یکی از مهمترین بخش های تجارت طراحی محیط آن است، امروزه اغلب فروشگاه های بزرگ و کوچک دنیا توجه ویژه ای به طراحی و دکوراسیون محل خود می کنند و در این راه هزینه های هنگفتی را نیز متحمل می شوند،
دکوارسیون نقش بسیار مهمی در فروش دارد و در ایران نیز اغلب مغازه ها از این امر جدا نیستند.
طراحی ویترین و دکوراسیون داخلی مغازه از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه با استفاده از یک دکوراسیون جذاب و کارا میتوان مشتری بیشتری داشت و در عرصه ی رقابت در بازار ، گوی سبقت را از سایر فروشندگان ربود.به همین دلیل در اینجا میخواهیم نحوه طراحی جذاب مغازه را برایتان شرح دهیم.
خوانایی و شفافیت در طراحی ویترین مغازه
طراحی ویترین مغازه اگر به صورت استاندارد و مطابق با اصول حرفه ای طراحی و پیاده سازی شود تاثیر مثبت تری را روی مشتریان شما خواهد گذاشت، بهتر است ویترین مغازه تان پیغامی صاف و شفاف را برساند، داشتن ویترینی زیبا و در عین حال کاربردی کار سختی نیست در نهایت امکان موفقیت شما نیز بالاتر خواهد رفت.
رنگ و نور در طراحی ویترین مغازه
استفاده از رنگ بندی مناسب و دکوراسیونی حرفه ای و نور پردازی مناسب قطعا در این زمینه می تواند بسیار مناسب باشد. به میزان روشنایی مغازه ی خود اهمیت دهید ؛ به صورتی که هیچ جا تاریک نباشد زیرا تاریکی احساس ناامنی ایجاد می کند و باعث می شود که مشتری علاقه ای به بازدید از فضا نداشته باشد . اما کل فضا را به یک اندازه نورپردازی نکنید ، نورپردازی بیشتر تنها برای نقاطی است که کالاها و خدمات مهم تر قرار دارند. استفاده از رنگ بندی مناسب و دکوراسیونی حرفه ای و نور پردازی مناسب افراد بیشتری را به سمت ویترین مغازه شما جلب می کند.
هنرهای مفهومی در طراحی ویترین مغازه
استفاده از هنرهای مفهومی هم می تواند به متفاوت شدن طراحی ویترین مغازه شما کمک کند.همین کار باعث می شود تا مخاطبان و مشتریان بیشتری به سمت این مغازه جذب شوند، طراحی کردن چنین ویترینی اصلا سخت نیست، فقط باید برای ارائه مفهوم آن چه که در مغازه دارید راه جدید تری را برگزینید.
تفاوت طراحی ویترین مغازه و طراحی دکوراسیون داخلی منزل
برای طراحی ویترین مغازه باید به روشی عمل نمود تا بتوان انتظارات مراجعه کنندگان را بر آورده کرد.به همین منظور شاید این کار نسبت به طراحی داخلی منزل کمی دارای پیچیدگی ها خاص خود باشد و باید با وسواس بیشتری انجام شود. اگر طرح اصلی رضایت بخش نباشد هر چقدر هم که از متریال های لوکس و مدرن استفاده شود در نهایت نمی تواند انتظارات را از یک ویترین خود بر آورده کند.
استفاده از جنس های مغازه در ابعاد بزرگ تر برای طراحی ویترین
برای این که مشریان تان بتوانند ارتباط راحت تری را با مغازه شما پیدا کنند می توانید از خود جنس های مغازه در ابعاد بزرگ تر استفاده کنید، اجناس را روی هم بچینید نه در کنار هم و سعی کنید که از ارتفاع استفاده کنید بیشتر از آنکه از عرض استفاده کنید زیرا چشم ارتفاع را بیشتر می بیند
استفاده از لوازم دکوری منحصر به فرد در طراحی ویترین مغازه
برای این که ویترینی منحصر به فرد و متفاوت داشته باشید باید هم منحصر به فرد فکر کنید و هم منحصر به فرد عمل کنید. ایده منحصربفرد می تواند هر کسی را پشت ویترین مغازه شما میخکوب کند و حتی باعث شود تا آن ها به داخل مغازه هم بیایند به امید دیدن وسایل و لوازم دکوری جذاب تر. پس از استفاده از این لوازم دکوری غافل نشوید.
ویترین مغازه، بهترین پیام رسان شما
فاصله ی مناسب بین ویترینها را رعایت کنید ,راهروها را با ویترین زیاد پر نکنید و در صورتی هم که این کار را انجام دادید فاصله بین ویترین ها را طوری در نظر بگیرید که دو سری از مشتریان به راحتی در آن گردش داشته باشند .همیشه رعایت نظم مهم است ، فضا را جوری چیدمان کنید که کالاهایی که همگروه هستند در یک بخش چیده شوند .
با ویترین مغازه ها مشریانتان را کنجکاو کنید
ویترین است که بیننده را به سمت مغازه کشانده و باعث می گردد تا او تصمیم به بازدید از محیط درون مغازه نماید. بله حال که مشتری کنجکاو شده و به داخل مغازه امده است باید با دکوری مناسب و طراحی حرفه ای کاری کنید که او مدت زمان بیشتری را درون مغازه بماند تا احتمال خرید ان افزایش یابد.
تلفیق دو هنر در طراحی ویترین مغازه
برای طراحی ویترین مغازه ها می توانید دو هنر را با هم ترکیب کنید تا به نتیجه بهتری برسید، مثلا هنر نقاشی و هنر طراحی دکوراسیون را با هم ترکیب کنید. چیدمان دکوراسیون داخلی مغازه را طوری انجام دهید که کالاهای با ارزش تر در معرض دید بیشتری باشند و همچنین نور پردازی بیشتری روی آنها انجام دهید
تکرار المان در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه
تکرار یک المان در طراحی ویترین یک مغازه هم می تواند راهگشا باشد به شرطی که این تکرار آزار دهنده نباشد.در آرایش و چیدمان ویترین های فروشگاه ها هم از قاعده های تکرار یک عنصر استفاده می شود و کاربرد هوشمندانه آن منجر به ایجاد زیبایی، نظم و جذابیت خواهد گردید و زیبایی ساده و منظمی به عناصر درون کادر ویترین میدهند و همچنین توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب میکنند.