سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

این زبان به صورت محافظت شده به اروپا آمده است، جعبه های ظریف، نمادهای روایی: نمادها سفرهای هزار ساله ای را بیان می کنند، بر کتیبه های کتاب ها و حتی بر پارچه های گلدار و فرش های با نقوش اسلامی .

- معماری فولدینگ 

معماری دیکانستراکشن به عنوان یک سبک فراگیر و جهانی عمر نسبتاً کوتاهی داشت و از حدود یک دهه فراتر نرفت، ولی تأثیر شگرف و بنیادین بر شیوه طراحی و نوع بازنمایی معنی و تفسیر در حوزه معماری داشت. این سبک به عنوان پیش زمینه رویکردهای متعاقب آن همچون معماری فولدینگ و پیدایشمعماری کیهانی بود.

معماران سبک ديكانستراكشن كه در اوايل دهه نود ميلادی به سمت مكتب جدیدی به نام  فولدينگ گرايش پيدا كردند براين نظريه خود را پايبند نديدند. آنها در روند شكل گيری موضوعات علمی و فلسفی جديدتر، حركت علمی و فلسفی جديدی كه از اواخر دهه 1970 با مبحث ديكانستراكشن شروع شده بود را ادامه دادند .

- چارلز جکنس

چارلز جکنس شخصی بود كه اين نظریه جدید را وارد حوزه معماری كرد. از نظر چارلز جکنس معماری بايد معلول باشد (یعنی در ابتدا باید یک انگیزه یا هدف وجود داشته باشد که معماری در راه رسیدن به آن هدف ایجاد شود نه اینکه صرفا برای معماری، معماری صورت گیرد.) معلول باید ديدگاه انسان از خود و از جهان پيرامون خود معماری در شرايط امروز باشد. به عقيده جکنس اگر در جهان، سنت فرم تابع سنت و در جهان مدرن، فرم، تابع عملكرد بوده است" در جهان كنونی فرم تابع ديدگاه جهانی بايد باشد".

اگر ميس وندرو شعار كمتر بيشتر است را در معماری مدرن مطرح كرد؛ جکنس براساس نظريه پيچيدگی، شعار بيشتر متفاوت است را تكرار كرد.

يكی از ساختمان های جالب توجه كه در اين سبک ساخته شد طرح فرانک گری (Frank O. Gehry)  برای موزه گوگنهايم (اسپانیا) در شهر بيلبائو است. گری بر خلاف اكثر معماران، زياد اهل بحث وتبيين مبانی نظری نيست .

معماری گری از يک معماری دو بعدی كه سطوح را در مقابل و در تقابل با يكديگر نشان می داد به سمت يک معماری سيال و سه بعدی گرايش پيدا كرده است و بهترين نمونه كار او در اين زمينه موزه گوگنهايم است .

يكی از ايرادهايی كه جکنس به اين ساختمان گرفته است يک اندازه بودن صفحات تيتانيوم بر روی سطوح با انحنای متفاوت ساختمان است.

  • جکنس ضوابط اين معماری را در هشت مورد خلاصه كرده است:

- ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعی

- نمايش مبدا كيهانی سازمان دهی خودی و ظاهر شدن و پرش به يک سطح بالاتر و يا پايين تر

- عمق سازمان دهی و پيچيدگی و مرز آشفتگی

- تجليل از گوناگونی و تنوع و دگرگونی

- ايجاد گوناگونی از طريق روش های تكه چسبانی (كولاژ)

- تصديق زمان و برنامه اجباری و چرخه طبيعی و كثرت گرايی

- بيان موضوعات به صورت نشانه های دو گانه یعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ايده ها

 - توجه به علم، خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه های كيهانی

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi