفته باشد . این قطعات معمولاً میلگرد آجدار ویا ساده می باشد .
اجزاء تشکیل دهنده ساختمان های فلزی
ساختمان های فلزی از اجزای مهم زیر تشکیل می شود :
۱-ستون ها
۲-پل یا تیر های اصلی
۳-تیر چه ها
۴-پروفیل های اتصال مانند نبشی ، تسمه وغیره
ستون ها
در ساختمان های فلزی و ساختمان های بتونی به آن قسمت از اجزاء که تحت نیروی فشاری واقع هستند ستون می گویند .
ستون ها از مهمترین و حساسترین اجزاء ساختمان های فلزی می باشند ، بار سقف ها به وسیله پل ها به ستون ها منتقل می شود و به وسیله ستون ها به زمین منتقل می گردد.
از نمونه کارهایی که در دفتر ساختمانی بهنقش سازان گلستان انجام می گیرد :
۱- طراحی و دیزان داخلی    ۲- مشاوره        ۳- نظارت و اجرای ساختمانهای بتنی و فلزی
۴- تولید و اجرای سقف تیرچه بلوک
۵-اجرای منابع و بند انحرافی
۶-اجرای پل سازی و سوله
کارهای اصلی در دوره کارآموزی :
۱-حضور مسنمر بر سر کارگاه ساختمانی آقای اسماعیلی من از ابتدا بر سر ساختمان نبودم و از زمامی که سقف و طبقه پیلوتو کف اول اجرا و ستونهای طبقه اول اجرا شده بود به این مجتمع رفتم و از روز دوم کارآموزی در امجا بودم طریقه کار به این صورت بود که به میله گردهای انتظار که برای طیقات بعد بود میله گردهای جدید راجوش می کردند و با خاموت آنرا مهار می کردند و بعد به وسیله قالب های فلزی که به هم پیچ می شود و دورتا دورستون را می بستند و بعد با بتن داخا آن را پر می کردند . البته اگر ستونها شاقل نبود اید حزاب می شد پس خیلی مسائل بر سر شاقل کردند آن پیش می آمد و بعد از تیرگذاری سقف زیر آن را با شمعهای چوبی در دیگر ساختمان حضوری با جک های فلزی یا همان شمع های جدبد کار انجام شد از کارهای من سر وکله زدن باکارگران که از کار زیر در رویی می کردند و اغلب خرید لوازم صبحانه و حاضر کردن ان و اگر مهندس کار دیگری داشت مانند کارهای زیر با استادکار تماس می گرفت و بهمن می گفت ، که بعضی  وقتها خرید ابزار آلات و نیاز به مواد مصالح رانیز شامل می شد.از دیگر کارها حضور و غیاب کارگران و ساعت ورود و خروج و نوشتن مقدار مواد و مصالخی که  در روز وارد و با از کارگاه خارج می شد بود که وظیفه داشتم هر چند وقت یکبار به صورت گزارش به مهندس بدهم .
بنده تا حدود دو ماه اول شاید هم کمی کمتر درمجتمع حضوری بودم و بر کار نظارت داشتم که البته سرما و روزه گرفتن کار خیلی سخت کرده بود.
۱-حضور مستمر بر سر مجنمع مسکونی آقای مسگران  واقع در خیابان میکریم کنار تاکسی تلفنی داخل کوچه سمت چپ اولین کوچه بن بست ساخت آنجا بودم
که دو روز اول به کندن زمین و تسطیح خاک زمین برای ریختن مگر گذشت ووجوهی نیز به صورت دستی به کارگران داده شد چون استادکارانی که برای مهندس کار می کنند ماند استادقربان بایدحتما از دفتر آقای جعفری رسیددریافت کند و در دفتر کل ثبت شود.
بعداز تسطیح هگر را ریختم و بعد از خشک شدن در روزهای بعدآرماتور پی را بستم و به علت هم پوشانی زمانی از اتها که آماتور می بستیم یک بتن آوردیم و شروع به بتن ریزی کردیم من چند هفته بیشتر در انجا نبودم و بعد امتحانات ترم شروع شدو دیگر به سرکارگاه نرفتم  البته رمانی که در آمجا بودم تمام مسائل بالا مثل آمار روزانه را نیز داشتم و چند روز پیش که به سر کارگاه رفتم ستونها مشخص شده و پی اجرا شده بود و داشتند چاه را می ساختند و قرار است که بعد از کاراموزی همچنان پیش مهندس جعفری باشم به سر ساختمان خوابگاه دانشگاه آزاد علی آباد بروم.
از دیگر کارهایی که در این بین انجام داده ام عبارتند از :
۱-    برداشت متراژ زمین گلشهر
۲-    روش مراحل کار به صورت زیر بوده است :
۱-    ابتدا ما نقشه سایت داده شده از طریق شهرداری را ملاحظه کردیم در هر ضلعاین مجموعه زمین چند هزار متری چند قواره و به چه ابعادی لازم است که تفکیک شود که ما از ابتدا ضلع شرقی کوچه شروع به متراژ کردیم و سه زمین به ابعاد۲۵۰ متر جداکردیم که بعد از اندازه گیری فهمیدم که زمین سمت خیابان اصلی حدود۸۰متر بیشتر از زمینهای کناری و پشتی است بعد مهندس کوچه را چشمی نگاه کرد و فرمود که از انتهای و ابتدای کوچه متر شودو در بین فهیمیدم که کوچه عرضش ۲ متر کم است بعد زمین همسایه رو به رو را از انتها متر کردیم (دو بار) و دریافتیم که ایشان و تمام همسایه هایروبه رویی ۲ متر در حدود ۵۰متر خلافی دارند و با صحبتی که به آنها شد کسی موضوع را به گردن نگرفت و مهندس نیز چون از قبل ا انتهای زمین چند متری زیادتر  خریده بود خودش در زمین خود ۲ متر را عقب نشینی کرد و ما دوباره زمینها را متراژ کردیم و هنگام متراژ دوباره فهمیدم که همسایه ته کوچه یک پخی دو متری را رعایت نکرده بعد از متراژ نوبت به ریسمان بندی شد که ما به علت کمبود ریسمان کار هر دو ضلع به دو ضلع ریسمان بندی می کردیم و بعدبه کمک یکی از کارگران مهندسشروع به گچ ریزی نمودم که مهندس به او گفت که نباید گچ را با ضربه بپاشد بلکه باید همراه باحرکت خود از بین پاهایش نرم نرم گچ راروی ریسمان بریزد ما حدودا سه یاچهار قواره زمین ۲۵۰ متری را در آوردیم و برای بدست آوردن دقیق اضافی زمین جنب خیابان اصلی از روبه روی زمین شروع به متراژ کردیم و دریافتیم که دقیق تمام زمینهای رو به خیابان ۶۰ متر اضافه ترهستند.
از روز دوم کارآموزی آقای مهندس جعفری مرا به ساختمان آقای عزیزنیا فرستادند که بک مجتمع مسکونی چند طبقه بود که به من گفتند برم و اختلافی را که ناشی  از جابجایی ستونهای مجتمع بوده و به دست آوردم که این ساختمان واقع در خیابان سروش جنگل بود فرستاد. که من با یکی از کارگران شروع به اندازه گیری آکس به آکس جدید ستونها کردیم ووقتی تمام تونهای یک مسیر تمام می شد به ردیف دیگری می رفتیم و بعد ازاتمام ستونها ، ستونهای زاه پله را گرفتیم و بعد نیز ردبف های افقی را گرفتیم که بعد از اتمام ستونها تمام تغییرات روی تراسها عقب نشینی ها و جلو رفتیگی ها را متر کردیم و هنگامیکه به دفتر رتم مهندس از من پرسید که ضخامت ستونها را چند گرفته ام که من ۴۰*۴۰ گرفته بودم و مهندس گفت : چون تغییر کرده ستونها ۴۲ شده است و من همان جا در دفترتغییرات را روی نقشه با دست کشیدم و از همان روز به بعد مهندس گفت که من بعنوان ناظر هر روز به سر ساختمان عزیزنیا بروم و گاهی اوقات هم  برای کارهای جزی پشت کامپیوتر به دفتر مراجعه کردم
تز کارهای دیگریغیر از نظارت بر ساختمان حضوری داشتم :
۱-    رولوه ساختمان آتش نشانی که مجتمع اداری در خیابان شهید رجای است که نقشه های آن را بوسیله اتوکت کشیدم و در گزارش است  می توان یاد کرد که آنها  برای تعمیرات  بنا به دفتر مراجعه کرده بودندالبته کار از اول در دست مهندس جعفری  بوداما آن تغیراتی  که از ابتدا داده شده بود در محل اجرا نشد و یک تغییر کلی در داخل امجام شده بود که مشکل اصلی از سرویس ها ناشی شده بود که خیلی کوچکتر از ابعاد مورد نیاز طراحی شده بود که مشکل اصلی از سرویس ها ناشی شده بود که خلی کوچکتر از ابعادمورد نیاز طراحی شده بود و هفته جدید را فردا صبح به آقای کیانی دادیم این بین اگر قبوضی برای واریض به بانک وجود داشت برای دفتر انجام می دادم.
۲-    رولوه ساختمان آقای مهندس سلیمانی  که یک مجتمع مسکونی واقع در چهارراه مهر است که ایشان میز از طراحی آقای مهندس جعفری استفاده کردند و چون نقشه ایشان دستی بود برای فروش طبقه آخرو همچنینی پیلوت نقشه کامپیوتری می خواستند من به کمک یک نگهبان ساختمان که با خانواده در آنجا اقامت داشت شروع به متراژ کردیم ابتدا از پارکینگ شروع شد که فهمیدم آسانسور از بین پله ها به آخر ساختمان تغییر مکان پیدا کرده پستو یکی از انبارها کم شده که به آسانسور اختصاص پبدا کرده بود و بخشی از موتورهاخامه بهانبار اختصاص داده شده بود در طبقه بالا نیز به جز حیاط روباز بالا که یک تراس بزرگ قبل از ورودی بود تغییر دیگری نداشت بجزدر ابعاد و اندازه برخی سرویسها و چون ساختمان دوبلکس بوددر طبقه بعدشکه اتاق کودک بودبعضی پنجره ها تغییر داشت البته در حیاط پایینپخی داشت تغییر جزیی انجام شده بود.

 

۳-    رولوه ساختمان آقای مقسمی  واقع در خیابان فردوسی فردوسی هفتم پلاک ۱۰۰

روزی که برای رولوه رفتم باران شدیدی گرفته بود و من حدود نیم ساعت منتظر آقای مقسمی شدم  تا بیاید و در ساختمان را باز کند بعد از آمدن ایشانبه اتفاق به بالا رفتیم وشروع به متراژ کردیم که مشکل و اختلاف نظر بر سر تراس رو به خیابان بودکه هنوز هم بعد از چند ماه معلوم نیست که چه چیزی می خواند ساخته شود آشپزخانه ، یا جزو سالن باشد در این ساختمان نیز جای اتاق خوابها و داکت و ابعاد سرویسها همه دستکاری شده بود و هر مالکی به میل خود دیز این داخلی راتغییر داده بود بعد از متراژ نقشه جدید دستی متراژشده را به خانم میری رساندم که چند وقتی است مجددا پیش آقای مهندس  جعفریکار می کند و ایشان تغییرات راوارد کرده و پرینت جدید را به آقای مقسمی دادند.
۴-    حاضر کردن ساختمان که توسط مهندس ساخته شده بود واقع در خیابان استخر سیدین آخرین کوچه سمت چپ که برای خامواده تحت کمیته امداددر نظر گرفته بودند تا هم سر پناهی داشته باشند وهم نگهبان ساختمان کناری آن باشد که در آن موقع مگر را ریخته بودند و آماتورها را بسته بودند قالب های فلزی سمت خیابان راانجام می دادند البته قسمت انتهای بتن پی را ریخته بودند به علت هم پوشانی زمانی دو اکیپ در آنجا کار می کردند.
اما آماده سازی به علت اینکه ساختمان تکمیل شده بود و در و پنجره نداشت ما چند متری پلاستیک خریدیم و آن را به در و پنجره های آن میخ کردیم و به وسیله یک کابل که تهیه کرده بودم از همسایه یک رشته سیم برق گرفتیم و لامپها را وصل نمودیم ولی وقتی آقایان کمیته امداد به همراه خانواده آمدند خانواده خانه را قبول نکرد چون بیم داشت تاکمیته به آنها خانه ندهد و بعد از صحبتهای فراوان محل دیگری را مهندس برای آنها در نظر گرفت و من و آقای کیانی مجبور به در آوردن و جمع آوری تمام کارها شدیم که شامل در و پنجره ها و برق کشی بود .
در هفته آخرمن به ساختمان صندق انصار واقع در میدان ولیعصر رفتم و در آنجا کارهای زیادی انجام دادم که از جمله آنها آمار گیری روز به روز کارگرا و گزارش آنها در روز چهارشنبه  هر هفته به  شرکت برای پرداخت حقوق کارگرا بود و نوشتن ریزمتر و برآورد آن با نظارت مهندس و فرستادن  آن برای کارفرما برای کنترل و پرداخت پول شرکت بود و الان که کارآموزی من به پایان رسیده کار شرکت ما هم درآنجا تمام شده و کار صورت جلسه و به کار فرما تحویل داده شد و بعد ازاینکه کار آموزی من به پایان رسیده است با ز هم برای این شرکت کار می کنم که یه ساختمان خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد است و همه روزه بر سر این کار می روم .

راههای حفاظت ونگهداری ساختمانهای اسکلت فلزی :
۱ـ خوردگی :
امروزه فلزات مختلفی به طرق گوناگون در ساختمانها به کار می‌روند و به همین دلیل، مسئله خوردگی در ساختمانها گستره وسیعی را دربر می‌گیرد .
تکنولوژی خوردگی اکنون به خوبی پیشرفت کرده و در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان شاخه‌ای از علوم مهندسی است . برای یافتن شیوه‌های مناسب جلوگیری از خوردگی، می‌توان از متخصصین راهنمایی خواست . خدمات ایشان در زمینه ساخت و ساز می‌تواند بسیار ارزشمند باشد خصوصاً اگر هنگام طراحی به آن توجه شود . اعمال نظرات آنها در زمان طراحی ممکن است موجب تغییرات اندکی شود؛ در حالی که هرگونه تغییر پس از اتمام ساختمان معمولاً هزینه زیادی را تحمیل می‌کند .
خوردگی به هر فرایندی اطلاق می‌گردد که موجب فرسایش یا فساد اجزای فلزی شود و رایج‌ترین نمونه آن، زنگ زدن فولاد است . فرآیندهای خوردگی غالباً الکتروشیمیایی هستند و ضروریات یک باتری (پیل) را به همراه دارند، فلزات مختلف در حضور یک سیال هادی که الکترولیت نامیده می‌شود، پتانسیل الکتریکی ایجاد می‌کنند که در زمان مناسب، سبب جریان الکتریکی می‌گردد . این پتانسیلهای الکتریکی همچنین ممکن است بین دو قسمت از یک سازه که از فلزی واحد ساخته شده، در اثر تفاوتهای جزئی در ترکیب یا ساختار فلز ایجاد شوند . بخشی از سازه فلزی که خورده می‌شود ″ آند ″ و آن قسمت که نقش قطب دیگر را بازی می‌کند و خورده نمی‌شود اما وجودش برای سیستم ضروری است، ″ کاتد ″ نام دارد .
در خوردگیهای رایج ساختمانی، غالباً یک نوع فلز به همراه آبی که کمی نمک در خود حل کرده (به عنوان الکترولیت) دخالت دارند . خوردگی‌ گاهی در حضور اکسیژن با آب خالص صورت می‌پذیرد . در چنین مواردی، اکسی;۸ن با هیدروژنی که در کاتد تولید می‌گردد ترکیب شده و به واکنش اجازه تداوم می‌دهد .
عوامل دیگر ا جمله باکتریهای خاص موجود در خاک که هیدروژن را جذب می‌کنند نیز ممکن است به عنوان عوامل دپولاریزه کننده عمل کرده و باعث پیشرفت واکنش خوردگی شوند .
فولاد به خاطر قیمت پایین و قابلیتهایش، فلزی رایج در ساختمانهاست . با استفاده از پوششهای من’A7سب، اغلب می‌توان فولاد را به نحوی مطلوب محافظت کرد . البته برای کاربردهای خاص فلزات مقاوم‌تر بسته به قیمت و عمر مفیدشان ممکن است انتخابهای بهتری باشند .
اجزای فلزی به‌کار رفته در ساختمانها را بر حسب احتمال ایجاد خوردگی می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد :
۱)   آنهایی که در خارج ساختمان به عنوان روکار، پوشش بام، آفتاب شکن و سایبان به‌کار می‌روند .
۲)   آنهایی که در اسکلت ساختمان به عنوان فولاد سازه‌ای یا به‌صورت ترکیبی با مصالح بنّایی به‌کار می‌روند .
۳)   آنهایی که در تأسیسات ساختمان مانند لوله‌کشی، مخزن آب گرم، کانالها و غیره استفاده می‌شوند .
۴)    آنهایی که در خاک دفن می‌شوند .
خوردگی‌ فلزاتی که در خارج ساختمان به‌کار می‌روند .
فلزاتی که در خارج از ساختمان به‌کار می‌روند، در معرض شرایط جوی هستند اما تأثیر این شرایط با لحاظ کردن نکاتی خاص در طراحی، قابل کنترل است . فاکتورهای اصلی جوی که بر خوردگی‌ فلزات مؤثرند عبارتند از : دما، میزان آلودگی ناشی از دی‌اکسید گوگرد و کلریدها و مدت زمانی که فلز تحت تأثیر رطوبت، خیس باقی می‌ماند .
با اندازه‌گیری این متغیرها در مناطق مختلف، می‌توان مقایسه‌ای از میزان خوردگی‌ فلز در نقاط متفاوت به‌دست آورد . یک روش مناسب برای این منظور، قرار دادن نمونه‌هایی از فلزات مختلف در مناطق متفاوت و تعیین میزان خوردگی فلز با استفاده از مقدار کاهش وزن پس از تمیز کردن فلز است . این آزمایش نشان داده است که میزان خوردگی در مناطق مختلف و برای فلزات گوناگون، بسیار متفاوت است . چنین آزمایشهایی تنها به عنوان راهنما برای محاسبه میزان خوردگی فلزات در صورتی به‌کار می‌روند که کاربردهایی چون پوش بام، سایبان و سطوح خارجی نمایان (روکار) در ساختمان داشته باشند؛ زیرا شگردهای طراحی می‌توانند به نحو مؤثری سطوح نمایان فلزات را محدود کنند . به عنوان مثال، پیش‌آمدگی بام می‌تواند پوشش دیوار را از رطوبت زیاد برف و باران حفظ کند . چنین شیوه‌هایی باید تا حد ممکن اعمال گردند زیرا می‌توانند از فلز در برابر خوردگی محافظت کنند . در طراحی بامها، آبروها و ناودانها، باید از وجود هرگونه درز یا منفذی که آب در آن جمع شده و برای مدت طولانی باقی بماند، جلوگیری کرد زیرا تا زمانی که فلز خیس باشد، خوردگی تداوم می‌یابد . این نکات طراحی خصوصاً در مورد پلها، برجها و سایر سازه‌های فلزی نمایان از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند . کانالها را نیز باید مورد توجه قرار داد چون محلهایی هستند که آب ممکن است در آنها جمع شود و به علت طولانی بودن مدت قرار گرفتن در معرض رطوبت برف و باران، خوردگی جدی ایجاد نمایند . می‌توان گفت که طراحی نادرست، اولین عامل مهمی است که منجر به خوردگی فولاد و آهن در ساختمانها می‌شود .
دی‌اکسیدگوگرد که از سوختن زغال حاصل می‌شود نیز عامل مهمی در خوردگی است . دودکشی که بر فراز یک ساختمان واقع شده، می‌تواند مقادیر عظیمی دی‌اکسیدگوگرد خارج کند و بام و آفتاب شکنها و یا ساختمانهای مجاور را در شرایط خوردگی شدید قرار دهد .

انواع فنداسیون برای ساختمان اسکلت فلزی
۱ـ فنداسیون منفرد یا تک
۲ـ فنداسیون نواری
۳ـ فنداسیون رادیه ( گسترده )
فنداسیون منفرد یا تک
با توجه به کاربری ساختمان ، بارهای وارده و مکانیک خاک واینکه ساختمان در منطقه زلزله خیز قرار دارد یا نه عرض و ارتفاع و طول پی زیر هر ستون مشخص می شود که یک مکعب است و این پی ها توسط کلافهای افقی که معمولاً از مقطع کوچکتری برخودارند به هم وصل می شوند تا پی ساختمان پیوسته عمل کند و بعد عملیات آرماتور بندی و مش بندی طبق آنچه در ساختمان بنایی تو ضیح داده شد انجام می پذیرد .
نصب بیس پلیتها
با توجه به آکس بندی که در پلان فنداسیون صورت پذیرفته ودر آن که ازتفاع داده شده است در چندین نقطه از پی ساختمان میگردهایی را می کارد و توسط شیلنگ تراز به ارتفاع داده شده در پلان فنداسیون که معمولاً آن را با (۰ ۰ .۰ ± ) نمایش می دهند علامت ها ی را می زنند که ارتفاع( ۰ .۰ ± ) یا از زمین کناری بلند تر است در آن صورت ارتفاع مربوط به زمین با علامت منفی نوشته شده و یا پایین تر از زمین کناری است .که درآن صورت با علامت مثبت نوشته می شود
پس ازآن که علامت گذاری تمام شد بر طبق آکسی در نقشه آورده شده ریسمانی در یک آکس طولی و یک آکس عرض می بندند به طوری در محل قرار گیری بیس پلیتها دو ریسمان کاملاً بر هم عمود باشند که محل برخورد دو ریسمان وسط بیس پلیت خواهد بود و ریسمانها در اینجا نقش تراز راهم بازی می کنند چون دو طرف ریسمان به یک تراز بسته شده است با کار تمام بیس پلیتهای یک آکس کاملاً به موازات هم و در تر از یکدیگر قرار می گیرند زیرا اگر بیس پلیتها در یک تراز نباشند به همان ترتیب سقف ساختمان نیز تراز نخواهد بود و این یک ایراد بزرگ برای ساختمان به شمار می رود .
بعد از عملیات بتن ریزی بیس پلیتها مجدداً باز و دوباره ملات نرمه زیر آن می ریزند و توسط پیچها تراز می کنند یعنی عملیات هواگیری انجام می دهند چون احتمال دارد هنگام بتن ریزی بتن کاملاً زیر پلیت را پر نکرده باشد .
فنداسیون نواری
فنداسیون نواری دو طرفه و نواری یک طرفه است که بر حسب موقعیت جغرافیایی منطقه و زلزله خیز بودن منطقه و بارهای وارده در روی فنداسیون از نوع یک طرفه یا دو طرفه استفاده می شود که نوع دو طرفه یا مشبک نسبت به نوع یک طرفه قوی تر است .
فنداسیون منفرد
در اینجا چیزی به نام شناژ نداریم و عرض و ارتفاع مقطع چه زیر بتن و چه در قسمتهای دیگر یکسان است ولی در نوع یک طرفه ، همانطور که از اسمش پیدا است در یک جهت پی منفرد ولی در جهت نواری است .
فنداسیون رادیه ( گسترده )
در برخی موارد بر اساس بارهای وارده و اینکه منطقه زلزله خیز و یا خاک مقاومت کافی ندارد عرض پی های نواری دو طرفه یا مشبک به قدری بزرگ می شود که مجبور هستی کل کف ساختمان آرماتور بندی وبتون ریزی کنیم که به آن پی رادیه یا گسترده گفته می شود . ودر مناطق ما برای ساختمانهای بزرگ از این نوع پی استفاده می شود .
نصب ستونها
قبل از اینکه ستونها نصب گردند توسط جوشکاران و با توجه به نقشه تیپ بندی ستونها در روی زمین قبلاً آماده می شوند که در زیر شرح آن آمده است .
باتوجه به ارتفاع فاصله دو ارتفاع و فاصله دو پروفیل که در یک ستون شرکت دارند آنها قبلاً به ارتفاع مورد نظر بریده شده و روی پروفیل قرار داده می شوند واین پروفیلها عمود بر هم هستند تا پروفیل ستون که جوشکاری می شود از زمین فاصله داشته باشد و را حتر بتوان آن برگرداند تا دو طرف آن جوشکاری شود.
بعد از اینکه دو پروفیل مورد نظر در محل قرار گرفت با توجه به اینکه چه پلیتهایی روی آن جوشکاری شود که معمولاً‌ در طبقات پائین برای ساختمان چند طبقه از پلیت سرتاسری استفاده می شود . عملیات جوشکاری انجام می گیرد .
و پلیتها به اندازه ها و ارتفاع مورد نظر و در فواصل مشخص شده در نقشه جوشکاری می شوند که در محل اتصال سقف از پلیتهای بزرگتری استفاده می شود و اگر در محل اتصال سقف بادبند نیز اتصال داده شود از پلیتهای بزرگتر نسبت به پلیتهای سقف استفاده می شود که همه در نمای تیپ بندی ستون در نقشه داده شده است . به مثال اگر برای سقف از Pl 60*23*1 استفاده کنیم برای بادبندی از Pl120*23*1(b.r) استفاده می کنیم .
بعد از اینکه ستونها آماده شدن روی بیس پلیتها نبشی هایی را در یک جهت که باهم ریسمان هستند جوش می دهند و محل قرار گیری ستون را مشخص می کند بعد هم توسط جرثقیل ستونها روی بیس پلیت قرار داده شده و به نبشی ها تکیه داده می شوند و در واقع کار نبشی ها این است که نگذارد ستونها تکان بخورد سپس ستونها را از چهار طرف جوشکاری می کنند و شاغول می نماید بدین تزتیب ستونها جهت اتصال تیرها آماده می شود .
تیرریزی
با توجه نبشی های زیر سری که برای اتنصال تیرها و شاه تیرها قرار داده شده است عملیات تیر ریزی صورت می پذیرد در پلان تیر ریزی شماره تیرها و محل اتصال آنها مشخص شده است اگر تیر لانه زنبوری باشد قبلاً روی زمین توسط جوشکاران ساخته می شود ودر محل نصب می گردد ودر واقع سقف جهت اجرا آماده می شود که معمولاً‌ از تیرچه بلوک استفاده می شود .
انواع بادبند و نحوه اتصال آن
بادبندهایی که برای مقابله با نبروهای جانبی (wl) مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز :
ـ بادبند ضربدری
ـ بادبند V شکل شامل Vشکل باز و بسته است
ـ بادبند ۸ شکل شامل ۸ شکل باز و بسته است
ـ بادبند K شکل و …
بادبندها اعضا کششی فشاری هستند که برای مقابله با نیروهای جانبی در نظرگرفته می شوند و مانع کج شدن اسکلت ساختمان درهنگام اعمال نیروی جانبی می گردند که باید در یک ساختمان به صورت متقارن اجرا گردند یعنی در هر چهار طزف ساختمان باید بکار گرفته شوند که بر حسب دلایل معماری میتوان از انواع بادبند استفاده کرد .
بطور مثال در جاهایی که می خواهیم از پنجره یا نور گیر و حتی در استفاده کنیم باد بند ۸ شکل باز بهترین گزینه برای ما خواهد بود ولی از لحاظ مقاومت K شکل بهترین حالت برای یک دیوار بادبندی می باشد .
عرض وارتفاع پلیتها قبلاً با توجه به طول جوش و زاویه اتصال تیر بادبند محاسبه شده است و اینکه نوع تیر باد بند از نبشی یا ناو دانی را سالم به دو پلیت گوشه جوش می دهند و توسط لقمه که پلیت کوچکی دو ناو دانی را به هم جوش می دهند و در جهت دیگر ناودانی دو قسمت کرده ودر قسمت اتصال و تیر قبلی توسط پلیت به هم جوش می دهند و بدین ترتیب دیوار بادبندی آماده می شود 

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi