بخشی از مطالب:
یکی از دلائل استفاده از کاشی مسئله محکمبودن، مقاومبودن این ماده در مقابل حوادث طبیعی مانند باد، باران، آفتاب. عناصر شیمیای و کنشها و واکنشهای فیزیکی در ساختمان میباشد. کاشی که پوششی از لعاب روی آن مینشیند بعد از انجام مراحل پخت به دلیل شیشهای بسیار مقاوم سخت و در مقابل جذب آب نفوذناپذیر میباشد. علاوه بر استحکام مناسب این ماده عوامل دیگری نیز در بکارگیری کاشی مؤثر بودهاند از جمله:۱- دسترسی آسان به مواد اولیه ۲- همآهنگی و همسنخبودن کاشی با آجر
۳-شرایط جغرافیایی اعم از آب و هوا ومنابع طبیعی و درست ۴- تنوع رنگ و انعطافپذیری کاشی.۲
– تنوع رنگها و انعطافپذیری کاشی- همانطور که ذکر شد آجر و کاشی از قابلیت انعطافپذیری عجیبی برخوردارند به نحوی که میتوان کاشی را به ریزترین قطعات ممکن( معرق) و بزرگترین قطعات درآورد. همچنین میتوان این قطعات را در منحنیها، طاقها و قوسها مانند تزئینات مقرنس نیز مورد استفاده قرار داد. «عنصر زیباشناختی مهمی که ایران برای معماری مساجد به ارمغان آورد رنگآمیزی بیرون و درون است.» این رنگآمیزی که با کاشیهای الوان صورت میگیرد علاوه بر زیبایی و جذابیت برای تأثیرگذاری بر بخشهایی از معماری مانند محراب، رواق و کتیبهها مؤثر بوده است چنان که « درک هیل» در کتاب معماری و تزئینات اسلامی میگوید:« تکنیک استفاده از رنگ برای مشخصکردن عناصر ساختمانی یا تریینی به منظور تأکید بر برخی قسمتهای ساختمان یا تزیین به صورت یک ویژگی همیشگی معماری اسلامی باقیماندهاست. استفاده از کاشیهای الوان فضای معماری اسلامی را دگرگون کرده و هیچگاه در صدد آن نبوده که ماهیت معماری را تحت تأثیر خودش قرار دهد. بلکه بزرگترین قدرت کاشی تزیین الوان، تغییر مشکل یک ترکیب کاملاً ساختمانی به ترکیبی درخشان بود که در آن تودههای معماری، طرحهای تزیینی و رنگ با یکدیگر درآمیخت در عین اینکه هر یک اصول و ویژگی خاص خود را دارند. ملاحظه میشود که استفاده از کاشیهای الوان برای ارتقا معنوی و زیبایی فضای معماری به کار گرفتهشده نه برای پوشاندن نقائص و کاستیهای فضای معماری« اصولاً کاشیکاری برای تأکیدگذاری و تجلی بخشی بر اعضای ساختمان مورد بهرهبرداری قرار میگرفت نه به نیت پوشاندن زیر کار یا پنهانکردن خرده نقایص بنایی.» بنابراین به هیچ عنوان تزئینات معماری در ستیز با فضای معماری بر نیامدهاند بلکه کاشیها در کمال آرامش به بدنه معماری اسلامی تکیهزدهاند و فضای بهشتآسا برای آرامش روح و روان ساختهاند.۱
انواع کاشی
از آثار بدست آمده چنین برمیآید که کاشیهایی که در اندازههای متفاوت چهارگوش و یا به شکل دایره یا اشکال غیرهندسی که در کنار کاشیهای کتیبهای به کار رفتهست قبل از ق ۱۲ میلادی ساختهنشده و نمونههای قبلی به صورت فاحشی با کاشیهای کارگاه کاشان- که شاخص عالیترین و فراوانترین نمونههاست- چه در کیفیت ساخت چه در مهارت نقاشی روی کاشی متفاوتند.۲
بعد از به کاربردن کاشیهای مربع شکل کاشی معرق در سطوح داخلی و خارجی بنا که قابل استفاده بود به کار گرفتهشد اما در روی گنبدها که در زمستان در معرق برف و یخبندان قرار میگرفت و در عوامل طبیعی تاب نداشت از آن استفاده نمیشد بلکه به جای آن کاشیهایی با ضخامت چند برابر کاشی معمولی استفاده میکردند که به کاشی نرهای نام داشت. کلمه معرق که برای نوعی کاشی که استفاده میشود کلمهای عربیست و به معنای دژ- برج و باروری مستحکم و به معنای دیگر معقل از گرهزدن زانوی شتر حاصل میشود و در کاشیکاری نقوشی که از ترکیب در خانههای شطرنج به شکل مربع و مربع مستطیل و از پیچش قطعات در جوار یکدیگر انجام میشود. حالت گره را تداعی میسازد که در نتیجه کلمه معقل را بوجود میآورد. کاربرد معقلی در نیسازی بنا: ۱- در قبال هزینه زیاد کاشی معرق بسیار کم هزینهست. ۲- با توجه به تهیه معرق و کاشی هفترنگ که مستلزم وقت زیادست تهیه کاشی معقلی به دقت بسیار کمتر محتاجست و ابعاد این کاشی بسیار کوچکترست و از قرار گرفتن آجر و کاشی در کنار هم و در قطعات جدولبندی به کار معقلی شکل میگیرد ۲، ۵/۲و ۴،۵ سانتیمتر.
بخش دوم :
سیمان
سیمان
سیمان یا سمنت واژهای است که از لغت سمنتوم رومی گرفته شده و قدمت آن به پیش از میلاد میرسد. مصرف آن در ساختمان پانتئون شهر روم واقع در ایتالیا که مربوط به سنه ۲۷ قبل از میلاد است دیده شده. در ساختمان گنبد این بنا که ۴۳ متر قطر دارد مخلوطی از خرده سنگ و آهک پخته بکار رفته است. ولی کشف سیمان به شکل امروز مربوط است به یک نفر بنای انگلیسی به نام ژوزف اسپدین که از پختن آهک و خاک رس در حرارت بالا و آسیاب کردن آن موفق شد ابتداییترین نوع سیمان را کشف نموده و آن را در تاریخ ۲۱ اکتبر ۱۸۲۴ بنام خود در انگلستان ثبت نماید و نام محصول بدست آمده را سیمان پرتلند گذاشت علت این نامگذاری طوری که گفته شد سیمان از سمنتوم رومی گرفته شده و پرتلند نام جزیرهای است در انگلستان که رنگ سیمان پس از سخت شدن به رنگ سنگهای ساحلی این جزیره در میآید به همین دلیل نام پرتلند را به دنبال سیمان برای آن انتخاب نمودند البته قبل از ژوزف اسپدین اشخاص دیگری در فرانسه و انگلستان از پختن خاک رس و سنگ آهک مصالح مشابهی بدست آوردند ولی هیچکدام کار خود را دنبال نکرده و محصول خود را به ثبت نرسانیدند. باید توجه نمود که در بعضی از کتابهای ایرانی که در دسترس نگارنده بود اشخاص دیگری را به عنوان اولین نفر که سیمان را به ثبت رسانید معرفی مینمایند ولی در فرهنگ دهخدا و دایرهالمعارف فارسی تألیف غلام حسین مصاحب، ژوزف اسپدین را به عنوان اولین نفر ذکر میکنند ولی آنچه مسلم است که سیمان در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان به ثبت رسیده و آن را ابتدا برای ساختن فانوس دریائی مورد مصرف قرار دادند.
تاریخچه رواج سیمان در ایران
بدیهی است منظور از تاریخچه سیمان در ایران یک تحقیق تاریخی نیست که بدانیم مثلاَ اولین پاکت سیمان در چه تاریخی و یا بوسیله چه شخصی به ایران وارد شده است بلکه منظور این است که نگاه مختصری داشته باشیم به تاریخ سیمان ایران.
اولین کارخانه سیمان با تولید روزانه ۱۰۰ تن در نزدیکی شهرری در تهران احداث و در سال ۱۳۱۲ آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۳۴ به تدریج با افزودن واحدهای دیگر به این مجموعه ظرفیت این کارخانه به ۶۰۰ تن در روز رسید ولی به علت شروع عملیات ساختمانی و راهسازی در ایران این مقدار سیمان جوابگوی نیازهای کشور نبود و به تدریج در نقاط دیگر مملکت کارخانههای بزرگ سیمان دایر گردید از جمله سیمان تهران- سیمان شمال- سیمان مشهد- سیمان فارس- سیمان ارومیه- سیمان آبیک که تعداد آنها به حدود بیش از ۲۰ کارخانه میرسد و تولید آن فعلاَ در حدود بیست میلیون تن در سال میباشد که هنوز جوابگوی مصرف داخلی نبوده و مجبور به واردات سیمان میباشیم.
مواد تشکیل دهنده سیمان پرتلند
باید توجه نمود رایجترین و پرمصرفترین سیمان مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی اعم از پل- تونل- راهسازی و یا ساختمان و غیره همان سیمان پرتلند است. موادی که برای پختن سیمان به کوره میرود از دو ماده اصلی تشکیل شده که تقریباَ شامل تمام مواد مورد نیاز سیمانپزی میباشد. این دو ماده عبارت است از: خاک رس و سنگ آهک ولی اگر بخواهیم بطور مجزا مواد تشکیل دهنده سیمان را مطالعه نمائیم آنها عبارتنداز:
۱- آهک Cao در حدود ۶۰ تا ۷۰%
۲- سیلیس SiO2 در حدود ۲۰%
۳- اکسید آلومینیوم Al2O3 در حدود ۶%
۴- اکسید آهن Fe2O3 در حدود ۴%
۵- اکسید منیزیم MgO در حدود ۳%
۶- So3,Na2O,K2O در حدود ۴%
۷- مواد دیگر در حدود ۲%
بخش سوم :
رسها
( رسها)
پیدایش و تشکیل رسها
رسها از نظر فیزیکی، ذراتی هستند که در محدوده قطری کوچکتر از ۲ میکرون قرار دارند که از آنها رسهای سیلیکاتی معمولاً از کانیهای اولیه مانند فلدسپاتها، میکاها آمفیبول و پیروکسین تکامل مییابند. درباره تشکیل آنها عقاید متعددی ابراز شده که با اندک اختلافی در مطالب زیر منتشر کند:
الف: تجزیه و تغییر شکل فیزیکی کانیهای سیلیکاتی لایهای مانند میکاها فلدسپاتها آمفیبول وپیروکسین.
ب: تجریه شیمیایی کانیهای اولیه مخصوصاً فلدسپاتها همراه با ترکیب و تبلور مجد عنصر نهابی تجزیه( کریستالیزاسیون مجدد)
راجع به الف – سیلیکاتهای متورق با حفظ ساختمان و ترکیب اصلی خود تغییر ماهیت میدهند. بدین ترتیب که از بین طبقات داربستها، یونهای آزاد شده و جای خود را به مولکولهای آب محتوی هیدروژن آزاد (H3O = هیدرونیوم) میدهند مثلاً در مورد موسکوویت که داربست کریستالی محکمی دارد وضع از این قرار است:
یونK موجود در فواصل لایهها در اثر تجزیه بعدی جای خود را به یونهای H داده و خود بصورت آزاد در محلول خاک وارد میشود ساختمان کرستالی کانی جدید که همان رس ایلیت۱ با کانی قبلی یعنی موسکوویت شباهت کامل داشته و فقط در بین لایهها جای پتاس یونهای هیدروژن مستقر شدهاند اگر به محیط مزبور که رسها تازه تشکیل یافته ایلیت در آن فراواناند به مقدار کافی نمکهای محتوی پتاس اضافه شود پتاس میتواند در فواصل لایهها مجدداً وارد شده و ترکیب محکمی را بوجود آورد در این شرایط پتاس دیکر قابل تبادل نبوده و بیشتر حالت تثبیت۲ پیدا میکند.
روند تجزیه ارتوکلاس به رس دارای ترکیب شیمیایی ساده یعنی کائولینیت بدین نحو است:
پتاس آزاد شده در این فعل انفعال تخریب مبین این موضوع است که در اثر هوازدگی کانیهای اولیه در محیطهای متفاوت خاک عناصر شیمیائی( بسته به ترکیب سنگ ما در اولیه) در خاک برای تغذیه گیاه آزاد میشوند.
و….
منابع :
۱– ماهر النقش . محمود طرح و اجرای نقش کاشیکاری ایران .
۲– کتاب ماه هنر ویژه گرافیک ۳۷-۳۸ مهر و آبان ۸۰ مقاله تاریخچه و هنر کاشیکاری.
۳- خاکشناسی : الباس آذر خسرو
۴ –معضی، گلچین، و زهره شیری،حسین کاشیکاری ایران
۵ – فرآشیانی،علیاکبر و تقیزاده عزتالله ، شناخت مواد و مصالح .
۶ – کاشیکاری ایران، جلد اول، گلچین معقلی حسینزمرشیدی .