فاکتورهای بکارگیری رنگ در دکوراسیون شامل 3 بخش می شوند:
1) محل قرارگیری رنگ : بسته به حالات و احساسات متفاوت افراد حسهای گوناگونی دارد که تأثیر آن نیز با توجه به احساسات افراد در زمانهای مختلف می تواند متفاوت با شد و برای شخص بیانگر حال و هوای خاصی باشد .
2) انتخاب رنگ : رنگ باید با توجه به موقعیت اقتصادی واجتماعی شخص و سلیقه افراد بستگی دارد بطور مثال احساس و برداشت یک رستوران دار یا شخص گرسنه به رنگ قرمز با احساس یک مغازه دار متفاوت است .
3) عقاید و اعتقادات : اعتقادات ملیتهای مختلف نیز در بکارگیری رنگها تأثیر بسزایی دارد در ملیتها و کشورهای مختلف یک سری مقیاسها و عقاید برای رنگها وجود دارد که با دیگر نقاط جهان متفاوت است مثلأ :رنگ سفید در ایران رنگ شادی و سرور است ولی در هند رنگ عزا و تنهایی می باشد.
زمانی که یک رنگ به شکل کاملأ اصولی و قابل قبول وارد یک محیط بی روح غیرقابل تحمل بشود بطور شگفت انگیزی آن فضا را دلنشین و قابل تحمل خواهد کرد حتی ممکن است با یک تکه چوب کوچک تزيینی به فضایی زیبا تبدیل کرد که این حقیقت نشان دهنده قدرت رنگ بر فضاها و تأثیر آن بر یک مکان بی روح و سرد است .
در دکوراسیون با ید تا آنجایی که می توان سعی کنید از رنگهای خنثی یا بی روح استفاده نکنید چون در طولانی مدت حس بی روحی خود را به فضا و افرادی که در آنجا زندگی می کنند القا می کند. یک طراح کاربلد باید بتواند با استفاده از رنگها شادی و سرزندگی را وارد فضای زندگی هدیه کند .
هر یک از رنگها می توانند شادی و نشاط یا حتی حس آرامشی را که در ذات خود دارند را به بیننده و به فضا القا کنند پس باید در انتخاب رنگ برای فضاها با توجه به کاربرد آن دقت لازم را کرد ، استفاده از رنگهای مختلف در دکوراسیون روز به روز در حال افزایش و تغییر می باشد و باید بسیار حساب شده و با وسواس خاصی بکار برده شود و از هر رنگی در جای خود استفاده شود.
رنگ را می توان با توجه به سن ، جنسیت ، معانی و مفهوم آن انتخاب و مورد استفاده قرار داد.
کلمات کلیدی: