سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

مقدمه:

خانه معظمی ها در گلپایگان در محله ای به نام سررباطان واقع شده است.این مکان در گذشته محل سکونت خان های گلپایگان بوده است به همین دلیل تعداد زیادی از خانه های قدیمی تقریبا به یک سبک در این مکان وجود دارد که به فاصله های نزدیکی از یکدیگر قرار گرفته اند.

و تصمیم گرفتیم قدم در راه بررسی مرمت خانه تاریخی معظمی ها بر داریم…

فصل اول : شناخت اثر
۱٫ شناخت اثر
۱٫۱٫ شناخت جغرافیایی
شهر گلپایگان، مرکز شهرستان گلپایگان، با پهنه ای حدود ۳ هزار و ۳۶۰ هکتار، در باختر استان اصفهان، در مسیر راه خمین – خوانسار، در ۳۳ درجه و ۲۷ دقیقه و ۱۵ ثانیه پهنای شمالی و ۵۰ درجه و ۱۷ دقیقه و ۱۵ ثانیه درازای خاوری نسبت به نیمروز گرینوبچ و بلندی یک هزار و ۸۳۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان از سوی شمال و باختر به استان مرکزی، از خاور به شهرستان برخوار و میمه و از جنوب به شهرستان خوانسار محدود است. هوای گلپایگان معتدل و خشک بوده و بیش ترین درجه حرارت در تابستان ها ۳۷ درجه سانتی گراد بالای صفر و کم ترین آن ها در زمستان ها ۱۰ درجه زیر صفر است. میانگین باران سالیانه گلپایگان ۳۰۰ میلی متر می باشد. شهرستان گلپایگان از نواحی نیمه بیابانی است و به دلیل نزدیکی به کویر مرکزی، بارندگی آن کم و دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم است. در اثر دگرگونی درجه حرارت بادهادی شدید در روی زمین می وزد که گاهی تا چندین روز ادامه دارد.

برای دانلود ، مشاهده برخی اسلایدها و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..

بخشی از مطالب:
۱٫۱٫ ۱٫ شهر گلپایگان
گلپایگان یکی از شهرستان های استان اصفهان است که کوهستان های آن را مراتع سرسبز و ییلاقی تشکیل می دهند و همراه با رودخانه ها ی منطقه؛ چشم انداز طبیعی زیبایی به وجود می آورند. پیشینه تاریخی و کهن شهرستان گلپایگان، سبب وجود مساجد قدیمی و مراکز عبادی اسلامی در این شهرستان شده که علاوه بر تقدس و قدمت طولانی آن ها معماری خاص نیز از ویژگی های این مکان ها است. مردم این منطقه به کشاورزی و دام داری اشتغال دارند و برخی از انواع صنایع نیز در این منطقه دیده می شود.
۱٫۱٫۱٫۱٫خصوصیات اقلیمی

کوهستان‌های پوشیده از مراتع و رودخانه‌های منطقه چشم انداز طبیعی زیبایی به وجود می‌آورند. سلسله جبال مرکزی ایران از این شهرستان می‌گذرد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۱۸ متر است. (مبنای ارتفاع = سطح متوسط آب خلیج فارس در منطقه فاو که مبنای مسطحات اروپائی می‌باشد.)
گلپایگان از طرف شمال به خمین(کمره) و قسمت کوچکی از مغرب به کوه‌های بختیاری والیگودرز و از طرف جنوب به خوانسارو کوه های بختیاری و از طرف مشرق به میمه و کوه شیخ احمد و کوه سرخ و کوه صالح پیغمبر و ماهور گل گله و بیشه و از طرف جنوب شرقی به نجف اباد محدود است.۱

تغییر شکل سطح زمین در دشت گلپایگان که برداشت بی رویه آب زیرزمینی یکی از عوامل اصلی آن است، دارد خودش را نشان می‌دهد. فرونشست زمین می‌تواند باعث آسیب های جبران‌ناپذیری به ساختمان ها، چاه ها، زمین های کشاورزی و شریان های حیاتی گردد. فرونشست زمین، یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی است که در اثر زیاده روی‌های آدمی در بسیاری از نقاط جهان از جمله در گلپایگان، در حال وقوع است.۱
ارتفاعات شهرستان گلپایگان که دنباله شرقی سلسله جبال زاگرس و غالباً از کوه‌های اطراف اصفهان جدا شده، متعلق به دوران دوم زمین‌شناسی بوده و به صورت چندین رشته موازی از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد می‌یابد.
۲٫۱٫۱٫۱٫خصوصیات زمین شناسی
خصوصیات زمین وزلزله خیزی:پوشش سطح دشت گلپایگان رسوبی است که در افق های بالایی شامل :عدسی های نسبتا ضخیمی از نهشته های باتلاقی نیز می گردد.لایه مزبور دربالا بیشتررس وسیلیت ودرانتها شن وماسه است.ازنظر زلزله در پهنه بندی زلزله باخطر کم قرار گرفته است.چون از قسمت شمال باگسل فرعی موته واز قسمت شرق باگسل فرعی جوشقان احاطه شده است.
۳٫۱٫۱٫۱٫سیر تحول تاریخی
سابقه سکونت در گلپایگان
سابقه سکونت در گلپایگان به دوران پارینه سنگی میانه و نو سنگی می‌رسد. این ادعا را ازجمله، سنگ نگاره‌هایی که بیانگر اشیایی از قبیل چماق و تیر و کمان و کمند و کهن‌ترین سازهای ایرانی است، اثبات می‌کند. البته روش‌های علمی که برای تعیین تاریخ دوره‌های پارینه سنگی به کار می‌رود، هنوز بر روی آثار به دست آمده از گلپایگان انجام نشده‌است، و به همین دلیل نمیتوان بطور دقیق سابقه سکونت در گلپایگان را مشخص نمود.
تاریخچه شهر گلپایگان
گلپایگان‌در اواخر دوران ساسانی از جایگاه تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و استراتژیک ویژه ای برخوردار بوده و گردپاذکان نام داشته است. شهر گلپایگان در دهه های نخستین سده نخست هجری قمری به دست مسلمانان افتاد و از آن پس در قلمرو امویان، عباسیان، صفاریان، دیلمیان، سلجوقیان، خوارزم شاهیان، مظفریان و ایلخانیان مغول قرار داشت. شهر گلپایگان در روزگار فرمانروایی صفویان از مراکز مهم علم و ادب بوده است.۱
بعد از هجوم اعراب گلپایکان (مثل دیگر شهرهای این سرزمین) در قلمرو امویان، عباسیان، صفاریان، دیلمیان، سلجوقیان، خوارزم شاهیان، مظفریان و ایلخانیان مغول قرار داشت.
در دوران بعد از اسلام به ویژه در دوران عباسیان، گلپایگان از مناطق آباد کشور بوده‌است، اوج شکوفایی شهر در زمان حکومت سلجوقیان به خصوص محمد بن ملکشاه سلجوقی بوده که بناهای زیادی از جمله مناره و بازار و مسجد جامع را از خود باقی گذاشته‌است.
گلپایگان در حمله مغول‌ها آسیب فراوان دید. به دنبال آشوب‌های اسماعیلیه و فتنه مغول این شهر از اعتبار و رونق ساقط گشت و تنها در زمان «اوزون حسن» (ابو النصر حسن بیگ بن عثمان بیگ، سرسلسله آق قویونلو) ۸۸۲- ۸۲۸ ق بار دیگر نامی از آن بر سر راه تجاری همدان به اصفهان به میان می‌آید.۱
وجود کاروانسراهای متعدد در منطقه و آثار تاریخی حکایت از اهمیت و آبادانی این شهر در دوره‌های مختلف تاریخی دارد.
آخرین دوران طلایی رونق شهر مقارن با دوران حکومت شاه عباس کبیر و امارت امامقلی خان است.
با شروع فتنه افغان، گلپایگان که مقر فرماندهی علیمردان خان بختیاری و محل تجمع نیروهای کمکی به اصفهان بود به شدت از طرف محمود افغان مورد انتقام جویی واقع گشت و نه تنها اکثر اهالی آن از دم تیغ گذشتند بلکه اغلب آثار و ابنیه و تاسیسات کشاورزی و قنوات آن هم تخریب گشت و دیگر هرگز این شهر به اعتباری که در گذشته داشت، دست نیافت.
در زمان قاجاریه خصوصاً زمان ناصرالدین شاه و حکومت ظل السلطان بر اصفهان (که «اِبْراهیم‌ْ خان‌ِ صَدیق‌ُ المَمالِک‌» به فرمانروایی گلپایگان فرستاده شد)، شهر در استانه نابودی قرار گرفت.

و….

فهرست مطالب:

فصل اول : شناخت اثر
۱٫ شناخت اثر
۱٫۱٫شناخت جغرافیایی
۱٫۱٫۱٫شهر گلپایگان
۱٫۱٫۱٫۱٫خصوصیات اقلیمی
۲٫۱٫۱٫۱٫خصوصیات زمین شناسی
۳٫۱٫۱٫۱٫سیر تحول تاریخی
۲٫۱٫۱٫خانه معظمی ها
۲٫۲٫۱٫۱٫موقعیت اثردربافت
۲٫۲٫۱٫۱٫همسایگی اثر
۲٫۱٫شناخت اجتماعی
۱٫۲٫۱٫عملکرد
الف.معرفی فضا
ب.معرفی فضاهای خانه معظمی ها
۳٫۱٫شناخت کالبدی
۱٫۳٫۱٫مصالح ساختمانی و فن ساخت
۴٫۱٫تزینات
فصل دوم:آسیب شناسی
۲٫آسیب شناسی
۱٫۲٫فرآیند مطالعات آسیب شناسی
۲٫۲٫ مراحل فرآیند مطالعات آسیب شناسی
۳٫۲٫ شناخت مصالح به کار رفته
۴٫۲٫ تعیین وتفکیک آسیب ها
۱٫۴٫۲٫ آسیب شناسی بنا
۲٫۴٫۲٫ دسته بندی عوامل مخل
۳٫۴٫۲٫ عوامل طبیعی
۴٫۴٫۲٫عوامل انسانی
۵٫۲٫روشهای شناسایی عوارض و عدم تعادلها
جداول آسیب شناسی
جداول آسیب نگاری
فصل سوم : طرح احیا
مقدمه
۳٫۱٫مراحل مختلف انجام مطالعات وتهیه طرح مرمت واحیا
۳٫۲٫روش های رایج مرمت بناهای تاریخی
۳٫۳٫شرح روشهای مختلف مرمت به اختصار
۳٫۴٫تعاریف مرمت
۳٫۵٫طرح مرمت خانه معظمی ها
۶٫ ۳ .کاربری جدید

و…….

مقدمه :

امروزه با تحقیقات و پیشرفت بعمل آمده در زمینه تولید مواد کامپوزیت ساندویچ پانلها به عنوان یکی از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم طراحی و تولید می شوند. پانلهای سبک با قابلیت مقاومت بالا اولین بار در ساخت آشیانه هواپیماهای جنگی در طی جنگ دوم جهانی مورد استفاده قرار گرفته اند از آن زمان و با پیشرفتهای مهم در زمینه طراحی و ساخت این مواد امروزه ساندویچ پانلها در گستره وسیعی از ساخت شاتلهای فضایی تا تولید دربهای معمولی ساختمانهای اداری و مسکونی بکار برده می شوند.

طراحی ساندویچ پانلها کاری بسیار پیچیده برای رسیدن به نیازمندیهای خاص مانند مقاومت حرارتی، آب بندی، مقاومت مکانیکی، مسائل بهداشتی، ایمنی در مقابل حریق و مسائل زیست محیطی است. ساندویچ پانلها برای دستیابی به این موارد طراحی و تولید میشوند. به دلیل عایق بودن و دارا بودن جداره های داخلی و خارجی رنگی پانلهای پیش ساخته یکی از بهترین مصالح پیش ساخته برای جلوگیری از نفوذ آب و هدر رفتن انرژی به شمار می روند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

ساندویچ پانلها روشهای بسیار آسان و اقتصادی برای تمام نیازمندیهای ساختمانی ارائه می دهند و قابل استفاده در کارخانجات و ساختمانهی صنعتی، انبارها و انبارهای مواد غذایی و کشاورزی، ساختمانهای پیش ساخته، سالنهای ورزشی و استخرهای شنا، تجهیز کارگاه، سالنهای پرورش مرغ، سیلوها و فروشگاه های بزرگ و ساختمانهای نظامی و دولتی و شخصی می باشند.

با توجه به نیازهای وسیع ذکر شده و لزوم بهبود کیفیت تولید ساختمان همانطور که در غالب کشورهای بزرگ نیز متداول است باید روشهای تولید صنعتی ساختمان بطور جدی مورد توجه قرار گیرد . یکی از این فنون مطرح شده در دو دهه اخیر استفاده از صفحات ساندویچی متشکل از دو لایه بتن مسلح با شبکه جوش شده و یک لایه پلی استایرن است که در برخی طرحهای ساخت مسکن در ایران به کار گرفته شده است . که این نو ساندویچ پانل نسبت به نوع جدیدتر آن که از ورق های گالوانیزه یا آلومینیومی ساخته شده سنگین تر است .

12-9-2015 6-01-23 PM

امروزه با تبدیل این لایه های بتنی به فلزی وزن آن نیز کمتر شده و در مقابل زلزله خطر آن نیز کمتر از نوع بتنی آن است .
ساندویچ پانل (به انگلیسی :(Sandwich panel یا پنل کامپوزیت آلومینیوم (ACP) ( به انگلیسی : ( Aluminium Composite Panelو همچنین مصالح کمپوزیتی آلمینیومی (ACM)(به انگلیسی : Aluminium Composite Material)
از ترکیبات سبک و مرکبی تشکیل شده است که از دو طرف به دو لایه محدود شده است و در میان آن یک لایه عایق قرار دارد (همانند یک ساندویچ همبرگر که نان آن همبرگر را از دو طرف پوشانده است) این عایق نرم و انعطاف‌پذیر است. ساندویچ پانل‌ها از موادی مانند پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شوند.

کاربرد ساندویچ پانل
استفاده از ساندویچ پانل در انواع سرد خانه‌ها و صنایع برودتی دفاتر کارگاهی درمانگاه صحرایی سرویس بهداشتی نمازخانه و محیط آموزشی، تعمیرگاه سیار، پست نگهبانی، ویلاهای یک و دو طبقه- واحدهای امدادی در زمانهای بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله، دیوار و سقف سالن‌های تولید، ساختمان‌های اداری و هتل‌ها، کانکس، کانتینرها کاربرد ساندویچ پانل در مخازن چند جداره، پوشش سوله انبارها، خانه‌ها و ویلاهای، ساندویچ پانل در صنایع، پوشش سوله، باشگاه و سرد خانه، واحدهای امدادی در زمانهای بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله، مسکونی، انبار غلات و مدارس و درمانگاه‌های سیار، سردخانه گوشت و لبنیات، خانه‌های سیار و کاروان‌ها و استخرهای سرپوشیده و سالن‌های ورزشی، دیوار و سقف ساختمان‌های صنعتی، دیوار و سقف کاذب و دیوار تقسیم داخلی و اتاق‌های اداری در کارخانه‌ها می‌باشد. همچنین ساندویچ پانل‌ها کاربردهای گوناگونی دیگری هم در صنایع مختلف دارد ازجمله ساخت کانکس ، کانتینر، کانکس‌های یخچال دار ثابت و متحرک، سازه و خانه پیش ساخته، کمپ‌ها اسکان موقت، سوله ، سازه فلزی، سازه فضایی، انبار و بار انداز، مجتمع‌های ورزشی، کارخانه صنعتی و تولیدی، سردخانه‌های صنعتی و نیمه صنعتی ، ساختمان های اداری  و تجاری و کلیه سازه ها و ساختمان ها با کاربردهای گوناگون میباشد.

انواع ساندویچ پانل
این ساندویچ پانل ها در انواع ساندویچ پانل پلی یورتان ، ساندویچ پانل سقفی ، ساندویچ پانل دیواری ، ساندویچ پانل سردخانه ای تولید می گردد. ساندویچ پانل ها از دورو ورق تشکیل شده که نوع ورق می تواند ورق گالوانیزه ، آلومینیوم ، آلوزینگ و یا دورو فویل یا یکرو ورق و یکرو فویل باشد . با توجه به تنوع پانل ها در نوع استفاده از ورق باید توجه داشت که ورق تاثیر بسیاری در کیفیت و دوام و عمر آن دارد.

انواع ساندویچ پانل پلی یورتان ، ساندویچ پانل سقفی ، ساندویچ پانل دیواری ، ساندویچ پانل سردخانه ای تولید می گردد

پانل سردخانه ای
پانل دیواری
پانل سقفی

پانل سقفی
پانل سقفی با استفاده از بهترین مواد اولیه ، تکنولوژی روز و پرسنل متخصص و متعهد ، از ضخامت ۴ الی ۲۰ سانتی متر با فوم تزریقی پلی یورتان سخت ( دانسیته ۲±۴۰) تولید می شود . این پانل مقاوم در برابر رشد گیاهان و قارچها بوده و به علت نداشتن بو ، عدم ریزش مواد و عدم امکان زندگی حشرات در داخل فوم بهترین نوع پوشش در سقف مجتمع های صنعتی می باشد . پانل سقفی با ضریب هدایت حرارتی بسیار پایین از نوع بهترین عایق های صنعتی جهت پوشش سقف می باشد . عرض مفید پانل سقفی ۱/۰۸ متر می باشد . ضمناً به دلیل داشتن یک خط منحصر بفرد در رول فرم پانل سقفی ، بهترین نوع آب بندی و زیبایی سطح کار در هنگام اورلپ کردن دو پانل سقفی را بر روی یکدیگر ممکن می سازد .

پانل سقفی با استفاده از بهترین مواد اولیه ، تکنولوژی روز و پرسنل متخصص و متعهد ، از ضخامت ۴ الی 20 سانتی متر با فوم تزریقی پلی یورتان سخت ( دانسیته 2±40) تولید می شود
اورلب کردن ۲ پانل سقفی و آبندی مناسب

اورلب کردن 2 پانل سقفی و آبندی مناسبپانل دیواری
نوعی از مصالح ساختمانی که از دو لایه ورق که مابین آنها فوم تزریق شده است و جهت پوشش دیوار بکار می رود را ساندویچ پانل دیواری می نامند که بهترین نوع فوم مصرفی در ساندویچ پانل دیواری فوم پلی اورتان می باشد.  پانل دیواری یکی از بهترین گزینه ها جهت پوشش دیواره های فضاهای صنعتی ،سردخانه ها ،کانکس ها ، ساختمان های پیش ساخته و… می باشد. این پانل با عرض مفید ۱/۱۴ متر سهولت در طراحی فضاها را فراهم می کند . گستره ضخامت از ۴ تا ۲۰ سانتی متر در این نوع پانل امکان ایجاد پوششی مناسب جهت آب و هواهای مختلف را فراهم می کند . با استفاده از عایق فوم پلی یورتان و بهترین کیفیت ممکن (فوم آلمانی )، پانل دیواری را بهترین گزینه جهت پوشش سردخانه ها و یخچالهای صنعتی می کند.

مقدمه
ساده ترین تعریفی راکه بخواهیم برای آجر بنمائیم آن است که بگوئیم آجر سنگی است مصنوعی که از پختن خاک رس با استخوان بندی اصلی سنگ بدست می آید و ابعاد و تعداد آن مطابق احتیاج ما قابل تغییر می باشد .
آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌ است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سا بقه باستانی دارد. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

تاریخچه

قدمت آجر بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد.در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است وازه آجر بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آنها را می نوشتند گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند .

دست کم ۵۰۰۰ سال است که آجر ساخته شده از خاک رس به کار می‌رود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بین‌النهرین و دره سند در پاکستان به کار بردند. در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آن‌ها، مخلوط می‌کردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالب‌های مستطیلی می‌ریختند و در آفتاب می‌پختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمی‌توانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست می‌آید که محکم تر و در برابر هوا مقاوم‌تر است.
در ادوار باستان در کناره رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب می‌کرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر می‌شد ترک‌هایی به وجود می‌آمد که لای خشک به صورت مکعب‌های نامنظم در می‌آمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینه‌ای در آن روزگار مصرف می‌شد. در قدیم درایران هر جا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر معمول شده است

مراحل پخت آجر
مراحل ساخت آجر عبارتند از : کندن و استخراج مواد خام، آماده سازی مواد اولیه، قالب گیری، خشک کردن، تخلیه و انبار کردن محصول.
۱٫تهیه خاک رس: خاک رسی که برای آجر انتخاب می‌کنند لازم نیست که رس خالص بوده فقط کافی است که ناخالصی نظیز چوب، زغال، ریشه گیاهی نداشته باشد. زیرا این مواد هنگام پختن آجر در داخل کوره سوخته و جای آن خالی می‌ماند و مقاومت آجر را کم می‌کند.
۲٫عمل آوردن خاک: منظور از عمل آوردن خاک آنست که خاکی یکدست و عاری از کلوخه و مواد خارجی مخصوصا مواد آلی داشته باشیم. برای اینکار خاک را هوا می‌دهند، آن را آسیاب می‌کنند و اگر بخواهند آجر مرغوب تهیه کنند آن را می‌شویند. پس از خشک شدن از الک‌های مخصوص می‌گذرانند و دانه‌های درشت آن را جدا می‌نمایند. بعد از تهیه مصالح اگر بخواهند از آن بلافاصله استفاده نمایند آن را به سالن‌های ساخت گل می‌برند و در غیر این صورت آن را در سیلوهای مخصوص انبار می‌نمایند.
۳٫ساختن گل: در حدود ۲۰ گرم از وزن خاک به آن آب اضافه می‌نمایند. آب مورد نیاز باید فاقد مواد خارجی بوده و همچنین نباید آبی باشد که در مراحل مختلف تهیه آجر با خاک رس ترکیب شیمیایی بدهد. بعد از اضافه کردن آب به خاک آن را خوب مخلوط می‌کنند تا تمام ذرات آن در مجاورت آب قرار گیرد و تر بشود. سپس آن را مدتی به حال خود رها می‌کنند تا رفته رفته اب به تمام ذرات خاک نفوذ کرده و آن را تر نماید و گل به شکل خمیر یکنواختی در آید. آنگاه آن را با لگد زدن ورز می‌دهند و به یکنواخت شدن گل و باز شدن کلوخه‌هایی که هنوز در مجاورت آب قرار نگرفته‌اند کمک می‌کنند. مقدار آب موجود در گل باید به حداقل ممکن برسد و فقط شکل دادن گل را ممکن سازد. زیرا هرقدر آب گل زیادتر باشد خشک شدن خشت مشکل تر و پر هزینه تر می‌شود و بعد از آن که آب درون آن متصاعد گردید فضای خالی آن در خشت باقی می‌ماند و موجب پوکی آجر می‌گردد.
۴٫قالب گیری یا خشت زنی: در کارخانه‌های قدیمی خشت زنی با دست انجام می‌گردید. به این صورت قالب چوبی به شکل آجری که می‌خواستند تهیه نمایند می‌ساختند. سپس آن را با دست از گلی که قبلا تهیه شده و آماده بود پر می‌کردند. با فشار انگشتان کلیه فضای خالی که ممکن بود وجود داشته باشد پر می‌نمودند. سپس سطح خارجی را با دست صاف و صیقلی می‌کردند. بعد قالب را که ته نداشت و فقط یک چهار چوب بود را بلند می‌کردند در نتیجه خشت‌های قالب گیری شده در محل خود باقی می‌ماندند.
۵٫خشک کردن خشت: پس از چند ساعت که از زدن خشت می‌گذشت و تقریبا خشت می‌توانست قالب هندسی خود را حفظ کند آن را از محل خود بلند کرده و از سمت سطح باریک تر پهلوی یکدیگر می‌چیدند. و بدین ترتیب سطوح بیشتری از خشت را در معرض جریان باد قرار می‌دادند و به خشک شدن سریع تر خشت کمک می‌کردند. البته در این روش به علت غیر فنی بودن اولا در سطح خشت ناهمواری‌های شدیدی ایجاد می‌شد و در ثانی به علت آن که سطح روی آن در اثر کوران هوا زودتر خشک می‌شد ولی مغز آن هنوز رطوبت داشت و برای آن که رطوبت مغز به خارج هدایت شود ناچار در سطح آن ترک‌هایی ایجاد می‌شد .

انواع کوره‌های آجر پزی
پس از خشک شدن خشت ها را در کوره می چینند طرز چیدن آنها طوری است که بین آنها فاصله وجود دارد تا گازهای داغ و شعله بتواند از لای آنها عبور کند کوره های آجر پزی سه نوع هستند:
کوره تنوره ای هوفمان و تونلی
کوره ی هوفمان :
از نوع کوره هایی است که در آن حرارت متغیربوده و آجرها ثابت هستند. هر کوره هوفمان دارای تعدادی حجره و یا اتاق بهم پیوسته است که دور تا دور کوره قرار گرفته اند و به آنها هب(( قمیر )) گفته می شود.محصول این کوره از لحاظ کیفیت و هزینه تولید، مناسب می باشد.
کوره ی تونلی :
از نوع کوره های است با آتش ثابت،که خشت ها توسط واگن های متحرک، به داخل کوره رانده می شوند. محصول این کوره، آجرهای ممتازی هستند که بیشتر برای کارهای تزیینی و نمای ساختمان بکار می روند.
قابل ذکر است که کوره های تونلی مدرن ترین کوره های آجر پزی می باشند که در آنها سرامیک های ممتاز و صنعتی نیز می پزند.
ویژگی آجر خوب
آجر خوب باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ بدهد صدای زنگ نشانه سلامت توپری و مقاومت و کمی میزان جذب آب آن است آجر خوب باید در آتش سوزی مقاومت کند و خمیری و آب نشود رنگ آجر خوب باید یکنواخت باشد و همچنین باید یکنواخت و سطح آن بدون حفره باشد سختی آجر باید به اندازه ای باشد که با ناخن خط نیفتد
آجرهای سبز مقاوم هستند و صدای زنگ می‌دهند و آجر نامقاوم و گل بهی صدای تاپ تاپ می‌دهد. آجرنباید کمتر از ۸ درصد وزنش آب به خود جذب کند؛ زیرا اگر بیشتر جذب کند پوک و شکننده خواهد شد و در صورتی که آب کمتری جذب کند ملات را خوب به خود نمی‌گیرد. وزن مخصوص آجر مقاوم بیشتر از نوع نا مقاوم آن است.
انواع اجر تزیینی
آجر واکوب و آبمال = (آجر صاف جهت نمای ساختمان مانند نمای گنبد قابوس) برای ساختن آجرهای صاف جهت کار در نما، خشت بیرون آمده از قالب چوبی مانند ماله واکوب می‌کردند وبا دست آغشته به آب رویه آن را صاف می‌کردند. نمونه قدیمی این شیوه را در آجرهای نمای گنبد قابوس شاهد هستیم.
آجر پیش بر = ( خشتی که هنوز خشک نشده به وسیله برنده برش میدادند ) با توجه به طرح و نقشه ی تهیه شده و در اندازه‌های مشخص، در محل نزدیک به کار، خشت نیمه خشک را با چاقو به شکل مورد نظر برش داده و بعد از خشک شدن کامل، به کوره می‌بردند. آجرهای پیش بر از نظر سطح در دو نوع ساده ونقش دار تهیه می‌شوند. این آجرها در دو دسته آجر وآجر سفال تهیه می‌شوند.
آجر مهری =(دارای نقوش برجسته یا فرورفته مانند مسجد جامع گناباد دوره سلجوقی –گنبد سلطانیه دوره ایلخانیان) نقش اندازی روی آجر چه به صورت برجسته و چه فرو رفته که در مواردی محدود، به گونه پیش بر و دست کار صورت می گرفته و در عمده آثار به کمک قالب انجام
می شده است. از قرن چهارم با آجرهای سفال نقش دار برخورد داریم. این آجرها از نظر شکل متنوع بوده و به صورت‌های لوزی – بادامی – ستاره‌ای شکل – چلیپا و… ساخته می‌شوند. ازمسجد جامع گناباد از دوران سلجوقی، آجرهای نقش برجسته و مشبک با نقش‌های هندسی و کار گره در شکل‌های مربع و مستطیل بدست آمده است.
آجر تراش =در ایران قطعه‌های گوناگون پاره آجر از کوچکترین اندازه تا بزرگترین اندازه که نزدیک به یک آجر کامل است؛ کاربرد فراوان داشته است. آجرتراشان در پای کار قطعه‌های گوناگون پاره آجر را با تیشه داری آماده می‌کردند ؛که قدمت آن از دوران سلجوقی بوده و در زمان صفویه به تکامل رسیده است.
آجرهای تزئینی قالبی و تراش = (مخصوص دوره قاجار می باشد .در شکل های هندسی وغیرهندسی )
این گونه آجرها که در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف هندسی و غیر هندسی به کار رفته‌اند؛ خاص دوران قاجار هستند. این آجرها در در نما و بخش‌های مختلف چون پایه ستون‌ها، سر ستون‌ها، و… کاربرد داشته‌اند. این آجرها هم به صورت نقش دار و هم به صورت بدون نقش تهیه شده‌اند. در دوران قاجار این آجرها را با واکوب کردن در قالب، با شکل‌های مختلف می‌ساختند
ابساب = (گنبد سلطانیه )آجر آبساب آجری است که پس از تراش آن در آب می‌خیسانند و کناره آن را به وسیله ماسه بادی گاه با گل رس یا اخرا می‌سایند. این روش به نما جلوه می‌دهد ولی توان آجر را از بین می‌برد. رونق این شیوه بیشتر مربوط به دوران صفویه به بعد است.
قواره بری =
یکی ار شیوه های اجر تراش است که در ان به جای نقش از قطعه مستقیم اجر استفاده می کنند که رواج ان در دوره قاجار می باشد .
طبقه‌بندی از لحاظ رنگ
در صورت استفاده از آجر در نماچینی رنگ آجر اهمیت پیدا می‌کند. برای استفاده در نماچینی آجرهایی به رنگ‌های زرد کمرنگ که به آن آجر سفید می‌گویند و زرد پررنگ که به آن آجر بهی می‌گویند و همچنین آجرهایی به رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر در بازار وجود دارند.
علت رنگی بودن این آجرها مربوط به طریقه چیدن آجر در کوره و نحوه آتش دادن به آن و کنترل سطوحی که با آتش در تماس مستقیم می‌باشد است و یا مربوط به اکسید فلزاتی است که در مواد اولیه آجر موجود می‌باشد.
معماری ایرانی در دوران بعد از اسلام

قرن۲ تا اوایل قرن ۵ (سامانی- غزنوی- آل زیار وآل بویه)
آغاز قرن ۵ تا نیمه ی قرن ۷ (سلجوقیان و خوارزمشاهیان)
از نیمه ی قرن ۷ تا قرن ۱۰( ایلخانیان – تیموریان – آل مظفر)
دوران صفویه 
دوران زند و قاجار
دوران پهلوی

قرن۲ تا اوایل قرن ۵ (سامانی- غزنوی- آل زیار وآل بویه):

ویژگی این دوران رابطه ی موجود میان شکل و فرم بنا وتزئینات آن است .تزئینات بنا با شکل کلی در ارتباط است که به نوعی وحدت میان مصالح و طرح بنا انجامیده است . در این دوران که ار آن با عنوان شکل گیری و تکوین یاد می شود؛ شاهد شکوفایی هنرآجر کاری در چهار ناحیه ی ایران شرقی (افغانستان)، خراسان بزرگ (بخارا)، شمال و مرکز ایران هستیم. در این دوران از نظر آجر کاری ظرافت وتناسبات چنان ارزشی دارد که می توان گفت هنر آجر کاری در این دوران به اوج شکوفایی خود رسیده است.

با آگاهی بیشتر که بر اثر انجام کاوشها و شناسایی آثار ناشناخته ی دوران آل بویه از آثار این دوران بدست آمدها است، اعتقاد بر این که هنر آجر کاری در این دوران از اهمیت والایی بر خوردار بوده قوت بیشتری یافته است.

مقبره امیر اسماعی سامانی
بخارا از شهرهای مهم خراسان بزرگ در دوره اسلامی است. در این شهر بناهای باشکوهی بنا گردیده که هر یک از نظر معماری و تزیینات از اهمیت خاصی برخوردارند. این بنا در مرکز شهر قرار دارد و آرامگاه امیر اسماعیل یکی از معروف­ترین شاهان سلسله سامانی است.
شکل مربع بوده اندازه هر ضلع آن ده متر است. مقبره دارای گنبد نیم کره ای است که در چهار گوشه آن چهار گنبد کوچک بنا کرده اند .مقبره دارای چهار در ورودی است که بر روی آن چهار طاق هلالی قرار گرفته است. مقبره اسماعیل سامانی گرچه بنای بسیار کوچکی است؛ ولی سادگی و موزون بودن اجزای آن و بالاخره تریین فوق العاده در سطوح داخلی و خارجی این بنا آن را در زمره شاهکارهای معماری صدر اسلام قرار داده است .
در معماری نخستین بنای اصیلی که به دست معماران ایرانی در اویل سده چهارم هجری ساخته شد بنای آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در بخارا بود که سرمشق ساختن برای آرامگاه های باشکوه قرار گرفت در این بنا که چهارگوش ساخته شد و گنبدی بر روی آن قرار گرفت از اجر با استادی هرچه تمامتر برای ایجاد نگاره های گوناگون بر سطوح داخل و خارج آن و ساختن حواشی انواع قاب ها و قاب بندی ها و حتی ایجاد لچک ها یا لوزی های نامنظم و خمیده چهارگوشه قاعده گنبد استفاده شده است.

منابع:

۱- کیانی . یوسف (۱۳۷۴) – تزیینات وابسته به معماری دوره اسلامی
۲- زمرشیدی . حسین(۱۳۸۶) -پیوندونگاره در اجرکاری
۳- حامی . احمد (چاپ هفدهم ۱۳۸۴) – مصالح ساختمان
۴- کباری .سیاوش(۱۳۹۲) – مصالح شناسی-انتشارات دانش وفن
۵- کیانی . مصطفی(بهار۱۳۹۲) – نشریه هنر های زیبا
۶- رجبی .پرویز( ۲۵۳۵ ) – معماری ایران در عصر پهلوی – انتشارات دانشگاه ملی ایران .تهران.
۷- پوپ، آ (۱۳۷۳)، معماری ایران، ترجمه غلامحسین صدری افشار،انتشارات فرهنگان، چاپ سوم، تهران.
۸- هیلن براند، رابرت (۱۳۷۹) ، معماری اس المی،ترجمه ایرج اعتصام،نشرشرکت پردازش و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران، تهران.

هنرهای وابسته به معماری
تزیینات آجری
از مهمترین و معروفترین مصالح ساختمانی که بعد از سنگ‏ و خشت در بنائی بکار رفته است، آجر را باید نام برد، درواقع‏ از همان اوقات که بشر با آتش آشنا شد حس کرد اگر گلهای‏ فشرده (که بعدها به شکل خشت از قالب درآمد) در جوار آتش قرار داده شود با دوامتر و محکمتر خواهد بود.

معماران و آجرکاران با سلیقه و استعداد خاصی که داشته‏اند از طرز چیدن آجرها، نقوش و کلمات و طرحهای زیبا بوجود آورده‏اند که پس از قرون متمادی دیدهء هنردوستان عصر کنونی را نیز خیره‏ و مبهوت میسازد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

در اوایل استیلای عرب حروف کوفی در صنعت معماری‏ ایران نفوذ و تأثیر زیاد پیدا کرد و استادان هنرمند ایرانی که‏ بنابر مقتضیات زمان در تزئینات ساختمانها نمی توانستند از نقوش‏ انسان، حیوان و طیور استفاده کنند برای حروف کوفی طرحهایی‏ قائل شدند که وسیله هنرنمائی آنان قرار گیرد خاصه آنکه خط کوفی برای تزئین و آرایش ساختمانهای مساجد و بقاع و … از لحاظ صورت و معنی هر دو مناسب و دلپسند بود،هم خطی بود که کتب مقدسه اسلامی با آن خط نوشته شده بود و هم از لحاظ کتابت برای تزیین کتیبه‏ها و حاشیه‏های تاقها متناسب بود.

خط کوفی,مقاله پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت درس مبانی نظری معماری,دانلود مقاله پاوروینت معماری,مقاله درباره هنرهای وابسته به معماری,تزئینات معماری,گچ بری,گره سازی,خط کوفی,خط بنایی,گچبری برهشته یا برجسته,گچ بری با نقش برجسته,گچبری تراش,کاشی کاری,رنگ های معمول در کاشی,انواع کاشی و کاشی کاری,کاشی هفت رنگ,

خط کوفی نام خطی از خطوط اسلامی است که منسوب به شهر کوفه بوده و گفته می‌شود که در آنجا شکل گرفته و توسعه یافته‌است. خط کوفی خطی قدیمی بود که همراه با ظهور اسلام شکل گرفت و پس از سده پنجم هجری کاربرد اولیه خود را در نوشتن قرآن از دست داد و بیشتر برای نوشتن کتیبه‌های مختلف بناها یا سرلوحه‌های کتاب‌های مذهبی به‌کار می‌رفت.

تزیینات آجری با خط کوفی

نمونه ای از خط کوفی

نمونه ای از خط کوفی

خط بنایی یا مَعْقِلی (مُعَقِّلی) یکی از انواع خوشنویسی اسلامی است که نوعی خط کوفی زاویه‌دار به‌شمار می‌رود و از ترسیم اشکال هندسی مانند مربع، لوزی، مستطیل و خطوط موازی و متقاطع حاصل می‌شود. خط بنایی نوع تزیین نشده و هندسی خط کوفی است که براساس خانه‌های شطرنجی طراحی می‌شود.

خط معقلی یا بنایی بعد از دوره سلجوقی در تزئینات بناها و به‌ویژه در مساجد دیده می‌شود و سپس در دوره‌های ایلخانی و تیموری که دوره شکوفایی خوشنویسی ایرانی به شمار می رود رفته‌رفته مراحل رشد خود را طی کرد.

به سبب آنکه برش خط بنایی آسانتر از خطوط دیگری است که مملو از انحناها و پیچ و خم هاست و با عنصر اصلی سازنده بنا یعنی آجر یا عامل اصلی پوشش عمارت‌ها در ایران یعنی کاشی هماهنگی کامل دارد به وفور در آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌ها در ساختمان‌ها به‌کار می‌رود.

کاشی معقلی: گره سازی با آجر و کاشی (گره سازی درهم)، در این روش تکه های کوچک کاشی همانند نگین و بگونه ای ساده در میان آجر چینی بکار برده می شد که نمای زیبایی را پدید می آورد.

 خط بنایی، مسجد جامع اصفهان

خط بنایی

خط بنایی

گره‌سازى از شیوه‌هاى بسیار ظریف و پرکار آجرکارى تزئینى است که به کمک قطعه‌هاى مختلف آجرهاى بریده و تیشه‌دارى شده در اندازه‌‌هاى گوناگون انجام مى‌پذیرد. طرح‌هاى گره در مایه نقش‌هاى ساده مثل مثلث، مستطیل، مربع، لوزی، ذورنقه و ترکیب آنها با یکدیگر و ایجاد چند ضلعى‌ها، ستاره شکل‌ها و غیره مى‌باشد.
نمونه‌هاى خوبى از این شیوه از دورهٔ سامانیان و آل‌بویه به بعد در آثار معمارى ایران دیده مى‌شود مانند:، تزئینات گره مسجد جامع ورامین از دوران ایلخانی، کارهاى جالب مسجد گوهرشاد و مدرسه خرگرد از دورهٔ تیمورى و …
دورهء سلجوقیان عصر گسترش معماری و ترقی فوق العاده‏ هنر آجرکاری میباشد. هنر چیدن آجر و تزئین با آجر از زمان‏ غزنویان به اطراف ایران مخصوصا نواحی مرکزی و شرقی ایران‏ کشانده شد و چون طی دورانی که از ۴۲۹ تا ۵۵۲ هجری طول‏ کشید سلاطین سلجوقی از معماران و هنرمندان تشویق‏ فراوان میکردند.

تزیینات آجری مسجد جامع ورامین

تزیینات آجری مسجد جامع ورامین

شاهکارهای معماری مهم و آجرکاریهای بسیار نفیس در آن مدت بوجود آمد مخصوصا در زمان طغرل بیگ، الب ارسلان، ملکشاه و سلطان سنجر آجرکاری بحد اعلی ترقی‏ رسید و تشویق و ترغیب نظام الملک از معماران و هنرمندان عصر نیز در پیشرفت معماری و آجرکاری عامل‏ موثری بود. بطوریکه در اثر کشورگشائی پادشاهان سلجوقی هنر معماری‏ و آجرکاری ایران تا سواحل مدیترانه و حتی افریقا پیش رفت و در معماری مصر و سوریه نفوذ پیدا کرد.

با آنکه هنر آجرکاری و تزئینات با آن از دوران غزنویان‏ سرچشمه گرفته ولی در زمان سلجوقیان دارای مزایای اختصاصی‏ آن عصر گردید بطوریکه میتوان آنرا مستقلا هنر سلجوقی نامید.

گچ بری
گچ نخستین ماده ی چسبنده ساختمانی است که به دست انسان استخراج گردیده و پس از تغییر شکل دادن در کارهای ساختمانی به صورت ملات روکش و گچکاری از آن سود برده شده است. گچ بری خواه کنده کاری- قالب زنی یا نقاشی گچ یکی از عناصر اصلی آرایش معماری ایران بوده و هست. در شروع معماری ایران از آغاز تاریخ و دوران ایلامیان – هخامنشیان و سپس به ویژه در دوره اشکانیان و ساسانیان به مسئله گچ توجه می شده و از آن به عنوان یک ماده سازنده و استوار استفاده می شد گچکاری و گچ بری در دوران اسلامی توسعه یافت و آثار آن در مدرسه ها، کاخها ، و سایر بناها ، به عنوان یک عنصر تزئینی مورد توجه قرار گرفت …
در دوره ایلخانی، هنر گچبری به سرحد کمال مطلوب رسید. تزیینات گچی معمول در دوره سلجوقی، در عصر ایلخانی به تدریج رو به دگرگونی رفت و پر بودن و شلوغی تزیینات تبدیل به ویژگی گچبری این دوران شد. از زیباترین نمونه این گونه تزیینات شلوغ، نقوش به کار رفته در مسجد حیدریه قزوین، جامع ورامین و محراب مسجد ارومیه را می توان نام برد. روش های متنوع کنده کاری روی گچ و شلوغی عناصر تزیینی مختلف، در قرن هشتم جایگاهی خاص یافت. بهترین نمونه بیانگر این تحول، محراب اولجایتو در مسجد جامع اصفهان است که تاریخ ساخت آن ۷۱۰ ه.ق است.

و….

مدرن :واژه ی مدرن بر گرفته از واژه ی لاتین مدرنوس که از واژهمدو به معنای همین لحظه گرفته شده است
تاریخچه مدرن : با پیدایش انسان گرایی و خرد گرایی در دوره رنسانس در قرن ۱۵ م در شمال ایتالیا
دین پیرایی : قرن ۱۴ و ۱۵ اوج اقتدار کلیسا : مارتین لوتر کشیش کاتولیک المانی (۱۵۴۳ -۱۴۷۳) اعتراض علیه کلیسا

مدرن اولیه (۱۹۱۴-۱۸۸۵)

مکتب شیکاکو
لویی سالیوان ،ادلر،ریچاردسون،ویلیام لی برون جنی،مارتین راچ،جان ولبورن روت،دانیال هادسون،از معماران معروف این سبک هستند
معروفترین شعار سالیوان فرم تابع عملکرد forme followe function

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…


علم مداری
کپرنیک (۱۵۴۳-۱۴۷۳)کلیسا را زیر سوال میبرد۰
کپلر (۱۶۳۰-۱۵۷۱)مدار سیارات بیضی است۰
گالیله اختراع تلسکوب
نیوتن کشف جاذبه
انقلاب صنعتی
در سال ۱۷۶۹ اختراع ماشین بخار توسط جیمز وات۰
در ۱۸۰۶ جام های شیشه ای ساخته شد۰
تولید تیر اهن ،فولادو سیمان در طی قرن ۱۹ در غرب بسیار رشد داشت۰

اولین ساختمانهای مدرن
برج ایفل
پل رودخانه سورن(۱۷۷۹-۱۷۷۵)در انگلیس با تیر چدنی
قصر بلورینcrystalpalce

هنر نوArt Nouveau
استفاده از تزیینات و فرم های طبیعی
استفاده از تولیدات مدرن فلز برای اسکلت ساختمان ها و تزیین
ویکتور ارتا،انتونی گادی،اگوست پره،هانری وان دوولد،اتو واگنر،جوزف البریش،جوزف هافمان،چارلز رنه مکنتاش،هکتور گیومارد از معماران معروف این سبک هستند

فوتوریسم(۱۹۱۳-۱۹۱۶)
جنگ جهانی اول اغازی بر پایان فوتوریسم
فیلیپو توماسو مارینی،انتونیو سانت الیا،ماریو چپاتونه،مارسلو نیزولی از معماران این سبک هستند

مدرن متعالی(۱۹۳۹-۱۹۱۸)
معماری ارگانیک-خانه ابشار فرانک لوید رایت۱۹۳۷
باوهاس(۱۹۱۹-۱۹۳۳)

کانستراکتیویسم
معروفترین شعار انها زنده باد تکنولوژی زنده باد تکنسین های کانستراکتیویسم
موهولی ناگی،ملینکوف،ولادمیر تاتلین،کنستانتین ملنیکوف ،لیونید وسنین،ال لیسیتزکی از معماران این سبک هستند۰
لوکوربوزیه
خانه ماشینی است برای زندگی ایده اصلی لوکوربوزیه برای طراحی ویلا ساووا
مدرن متعالی (۱۹۷۲-۱۹۴۵)
معماری ارگانیک
فرانک لوید رایت،لویی هانری سالیوان،الوار التو،هوگو هرینگ،هانز شارون،فرانک فرنس، سامویئلتیلور کولریج ازمعماران این سبک هستند

تندیس گرایی
فرانک لوید رایت،لوکوربوزیه،یورن اتسن از معماران این سبک هستند
بروتالیسم
دانشکده ی هنرو معماری(۶۴-۱۹۵۸)در دانشگاه ییل توسط پل رودولف به سبک بروتالیسم طراحی شده است
سبک بین الملل
ساختمانها باید فاقد هر گونه خصوصیات منطقه ای ،شهری،محله ای واب وهوایی باشد این گفته میس ونده رو که کمتر بیشتر است less is more
مشخصه ی سبک وی که استاد بکارگیری شیشه و فولاد،احجام مکعب شکل و ساده

موزه ها به عنوان مرکز فرهنگی
موزه ها دارای اهداف مشهبه و یکسانی هستند و به عنوان ساختمان نیزدر بسیاری از مشخصه ها مشترکند.در کل،اهدافاصلی موزه جمع آوری،مستندسازی،حفظ، پژوهش،تعبیرونمایش صورتی از شواهدمادی است.

به منظورنمایش کارهای هنری و اشیای فرهنگی و علمی،موسسه مورد نظرباید حفاظت های لازم در برابر خسارت،سرقت،رطوبت،خشکی،نورآفتاب و گردوغباربه عمل آوردو این آثتر رت بت بهترین نورپردازی به معرض نمایش بگذارد.نمایش بایدبه گونه ای صورت پذیرد که عموم،امکان دید اشیا را بدون هیچ تقلا و تلاش اضافی داشته باشند.این امر،تدابیر کاملاخاصی را در اتاق هایی با شکل مناسب می طلبد.تاسرحدامکان،هرگروه ازتصاویر یک موزه بایددارای اتاقی جداگانه باشندوهرتصویریک دوارمختص به خود،که این به معنای فضاهای کوچک است.زاویه عادی دید انسان از ۲۷ متر بالاتراز سطح چشم آغاز می گردد.این برای یک ناظر ایستاده ؛به این معناست که تصاویری که به خوبی نورپردازی شده اند باید در فاصله ۱۰ کیلومتری و کمتر از ۹۰/۴ متربالاتر از سطح چشم یا ،حدودا ۷۰سانتی متر پایین تراز سطح چشم به دیوارآویخته شده باشند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

نام فایل : پروژه طراحی معماری ۴ – تحلیل مجتمع فرهنگی ۱۲۰ اسلاید – تحلیل و بررسی مجموعه های فرهنگی

بنابراین ضروری است تا سطحی برابر ۳-۵ مترمربع برای هرتصویر،۶-۱۰ مترمربع از مساحت کف رابرای هر مجسمه و۱ مترمربع از فضای کابینت،برای هر ۴۰۰ سکه اختصاص داده شود.محاسبات لازم برای نور پردازی موزه ها و گالری های هنری ،کاملا تئوریک است وکیفیت نور تعیین کننده می باشد.مطابق با مشاهدات انجام شده در بوستون،فضای دید مطلوب روی دیوار بین ۳۰ و ۶۰ رو به بالا،از
نقطه ای در وسط کف اتاق است.

تعریف فرهنگسرا

فرهنگسراچیست؟
اهداف اجتماعی
تعریف فرهنگ
تعریف فراغت
مراکز فرهنگی
فوایدومزایای مجموعه های فرهنگی

بخش اول :
معرفی وآنالیزچند موزه

فرهنگسرا
بوستان

مدارک فرهنگسرا
تحلیل فرهنگسرا
فرهنگسرای سیمرغ
تجزیه و تحلیل و آنالیز سایت:

بررسی سایت درمقیاس بافت
عملکردها در بافت
عنلصرشاخص در بافت
هندسه و شکل سایت
حوزه بندی ورودی ها
دیدومنظر
ورودی
موزه گوگنهایم
(فرانک لویدرایت)
مدارک موزه
تصاویر موزه گوگنهایم
ماکت موزه
تجزیه و تحلیل موزه گوگنهایم
سازه
سیرکولاسیون
جز به کل
تقارن و تعادل
هندسه
نور طبیعی
سلسله مراتب
بخش سوم :
معرفی سایت فرهنگی
کروکی سایت
سایت ۱
بادها
آلودگی صوتی
دسترسی ها
دیدو منظر
نورطبیعی
سایت ۲
سایت ۳

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi