ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اینکه، وزارت بهداشت تنها ارائه کننده خدمت نیست بلکه تولیت نظام سلامت است، اظهار داشت: دانشگاههای علوم پزشکی با هیات امنایی شدن خود در تولید سلامت نقش دارند اما این تولیت اعمال و ابزار لازم خود را میخواهد.
*پیشرفت حاصله در طرح تحول را بالای 90 درصد
سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص طرح تحول سلامت این گونه توضیح داد: طرحی که در اردیبهشت سال 93 اجرایی شد فقط در حوزه درمان بود و بعد از گذشت مدتی اجرای طرح تحول بهداشت و سپس آموزش آغاز شد.
وی افزود: وزارت بهداشت و حوزه سلامت از نیمه دوم دهه 40 از نظام بهداشتی درمانی آمریکایی الگو میگرفت و بعد از انقلاب اکثر اقداماتی که در زمینه تغییر این روند انجام شد در حوزه بهداشت بود به همین علت تحول در حوزه درمان احساس میشد.
حریرچی میزان پیشرفت حاصله در طرح تحول را بالای 90 درصد اعلام کرد و گفت: در طرح تحول سلامت تعهد کرده بودیم بالای 90 درصد نتیجه مطلوب بدست آوردیم اما درصد قابل توجهی از مواردی که در ذهنمان برنامهریزی کرده بودیم به دلیل تحریمهای نابهجا و کاهش شدید قیمت نفت عملی نشد و امیدواریم در دوره پسا برجام به آن دست پیدا کنیم.
*میزان بودجه طرح تحول سلامت، کمتر از 1 درصد کل بودجه کشور
قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص بودجه اختصاصی طرح تحول سلامت تصریح کرد: 4 هزار و 800 میلیارد تومان از طرح هدفمندی و 3 هزار میلیارد تومان از یک درصد ارزش افزوده به این طرح اختصاص پیدا کرد که 82 و نیم درصد آن محقق شد. این در حالیست که کل بودجه دولت در سال گذشته 840 هزار میلیارد تومان و امسال 960 هزار میلیارد تومان بوده است که میزان اختصاص یافته به طرح تحول سلامت کمتر از 1 درصد کل بودجه را تشکیل میدهد.
حریرچی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد بهداشت و درمان دو هدف عمده برابری میزان هزینه با میانگین منطقه و تطابق سهم دولت با متوسط میانگین منطقه دنبال میشود که البته لازم به ذکر است که در هر دو مورد عقب هستیم اما به هر صورت ما به تکلیف قانونی، مبانی علمی و عدالتگرایانه خود عمل کردهایم.
وی بهانه منتقدان را بی اساس دانست و گفت: دولت تدبیر و امید به تکلیف قانونی خود که اختصاص بودجه است عمل کرده و ما برنامه چهارم و پنجم توسعه، سیاستهای ابلاغی حوزه سلامت و مدل پوشش همگانی سلامت را الگو قرار دادیم. کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند میبایست با هم یکی شوند و مطالعه مبانی علمی خود را افزایش دهند تا از این دست مسائل رخ ندهد.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، نمیتوانیم با توجه به وضعیت، تحصیلات و امید به زندگی مردم رفتاری را با حوزه سلامت داشته باشیم که کشورهایی با اقتصاد و توسعه یافتگی پایین چنین برخوردی را در حوزه بهداشت و درمان داشته باشند مبذول میکند.
*توجه به سلامت مردم، یکی از عوامل توسعه یافتگی
حریرچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از عوامل مهم در توسعه یافتگی و حفظ جوامع توجه به سلامت آن است که گزینه اصلی دولتهای آینده است و یکی از کارهای توصیهای سازمان بهداشت جهانی با توجه به استانداردهای بیشتر رسیدگی به مطالبات مردم است که روز افزون میشود و دولتهای بعدی نیز باید با عقل و تدبیر و کارشناسی علمی و عملی به موضوع بهداشت و درمان بپردازند.
وی افزود: در حال حاضر مردم ما با حقوق خود بیشتر آشنا شدند و علاوه بر حمایت اقتصادی، تکریم و اخلاق حرفهای را نیز میخواهند و همانگونه که ما در دولت خدمت میکنیم و میخواهیم شان ما حفظ شود مردم نیز علاوه بر حمایت اقتصادی خواهان حفظ شان و تکریم خود هستند.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: دو موضوع داریم که با آن ارتباط دارند و به نوعی مستقل هم هستند اینکه عقب ماندگی پرداخت بیمه به ارائه کنندگان خدمت مطرح میشود و وزارت بهداشت بیمهها را پاشنه آشیل معرفی میکند، این است که نقش اساسی در ارائه خدمات دارند اما با تاخیراتی که سازمان سلامت بیمه ایرانیان داشته و تامین اجتماعی که تاخیر خود را جبران کرده خواهان توجه بیشتر بیمهها هستیم اما برخی از بیمهها در مقابل تجمیع بیمهها مقاومت میکنند که دلایل آن نیز مشخص است.
وی گفت: قسمت عمدهای از هزینه سلامت بر مبنای نیروی انسانی، پزشک، پرستار و ... است و بخشی به هزینههای اجتناب ناپذیری چون غذا، آب و ... میپردازد که باید تامین شود و انتظار داریم که بیمهها با نقش اصلی حمایت از بیمهشدگان ایفای نقش کنند.
حریرچی افزود: برخی در مورد تجمیع بیمهها شبهاتی را وارد میکنند اما باید بدانند وزارت بهداشت به دنبال منافع مردم در بحث بیمهها است و بیمه گذاران هم باید با تجمیع به این موضوع بر مبنای حکم قانونی به ارائه خدمات بپردازند و برای بحث بیمهها وزارت بهداشت بحث شرکتهای تامین اجتماعی، بازنشستگی، بیمارستانهای تامین اجتماعی را مدنظر ندارد بلکه وقتی بیمه خریدار واحد است ما شاهد کاهش هزینه و سیاستگذاریهای بهتری خواهیم بود.
*برخورداری از اراده سیاسی بالا، پیش نیاز تجمیع بیمهها
حریرچی در ادامه گفت: مهمترین بحث تجربه کشورهای موفق در تجمیع بیمهها اراده سیاسی بالا است که این پیش نیاز در سازمانهای مختلف با تفکرات و اهداف مختلف حائز اهمیت است و نباید در این راستا مقاومت شود و متاسفانه بیمههای دولتی بیش از اندازه بیمههای پایه همت کردند که باید با همدلی و همزبانی همگی با یک نظر و هدف واحد به سرانجام مورد نظر برسند و بیمهها باید قویتر در نقش خود ظاهر شوند.
حریرچی در ادامه خاطر نشان کرد: کل بیمهها بیمههای پایهای هستند که خدمات تامین اجتماعی و درمانی 16 تا 18 درصد منابع حوزه سلامت را تامین میکنند که در کشورهای مشابه ما نزدیک به 70 تا 80 درصد با مشارکت دولت به سرانجام میرسد در صورتی که تا قبل از طرح تحول 16 تا 18 درصد را بیمار تامین میکرد و 18 تا 20 درصد را دولت تامین میکرد و این باعث میشد که بیمهها ضعیف باشند وقتی کمتر از یک پنجم بازار تامین کننده و اجراکننده راهنمای بالینی بیمه شوندگان باشند مسلم است که به هدف واحدی نمیرسیم بلکه باید بیمهها مجموع نقششان را افزایش دهند و در تجمیع بیمهها اتفاق نظر داشته باشند که نقش دولت و بیمهها حداقل 70 درصد است و مردم با این سیاست گذاری باید کمتر از 30 درصد از جیب خود هزینه کنند.
*گامهای ابتدایی مسیر اعتباربخشی را برداشتهایم
حریرچی در ادامه افزود: اعتباربخشی موضوع مستقلی است که ما در ابتدای راه هستیم و در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که 50 تا 60 سال در اعتباربخشی قدم برداشتهاند و تکامل پیدا کردهاند و در انتخاب بیمارستان تمام اطلاعات نظیر میزان عفونتهای بیمارستانی، اعمال جراحی قلب، احتمال مرگ و ... را درنظر دارند هنوز جای کار داریم که این گام گامی مهم و محترم است و پالایشی بر همین مبنا و شاخصها را ارزیابی کردیم تا بتوانیم بهتر ارزیابی کنیم و ارائه خدمات بیشتری داشته باشیم. اصل پزشک خانواده بر مبنای نظام ارجاع و نظام یک پارچه خدمات است.
وی عنوان کرد: چیزی که از پزشک خانواده در سال 91 مطرح شد فقط به کارشناسی پزشک خانواده برای خدمات سرپایی انجامید و بهداشت و پیشگیری درمان را در پی نداشت و از آنجایی که وزارت بهداشت سیاستبازی نداشت راه آسان لغو دو استان مازندران و شیراز بود اما با حمایت وزارت بهداشت و تقویت این طرح در دو استان مذکور شاهد اضافه شدن 4 استان دیگر هستیم تا به مدلهای طراحیشده نزدیکتر شویم.
*درصدد توسعه پزشک خانواده هستیم
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: اصل پزشک خانواده بر مبنای نظام ارجاع و نظام یک پارچه خدمات است و با 10 میلیون و 200 هزار نفر این طرح را شروع کردیم که قانونی و علمی است و با توجه به شرایط مالی کشور درصدد توسعه پزشک خانواده هستیم.
به گزارش وزارت بهداشت، حریرچی گفت: ما نقش دوگانهای در وزارت بهداشت داریم که نقش اصلی ما تأمین سلامت مردم است و آموزش، پژوهش و تربیت پزشک و پرستار در راستای این هدف است و برخی مواقع فراموش میکنیم و وزیر بهداشت نه برای سلامت بلکه با سرویس ارائه خدمات سنجیده میشود. نقش دوم ما نیز تأمین منافع مردم و ارائهدهندگان خدمت است که باید با هم دنبال شود و وقتی منافع مردم را بررسی میکنیم سایر منافع همراستا با آن را نیز در نظر میگیریم تا شاهد عدالت در سلامت باشیم.
* تبادل نظر و گفتمان، راهکاری برای حل مشکلات
حریرچی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرگار مبنی بر برخی اعتراضات صنفی نظیر اعتراضات صنف رادیولوژیستها، پرستاران و... خاطرنشان کرد: مدتها است که میشنویم هر امتحان جامعه دستیاری، علوم پایه، ورود فوق لیسانس و ... اعتراضاتی را در بر دارد که در برخی مواقع فردی که قبول شده خوب است و هر که نمره کم آورده سؤالاتی را مطرح میکند اما باید بدانیم راه حل قانونی و آییننامه خاصی برای برخی از صنوف داریم و نباید با کوچکترین موضوعی به فکر تجمع باشند بلکه با تبادل نظر و گفتمان میتوان مشکلات را حل کرد که برخی از این تجمعات به ناآشنایی برخی از صنوف و برخی به زیادیخواهی آنها برمیگردد که با تبادل نظر حل خواهد شد.
* شکستن غرور یک مرد یا پدر ایرانی قلب مرا به درد میآورد
حریرچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شکستن غرور یک مرد یا پدر ایرانی به دلیل عدم توانایی مالی برای درمان اعضای خانواده اش، قلب مرا به درد میآورد و حوزه سلامت را غمگین میکند امیدواریم این بغض زمینه بروز انقلاب دیگری از جنس طرح تحول سلامت باشد و مجلس جدید حمایتهای همه جانبه را از مردم صورت دهد.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: مسئولان فعلی و آتی موظف هستند در بحث بهداشت و درمان امکانات را با استطاعت متوسط مردم فراهم کنند و سلسله مراتبی را که مردم عادی طی میکنند را پشت سر بگذارند.
*بسته خدمات دندانپزشکی در راه است
سخنگوی وزارت بهداشت از ارائه بسته خدمات دندانپزشکی از اوایل سال بعد خبر داد، تصریح کرد: در کشور ما دندانهای پوسیده، کشیده شده و پر شده آمارهای بالایی را به خود اختصاص داده است به همین دلیل بسته ارائه خدمات دندانپزشکی برای بیماران را با دو ماهیت پیشگیرانه و خدمات ارزان در نظر گرفتیم برای این منظور ایجاد بیمه تکمیلی خاص برای دندانپزشکی و فراهم کردن مکان مناسب و نیرو در دستور کار است.