راهبرد: فضاهای داخلی اداری پاسخده
فضایی که برای کار کردن معماری و دکوراسیون داخلی می بایستی عملکردهای مختلفی را برآورده سازد؛ فضای داخلی نه تنها می بایست آسایش ارگونومیک و فضای کافی مناسب را به همراه داشته باشد، بلکه باید هویت و فلسفه آن شرکت را نیز نمایان سازد. بازسازی از ساختمان حسی اعتمادی که در سابقه ذهنی ما ریشه دارد را القا کند، ولی طراح می تواند فضای داخلی ای را طراحی کند که با فضای موجود تضاد داشته باشد. این امر می تواند تصویری از شرکتی را ترسیم کند که در عین ترقی وپویایی ، نسبت به مسئولیت های حرفه ای خود پایبند می باشد. دفتر شرکت طراحی کی ام اس در مونیخ آلمان که توسط شرکت لینکس طراحی شده، در یک کارخانه قدیمی واقع است که پیشتر برای ساخت کامیون استفاده می گردید. در این ساختمان صنعتی از کار افتاده سه فضای متمایز طراحی شد. بزرگترین بازسازی که داده شد ایجاد فضای باز کاری اصلی بود که در روی یک سکو در مرکز سالن کارخانه قرار داده شد. ارتفاع یک پله ای آن بخشهای ساختمان جدا کرده و مانند یک عنصر مستقل دیده شود. آن سکو از چوب ساخته شده و با کفپوش پشمی پوشیده شده بود تا به بهبود عایق بندی گرمایی وصوتی ان کمک کند. طراحان در بخش ساکت تر سالن، کافه تریا و کتابخانه را قرار دادند. کافه تریا از یک صفحه بتنی شکل گرفته بود که این صفحه نیز یک پله بالاتر سری نیمکتهای ظریف چوبی و مبلمان اداری باریک و بلند تشکیل شده اند. در مقابل این فضا کتابخانه قرار گرفته که توسط یک قاب بزرگ فولادی اکسید شده که از کف زمین بالاتر قرار گرفته تعریف می شود. فضای جدید داخلی نسبت به کیفیات شکلی بنای اصلی واکنش نشان داده و ویژگی صنعتی کاربری قبلی را باز میتاباند. یک فضای اداری پاسخده می تواند طوری طراحی شود که کیفیات فضاهای ساختمان موجود و شرایط محیطی بومی را در بر گرفته و از این طریق فضای بارزی را پدید آورد. استیون هال دفتر شرکت سرمایه گذاری بین المللی و توسعه تکنولوژی دی .ای.شاو را با کندن یک فضای خالص از طبقات سی و نهم و چهلم یک آسمانخراش در مرکز نیویورک به وجود آورد. کارکنان این شرکت مجبورند که با بازارهای جهانی همگام باشند و می بایست از طریق کار کردن در شیفت های مختلف در طول بیست و چهار ساعت روز خود را با ساعات جغرافیایی مناطق مختلف تطبیق دهند. فضای اداری آنها طوری طراحی شده که این امر را منعکس می کند .موقعیت پروژه این دفتر و بودجه محدود این پروژه که قسمت بزرگی از آن برای خرید آخرین تکنولوژی دیجیتال و نیز تامین برق اضطراری کنار گذاشته شده بود باعث شد که فقط از مصالح ارزان قیمت و قابل حمل استفاده شود. فضای پذیرش از یک مکعب با ارتفاع دو طبقه تشکیل شده که نمای زیبای بیرون و نور طبیعی را به داخل ساختمان آورد. پیرامون این فضای پذیرش را یک دیوار پردهای ساده از چوب و صفحه گچی در بر گرفته است. در این دیوار پنجرههای کوچکی تعبیه شده اند که برخی از آنها نمای ساختمانهای اطراف را قاب کرده، بعضی دیگر نور طبیعی را به داخل کشیده و برخی دیگر کاذب بوده و با نورپردازی مصنوعی فضا را روشن می کنند. در شب این روزنه ها روشن شده و بدین ترتیب فضای پذیرش آرامی به وجود میآید که از کارکنان پیش از رسیدن به فضای کار خود استقبال می کند. این فضای داخلی آرام و تامل برانگیز ، نسبت به عملکرد ، موقعیت و منظره ویژه خود پاسخده می باشد. شرکت معماری و دکوراسیون داخلی کلایف ویلکینسون در یک انبار تغییرعملکرد یافته در لندن قرار گرفته است. نیاز به توسعه دفتر باعث شد که آنها مجبور شوند از فضای زیر شیروانی دفتر خود استفاده نمایند .آنها برای این کار یک پلکان بتنی جدید طراحی کردند که دسترسی به طبقه بالا را آسانتر می کرد. این پلکان که عرضی برابر ۴۲۰ سانتیمتر داشت در امتداد خود یک مبلمان اداری کاری پهن را تشکیل میداد. این مبلمان اداری کار تقریبا صد متر طول داشته و از وسط فضای اصلی می گذرد و تمام بخش های کاری متفاوت را به یکدیگر متصل می کند. اندازه این مبلمان اداری متناسب با فضای بسیار بزرگ انبار می باشد؛ هر چیز کوچک دیگری در مقایسه با مقیاس بسیار بزرگ این بنا قطعا حقیر جلوه می نمود. برای کاهش سختی مبلمان اداری و مشکلات صوتی و آکوستیکی، تعدادی چراغ پوشش دار رنگی پارچه ای در بالای مبلمان اداری در یک ردیف نصب شده که به آن جلوه یک مبلمان داری بسیار بزرگ را می دهد. مختلف فضا را به یکدیگر متصل
می کند، نشانه پویایی این شرکت نیز به شمار می آید.