سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال
سبد خرید  (خالی) 0 ريال

فصل اول
طرح مسئله،مبادی و چهارچوب پژوهش

مقدمه:
امکانات ارتباطی که دوران معاصر و کنونی در اختیار انسان قرار می‌دهد امکان جا به جا شدن شمار قابل ملاحظه ای انسان را در پهنه نسبتا وسیعی ممکن کرده است و حرکت واقعی جهانگردی، جهانگردی توده ای و گروهی به سوی کشف افق‌های دور دست خصوصا افق هایی که دارای فرهنگ و عاد فرهنگی اصیل و کهن می‌باشند از مدتها قبل شکل گرفته و اکنون در حال گسترش می‌باشد. اگر جابجایی جمعیت را در درون کشورها به این مسئله بیفزاییم اهمیت مسافرت بعنوان یک نیاز طبیعی، روحی، روانی، اجتماعی و … از هر نظر بیشتر روشن خواهد شد. زمانی گردشگری معنای واقعی خود را خواهد یافت که علاوه بر تسهیل شرایط انجام آن در فضایی مطلوب اتفاق افتد.

در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما پدیده مسافرت کردن در حال گسترش می‌باشد و توسعه آن نیز ضرورت دارد به دلایل مختلف از جمله جاذبه‌های متنوع و متفاوت در بسیاری زمینه امکان گسترش فعالیت توریستی چه داخلی و چه خارجی وجود دارد و هتل به عنوان یکی از مجموعه فضاهای توریستی اقامتی، فراغتی، اجتماعی، فرهنگی و … اقتصادی با توجه به جلوه‌های متعدد و متنوع آن به عنوان زمینه طراحی معماری مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.
نکات مطرح شده حکایت از نگرشی جدید در زمینه فوق دارد به نگرشی که حاصل دوره‌های جدید حرکت توریسم جمعی و گروهی است یعنی جامعه ای کنجکاو، پرسشگر، آنسوی نگرد رو به پیش که علاوه بر طرح مسائل مختلف و توجه به آنها محیط زیست خود را نیز مطرح می‌کند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..

بخشی از پروپوزال:

 

بیان مسئله:
در فرهنگ عام مردم ایران، سفر جایگاه ویژه از جهت گسترش اطلاعات و شناخت انسان و جامعه دارد و انسان باتجربه در سفر جهان دیده خواهد شد که همان جمله معروف (سفرها باید تا پخته شود خامی) و از آنجا که از اوایل قرن بیستم در آمریکا و اروپا، هتل و هتلداری به یک صنعت واقعی تبدیل شده و باعث گسترش فوق العاده سریع شده و تاثیر آن بر بهبود سطح نسبی خدماتی و ارتقاء چشمگیر معماری در داخل و حتی در درون به وضوع قابل لمس است.
چون یکی از آرامش بخش ترین مکان ها برای ما، سواحل و قدم زدن و دور شدن از مسائل و مشکلات روزمره است و نیز به علت وجود نداشتن یک مجموعه مناسب تفریحی در ساحل وسیع دریای خزر و همچنین استفاده نکردن از امکاناتی مانند: جذب توریست و ایجاد شغل، این پروژه قابل گسترش خواهدبود.
نخستین هتل جهان در سال۱۹۸۳ در کشور سوئیس ساخته شده و در ایران در شهرهای تهران و کرج ساخته و در ابتدا مبارزه ای میان هتل های کوچک و هتل های زنجیره ای، مانند هتل شرایتون، هتل هیلتون و هتل هالیدی به وجود آمد و در این مبارزه که مبارزه تکنولوژی بازاریابی بود، این هتل های کوچک بازنده ای بیش نبودند. چون این صنعت پول ساز در دست بزرگان بین المللی بود و این هتل های بزرگ، با جذب و شرکت دادن هتل های منفرد، خدماتی را برای آنها فراهم کردند.
۱) شراکت ۲) زنجیره ای کردن ۳) تعیین مدیریت ۴) بازاریابی
البته تمام هتلداران از قشر ثروتمند جامعه بوده اند. واژه اصلی و خواندن مکانی به نام هتل از سال۱۷۶۰ میلادی به کار رفت، که از کلمه Hostel; مشتق شده است. در کشور امریکا مکانهایی که به این منظور اختصاص می یافت را با واژه INN مشخص می کردند، به مفهوم کاروانسرا، مسافرخانه و گاه به معنی منزل به کار می رفت.
طبقه بندی هتل ها :
۱) مکان ۲) اندازه هتل (مدت اقامت) }۱- کوتاه ۲- طولانی{ ۳- انواع طرح یا برنامه(امکانات)

اهداف:
(اهداف کلی و جزئی، آرمانی، اهداف ویژه و کاربردی)
باتوجه به اینکه این پتانسیل بسیار بالا در سواحل وسیع خزر وجود دارد و بندرترکمن نیز یکی از بنادر خوب و فعال ایران در سال های گذشته بوده و همچنین موقعیت ممتاز تجاری و توریستی منطقه و همجواری با تاسیسات و اسکله بندر و منظر زیبای منطقه، احداث هتل را جهت نیل به اهداف زیر قابل بحث می نماید.
الف) ایجاد مکانی جهت توریست و جهانگردی و روابط فی مابین و حتی جذب مسافران داخلی کشور
ب) بهره وری سریع از امکانات و تجهیزات مکان سایت به نحو احسن
پ) تحکیم روابط دوستی با دول و اقوام خارجی
ت) آشنایی عموم مردم با مظاهر فرهنگ و تمدن
ث) ایجاد شغل و گسترش روزافزون وضعیت اقتصادی افراد
ج) پیشگامی در جهت ارائه طرح های بهسازی ساحلی خزر در آینده
چ) استفاده بهینه از انرژی جزر و مد دریایی(معماری سبز)
اهداف معمارگونه:
۱- ارتباط معماری با اقلیم، در نظر گرفتن معیارهای اقلیمی در کالبد مجموعه.
۲- بستر سایت: تبدیل ایده های سایت به خطوط معماری
۳- معنا در معماری: بیان مفاهیم جدید از فضاهای گم شده در معماری

کاربردها: 
(بهره‌وران از موضوع طراحی شامل سازمان‌ها و صنایع و گروه‌های دیگر)

الف) در محیط آکادمیک: تمام دانشجویان مقاطع(کاردانی- کارشناسی) به عنوان نمونه موردی.
ب) سازمان میراث فرهنگی- اداره کار و امور اجتماعی سازمان بنادر کشتیرانی عامه مردم که از این طرح استفاده تفریحی- اقامتی می کنند.

روش‌شناسی تحقیق: 
(روش گردآوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات)

اطلاعات جمع آوری شده از طریق مطالعات میدانی- کتابخانه ای- مجلات معماری- آیین نامه ها و آرمان نامه های هتل داری و سایت های مختلف اینترنتی داخلی و خارجی- شبکه های مختلف و روزنامه و الواح فشرده- مصاحبه به صاحبنظران- بررسی نمونه ها و تجزیه و تحلیل سایت از طریق کمی و کیفی.
فصل دوم
شناخت ومعرفی هتل
تعریف هتل:
هتل به مفهوم یک مجتمع خدماتی با هدف کسب درآمد و سود پدیده تکوین یافته ای است که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد،از انقلاب صنعتی تا به امروز دست کم چهار رویداد به رونق صنعت توریسم و هتل سازی و هتل داری کمک کرده است. نخستین عامل، تغییر الگوی تولید و مصرف انرژی از سوختهای گیاهی و حیوانی به زغال سنگ و سپس به انرژی هیدروکربنی از آغاز قرن بیستم( که امکان تحرک انسان را در مقیاس انبوه و سریع فراهم آورد.)ف دوم، تولید انبوه صنعتی و گسترش تجارت، آن هم به مقیاس وسیع.سوم اختراع و رواج خودروی شخصی و ترن و هواپیما و امکان حرکت سریع و آسان تر و نهایتا” افزایش سطح درآمد مردم همراه با کاهش ساعات کار و افزایش اوقات فراغت.
امروزه سفر راهی برای دور شدن از خانه خلق کرده است. در این راستا پیوند نزدیکی میان رشد امکانات، تسهیلات و توسعه شیوه های حمل و نقل به وجود آمده است. تا نیمه های قرن نوزده میلادی، سفر منحصر به جاده های داخل مرزها بود، خواه سفر تجاری، خواه سفر تفریحی. در کشورهای اروپایی برای پاسخگویی به این خواسته مسافران و مهمانپذیر ها در راه های اصلی و نزدیک به شهرهای مهم ساخته شدند. قرن هاست در اروپا شغل مسافر خانه داری رواج دارد. از هنگامی که روم فتح شد، مسافر خانه ها و مهمانپذیر ها یکی پس از دیگری ساخته می شدند و در مقابل پولی که از مشتریان دریافت می کردند، غذا و نوشیدنی و وسایل سرگرمی و راحتی ایشان را فراهم می آوردند. با انحطاط امپراتوری روم در حدود سال ۵۰۰م. به دلیل مشکلات، سالها با فقدان تجارت و بازرگانی روبه رو بودند. در این دوره، کلیسا پذیرای مسافران بود. در قرن ۱۵م. مسافرخانه ها بار دیگر در کشورهای اروپایی بسیاری، به ویژه انگلستان و فرانسه توسعه یافت. تدریجاً در قرون هفده و هجده میلادی، این مسافر خانه ها گسترش یافتند به طوری که برخی از آنها بین ۳۰ تا ۵۰ اتاق داشتند و امکانات خود را افزایش دادند. با روی کار آمدن خطوط راه آهن، حدود سال ۱۸۲۵م. در انگلستان، سرنوشت مسافر خانه ها مهمور شد. از مدت زمان سفر کاسته شد و مهمانپذیر های بسیاری رو به فراموشی رفتند چرا که مسیرها تغییر کرده بود؛ این فراموشی تا اوایل قرن بیست ادامه داشت تا اینکه موتورسواران و دوچرخه سواران به کمک مسافرخانه ها آمدند. هتل ها نیز از قلب مسافرخانه ها بیرون آمدند شاید تنها با یک تغییر ساده اسمی! واژه هتل حلقه فریبنده ای در خود داشت. در کشور فرانسه، هتل محل اقامت افراد سرمایه دار و ثروتمند بود. البته برخی از ساختمانهای عمومی هم هتل نامیده می شدند، مانند ضرابخانه ها… در حدود سال های ۱۸۰۰م. واژگان “هتل”، “قهوه خانه ها” و … همه تقریباً برای انتقال یک مفهوم به کار می رفتند. از سال ۱۸۲۰م. واژه “هتل” به عنوان اصطلاحی برای توضیح افرادی به کار می رفت که توقف شب خواب در مکانی دارند و در مقابل مبلغی که هزینه می کردند از امکانات غذایی و رفاهی آن مکان استفاده می کردند. تا اواخر دهه ۴۰، هتل های کوچک بین المللی عمدتاً در سوییس و انگلستان بودند. در سال ۱۹۴۸م.دولت امریکا تقضای خود را مبنی بر ساخت هتل در امریکای لاتین به شرکت های هتل سازی اعلام کرد تا از این طریق اقتصاد کشور را بهبود بخشد. کونراد هیلتون (Conrad Hilton) در سال ۱۹۴۸م. اولین هتل بین المللی خود را در “سن جوان” San Juan راه اندازی کرد. هتل های بین المللی هیلتون که امروزه دفتر مرکزی آن در انگلستان است، در سال ۱۹۹۱، بالغ بر ۵۰۷۹۹ اتاق در ۱۵۱ هتل خارج از امریکا به خود اختصاص داده است. از دیگر پیشگامان صنعت هتل داری و ساخت هتل های زنجیره ای می توان به “ارنست هاندرسون”، بنیانگذار هتل های زنجیره ای “شرایتون” Sheraton اشاره کرد. این دو هتل زنجیره ای تا دهه ۶۰ و روی کار آمدن هتا های زنجیره ای “هیات” Hyatt تنها رقیبان بازار بودند. هر جا که این دو هتل ساخته می شدند، خطوط هوایی ایلات متحده هم دیده می شد. یکی دیگر از عوامل گسترش هتل ها، توسعه و گشایش متل ها ی استاندارد در جاده ها و بزرگراه ها توسط “کمونس ویلسون”، بنیانگذار هتل های زنجیره ای “هالیدی” Holiday بود که امروزه از بزرگترین هتل های زنجیره ای در دنیا است. وی بر این باور بود که هتل می بایست راحت، تمیز، همراه با امکانات مقرون به صرفه و بدون افراط گرایی باشد و فضای پارکینگ به اندازه کافی بزرگ باشد.این مدیر دو عامل اساسی موفقیت امریکایی ها را ساخت هتل های بین المللی توضیح می دهد:
۱- بیشترین سفرهای خارجی در امریکا صورت می گیرد.
۲- از امکانات ممتاز و درجه یک استفاده می کنند.
هتل ها و متل ها اغلب تسهیلات یکسانی ارائه می دهند با این تفاوت که یک متل اکثراً در بزرگراه است و پارکینگ وسیعی دارد. اگرچه در برخی موارد حتی این تفاوت ها هم وجود ندارد و میهمانان با توجه به میل و علاقه شخصی خود تصمیم می گیرند در هتل یا متل اقامت داشته باشند. ارزان فیمت ترین تسهیلات در شهرهای بزرگ، ابتدا در ژاپن دیده شدند که “هتل کپسول” Capsule Hotel نام گرفتند؛ میهمانان در اتاق هایی که از نوعی پلاستیک ساخته شده بودند، با ارتفاع و عرض حدود ۲۵ فوت و ۶/۷ فوت عمق مستقر می شدند و هر شب اجاره ای حدود ۲۵ دلار در توکیو می پرداختند و جالب اینکه اغلب پر بودند و جای خالی به ندرت پیدا می شد. هر یک از این کپسول ها مجهز به رادیو، تلویزیون، کولر و ساعت بودند و هر هتل بالغ بر ۴۰۰ کپسول داشت. اینگونه هتل ها در شهرهای متعدد ژاپن به سهولت به چشم می خورد. متل خلاصه شده عبارت “هتل اتوماتیک” Automatic Hotel است. اگر بخواهیم هتل یا متل را محصولی برای فروش فرض کنیم، می بایست شامل این عناصر باشد:
۱- مکان: اشاره بر سهولت دسترسی و راحتی مهمان دارد.
۲- تسهیلات: بر کیفیت اتاق ها، رستوران ها، مغازه ها، وسایل حمل و نقل، تاکسی و … دارد.
۳- خدمات: مشتمل بر سرعت، کفایت و میزان توجه کارکنان است.
۴- تصویر : منظور همان تصویری است که با عوامل فوق الذکر از هتل در ذهن میهمان ایجاد می شود. نام هتل، ظاهر هتل و افرادی که در هتل مدیریت می کنند. با در نظر گرفتن عوامل بالا، هتل قابل فروش می شود. هنگامی که هتلی تعرفه های خود را مشخص می کند، آنگاه مدیریت یا صاحب هتل می تواند تصمیم گیری کند که اتاق ها با چه قیمتی به فروش برسند. کاندامینیوم Candominium یا هتل با مالکیت مشترک از ابتکارات جدید صنعت هتلداری است. این دسته از هتل ها به جای اتاق مجموعه ای از آپارتمان ها هستند. هتل توسط فردی که صاحب اصلی آن است به دست افراد دیگر سپرده می شود تا به گردشگران اجازه داده شود فرد در زمان مشخصی از سال و یا با پرداخت هزینه های کمتری در یک بازه مشخص از سال حق دارد از آن استفاده کند. سود حاصله در پایان هر سال میان شرکا به نسبت تقسیم می شود. افرادی که در هتل ها مستقر می شوند اغلب خانوادگی هستند و به لحاظ اقتصادی برایشان بسیار مقرون به صرفه است، آپارتمانها مجهز به امکانات پخت غذا و … نیز هستند.
سیر تحول هتل در جهان

صنعت هتلداری نوین آغاز خود را به کشورهای اروپایی بویژه سوییس مدیون است. این صنعت در ساختمانهای کوچک و محق که برای گشودن آنها ازکلیدهای چوبین استفاده می‌شد، شکل گرفت و در همین هتلهای کوچک انواع خدمات و سرویسها به مشتریان عرضه می‌گردید. دارندگان هتلها بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند.

این مراکز هتل خوانده نمی‌شدند و کلمه Hotel از حدود سالهای ۱۷۶۰ میلادی برای نامیدن این مراکز بکار گرفته شد. این واژه خود از کلمه هاستل (Hostel) مشتق شده است که در همان سالها و در انگلستان برای نامیدن این مراکز به کار می‌رفت. در آمریکا مکان‌هاییکه به این منظور اختصاص می‌یافت را با واژه Inn مشخص می‌کردند (واژه Inn در زبان انگلیسی به مفهوم کاروانسرا، مسافرخانه، میهمان‌خانه و گاه به معنی منزل به کار برده می‌شود) و همراه با این کلمه در مواردی مشابه از عبارت COFFEE HOUSE استفاده می‌شد.

رشد واقعی و تکامل این صنعت در آمریکا با گشایش سیتی هتل در نیویورک در سال ۱۷۹۴ آغاز شد و این نخستین ساختمانی بود که به ارائه خدمات مربوط به هتلداری اختصاص می‌یافت. فعالیتهای این مرکز به ایجاد انگیزش و رقابت در میان شهرهای دیگر انجامید بطوریکه سرمایه‌داران متعدد به این صنعت روی آوردند و هتلهای چندی تأسیس کردند در این هنگام بود که بر تعداد هتل‌ها افزوده شد. اما گسترش افسانه‌ای و شگفت‌آور این صنعت به سال‌های قرن بیستم برمی‌گردد.

سال ۱۹۳۰ با رویدادی غم‌انگیز برای این حرفه همراه شد به طوری که چنان رکور سرد و سنگینی بر آن تحمیل شد که سرمایه‌داران امید اندکی به بهبود آن داشتند ولی آغاز جنگ جهانی دوم باعث شد که رونقی سریع و شگفت‌آور در این صنعت بوجود آید. این همای سعادت در تمامی دوران جنگ و تا آغاز دهه ۱۹۵۰ بر بام همه مراکزی که هتل نامیده می‌شدند در پرواز بود و رشد و شکوفایی آنها ادامه داشت، اما بحث مراکزی به نام «متل‌ها» که فقط به آمریکای شمالی محدود می‌شد با مقوله مذکور جدا بود.

و……

فهرست مطالب:

فصل اول- (طرح مسئله،مبادی و چهارچوب پژوهش)
مقدمه
طرح موضوع…………………………………
سابقه تحقیق……………………………….
ضرورت مطالعه………………………………..
اهداف………………………………………..
کاربرها……………………………………….
روش شناسی تحقیق………………………
فصل دوم شناخت
تعریف هتل
سیر تحول هتل در جهان
هتل‌های امروزی
تاریخچه هتل در ایران معاصر
جهان گردی
جاذبه‌های جهانگردی
انواع جهانگردی
از نظر طول مدت اقامت
فردی یا گروهی
جهان گردی داخلی و جهان گردی خارجی
انگیزه‌های جهانگردی
جسمانی و کالبدی
فرهنگی
ارتباط فردی
علمی
تجارتی
مقام و موقعیت اجتماعی
سفرهای مذهبی و زیارتی
تاثیرات جهانگردی
اهمیت صنعت توریسم
بررسی توریسم در ایران
بررسی توریسم در گرگان
جاذبه های طبیعی
سواحل دریا
جنگل و پارک های ملی و جنگلی
تنوع اقلیمی
جاذبه های تاریخی
جاذبه های فرهنگی
هتل ها
طبقه بندی هتل ها
مکان ها
تحولات جدید
هتل های مراکز شهری
هتل های حومه شهر
موتور هتل
هتل های پناهگاهی
تحولات
روابط عملیاتی
نتیجه گیری
مطالعات تکمیلی
اتاق‌های خواب
شخص استفاده کننده از فضا
تناسبات
مبلمان اتاقهای خواب
سوئیت‌ها
سوئیت‌ها
لابی و ورودی
عناصر و فضاهای موجود در لابی
پیشخوان پذیرش
فضای پذیرایی یا لانچ
فضای نگهداری چمدان‌ها و پادو
رستوان اصلی
رستوران چشم انداز
بخش اداری
تقسیم بندی اداری

فعالیت
تفریحی
تجاری
ورزشی
نور
تفریحی
تجاری
ارتباط بین عملکردها
فرم کلی در فضا
آشپزخانه
ضوابط و استاندارها
فصل سوم نمونه های موردی از معماری هتل ساحلی 
نمونه موردی خارجی

فصل چهارم بـستـر طـراحـی
برنامه فیزیکی طرح
مبانی نظری

ارتباط با ما

 آدرس دفتر: تهران ، میدان توحید ، خیابان توحید ، خیابان اردبیل، پلاک 10 ، طبقه اول ، واحد 1
تلفن ثابت : 66561696-021
تلفن همراه : ۰۹۱۲۱۰۴۲۷۰۵
پست الکترونیکی: info[a]artimandec.ir

logo-samandehi