سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

خبر ها و مقالات

اخبار شرکت

The our most popular Football

هنوز جای بخیه‌های صدرا خوب نشده که زخم تازه‌ای سر باز می‌کند. شاید رسانه ای شدن بخیه‌های صدرا باعث جلب اعتماد بیشتر مردم نسبت به رسانه‌ها شد و مردمی که دستشان برای گرفتن حقشان به دیوار بلند مسئولان نمی‌رسد، دست به دامان رسانه‌ها می‌شوند، شاید که بتواند از حقوق اولیه‌ خود دفاع کنند.

دوباره حادثه‌ای که خواسته یا ناخواسته پای پزشکی را به میان می‌کشد. البته خطا در هر شغلی و صنفی قابل قبول، بررسی و گذشت است؛ اما خطا داریم تا خطا!

همه چیز از یک گرفتگی بینی شروع شد

ماجرا از این قرار است که هفته گذشته پسر 33 ساله‌ای برای مشکلات گرفتگی بینی و پریدن از خواب به پزشک مراجعه می‌کند و بنا به توصیه وی برای انجام عمل پولیپ بستری می‌شود.

حتما می‌دانید؛ که پولیپ بینی، توده خاکستری و گاهی بی‌رنگی است که معمولاً از مخاط سینوس‌ها و گاهی از خود بینی منشا می‌گیرد و در غالب موارد، پولیپ‌های بینی پایه‌دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بینی ظاهر می‌شوند، هرچند که ممکن است فقط در یک بینی و به‌طور منفرد نیز دیده شوند.

بیمار در یکی از کلینیک‌های جراحی محدود در تهران بستری می‌شود و پزشک برای جراحی از بی‌هوشی کامل نیز استفاده می‌کند. استفاده از بی‌هوشی در هر عمل جراحی نیازمند انجام یک سری‌ آزمایش‌های پیش از عمل است که متأسفانه در بیشتر این‌گونه جراحی‌ها صورت نمی‌گیرد که خود می‌تواند از علل مهم عوارض ناشی از جراحی‌های محدود در کلینیک‌ها باشد. چراکه اگر بیمار به داروی بی‌هوشی حساسیت داشته یا دچار بیماری زمینه‌ای یا قلبی باشد در اثر این بی‌هوشی ممکن است هرگز به هوش نیاید.

کما فقط به خاطر جراحی بینی

این پزشک در شرایط کاملاً نادرست اقدام به عمل جراحی پولیپ این جوان می‌کند. عمل جراحی تمام و بیمار از اتاق عمل خارج می‌شود و یک ساعت بعد از عمل به هوش می‌آید و بعد از دقایقی در حضور خانواده‌اش خون بالا می‌آورد و به کما می‌رود.

پس‌ازاین حادثه بیمار را به یک بیمارستان منتقل می‌کنند که به دلیل نداشتن امکانات مجدد به بیمارستان دیگری منتقل می‌شود و در نهایت بنا به خواست و اصرار خانواده وی، بیمار به یک بیمارستان در مرکز تهران منتقل می‌شود و در حال حاضر با گذشت نزدیک به 2 هفته همچنان در کما به سر می‌برد.

 ورود ابزار جراحی به داخل مغز

به گفته خانواده وی پزشکان علت این حادثه را ورود تجهیزات جراحی به داخل مغز عنوان می‌کنند.

بنا به اظهار یکی از این پزشکان این ابزار در حدود 8 سانت وارد مغز این جوان شده است که این آسیب با وارد شدن خون و هوا به داخل مغز همراه است که با این شرایط امکان بازگشت و زنده ماندن وی بسیار ضعیف است.

 

تصاویر زیر مربوط به اسکن‌هایی است که از سر این بیمار انجام شده و نقطه ورود جسم به داخل مغز را نشان می‌دهد. در این تصاویر وجود هوا و خون‌ریزی داخل مغز کاملا مشهود است.

و در ادامه اظهار نظر یکی از پزشکان در بیمارستان که از ورود جسمی نرم به داخل مغز حکایت می‌کند

 

 

پزشک وی در حدود 80 سال سن دارد و به گفته خانواده این بیمار با دستان لرزان به داخل اتاق عمل می‌رود.

حال جای سئوال دارد که نظارت بر عملکرد و توانایی پزشکان، یعنی کسانی که با جان مردم سر و کار دارند با چه کسی است ؟

نداشتن تخصص یا کهولت سن!

طبق اظهار یک متخصص گوش و حلق و بینی عوارض عمل بینی به خاطر عدم تخصص پزشک ایجاد می‌شود. پزشک باید پیش از عمل تمامی آزمایش‌های لازم را از بیمار دریافت کند. حساسیت‌ها و بیماری‌های زمینه از عمده دلایل عوارض این‌گونه اعمال جراحی است که با انجام آزمایش‌های پیش از عمل قابل‌پیشگیری و کنترل است.

این فوق تخصص گوش و حلق و بینی ادامه می‌دهد: متأسفانه دخالت بعضی همکاران در بعضی تخصص‌ها و بی‌تجربگی در انجام عمل مشکلاتی را پیش می‌آورد. آسیب ابزار جراحی و آندوسکوپی به مغز از عوارض نادر این‌گونه عمل‌های جراحی است که به دلیل نداشتن تخصص و مهارت پزشک ممکن است اتفاق بیفتد.

رسانه‌ها بیش‌از اندازه توجه می‌کنند

از این حادثه نزدیک به دو هفته می‌گذرد ولی مسئولان وزارت بهداشت هنوز گزارشی در این خصوص منتشر نکرده‌اند.

شاید سر نخ این سکوت رسانه‌ای در جای دیگری است؛ در صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت که چند هفته قبل در نشست خبری وزارت بهداشت گفته بود: «گاهی مواقع پدیده‌هایی رخ می‌دهد که بیش‌از اندازه به آن توجه شده و رسانه‌ها باید نسبت به این مسئله توجه داشته باشند.»

این واکنش ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در جواب اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در پرونده بخیه‌های صدار بود. در این نطق تماماً رسانه مسئول بزرگنمایی یک حادثه شدند.

وی در ادامه این نشست گفته بود:‌«هرروز بیش از 1600 پرونده نزاع در پزشکی قانونی ثبت می‌شود که ممکن است بخشی از آن مربوط به بیمارستان باشد ولی این مسئله انعکاس وسیعی می‌یابد که مقداری از آن مربوط به ضعف ما بوده و بخشی به دلیل فرهنگ رسانه‌ای است.»

رسانه‌ها بزرگنمایی می‌کنند!

در صحبت‌های هاشمی وزیر بهداشت نیز می‌توان رد چنین طرز فکر و سکوت خبری را مشاهده کرد، وقتی وزیر در جریان صدرا رسانه‌ها را متهم به بزرگ‌نمایی می‌کند و با بیان اینکه یک مهندسی پشت درج چنین مطالبی است، می‌گوید: «رسانه‌ها پاسخ دهند که چرا یک خبر به این سرعت از مرزها عبور می‌کند و به‌طور گسترده در رسانه‌های بیگانه بازتاب پیدا می‌کند. تصور من این است که 2 ماه است عملیات روانی علیه سلامت کشور راه انداخته‌اند.»

وی در پرونده بخیه‌ها نیز خواستار برخورد مشابه رسانه‌ها میان حوزه سلامت و دیگر حوزه‌ها می‌شود و می‌گوید: «رسانه‌ها باید همان رفتاری را که با دیگر حوزه‌ها می‌کنند با حوزه سلامت نیز انجام دهند چرا هنوز جرمی ثابت نشده نام پرستار و تصویر آن و همچنین نام بیمارستان را رسانه‌ای می‌کنید.»

و در آخر

همه مردم قدردان زحمات جامعه پزشکی هستند و قطعا خطاهای عده‌ای نادر را به پای همه نخواهند گذاشت؛ اما داشتن حاشیه‌ای امن برای هر قشر و صنفی می‌تواند دستگاه‌های نظارتی را دچار سستی کند و روند انتقادی نسبت به آن جامعه را کمرنگ سازد که خود این مسئله می‌تواند آفت بزرگی به حساب بیاید. 

تماس‌های ما برای گرفتن پاسخ بی نتیجه ماند و قطعا اظهار نظر دقیق در خصوص این حادثه تنها باید توسط مسئولان صورت بگیرد، اینکه عاقبت این جوان چه می‌شود و خانواده وی باید چه‌کار کنند، سئوال مشترک همه مردم است که امیدواریم با کارشناسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت، به زودی پاسخ داده و زوایای این حادثه روشن شود.

سرقت اطلاعات و پول از طریق حملات فیشینگ، یکی از راه‌های رایج برای مجرمان سایبری و بداندیش است؛ اما نوعی حمله از خانواده‌ی فیشینگ به نام «Smishing» -که به‌تازگی متداول شده- دولتمردان چین را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است.

 
به‌تازگی برخی از هکرها با ارسال پیامک‌هایی جعلی به مشتریان بانک‌های چین، اطلاعات آن‌ها را سرقت می‌کنند. این پیامک‌ها به‌ظاهر از سوی بانک موردنظر مشتری فرستاده می‌شود. هنگام باز کردن پیامک‌های یادشده- در صورتی که کاربر متصل به اینترنت باشد- به وب‌گاهی جعلی هدایت می‌شود. این وب‌گاه، ظاهر وب‌گاه اصلی بانک را دارد و از کاربر درخواست می‌کند تا شماره‌حساب و رمز عبور خود را وارد کنند؛ در نتیجه هکر، اطلاعات و پول کاربر را سرقت می‌کند.
 
چنین حمله‌ای «Smishing» نام دارد که توسط شرکت امنیتی اینتل و مک‌‌آفی نام‌گذاری شده است. با توجه به امن نبودن سامانه‌ی جهانی ارتباطات تلفن همراه (GSM) هکرها به‌راحتی پیامک‌های جعلی را به تعداد بی‌شماری از کاربران می‌فرستند. یکی از آسیب‌پذیری‌های GSM، کرک شدن تمام رمزنگاری‌های مورداستفاده در این سامانه است.
 
حمله‌ی یادشده، این نکته را نشان می‌دهد کسانی که با بانک‌های چین در ارتباط هستند، باید مراقب دام مجرمان سایبری باشند.

در دنیای امروز زندگی زناشویی برخی زوجین در معرض آسیب‌های روحی و روانی بسیاری قرار گرفته است.

 
با کمی دقت به آمار و ارقام در رابطه با ازدواج و طلاق با افزایش میزان طلاق بین زوجین جوان به خصوص در سال‌های اولیه زندگی مواجه هستیم.
 
زندگی ابزاری و مکانیزه امروزی بستری را فراهم کرده تا برخی زوج‌های جوان تحت تاثیر اختلافات سلیقه‌ای و سبک زندگی جدید با باورهای در تعارض با ارزش‌های سنتی حاکم بر جامعه قرار گیرند و در نتیجه با شدت گرفتن این تعارضات بین زوجین زمینه طلاق آن‌ها فراهم شود.
 
* خانواده و نقش آن در ایجاد آرامش
 
خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماع است که به عنوان محلی امن برای تامین آسایش و آرامش فرد تلقی می‌شود. خانواده به عنوان سنگ زیربنای جامعه و تنها نظام اجتماعی است که در همه جوامع مورد پذیرش بوده و جایگاه و نقش ویژه آن از هر جهت حائز اهمیت است. 
 
خانواده اگر چه به عنوان هسته‌ای کوچک از اجتماع است اما نقش موثری در حیات اجتماعی انسان‌ها و شکل‌گیری شخصیت آینده آن‌ها ایفا می‌کند در نتیجه استواری و استحکام روابط خانوادگی و بین فردی در خانواده‌ها موجب بهبود روابط اجتماعی و کاهش آسیب‌های جامعه می‌شود اما با این تفاسیر گاهی اوقات به علت برخی بی‌دقتی‌ها در عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر چالش‌ها و تنش‌های کوچک و بزرگی بین زوجین اتفاق می‌افتند که ادامه زندگی را برای هر یک از طرفین غیرممکن می‌کند و درنهایت منجر به بروز پدیده طلاق و جدایی می‌شود.
 
* طلاق و گسستن کانون خانواده
 
طلاق به عنوان یکی از منفورترین حلال‌ها و یک پدیده اجتماعی تلخ، ارکان و نهاد خانواده را در هم ریخته و اثرات مخربی بر زوجین می‌گذارد. پدیده طلاق در جامعه امروز به عنوان یک آسیب‌ اجتماعی مطرح می‌‌شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... دارد که به علت پیچیده‌تر شدن زندگی امروزی بشر سطح آن گسترده‌تر شده است.
 
در گذشته طلاق بین مردم جامعه به عنوان یک امر زشت و ناپسند و قبیح تلقی می‌شد که همه در برابر آن وحشت داشتند.
 
اما امروزه طلاق بین قشرهای مختلف جامعه و به خصوص جوانان رایج شده و تا حدی قبح آن ریخته شده است که دیگر نسل امروزی و جوان از بروز این پدیده اجتماعی جا افتاده است.
 
طلاق به عنوان پدیده‌ای اجتماعی از مجموعه عواملی متاثر است و تنها یک عامل سبب بروز آن نیست. شناخت دلایل طلاق و عوامل موثر به کاهش میزان آن از جمله اقدامات مناسبی است که می‌تواند از شکل‌گیری این پدیده اجتماعی جلوگیری کند. از مجموعه عواملی که بر طلاق موثر است می‌توان به علل روانشناختی، علل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
 
حال با توجه به افزایش آمار طلاق و روند صعودی آن در جامعه این روزها بحث داوری و شاهدان طلاق نیز مطرح می‌شود.
 
داور و یا به نوعی شاهد طلاق در اسلام به عنوان عاملی برای ایجاد صلح بین طرفین دعوا بوده و موجب پیوند دادن دوباره اعضای خانواده در کنار یکدیگر می‌شود.
 
* هدف مادی داوران طلاق
 
اما متاسفانه مسئله داوری و شاهد طلاق امروزه به عنوان منبع درآمدی برای برخی افرد شده است و هدفی مادی را دنبال می‌کند.
 
این مسئله تا جایی رسیده است که در برخی دادگاه‌های خانواده واحدی به نام واحد داوری وجود دارد که داوران با دریافت مبالغ مختلف 50 تا 100 هزار تومان به عنوان شاهد برای طرفین دعوا و زوجین فعالیت می‌کنند.
 
شاهدان پولی طلاق به صورت صوری و دروغین شهادت و گواهی می‌دهند که زوجین بعد از صحبت با یکدیگر به وسیله‌ وی با یکدیگر سازش ندارند و گواهی به جاری  شدن صیغه طلاق را می‌دهند.
 
حال با توجه به نقش مهم داوری در برقراری سازگاری پیوند مجدد زوجین متاسفانه داوری طلاق به شکل امری صوری و نمایشی درآمده است و به جای آن‌که در شرایط بحرانی زوجین را برای تصمیم‌گیری صحیح و منطقی هدایت کنند بدون در نظر گرفتن نقش مهم خود باعث جدایی دو نفر می‌شوند.
 
در نتیجه باید با اقدامات مناسب نهادهای مربوطه و با همکاری مراکز روانشناسی و مشاوره‌ای کشور نظارت دقیقی بر مراکز داوری طلاق شود تا افراد متخصص و تحصیل‌کرده برحسب میزان سواد و مدرک تحصیلی خود از میان مشاوران حوزه خانواده انتخاب شوند تا مشکلات خانواده‌های شرف طلاق را شناسایی و درصدد حل آن‌ها برآیند و در نهایت نظر خود را برای قاضی اعلام کنند.

همچنین به ندرت نیز پیش می‌آید که خون دماغ به‌ویژه در افراد مسن کشنده باشد. درمان نامناسب نیز می‌تواند منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع خون‌دماغ شود.

اما هنگام خون دماغ چه باید کرد؟ برای حل این مشکل کافی است پنج مرحله زیر را دنبال کنید:

1. بیمار را بر روی زمین بنشانید

از او بخواهید تا کمی به سمت جلو (و نه عقب) متمایل شوند تا خون از دماغ به سمت بیرون جریان داشته باشد و به داخل گلو نرود. اگر دستکش یکبار مصرف در اختیارتان است، از آن استفاده کنید.

2. دو طرف بینی را فشار دهید

به بیمار بگویید که از طریق دهان نفس بکشد. سپس خودتان قسمت نرم بینی را گرفته و فشار دهید تا از شدت جریان خون کاسته شود. در صورت امکان بیمار را روی سینک دستشویی خم کنید تا خون وارد شده به دهان به بیرون بریزد. زیرا ورود خون به داخل گلو می‌تواند منجر به بیماری او شود. از او بخواهید تا از سرفه کردن، بالا کشیدن آب بینی و بلعیدن خون خودداری کند.

3. بینی او را نگاه کنید

پس از گذشت 10 دقیقه، بینی شخص را رها کرده و بررسی کنید که خون بند آمده یا خیر. اگر هنوز خون جریان داشت، 10 دقیقه دیگر نیز بینی بیمار را مانند قبل به آرامی فشار دهید.

4. از کمپرس سرد استفاده کنید

کیسه حاوی یخ به بیمار دهید تا با اعمال آن بر روی پل بینی از شدت خونریزی بکاهند.

5. دوباره بینی بیمار را چک کنید

زمانی که خونریزی بینی متوقف شد، اجازه دهید تا بیمار با کمک یک دستمال مرطوب اطراف بینی‌اش را تمیز کنید. به آن‌ها بگویید که تخت هیچ شرایطی فین نکنند و تا چند ساعت (ترجیحا 12 ساعت) فعالیت جدی انجام ندهند.

همچنین به توصیه‌های پزشکی زیر پیرامون خون دماغ توجه کنید:

خون دماغ مکرر (بیش از یک بار در هفته): این اتفاق می‌تواند نشان دهنده فشار خون بالا باشد.

افرادی که از داروهایی نظیر وارفارین (برای ضد انعقاد خون) مصرف می‌کنند، احتمالا به صورت پیوسته خون دماغ خواهند شد.

خوناب جاری شده از بینی پس از برخورد محکم سر می‌تواند حاکی از بروز مو برداشتن کوچک جمجمه باشد.

مریم جمشیدی افزود: اگر قرارباشد ناتوی فرهنگی را در جامعه تحت الشعاع فرامین اسلامی قرار دهیم و شاهد جامعه‌ای سالم بافضای بهنجار از نظر پوشش و کنش باشیم و تردد مانکن‌های زنده که عملاً نمایندگان الگوی فرهنگ ناملموس بیگانه هستند را به حداقل برسانیم لازم است جایگزین‌های قدرتمند و به روز را مطابق با ذائقه فرهنگی و جغرافیای زمان وفکر اقشار مختلف تعریف کنیم.

وی مد را یک پدیده اجتماعی که افراد جامعه را با یکدیگر همرنگ می‌کند و دردراز مدت نمادی از فرهنگ عامه اجتماع انسانی را به نمایش می‌گذارد، دانست و بیان داشت: هرگاه صحبت از مد می‌شود اغلب پیامدهای منفی آن پررنگ جلوه می‌کند در حالی که مد دارای مزایای فرهنگی ماندگاری می‌تواند باشد.

وی بر لزوم حمایت از طراحان لباس‌های متنوع، متأثر از فرهنگ واصول ایرانی واسلامی تاکید کرد و گفت: این روش یکی از بهترین ابزارهای عمیق و قابل رقابت برای نیل به این هدف است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره و اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری مد و تنوع بد نیست اما اگر قبله نمای آن اروپا باشد بد است.

وی تصریح کرد: بنابراین در هزاره جدید با رواج و تکثر مدگرایی بویژه در بین نسل جوان که مخاطبین خاص عرضه انواع مدهای رنگارنگ و بعضاً غیر قابل قبول هستند، ضروری است با همان سلاح فرهنگی یعنی مدهای مقبول جامعه اسلامی با این اپیدمی نگران کننده مقابله کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بیان داشت: ایجادنمایشگاهها و جشنواره‌های مد ولباس با هدف رواج الگوهای اسلامی بویژه بین دختران جوان، حمایت از طراحان لباس و پوشش را نیز در بر خواهد داشت که تاکنون چنددوره از آن در استان با حمایت اداره کل بانوان استانداری برگزار شده است.

وی افزود: متاسفانه این جشنواره‌ها تاکنون از حمایت کافی برخوردار نبوده. اما ما تا نیل به هدف که همانا تغییر مثبت چهره پوشش انسانی بانوان استان ولایتمدارماست کوتاهی نخواهیم کرد.

جمشیدی عنوان کرد: ازاصحاب رسانه انتظار می‌رود در انعکاس پیامدهای سازنده برگزاری چنین نمایشگاههای همکاری صادقانه داشته باشند و امیدوارم با برداشتن تابوی حمایت از دست اندرکاران توانمند زن استان مازندران شاهد فصلی نو در استراتژی فکری وانتخابهای بانوان استان و پاسخگوی سربلند نسل فردا باشیم زیرا مازندران استانی که با برخورداری از اصالت و غنای تاریخی و فرهنگی همیشه حماسه‌ساز بوده و شایسته بهترین‌هاست

طبق آمار منتشر شده میزان تلفات تصادفات جاده ای به رقمی بین 23 تا 27 هزار نفر در سال می رسد،عددی قابل تامل که با احتساب بیش از 200 هزار نفر مصدوم و مجروح،بسان فاجعه ای عظیم می ماند که همواره تعدادی از هموطنان را در کشور با غم،مصیبت و حزن و اندوه همراه می سازد.

بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران،ایران از نظر تصادفات نا ایمن رانندگی در بین 190 کشور جهان،رتبه 189 را به خود اختصاص داده و از این جهت تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا با وضعیت نامناسب تری روبرو است.

بانک جهانی نیز در بررسی ها و مطالعات خود،آمار حوادث جاده ای در ایران را بحرانی اعلام کرده است.

با یک ارزیابی کلی و مقایسه آماری،متوجه می شویم میزان تلفات جاده ای ایران در قاره آسیا،25 برابر کشوری همچون ژاپن است و در کشوری همچون انگلستان نیز که خودروهای فعال آن سه برابر ایران است،آمار تصادفات جاده ای،تا 32 برابر کمتر است.

آمار مذکور پرداختن به این معضل را به نحوی جدی تر و دقیق تر ضروری می سازد.

**ضرورت پیشگیری از حوادث جاده ای

احمد شجاعی،رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور،چندی پیش اظهار کرد:اصل پیشگیری در مبحث حوادث جاده ای در ایران موضوعی حائز اهمیت است که باید به نحو هر چه بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

وی در تشریح اهمیت مهارت رانندگی در جلوگیری از بروز حوادث جاده ای می گوید:رانندگی شغلی است که فرد باید از تسلط کافی در این عرصه بهره مند شود تا بتواند در برابر وقوع حوادث و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در کوتاهترین زمان ممکن تصمیم گیری کند و واکنش نشان دهد تا در صورت بروز حادثه نیز،میزان آسیب را به حداقل کاهش دهد.

سردار محمد رضا مهماندار،معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا و از اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای در خصوص نقش عوامل انسانی در بروز سوانح جاده ای عنوا ن می کند:در مجموع حوادث رانندگی و جاده ای از سه عامل انسان،راه و خودرو نشات می گیرد.

وی می افزاید:طبق تحقیقات و برآوردهای حاصل شده،عامل انسانی علت اصلی بسیاری از تصادفات جاده ای محسوب می شود.

**خودروهای نا ایمن

اگرچه خطای انسانی عامل بخش اعظمی از سوانح و حوادث جاده ای به شمار می رود،اما نباید از نقش مخرب بسیاری از خودروهای نا ایمن و غیر استاندارد نیز به سادگی گذشت.

**استفاده از آهن آلات ساختمانی در برخی از اتوبوس ها !

هادی هاشمی،کارشناس ترافیک و رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت،چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها با بیان نقش خودروهای بی کیفیت در تصادفات جاده ای عنوان می کند:اتوبوس هایی تحت لیسانس کشورهای مختلف تولید و موتور و شاسی آن وارد کشور می شود و در داخل اتاق و سیستم سیم کشی آن ساخته و تعبیه می شود.

وی می افزاید:در این فرآیند،استاندارد لازم لحاظ نمی شود و بعضا در تصادفات جاده ای مشاهده می شود که در داخل بدنه اتوبوس ها به جای آهن آلات صنعتی،از آهن آلات ساختمانی استفاده شده و این موضوع آسیب پذیری مسافران را افزایش می دهد.

**لزوم تشدید نظارت ها بر دخالت ها و تغییرات غیر فنی رانندگان در اتوبوس ها

یکی از موارد خطر آفرین در اتوبوس ها،به آتش سوزی و شعله ور شدن این خودروها معطوف می شود.

حمید رستم آبادی یکی از رانندگان کرج-تبریز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت:گاهی مشاهده می شود برخی از رانندگان برای زیبا سازی اتوبوس خویش مبادرت به اقداماتی می کنند که ضریب خطر پذیری را در خودروی خود بالا می برند.

وی افزود:پهن کردن فرش درراهروی اتوبوس،استفاده از پرده های خاص و یا تزئینات و زینت آلاتی که برای خودرو استفاده می شود،اتوبوس را مستعد آتش سوزی هر چه بیشتر می کند.

این راننده پایه یک عنوان کرد:استفاده از محدوده درب های خروجی به عنوان انباری و مسدود کردن آنها،از دیگر کم توجهی هایی است که برای مسافران خطر آفرین می شود،زیرا اساسا این خروجی ها برای مواقع اضطراری پیش بینی شده است.

رستم آبادی اظهار کرد:حمل بارهای تجاری برای کسب سود هر چه بیشتر از دیگر موارد خطر آفرین در خودروهای سنگینی همچون اتوبوس های مسافربری است.

وی گفت:استقرار بار فراتر از استاندارد تعریف شده،مرکز ثقل خودرو را با اختلال مواجه می سازد و مهار و کنترل خودرو با نارسایی هایی مواجه می شود و به تعبیری قدرت مانور راننده را در مواقع حساس و ضروری کاهش می دهد.

به نظر می رسد با اوصاف مورد اشاره،باید دستگاه های نظارتی متولی با آگاه سازی رانندگان و اعمال نظارت های جدی تر،آنها را از انجام چنین اقداماتی بازدارند.

** لزوم ارتقا کیفی جاده ها

اگرچه از نقش عوامل انسانی نمی توان به سادگی گذشت،اما مهندسی و طراحی جاده ها نیز در بروز سوانح و تصادفات بی تاثیر نیست.

رضا شیرکوهی،یکی از رانندگان کرج-مشهد،در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش جاده ها در بروز تصادفات و سوانح گفت:جاده بستری است که در صورت طراحی اصولی،فرصت جبران خطا را برای راننده فراهم می کند اما در برخی از جاده ها خلا استانداردها قابل احساس است.

وی افزود:بنده در طول 19 سال رانندگی در خودروهای سنگین از جاده های بسیاری طی مسیر کرده ام و در این مدت شاهد تصادفات بسیاری نیز بوده ام.

شیرکوهی که خود سابقه تصادف با اتوبوس در یکی از محورهای یزد را دارد،عنوان کرد:در برخی از مناطق کشور همچون نواحی کوهستانی،کویری و جنگلی شاهد جاده های غیر استاندارد هستیم که سالیان سال است به همان شیوه،سبک،سیاق و مهندسی غیر استاندارد میزبان خودروهای بسیاری در طول شبانه روز هستند.

این راننده خودروی سنگین گفت:جاده های روستایی نیز وضعیت مشابهی دارند و در بسیاری از محورها ضرورت تسطیح و شن پاشی،بهسازی و آسفالت مجدد آن ها احساس می شود.

وی افزود:در برخی از جاده ها با مقداری بارندگی و مه آلودگی،رانندگی با دشواری و محدودیت های بسیاری همراه می شود و در کنار این موارد باید به عدم روشنایی کافی در برخی از محورها نیز اشاره کرد که دید راننده را بسیار محدود و خطاپذیری را افزایش می دهد.

**عدم هزینه کرد کافی در نگهداری جاده ها

یکی دیگر از الزامات جاده ها،محورهای مواصلاتی وراه های کشور معطوف به نگهداری چنین مسیرهایی می شود.

استهلاک و تخریب جاده ها از نمونه مواردی است که ضرورت بهسازی و نوسازی جاده ها را اجتناب ناپذیر می کند اما ظاهرا هزینه کافی در این خصوص مد نظر قرار نمی گیرد و اعتبارات تخصیصی با نیاز موجود همخوانی ندارد.

رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت در این خصوص می گوید:در کشورهای پیشرفته سالانه 6 درصد از ارزش راه را برای نگهداری از آن در نظر می گیرند ودر کشورهای در حال توسعه این رقم به 4 درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته 2 درصد از ارزش جاده را برای نگهداری از آن اختصاص می دهند.

وی می افزاید:در ایران یک درصد از ارزش جاده مصروف نگهداری و حفظ آن می شود که نیم درصد ازآن نیز محقق نمی شود.

هاشمی عنوان می کند:به عنوان مثال در دولت قبل کل اعتبار ایمنی راه ها هشت میلیارد تومان بود،در شرایطی که برای خط کشی راه های شریانی کشور به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود.

**خسارت روزانه 32 میلیارد تومانی تصادفات برای کشور

طبق آمار منتشر شده در رسانه ها،روزانه 32 میلیارد تومان از محل خسارات جاده ای و تصادفات به کشور تحمیل می شود.

طبق گزارش مرکز پژو هش های مجلس هزینه های اقتصادی و احتمالی تصادفات رانندگی قریب به 8 درصد از تولید ناخالص داخلی بر آورد شده است.

با اضافه کردن هزینه های درمانی 11 هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادفات مصدوم می شوند و هزینه 180 میلیون تومانی هر فرد فوت شده در سوانح جاده ای و مبلغ 280 میلیون تومانی هر معلول بر اثر چنین تصادفاتی به اعداد و ارقام قابل توجهی دست می یابیم که لزوم پیشگیری و بهبود وضعیت موجود را به نحوی جدی ضروری می نماید.

**راهکارهای موثر در کاهش تصادفات جاده ای

امید مقدم،کارشناس حمل و نقل در تشریح راهکارهای پیشگیری مهار آسیب ها و خسارات تحمیلی ناشی از تصادفات جاده ای،عنوان کرد:آموزش صحیح قوانین رانندگی به نسل جدید،فرهنگ سازی مضاعف و مداوم بواسطه رسانه های تصویری و مکتوب،از نمونه اقدامات موثری است که در عرصه کاهش عوامل انسانی تصادفات مثمر ثمر خواهد بود.

وی افزود:در حوزه راه ها و جاده های کشور نیز،می توان به مواردی همچون اخذ غرامت از راه سازانی که جاده هایی غیر استاندارد را احداث کرده اند،افزایش میزان اصلاح نواقص در جاده های دور افتاده و حاشیه ای بصورت روزمره،استفاده از تجربیات واستانداردهای جهانی در جاده سازی و توسعه راه ها اشاره کرد.

مقدم یادآور شد:در کنار موارد انسانی و فیزیکی جاده ها،ارتقای ایمنی خودروها نیز ضرورتی حائز اهمیت و حیاتی است که با لحاظ کردن استاندارد های جهانی،اخذ غرامت از سازندگان اتوبوس های نامرغوب و غیر اصولی و ایجاد فضای رقابتی بین شرکت های خودروسازی سنگین از نمونه اقداماتی است که با لحاظ کردن همه جانبه آن می توان بخش قابل توجهی از آسیب ها و هزینه های سنگین انسانی و مادی ناشی از تصادفات جاده ای را مهار کرد.

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi