سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

کاغذ دیواری یک نوع ماده‌است که برای پوشش دادن دیوارهای داخلی و هم‌چنین طراحی داخلی در ادارات، خانه‌ها و دیگر ساختمان‌ها استفاده می‌شود؛ کاعذ دیواری یکی از جنبه‌هایطراحی داخلی به شمار می‌آید. این نوع کاغد بیشتر به صورت رول فروخته می‌شود و با چسباندن روی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذهای دیواری می‌توانند ساده (به صورت نقاشی) یا به صورت بافته‌شده (مانند آنگلیپتا) و یا با الگوهای گرافیکی ساخته شده‌باشند.

روش‌های چاپ کاغد دیواری شامل چاپ سطحی، چاپ به‌وسیله حکاکی، چاپ سیلک ابریشمی، چاپ به صورت دیجیتالی و یا چاپ به وسیله ماشین چاپ چرخشی است.

محتویات

 
  • ۱انواع اصلی کاغذ دیواری
  • ۲نصب کاغذ دیواری
  • ۳جدا کردن کاغذ دیواری
  • ۴تاریخچه کاغذ
  • ۵انواع کاغذ تزئینی
  • ۶کاغذ دیواری ضد زلزله
    • ۶.۱تولید
    • ۶.۲چسب
  • ۷کاغذ دیواری اتاق کودک
  • ۸جستارهای وابسته
  • ۹منابع
  • ۱۰پانویس

انواع اصلی کاغذ دیواری

  • کاغذ دیواری غیر بافته شده (نون وون):مواد تشکیل دهندهٔ کاغذ دیواری غیر بافته شده از مخلوط الیاف فیبر سلولوزی بلند و الیاف نساجی در دستگاه کاغذ تولید شده است. این شبکه به وسیلهٔ مواد آکرلیک تقویت شده و به کمک رنگدانه‌ها یک نوع تاری ایجا می‌کنند. افزودنی‌های خاص هم جهت ایجاد رطوبت، استحکام و قدرت جذب مورد استفاده قرار می‌گیرند. غیر بافته شده‌ها موادی را ایجاد کردند که از لحاظ ابعاد و اندازه تغییر شکل نمی‌دهد. بنابراین رطوبت مانند چسبی عمل می‌کند که بتوان کاغذ را بر روی دیوار نصب نمود. این تکنیک بسیار در وقت نصاب صرفه جویی نموده و نصاب دیگر نیازی به دوباره چسب زدن کاغذ و منتظر ماندن برای تکهٔ بعدی حین نصب ندارد. کاغذهای غیر بافته شده نصب بسیار آسانی دارند و دوباره نیز قابل استفاده می‌باشند. زیرا حالت خود را به خاطر مواد چسبنده‌ای که در پشت کاغذ هست از دست نمی‌دهند، مواقعی که نیاز به برداشتن کاغذ جهت انجام برخی امور مانند تعمیر سیستم تاسیسات و برق که پشت کاغذ در دیوار تعبیه شده‌اند است، می‌توان کاغذ را از دیوار جدا نموده و دوباره نصب نمود.
  • کاغذ با روکش وینیل: این کاغذ دیواری ماده‌ای کاغذی دارد که بر روی آن رویهٔ طرحدار با نمونهٔ وینیل آکرلیک و یا پلی وینیل کلراد (پی وی سی) اسپری و یا روکش شده است. این نمونه از از کاغذها در دستهٔ کاغذهای با قابلیت شستشو و ضد لک طبقه‌بندی می شوندو برای اکثر فضاها قابل استفاده می‌باشند. این نمونه از نمونهٔ سادهٔ آن بسیار در برابر چربی و رطوبت مقاوم تر است و برای استفاده در حمام و آشپزخانه مناسب است.
  • روکش پارچه‌ای: این کاغذ دیواری یک مادهٔ سبک وینیل از آکرلیک و یا وینیل مایع دارد. لایهٔ طرحدار آن روی این روکش چاپ شده است. عموما این کاغذ سبکتر است و برای استفاده در فضاهایی که رطوبت کمتری دارند مانند نشیمن مناسب است.
  • کاغذ با وینیل سخت وجامد:این نوع از کاغذ دیواری‌ها یک لایهٔ کاغذی لمینیت شده توسط یک روکش وینیلی جامد پوشش می‌دهد.

این نمونه کاغذها از آنجاییکه سطح طزحدار آنها روکش وینیلی بسیار قوی دارند کاملا مقاوم هستند. این کاغذها هم در دسته بندی کاغذهای قابل شستشو و قابل کنده شدن قرار می‌گیرند. کاغذی با روکش وینیل جامد یا سخت در بسیاری از محیط‌های خانه که ممکن است رطوبت و چربی و لکه بگیرد قابل استفاده می‌باشد اما جهت استفاده در کارگاه‌ها و انباری‌ها و محیط‌هایی که تماس فیزیکی با کاغذ ایجاد می‌شود مناسب نمی‌باشند.

  • کاغذهای وینیل فابریک بک:در این کاغذها لایه‌ای پوشیده از وینیل سخت روی سطح دکوراتیوشان لمینیت شده است. انواع اصلی آن در زیر معرفی شده‌اند:
  1. وینیل سخت یا جامد: این کاغذ شامل یک نوار وینیلی است که بر روی لایهٔ پارچه‌ای یا کاغذی لمینیت شده است. و عموما بسیار مقاوم تر از نمونه‌هایی است که در بالا به آن اشاره شد زیرا وینیل از نوع جامد است و از نوع مایع آن استفاده نشده است. این گونه کاغذها برای مشتریانی که به دنبال کاغذ صد در صد قابل شستشو، ضد لک و مقاوم می‌گردند مناسب است.
  2. کاغذی: این نمونه ز کاغذها اشاره دارد به انواع کاغذ دیواری‌هایی که پایهٔ کاغذی دارند که سطح طرحدار بر روی آنها چاپ می‌شود. درست است، کاغذها روکش نشده‌اند، اما برخی روکشی دارند که بر روی جوهر کشیده شده و از آن محافظت می‌کند.
  3. کاغذهای وینیلی نون وون (غیر بافته شده): این کاغذها از یک کاغذ نون وون با یک صفحهٔ وینیلی تشکیل شده‌اند. زیرا آنها در مقابل آب بسیار مقاوم و غیرقابل نفوذ هستند، عمدتا از این کاغذ می‌توان در حمام و آشپزخانه استفاده نمود.

نصب کاغذ دیواری

همانگونه که دیوار قبل از رنگ نیاز به آماده‌سازی دارد، برای نصب کاغذ دیواری نیز باید ابتدا دیوار را آماده کرد. آماده‌سازی دیوار که به زیر سازی معروف است شامل برطرف کردن سوراخ‌ها و خرابی‌های گچ دیوار می‌شود به گونه‌ای که دیوار کاملا صاف و یکدست شود. علاوه بر این، هر جنس دیوار برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نیست. به عنوان مثال دیوارهای گچی نسبت به دیواری‌های سیمانی یا چوبی پذیرش بهتری برای کاغذ دیواری دارند. کاغذ دیواری کاربرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر در داخل حمام استفاده شود، حتی اگر کاغذ دیواری ضد رطوبت باشد، پس از مدت کوتاهی به دلیل رطوبت محیط، چسب زیر کاغذ دیواری از بین رفته و خیلی زود خراب می‌شود. بهتر است از کاغذ دیواری در محیط خشک استفاده کرد. از دیگر نکاتی که قبل از نصب کاغذ دیواری باید به آن دقت کرد، ابعاد دیوار است. اگر طول و ارتفاع دیوار کم باشد، بسیاری از نقش و نگارهای کاغذ دیواری بریده می‌شود و طرح آن به خوبی نشان داده نخواهد شد. طرح کاغذ دیواری‌ها بجز کاغذ دیواری‌های پوستری، تکرار شونده است. بنابراین بهتر است دیواری انتخاب شود که فضای کافی برای تکرار چند بار طرح کاغذ دیواری را داشته باشد. هر چه طرح کاغذ دیواری درشت تر باشد، دیواری که روی آن نصب می‌شود نیز باید بزرگ‌تر باشد.

علاوه بر دیوار و سقف که کاربری‌های معمول کاغذ دیواری است، می‌توان کاغذ دیواری را در داخل کمد، کتابخانه و روی قاب پنجره نصب کرد.

جدا کردن کاغذ دیواری

یکی از ویژگی‌های مثبت کاغذ دیواری نسبت به سایر پوشش‌های دیواری قابلیت برداشتن آن از روی دیوار است که به سادگی انجام می‌شود.

آب

آسان ترین روش کندن کاغذ دیواری، پاشیدن آب بر روی آن است. آب از درون منفذهای کاغذ دیواری به چسب پشت آن نفوذ می‌کند و آن را از بین می‌برد. با از بین رفتن قدرت چسبندگی چسب پشت کاغذ دیواری، به راحتی می‌توان کاغذ دیواری را از دیوار جدا کرد. البته کاغذ دیواری‌هایی که به این روش به راحتی از دیوار جدا می‌شوند باید به اصطلاح قابل جداسازی (Peelable) باشند که بسیاری از کاغذ دیواری‌های مدرن این ویژگی را دارند.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مخصوص کندن کاغذ دیواری را می‌توان از فروشگاه‌های رنگ و ابزار فروشی تهیه کرد. برای جدا کردن کاغذ دیواری باید ابتدا ماده شیمیایی را که معمولا به صورت پودر است با مقداری آب گرم و سرکه مخلوط کرد و سپس محلولبدست آمده را با استفاده از اسپری بر روی دیوار پاشید. بعد از آنکه محلول بدست آمده چسب دیوار را در خود حل کرد، لبه‌های کاغذ دیواری به راحتی با کمک کاردک یا چاقو کنده می‌شود.

بخار آب

یکی دیگر از موادی که برای از بین بردن چسب کاغذ دیواری و جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار استفاده می‌شود، بخار آب است. برای این منظور از دستگاه بخارکننده چسب کاغذ دیواری استفاده می‌شود که با برق کار می‌کند. این دستگاه شامل یک مخزن آب است و با روشن شدن، آب درون آن بخار می‌شود و می‌توان با دسته مخزن بخار را بر روی کاغذ دیواری پاشید. بخار آب چسب پشت کاغذ دیواری را حل می‌کند و به کاغذ دیواری اجازه می‌دهد تا به راحتی از دیوار جدا شود. در استفاده از بخار آب باید دقت کافی به عمل بیاید تا به پوشش خشک دیوار زیر کاغذ دیواری آسیبی وارد نشود.

تاریخچه کاغذ

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع از چین باستان آغاز می‌شود. برای این ادعا می‌توان ۲ دلیل را مطرح نمود:

  1. چینی‌ها مخترع کاغذ بودند.
  2. چینی‌ها کاغذ برنج را ۲۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوارهای خود می‌چسباندند.

گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عرب‌ها فاش نمود که در نتیجه آنها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند. پس از آن بسیاری از اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می‌دادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. در دوران رونسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می‌شد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت. از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه‌های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه‌های تزئینی هم به اتاق رنگ می‌داد و هم به عنوان لایه‌ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل می‌کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می‌نمود.
با این همه این فرشینه‌ها بسیار گرانقیمت بودند. از اینرو تنها افراد فوق‌العاده ثروتمند توانایی تهیه آن‌ها را داشتند. طبقه نیمه مرفه که یا به دلیل قیمت گزاف و یا جنگ‌هایی که تجارت بین‌المللی را متوقف می‌کرد توان خرید این فرشینه‌ها را نداشتند، برای روح دادن به اتاقهایشان به کاغذ دیواری روی آوردند.
کاغذ دیواری‌های اولیه طرح‌هایی مشابه تصاویر فرشینه‌ها داشتند و گاهی اوقات ورقهٔ بزرگ کاغذی همانند فرشینه‌ها به صورت آزاد بر روی دیوار نصب می‌شد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آنرا بر دیوار می‌چسباندند.
معمولاً تصاویر چاپی به جای آنکه قاب شده و بر دیوار نصب شوند، بر دیوار چسبانده می‌شدند و احتمالاً ابعاد بسیار بزرگ این تصاویر چاپی که چند ورقه‌ای نیز بودند صرفاً به منظور چسبانده شدن بر دیوار تولید می‌شدند.
برخی از هنرمندان سرشناس چنین آثاری خلق می‌کردند. از جمله "آلبرشت دورر" که هم در زمینه چاپ تصاویر بزرگ و هم چاپهای تزئینی جهت آویختن بر دیوار فعالیت می‌کرد.
بزرگترین تصویر چاپی "طاق نصرت" بود که به سفارش مکسیمیلیان اول امپراتور روم مقدس در سال ۱۵۱۵ چاپ و تکمیل شد. این کاغذ دیواری ابعاد عظیم ۳٫۵۷ در ۲٫۹۵ متر را داشت و از ۱۹۲ ورق کاغذ تشکیل شده بود و در چاپ دوره اول آن ۷۰۰ کپی از آن تولید شد تا پس از رنگ آمیزی دستی، در قصرها و به خصوص سالنهای اجتماعات شهری آویخته شود.
نمونه‌های اندکی از الگوهای تکرار شوندهٔ کاغذ دیواری‌های اولیه به جا مانده‌است، اما تعداد زیادی از کلیشه‌های اصلی که نمایانگر الگوهای تزئینی آن زمان می‌باشند هنوز هم در دسترس است.
انگلستان از کشورهای پیشرو در صنعت کاغذ دیواری محسوب می‌شود. قدیمی ترین نمونهٔ به جا مانده از کاغذ دیواری در انگلستان که در لندن به چاپ رسیده بوده به سال ۱۵۰۹ برمی گردد.
استفاده از کاغذ دیواری بعد از دوران تکفیر هنری هشتم از سوی کلیسای کاتولیک بسیار رایج شد، زیرا این امر موجب قطع روابط سایر کشورها با انگلستان و در نتیجه جلوگیری از صدور فرشینه به آن کشور شد. از آنجا که انگلستان خود در تولید فرشینه مهارتی نداشت، اشراف و نجیب زادگان به کاغذ دیواری روی آوردند.
در دوران حکومت الیور کرامول تولید کاغذ دیواری از سوی دولت مذهبی عملی بیهوده به شمار آمد و متوقف شد اما با بازگشت چارلز دوم دوباره متمولین متقاضی کاغذ دیواری شدند.
حکومت کرامول، فرهنگی کسالت بار را بر مردم تحمیل کرده بود، از این رو پس از مرگش مردم به خرید وسایل خانگی رفاهی که در دوران وی ممنوع شده بود روی آوردند.
در اواسط قرن هجده بریتانیا به اولین تولید کننده و صادر کننده کاغذ دیواری در اروپا تبدیل شده بود.
در اوائل قرن نوزدهم با توسعه چاپ توسط نیروی بخار، تولیدکنندگان کاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه آن شدند که این امر به کاهش قیمت و در نتیجه قابل خرید شدن آن توسط طبقه متوسط انجامید.

انواع کاغذ تزئینی

  • کاغذ ابری: نوعی کاغذ تزئینی برای ورود یا درون جلد که از دوره تیموری به بعد در ایران رایج گردید و به ابری‌های همدان و کشمیر معروف بوده‌اند.
  • کاغذ بالیغ: کاغذ بسیار مرغوبی که در شهر پکن (خان بالیغ - شهر خان) ساخته می‌شد. جنس کاغذ بسیاری از کتب و اوراق خطی نفیس ایران کاغذ خان بالیغ است.
  • کاغذ زر افشان: (نوعی تزئین بر روی کاغذ) برای زر افشان کردن کاغذ مقداری صمغ را به طرز خاصی روی کاغذ می‌پاشیدند و سپس ورقه‌های نازک طلا را به آن می‌چسباندند به طوری که تکه‌های طلا مانند ستاره روی صفحه کاغذ می‌درخشید. این نوع کاغذ را معمولاً در حواشی کتب و اوراق گرانبها مصرف می‌کردند.
  • کاغذ سمرقندی: یکی از معروفترین و مرغوب ترین کاغذهای مورد مصرف در طول سده‌های میانی دوران اسلامی که در شهر سمرقند ساخته می‌شد. کاغذ سمرقندی جزو اولین کاغذهای ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجری، مسلمانان به کمک کاغذ سازان چینی اولین کارگاه ساخت آن را در شهر سمرقند بر پا کردند و از این شهر صنعت کاغذ سازی به سایر بلاد اسلام راه یافت.
  • کاغذ شامی: نوعی کاغذ سفید و به‌غایت شفاف و لطیف منصوب به شهر شام.

کاغذ دیواری ضد زلزله

دانشگاه و مرکز تحقیقات تکنولوژی کارسلو (KTI) آلمان از دهه ۱۹۹۰ تا به حال در تلاش است که پوششی کاغذی برای نگه داشتن دیوارها هنگام زلزله تولید کند. بالاخره تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ موفق به ساخت کاغذ دیواری سیسمیک شد. با ارتقا کیفیت این ماده تولیدی، دانشگاه KTL در سال ۲۰۱۴ کاغذ دیواری ضد زلزله خود را عرضه کرد.

تولید

برای تولید این کاغذ دیواری از رشته‌های بسیار نازک و مستحکم شیشه‌ای استفاده شده است. این رشته‌ها به هم بافته شده و یک پوشش ارتجاعی و محکم را تولید می‌کند. به هنگام تکان خوردن دیوار، این رشته‌های شیشه‌ای انرژی حاصله را در چهار جهت مختلف پخش می‌کنند تا انرژی تقسیم شده و به قسمت خاصی ازدیوار فشار بیشتری وارد نشود.

چسب

برای جلوگیری از ریزش دیوارها صرفا استفاده از کاغذ دیواری سیسمیک کافی نیست. چراکه چسب مخصوص کاغذ دیواری‌های معمولی تحمل تکان‌های شدید دیوار را ندارد. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه KTL، چسب مخصوصی برای این کاغذ دیواری تولید کرده‌اند. برای این منظور یک ماده نرم، قابل انعطاف و چسبناک با استفاده از آب و مقدار زیادی پلیمر پلی پورتان تولید شد. وقتی چسب به شیارهای دیوار نفوذ کند، آب درون آن بخار شده و باعث می‌شود چسب کاملا به مواد دیوار گیر کند. همینطور وقتی کاغذ دیواری روی چسب قرار بگیرد، کاملا توسط پلی پورتان احاطه می‌شود.

کاغذ دیواری سیسمیک در یک شبیه‌سازی زلزله آزمایش شده است. ساختمانی که این کاغذ دیواری در آن به کار رفته بود، فرو نریخت. قرار است از سال ۲۰۱۴ به بعد کاغذ دیواری سیسمیک به صورت انبوه تولید شود. قیمت این کاغذ دیواری از کاغذ دیواری معمولی بیشتر است. ولی برای مردمی که در مناطق زلزله خیز زندگی می‌کنند، ارزش خرید دارد.

کاغذ دیواری اتاق کودک

وظیفه اصلی کاغذ دیواری کودک این است که فضای گرم و دلچسب را برای بچه ها فراهم کند. این مسئله یک دو گانگی برای طراحان ایجاد می کند زیرا دکور اتاق کودک توسط پدر مادرها انتخاب می شود ولی در عین حال باید برای کودک دلچسب باشد. کودکان در دنیایی با تصورات و خلاقیت های بی نهایت زندگی می کنند و کاغذ دیواری های کودک باید این مسئله را در نظر بگیرند. برای اتاق کودک از رنگهای ملایم استفاده می شود به این منظور در کاغذ دیواری ها از رنگ هایی مانند صورتی روشن، یاسی، کرم، آبی روشن و زرد استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها منجر به آسایش کودک می شود. برای کاغذ دیواری کودک کیفیت حرف اول را می زند. کاغذ دیواری کودک باید فاقد هر گونه مواد آلاینده و شیمیایی بوده و قابل شستشو باشد. 

منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Wallpaper»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد.

اتاق نشیمن از جمله مکان‌هایی است که باید دکوری شیک و لوکس در آن ایجاد کرد. حالا سوال اینجاست که چه سبکی را برای تعیین دکوری این اتاق انتخاب کنیم؟ علاوه بر مبلمان و پرده‎های زیبا، آینه‌های دیواری لوکس از جمله مقتضیات تزئینی هر اتاق نشیمن محسوب می‌شوند. آینه بندی، روحی تازه به دکور اتاق می‌بخشد و از این رو مد‌آنلاین امروز قصد دارد فهرستی از 10 آینه برتر سال به شما ارائه دهد.

آینه مدل استلا

این برند معروف، در بهار امسال به عنوان برترین برند تولید آینه‌های تزئینی و لوکس انتخاب شده است. طرحی بسیار زیبا دارد و مناسب هر اتاق نشیمن با هر سبکی است. گل‌های براق و برنجی آن از ویژگی‌های بی‌همتایش هستند.


آینه مدل آپولو

نمونه بعد که متعلق به برند معروف BOCA DO LOBO است، به‌عنوان الهه خورشید شهرت دارد. طراحی آینه بسیار برجسته و شیک است و نمایی معاصر در اتاق نشیمن ایجاد می کند. این طرح طرفداران بسیاری دارد.


آینه کنسولی کریستفر گای

شب‌های بهار و تابستان در این آینه زیبا تجلی یافته‌اند و تمام طرحهای ستارگان به کار رفته در این آینه، در نوع خود شگفت انگیز هستند. بهترین نکته درباره این طرح این است که در تمام اتاق‌های نشیمن می‌تواند نمود خوبی داشته باشد. از سبک مدرن گرفته تا روستیک و سنتی.


آینه هایکو از برند Brabbu

این مدل با الهام از اشکال قبیله‌ای ساخته شده و متعلق به برند معروف Brabbuاست. بهتر است در اتاق نشیمن‌های مدرن از این آینه استفاده شود. مدآنلاین از طرفداران این آینه هاست.


آینه فیتیپالدی از برند Nella Vetrina

این آینه مدرن می‌تواند کانون دیدی بسیار برجسته در اتاق نشیمن شما خلق کند. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی پیشنهاد می‌کنند در تزئین خانه و به خصوص اتاق نشیمن‌های معاصر از این چنین طرح‌هایی استفاده شود.


آینه آپولوستر از برند کریستفر گای

نمای گرد این آینه، آن را بسیار کلاسیک و مدرن کرده است. علت اینکه این آینه درفهست ده آینه برتر سال قرار گرفته، این است که با رگه‌های طلایی خود یاد آور طبیعت پاییزی است.


آینه ماری ترس از برند Boca do Lobo

حتی با دیدن تصاویرهم می‌توانید درخشش زیبای این آینه را مشاهده کنید. رنگ سبز  و شکل منحصر بفرد آن از ویژگی‌های جالب توجه این آینه است.


آینه ایرلندی از برند Brabbu

با یک نگاه هم می‌توان پی برد که ماهیت پیچیده طبیعت، در این نمونه به خوبی مشهود است. با استفاده از چنین طرحی شما می‌توانید دکوراسیون‌های متفاوتی با توجه به سبک هر خانه در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید. شکل گرد و ساده آن  با اجزای چوبی قهوه‌ای رنگ داخل آینه به زیبایی در هارمونی است.


آینه استاربرست از برند Horchow

این نمونه نیز یکی دیگر از نمونه‌هایی است که نمای خورشید را در ذهن افراد تداعی می‌کند. البته بهتر است از این طرح به هنگام تزئین دکوراسیون بهاره اتاق نشیمن‌ها استفاده شود. هم در اتاق‌های مدرن و هم کلاسیک و سنتی می‌توان از این طرح بهره برد


آینه گیلت محصول برند KOKET

آینه‌های مناسب اتاق نشیمن را با این آینه خورشیدی به پایان می‌رسانیم. بهتر است از این طرح‌ها در اتاق نشیمن‌های لوکس و مدرن استفاده کرد تا نمونه‌های سنتی.

 

بنفشه افریقایی هم مثل هر گیاه دیگری به مجموعه ای از عوامل برای رشد و نمو بهینه نیاز دارد که از این میان می توان به نور، دما، آب، موادغذایی، و محیط کشت اشاره کرد.

نور:
عمل فتوسنتز به عنوان سیستم تولید انرژی منحصر به فرد گیاهان در حضور نور صورت می گیرد، ازین رو نور را می توان اساسی ترین فاکتور رشد گیاه دانست.
در مورد میزان نیاز بنفشه افریقایی به نور عقاید ضد و نقیض فراوان است و این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. بنفشه افریقایی در نور به نسبت کم به خوبی رشد می کند ولی برایگلدهی نیاز به شدت نور بیشتر دارد.
در صورت استفاده از نور طبیعی، نور ملایم صبحگاهی از یک پنجره رو به شرق می تواند مفید باشد، در زمستان نور پنجره رو به جنوب نیز به همان اندازه ملایم و مفید خواهد بود. در تابستان می توان با افزایش فاصله گیاهان از پنجره جنوبی ، از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کرده و نور خوبی برای گیاهان فراهم کرد.
بنفشه افریقایی از معدود گیاهانی ست که زیر نور مصنوعی لامپ ها نیز به خوبی نور طبیعی ( حتی به عقیده برخی بهتر از نور طبیعی! ) رشد و نمو می کند. استفاده از نور مصنوعی فلوئورسنت سفید (cool white) بهتر از سایر انواع لامپ هاست. به طور معمول لامپهای لوله ای فلوئورسنت را در فاصله ی 30 سانتی متری از سطح گیاهان (عرض 120 سانتی متری) نصب می کنند تا شدت نوری معادل 600 فوت کندل حاصل شود. آزمایش نشان داده که بنفشه افریقایی در شرایط 24 ساعت روشنایی مداوم با نوری به شدت 400 فوت کندل به خوبی رشد و نمو می کند. به طور کلی بنفشه افریقایی برای گلدهی طولانی به 12 تا 16 ساعت روشنایی در شبانه روز – برحسب نوع رقم- نیاز دارد. معمولا رقم هایی با برگهای تیره تر و گلهای پُرپَر به روشنایی بیشتر نیاز دارند.
از آنجا که گرد و غباری که بر برگ ها می نشیند میزان نور دریافتی گیاه را می کاهد باید سعی کنیم همواره برگ ها را تمیز نگه داریم.
در کل بهترین راه برای تعیین کفایت میزان روشنایی این است که چگونگی رشد گیاهان را مورد توجه قرار دهیم. اگر دمبرگ ها بیش از حد بلند و کشیده و متمایل به سمت بالاست و برگها رنگ سبز تیره داشته و گیاه خیلی کم گل می دهد نشانه کمبود روشنایی است. هنگامی که رنگ برگ ها روشن شده و به زردی می گراید نشانه ی زیادی نور است، در شدت نور خیلی زیاد لکه های سوختگی روی برگ ها بروز خواهد کرد.

دما:
دمای مناسب برای پرورش بنفشه افریقایی 18 تا 26 درجه سانتی گراد است. در 25 درجه بنفشه افریقایی به خوبی رشد و نمو کرده و گل فراوان می دهد ولی گلبرگ ها به نسبت کوچک و رنگ پریده می شوند. اگر دما از 18 درجه کمتر شود رشد و نمو کاهش یافته و احتمال بروز سفیدک(نوعی بیماری قارچی شبیه به پودری سفیدرنگ روی برگ ها) زیاد می شود.و برگ ها به سمت پایین خم شده و شکننده می شوند. کمترین دمای قابل تحمل برای گیاه در زمستان 13 درجه است. این گیاه برعکس اغلب گیاهان هرچه دمای شبانه گرمتر و دمای روزانه خنک تر باشد ( ثبات و عدم اختلاف میزان درجه حرارت در طول شبانه روز) بهتر رشد و نمو می کند. اگر دمای روزانه بالاتر از 29 درجه باشد باعث تحریک گلدهی زودهنگام و ضعیف شدن گیاه می شود. حداکثر دما برای این گیاه 32 درجه است.

آبیاری:
محیط کشت بنفشه افریقایی باید مرطوب باشد ولی در حالت غرقاب قرار نگیرد. برای آبیاری متداول ترین روش این است که زیرگلدانی را پر از آب کرده و گلدان را در آن قرار می دهیم تا آب از سوراخ های ته گلدان به سمت بالا حرکت کند. پس از مرطوب شدن سطح خاک ( تقریبا بعد از حدود نیم تا حداکثر یک ساعت) در صورت باقی ماندن آب در زیرگلدانی باید آب اضافی را خالی کرد.
آبیاری از بالا برای بنفشه افریقای مناسب نیست زیرا ریزش آب روی برگ ها باعث پوسیدگی و رشد قارچ می شود. از طرفی آبیاری مداوم از پایین موجب تجمع نمک و املاح در سطح خاک و اطراف طوقه گیاه خواهد شد که اگر میزان نمک افزایش یابد موجب آسیب گیاه و درنهایت پوسیدگی طوقه می شود.به خصوص اگر کیفیت آب آبیاری مناسب نباشد. برای جلوگیری از این حالت می توان هرازگاهی آبیاری را از بالا ولی با دقت و جلوگیری از خیس شدن برگ ها - به خصوص عدم تجمع قطرات آب در قسمت مرکزی رشد گیاه- انجام داد.
ریشه های بنفشه افریقایی به تجمع نمک بسیار حساس است . در صورت استفاده از آب شور (وجود املاح زیاد) یا عدم دقت در استفاده از کودهای شیمیایی و تجمع نمک در خاک، گیاه توانایی جذب آب را نخواهد داشت ازین رو علی رغم آبیاری و خیس بودن بستر کاشت، گیاه علایم پژمردگی را نشان داده و در نهایت از بین خواهد رفت ( به اصطلاح گیاه در اثر املاح زیاد می سوزد).
برای آبیاری بنفشه افریقایی باید از آب ولرم ( هم دمای اتاق) استفاده کرد زیرا آب سرد موجب ایجاد شوک و فروافتادن گل ها و ایجاد لکه هایی روی برگ ها می شود. اگر یک شب قبل از آبیاری ظرف آب را در اتاق نگه داری کنیم دمای آن متعادل شده از طرفی کلر موجود در آب خارج می گردد زیرا کلر اضافی موجود در آب آبیاری برای بنفشه افریقایی زیان آور است.
دقت در آبیاری یکی از نکات مهم برای داشتن گیاهانی سالم و با رشد و گلدهی مطلوب است. در فاصله ی دو آبیاری بهتر است قدری سطح خاک خشک شود نه کاملا خشک. حدودا هر5،6 روز یکبار زمان مناسبی برای آبیاری است، البته فاصله دو آبیاری، به اندازه گیاه، اندازه گلدان، دما و رطوبت نسبی محیط و نوع محیط کشت گیاه نیز بستگی دارد.
به طور کلی ایجاد شرایط نسبتا پایدار با نوسانات کم از لحاظ رطوبت و دما برای داشتن گیاهانی با رشد و گلدهی مطلوب و بهینه لازم است.

موادغذایی( کود):
از آنجایی که محیط کشت بنفشه افریقایی فاقد خاک ( رس) است تقریبا هیچ گونه مواد غذایی برای رشد گیاه ندارد ازین رو همواره در آب آبیاری از محلول کود مناسب استفاده می کنیم.
نیازهای همه ی گیاهان به هنگام رشد با زمان به گل نشستن متفاوت است. رشد و نمو( تولید گل و بذر) دوفرآیند جداگانه و مخالف هم هستند ازین رو نباید انتظار داشت که گیاه همزمان بیشترین رشد را داشته و نیز بیشترین میزان گل را بدهد. بنفشه افریقایی در جوانی به کود با مقدار نیتروژن بالا، و هنگام گلدهی به نیتروژن کم و فسفر و پتاسیم بالا نیاز دارد.
در بازار کودهای مخصوص رشد و گلدهی بنفشه افریقایی به صورت جداگانه موجود و قابل دسترس است. نکته قابل توجه در استفاده از تمام کودهای شیمیایی رعایت دُز مصرف است.( به دلیل مشکلات ناشی از تجمع املاح همان گونه که دربالا اشاره شد) هیچ گاه کود را به میزان بیش از حد توصیه شده روی بسته به کار نبرید. بهتر است میزان کود محلول در آب را کاهش داده در عوض دفعات استفاده را افزایش دهید.
هیچ گاه هنگامی که بستر کاملا خشک و گیاه تشنه است به آن کود ندهید زیرا ممکن استریشه های گیاه توانایی جذب آب را نداشته و آسیب ببیند.

محیط کشت:
تهیه آمیخته خاکی مناسب برای بنفشه افریقایی بسیار مهم است. همان گونه که می دانیم بنفشه افریقایی در خاک نمی روید بلکه در آمیزه ی سبکی از مواد آلی درشت بافت رشد می کند که در کف جنگل های انبوه و در شکاف صخره ها گرد می آید.
مخلوط خاکی مناسب باید زهکش و تهویه مناسبی داشته درعین حال توانایی نگهداری آب کافی را داشته باشد. برای این منظور عموما از ترکیب پیت موس و پرلیت به نسبت مساوی استفاده می شود. (طبق تجربه شخصی کوکوپیت هم به جای پیت موس یا مخلوط با آن قابل استفاده است). ترکیب های مخصوص کشت بنفشه افریقایی به صورت تجاری نیز در بازار قابل دسترسی ست. PH  محیط کشت باید 5.8 تا 6.5 باشد. به دلیل وجود پیت دراین ترکیب، خاک بنفشه افریقایی عموما اسیدی ست. برای افزایش پی اچ می توان از پوست تخم مرغ استفاده کرد. به این صورت که پوست تخم مرغ را در آبی که برای بنفشه افریقایی کنار می گذاریم به مدت یک شب خیسانده، و یا آن را خرد کرده به صورت پودر درآورده به میزان یک فنجان برای یک فوت مکعب ( حدودا 27 لیتر) خاک به کار می برند. به این ترتیب کلسیم مورد نیاز گیاه نیز تامین خواهد شد. البته آهک زیاد هم محیط کشت را قلیایی می کند که برای بنفشه افریقایی مثل اکثر گیاهان مناسب نیست. بهترین پی اچ برای رشد بنفشه افریقایی اندکی اسیدی یعنی حدود6.5 است زیرا این گیاه خود را به پی اچ آب باران سازش داده است.
به عنوان یک نکته در پرورش بنفشه افریقایی، بهتر است از گلدان های پلاستیکی جهت کاشت استفاده کنید. استفاده از گلدان های سفالی و سرامیکی به دلیل مشکلات ناشی از تجمع نمک و شوک سرما برای ریشه های حساس بنفشه افریقایی مناسب نیست.

در نهایت بنفشه افریقایی به دلیل مقاومت به خشکی، گرمی هوا و سایه ( نورکم) یکی از گیاهان ایده آل برای نگه داری در آپارتمان است. البته برای پرورش آن باید 3 شرط دمای یکنواخت، رطوبت مناسب، و محیط کشت مساعد را فراهم کرد.

 

کودکان اغلب دوست دارند ساعات زیادی را در اتاق خود و بدون والدینشان به استراحت و بازی بپردازند. شما به عنوان والدین کودک، باید این نکته را در نظر داشته باشید که اتاق آنها را طوری طراحی کنید که تا پایان دوره خردسالی، فضایی  جذاب و فانتزی برای آنها باشد. پس از دوره خردسالی است که باید نحوه چیدمان اتاق را تغییر داده و کاربرد را در راس امور قرار دهید.

بهتر است از رنگ‌ها و توناژهایی استفاده کنید که کودک شما دوست دارد. در این میان، کاغذ دیواری‌های طرح‌دار همچون طرح پلنگ صورتی، سیندرلا یا میکی موس را از یاد نبرید. 

در نظر داشته باشید که شما باید اسباب‌بازی‌های کودک‌تان را طوری سازماندهی کنید که بتواند براحتی آنها را برداشته و بازی کند اما در عین حال طوری نباشد که با هر اشاره و یا به هنگام بازی با سایر کودکان، باعث ایجاد ریخت و پاش شود. مدآنلاین قفسه‌های بزرگ اسباب‌بازی، سبدهای چوبی و حتی جا اسباب‌بازی‌های شیشه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کند. بهتر است از پرده‌های یاسی برای اتاق دختر خانم‌ها و پرده‌های آبی با طرح دزد دریایی و بت‌من برای اتاق پسر بچه‌ها استفاده کنید. استیکرهای گل‌دار نیز نمایی زیبا در اتاق ایجاد می‌کنند.

تخت خواب‌های چند طبقه، با استیکرهای سبز رنگ و طرح ستارگان شب‎نما در بالای تخت خواب، به همراه یک قالیچه فانتزی کوتاه و صورتی، تمنای هر دختر بچه‌ای برای داشتن یک اتاق خواب رویایی است. این روزها استفاده از اسباب بازی‌های بسیار بزرگ همچون خرس پوه در گوشه‌ای از اتاق بسیار مرسوم شده است. هر چقدر از لوازم بزرگ و غیر معمولی استفاده کنید، به همان اندازه، نمایی فانتزی و مطابق میل کودک خود ایجاد کرده‎اید مانند لامپ بزرگ یا حتی دیوارهایی با کاغذ دیواری‌های راه راه درشت!

انتخاب فرش و استفاده از آن به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون یکی از موارد مهمی است که زیبایی و تناسب دکوراسیون منزل بسیار به آن وابسته است؛ اینکه چه فرشی را برای کدام دکور انتخاب کنیم و فرش چه مساحتی از فضای مورد نظر را اشغال کند عامل مهمی است که اغلب از سوی مردم به اشتباه انتخاب می شود.

قبل از اینکه وارد مقوله فرش و نحوه انتخاب آن در دکوراسیون متناسب با فضای منزل شویم، لازم است تذکر دهیم که چه در مورد فرش و چه در مورد دیگر موارد، انتخاب ها با توجه به اینکه در کل از چه سبکی برای دکوراسیون استفاده کرده ایم، متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال فرشی که برای کاربرد در دکوراسیون سبک مدرن انتخاب می شود و برای این سبک مناسب است بسیار متفاوت با فرشی است که در سبک های کلاسیک یا هرکدام از زیرشاخه های آن کاربرد دارد.

اما در مورد این عنصر از دکوراسیون، آنچه در میان تمام سبک ها می تواند یکسان باشد آنکه بهتر است تا حد امکان تلاش کنیم جز میز مقابل مبلمان، عنصر یا شی دیگری روی فرش قرار نگیرد؛ این موضوع به این معناست که حتی پایه های مبلمان هم نباید روی فرش قرار گیرد. بهتر است پایه های مبل حداقل ۱۰ سانتی متر از فرش فاصله داشته باشد. با محاسبه این فواصل، زمانی که مبلمان در منزل چیده می شود خودبه خود مساحت فرشی که متناسب با حجم منزل و نحوه مبلمان شماست به دست می آید. باز هم در این مورد باید تاکید کنیم که حتی در انتخاب فرش هم مانند دیگر عناصر کاربردی دکوراسیون نباید از سلیقه آنی متاثر شویم؛ ابتدا باید مساحت صحیح، متناسب و موردنیاز با فضای منزل را برای کاربرد فرش تعیین و سپس اقدام به خرید کنید؛ اینکه در بسیاری موارد فرشی می خرید که پس از حمل به منزل و پهن کردن آن برای استفاده، بسیار بزرگ به نظر می رسد ناشی از همین تاثیرپذیری های غلط از سلایق آنی و زودگذر است.

نکته مهم دیگر اینکه، مساحت فرش را هیچ گاه نباید مساوی با مساحت اتاق یا فضای موردنظر انتخاب کرد؛ برای مثال اگر اتاق شما ۱۲ متر مربع مساحت دارد انتخاب فرش ۱۲ متری برای پر کردن این اتاق کاملا اشتباه است. میز مقابل مبلمان به جز عسلی ها که باید نزدیک به مبلمان و در کنار آنها باشد، تنها عنصری است که روی فرش قرار می گیرد. عناصری مانند مجسمه ها، گلدان ها، دیگر اشیاء دکوری، میز تلویزیون و… باید بیرون از فرش قرار گیرد

● کدام فرش برای کدام سبک؟

اینکه چه طرحی از فرش را انتخاب و خریداری کنیم اولا به نوع سبکی که برای دکور منزل خود انتخاب کرده اید و ثانیا به طرح مبلمان، پرده ها و… بستگی دارد. البته بخشی از انتخاب ها در مورد فرش سلیقه ای و بخش دیگر مربوط به هارمونی آن با دیگر اشیاء مورد استفاده در دکوراسیون است. اگر سبک غالب شما در دکور منزل سبک کلاسیک است بهتر است از فرش های مدرن استفاده نکنید؛ مدرن به معنای فرش های با طرح های جدیدی است که به تازگی در بازار فرش رایج شده است. استفاده از پوست یا فرش های سنتی ایرانی بهترین انتخاب برای کاربرد فرش در دکوراسیون سبک کلاسیک است. در تمام دنیا مرسوم است که در سبک کلاسیک از فرش های ایرانی یا فرش های سنتی تولید کشورهایی همچون مراکش و… استفاده می شود

 ● تاثیر رنگ در انتخاب فرش مناسب

در مورد رنگ بهتر است که فرش با رنگ غالب تر یا رنگ تیره تر در طیف رنگی مورد استفاده در دکوراسیون انتخاب شود. رنگ فرش باید نسبت به رنگ مبلمان گرم تر و تیره تر باشد؛ در مورد رنگ میز هم چون بر روی فرش قرار می گیرد بهتر است همیشه رنگ کوسن های مبلمان انتخاب شود. اگر تصمیم گرفتید از دو رنگ متفاوت برای فرش و مبلمان استفاده کنید باز هم باید رنگ فرش رنگ غالب و گرم تر و تیره تر باشد. در مورد بافت فرش هم در مقایسه با دیگر بافت های کاربردی دکوراسیون مانند بافت مبلمان یا پرده، باید به این نکته اشاره کنیم که بافت فرش باید درشت تر از سایر بافت ها باشد و در واقع اولویت دیداری بافت در دکوراسیون نسبت به دیگر عناصر با فرش است. در صورتی که تمایل به استفاده از فرش های مدرن یا فرش های جدیدی که با طرح های متنوع در قالب گلیم فرش در سال های اخیر به بازار عرضه می شود دارید، حتما باید این فرش ها را برای دکوراسیون سبک مدرن انتخاب کنید؛ همچنین استفاده از فرش هایی با طرح های گل و بوته سنتی، یا فرش های ایرانی که طرح های زیاد و نقش های شلوغی دارند برای کاربرد در سبک های مدرن دکوراسیون به هیچ وجه توصیه نمی شود.
اتاق خواب آبی می تواند بسیار آرامش بخش باشد و شما در آن احساس راحتی داشته باشید. در انتخاب رنگ آبی برای اتاق خواب، رنگ آبی اصلی مد نظر می باشد
 
 تعیین رنگ برای اتاق خواب مسأله بسیار مهمی می باشد که شما به آن نیازمند می باشید. ما به شما رنگ مورد علاقه خودمان را برای اتاق خوابتان پیشنهاد می کنیم. در اینجا رنگ الهام بخش مورد نظر، رنگ آبی می باشد. شما می توانید برای داشتن یک اتاق خواب دوست داشتنی از این رنگ استفاده کنید.
 
حال این سوال مطرح می شود که چرا رنگ آبی؟ همانطور که می دانید رنگ آبی می تواند طراوت را برای هر اتاقی به همراه داشته باشد. 

اتاق خواب آبی می تواند بسیار آرامش بخش باشد و شما در آن احساس راحتی داشته باشید. در انتخاب رنگ آبی برای اتاق خواب، رنگ آبی اصلی مد نظر می باشد. شما می توانید این رنگ را بر روی دیوار، تخت خواب، دکوراسیون و... اعمال نمایید.

 آبی می تواند در طیف های مختلف آن از جمله آبی آسمانی، baby blue، آبی دریایی و... باشد، با این حال بهتر است که این رنگ با رنگ های دیگر مانند سفید، سیاه، صورتی و... استفاده شود. تصاویری که برای شما در نظر گرفته ایم نیز می تواند الهام بخش شما باشد. 

رنگ آبی، مناسب و زیبا برای اتاق خواب

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi