چکیده:
موضوعات جمع آوری شده در این مجموعه شامل مطالبی در مورد موزه و نمایشگاه اتومبیل است که سعی شده است نکات مبهمی که در این رابطه در ذهن وجود دارد را روشن کند و دید بهتری را نسبت به این موضوع به ما بدهد.
در آغاز این دفترچه توضیحاتی را در مورد اتومبیل، موزه و نمایشگاه به اختصار اوردیم تا در ابتدا خواننده را با کلیّت این موضوع اشنا کنیم .
سپس مطالعات خود را بر روی نمایشگاه و موزه خودرو و اهمییّت وجود ان درداخل و خارج از کشور متمرکز کردیم .
در ادامه برای روشن شدن و باز شدن بیشتر موضوع طرح با بررسی چند نمونه موجود)درخارج از کشور( به مطالعه دقیق ترفضاها و روابط آن پرداختیم .
و در نهایت با در نظر گرفتن تمام جوانب کار اقدام به ارائه پیشنهادی برای طراحی این چنین مجموعه در داخل کشور کردیم .
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..
بخشی از مطالب:
فصل اول : ( مطالعات اولیه و پایه)
۱-۱٫ بخش اول : (اتومبیل)
۱-۱-۲٫ تعریف اتومبیل
ریشه لغوی
خودرو یک کلمه فارسی است و به وسایلی اتلاق میگردد که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود ، قادر به حرکت باشد. این کلمه ترجمه کلمه اتومبیل است که در زبان ما معادل سازی شده است. (اتومبیل = خود سیار)
دید کلی
اصولا برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، میتوان کلمه خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این کلمه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولا به وسایل متحرکی گفته میشود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل قطار ، کشتی و هواپیما خودرو گفته نمیشود. نمونه های بارز خودرو عبارتند از:
ماشینهای سواری ، کامیونها و موتور سیکلتها.
ساختمان اتومبیل ها
هر اتومبیل را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد که عبارتند از:
شاسی:
به تمام گروه ساختمانی و تمام سیستمهایی گفته میشود که برای حرکت اتومبیل لازم است.
اتاق:
اتاق محل قرارگیری بار یا مسافر است که پس از ساخت بر روی شاسی نصب می گردد.
سیستم برقی:
این سیستم در تمام اتومبیل ها وجود دارد. وظایف مختلفی را مثل کمک کردن به حرکت اتومبیل و یا فراهم آوردن آسایش سرنشین را انجام می دهد.
طرز کار خودرو
خودروهای امروزی جهت تولید قدرت از سوخت های فسیلی استفاده میکنند. این خودروها همگی دارای موتورهای درونسوز میباشند که با سو زاندن بنزین ، گازوئیل و یا گاز طبیعی انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل استفاده در میآورند. (این کار در موتور خودرو انجام میشود ).
توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل میشود . در واقع چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو میباشد . آنگاه حرکت تولید شده به وسیله انسان ، یا برای جابجایی و یا برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار
می گیرد.
۱-۱-۳٫ کاربرد آن در زندگی بشر
کاربرد خودروکاربرد خودروها در زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده است بطوری که اگر خودرو ها را از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به شکل کنونی وجود نداشته باشد. عمده فعالیت خودروها در زمینه های زیر است:
حمل و نقل:
واژه حمل و نقل خود گویای فعالیت انجام شده توسط خودرو ها میباشد. چرا که قسمت اعظم مواد و اشیاء موجود در پیرامون ما برای قابل استفاده و قابل دسترس شدن به حمل و انتقال از مکان اولیه خود نیازمند هستند. البته جابجا شدن انسانها نیز خود بخش وسیعی از حمل و نقل را شامل میشود.
تولید توان کشی:
کاربرد دیگر خودروها در تولید توان کشی است که در بخشهایی مثل کشاورزی و یا صنعت و یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. این کاربرد میتواند در قالب یک تراکتور کشاورزی یا یک لیفت تراک و یدک کش و یا یک ماشین راهسازی جلوه گر شود.
دو دهه پایانی قرن بیستم، سالهای شگفتی و زمان یکهتازی فنآوری حیات بشری لقب گرفته است.
بخش عمدهای از تحولات یاد شده در صنعت تجلی یافته است
صنعت خودروسازی به نحوی متاثر از این فرآیند، پویا بودهاند
تولید خودرو در زمره گستردهترین و پرسودترین فعالیتهای صنعتی – اقتصادی قرار دارند.
به لحاظ اهمیت آن در رده صنایع اساسی طبقه بندی شده و مورد حمایت دولتها قرار گرفته است.
این صنعت، سهم بالایی از تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص میدهد.
بطور مثال مجموع تولیدات صنعت خودرو در آمریکا ۷/۱۴درصد، اروپای غربی۲/۱۰ درصد و ژاپن ۴/۹ درصد می باشد.
خودروسازی با شمار زیادی از صنایع نظیر فلزی، ریختهگری، ماشینسازی، شیمیایی، الکترونیک و رایانه، ارتباط دارد.
در ادامه با توجه به ویژگیهای این صنعت، تصویر روشنی از وضعیت صنعت خودروسازی جهان و ایران ارائه می شود.
۱-۱-۴٫اهمییّت آن در زندگی بشر:
اهم ویژگیهای صنعت خودرو:
تولید حدود ۶۰ ملیون خودرو
اشتغال بیش از ۱۰۰ میلیون نفر (از هر ده شغل صنعتی در جهان یک شغل به خودرو دارد).
رتبه اول در بخش صنعت و رتبه دوم در اقتصاد جهان پس از بانکها
ارتباط گسترده صنعت خودرو با سایر گروههای صنعتی از قبیل فلزی، ریختهگری، ماشین سازی، شیمیایی…
سهم عمده در ارزش افزوده بخش صنعت
۱-۱-۵٫تاریخچه صنعت اتومبیل در دنیا
تاریخچه خودرو
– خودرو مجهز به موتور بخار دنیس پاپن DENIS PAPON اولین کسی بوده که قوه محرکه بخار را شناخت.
خودرویی که ارتفاع استوانه آن در حدود سه متر و طول لنگر آن گاهی به ۷ متر میرسید. روی کشتی بدلیل وجود آب سرد فراوان و سهل الوصول بودن آن قابل تصور بود
تجهیز ارابه یا کالسکه بوسیله آن غیر ممکن به نظر میرسید.
یکی از افسران ارتش فرانسه به نام ژوزف کونیو (۱۸۰۴-۱۷۲۵) در سال ۱۷۶۳ میلادی دستگاه نیوکومن را سبک روی ارابهای نصب کرد.
اولین نمونه ارابه کونیو در سال ۱۷۶۹ میلادی آماده شد. این ارابه که کاملاً به خرج دولت ساخته شد در سال ۱۷۷۰ مورد آزمایش قرار گرفت. این ارابه پایه یک توپ چهل و هشت تنی را در یک ساعت ۸ کیلومترجابجا کرد. این خودرو بخار توسط افرادی چون ویلیام مردوک، اولیویه اوانس و ریچارد تره ویتیک تکمیلتر شد.
اولین اتومبیل مجهز به موتور بخار توسط مهندس ژوزف کونیو سال ۱۷۷۱ میلادی
خودرومجهزبهموتوراحتراقداخلی
در سال ۱۸۸۵ میلادی کارل فرید ریش بنز اولین موتور با سوخت فسیلی روی نوعی کالسکه نصب کرد.
این اولین خودرو مجهز به موتور احتراق داخلی جهان بود که دارای سیستم جرقهزنی و دیفرانسیل بود.
کارل بنز نام این خودرو را موتور واگن نامید و در اواخر سال ۱۸۸۵ میلادی آنرا به ثبت رساند
سه چرخ کارل بنز، اولین اتومبیل مجهز به موتور احتراق داخلی در جهان ساخته شده در سال ۱۸۸۵ میلادی
این خودرو دارای سه چرخ و ۲۵۰ کیلوگرم وزن بود و با سرعتی بین ۱۳ تا ۱۶ کیلومتر کار میکرد. اولین راننده این خودرو همسر کارل بنز (برتابنز) بود.
برتابنز (همسر کارل فریدریش بنز) سوار بر اولین خودرو جهان
اکثریت مردم از آن وحشت داشتند و آن را اختراعی خطرناک و مهلک میپنداشتند.تدریج با رفع نقایص کالسکه آتشین عده بیشتری برای استفاده از آن اشتیاق نشان دادند.روند تکامل ادامه یافت تا سری سازی به عنوان نقطه عطفی از سوی هنری فورد مطرح گردید. خودروهای متحد الشکل و نسبتا ًارزان قیمتی را به جهان عرضهکرد. کارل بنز، گوتلیب دایملر، ویلهم میباخ، برادران دوسینبرگ، برادران دوریا، برادران رابرت بوش، ایتوره بوگانی، دیوید دانبربیوک، رنه پنهارد، فردنیاندپورشه، جان و هوریس دوج جان بوید دنلپ، رودلف کریستین کارل دیزلف سرهنری رولز و صدها مخترع دیگردر تکمیل وحرکتهای بعدی نقش داشتند.
خودروهای اولیه
سرعت متوسط آنها (۲۰KM/h) بود. ترمزهای مطمئنی نداشتند و لذا تصادفهای خطرناکی را بوجود میآوردند. حرکت آنها فقط به سمت جلو بود . چراغهای نفتی حرکت در شب را مشکل میکرد. راه انداختن این خودروهای هندلی بود.
پس از جنگ جهانی اول خودرو تقریباً شکل امروزی خود را به دست آورده بود
در این مقطع ساخت و تولید خودروهای متنوع فرانسوی که عموماً با موتورهای دایملر عرضه میگشت.
اولین اتومبیلی که به تعداد زیادی ساخته شده (الدزمبیل(
علاقه مردم و جاذبههای مسابقات اتوموبیلرانی، صنعت خودروسازی را در مدت کوتاهی متحول کرد اولین مسابقه اتومبیلرانی فرانسه در سال ۱۸۹۴ انجام شد.
مسابقه اتومبیل رانی پاریس – بوردو – پاریس در سال ۱۸۹۵ میلادی
با ایجاد دو خط در دو سوی اقیانوس اطلس در سال ۱۸۹۶ بعنوان یک صنعت اعلام موجودیت کرد. در سال ۱۹۱۳ نیز با ابداع خط مونتاژ توسط هنری فورد و تولید حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو مدل T و فروش هر دستگاه به قیمت ۵۰۰ دلار، عظیمترین صنعت جهان به وجود آمد.