ترکیب
نخستین مبحثی که در برنامه ، طراحی مطرح می شود درباره ترکیب و چگونگی آن می باشد ، به این دلیل که یک طراحی هنگامی صحیح و منطقی خواهد بود که عناصر شکیل دهنده آن به گونه ای مطلوب ترکیب شده باشند.
به طور کلی معماری عناصریست که به گونهای با هم ترکیب شده و موقعیت آن به چگونگی عناصر تشکیل دهنده آن بستگی کامل خواهدداشت .
به طور کلی ترکیب دارای مفاهیم و قوانین بسیار زیادی بوده ، ولی در اینجا فقط به عدادی از آنها که ضروری می باشد می پردازیم .
خصوصیات ترکیب
تعادل و توازن:
تعادل یکی از مهمترین عوامل ترکیب می باشد . برای آنکه یک ساختمان استوار بماند تعادل بین نیروهای فشاری و اجزاء نگهدارنده لازم بوده و بطور کلی برای آنکه ساختمان بتواند وظیفه خود را انجام دهد تعادل میان تأسیسات و فضاها و تمام اجزاء آن ضروری می باشد .
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
تناسب و مقیاس:
مفهوم تناسب و مقیاس به مفهوم تعادل بسیار نزدیک می باشد و می توان با دیدی مشابه این دو عامل را مورد بررسی قرار داد و نیز در زمینه های جتماعی ، در طبیعت و در امر ساختمان می توان این مفاهیم راجستجو نمود . تناسب مقیاس جزء ضروریات یک ترکیب محسوب می شود.
وحدت ، هماهنگی و تضاد :
وحدت را باید در تعادل و تناسب جویا شویم ، وحدت در رفتار انسان نیز ضروری بوده و از طریق وحدت و هماهنگی در جسم و روح است که انسان می تواند به اعمال بزرگ و پر ارزش دست یابد.
نحوه ترکیب رنگهای ساختمانی
برای بدست آوردن رنگ دلخواه خود باید با نحوه ترکیب رنگهای ساختمانی آشنایی مختصری داشته باشیدبرای همه مشخص است که انتخاب رنگ با توجه به روحیات و به تناسب تفوت های فردی طیف های گسترده ای از رنگ را بوجود می آورد که در زیر به چند نمونه از انها اشاره شده است. البته در این ترکیب با توجه به اندازه ای که از هر رنگ استفاده می شود می توان طیف های بیشتری ( روشن و سیر) ایجاد کرد.
رنگ های اصلی: آبی- قرمز- زرد رنگ های روشن : رنگ اصلی + سفید رنگ های تیره : رنگ اصلی+ سیاه ترکیب رنگها قرمز + زرد = نارنجی آبی + قرمز = بنفش آبی+ زرد = سبز سبز + مشکی = سبز لجنی
رنگ نور خالص و ترکیبی :
نکته دیگر که باید در تحلیل رنگ نور متذکر شد ، این است که ما دو نوع رنگ در نور داریم ، رنگ نور خالص (مثل ارغوانی خالص و زرد خالص) ، یا رنگ نور ترکیبی (مثل ارغوانی حاصل از ترکیب نورهای آبی و قرمز ، یا زرد حاصل از ترکیب نورهای سبز و زرد).
ترکیب بندی در عکاسی معماری: فضا، الگو، آبستره و خطوط
بناها سوژه هایی پر از تنوع و فراوانی هستند. هر عکاسی دوست دارد که عکسهایش منحصر به فرد باشند. با وجودی که اکثر اوقات ما با دیدی کلی گرایانه به اطراف نگاه میکنیم ولی در این مطلب لنزک به شما میآموزیم که چگونه با دقت بیشتری به سوژهها و محیط اطرافتان بنگرید تا عکسهایی خاص و کم نظیر را ثبت نمایید.
خطوط راهنما
خطوط راهنما نگاه بیننده را به سمت مشخصی معطوف میکنند. شما میتوانید با این خطوط چشمشان را به محل مشخصی بچرخانید. مثلا این عکس پلکان چشم بیننده را به سمتِ در هدایت میکند: