سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

چکیده مطالب:
جوان کیست؟ جوانی چیست؟
جوانی دورانی است که خط‌مشی زندگی یک انسان درواقع در آن مشخص می‌شود و البته بیشترین آفات و خطرات در کمین انسان نیز قرار دارد. جوان با توجه به نیازهای متعدد فردی و جمعی خود با موارد مختلفی برخورد خواهد داشت که البته گذر از این موانع و حل و فصل کردن آن نیاز به وجود اندیشه و تدبیر زیادی خواهد بود که و برای یک جوان بسیار سخت خواهد بود تا بتواند با کمترین آسیب این دوران را بگذراند.

لذا توجه هرچه بیشتر به این سؤال در کنار آن احیاء جوان برای رسیدن به مرزی از اطمینان و اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری تا بتواند با مشکلات دست و پنجه نرم کند نیاز به توجه و اهمیت بیشتری خواهد داشت. با توجه به شرایط مورد بیان شده موضوع مورد نظر برای طراحی این مجموعه مدنظر قرار گرفت.
پس از انتخاب موضوع انجام مطالعات صورت پذیرفت که در ٢ بخش می‌باشد.

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، در مطالعات کتابخانه‌ای شناخت جوان مدنظر قرار گرفت در این مبحث به شناخت خصایص فردی جوان و نیازهای آن توجه شده است.
در بخش مطالعات میدانی برای رسیدن به یک دیدگاه کلی از خانه جوان یک نظرسنجی در بین جوانان در ۴ حالت بیان شد: ١) نوع فضا ٢) نوع فعالیت،
٣) برداشت و ۴) هدف خانه جوان مدنظر قرار گرفت تا حس فضای مورد نظر برای مجموعه به صورت زنده و پویا و همچنین بسیار قابل لمس باشد: پس از انجام مطالعات و گفتگو با جوانان مختلف و اساتید و کارشناسان در این مورد به یک نتیجه کلی از لحاظ وجود یک خلأ محیطی برای جوان برخورد کردیم، که این خلاء وجود نداشتن فضای به عنوان فضایی برای رشد در زمینه مختلف می‌باشد. به طور کلی در جامعه محیط‌ها برای استفاده و رفع نیازهای یک جوان وجود دارد اما نبود فضایی که بتواند در آن جوان به حدی از رشد و آگاهی برای یک انتخاب درست برسد وجود ندارد و یا به صورت فرعی و غیراصلی در کنار فضاهای دیگر وجود دارد که نمی‌تواند تأثیر خاصی برروی جوان بگذارد.
لذا توجه به ایجاد چنین محیطی مدنظر قرار گرفت. ایجاد فضایی که در آن جوان با برخورد، با افراد مختلف و تجربه‌های گوناگون به یک رشد فکری و عقلی در حد مطلوب برسد. نتیجه این مرحله بدین معنا می‌باشد که پس از برخورد با این فضاها و گزینه‌های مختلف موجود دیگر میزان خطا برای جوان در تجربه‌های قابل لمس در جامعه به حداقل برسد. لذا هدف کلی برای این مجموعه ایجاد رشد و آگاهی در جوان می‌باشد.
رشد یک جوان، رشد یک انسان، رشد یک جامعه
مقدمه:
جوانی از مهمترین دوره‌های حیات و از زیباترین و پرثمرترین مراحل زندگی انسان در همه جوامع بشری است دوران بالندگی و شکوفایی، دوران کمال‌جویی و معرفت‌آموزی و مرحله رشد و تثبیت ایمان و باور است. دورانی است که بدن در اوج قدرت و دستگاه‌های درونی در کمال سلامت و ذهن و اندیشه بیدار و فعال و روح انسان، تشنه شناخت حقیقت است.
جوانی، در همه عصرها و نسل‌ها به سلامت نفس و صفای باطن شناخته شده، قابل اعتنا و احترام است. توان و استعداد جسمی او به همراه انگیزه قوی و شور و شوق مثال‌زدنی، اگر در راه درست قرار گیرد، چرخ‌های جامعه را با قوت و سرعت می‌چرخاند و عامل مؤثر در پیشرفت ملت‌هاست.
جوانی، دوره‌ای است که بیشترین آفات و خطرات در کمین انسان نشسته لذا با توجه با این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است.
انگیزه پرداختن به این موضوع حساس و مهم چند علت واضح دارد که مختصراً به آن اشاره می‌کنیم:
۱- در جامعه ما، جوانان قشر عظیم و پرجمعیتی هستند که در سرنوشت کشور نقش اساسی دارند و مصالح جامعه با آنان گره خورده است و رشد و توسعه یا خدای نکرده انحطاط و انقراض به این نسل وابسته است.
۲- بقا و دوام نظام مقدس اسلامی و توفیقف مسئولان و برنامه‌ریزان جامعه موقوف درک صحیح از شرایط و اقتضائات دوران جوانی در عصر حاضر است و مدیرانی که راه اشتباه بروند نسل جدید را به رکود و انحطاط کشانده و خودشان هم به پرتگاه سقوط می‌کنند.
۳- در دنیای معاصر، به جز آفت‌هایی کهاز قدیم در کمین انسان بوده، سازمان‌های جهانی و بنگاه‌های خبری و تبلیغاتی و شبکه ارتباطات جهانی و دست‌های پیدا و پنهان دیگر در جهت انحراف و ضایع کردن و بی‌اثر ساختن نسل جوان کوشش می‌کنند که گاه اسم‌های مردم فریب و دلپذیر دارد، لذا برعهده آگاهان و دلسوزان جامعه است که به یاری جوانان و اولیاء آنان بشتابند و این آسیب‌ها را به حداقل برسانند.
۴- انقلاب علمی و صنعتی، در دهه‌های اخیر بنیادهای فکری جامعه را تغییر داده و جوانان را به جای سنت به مدرنیسم و نوگرایی سوق داده است این روکیرد با همه جنبه‌های مثبتی که در معایب و مضراتی هم داشته است که غرب، گرفتار عوارض هولناک آن است و تأثیر نامبارک آن در کشورهای جهان سوم مشهود است.
هدف ما ایجاد فضایی است که با قرار گرفتن در آن دیدگاه‌های رفیع برای نگرش درست و همه‌جانبه به شرایط امروز جوانان می‌باشد و البته افزون‌سازی دامنه آگاهی‌های پیدا کردن راه‌حلی مفید و موثر برای رشد جوان است. در همه حال آن‌چه ضرورت دارد بررسی بیشتر در مورد جوانان با در نظر داشتن دوران مهم حیات اجتماعی، سیاسی و دگرگونی‌های ژرف موجود در دوران حیات یک جوان می‌باشد.
بخش اول: 
مطالعات اولیه

فصل اول: بررسی نمونه‌ها
(سانگات، کارگاه استودیوی) معمار 
احمدآباد، هند ١٩٨١-١٩٧٩
این مجموعه به منظور تشویق و ترغیب فعالیت‌های مختلف در زمینه هنرهای ظریفه (زیبا) و تکنولوژیک مرتبط با معماری و طراحی بنا شده است. فضاهای مورد نیاز عبارت بودند از کلاس‌های درس، سمینارها و یک دفتر معماری حرفه‌ای و دفتری برای بنیاد. برای خلق ساختاری همگون با مفهوم دینامیک (پویایی داشته باشند).
درست مانند مورد مؤسسه گسترش مدیریت ماهاراشتا، هدف ما این بود که بعد جدیدی به فضاهای سنتی بیافزاییم و از راه پیش کشیدن تفاوت‌ها و مقایسه‌ها، تجربیاتی نامنتظر و گنگ ایجاد کنیم. کل ساختمان دارای سه نظام ساختاری متفاوت است که از نزدیک و درون به هم مرتبط می‌شود. یکی از این نظام‌ها شامل دیوارهای باربر آجری است که سقف گنبدردار را بر دوش دارد. دومی، با دیوارهای حائل و ساختاری از ستون‌های آجری با شکل نامنظم، سقفی تخت و مستقیم را نگاه می‌دارد و سومی با به کارگیری ترکیبی از دیوارهای باربر و ستون و تیغ وظیفه حمل بارهای سنگینتر را ایفا می‌کند. هر کدام از این سه سیستم به طور انتخابی برای خلق فضاهای توصیف شده در بالا به کار رفته‌اند. به طریقی مشابه، سه راه متفاوت برای نورگیری فضای داخل به کار گرفته شد. یکی از طریق پنجره‌های معمولی تعبیه شده در دیوارها، دیگری از طریق نورگیر و سومی از طریق نفوذ مستقیم نور از سقف تخت از راه آجرهای شیشه‌ای. تمامی این روش‌های بیانی هنوز در حد معماری باقی‌مانده بود و تفاوت ناچیزی با روش‌های فیزیکی داشت. فاقد توانایی تأثیر بر روان آدمی بود. برای خلق تجربه‌ای هویستیک (کاملاً مطلق، مکیت‌گرا، خالص). گام بعدی تولید شگفتی‌هایی با آهنگ (ریتم) مشخص بود. سازه‌های دراز و دوتایی (دوبل) و فضاهای غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده موجب تشدید و تقویت تجربه و حس شگفتی و حیرت می‌گردند. اگر ساختمانی طویل به قسمت‌های زیادی تقسیم گردد آنگاه به شکل اجزاء در نظر می‌آید مواجهه مستقیم با آن جای خود را به حسی از تغییر شکل تدریجی می‌بازد که مسیر ذهن را تغییر می‌دهد.

و……..

فهرست مطالب کلی:
عنوان صفحه
مقدمه: ۱
بخش اول: مطالعات اولیه ۴
فصل اول: بررسی نمونه‌ها ۵
بخش دوم: مبانی نظری ۱۹
فصل اول: جوانی و اهمیت آن ۲۰
فصل دوم: خصایص فردی جوان ۵۰
فصل سوم: خواسته‌ها و نیازهای جوانان ۱۰۰
بخش سوم: شناخت بستر طرح ۱۶۰
فصل اول: استان تهران ۱۶۱
فصل دوم: تجزیه و تحلیل سایت ۱۶۴
بخش چهارم: طراحی ۱۷۴
فصل اول: رویکرد و هدف‌شناسی ۱۷۵
فصل دوم: کانسپت ۱۸۴
فصل سوم: برنامه فیزیکی ۱۸۸
فصل چهارم: ملاحظات پیرامون طرح ۱۹۲
منابع و مأخذ: ۱۹۴

فهرست مطالب کامل:

مقدمه:
بخش اول:
مطالعات اولیه
فصل اول: بررسی نمونه‌ها
(سانگات، کارگاه استودیوی) معمار
احمدآباد، هند ١٩٨١-١٩٧٩
ساختمان غربی گالری ملی هنر
واشنگتن.دی.سی (جان راسل پاپ)
تالار کرسگ
کمبریج، ماساچوست (اورسارینن)
ساختمان شرقی گالری ملی هنر
واشنگتن.دی.سی (آی.ام.پی)
بخش دوم:
مبانی نظری
فصل اول: جوانی و اهمیت آن
گفتار اول: مرحله جوانی
مقدمه
١-١ مراحل زندگی
٢-١ دوران جوانی
١-٢-١- در جنبه سنی:
٢-٢-١- سن براساس موارد:
٣-٢-١- اشد در اسلام:
٣-١ وصف آن
۴-١ حاصل آن
گفتار دوم: خصایص عمده آن
مقدمه
١-٢ تعبیرات از این مرحله
٢-٢ ویژگی‌های وجودی جوان
٣-٢ گذران زندگی
۴-٢ مشکل جوانان
گفتار سوم: اهمیت جوانی
مقدمه
١-٣ اهمیت این دوره
١-١-٣- در جنبه شخصی:
٣-١-٣- در عرصه سیاسی:
٣-١-٣- اهمیت اجتماعی:
۴-١-۴- اهمیت اقتصادی:
۵-١-٣- اهمیت فرهنگی:
٢-٣ ضرورت عنایت
٣-٣ پذیرش و برنامه‌ریزی
گفتار چهارم: نگرش و موضع اسلام
مقدمه
١-۴ دید و نگرش اسلام
٢-۴ قرآن و جوانان
٣-۴ تحسین‌ها از جوان
۴-۴ پست‌ها و مأموریت‌ها
۵-۴ حمایت‌ها
۶-۴ جوان در اعصار دیگر
فصل دوم: خصایص فردی جوان
گفتار اول: در جنبه زیستی و غریزی
مقدمه
١-١ ادامه تغییرات
٢-١ وضع چهره
٣-١ قد و رشد
۴-١ قدرت بدن
۵-١ وضع غریزی
٢-١ عشق‌های جدید
٧-١ رفتار جنسی
گفتار دوم: در بعد ذهنی
مقدمه
١-٢ در هوش و خرد
٢-٢ اندیشه و تفکر جوان
١-۴ طهارت اخلاقی
فصل دوم: کانسپت
گفتار اول: معیارهای طراحی
گفتار دوم: روند طراحی
فصل سوم: برنامه فیزیکی
فصل چهارم: ملاحظات پیرامون طرح
شیشه
بتن

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi